يوگا اطلاعرساني -تخصصي نمايشگاه اولين
ايران در
فرزندان رواني بهداشت براي قاعده 5
انتخاب به منوط منصفه هيات مشروعيت
است مردم سوي از مستقيم
مصلحت به وكلا كانون استقلال بردن بين از
نيست كشور
چاه 30 عمق از اصفهاني دوساله كودك
شد آورده بيرون سالم متري
شد منتشر پروين ماهنامه
!توجهي بي همه اين چرا
يوگا اطلاعرساني -تخصصي نمايشگاه اولين
ايران در
يوگا اطلاعرساني تخصصي نمايشگاه اولين:اجتماعي گروه
هاي توانايي توسعه مركز در ماه آبان تا 11 روزهاي 8 در
.ميشود برگزار منطقه 7 شهرداري فردي
و يوگا كشور ، انجمن يوگاي رسمي مركز نمايشگاه 13 اين در
اين ازبرگزاري هدف.دارند مشاركت همگاني ورزشهاي فدراسيون
درماني -پزشكي-علمي دستاوردهاي آخرين معرفي نمايشگاه
فارسي ، و انگليسي كتب پاياننامهها ، بخشهاي در يوگا
معتبر اطلاعرساني مراكز تصويري ، معرفي و صوتي نوارهاي
.است جهان و ايران در يوگا
پيرامون تخصصي سخنرانيهاي نمايشگاه اين حاشيه در همچنين
.ميشود ارائه دانشگاهي متخصصان و استادان توسط يوگا
فرزندان رواني بهداشت براي قاعده 5
فرزندان و والدين بين روابط
و ميكنيد پيروي است والدين مخصوص كه قوانيني از آيا *
كودكتان به صدادرآمد به زنگمنزل كه زماني آيا
نيستم؟ منزل بگو فلانيبود اگر نميگوييد
حال به تا آيا *
اولياء انجمن دعوت بار چند تاكنون كه پرسيدهايد خود از
راپذيرفتهايد مربيان و
كردهايد؟ شركت آموزشگاهيفرزندتان برنامههاي در و
شكاف غمانگيز و بسيارمهم واقعيت با امروزي اجتماع
كه دارند والدينقبول اكثر.روبهروست ها نسل بين
يكديگر با آنها روابط و نميشناسند خوب را خود فرزندان
كه والدينمعتقدند از بعضي حتياست بيگانگان روابط مثل
.ميشود فاجعهآميزتر و عميقتر روزبهروز شكاف اين
دوره والديندر كه است اين رسد مي نظر به كه آنچه
هنگام به اما هستند نزديك خود فرزندان به خردسالي
از و ميشود بيشتر فاصلهروزبهروز جواني و نوجواني
يا و ميشود تدريجاكاسته تعاملاتفيمابين و ارتباط
.ميشود متلاشي كلي به موارد از برخي در
پوشاك خوراك ، نظر از كه را آنچه ميكنند سعي والدين اغلب
و آورند فراهم ميدانند مناسب خود فرزندان براي مسكن و
خود فرزندان امنيت و تضمينخوشبختي انديشه عمومادر
رفاهي و مادي مسائل به تنها موارد اكثر در هستند ، اما
كردن يابرآورده و رفع براي انديشندلكن مي فرزندان
را لازم انرژي و وقت خود خانواده هيجاني و رواني اميال
كه است اين بر تصور خانوادهها اغلب در نميكنند ، صرف
مسائل عمده كودكان مسكن و پوشاك و خوراك آوردن فراهم
.ميكند حل را آنها
اين كودكان چرا كه افتادهايد فكر اين به حال به تا آيا
اساسيترين از يكي شايد هستند؟ تلويزيون اختيار در همه
جلب تلويزيونيبراي برنامههاي كه است اين دلايلآن
تلاشي هيچ از آنها رواني نيازهاي ارضاي و كودكان توجه
در هستند ، تقريباموفقهم نتيجه در و نميكنند فروگذار
و مستقيم تماس ايجاد والدين ، براي از برخي كه صورتي
كه آن از پس و نميكنند تلاش زياد فرزندان با عاطفي
رفته فرو تعجب در نكردند ، رفتار آنها ميل مطابق فرزندان
بچهها و شده عوض روزگار كه ميدهند سر ناله و آه و
نهكوچك ، مادر ، نه ميشناسند ، پدر نه بيتربيتشدهاند
