آموزشي يادداشت
شيعي و ايراني فرهنگ دو تعامل علمي نشست
ليتواني:آينده سال
فرهنگي علمي نشريات با آشنايي
منطق به خشونتبايد با مقابله براي دنيا
بينديشد وگو گفت
قرآن بينالمللي مسابقه برترينهاي معرفي
كريم
آموزشي يادداشت
است؟ كساني چه بهعهده مدارس برنامههاي بر نظارت وظيفه
بر علاوه مدارس مدرن ، آموزشي نظامهاي در هماكنون *
،"راهنما" نامهاي به هدايتكنندههايي داراي مدير ،
"راهنما معلم" و "درسي و آموزشي مشاور" ،"همراه مدرس"
هستند
راهنمايي" و "كنترل" ،"نظارت و هدايت" مفاهيم و موضوعات
مباحث و تربيتي علوم نظري حوزه در ديرباز از "تحصيلي
.بودهاند شايستهاي جايگاه داراي آموزشگاهي ، مديريت
نوع هر رغم به باورندكه اين بر تربيتي علوم صاحبنظران
هر نميتوان نقصي ، و بيعيب و مناسب دقيق ، برنامهريزي
نظارت و هدايت بدون را شدهاي برنامهريزي آموزشي سامانه
نايل و مقصود منزل سر به بيروني ، و دروني عوامل كنترل و
براي ما كه است درست ديگر ، عبارت بهرسانيد هدف به آمدن
دانشآموز ميليون درسي 5/18 و آموزشي نظام ساختن هدفمند
و طراحي را متعددي برنامههاي فرهنگي ، ميليون و5/1
به اجرا براي اداري و قانوني رسمي ، مجاري طريق از آنهارا
ابلاغ مدارس به آنها بهوسيله و پرورش و آموزش ادارات
و نظارت و هدايت براي ضرورتي هيچ آيا ولي ميكنيم ،
ما كه است درست ندارد؟ وجود شده ابلاغ برنامههاي كنترل
شده اخذ تصميمات و ميكنيم مطرح را محوري مدرسه شعار
آيا ولي ميدانيم ، معتبري ملاك را مدرسه شوراي توسط
در كه را والايي اهداف توانست خواهند مدارس حتما
درآورند؟ اجرا به خوبي به است ، شده طراحي درسي برنامههاي
و علوم جديد كتابهاي اهداف و مفاهيم نمونه ، عنوان به
تدريس جاري ، تحصيلي سال از كه راهنمايي دوم حرفهوفن
قابل يكسان بهطور معلمان همه براي آيا شده ، آغاز آنها
پرورشي ساعت درس ديگر ، مثالي بهعنوان يا و است؟ درك
و مقدس اهداف از بنده كه دبيرستان ، و راهنمايي دورههاي
گانه راهنمايي ، 7 در (6گانه دروس اين طراحان عالي بسيار
اصول انتخابي ، درس يك بهعنوان و آگاهم (دبيرستان در
و كتابها تدوين در خوبي به درسي ، برنامهريزي
زيباييهاي همان با آيا شده ، رعايت آنها برنامههاي
و درآمده اجرا به نيز كشور مدارس طراحان ، در مدنظر
آمد؟ درخواهد
ميان به كنترل يا و راهنمايي و نظارت از سخن وقتي
.نيست نظارت و كنترل سنتي نظريات طرح منظورمان ميآوريم ،
بيشتر فعاليت ، اين از كنترل ، مقوله به كلاسيك نگرشهاي در
با توام نظارت" و "عيبگيري" ،"مچگيري" بهعنوان
حالت ، اين در.ميكردند ياد "حضوري و مستقيم سرپرستي
"نظارتكننده" يا "كنترولر" كاركنان ، از مشخص تعدادي
درحالي.بودند آنها "پايش" حال در دائما كه داشتند خاصي
تجليگاه در و آموزشي مديريت جديد نظريههاي در كه
نظامهاي و مدارس يعني مديريت از سبك اين انديشههاي
