و ابتدايي دانشآموزان براي نوروزي مجلات
راهنمايي
كيش جزيره بوميان با سال دو
غيرنقدي كمكهاي از مرحله نخستين پرداخت
شد آغاز فرهنگيان
به
برگزيدگانهنرهاي از تجليل همايش نخستين
ميشود برپا اصفهان سنتي
تمدن و ايران فرهنگي تبادلات همايش
بهشتي شهيد دانشگاه در ديگر كشورهاي
ساحلنشينان تمدن و فرهنگ جشنواره نخستين
و ابتدايي دانشآموزان براي نوروزي مجلات
راهنمايي
دانشآموز هزار و 390 ابتدايي دوره دانشآموز هزار 560
مجلات سالجاري اسفندماه در تهران استان راهنمايي دوره
.ميكنند دريافت سال 81 نوروزي
پرورش و آموزش سازمان عمومي روابط اطلاعيه اساس بر
اين انتشار و تنظيم از هدف تهران ، استان شهرستانهاي
افزايش يادگيري ، استمرار آموختهها ، تثبيت و حفظ مجلات ،
اعلام دانشآموزان در زندگي مهارتهاي پيوند و اطلاعات
تدوين و تهيه براي كه است آمده اطلاعيه اين در.است شده
و ابهام از دور به و روشن مطالب تا شده سعي مجلات اين
.شود تنظيم چهاررنگ بهصورت و صفحه در 32 حداكثر
نمره كسب نوروزي مجلات توزيع در:ميافزايد گزارش اين
تكميل با فقط دانشآموزان و نيست مطرح دانشآموزان براي
برگزيده نفرات از و ميپردازند يكديگر با رقابت به آن
.شد خواهد تجليل
كيش جزيره بوميان با سال دو
نگاري مردم پژوهش چكيده
مردمنگاري است مطالعهاي "كيش جزيره بوميان با سال دو"
. كشور عامه فرهنگ ضبط و ثبت براي
سالهاي كهطي است مختارپور رجبعلي تلاش حاصل حاضر پژوهش
.است شده انجام تا 79 77
علمي فعاليتهاي آغاز قرناز نيم از بيش كه آن وجود با
تعدد به توجه با اما ميگذرد ، عامه فرهنگ ضبط و ثبت براي
يك هر مشترك ، خصوصيات بودن دارا ضمن كه ايراني قوميتهاي
دارند ، را خود به مربوط اصيل و خاص ويژگيهاي و آرمانها
بوميان با سال دو) ميراث اين از اندكي بخش فقط اينك
همزيستي و همراهي حاصل كه گردد مي ارائه (كيش جزيره
به پژوهشگر آن طي و است جزيره اين بوميان با پژوهشگر
زندگي توده ، ادبيات و هنر معنوي ، و مادي زندگي در كنكاش
اين بوميان اجتماعي زندگي و مردم معتقدات اسرارآميز ،
.است پرداخته منطقه
و نقاط نامگذاري هوا ، و آب مكان ، توصيف به پژوهش اين
پوشاك ، معماري ، منطقه ، عمومي اماكن زمين ، طبيعت
كشاورزي ، پيرايش ، و آرايش آشاميدنيها ، و خوردنيها
و تفريح دستي ، صنايع صيد ، و ماهيگيري آبياري ، دامداري ،
موسيقي ، افسانهاي ، موجودات توده ، دانش بوميان ، آسايش
ملي ، و ديني جشنهاي پيشگويي ، جادوگري ، توده ، ادبيات
و خويشي رمضان ، ماه آداب عزاداريها ، نيايش ، و پرستش
بوميان زندگي و فرهنگ در مرگ و خانوادگي زندگي زناشويي ،
.است پرداخته كيش جزيره
با مجاورت خاطر به كشور جنوبي نواحي مردم رسوم و آداب
رسوم و آداب با ايران ، فلات داخل با ناچيز تماس و دريا
مردمشناسي مطالعات ولي دارد كمي شباهت ايران نقاط ديگر
.است گرفته صورت زمينه اين در كمي
مناطق مردمنگاري زمينه در كه افرادي معدود ميان در
نظير بزرگي نويسندگان نام كردهاند كار ايران جنوبي