تاكنون كه پرسيدهايد خود از حال به تا آيا ولي بزرگ ، نه
در و پذيرفتهايد را مربيان و اولياء انجمن دعوت بار چند
چه تا كردهايد؟ شركت آموزشگاهيفرزندتان برنامههاي
انجام آموزشگاه در فرزندانشما كه فعاليتهايي از اندازه
به رفتن فرصت واقعا آيا يا و داريد؟ ميدهندآگاهي
نداشتيد؟ را مدرسه
بوديد ، سهلانگار فرزندتان رواني نيازهاي به رسيدن در اگر
براي شما تلاش است نبوده نزديك او با روابطشما اگر
هفته چند روز ، چند در (او كردن عوض)رفتار اصلاح و تغيير
اطلاع كسب با ميتوانيد شما بود ، خواهد بيثمر ماه چند و
تغيير و نوجوان و كودك روانشناختي و علمي يافتههاي از
تا را اشتباهاتگذشته رفتارتان در تجديدنظر و عقايد در
تقويت دورانديشيبه و حوصله و صبر با و جبرانكنيد حدي
شخصيتايدهآل يك سازماندهي و سازنده و مثبت رفتارهاي
فرزندتان در رفتاري اختلالات و تعارضاترواني از عاري و
.كنيد اقدام
پسر ، يا باشد دختر شما فرزند كه اين از نظر صرف بنابراين
بنياديرا و كلي قاعده پنج است لازم بزرگ يا باشد كوچك
خاطر به زندگي فرآيند در او رواني سلامت تامين براي
.بسپاريد
يكم قاعده
توجه و نوازش و محبت و عشق به كودك اندازه به كسي هيچ
به توجه و عشق روز هر ميتوانند ندارد ، والدين نياز
نشان ساله نوجوان 18 تا شيرخواره نوزاد را ، از كودكان
شما زيستيكودك نيازهاي كنيدكه توجه بايستي.دهند
اغلب كرد ، خواهد تغيير او سن افزايش متناسببا و همگام
دائمي نياز يك فرزند به محبت و عشق كه ميكنند فراموش
رابطه نوع هر اصلي عناصر مراقبت و توجه محبت ، و عشق است ،
و ميشوند پژمرده عناصر ، كودكان اين رعايت بدون و است
.واقعاميميرند هم گاهي و ميريزند فرو درون از
دوست واقعا را خود فرزند كه ميكنند گمان والدين اغلب
يا آگاهانه آنها از بسياري كه است اين حقيقت اما دارند
نيز ديگر برخي و ميكنند رقابت خود فرزند ناآگاهانهبا
ميكنند ، طي فرزندان زندگي لابهلاي از را خود زندگي
و تغيير حال دائمادر كودكان نيازهاي گفتيم كه همانطور
تا داد خواهد اجازه شما كودك به محبت و عشق است ، دگرگوني
كه باشيد داشته توجه بپذيرد آساني به را تغييرات كه اين
شما اگر كرد خواهند تربيت مهربان فرزندان والدينمهربان
مقابل در را او كشيديدو فرياد فرزندتان سر دليلي هر به
تحقيرش و توهين اجازه نيز آنها به كرديد ، تحقير سايرين
دوست را آنها كه بفهمانيد فرزندانتان به دادهايد ، را
شد ، نخواهند تاييد دهند خلافيانجام عمل اگر ولي داريد
بايد.كرد خواهيد كمك آنها به خطاها رفع در شما اما
اين و است خطاهايشاناصلاحپذير كه اطمينانيابند
خدشه آنها به نسبت را شما عشق و محبت نميتواند خطاها
.كند دار
حتي و آنها فعاليتهاي به بگذاريد ، وقت آنها براي
و بيرويه سختگيريهاي با و دهيد نشان علاقه دوستانشان
يا پدرسالاريو سخت الگوهاي اجراي افراطيوبا
.نكنيد سست را آنها رواني بهداشت پايههاي مادرسالاري
دوم قاعده
شدن سرمشق يا الگو باشيد ، خوبي الگوي خود فرزند براي
بهداشت تضمين و تربيت و تعليم مهمترينعامل والدين
اثربخشي به واقعا كه عواملي از يكي.است كودكان رواني
عدم ميرساند ، آسيب فرزندان تربيت براي والدين تلاشهاي