سخن "كنترل و نظارت" هدايتي بعد از بيشتر آموزشي ،
كننده هدايت ،"كنترولر" ميدارند اعلام و ميگويند
و خطاها تصحيحكننده و آموزشي فعاليتهاي و فرايند
آموزشكاران فعاليت تسهيلكننده مهمتر همه از و انحرافات
.هدفهاست و برنامه بر مبتني و صحيح مسير در حركت براي
ميشود ، واگذار آنها به هدايتي و نظارتي فعاليت كه افرادي
-ياددهي جريان صرف پاينده و كنترلكننده كه آن از بيشتر
و هستند دهنده آموزش و تصحيحكننده باشند ، يادگيري
در.آنهاست برعهده نيز ديدگاهها تصحيح و اهداف انتقال
توجه او والاي ارزشهاي و انسان كرامت به چون نگرش ، اين
به صرف ، پيچومهرهاي از انسان و ميشود مبذول كافي
از كنترل ميگردد ، تبديل اختيار و انديشه صاحب نيرويي
"خودكنترلي درجه" به "فيزيكي پايش"پيشافتاده مراحل
خود را ، خود فعاليتهاي كنترل انساني ، هر و ميكند صعود
مرتبط ديدگاههاي در امروزه مباحث ، اين.ميگيرد بهعهده
قرار بررسي و بحث مورد "(T.QM) جامع كيفيت مديريت" با
.ميگيرد
مدير ، بر علاوه مدرن ، مدارس آموزشي نظامهاي در هماكنون
مدرس" ،"راهنما"نامهاي به هدايتكنندههايي داراي
...و "راهنما معلم" ،"درسي و آموزشي مشاور" ،"همراه
نظام كه درحالتي) آموزشي نظام متوليان سوي از هستندكه
امناي هيات سوي از يا و (باشد غيرمتمركز يا و متمركز
به (باشد غيرمتمركز آموزشي نظام كه درحالتي) آموزشگاه
آموزش فرايند نظارت و هدايت وظيفه و ميشوند گمارده كار
اخير حالت با مشابه نمونهاي ايران ، در.آنهاست عهده به
مردمي نمونه و غيرانتفاعي مدارس برخي سما ، مدارس در را
شهر جنوب در) دولتي نمونه مدارس از تعدادي نيز و (سابق)
.بودهايم شاهد (كشور محروم مناطق و
برنامههاي كنترل و نظارت و هدايت وظيفه اخير ، سالهاي در
ما ، كشور پرورش و آموزش ادارات در رسمي آموزش نظام
،"آموزشي گروههاي" كه است بوده مختلفي نهادهاي برعهده
ارزشيابي ، " ،"تربيتي و آموزشي مقاطع" ،"راهنما معلمان"
تكنولوژي و تجهيزات ستاد" ،"شكايات به رسيدگي و بازرسي
به آموزشي گروههاي.بودهاند آنها ازجمله..و "آموزشي
مختلف پايههاي و رشتهها معلمان از فرهيختهاي جمع
كيفي ، نيروهاي ميان از آن اعضاي كه ميشد اطلاق تحصيلي
با و ميشدند انتخاب پرورش و آموزش فكر صاحب و توانمند
اجرا حسن بر نظارت وظيفه آموزشي ، دپارتمانهاي در تجمع
غيركنترلي ، بعد در بهويژه مدارس ، آموزشي برنامههاي
جلسات تشكيل.ميگرفتند برعهده را آموزشي و هدايتي
تشكيل معلمان ، با گفتوگو مدارس ، در حضور توجيهي ،
پل ايجاد نشريات ، و جزوات ارسال بازآموزي ، كلاسهاي
از ديگر كاركيفي دهها و مدارس و دانشگاهها بين ارتباطي
معلمان همچنين.بود آموزشي گروههاي فعاليتهاي جمله
و طرح و انگيزه با فرهيخته ، آموزگاران از جمعي راهنما ،
ناحيه آموزش مسئول نظر زير كه بودند ابتدايي برنامهدار
آموزشي گروههاي با مشابه كارهايي تقريبا شهرستان ، يا