چشم به خسروي خسرو و ساعدي غلامحسين احمد ، جلالآل
هيچ متاسفانه بزرگان اين مطالعات در اما ميخورد
تنها اخير سالهاي طول در.است نشده كيش به اشارهاي
و كيش جزيره" كتاب از بخشي در (سيستاني) افشار ايرج
.كردهاند ارائه زمينه اين در مختصري اطلاعات "پارس درياي
و شناسايي اصلي محور با كيش جزيره مردمنگاري مطالعه
زندگي معنوي ، زندگي مادي ، زندگي مختلف جنبههاي معرفي
جزييتر اهداف با و كيش جزيره بوميان اعتقادات و اجتماعي
:است شده انجام زير
-مردمشناسي ، 2 بخش در كيش جهانگردي جاذبههاي شناسايي -1
مشاركت جلب -كيش ، 3 توسعه در بومي دانش از بهرهگيري
فرهنگ مقابل در بومي فرهنگ حفظ توسعه ، روند در بوميان
.بيگانه
هدايت مصاحبه مشاهده ، شيوههاي از مطالعه اين انجام براي
طريق از) محلي معتمدان و سفيدان ريش با شده
در مشاركت امكان حد تا و (شده تنظيم پرسشنامههاي
.شد استفاده فعاليتها
پژوهش كلي يافتههاي
شناسي مردم بخش در كيش جهانگردي جاذبههاي شناسايي -1
گروه چند به جهانگردان سفر انگيزههاي و اهداف امروزه
.است فرهنگي شناخت آنها از يكي كه ميشود تقسيم
:است آمده فرهنگي انگيزانندههاي پيرامون علمي ، منابع در
خواهان او است ، آگاهي پي در و كنجكاو موجودي انسان"
زبان ، تا است مايل و فرهنگهاست و جوامع ديگر شناخت
را ديگران...و مراسم مذهب ، رسوم ، و آداب هنر ، موسيقي ،
انگيزانندههاي از ديگر يكي صورت به خواست اين و بشناسد
انواع از يكي بنابراين ، .ميشود جلوهگر جهانگردي
منظور به جهانگرد نوع اين".است قومي جهانگرد جهانگردان ،
فرضا.ميكند سفر اقوام ، و بومي افراد زندگي سبك مشاهده
را آسام قبيله تا ميكند مسافرت هند به جهانگردي چنين
ديدار شامل محلهايي چنين در متداول فعاليتهاي.ببيند
به و جشنها و رقصها در حضور بومي ، افراد منازل از
جهانگرد هدف.آنهاست مذهبي مراسم در شركت زياد احتمال
".است آنان تجربههاي در شركت و مختلف اقوام شناخت قومي ،
اصالتهاي با مختلفي اقوام كه آنجا از ايران ، كشور
نيز جاذبه اين نظر از است داده جاي خود در را كهن فرهنگي
اشاراتي همواره اگرچه تاكنون.ميشود محسوب غني بسيار
ارتباط اين در امامطالعهاي شده ، موضوع اين به كهن بسيار
اين از بهرهگيري جهت در كه اقداماتي و است نشده انجام
مراسم نظير) است ، محدود بسيار نيز ميشود انجام جاذبه
در.(كاشان قمصر گلابگيري و اردهال مشهد قاليشويان
ازجاذبههاي بهرهگيري زمينه در تاكنون كيش ، جزيره
جاذبههاي و تاريخي اماكن شناخت و (دريا و ساحل) طبيعي
اقدامات (خاص معماري با متعدد بازارهاي ساخت) تجاري
فرهنگي جاذبههاي زمينه در اما است ، آمده عمل به چشمگيري
به توجه با.است نشده اقدامي (مردمشناسي جاذبههاي)
بالاخص -جهانگردان جذب براي زمينه اين نقش و اهميت
كه بود لازم بهينه ، استفاده جهت -خارجي جهانگردان
.شود شناسايي دقيقا آن زمينههاي
گذرا بطور را زمينه اين در كيش جاذبههاي مهمترين
دستي ، صنايع معيشت ، شيوههاي معماري ، عناوين تحت ميتوان
