نميپسندم را محدود و خاص تماشاگر
شد منتشر تصوير دنياي
ژاپن ماهوارهاي شبكه در ايراني فيلم دو
شرمسار؟ يا وامدار
ميافتد اتفاق كه معجزهاي
نميپسندم را محدود و خاص تماشاگر
دختري" فيلم كارگردان آشتيانيپور حميدرضا با گفتوگو
"تندر نام به
سينما از شما تعريف بدانيم ميخواهيم چيز هر از قبل *
است؟ كدام شما ايدهآل سينماي يعني چيست؟
اول مرحله در كه است سينمايي من موردنظر سينماي -
بعد و باشد سينما حرفهاي و تخصصي و فني اصول به پايبند
.باشد داشته را مخاطب با ارتباط برقراري توانايي اينكه
مخاطب انديشه حوزه در كه است بهتر هم ارتباط اين نوع
.باشد
و فرم لحاظ به شما فيلم چهارمين تندر بهنام دختري*
اين آيا دارد ، پيشين فيلم سه با اساسي تغييرات محتوا
به چقدر فيلم اين اصلا است ، تازه حركت يك آغاز فيلم
است؟ نزديك شما علاقه مورد سينماي
در است تازه تجربه يك من براي تندر نام به دختري -
طبيعي.پرداخته آن به كسي كمتر ميكنم فكر كه زمينهاي
خواهم موفق حد چه تا ببينم و بزنم محك را خودم من كه است
.شد
سختي به اما است شده پرمخاطبي كار آنكه با فيلم*
مسائلي كه چرا كرد ، اطلاق را سينما واژه آن به ميتوان
فداي تندر بهنام دختري در فيلمنامه و ساختار ، فرم چون
شما نظر.است شده چشمنواز تصاوير و لعاب و رنگ
چيست؟ دراينباره
چيست؟ پس نيست ، سينما شما نظر به فيلم اين اگر -
فيلم اينكه جاي به "تندر بهنام دختري" من نظر به*
و رنگ و مختلف بازيگران از است تركيبي و كولاژ باشد
.همين فقط چشمنواز ، لوكيشنهاي
وحدود داد اهميت فيلم ظاهر به ميشود چطور نميدانم من -
ظواهر همين با فقط صرفا را مخاطب دقيقه تا115 110
و نگاهداشت سالن در را ما مخاطب كه چيزي آن.كرد حفظ
به بيايند فيلم اين تماشاي به بيشتري افراد كه شد باعث
فيلم اينكه يعني.بوده فيلم اين سينمايي ويژگي حال هر
سينمايي عناصر همه استو برخوردار خوبي دراماتيك قصه از
بازي ، موسيقي ، مونتاژ ، فيلمبرداري ، يعني است نظر مورد كه
لحاظ فيلم در من توان و بضاعت حد در اينها همه ميزانسن ،
به هنوز من سينماست اين جز به چيزهايي اگر بنابراين.شده
نوع آن كساني كه ميشوم خوشحال و نكردهام پيدا دست آنها
.بگيرم ياد هم من تا كنند تعريف را سينما
ساخته نيازي چه به پاسخ در اساسا "تندر نام به دختري" *
است؟ شده
ذهن در بخصوصي نياز پاسخگوي الزاما فيلم يك بايد چرا -
و داشتم جامعه عمومي وضعيت به توجه من.باشد بخصوصي قشر
و قومي تعصبات ازنوعي متاثر امروزرا جوان نسل بحرانهاي
يك قالب در را مساله همين خواستم و ميدانستم قبيلهاي
.بكشم تصوير به داشتم توانايي كه حدي تا فيلم
در ما چيست؟ تندر نام به دختري فيلم اساسي حرف اصلا *
مقوله زنان ، بحثهستيم روبهرو متنوعي موضوعات با فيلم
...ازدواج و عشق مسئله قبيلهاي ، قومي اختلافهاي فمينيسم ،
