قدر شبهاي احياء در دعاهايي
بينالمللي نمايشگاه نهمين ميهمانان با
كريم قرآن
نمايشگاه برپايي:لبناني خطاط محمدبعيون
دارد
جهاني تاثير قرآن
استادان حضور خواستار خارجي ، خوشنويسان
شدند خود كشور در ايراني
قدر شبهاي احياء در دعاهايي
شب ويژگي و اهميت باره در راشد حسينعلي مرحوم از گفتاري
پاياني بخش - قدر
از باشد امشب هم قدر شب كه است محتمل گفتيم چنانكه
مهمتر آنها همه از كه رسيده دستورهايي امشب براي اينرو
برادر كينه ديگر گناهان ، براي آمرزش طلب يكي:است امر دو
يا زادالمعاد خودتان.كردن بيرون دل از را ديني
دستور مهمترين ببينيد و بخوانيد داريد مفاتيحالجنان
اميد به ميكنيد احياء را قدر شب شما نيست؟ دو همين
شما مقدرات آينده در كندو مستجاب را شما دعاي خدا اينكه
شدن مستجاب اما بگرداند شما از را بلاها و گرداند نيك را
.نيت خلوص دوم.دلست پاكي آنها از يكي:دارد شرط چند دعا
غسل اول شبها ، اين در كه دادهاند دستور شما به ميبينيد
از پس شود پاك شما ظاهر تا دهيد شستشو را تن يعني كنيد
بجا نماز ركعت دو خوانديد خفتن و شام نماز همينكه آن
كنيد استغفار مرتبه هفتاد ركعت ، دو آن از پس و آوريد
خدا از يعني"اليه اتوب و استغفرالله" بگوييد يعني
در اين معلومست و بيامرزد را شما گناهان كه بخواهيد
مرتكب گناهي ديگر باشيد داشته تصميم كه است ميسر صورتي
تصميمي چنين و نباشد شما در انقلابي چنين تا والا نشويد
اتوب و استغفرالله" بگوييد ميتوانيد چگونه باشيد نداشته
خلاف بر شما دل حاليكه در ميگوئيد زبان به آيا ؟"اليه
بايد آن بعدازگفت واقع خلاف نميتوان كه خدا با آنست؟
او بغض از را خود دل داريد دل در بغض و كينه كس هر از
خدا باشد دلش در دگري كينه كسيكه قطعا كه كنيد صاف
اگر و شب همان است ممكن اگر.كرد نخواهد مستجاب را دعايش
او با و برسانيد او به را خود ممكن زمان اولين در نه
كه كنيد پيدا دلي تا درآئيد صفا و مهر در از و كنيد آشتي
.لبيك بگويند جهان ذرات همه "الله يا" بگويد چون
دعاست هر چون ني شيخ دعاي كان
خداست گفت او گفت و فانيست
كند كد و سوال خود از حق چونكه
كند رد چون را خويش دعاي پس
راستند راه بر جهان ذرات و جهان تمام كه بدانيد آقايان
و خدا به رو اگر انسانآفريده راه آن بر را همه خداي كه
آمين موجودات تمام ميكند دعا كه وقتي باشد راست راه به
انسان اگر اما ميكنند ياري راه آن در را او و ميگويند
موجودات همه ميكند دعا وقتي باشد منحرف خدا راست راه از
خنثي را او غيرمستقيم توجه اثر و ميكنند ضديت او با
آفريده خدا كه مخلوقي هر كه بدانيد خدا ، بندگان.ميكنند
از امري و ميشود اداره حقتعالي مشيت و اراده و امر تحت
.است روح يا فرشته نامش كه اوست تربيت متوجه خدا لطف
تمام با شما جان باشيد خدا به متوجه شما هنگاميكه
اداره عالميانرا و هستند الهي اوامر و الطاف كه فرشتگان
شب اين در":شده وارد احاديث در كه ميكند تماس ميكنند