رسوم ، و آداب دريايي ، نقل و حمل وسايل آب ، تامين منابع
كيش بوميان با سال دو پژوهش.كرد معرفي پوشاك و خوراك
.است كرده معرفي امكان حد تا را جاذبهها از گروه اين
كيش توسعه در بومي دانش از بهرهگيري -2
دلمشغولي يك را بومي دانش توسعه متخصصان ، گذشته در"
بخش.ميدانستند اجتماعي انسانشناسان به محدود آكادميك
غالب الگوي در.ميشد تلقي خرافه بومي ، دانش از بزرگي
دانشگاهها ، چون مراكزي در فقط مفيد دانش توسعه ،
به سپس و ميشد خلق آزمايشگاهها و پژوهشي ايستگاههاي
در ديدگاهها اين.ميگشت منتقل فقير مردم و روستاييان
پژوهشهاي فصلنامه) ".است شده دگرگون بسيار گذشته دهه دو
(شماره 5 ، 1375 دوم سال يونسكو طبيعي منابع و محيطزيست
و محيطزيست درباره ملل سازمان كنفرانس در سال 1922 در
دستور" نام با مهمي بسيار سند ريودوژانيرو شهر در توسعه
توسعه براي كاري دستور واقع در كه رسيد تصويب به "كار 21
عضو دولتهاي و ميشود محسوب يكم و بيست قرن در پايدار
فصل ميدانند ، متعهد آن اجراي براي را خود ملل سازمان
مردم نقش تقويت و تشخيص به كار دستور اين از ششم بيستو
فصل اين ابتداي در.دارد اختصاص ايشان اجتماعات و بومي
ديرين رابطهاي ايشان اجتماعات و بومي مردم":است آمده
اين اصلي ساكنان زادگان عموما و دارند خويش سرزمين با
شناختي به مختلف ، نسلهاي طي آنان...هستند سرزمينها
محيطزيست و طبيعي منابع و خود سرزمين از ديرينه و علمي
و بومي مردم با كامل همكاري در.يافتهاند دست آن
ممكن يا مناسب كه جا هر در دولتها ، ايشان ، اجتماعات
اهداف تحقق به بينالدول سازمانهاي كمك به بايد باشد
:بكوشند زير
و بومي مردم به دادن اختيار براي فرآيندي برقراري*
:چون اقداماتي طريق از ايشان اجتماعات
و سنتي دانش نيز و مردم اين ارزشهاي شناسايي و پذيرش -
و پايدار توسعهاي پيشبرد منظور به آنها ، منابع مديريت
.محيطزيست با متناسب
با مرتبط اختلافات حل براي روشهايي تكميل و ابداع -
منابع مديريت و زمين
محيطزيست با كه توليد وسايل از دسته آن از حمايت -
براي گزينشها از وسيعي طيف تضمين منظور به دارد ، تناسب
آنان كه گونهاي به بومي ، مردم زندگي بهبود راه انتخاب
داشته فعال مشاركتي پايدار توسعه به مربوط برنامههاي در
.باشند
تبادل و انطباق براساس بومي ، اجتماعات توانايي افزايش -
تضمين براي منابع ، مديريت روشهاي و دانش سنتي ، تجربيات
باره در ملل سازمان كنفرانس]".آنها پايدار توسعه
و طراوتي حميد ترجمه كار 21 ، دستور:توسعه و محيطزيست
در بومي دانش از بهرهگيري براي [ايافت ، 1377 سيدامير
در.شناخت را دانشها اين بايد اول گام در توسعه ، مسير
جلوههاي زمينه در مطالعه با كيش ، مردمنگاري مطالعه
شده باز بومي دانش به دريچههايي انساني ، زندگي مختلف
را زمينه اين در پژوهش يافتههاي مهمترين از.است
خاك شناخت معماري ، با ارتباط در بوميان دانش به ميتوان
و گياهشناسي جزيره ، مختلف مناطق در زمين استعدادهاي و
حفظ خشكي ، و دريا جانوري گونههاي شناخت كشاورزي ،