بحث همين يعني.يكديگر با اينها همه تقابل گفت ميشود -
.هست ما مردم اكثريت روزمره زندگي در كه برخوردهايي و
از دارد كهن رسوم و آداب در ريشه كه ما مردم سنتي تفكرات
مسايل و توسعه جديد ، تمدن نام به باپديدهاي و سو يك
اغلب ذهني دغدغههاي ديگر ، سوي از روز سياسي يا اجتماعي
تركيب در و امروز جوان نسل گيرودار اين در و ماست مردم
بيهويتي نوعي و ناتواني دچار اينها تحليل و تفسير به
ذهن و مطرح را نوعياينها به كردم سعي من.است شده
.كنم هدايت اينها از معقولي برداشت جهت در را مخاطب
از داستاني بخواهم اگر ولي ديدهام را فيلم بار دو من*
اصلا چوننميافتد اتفاق اين باشم داشته ذهن در آن
كه است كوتاهي روايتهاي بيشتر و است داستان فاقد فيلم
اين طرح از منظور.شدهاند گنجانده هم كنار سطر چند در
تندر نام به دختري آيا بدانم ميخواستم كه بود اين مسئله
فقط يا داشته رايج و مرسوم شكل آن به فيلمنامه اصلا
است؟ شده ساخته فيالبداهه صحنه سر كه بوده خطي چند طرحي
كه داشته مفصل و دقيق بسيار اتفاقا فيلمنامهاي بله -
.ميبينيد تصوير در شما كه است شكلي همان به جزاش به جزء
وجود فيلمنامه در همينگونه عينا آن %تقريبا90
.است شده تصويري پرداخت توليد درمسير نيز آن %و10 داشته
و سادهنبود فيلمنامههاي مرسوم شكل از فيلمنامه البته
تا ساختار اين طبيعتا كه ميكرد طلب را خاصي ساختار يك
.است درآمده بهاجرا فيلم در و شده اعمال حدودي
حضور فيلم در بازيگر همه اين كه خاصيداشت دليل آيا *
به فقط آنها بازي گاه اينكه به توجه با.باشند داشته
در كار اين كه ميآيد نظر به ميشد ، محدود چند دقايقي
.است بوده جذبمخاطب جهت
كه داشتند وجود فيلم در شخصيتهايي مجموعه يك ببينيد -
در ميكرديم تصميمگيري بازيگران انتخاب براي ما وقتي
نتيجه به دارند حضور فيلم در كه بازيگران اين مورد
انجام را انتخابها اين ديگري كس اگر شايد.رسيديم
.ميگرفت شكل ديگر بهگونهاي وضعيت ميداد
به توجه است پررنگ بسيار شما فيلم در كه ديگري نكته*
ذهني دغدغه از ناشي امر اين.بود جامعه در زنان وضعيت
با اخير سال چند اين در كه است موجي خاطر به يا بود ، شما
آمده؟ بهوجود ما سينماي در فمينيسم يا زنان از دفاع نام
بد؟ يا است خوب توجه اين حالا -
كه است اين مهم ندارد بودن بد يا خوب به ربطي اصلا*
فقط احتمالا و مانده سطح در مساله اين ميآيد نظر به
.است شده مطرح مخاطب جذب براي
و فمينيسم موج به ربطي هيچ اصلا من انگيزه ببينيد -
سال پنج چهار حركت اينندارد كرديد مطرح شما كه مسائلي
حدود10 ما فيلم داستان درحاليكه افتاده اتفاق كه است
به پرداختن اگر حال هر به اما شده ، نوشته پيش سال
از شودكه مطرح سينمايي آثار در گونهاي به زن موضوع
اشكالي هيچ من نظر به باشد برخوردار قبولي قابل رشد
.ندارد
دليل چه به ميكنيد فكر كارگردان عنوان به خودتان شما*
قرار پرفروشترينها فهرست در "تندر بهنام دختري" فيلم