ميكنند تماس باايمان مردمان با فرشتگان و انبياء ارواح
پيدا روشني و رقت دل در كه ايناست آنها تماس نشانه و
مسلمين آقايان ".ميرود ميان از قساوتش و تاريكيميشود
تا كرده فراهم وسائلي و مقدمات چگونه شما دين ببينيد
مقدمه يك اينجا.آورد پيش بزرگ معنوي نتايج شما براي
عارف ابوالخير ابوسعيد.مقصود به برگردم و كنم نقل كوچك
و مينويسد كاغذي شرق مشهور فيلسوف سينا ابوعلي به معروف
در ابوعليسينا چيست؟ حج و زيارت و دعا فايده ميپرسد
مجردات از را وجود مراتب آن در كه مينويسد شرحي او جواب
عالم موجودات كه ميكند بيان و ميدهد شرح ماديات و
:ميگويد آنگاه.ميگيرند مدد مجرده ارواح از طبيعت
شوند مجتمع مكان يك و زمان يك در آدمي نفوس هزاران وقتي"
حالي چنين در خدا ، بگويند و شوند متوجه نقطه يك به همه و
از نفس انصراف و قلب حضور و خاطر جمعيت يكحال انسان در
در كه لايتناهي قواي تمام به كه ميشود پيدا ماده عالم
ارواح با و ميشود متوجه غيب جهان به است مستتر خودش
زيرا ميگيرد بزرگ نتيجههاي و ميكند تماس مجرده كامله
جهان ، بر نميداشت را طبيعت گرفتاريهاي آدمي روح اگر
ميكنم عرض مقدمه اين از پس ".ميكرد فرمانروايي طبيعت
روزه را آن روزهاي كه داده قرار رمضاني ماه ما براي دين
بسازيم گرسنگي و تشنگي بر و كنيم صبر خدا براي و بگيريم
خدايا":بگوييم و آوريم خدا درگاه به رو افطار هنگام و
تو به و كرديم افطار تو روزي با و گرفتيم روزه تو براي
و شنوا تو بپذيركه ما از ، پروردگارا كرديم اعتماد
كه خدايي اي":بخوانيم را دعا اين شب هر آنگاه "دانايي
آن در را قرآن كه رمضاني ماه آن رمضاني ماه پروردگار
ساختهاي ، واجب بندگانت بر آنرا روزه و كردهاي نازل
همه و سال اين در و بفرست رحمت محمد آل و محمد بر خدايا
كن روزيم حج يا يعني كن من روزي را خودت خانه حج سالها
بيامرز مرا بزرگ گناهان اين و دارد حج ثواب كه كاري يا
دست از خطاهاي و گناهان اين نميتواند كسي تو از غير كه
باز "دانا خداي اي بخشنده ، خداي اي كند جبران را رفته
:بخوانيم هم را دعا اين شب هر در كه شده داده دستور
زمره در مرا خودت قدر و قضا در كه ميخواهم تو از خدايا"
پذيرفته شان حج كه زائريني آن ;دهي قرار خود خانه زائرين
گناهانشان و ثواب و پاداش داراي عملشان و تو درگاه
قرار چنين قدرخودت و قضا در نيز و است آمرزيده و بخشيده
عافيت و نيكي در آنرا و گرداني طولاني مرا عمر كه دهي
و نشود صرف گرفتاري و بلا و دربدي عمرم تا بگذراني من بر
از فقر نتيجه در و نيفتم ذلت به كه گرداني فراخ مرا روزي
دينت آنها با كه كني كساني از مرا و نشوم منحرف تو راه
.ندهي قرار دين خرابي باعث مرا وجود ميكنييعني ياري را
و دين سستي موجب كه كنم كارهايي كه وانگذاري خود به مرا
ندهي ديگري به هستي جهان در مرا وجاي شود مردم ايمان
كه را نقطهاي كه گرداني پاكي و لايق وجود مرا وجود يعني