كودكان نميتوان آنهاست ، مقابل در نبودن صادق و مسئوليت
را آنها والدين خود كه كرد وادار قبولهنجارهايي به را
ميكشد ، سيگار كه نوجواني مثال بهعنوان.ندارند قبول
شده انجام تحقيقات براساس ميكند مصرف مخدر مواد يا الكل
.ميكند پيروي آنها از و بوده وابسته خود والدين به اغلب
كه ايناست بر عقيده روانشناسانرا و مشاوران اغلب
آنها هستند زمين روي مناسبترينمقلدان و بهترين كودكان
دستورات از و ميگيرند ياد الگوبرداري طريق معمولااز
هنگام والدين از بسياري گفتار و عقايد و ميكنند پرهيز
رفتار اصلاح يا تغيير جهت مراكزمشاوره به مراجعه
و تقليد نظريه تاييد بر دال باشد مصداقي ميتواند كودكان
مثل كودكان كه معتقدند والدين.كودكان همانندسازيدر
منعكس را بزرگترها رفتار اعمالو تمام و آيينهاند
پس ميگيرند ، الگو والدين از بنابراينكودكان ميكنند ،
.باشند آنها براي مناسبي الگوهاي كنند سعي بايد والدين
از آيا ميكنيد؟ عمل داريد وظيفهايكه به شما آيا
زماني آيا و ميكنيد پيروي است والدين مخصوص كه قوانيني
اگر نميگوييد كودكتان به آمد در صدا به زنگمنزل كه
كه است رفتارهايي اينها... و نيستم؟ منزل بگو بود فلاني
اين كه است طبيعي و ميدهد آموزش كودك به را وريا دروغ
مخاطره به را كودك رواني بهداشت آنها يادگيري و اعمال
.انداخت خواهد
سوم قاعده
از تعدادي كه كرد انكار نبايد دهيد ، آموزش را خود فرزند
فرزند كه است اين ميدهند انجام كه كاري بيشترين والدين
كردن تنبيه آنها نظر احتمالابه ميكنند ، تنبيه را خود
اين آنهاست ، كردن تربيت يا دادن آموزش از آسانتر كودكان
براي بايد.ميآورد بار سركش را فرزندان نگرشها نوع
صرف وقت داد ، بهخرج حوصله كودكان تربيتي و آموزشي مسائل
مثالهاي و مناسب الگوهاي تهيه با ميتوانيد شما كرد ،
توصيههاي قطعا باشد چنين اگر كنيد ، شروع را آموزش مفيد
اجتماعي روابط رسومو و آداب زندگي ، مسائل در را شما
ديگران و خود تجربههاي از كنيد سعي پذيرفت ، خواهند
قرار آنها اختيار در و بياوريد بيرون جالب نمونههاي
ارتباط ايجاد طرق از كودكان كه باشيد داشته بهياد.دهيد
براي لحظه مناسبترين و ميپردازند يادگيري به تداعي و
.ميكنند سوال آنها كه است زماني آنها يادگيري
جالب داستانهاي دارند دوست خردسالان مخصوصا كودكان اكثر
داستانهاي و قصهها بتوانيد اگر بشنوند هيجانانگيز و
بلند صداي با دقيقه ده دستكم روز هر را جالب تربيتي
اطلاعات آوردن فراهم بر علاوه بخوانيد خود فرزند براي
سليقهخود و ذوق با مطابق را او حافظه تقويت و مفيد
رشد زمينههاي عمل اين با شما اينكه به مضافا بارآورديد
تحريك را كودك اجتماعي و اخلاقي ذهني ، زباني ، (تحول)
.كرد خواهيد
چهارم قاعده
جواني مادر شما حتما ;بارآوريد انضباط با را خود فرزند
بوده كشمكش حال در خود خردسال فرزند با كه ديدهايد را
او و باشد مهربان خود فرزند با است ميكرده سعي مادر است
به ميكرده سعي مادر حتي آورد ، بار باانضباط و مودب را
و حرفها از اطاعت به را فرزندش...و شكلات آدامس ، كمك
كه است بوده اين شما برداشت اما كند ، ملزم خود عقايد
و خود كردن خسته جز مادر تلاش و ندارد حرفشنوي كودك
يعني نميبرد ، پيش كاري ديگران نظر در شدن خجالتزده
