همايش اخير جلسات برگزاري از گزارشي
شناخت راه عشق ،
و زهد;زيبايي معناي
زيبايي
ها نگارخانه ديوار بر
طبيعت به انسان روح وابستگي
منتشر تمدنها گفتوگوي كاريكاتور مجموعه
شد
است سرمايه نيازمند مجسمهسازي
و تغزلي فيگورهاي در واقعگرايي تجلي
نمادين
زيبايي درك و آفرينش ميان تفاوت
جشنواره در نيشابوري آثارعطار بررسي
ايرانزمين بينالمللي
همايش اخير جلسات برگزاري از گزارشي
شناخت راه وعشق ، زهد;زيبايي معناي
زيبايي
با خود نشست سومين در زيبايي معناي بينالمللي همايش
از دادبه دكتر و روسيه از سخنران دو توسط مقالاتي ارائه
نگارگري زيباييشناسي زمينههاي در ترتيب به ايران
در زيبايي تجلي و كامل انسان مفهوم و زيبايي ايراني ،
.شد برگزار هنر فرهنگستان در حافظ كلام
هنر شيوه مقايسه به شكوراف شريف ابتدا جلسه اين در
هاله مسيحيت ، در:گفت و پرداخت مسيحي هنر شيوه با اسلامي
برگزيده اشخاص آن از منحصرا كه است قداستي نمايانگر
.است مسيحي مقدس تاريخ
ظاهر قديسان و عذرا مريم مسيح ، سر اطراف در نور حلقه
.ميشود
كه است سنتي تصويري هاله مسيحي ، كلامي تعبيرهاي بنابه
تمثال در.ميكند متجلي را الهي نيروهاي يا الهي نور
اصطلاح به يا سيما تغيير بصري نشانه هاله مسيحي ، نگاري
.است مسيح تجلي
مجردتر اسلامي ذهنيت و ذهن كه است بديهي:گفت همچنين وي
كه است استوار تشبيه بر مسيحي سنت.است مسيحي ذهنيت از
از جزيي كه هويتي ميشود ، نگريسته معين فرآيندي صورت به
اشخاص ظهور مسيحي هنر در نمونه ، عنوان به.است آن اصول
برعكس ، .باشد يكسان بايد لزوما واحد تصويري روايت يك در
.است متفاوتي كاملا تصويري رويكرد بر اسلاميمبتني سنت
عنوان به ناهمانندي و فرآيند عنوان به شباهت عدم يعني
.تصويري روش
زمينه در كه بود شكوراف سليمان جلسه اين ديگر سخنران
نوشتههاي بررسي به و گفت سخن كامل انسان مفهوم و زيبايي
شبستري محمود و نسفي عزيزالدين ايراني ، مشهور مولف دو
.پرداخت باره اين در
عالم و كبير عالم جمله از آفرينش تمامي عالم ، كل:گفت وي
.است خويش جمال محو خداوند آن در كه است اي آينه صغير ،
در جهان و خدا بين رابطه از سخن در نسفي عزيزالدين
نوري عالم درون":ميگويد چنين "زبدهالحقايق" رسالهاش
زيرا.است خود جلوههاي عاشق نور.است جهان جان كه است
جلوهها آن در را خود اسماء و خود اوصاف خود ، جمال نور
".ميبيند
مورد بسيار موضوعات از آينه و آفرينش بين قياس:افزود وي
در اساسي انديشههاي از يكي و بود شبستري محمود توجه
.اوست انسانشناختي و كيهانشناختي تعبيرهاي
به حافظ كلام در زيبايي تجلي موضوع با دادبه دكتر سپس
با انكارناپذيري ارتباط زيبايي:گفت و پرداخت سخن ايراد
ديگري مقوله هر مانند زيبايي و عشق.دارد هنر و عشق
متد به بايد كار اين براي كه است شهود و شناخت نيازمند
شناخت راه عرفا و حكما.كرد رجوع لازم روشهاي به يا
اين از و ميكنند شناسايي عشق و زهد روش دو با را زيبايي
.شود منجر حقيقت دريافت به كه ميگيرند پي را راهي طريق
تصويري هنرهاي در زيبايي تجلي
متون در زيبايي نيز ، همايش اين برپايي هفته چهارمين در
از پيش هنر ادوار و مانوي آئين در زيبايي مفهوم اوستايي ،
.گرفت قرار بررسي و بحث مورد اسلام
زيبايي عنوان با را خود مقاله جنيدي دكتر برنامه ، اين در