.گرفت
موثر فيلم فروش در ميكنم فكر عوامل ، از مجموعهاي -
خوبي ارتباط كه بود جذاب قصهاي داراي ما فيلم.است بوده
ما نظر مورد قصه ديگر طرف از.ميكرد برقرار تماشاچي با
جذابيتهاي حال هر به كه شده ارائه بازيگراني بهوسيله
فيلم در هم را خودشان كار و داشتند كار اين براي را لازم
براي هم آن تصاوير و فيلم معماهاي.دادهاند انجام درست
فيلم موضوع كه فاصلهاي اينكه ديگر و بود جذاب بينندگان
فروش و موفقيت در داشت روز تكراري بهشدت فيلمهاي با ما
.موثربود آن
از يك كدام جزو شما نظر به تندر نام به دختري فيلم*
دارد؟ قرار سينمايي ژانرهاي
ميكند سعي كه است اجتماعي فيلمهاي زمره در من نظر به -
.كند نگاه تازهاي منظر از جامعه در مطرح مسائل به
اثر خالق و كارگردان بهعنوان شما آشتيانيپور آقاي*
داريد؟ رضايت فيلم از اندازه چه تا
كرد برقرار مخاطب با فيلم كه ارتباطي نوع جهت از من -
چيز همه پايان منزله به من براي امر اين ولي.هستم راضي
ارتقا را ارتباط كيفيت بايد ما كه ميكنم فكر بلكه نيست
اصولا.برسيم ارتباط از متعالي كيفي سطح يك به و بدهيم
مخاطب يعني تماشاچيان از قليلي عده با متعالي ارتباط من
فيلم با مخاطبين گسترده ارتباط صرفا و نميپسندم را خاص
وسيعي طيف با ارتباط معتقدم چه اگر.نميدانم درست هم را
اين در من نظر به اما است ضروري و لازم مخاطبين از
ميشود كامل وقتي رضايت.باشد نظر مد كيفيت بايد ارتباط
.باشد ارتباط اين حاصل مخاطب ، ديدگاه تحول كه
موسسيان آناهيد
شد منتشر تصوير دنياي
در مطالبي با تصوير دنياي ماهنامه شماره نودوهفتمين
.شد منتشر جهان و ايران سينماي زمينه
بر منتقدان ارزشگذاري جدول سينما ، در زنكشي مجلس
زير ميلرزم ، خويش ايمان سر بر بيد چو ايراني ، فيلمهاي
جعل گذشت؟ چه مستند سينماي بر منتقدان ، نگاه از ماه نور
بزرگ حرفهاي شما استاد سينما ، در زن سيماي از تلويزيون
اسكندر و اسكورسيزي ميكنيد ، كوچكي كارهاي ولي ميزنيد
عربستان ، لورنس درباره چيز همه باران ، فيلم بررسي كبير ،
بررسي و نيست سوپ كاسه يك از بيشتر بازيگر چهره اهميت
دنياي شماره اين در كه است مطالبي از جهان روز فيلمهاي
.است رسيده چاپ به تصوير
ژاپن ماهوارهاي شبكه در ايراني فيلم دو
هفته آخر تعطيل شب آخرين در 2 بياس ماهوارهاي شبكه
ابوالفضل كارگرداني به "دختر مثل دت" فيلم ژاپنيها ،
شبكه اينگذاشت نمايش به ژاپني زيرنويس با را جليلي
محمدعلي ساخته "باد و بيد" فيلم نيز بعد دوشب تلويزيوني
.كرد پخش را طالبي
ژاپن و ايران مشترك محصول كه را "باد و بيد" فيلمنامه
.است نوشته كيارستمي عباس است ،
به رو فزايندهاي طور به ژاپن در ايراني فيلمهاي نمايش
جشنوارههاي تمام در تقريبا كه طوري به است افزايش
گذاشته نمايش به ايران از فيلمهايي كشور اين سينمايي
نيز ايراني كارگردانان جديد فيلمهاي از بسياري.ميشوند