باشد من ذريه و من دست در هميشه دادهاي من به جهان در
به مرا جاي و براندازي مرا دودمان و شوم نالايق آنكه نه
اين گفتن و دعاها اين خواندن كه است معلوم ".دهي ديگري
اين به نسبت اراده و تصميم و همت و نيت همينطور جملات
مقرر قدري شب آن از پس.ميكند ايجاد انسان در كارها
و ظاهر دل ، و تن كه داده دستور ما به شب آن در و فرموده
با را دلها و كنيم توبه گناهان از.كنيم پاك را خود باطن
خدا به يكزبان و يكدل همه آنگاه سازيم مهربان يكديگر
رفع و دردها درمان و گرفتاريها علاج براي و شويم متوجه
.بگيريم و بخواهيم.بخواهيم او از بلاها
دلهاي ميليون چندين امشب نشستهايد ، جا هر شنوندگان اي
.بگوئيد آمين شما و ميكنم دعا من.است متوجه خدا به شما
اي.بگرداند بلا گوشهنشينان دعاي.دارد اثر شما آمين
شصت.نيستي تنها تو اطاقتنشستهاي ، كنج در كه كسي
با خدا آوري خدا به رو اگراست تو با دل ميليون هفتاد
.تواست
بينواست كس هر ماست ميهمان
بيآشناست چون ماست با آشنا
كنند رد را ما چه ار بخواهيم ما
كنند بد ار كنيم پوشيها عيب
.بده دعا حال تو.كن دعا توخودت خدايا
تو ز هم اجابت تو از دعا هم
.تو ز هم مهابت تو از ايمني
زمين از را بلا و برگير بشر جامعه از را خودت غضب خدايا
هويپرستي و معصيت و تو از غفلت نتيجه در خدايا.كن رفع
پيدا بد انديشههاي آنها در و گرفته قساوت را دلها
است تو دست در همهدلها.وامگذار تو حال اين با ميشود
راه بر را آنها و بيار آدميان دلهاي به نيك انديشههاي
و آرام را ما دلهاي كه بده يقيني ما به خدايا.بدار راست
بده توفيق ما به.گرداند روشن را ما جان كه بده ايماني
ما.گردان نيك را ما سرنوشت آنگاه و كنيم نيك كار كه
در خودت نور به و كن نگهداري بلايي هر از خودت پناه رادر
.آمين.فرما رهنمايي مشكلي هر
بينالمللي نمايشگاه نهمين ميهمانان با
كريم قرآن
كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه نهمين به نگاهي
جمعيت كنيم جمعآوري ژاپن كشور در را اديان آمار اگر
.ميگيرد بر در را زيادي
فعاليتهاي با آشنايي در ساوادا ابراهيم حجتالاسلام
كسي ژاپن در:افزود مطلب اين بيان ژاپن ، با كشور قرآني
نميدهد نشان آمار.نميكند سوال او از ديگري دين درباره
هم دولت و است نفر چند تفكيك به اديان پيروان تعداد كه
ژاپن 125 كشور.نمينويسد شناسنامهاش در را هيچكس دين
كشور اين در موجود فرقههاي به كه دارد جمعيت نفر ميليون
.دارند گرايش
تعداد درباره:گفت ژاپن كشور مسلمانان جمعيت درباره وي
ژاپن 50 در ميشود گفته اما ندارد وجود دقيقي آمار آنها
.دارد وجود مسلمان نفر هزار
توجه با:داشت اظهار ژاپن در اديان تعداد خصوص در ساوادا
ديني هر تبليغ جداست سياست از دين ژاپن در كه اين به
بپذيرند را اسلام دين تا آزادند هم ژاپنيها و است آزاد
حجاب با مسلمان زنان اگر كه چرا نيستند آزاد عملا اما
.شد خواهند اخراج شوند ، حاضر ادارات يا و مدارس در