متون در زيبايي:گفت و كرد ارائه اوستايي متون در
را خود گوناگون كلمات قالب در و مختلف شكلهاي به باستاني
متون در را خود تنها كه تعالي حق كلمه.است كرده نمايان
عظمت و بزرگي بيان براي كلمه اين و ميدهد نشان فارسي
ايران وارد اعراب كه زماني در ميآيد ، حساب به خداوند
استخراج اوستايي كهن متون از را كلمه اين ميشوند ،
ايراني فرهنگ در ريشه كه است كلمهاي تعالي حق.ميكنند
اوستايي متون در بسياري كلمات ما و دارد اوستايي و
.باشد واژه اين با تراز هم و معني هم كه بيابيم ميتوانيم
ستايش را خداوند نوبت پنج باستان ، ايران در:افزود وي
اين از كدام هر ميايستادند ، در نماز به و ميكردند
اين از كدام هر و ميشد ستايش طريقي به خداوند نمازها ،
جلوههاي و خداوند زيباييهاي از بخشي بيانگر ستايشها
.است محسوس عالم در او دهشهاي
براي ايرانيان اوستا ، در كه اين به اشاره با جنيدي دكتر
خداوندي جلوه و قدرت كه ميگرفتند نظر در صفت شش خداوند
يا صفت شش اصل در امشاسپندان:گفت مييابد ، تجلي آنها در
آمدهاند گرد مزدا اهورا اطراف در كه هستند الههگونه شش
آن سرايت و خداوندي بلند صفات از يكي بيانگر و تجليگر و
سپندار شفرايريه ، بوهمن ، هيشتا ، و اهشتا.هستند عالم در
گرد كه هستند امشاسپنداني شش امرداد و تيتي اهورا ميتي ،
بلند ، مفاهيمي با كدام هر و گرفتهاند فرا را مزدا اهورا
.ساختند جلوهگر را زيباييها از بخشي
تشريح ضمن نيز ، جلسه اين سخنران ديگر اسماعيلپور دكتر
ماني دين كه اين به اشاره با مانوي آيين در زيبايي مفهوم
:گفت ميدهد ، نشان نقاشي و موسيقي تذهيب ، به بسزايي توجه
اعتلاي در بسياري همت و تلاش كه بود بزرگي نقاش ماني ، "
در.است مانوي مذهب حاصل نيز تذهيب.داشت ايراني نگارگري
تا است تلاش در چيرهدست هنرمند آيين ، اين عرفان
اسير عبارتي به و ماندگار جهان اين در كه را روانهايي
انسان زيرا.برهاند مادي جسم و تن تختهبند از شدهاند
و نور سوي به تا است لازم و دارد اهريمني و ظلماني ريشه
.كند حركت روشنايي
تصويري هنرهاي در زيبايي تجلي مانوي ، آئين در:افزود وي
يا ارژنگ كه است نقاشي هنرمند ماني.ميشود جلوهگر
.است نگاره و تصوير مفهوم به ارژنگ.ميآفريند را ارتنگ
با مانوي نگارگري كه اين به اشاره با اسماعيلپور دكتر
مانويها:گفت دارد ، بسياري شباهتهاي ساساني دوره نقاشي
به كه چنان.داشتهاند كتابخواني و كتاب به زيادي توجه
به وي پيروان است ، نگاشته "ماني" خود كه كتابي هفت جز
مياني پهلوي حتي و چيني يوناني ، سرياني ، قبطي ، زبانهاي
ادبيات شعر از عظيمي گنجينه و نوشتهاند بسياري كتابهاي
گذاشتهاند بجاي خود از فارسي بهخصوص مختلف زبانهاي به
.است نشده ترجمه آن درصد حتي 10 كه
ادوار عنوان با مقالهاي نشست اين سخنران ديگر حاتم دكتر
.كرد ارائه را ايران در اسلام از پيش هنر
از يكي عنوان پازيويكبه فرش شدن پيدا به اشاره با وي
زمان در:داشت اظهار ايرانيها ريشهدار و غني هنر اسناد
ميانجامد ، طول به سال حكومتشان 476 كه اشكانيان
و افغانستان عراق ، كشورهاي در را هنري نمود بيشترين
زمان آن بزرگ ايران قلمرو از بخشي كه ميبينيم تاجيكستان
معابد و داريم را فرسك هنر رشد ما دوره اين در.است بوده
در اشكانيان هنر تجلي اصولا خواجه كوه جمله از مختلف