قرار هنردوستان دسترس در ژاپن تصويري و صوتي مراكز در
.دارد
شرمسار؟ يا وامدار
درگذشتش روز چهلمين مناسبت به خاچيكيان ساموئل از يادي
همسنگ شخصيتي كه ميشناسيم را ايراني هنرمندان از چندتن
فراتر يا فروتر شخصيتي نظر از عدهاي.دارند خويش آثار
صادقانهاي زندگي چنان نيز برخي و خويشاند كارهاي از
آثارشان ارزيابي در مثبتي تاثير آنان با آشنايي كه دارند
كه است هنرمنداني از خاچيكيان ساموئل.ميگذارد برجاي
وارسته ، انساني.دارد آن همتراز هنري ممتازو شخصيتي
عنوان به و پرآوازه سالها كه نامي با شاخص ، سينماگري
كه بود پيشكسوت فيلمسازي او.بود مطرح كارگردان مهمترين
بسيار ايران سينماي زيباشناسي و تكنيكي ارتقاي براي
به.بخشيد معنا ايران سينماي در را كارگردان واژه و كوشيد
كه روزگاري در امروز ، نامدار سينماگران از بسياري اعتراف
بسته دايره در خلاقيت ، هرگونه از دور ايران ، سينماي
"دلهره" ،"ضربت" خاچيكيانبا بود ، محدود تكرار و تقليد
سينماي در تازه قلمرويي كشف به موفق "مرگ تا قدم يك" و
عنوان به ايران سينماي در بار نخستين براي او.شد ايران
فيلم صحنههاي براي و نوشت دكوپاژ كارگردان ، يك
خاچيكيان.بخشيد ريتم آثارش به تدوين با و كرد نورپردازي
تمهيد اين از و كرد درك را تدوين نقش كه بود كسي نخستين
بازيگران بازي تصحيح و فضا تعليق ، ضرباهنگ ، ايجاد براي
استفاده و صحنه در طراحي ميزانسن ، نورپردازي ، .گرفت بهره
ايران ، در بار نخستين براي موسيقي ، و صدا از دراماتيك
حرفهاي ، فيلمساز نخستين او.آمد كار به خاچيكيان توسط
كه بود استادي نخستين و ما سينماي واقعي كارگردان نخستين
.آموخت ديگران به را فيلمسازي
توش و نداشت سينما اين رشد جز انديشهاي كه او اما ، دريغ
امكاني هرگز خود گذاشت ، آن بالندگي راه در را توانش و
فيلم ساخت براي تنها نه او نيافت ، بالندگي براي مناسب
اين در كه بود درگير گوناگون موانع با علاقهاش مورد
با.شد روبهرو بسيار بيمهريهاي با حتي اخير سالهاي
آسمان زير خويش پنهان غرور با بود ، تا خاچيكيان همه ، اين
اگرچه و رفت پيش سرسختي با و كوفت بال سينما اين شكننده
سكوت و افسردگي در و اندوه و حسرت با را روزها واپسين
قله بر استوار ايستاده ، همچنان مرگ هنگام به اما گذراند ،
ساموئل.بست فرو جهان از چشم خويش ايمان و اعتقاد
به او.مرد پاك و كاركرد پاكي به زيست ، پاك خاچيكيان
و نياورد فرود سر وابستگيها مرداب بر و نبست دل فريبها
عشق ، شور با او.ننشست تكدي به هرگز قدرت صاحبان برابر در
به و كاركرد ابتذال از دور به و هياهو يا ادعا بيهيچ
ورزيد قناعت فيلمهايش تماشاگران و سينما تاريك سالنهاي
.دارد نگه را خويش اعتقاد و كند حفظ را خود اصالت تا
ماند ، ناشناخته ما سينماي در مقامش و قدر چه اگر خاچيكيان
سو ، يك از و وامدار سو يك از ايران سينماي بيگمان ، اما
