مصر در بيت اهل
قاهره از همشهري خبرنگار گزارش
آنگنبد راست سمت در كه قاهره در (ع) حسين امام مسجد
مشاهدهميشود بهراسالحسين معروف حضرت آن زيارتگاهسرشريف
مجتبي حسن امام نوادگان از نفيسه سيده زيارتگاه و مسجد
است مصر مسلمان مردم زياد احترام مورد كه قاهره در (ع)
بالاي در لوحه اين در كه كساني مصريها اعتقاد براساس
هستند دفن كشور آن شدهدر ذكر مصر واژه نامشان
تعداد مدفن كه معتقدند مصريها تاريخي ، منابع اساس بر
امام شريف سر مرقد جمله از (ص)پيامبر نوادگان از زيادي
است قاهره در (س)زينب حضرت مرقد و (ع)حسين
صباغيان علي دكتر
(ص)اسلام بزرگ پيامبر سنت ، اهل و شيعه متواتر روايت به
:فرمود خويش امت به خطاب "ثقلين حديث" به معروف درحديث
ميگذارم باقي شما بين در ارزشمند و گرانبها چيز دو من
چيز دو اين.شد نخواهيد گمراه جوييد تمسك آنها به اگر كه
تعيين براي.است بيت اهل و قرآن الهي ، كتاب ارزشمند
صورت زيادي بحثهاي (ص)پيامبر سخن اين در بيت اهل مصداق
تفسير در مفسرين بحث در ميتوان را آن مهمترين كه گرفته
.كرد مشاهده احزاب سوره آيه 33
الله يريد انما" فرمود احزاب سوره آيه 33 در خداوند
آنجا از"تطهيرا يطهركم و اهلالبيت الرجس عنكم ليذهب
از بسياري رفته كار به "بيت اهل" عبارت آيه اين در كه
درحديث بيت اهل مفهوم و ماهيت تعيين هنگام دانشمندان
اهل خصوص در پيغمبر احاديث و نزول شان و شرايط به ثقلين
"المحلاوي حنفي".كردهاند استناد آيه اين در بيت
اهلالبيت" عنوان تحت مقالهاي در مصري نويسنده
بيت اهل توصيف درباره بحث:است نوشته "مصر في المدفونون
احزاب سوره آيه 33 نزول زمان از آنها ماهيت كردن مشخص و
كردن مشخص بهدنبال قرآن مفسران كه چرا است شده آغاز
.بودهاند شريفه آيه اين در بيت اهل مفهوم
تعريف درباره مختلف ديدگاه دو كه اين بيان از پس محلاوي
عربي دائرهالمعارف از نقل به دارد ، وجود بيت اهل
آنها كه معتقدند "بيت اهل" تفسير در "علويون":ميگويد
كه دو اين فرزندان و (س) فاطمه حضرت ،(ع)علي حضرت شامل
.ميباشند هستند مطهر و پاك
حضرت به را اهلبيت مفسرين ، از بسياري كه اين دليل او
كردهاند محدود آنها فرزندان و (س)فاطمه حضرت و (ع)علي
شده نقل (ص)پيامبر از خصوص اين در كه ميداند رواياتي
در زمخشري جمله از سنت اهل علماي مثال عنوان به.است
داستان ذيل در مستدرك در حاكم و صحيح در مسلم كشاف ،
رسول مباهله روز در كه كردهاند روايت عايشه از مباهله
و (س) فاطمه ،(ع)علي حضرت خود ، همراهان چهارتن (ص)خدا
مشكي و موئي عباي زير در را ،(ع)حسين امام و حسن امام
.نمود تلاوت را احزاب سوره آيه 33 و آورد گرد خود رنگ
آيه نزول هنگام استكه شده گفته ديگري روايت در همچنين
امام و حسن امام و فاطمه حضرت (ص)پيامبر احزاب ، سوره 33
بيت اهل آنها" فرمود خداوند به رو و كرد جمع را (ع)حسين
پاك را آنها و كن دور آنها از را پليدي پس هستند من
."گردان