عصر دوره ، اين از بعد.است بوده آنها غني معماري
عصر ، اين در.ميكشد طول سال كه 425 داريم را ساسانيان
موزاييك و منسوجات زمينههاي در هنر شكوفايي و اوج دوران
بافتن و دارد قرار كازرون بيشاپور در آن نمونه كه كاري
در كسري طاق ساخت بهارستان ، فرش.است مظاهر اين از فرش
ساخت سيني ، دور و بشقاب روي بر نقاشي و طراحي تيسفون ،
نمونههاي از آتشكده احداث 30 و شاپور متري هفت مجسمه
.است ساساني هنر مهم
ها نگارخانه ديوار بر
سوره نگارخانه
هشتم تا /قديريان عبدالحميد تجسمي آثار مجموعه نمايشگاه
انقلاب ، ميدان:نشاني /تا 18 و 15 تا 12 ساعت 9 از /آذر
. تلفن6418823 /بهمن سينما جنب
آزاد طراحان نگارخانه
/آبان تا 24 /شهبازي نسترن و سلطاني رسول نقاشي نمايشگاه
پلاك سلماس ، ميدان گلها ، ميدان:نشاني /تا 20 ساعت 16 از
.تلفن8008676 /41
گلستان گالري
/تا 20 ساعت 16 از /آبان تا27 /راستاني محسن عكس نمايشگاه
:تلفن/شماره 42 كماسايي ، خيابان دروس ، :نشاني
. 2541589
سبز نگارخانه
ساعت از /آبان تا 26 /صديق عباس نقاشي خط آثار نمايشگاه
ساعي ، پارك مقابل وليعصر ، :نشاني /تا 19 و 15 تا 13 9
. تلفن8711311/شماره 1068
ايران هنرمندان خانه
اول تا /ايتاليا ناپل صنعتي طراحي تخصصي نمايشگاهمدرسه
طالقاني ، خيابان:نشاني /تا30/20 ساعت 39/16 از /آذر
.شمالي موسوي خيابان
سيحون گالري
ساعت 10 از /آبان تا 24 /تيرافكن صادق عكس آثار نمايشگاه
كوچه اسلامبولي ، خالد خيابان:نشاني /تا 19 و 14 تا 12
. تلفن8711305 /پلاك 30 چهارم ،
طبيعت به انسان روح وابستگي
محسني عبدالحسين آثار نمايشگاه برپايي مناسبت به
زيبا هنرهاي موزه در كرمانشاهي
در ولي است متضاد كرده ، خلق خدا كه آنچه هر طبيعت در
درمقابل پستي مانند.شدهاند خلق هم با متناسب حال عين
نقاش يك.شب برابر در روز و گرم مقابل در سرد بلندي ،
و مطالعه و سير آن در ميگيرد ، قرار طبيعت برابر در وقتي
رادرك تضاد از شده زاييده تناسب تدريج به و ميكند بررسي
.ميكند
است برداشتي كرمانشاهي ، محسني عبدالحسين گفتههاي اين
تابلوهاي رادر خود حس گونه وبدين دارد طبيعت از وي كه
.است ساخته منتقل خويش نقاشي
موزه در هنرمند اين از وروغن رنگ نقاشي اثر از 60 بيش
آثار تازهترين كه درآمدهاند نمايش به زيبا هنرهاي
آثار ، اين در كرمانشاهي محسني.ميدهند تشكيل را نقاشي
و مناظر تصوير به رئاليسم ، سبك بر تكيه با همچنان
خود سرزمين از خارج و داخل بكر و مختلف مناطق چشمانداز
عنوان به را طبيعت در موجود متفاوت زيباييهاي و پرداخته
.است داده قرار كارش اساس
كنتراستهاي فيگور و فرم رنگ ، در هارموني و تركيببندي
زيبا اجراي نهايت در و دلنشين بيان زيبا ، رنگي و نوري
.ميشوند محسوب نقاش اين آثار ويژگيهاي ازعمدهترين
تفاوت.ميكند تصرف و دخل طبيعت در نقاش:ميگويد وي
كارهاي در من.است نكته همين در عكاسي دوربين با نقاشي
كارم شاخص است ، كرده خلق خدا كه را زيباييهايي نقاشي
امروزبا انسان واقعگرا ، نقاش اين نظر از.دادهام قرار
در زمان هر از بيشتر امروز ، شهري زندگي نوع به توجه
.است زيبايي و طبيعت به نيازمند گذشته
از جزيي خودم ، من:ميگويد طبيعت به علاقهاش درمورد وي
انسان تفاوت.رنگ يك مثل و درخت يك مانند.هستم طبيعت