.است رسيده نظر به كنترل غيرقابل كودك
كه ميگيرد نشات اينجا از مادر دشواري از بخشي ما نظر به
شده تعيين برنامه يا طرح ديگر ، پدر يا مادر هزاران مثل
ناتواني علت موارد اغلب در ندارد ، فرزند تربيت براي
تصور كه است اين كودكان آوردن بار منظم و مودب در والدين
را يكي او انضباط و فرزند به عشق بين بايد ميكنند
مطلوب ديدگاه و است غلط كلي بهطور باور اين.كرد انتخاب
ميشود شامل يكجا را او انضباط و فرزند به عشق سازنده و
.داشت نخواهد سودي ديگري بدون يكي و
خطرناك و حساس موقعيتهاي در كه كرد فراموش نبايد البته
دست كودكان كه مواردي در باشند ، والدين مطيع بايد كودكان
منزل از دورتر اجازه بي ميزنند ، خطرناك فعاليتهاي به
حتي ميتوان ميدهند انجام ناشايست رفتارهاي و ميروند
اينكه شرط به گرفت ، درنظر آنها براي جزئي تنبيههاي
هر در نكنيد ، كودكان فراموش هرگز را بدني تنبيه خطرات
تاوان بايد خطاكار انسان كه بدانند بايد باشند كه سني
.بپردازد را خودش خطاي
پنجم قاعده
اين بر والدين از تعدادي ;باشيد آگاه خود مسئوليتهاي به
كلي بهطور يا و مسكن و پوشاك و غذا چنانچه كه گمانند
به را آنها و آورند فراهم را آنها فيزيولوژيك نيازهاي
.كردهاند عمل خود وظيفه بفرستند ، به آموزشي مراكز
گرانترين غذاها ، بهترين اگر كه معتقدند ديگر برخي حتي
اختيار در را منازل شيكترين و اسباببازيها يا لباسهاو
با خوبو والدين اندازه همان به بگذارند خود فرزندان
نشان نميتواند معيارها اين اما ميآيند ، حساب به محبت
.دارند آشنايي خود وظايف به والدين كه دهد
درباره كه ميشوند آگاه خود مسئوليتهاي به والدين زماني
باشند ، داشته لازم و كافي اطلاعات كودكان وتربيت تعليم
كه كنند عمل خود وظايف به ميتوانند زماني تا آنها
تولد از پيش دوران در ميآيد ، بهوجود چگونه كودك بدانند
بايد چگونه باردار مادر دارد ، احتياج چيزهايي چه به
آورد ، دشواريهاي فراهم را بارداري با متناسب زندگي
نيازهاي اينكه و است كدام آن از ناشي عوارض و زايمان
.كدامند سني مختلف دورههاي در كودك
به منزل به بيموقع خروج و ورود دليل به كه پدري
را عاطفي روابط ايجاد فرصت تعطيل ايام در واهي بهانههاي
با خوش زبان به كه مادري و ميكند سلب كودكان از
در است ، بلند فريادش و داد هميشه و نميزند حرف فرزندان
اينانچگونه...و ميكند تحقير را آنها ديگران مقابل
هستند؟ مسئولي والدين كه كنند ادعا ميتوانند
و كنند عمل خود وظايف به ميخواهند كه والديني بنابراين
به بايستي باشند موفق فرزند تربيت و تعليم فرايند در
از و آورند روي زمينه اين در متعدد مجلات و كتب مطالعه
مناسب فرصتهاي و بطلبند ياري مورد اين در متخصص افراد
از را آنها رواني بهداشت حفظ و كودكان صحيح تربيت براي
.ندهند كف
خسروي برات
مشاوره گروه مدير و ايران روانشناسانشاغل انجمن عضو
گاليكش پرورش و آموزش
انتخاب به منوط منصفه هيات مشروعيت
است
مردم سوي از مستقيم
كه ميكند پيدا مشروعيت زماني منصفه هيات:اجتماعي گروه
.شود انتخاب مردم مستقيم راي توسط
با گفتگو در دادگستري پايهيك وكيل حسينآبادي دكتر
منصفه هيات اعضاي انتخاب جديد طرح درباره ايسنا