سخن در اهلبيت مصداق تعيين به مربوط مباحث مجموع از
قدر عنوان به امر اين سني و شيعه علماي بين در پيامبر
امام و (س)فاطمه حضرت ،(ع)علي حضرت كه شده حاصل متيقن
اما.هستند اهلبيت آنها فرزندان و (ع)حسين امام و حسن
وفات از پس كه است روشن نكته اين تاريخي نظر از
و ظلم با مبارزه براي او اهلبيت از عدهاي (ص)پيامبر
ماواي هجرت از پس كه را مدينه فتنهها ، با جنگ و ستم
را مصر راه نيز گروهي و كردند ترك عراق سوي به بود آنها
و اوضاع دليل به كربلا حادثه از پس البته.گرفتند پيش در
را مصر راه پيامبر نوادگان شام و حجاز عراق ، خاص شرايط
پيش در بيشتر ميشد تلقي امني سرزمين روز آن در كه
آنها از زيادي تعداد مدفن امروزه كه بهطوري گرفتند
.دارد قرار سرزمين دراين
"مصر في المدفونون البيت اهل" خود درمقاله محلاوي
(ص)اسلام پيامبر غيرمستقيم و مستقيم نوادگان مشهورترين
(ع)حسين امام:است برشمرده چنين را آمدهاند مصر به كه
مطهر سر اما است دفن كربلا در حضرت آن شريف بدن اگرچه كه
امروز كه درجايي و شده برده مصر به بعدا ايشان
بزرگي زيارتگاه و مسجد و ميشود ناميده (ع)راسالحسين
نوادگان از كه ميشود گفته براين علاوه.ميباشد دفن است
نيز و (ع)زينالعابدين امام حضرت بدن (ص)پيامبر پسري
امام فرزند زيدالابلچ و (ع)محمدباقر امام فرزند سرزيد
آن نوادگان از ابراهيم و الانوار حسن و (ع)مجتبي حسن
.هستند دفن مصر در اكنون نيز حضرت
امام دختر (س)زينب حضرت نيز (ص)پيامبر دختري نوادگان از
،(ع)حسين امام دختران از سكينه و النبويه فاطمه ،(ع)علي
و (ع)كاظم موسي امام دختر رقيه ،(ع)صادق امام دختر عائشه
.هستند مدفون مصر در (ع)مجتبي حسن امام نوادگان از نفيسه
تاريخي اختلافات برخي شده ياد موارد از برخي در اگرچه
و عشق با امروزه مصر مردم ترديد بدون اما دارد وجود
(ع)علي امام فرزندان و (ص)پيغمبر و اهلبيت به خاصي علاقه
از را علاقه و عشق اين.مينگرند (س)فاطمهالزهرا و
امام مسجد جمله از آنها زيارتگاههاي و مساجد ازدحام
حضرت زيارتگاه و مسجد ،(ع)راسالحسين زيارتگاه و (ع)حسين
ميتوان خوبي به نفيسه سيده زيارتگاه و مسجد و (س)زينب
.دريافت
به خاصي اهتمام كه مصري مسلمان نويسنده "ابوكف احمد"
دوحه" عنوان تحت مقالهاي در دارد ، درمصر اهلبيت سيره
"مصر في اعضانها من الكثير لماذا المباركه ، (ص)النبي
خود برگهاي و شاخ با (ص)پيامبر مبارك بوستان است ، نوشته
آلبيت گنجهاي صدفهايياز و است پوشانده را مصر سرزمين
انوار و كرده رامزين سرزمين صورتاين (ص)رسولالله
و شاخ اين.است نموده عطرآگين را آن و تابانده برآن روشن
رسول عموي پسر عليابنابيطالب نسل از بيشتر برگها
از بعضي و (ص)دخترپيامبر(س)زهرا وفاطمه (ص)الله
.است (ع)حسين امام نسل از عدهاي و (ع)علي حسنبن نسل
مصر مردم و سرزمين:است نوشته خود مقاله درادامه ابوكف
حقيقي زيارتگاه و ضريح چند آن به هستند بيت اهل عاشق كه
صدها حتي و دهها بلكه نكرده اكتفا درمصر پيامبر فرزندان