.است خدادادي ويژه خصلتهاي و فيزيكي ساختمان در اينها با
طبيعت از انسان خود هرحال به..و هوش و فهم و عقل مثل
جسم كه همانطور ;داريم بستان بده طبيعت با مانيست جدا
شكلي به نيز ما روح ميگيرد ، طبيعت از را غذايش ما
طبيعت در انسانها.است طبيعت ونيازمند طبيعت به وابسته
معتقديم مسلمانان ما ازطرفي ، .مييابند متفاوت احساسات
.است طبيعت مصداق گل اين.آفريد ازگل را ما خداوند
آن از نميتوانيم گاه هيچ است ، اين ما سرشت چون بنابراين
عشق طبيعت به من مسايل ، اين به توجه باباشيم جدا
تخصصي رشته يك عنوان به را طبيعت از نقاشي و ميورزم
.كردهام انتخاب خودم براي
منتشر تمدنها گفتوگوي كاريكاتور مجموعه
شد
بينالمللي مسابقه اولين گذشته سال كه گلآقا موسسه
كرده برگزار تمدنها گفتوگوي موضوع با را خود كاريكاتور
با را مسابقه اين آثار گزيده از مجموعهاي اكنون بود ،
.است كرده منتشر تمدنها گفتوگوي مركز همكاري
به است ، جهان كشور از 45 كاريكاتورهايي شامل كه كتاب اين
و گلاسه تمام صورت به و انگليسي و عربي فارسي ، زبان سه
.است رسيده چاپ به رنگي
در جمهور رئيس سخنان مقدمه ، شامل مجموعه اين همچنين
تمدنها ، گفتوگوي بينالمللي مسابقه افتتاحيه مراسم
نمايشگاه ، در پذيرفتهشدگان اسامي داوران ، هيات بيانيه
و كودك برندگان برگزيده ، و برنده تقدير ، شايسته آثار
.است مسابقه از خارج و نمايشگاهي آثار نوجوان ،
است سرمايه نيازمند مجسمهسازي
موزه در قبل هفته مجسمهسازي برجسته استاد تناولي ، پرويز
مجسمهسازي در اخير تحولات" پيرامون تهران معاصر هنرهاي
.پرداخت سخن ايراد به "جهان معاصر
حمايت بر مجسمهسازي هنر در سرمايه نقش خصوص در وي
:افزود و كرد اشاره هنر اين از غيردولتي و دولتي موسسات
به نميتواند دولت و است سرمايه مجسمهسازينيازمند
.باشد سرمايه اين جوابگوي تنهايي
مجسمهسازي هنر ارزش مورد در مجسمهساز هنرمند اين
اين در جهش به ما و است شهر آبروي مجسمه":ساخت خاطرنشان
".داريم نياز زمينه
و تغزلي فيگورهاي در واقعگرايي تجلي
نمادين
تا 21 14) پتگر نامي نقاشي آثار نمايشگاه بر يادداشتي
(الهه نگارخانه -آبان
سهم هنردوستان و هنرشناسان هنرمندان ، همه براي احتمالا
و اعتبار در پتگر ، خانواده هنري حيات ارزشمند و پرسابقه
در.است شده شناخته و محرز ايران ، معاصر نقاشي اعتلاي
نقاشي متلاطم و متنوع نشيب و فراز در اخير ، سال شصت حدود
پسران و پدران پيگير و جدي پرشور ، پاي صداي ايران ، امروز
توجهي قابل گروه و ميشود و ميشده شنيده همواره پتگر ،
اين نقاشي استادان از يكي توسط ما ، معاصر نقاشان از
مراحل طي از پس و شدهاند آشنا هنر اين با خانواده ،
استادان اين روشنگريهاي و راهنماييها با آموزش ، مختلف
.گرفتهاند پي و نموده كشف را خويش شخصي مسير
است ، خانواده اين دوم نسل هنرمندان از كه پتگر نامي استاد
در سال 1351 در را خويش هنري آفرينش اول دوره آثار
منتقدين تحليل و بررسي و تماشا معرض به تهران نقش تالار
از گزيدهاي كه دوره اين دنباله.داد قرار علاقهمندان و
تقريبا شد ، ارائه پنجاه دهه گروهي نمايشگاههاي در آن
.داشت ادامه سال 1356 تا
كه بود واقعگرايانه هنرمند اين كار شيوه سالها آن در
پردازيهاي چهره بر عمدتا
تركيببنديهاي چه و انفرادي چه چيرهدستانه ، و فاخر