نمايشگاه نهمين در ژاپن كشور مسلمانان نماينده
كه جايي آن از:داشت اظهار كريم قرآن بينالمللي
اين از كشور از خروج هنگام ندارند ، مشخصي دين ژاپنيها
اكراه شوند معرفي بيدين عنوان به رسمي فرمهاي در كه
معرفي كمونيست عنوان به حتي حاضرند كه حدي تا دارند ،
اين زيرا نشود ، داده آنها به بيديني نسبت اما شوند ،
.است دين انتخاب خصوص در آنها تفكر عدم نشانگر مساله
به اشاره با ژاپن در مسلمانان فرهنگي معضلات درباره وي
ثروتمندان كمك يا ايثار انفاق ، :كرد تشريح انفاق مساله
آنان ميشود تعبير حماقت به ژاپن مردم ميان در فقرا به
مشكلات خودشان و كنند كار بايد همگي انسانها كه معتقدند
.كنند حل را خود
براي نيز مزايايي دولت سوي از البته:كرد اضافه ساوادا
اين در كه ميشود گرفته نظر در ديني حقوقي شخصيتهاي
مالي امور از بخشي تامين و ماليات تخفيف به ميتوان باره
.كرد اشاره
اسلام دين به خانوادهاش اعضاي تمامي همراه به كه ساوادا
ژاپنيها:گفت حج به ژاپنيها سفر پيرامون است گرويده
حج به سفر ويزاي اخذ به موفق ميتوانند صورتي در تنها
ژاپنيهاي تنها عربستان سويي از و باشند مسلمان كه شوند
.ميپذيرد حج زيارت براي را سنت اهل مسلمان
و ايران كشورهاي از ژاپن مقيم مسلمانان بيشتر:گفت وي
امور در پاكستاني مسلمانان و آمدهاند ژاپن به پاكستان
از بسياري تا شده باعث همين و هستند فعال بيشتر ديني
بلافاصله اما.شوند علاقهمند آوردن اسلام به ژاپنيها
كه چرا ميشوند ، فراري آسماني ، دين اين به گرويدن از پس
و گروهها منازعات و چنددستگيها با پاكستانيها ميان در
وحشت به را آنان همين و ميشوند مواجه متعدد فرقههاي
.مياندازد
در مسجد اين:گفت ژاپن مسجد بزرگترين درباره ساوادا
تركيه كشور توسط بعدها و ساخته تاتاريها دست به و توكيو
.شد بازسازي
انجام كريم قرآن از ترجمه شش امروز به تا ژاپن تاريخ در
فروش به قرآنها اين از يكي تنها حاضر حال در و است شده
يكي توسط قرآن از ترجمه اين ساوادا گفته بنابه.ميرسد
تفاسير فاقد و گرفته انجام نيست مسلمان كه ژاپنيهايي از
انسان يك تكلم حد در خدا كلام آن در كه چرا است لازم
اعتقادي دين به خود فرد كه جايي آن از و است يافته تقليل
كلام قرآن نعوذباالله ، كه گذاشته آن بر را بنا نداشته
.است پيغمبر سوي از جادويي و نيست خدا
به نظر با مسلمان ژاپني يك توسط نيز ديگري قرآن
.است شده ترجمه رسيده چاپ به پاكستان در كه قرآنهايي
است كرده شروع سي جزء از را قرآن ترجمه كه ساوادا
دين مباني براساس من:گفت ترجمه اين معيارهاي درباره
خواندن و نمونهالميزان تفسير از استفاده و شيعيان
ترجمه كلمه به كلمه را قرآن كردم سعي فارسي ترجمههاي
ترجمه را آن مفهوم نداشت وجود امكاني چنين كه هرجا و كنم
.كردهام
:آفريكانس زبان به قرآن مترجم
مسلمانان ميان نظر اختلاف
ميزند لطمه اسلام جهان به
آسيب مسلمانان ، ميان اختلاف و شكاف وجود از اسلام جهان"