.بود خواهد او شرمسار
شيدفر علي
ميافتد اتفاق كه معجزهاي
غرب جهان رسانههاي نگاه از ايران سينماي
سنن رسوم ، و آداب حفظ با اسلامي كشور يك است ممكن چگونه
از عاري سينمايي فيلمهاي ساخت با خود ديني ارزشهاي و
آيا شود؟ غرب جهان شگفتي موجب خشونتآميز و جنسي مسائل
ناشي جامعهاش و خود به هنرمند احترام از موضوع اين
كه است حقيقتي اين ، ميرسد نظر به شكل هر به ميشود؟
.هستند آن درك و شناخت نيازمند نيز غرب سينماگران
اسلامي انقلاب از پس ايراني فيلمساز يك شما كنيد گمان
نظير معروف بينالمللي استوديوهاي در كار جاي به و هستيد
آمريكا ، متحده ايالات "يونيورسال" و انگلستان "پانيوود"
فيلمتان "فارابي سينمايي بنياد" نام به جايي در مجبوريد
بايد چيز هر از پيش فيلمبرداري كار آغاز براي !بسازيد را
و بررسي ;كنيد عبور دولتي ارزشيابي و نظارت مرحله سه از
دستاندركاران همچنين و فيلمنامه فيلم ، موضوع ارزيابي
.فيلم بازيگران و اجرايي
صدور و نهايي موافقت منتظر بايد مراحل اين طي از پس
نمايش پروانه دريافت با حتي.باشيد فيلم نمايش پروانه
اين درخصوص بايد زيرا بكشيد راحت نفسي نميتوانيد نيز
.شود حاصل اطمينان نميشود انحراف باعث داستان كه مساله
نيز فيلم قهرمان ارتباط بلكه است نشده تمام كار هنوز
توجه با لذا.شود رعايت كاملا شرعي مسائل نظر از بايد
و شاد مهم ، فيلمهايي ساخت ميرسد نظر به مسائل اين به
امري غربيها ديدگاه از شرايط نوع اين تحت آرامبخش
.باشد غيرمنطقي
فيلمهاي ;ميدهد رخ معجزهاي سال هر احوال اين تمامي با
مييابند حضور جهاني جشنوارههاي در مرتب طور به ايراني
فيلمهاي.ميدهند اختصاص خود به را ارزشمندي جوايز و
و كرده پيدا طرفداراني كشور از خارج در ايراني
پاي به مخملباف محسن و كيارستمي عباس نظير كارگرداناني
نيز انگلستان حتي.رسيدهاند جهان كارگردانان بزرگترين
و گرفته قرار كارگردان دو اين فيلمهاي تاثير تحت
نمايش با لندن فيلم ملي تالار در سينمايي فصل يك برگزاري
ديگر كنار در ايراني كارگردان دو اين زندگي و آثار ويژه
.است تاثيرات اين جمله از جهان كارگردانان آثار
دو اين فيلمهاي در غيرمعمولي هنري پديده اين درك براي
سالهاي يعني تا 1979 سالهاي 1978 به بايد كارگردان
انقلاب ، پيدايش دوران طيبرگرديم ايران انقلاب آغازين
اين.شد كشيده آتش به ايران سراسر در سينما سالن چندين
نگرشي ;بود زمان آن در رايج ضدسينمايي نگرش نشانگر موضوع
شمار به شاه غربي گرايشهاي انواع از يكي را سينما كه
توليداتشان در موقع آن در ايراني فيلمسازان.ميآورد
حساس مسائل به ورود از و ميكردند رعايت را احتياط جانب
مسائل و زن.ميگرفتند فاصله كلي طور به دين نظير مهمي و
بهتر كه ميآمد شمار به مواردي جمله از نيز او به مربوط
اما.ميشد سپرده فراموشي دست به زماني مدت براي بود
و بودند فيلم ساخت براي بيدردسر و مطمئن عناصري كودكان