قلمرو در نيز آزماييهايي طبع.ميشد متمركز گروهي
.بود امپرسيونيستي اغلب كه داشت منظرهسازي
دو آفرينش به انتقالي ، مقطعي در تا 58 ، سال 1356 از
گماشت همت "كامل كسوف" و "مرگبانو" نامهاي به بزرگ پرده
و آخرالزماني موضوعات با تمثيلي و سياه آثاري دو هر كه
نيامد پيش فرصتي هيچوقت.هستند سوررئاليستي هوايي و حال
چرا درآيد ، عموم نمايش معرض به موثر و سنگين آثار اين تا
كرده تغيير انقلاب از بعد فضاي در مجوز گرفتن ضوابط كه
نوعي نيز را خود تمثيلي آثار اين نقاش ، البته.بود
و تفسير واقعگرايي از اصولا و ميداند واقعگرايي
اواز تفسير ابتدا همان از تقريبادارد گسترده تاويلي
نوعي به كه ميرفت و داشت تغزلي جلوهاي واقعيت
با.بينجامد عارفانه و رمانتيك نگاهي با تمثيلگرايي
كلاسهاي در و داشت كامل آشنايي مدرن گريز واقع مكتبهاي
نهايتا ولي.ميداد درس را آنها مباني خويش آموزشي
بر مبتني ذاتا كه هنري ميداند ، ابژكتيو هنري را نقاشي
واقعيات مشاهده از ناشي ادراكات و اطلاعات و دريافتها
يك از تصوير ، هر" كه مينمايد تاكيد همواره.است حيات
و عيني جنبههاي كه ميشود تشكيل بازنمايي خارجي لايه
در فقط لايه اين و ميگردد محسوب تجسمي هنر محصول ظاهري
ميتواند واقعيت ، درست و هنجار ساختار نمودن منعكس صورت
انسان يا طبيعت غني و عميق و جامع مفاهيم و اطلاعات حاوي
كه است عاطفي و مفهومي توصيفي ، محتواي تجمع همين و باشد
.است هنرمند زيباشناختي و انسانگرايانه ابعاد منعكسكننده
واقعيت ، متعدد سطوح كردن مهار چيز ، هر از بيش نقاشي ،
انعكاس بالاخره و آن انگارههاي و قوانين كشف و بررسي
جهان با رابطه در يعني انسان با رابطه در واقعيت
".اوست مشاهدات و تاثيرات انديشهها ،
يك از بازگشت از پس پتگر نامي انقلاب ، پيروزي از پيش كمي
با غرب ، معروف موزههاي بررسي و اروپا در مطالعاتي سفر
تغزلي ، و تمثيلي چشماندازهاي از سلسله يك خلق به پرداختن
شمالي حاشيه و مركزي البرز كوهستانهاي از برداشت با
اين.كرد آغاز را خويش هنري آفرينش دوم دوره ايران ، كوير
كارگاه در سال 1366 در بار اولين يكپارچه ، بهطور آثار
در سپس و درآمد نمايش معرض به شهابي ، رضا گالري -هنر
گروهي نمايشات يا گالريها اغلب در شصت ، دهه بعدي سالهاي
اين در.شد گذارده تماشا به معاصر ، هنرهاي موزه
در خويش شهودي و ادراكي ظرفيتهاي از نقاش چشماندازها ،
.برداشت پرده طبيعت ، ساختارهاي از تجريدي برداشت
سنت تلفيق نوعي در موثر گامي كه هنرمند اين چشماندازهاي
دستخط و فرديت تحقق از بارز نحوي به هستند ، مدرنيته و
نمايشگاهش مناسبت به سال 1370 در.ميكنند حكايت وي شخصي
پتگر نامي جرائد ، از يكي با مصاحبهاي در شيخ ، گالري در
تجريد در هنرمند ، فرديت فرآيند":كرد اعلام صراحت به
به هنرمند اين هفتاد ، دهه سالهاي در ولي."است متجلي
انساني فيگورهاي به چشماندازهايش ، به پرداختن موازات
:كرد ابراز مناسبت ، همين به گفتگويي در و پرداخت نيز
صرفا و شخصي عوالم پيله انزواي در خزيدن فرديت ، فرآيند"
از طيفي وارث اجتماعي ، موجود مثابه به انسان.نيست دروني
جمعيتي بلكه فرديت ، نه كه است مشاهده و شناخت مختلف سطوح
دست انسانگرايي از اگر هنر.بخشد فعليت خود در بايد را