مترجم "كلوتي عباس حاج" استاد ".ميشود تضعيف و ميبيند
قرآني علوم متخصصان از يكي و آفريكانس زبان به كريم قرآن
جهان:افزود مطلب ، اين اعلام با قرآني مفاهيم آموزش و
و متحدتر روز هر مسلمانان همدلي و همت به بايد اسلام
بايد جهان مسلمانان تمام ميان اين در و شود منسجمتر
.بگذارند كنار را مختلف درگيريها و نظرها اختلاف
كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه نهمين در شركت براي كه وي
طول در خود تجربههاي بيان ضمن است ، كرده سفر ايران به
:كرد تصريح جنوبي ، آفريقاي در قرآني علوم آموزش سال 31
انبوه جمعيت و گستردگي اين با جهان مسلمانان نيست شايسته
و بيشتر وحدت جاي به و شوند غافل قرآني مفاهيم درك از
.باشند متفرق همرنگي ،
همواره جنوبي آفريقاي راديويي برنامههاي در:افزود وي
به.كنم آشنا كريم قرآن زبان با را مردم تا كردهام تلاش
بار اولين براي اسلام ، جهان اعتلاي منظور به خاطر همين
ترجمه (آفريكانس) آفريقايي زبان تلفظ با را عربي زبان
.كردهام
فراگيريزبان براي را كشور اين مسلمانان علاقهمندي وي ،
سالهاي در:افزود و دانست توجه خور در كامل صورت به عربي
فراگيري شوق كه بودم شاهد جنوبي آفريقاي مدارس در تدريس
افزايش روبه نوجوانان و كودكان ميان در كريم قرآن زبان
.است بوده
پيروزي رمز:كرد تاكيد همچنين زبان عرب استاد اين
نمايشگاههاي برگزاري و است وحدت جهان ، مسلمانان
قرآني علوم فعاليتهاي ديگر و كريم قرآن بينالمللي
.باشد داشته زيادي تاثير مسلمانان وحدت تحكيم در ميتواند
:سوريه دفاع وزير هنري مشاور
كنيم صادر جهان تمام به را قرآن خوشنويسي هنر ميتوانيم
دفاع وزير هنري مشاور و سوري خط استاد سخنراني جلسه
بينالمللي نمايشگاه نهمين قرآن خادمان سراي در سوريه
.شد برگزار كريم قرآن
خط تكاملي سير بر قرآن تاثير عنوان با كه جلسه اين در
شد ، برگزار ازعلاقهمندان جمعي حضور اسلامي ، با
و خطاطي هنر كريم قرآن نزول از بعد:گفت محمدالقاضي
هنر يك به قرآني خط هنر و كرد پيدا عظيمي تحول خوشنويسي
.شد تبديل مستقل
موجب مطلب همين:افزود سوريه دفاع وزير هنري مشاور
خاطر همين به شد قرآني خط هنر به خوشنويسان بيشتر اهتمام
.كنيم صادر جهان تمام به را هنر اين ميتوانيم امروز
خوشنويسي منشا (ع)علي حضرت:داشت اظهار محمدالقاضي
حضرت آن دليل همين به.است قرآن كاتب اولين و قرآني
.ميشود محسوب قرآن خطاطي هنر اول استاد
ارتباط:كرد اضافه سوريه نويسندگان اسلامي انجمن عضو
كه جا آن تا شد قرآن خوشنويسي هنر تكامل موجب تمدنها
.است رسيده خود حد بالاترين به هنر اين امروز
زمينه در بزرگي هنرمندان داراي ايران اينكه بيان با وي
به ايران اسلامي جمهوري از تشكر ضمن است ، قرآن خوشنويسي
ديگر كشورهاي اميدوارم:گفت قرآن نمايشگاه برپايي دليل
.باشند داشته قرآن خطاطي هنر به خاصي اهتمام هم
نمايشگاه برپايي:لبناني خطاط محمدبعيون