اساسي قانون اصل 168 در:گفت مطبوعاتي و سياسي دادگاههاي
مطبوعات و سياسي جرايم به رسيدگي براي منصفه هيات حضور
مجرميت تشخيص وظيفه منصفه هيات.است شده شناخته الزامي
تبرئه را متهم هيات ، آن اگر و دارد عهده بر را متهم فرد
قاضي:افزود وي.ميشود سلب وي تعقيب براي قاضي حق كند ،
به منصفه هيات اگر.بدهد راي منصفه هيات نظر براساس بايد
تخفيف رعايت به ملزم قاضي داد ، راي متهم مجازات تخفيف
.است
منصفه هيات اعضاي انتخاب نحوه از انتقاد با حسينآبادي
مناسبي روش فعلي قانون در:داشت اظهار كنوني قانون در
.است نشده گرفته درنظر منصفه هيات اعضاي تعيين براي
نيستند ، مردم عامه نماينده كنوني قانون در ذكرشده افراد
.شود انتخاب مردم بوسيله بايد منصفه هيات كه حالي در
نماينده منصفه هيات خاص جرايم اين در:كرد تاكيد وي
در مردم نحوي به بايد پس است ، دادگاه در عمومي افكار
مطبوعاتي قانون در.باشند داشته دخالت منصفه هيات انتخاب
استان ، دادگستري رئيس استان ، ارشاد رئيس چون افرادي فعلي
و اسلامي تبليغات سازمان رئيس شهر ، اسلامي شوراي رئيس
منصفه اعضاي تعيينكننده عنوان به علميه حوزه نماينده يك
شمار به مردم عام نماينده قطع طور به كه شدهاند ، شناخته
.آيند نمي
مصلحت به وكلا كانون استقلال بردن بين از
نيست كشور
مصلحت به وكلا كانون استقلال بردن بين از:اجتماعي گروه
يك پايه وكيل رهامي محسن حجتالاسلام.نيست ملت و كشور
درباره ايسنا ، با گو و گفت در دانشگاه استاد و دادگستري
در است اشتغال افزايش هدف اگر:گفت سوم برنامه ماده 187
طريق از حقوقي مشاورين كه نميكند تفاوتي هيچ مورد اين
هدف اگروكلا كانون بهوسيله يا شوند انتخاب قضائيه قوه
را امر اين ميتواند مجلس است مشاورين و وكلا افزايش
استدلال وجه هيچ به اين ولي دهد ، قرار وكلا كانون برعهده
يك استقلال اشتغال ، افزايش بهانه به كه نميباشد صحيحي
بخشي درباره وي.ببريم بين از را غيردولتي پرسابقه نهاد
وكلا ، كانون ناكارآمدي بر مبني قضائيه قوه معاون نامه از
مستقلي نهادهاي دنيا تمام در وكلا كانونهاي:داشت اظهار
از عضوي كه زيرا نميباشند ، حكومت از عضوي و هستند
مقابل در وكلا.كند دفاع مردم حقوق از نميتواند حاكميت
وكلا اگر اما ميكنند دفاع مردم حقوق از حاكميت و قضات
قوه كارگزار نوعي به و باشند حاكميت دستگاه به وابسته
مراجع برابر در ميتوانند چگونه آيند ، شمار به قضائيه
كنند؟ دفاع جامعه حقوق از قضايي
و وكلا كانون سابقه روي بر مقدار چه تاكنون:افزود وي
داشته مردم از دفاع در كه نقشي و داده انجام كه خدماتي
كدام با وكلا كانون است؟ گرفته صورت تحقيق و مطالعه
است؟ رسيده اثبات به آن ناكارآمدي كه شده مقايسه مراجع
به ميشود نيز نهادي هر درباره را كليگوييها گونه اين
تشكيلات كه گفت ميشود آيا:كرد تصريح رهامي.برد كار
يك در اشكالي اگر شود؟ منحل بايد پس است ، ناكارآمد قضايي
اشكالها كردن برطرف جهت در سعي بايد باشد موجود نهاد
و مردمي نهاد يك فرضي اشكالات سري يك براي نه باشد ،
دانشگاه استاد اين.كرد تخريب را دولت به غيروابسته
و مرفهين بيشتر حاضر حال در كه عقيده اين درباره
اظهار ميكنند ، استفاده وكلا كانون خدمات از ثروتمندان