مصر جاي جاي در آنها از نمادين زيارتگاه و ضريح
فرمود كه باشند (ص)پيامبر گفته اين به عامل تا ساختهاند
شود آن داخل هركس كه هستند نوح كشتي همچون من بيت اهل"
".ميشود غرق كند سرپيچي آن از هركس و مييابد نجات
اين به را خويش عمل اهلبيت دوستداري با مصر مردم همچنين
(ص)محمد آل دوستي بر هركس":فرمود كه (ص)پيامبر سخن
(ص)آلمحمد بغض بر هركس و است كامل مومن و شهيد بميرد
نشان "نميرسد او به بهشت بوي و مرده كافر بميرد
دوستي آنها تاريخ طول در كه است دليل همين به ;دادهاند
.كردهاند حفظ خويش دلهاي و عقول و قلوب در را اهلبيت
داشت قاهره به اخيرا كه سفري در مطالب اين نگارنده
همچون مصر جامعه ويژگي اين از ما جامعه شناخت كه دريافت
مبنا برهمين.است اندك جامعه آن ويژگيهاي از ديگر بسياري
اما.كند منتشر خصوص اين در مطالبي تا برآمده درصدد
حجتالاسلام كه شده متوجه لازم منابع براي جستجو درحين
اسلامي جمهوري منافع حفاظت دفتر رئيس شاهي خسرو سيدهادي
در مصري نويسندگان از مقالاتي مجموعه قاهره در ايران
بارگاه كيفيت دفن ، محل مصر ، به اهلبيت ورود چگونگي خصوص
به را اهلبيت باره در مصريها ديدگاه و آنها زيارتگاه و
قبل چندماه آن عربي متن كه كرده جمعآوري كتابي صورت
رسيده چاپ به قاهره در "للاعلام الهدف" انتشارات توسط
براي را مقالات اين از برخي دستكم داشت قصد نگارنده.است
به كه آنجا از اما كند منتشر و ترجمه همشهري خوانندگان
در انتشار براي اكنون كتاب اين شاهي خسرو آقاي گفته
است ترجمه دست در مصر و ايران دوستي انجمن توسط ايران
مطلب همين به فعلا و ميكند خودداري اقدام اين از اكنون
و مقدمه با كه "درمصر اهلبيت" كتاب در.مينمايد اكتفا
زيادي اطلاعات شده همراه خسروشاهي آقاي كوتاه موخره
اين پايان در همچنين.دارد وجود درمصر اهلبيت درباره
درباره مصري نويسندگان توسط كه كتاب حدود 100 نام كتاب
.است آمده آن نويسندگان نام ذكر با شده منتشر اهلبيت
به مربوط عكس تعدادي مذكور كتاب براين ، علاوه
كه داده جاي خود در نيز را درمصر اهلبيت زيارتگاههاي
گرفته آن از نيز صفحه دراين رفته بكار عكسهاي از برخي
.است شده
:از عبارتند "مصر في اهلالبيت" كتاب در موجود مقالات
الازهر ، علماي از فرغلي عبدالحفيظ نوشته "مصر در اهلبيت"
در آن شاخههاي از بسياري چرا (ص)پيامبر مبارك بوستان"
به كه مصري اسلامي نويسنده احمدابوكف نوشته "است مصر
نوشته "مصر در مدفون اهلبيت" دارد ، اهتمام اهلبيت سيره
"الحسين الامام" مصر ، سياسي و ادبي نويسنده المحلاوي حنفي
درباره متعددي مقالات كه مصري نويسنده غريب مامون نوشته
شلبي احمد علي نوشته "زينب حضرت" است ، نوشته اهلبيت
نوشته نفيسه السيده ،(س)زينب حضرت مسجد مديره هيات رئيس
و نفيسه ، سيده مسجد مديره هيات رئيس ابوعلم توفيق
استاد ماهر سعاد دكتر خانم نوشته "اهلبيت مرقدهاي"
.مصر در باستاني آثار و تاريخ
|