جهانيدارد تاثير قرآن
برگزار ايران در كه كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه
و رابطه سبب قرآن چون است جهاني تاثير داراي ميشود ،
.ميشود يكديگر با جهان مسلمانان پيوند
فعاليتهاي كه لبنان معروف خوشنويس بعيون محمود
داده انجام كريم قرآن آيات خوشنويسي زمينه در گستردهاي
باعث قرآن نمايشگاه برپايي:گفت مطلب اين بيان ضمن است
جوامع از برخي در تدريج به كه عربي و قرآني خط ميشود ،
.نرود ياد از است ، شدن فراموش حال در
آثار تا كردهاند سعي غيرمسلمان خوشنويسان:افزود وي
دليل به ولي كنند توليد خوشنويسي زمينه در ماندگاري هنري
توجهي قابل و خوب اثر نتوانستهاند اسلامي جوهره نداشتن
.دهند ارائه را
نمايشگاههاي و قرآني علوم به جوانان گرايش بعيون محمد
:داشت اظهار و كرد توصيف توجه قابل را ايران در قرآني
لبنان در كه قرآني نمايشگاههاي در گذشته برخلاف اخيرا
نظر به و ميكنند شركت بيشتري ميشودجوانان برگزار
كه آمده بوجود لبناني جوانان ميان در احساس اين ميرسد
.دارند نياز قرآني مسائل و آثار قرآني ، علوم با آشنايي به
ادامه و دانست "نسخ" خط را قرآني خط بهترين بعيون محمد
كارهاي ميكنند ، كار نستعليق خط كه ايراني خطاطان:داد
نستعليق خط ولي كردهاند ارائه توجهي قابل و زيبا بسيار
ساختار و محتوا و فرم لحاظ به است ايرانيان به منسوب كه
.رود كار به قرآن گسترده كلمات براي نميتواند كوتاه ،
نمايشگاه دوره نهمين در لبناني خطاط بعيون محمد
به را خود آثار بهترين از تابلو كريم 20 قرآن بينالمللي
.است گذاشته نمايش
استادان حضور خواستار خارجي ، خوشنويسان
شدند خود كشور
در ايراني
قرآن نمايشگاه نهمين خارجي ميهمانان بازديد جريان در
حضور خواستار گروه اين ايران ، خوشنويسان انجمن از كريم
درست شيوههاي تعليم براي انجمن اين برتر استادان
.شدند خود كشورهاي در خوشنويسي ،
اميرخاني استاد دعوت به كه نمايشگاه خارجي ميهمانان
نحوه با يافتند ، حضور خوشنويسان انجمن افطار درضيافت
مراسم اين در.شدند آشنا انجمن برجسته اعضاي و فعاليت
خوشنويسان انجمن شكلگيري نحوه بيان ضمن اميرخاني استاد
فرهنگي مسئولان مثبت نگاه كه موضوع اين بيان و ايران
انجمن است شده موجب هنر ، مقوله به ايران اسلامي جمهوري
جهان تشكيلات منظمترين از يكي داراي ايران خوشنويسان
فرهنگ توسعه مولفههاي از يكي عنوان به خط":افزود باشد
و ايرانيان ملي هويت كننده تقويت و اسلامي ايران هنر و
".است فارسي زبان اشاعه و حفظ براي لازم ابزارهاي از
انجمن آتي برنامههاي مهمترين از":كرد تاكيد وي
و فرهنگي تعاملات ايجاد و ارتباطات برقراري خوشنويسان ،
ايران با فرهنگي تاريخي سوابق كه است كشورهايي با هنري
".داشتهاند
اشاره با خارجي خوشنويسان از گروهي مراسم اين ادامه در
خواستار است جهان در خوشنويسي هنر مهد ايران اينكه به
.شدند خود كشور در ايراني استادان حضور
|