.كرد اشاره انبارداري و آن ذخيره و آب تامين محيطزيست ،
در را بومي دانش زمينه در پژوهش يافتههاي برخي نگارنده
.است كرده معرفي مختلف مقالاتي
توسعه درروند بوميان مشاركت جلب -3
صاحبنظران دنيا ، در توسعه بحث طرح از دهه چند گذشت با
خصوصيات و كرده تفكيك هم از را توسعه و رشد مفهوم
ويژگيها اين از يكيقائلند توسعه براي را ويژهاي
با كه ميكند پيدا تعميق زماني توسعه.است عمومي مشاركت
از كه زماني تحول و توسعه.باشد همراه عمومي مشاركت جلب
خود با را جمعيت از عظيمي بخش باشد ، جوشيده جامعه درون
افراد و شده تزريق بيرون از كه زماني اما ميكند ، همراه
عكسالعملهاي باشند ، نكرده انتخاب آنرا خود جامعه
.ميكند بروز متفاوتي
مشاركت جلب بر "كار 21 دستور" سند ششم و بيست فصل در
است آمده عمل به ويژهاي تاكيد نيز توسعه مسير در بوميان
:است چنين آن از فرازهايي كه
مردم فعالانه مشاركت تحكيم و تشويق براي تدابيري اتخاذ -
و قوانين سياستها ، تدوين در ايشان اجتماعات و بومي
فرآيندهاي ديگر و منابع مديريت به مربوط برنامههاي
به آنان تشويق و بگذارد تاثير آنان بر ميتواند كه توسعه
.برنامهها و سياستها اينگونه براي پيشنهادهايي ارائه
محلي ، و ملي سطح در ايشان اجتماعات و بومي مردم مشاركت -
ديگر و منابع از حفاظت استراتژيهاي و منابع مديريت در
بازنگري و تاييد منظور به كه) مربوط ، برنامههاي
(.است شده طرحريزي پايدار توسعه استراتژيهاي
:است شده اشاره زير موارد به ادامه در همچنين
ايشان اجتماعات و بومي مردم فعال مشاركت از بهرهگيري"
اين دانش و نظرات ارزشها ، گنجاندن براي مناسب ، شكلي به
اطلاعات بايد ايشان اجتماعات و بومي مردم" [بومي] مردم
،"گيرند قرار مشورت طرف و كنند دريافت را لازم
محلي ابتكارات بر استوار استراتژيهاي بايد برنامهها"
شناختي به رسيدن" ،"دهند قرار توجه مورد را بومي مردم
"زيست محيط زمينه در بومي مردم مديريت روش و دانش از بهتر
در ايشان اجتماعات و بومي مردم تلاشهاي در مشاركت" ،
...و "منابع از حفاظت استراتژيهاي و صنايع مديريت
و خصوصيات بايد توسعه ، روند در بوميان مشاركت جلب براي
پژوهش در.شناخت را فرهنگيآنها اجتماعي ويژگيهاي
مذهبي و فرهنگي نژادي ، مشخصات "كيش بوميان با دوسال"
اعتقادات متن ، درلابهلاي همچنين.است شده معرفي بوميان
شده معرفي پيرامونشان مختلف مسائل با ارتباط در بوميان
.است
بيگانه فرهنگ مقابل در بومي فرهنگ حفظ -4
اين از آزاد ، مناطق به مربوط تخصصي و علمي منابع اغلب در
براي محلي و كشورها ديگر با ارتباط دريچه عنوان به مناطق
.ميشود برده نام جهاني اقتصاد در ملي اقتصاد ادغام
به خارجيها ويژه ، تسهيلات شدن قائل با براين علاوه
آمد و رفت ميشوند ، تشويق مناطق اين در سرمايهگذاري
ميگيرد ، صورت بيشتري سهولت با آزاد مناطق به خارجيها
كشور به ورود از قبل نو شيوههاي و تكنولوژيها
...و ميشوند گذاشته آزمايش به مناطق اين در حتيالامكان
در بيگانه فرهنگ كه ميشود آن به منجر موارد اين تمام