هر كه بود اين در كار ، تفاوت تنها و ميدادند انجام را
ابتدايي معلم صد فعاليت بر نظارت و هدايت راهنما ، معلم
كه ميشد عهدهدار شخصا را (بود زيادي تعداد البته كه)
خود هدايتي فعاليت و سركشي مدارس به مشخص مواعد در بايد
،"تربيتي و آموزشي دواير" كاركنان البته.ميداد انجام را
بازرسي ارزشيابي ، " و "آموزشي تكنولوژي و تجهيزات ستاد"
مدارس فعاليتهاي كنترل در هم "شكايات به رسيدگي و
.است كنترلي و اداري بيشتر كه دارند و داشته نقشهايي
كه شكايات ، به رسيدگي و بازرسي ارزشيابي ، واحد بهويژه
مديريت كلاسيك انديشههاي از متاثر هنوز آن ، فعاليتهاي
.است كنترل زمينه در
دورههاي در كه دروسي با و شد داده كه توضيحاتي با
درباره تربيتي علوم رشتههاي ارشد كارشناسي و كارشناسي
تاكيد و ميشود ارائه راهنمايي و نظارت و هدايت اهميت
مقوله ، اين اهميت بر پرورش و آموزش علوم نظريهپردازان
بر سال به سال تربيت ، و تعليم نهاد مسئولان ميرفت گمان
به حتي و كنند اضافه نهادها اين فعاليتهاي حجم و دامنه
و آموزشي راهنماي يك مدرسهاي هر كه شويم رهنمون آنجا
متاسفانه وليباشد داشته هميار آموزشي دپارتمان يك حتي
با ضعيف ، نهادي به آموزشي گروههاي اخير ، سال چهار سه در
صفر حد در حتي و ناچيز بودجهاي با و كمتعداد نيروهايي
را هدايتي و نظارت نوع هيچ نميتوان عملا كه شده مبدل
تحصيلي سال در كه آنجا تا داشت ، انتظار آن كاركنان از
سه حداكثر مدرسه ، حداكثر 250 با تهران مناطق براي جاري ،
معلم نفر سه و ابتدايي آموزشي گروههاي در نيرو نفر
منطقه سطح در (راهنما معلم يك كلاس هر400 براي) راهنما
تقليل دوسوم به راهنمايي دوره كاركنان و شده گرفته درنظر
حركت كه آن بهجاي ميكنيم مشاهده تعجب كمال با و يافته
نظريات كه اين مثل و باشيم شاهد را مطلوبي و جلو روبه
درسهاي و دانشگاهها براي صرفا را تربيتي علوم
از كه اين بدون پرورش ، و آموزش باشند ، نوشته دانشگاهي
حال در دائما بگيرد ، بهره ناظر و هدايتكننده عوامل
پرورشي و آموزشي هدفهاي تبيين و برنامهها فراوان طراحي
هاون در آب:يعني اين و است مدارس به آنها ارسال و متعدد
!برنامهريزي براي برنامهريزي و كوبيدن
نهادهاي مقوله به توجه دارند انتظار آموزشي كارشناسان
سلايق از دور به تربيتي ، علوم نوين مفاهيم براساس نظارتي
در كه پرورش و آموزش اداري مسئولان از برخي نادرست و غلط
خود ناظر و هادي نيروهاي موارد برخي در اخير ، حتي سالهاي
"مدارس منفي اتفاقات گزارشدهندگان" و "خبرچين" سطح تا را
وزير اساسي فعاليتهاي از يكي عنوان به بايد دادند ، تنزل
در قطع ، بهطور.گيرد قرار مدنظر پرورش آموزشو جديد
دانشگاهي صاحبنظران ديدگاههاي از بهرهمندي ميان ، اين
در آنان هدايتي نهادهاي كه مسئولاني نيز و تربيت و تعليم
هستند ، و بوده برخوردار خوبي مقبوليت از معلمان ميان
.شود واقع توجه مورد پرورش و آموزش وزير توسط بايد