.نداشتند همراه به نيز هزينهاي
موجود ، فرصتهاي و شرايط از بهرهگيري از گذشته البته
يعني كارگردان دو اين كاري پيشرفت در نيز ديگري عوامل
ايران سينماي توسعه و رشد بهويژه و مخملباف و كيارستمي
و كاري زندگي كيارستمي مثال ، عنوان به.داشتند نقش
و كودكان فكري پرورش كانون نظارت تحت را خود حرفهاي
به كانون در سينمايي واحدي تاسيس با و كرد آغاز نوجوانان
كودكان پرورش و رشد مشكلات و موضوعات با فيلمهايي ساخت
كه جامعهاي به ميتوان كه روشي بهترين يعني آورد روي
خود بازسازي براي اسلامي ارزشهاي و مفاهيم براساس
.كرد كمك ميكوشد ،
نادري امير كيارستمي ، عباس نظير كارگرداناني فيلمهاي
بادكنك" فيلم كارگردان پناهي جعفر ،"دونده" فيلم براي
جنبه از "آسمان بچههاي" فيلم براي مجيدي مجيد و "سفيد
و غش و بيغل ساده ، داستانها ، شخصيتهاي دليل به و بصري
فرد منحصربه ويژگي كه نيز مرج و هرج و جنجال از و روان
اين به توجه با لذا.هستند مستثني است هاليوود فيلمهاي
سينماي.دارند دوست را ايراني فيلمهاي غربيها دلايل ،
"گاو" فيلم با ميلادي شصت دهه اواخر در بار نخستين ايران
بود برهه آن در اساسي عاملي كه مهرجويي داريوش ساخته
به پا و برداشت خود راه سر از را موجود مشكلات و موانع
خود نوع در ايراني فيلمهاي امروزه.نهاد جهان عرصه
موضوعات به پرداختن با كه فيلمهايي ;هستند فرد به منحصر
طراوت زندگي ، سر غربيها يكنواخت چشمان و جان در انساني
.ميكند ايجاد شادابي و
از آموختههايش به توجه با كيارستمي كه هم هنگامي حتي
فيلمبرداري در خاص شگردهايي از گدار ، يا و برشت برتولت
عالم در غرق مخملباف كه هنگام آن يا و ميكند استفاده
از بازتابي فيلمهايشان هم باز ميشود فانتزي و رويا
تنها نه كه بازتابي ;است آدمي وجدان و احساسات و عواطف
بلكه داده دست از را آن مدتي براي اروپا هنر گسترده بخش
چنين فاقد نيز هاليوود گيشهپسند و معروف فيلمهاي
.است مقولهاي
سطحي در ايران سينماي توليدات تمام نماند ناگفته البته
فيلمهاي بين اين در زيرا ندارد قرار بينالمللي و عالي
ميان آن از گذشته.ميخورد چشم به نيز پائيني سطح
خارجي بينندگان توجه جلب و داخلي مصرف براي كه فيلمهايي
ساخته "سيب" فيلم.دارد وجود آشكاري تفاوت ميشود ساخته
به را نوجوان دختر دو زندگي داستان كه مخملباف سميرا
شدهاند ، حبس خانه در پدرشان توسط مدتها كه ميكشد تصوير
در فيلم اين اكران.است فيلمهايي چنين بارز نمونه
سال پايان امتحانات برگزاري با همزمان كه تهران سينماهاي
.شد انتقادروبهرو با بود دانشجويان و دانشآموزان
در نقيض و ضد مسائل وجود رغم به گفت ، بايد پايان در
به نسبت شخصي رنجشهاي و گلهمندي اظهار و ايران سينماي
بر دليلي پايبندي نوع اين سينما بخش در محدوديتها اعمال
.است ايران در هنر مقوله سلامتي
كيسمي احمديان علي:مترجم /المجله:منبع
|