طرف از و ميشود تعيين قضائيه قوه توسط وكلا تعرفه:داشت
.نميباشد وكلا تمام درباره صحيحي مطلب اين ديگر
چاه 30 عمق از اصفهاني دوساله كودك
شد آورده بيرون متريسالم
روستاهاي از يكي در دوسالهاي كودك:اجتماعي گروه
حلقه يك عمق از اصفهان استان توابع از فلاورجان شهرستان
.شد آورده بيرون سالم متري چاه 30
:كرد اعلام ديروز اصفهان آتشنشاني سازمان عمومي روابط
چهارشنبه عصر سهروفيروزان گاونان روستاي ساكن صالحي مهدي
خود سكونت محل حوالي در عميقي چاه به نامعلومي دلايل به
و انتظامي پاسگاه ماموران كمك با روستا اهاليفروافتاد
عمق از كودك اين نجات به موفق فلاورجان آتشنشاني سازمان
.شدند متري چاه 30 اين
سالم جان حادثه اين از يادشده كودك اعلام ، اين بنابه
شهرستان.ميبرد بسر كامل سلامت در اكنون و برده بدر
.دارد قرار اصفهان شهر غرب كيلومتري در 16 فلاورجان
شد منتشر پروين ماهنامه
صاحب به پروين ادبي ماهنامه شماره نخستين:اجتماعي گروه
.شد منتشر بيات معصومه مديرمسئولي و امتيازي
پري با گپي چون مطالبي با و صفحه در 16 ماهنامه اين
تاثير ادبي 2001 ، نوبل خلخالي ، آيتالله با گفتگو زنگنه ،
جواد با گفتگو در شاملو آثار در مردم زبان و كهن متون
شوخي يك عليزاده ، غزاله با منتشرنشده مجابي ، گفتگوي
. و پاتر هري خالق رولينگ كي.بابي آلن ، وودي از نيويوركري
.است رسيده چاپ به.
!توجهي بي همه اين چرا
تعطيل جمعه" تلويزيوني برنامه بينندگان از دسته آن براي
سعيد نگران و مضطرب چهره ديدن تهران شبكه در "!نيست
ساعت 10/11 در برنامه مجري آنمزهپرانيهاي با كوچولو
.نبود جالب هم آنچنان جمعه 4/8/80 روز صبح
قصد پسربچهاي و پدر از دعوت با برنامه دستاندركاران
.بپردازند تربيت و تعليم مسائل در كاو و كند به داشتند
يمن به تهران شبكه برنامههاي از برخي مثل هم برنامه اين
معضلات نوعي به كه دارد قصد برنامه ، مجري صدقههاي قربان
روانشناس خانم يك با صريح گفتگوي در را نوجوانان رفتاري
نوعي دچار ميان اين در متاسفانه ولي بگذارد ، بحث به
.ميشود تربيتي شيوههاي در اشتباه
صميمي و گرم نهچندان لحن با آغاز همان در سعيد پدر
سعيد گردن به را زناشويي زندگي نابهنجار رفتارهاي تمامي
از اخراج و همسر با متاركه طرح ضمن و مياندازد كوچولو
سواد كمي گويا كه برنامه طنز مجري از ميكند سعي كار محل
به خود كه نيز برنامه كارشناس.بجويد مدد دارد ، روانشناسي
دارد ، اشتغال نابهنجار نوجوانان و كودكان مشاوره
جمعه" برنامه در كوچولو سعيد تحقيرآميز حضور از متاسفانه
به تلويزيوني دوربينهاي و نميكند انتقادي"نيست تعطيل
استوديوي آن در را سعيد رفتاري تنشهاي اغراقآميز شكل
.ميكشند تصوير به آبيرنگ
توجه تهران شبكه كارشناسان و برنامهسازان مديران ، آيا
شخصيت خود جمعه برنامه پركردن براي چگونه ندارندكه
همراه به سعيد كه است درست كنند؟ مي تحقير را سعيدكوچولو
با نميدانند آنان آيا است ، شده دعوت برنامه اين به پدرش
اطرافيانش و محله مدرسه ، در را سعيد پركني برنامه اين
عمومي ، رسانه يك در ميرود انتظار چگونه كردهاند؟ خرد
و تعليم الفباي با فرهنگي ، تريبون چنين گردانندگان
!باشند؟ نداشته آشنايي تربيت
اميري محمد
|