مجدفر مرتضي
شيعي و ايراني فرهنگ دو تعامل علمي نشست
"شيعي و ايراني فرهنگ دو تعامل" علمي يكروزه نشست
(ع)رضا امام هنري و فرهنگي مجتمع در روزيكشنبهگذشته
.شد برگزار مشهد
اين در كشور دينپژوهان ريزي برنامه شوراي دبير
و فطرت زيرا است ، كهني پديده پژوهي دين:گفت مراسم
دكتر.است كشيده سو بدان را انسان همواره انگيزه
سومين نشستمقدماتي عنوان به نشست اين:گفت صاحبي
است قرار كه ميشود تلقي كشور دينپژوهان كنگره
.شود برگزار قم شهر در ماهامسال بهمن
ليتواني:آينده سال
بينالمللي رخداد بزرگترين كه فرانكفورت كتاب نمايشگاه
مهمان عنوان به را ليتواني آينده سال است ، نشر صنعت
خلال 53 در.كرد اعلام نمايشگاه توجه كانون و افتخاري
فعاليتهاي ويژه طور به كشور يك سال هر سنت طبق گذشته سال
قرار بررسي و بحث معرض در نمايشگاه اين در را خود ادبي
.ميدهد
و ناشران فرهنگ ، وزارت فرانسه ، خبرگزاري گزارش به
سال نمايشگاه براي را مراسمي ليتواني كتابفروشان اتحاديه
ليتواني ، ادامه" عنوان زير كه ديد خواهند تدارك آينده
ادبي فعاليتهاي ارائه از هدف.شد خواهد عرضه "دارد
نيز و كشور غني فرهنگي ميراث عطف نقاط عرضه ليتواني ،
شوروي ، سانسور دوران كه است كشور اين پيچيده تاريخ
غرب با يكپارچگي جهت در جاري تلاشهاي و اقتصادي مشكلات
توجه كانون و افتخاري مهمان امسالدربرميگيرد را
غرفه ايجاد صرف دلار ميليون كه 5/5 بود يونان نمايشگاه ،
شد سبب اخير وقايع اما.بود كرده خود ورزش و ادبيات هنر ،
.شود داده نشان اسلامي آثار به بيشتري توجه تا
فرهنگي علمي نشريات با آشنايي
استان اسلامي ارشاد و فرهنگ كل اداره خبرنامه) تهران *
شالچي محمود مسئول مدير /شهريور 1380 شماره 24 ، /(تهران
-تلفن 8722894 /كاظمي مهرشاد:سردبير /طوسي
.نمابر8724982
سوم ، سال /(مذاهب و اديان تخصصي فصلنامه) آسمان هفت *
مدير و امتياز صاحب /تابستان 1380 و بهار و 10 ، شماره 9
/شريعتمداري حميدرضا:سردبير /نواب سيدابوالحسن:مسئول
نشاني /(قم در) تلفن 7744177 /37185-پستي 178 صندوق:قم
http://www.hawzah.net/majalat/majalat.htm:اينترنت در
اول ، سال /(فرهنگي و ادبي سياسي ، فصلنامه) ما گيلان *
و امتياز صاحب /تومان ، 500 تابستان 1380 سوم ، شماره
امام خيابان رشت ، :نشاني /فائق محمدعلي دكتر:مسئول مدير
/شماره 215 فائق ، كوچه كارگران ، رفاه بانك مقابل خميني ،
پستي صندوق /(رشت) فاكس 3226820 / (رشت) تلفن 3231182
.1677
چهارم ، سال /(اجتماعي فرهنگي هفتهنامه) تبريز شمس *
:شمارگان /ريال هزار مهرماه 1380 ، چهارشنبه 18 شماره 117 ،
حامد علي:مسئول مدير و امتياز صاحب /نسخه هزار بيست
طبقه ساختمان110 ، شمالي ، شريعتي تبريز ، :نشاني /ايمان
.تلفاكس 55695500411 دوم ،
/ (اطلاعرساني و هنري فرهنگي ، علمي هفتهنامه دو) عكس *