".ميدهد دست از را مخاطبينش و ميكند گم را خود شويد ،
نمادين و تغزلي فيگورهاي در پتگر نامي واقعگرايي اكنون ،
رمز و راز و عشق وقار ، زيبايي ، از جهاني و ميكند تجلي
واقعپردازانه خارجي لايه در هم كماكان كه ميدهد ارائه
تجمع آن شهودي ساختار و دروني لايه در هم و بازنمايانه و
را هنرمند زيباشناختي و انساني مفهومي ، توصيفي ، محتواي
آثار شاخصترين بود ، دسترسي كه آنجا تا.ميكنيم مشاهده
قواميافتگي و پختگي اوج مبين احتمالا كه او هفتاد دهه
و گردآوري نمايشگاه اين در اوست ، فناوري و جهانبيني
.است شده عرضه
ويژه هوشمند دكتر
زيبايي درك و آفرينش ميان تفاوت
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت هنري تحقيقات و مطالعات مركز
پژوهشي سخنرانيهاي سلسله برگزاري به اقدام
سخنراني جلسه دومين در.است كرده "كاربردي زيباييشناسي"
شد ، برگزار مركز اين شماره 2 ساختمان در آبان روز 13 كه
پيرامون بهشتي شهيد دانشگاه رئيس نديمي هادي دكتر
به "راهكارها و توسعه آموزشي ، نهادهاي زيباييشناسي ، "
دو به زيباييشناسي واژه درباره و پرداخت سخن ايراد
.كرد اشاره هستيشناسانه و معرفتشناسانه رويكرد
تا دانست مربوط پرورش با بيشتر را زيباييشناسي وي
پرتوي پديدهها همه اسلامي منظر از داشت اظهار و آموزش
جلوهاي را زيبايي نحو ، همين به و هستند الهي اسما از
ذوق پرورش آموزشي ، نهادهاي وظيفه.كرد قلمداد اسما از
:گفت وي.است الگوسازي كار اين براي راه تنها و است سليم
و آموزش.است مجزا امر دو زيبايي آفرينش و زيبايي درك
به باشند قادر افراد كه كند ميل سمت اين به بايد پرورش
اصل چهار اين به آفرينش اين در و بپردازند زيبايي آفرينش
.هدفمندي و هماهنگي انسجام ، تعادل ، :شود پرداخته بايد
.داشت خواهد ادامه ماه چهار مدت به تخصصي نشستهاي اين
جشنواره در نيشابوري آثارعطار بررسي
ايرانزمين
بينالمللي
ايران تئاتر بينالمللي جشنواره چهارمين -هنري گروه
و آثار به نگاهي با آينده ، سال آبانماه در زمين
آثار نمايشي قابليتهاي كشف و نيشابوري عطار احوال
.ميشود برگزار بزرگ عارف اين
ارشاداسلامي و فرهنگ كل اداره عمومي روابط مدير
جشنواره در نمايشي گروههاي:داشت اظهار خوزستان
را نيشابوري عطار آثار از دسته آن ميبايست آينده
"كرير" و "بروك پيتر" جمله از غربي مترجمان توسط كه
آثار عرفاني روح با و بازخواني را است شده تهيه
.دهند تلفيق هنرمندانه نحوي عطاربه
تئاتر بينالمللي جشنواره سومين:افزود "ياري علي"
از 17 گنجوي نظامي آثارحكيم به نگاهي با زمين ايران
به و شده آغاز خوزستان استان در جاري ماه آبان
.دارد ادامه هفته يك مدت
بررسي به جشنواره اين دوره نخستين وي ، گفته به
آن دوره دومين و پارسي سراي حماسه شاعر فردوسي آثار
اختصاص فارسي نامي شاعر مولوي منظوم آثار بررسي به
نيز جشنواره دراين شده ارائه نمايشي متون و داشت
.بود شده تهيه اساس همين بر
ايران تئاتر پژوهش مركز تاسيس از همچنين ياري
.داد خبر خوزستان دراستان زمين
از هدف اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير از نقل به وي
اطلاعات بانك تهيه رالزوم پژوهشي مركز اين تاسيس
انجام و ايران كلاسيك ادبيات درزمينه پژوهشي
كهن متون نمايشي ظرفيتهاي پيرامون كارهايتحقيقاتي
.كرد اعلام پارسي
|