امكان و باشد داشته بيشتري نمود و ظهور مناطق اين
.باشد مناطق ديگر از بيشتر آن تاثيرپذيري
از بخشي است ، مطرح كيش مردم فرهنگ عنوان به كه آنچه
با و سال صدها طول در كه فرهنگياست زمين ايران فرهنگ
هرحال به كه مردمي عنوان به.است آمده پديد نسلها تلاش
تزريق سوداي و آمديم نقطه اين به كشور مناطق ديگر از
بولدوزرها ، با و سرداريم در را منطقه اين به توسعه
به عظيم ماشينهاي اين همچون كه شيوههايي و ماشينها
فرهنگي داريم وظيفه ميدهند ، تغيير را منطقه چهره سرعت
به بشناسيم ، را است گرفته شكل محيط اين با ارتباط در كه
كه تندبادي مقابل در آن حفظ براي و بگذاريم احترام آن
مردم مطالعه نيز زاويه اين از.كنيم كمك است گرفته وزيدن
.ميشود محسوب نخست گام كيش نگاري
در.ميشود برده نام "پايلوت" عنوان به آزاد مناطق از
تلاش و بومي فرهنگ با بيگانه فرهنگ مواجهه كيش جزيره
داخل براي را الگويي ميتواند نيز فرهنگ اين حفظ براي
.كند ارائه كشور
غيرنقدي كمكهاي از مرحله نخستين پرداخت
شد آغاز بهفرهنگيان
كرد اعلام پرورش و آموزش وزارت:علميفرهنگي گروه
به غيرنقدي كمكهاي از مرحله نخستين پرداخت كه
.شد آغاز سهشنبه روز از فرهنگيان
كمكهاي مرحله ، اين در وزيران ، هيات مجوز با
وزارت كاركنان به ريال هزار مبلغ200 به غيرنقدي
كليه كمكها اين.شد خواهد پرداخت پرورش و آموزش
پيماني رسمي ، از اعم پرورش و آموزش وزارت نيروهاي
و آموزش سازمانهاي.ميشود شامل را حقالتدريسي و
مبلغ بهمنماه از 30 كه شدند موظف استانها پرورش
.كنند پرداخت فرهنگيان به را شده تعيين
برگزيدگانهنرهاي از تجليل همايش نخستين
ميشود برپا
اصفهان سنتي
برگزيدگان از تجليل همايش نخستين:فرهنگي علمي گروه
دانشگاه همت به جاري ماه اسفند اصفهان ، 15 سنتي هنرهاي
هنرمندان از نفر از 50 آن طي و ميشود برگزار اصفهان هنر
گفته به.ميآيد عمل به تقدير سنتي هنرهاي برگزيدگان و
مراسم اين در همايش ، اين دبير نيلفروشان محمدرضا
فرهنگي علمي ، شخصيتهاي سخنراني نظير متنوعي برنامههاي
هنرمندان هنري مقام از و ميشود اجرا هنر پيشكسوتان و
.ميآيد عمل به تجليل
تمدن و ايران فرهنگي تبادلات همايش
بهشتي شهيد دانشگاه
در ديگر كشورهاي
و ايران بين فرهنگي تبادلات همايش:فرهنگي علمي گروه
شهيد دانشگاه در اسفندماه چهاردهم كشورها ديگر تمدن
پيشنهاد و پشتيباني با همايش اينميشود برگزار بهشتي
برگزار ايران جامعهشناسي انجمن و تمدنها گفتگوي مركز
.ميشود
ساحلنشينان تمدن و فرهنگ جشنواره نخستين
تمدن و فرهنگ جشنواره" دوره نخستين:علميفرهنگي گروه
ماه اسفند دوازدهم تا دوم از "خليجفارس ساحلنشينان
.ميشود برپا قشم جزيره لافت تاريخي بندر در جاري
معرفي فوق ، مطلب اعلام با همايش اين دبير فتحي هوشنگ
جنوبي و شمالي بخشهاي ساحلنشينان فرهنگي سنن و آداب
و مختلف اقوام فرهنگي ميان تعامل بستر ايجاد خليجفارس ،
از سياحتي قطب يك بهعنوان را لافت تاريخي بندر معرفي
.كرد اعلام جشنواره اين مهم اهداف جمله
|