مدير امتياز ، صاحب /تومان مهرماه 1380 ، 300 پانزدهم ، سال
دورنگار /تلفن 8275744 /لويي امير مسعود:سردبير و مسئول
الكترونيك پست /پستي 59514455 صندوق /828225
aks@.aksmagazine.com
دبير /(شهريور 1380 و مرداد) كاروان انتشارات خبرنامه *
نمابر و تلفن /كبير كاشاني فرهاد:هنري مدير و شورا
اينترنتي نشاني /پستي 18614145 صندوق /8958517-8952954
.www.carvanpvbs.com:كاروان انتشارات
منطق به خشونتبايد با مقابله براي دنيا
وگوبينديشد گفت
و خشونت با مقابله براي بايد دنيا:فرهنگي علمي گروه
ذهن در همزيستي و وگو گفت منطق كردن پايدار به ترور
.بينديشد انسانها
عصر كه فناوري و تحقيقات علوم ، وزير معين مصطفي دكتر
سخن پاريس در يونسكو عمومي كنفرانس در پنجشنبه
گفت منطق:افزود ميگفت
مقابلهبا و پيشداوري با مبارزه فرهنگها ، شناخت وگو ،
.يابد راه آموزشي نظامهاي در ميبايست تبعيض
انفجارهاي از بعد جهان جديد وضعيت به اشاره با وي
سوي از كه حادثه اين:آمريكاافزود در شهريور 20
كشورهاي تا كرد فراهم فرصتي شد محكوم ملتها تمامي
.برآيند تروريسم با مبارزه پي در يكپارچه جهان
و تربيتي علمي ، سازمان عمومي كنفرانس ويكمين سي
شركت با گذشته دوشنبه روز "يونسكو" متحد ملل فرهنگي
گشايش پاريس در سازمان اين مقر در عضو كشور 188
.يافت
ويكمين سي رياست عنوان به ايران اسلامي جمهوري
.است شده سازمانانتخاب اين عمومي كنفرانس
از پس خود جلسه آخرين در يونسكو اجرايي شوراي
اسلامي جمهوري دائم نماينده "جلالي احمد" رايگيري
كنفرانس اين رئيس عنوان به را يونسكو در ايران
.برگزيد
سازمان مقر در يكبار دوسال هر كه كنفرانس اين
نوامبر سوم روز تا ميشود برگزار پاريس در يونسكو
.داشت خواهد ادامه (آبانماه دوازدهم)
قرآن بينالمللي مسابقه برترينهاي معرفي
كريم
بينالمللي مسابقات دوره هجدهمين:فرهنگي علمي گروه
سالن در چهارشنبه روز كريم قرآن تفسير و قرائت حفظ ،
رشته هر برتر نفرات معرفي با تهران در سران اجلاس
.يافت پايان
خيريه ، وامور اوقاف سازمان عمومي روابط گزارش براساس
محمد حسن عبدالوهاب كريم ، قرآن كل حفظ رشته در
و ايران كشور از نيا غفران وحيد يمن ، ازكشور الفقيه
سوم تا اول رتبه ترتيب به چاد ازكشور مدعلي ايكوولو
پيوسته جزء حفظ 20 رشته دردادند اختصاص خود به را
محمود ، ايران از سميعيفرد غلامحسين نيز كريم قرآن
كشور از ناصر حسينبن و مصر كشور از عبدالله مرسي حسن
همچنين.شدند رشته اين سوم تا اول نفرات اندونزي
ربيعيان حسن اندونزي ، كشور از مغايت سارو فخرالدين
رشته در افغانستان ازكشور رمضاني علي و ايران كشور از
خود به را سوم تا اول عنوانهاي كريم قرآن قرائت
.دادند اختصاص
مبارك علي نيز كريم قرآن و12 تفسيرجزء 11 رشته در
محمد حسن عبدالوهاب كويت ، ازكشور العازمي سالم
ازكشور الفخفاخ الهادي رضوان و يمن ازكشور الفقيه
.شدند سوم تا اول رتبههاي حائز تونس
|