سريع نقل و حمل توسعه اساس برنامهريزي
است همگاني
شهري زيست محيط و توسعه در همگاني سريع نقل و حمل نقش
(پاياني بخش)
شهرهاييكه در شهر ، شكل روي بر ريلي نقل و حمل تاثير *
تقريبا دوره يك شد ، در ايجاد مترو آنها در دهه 60 در
است شده آشكار كاملا ساله 20
توسعهاي اثرات بيشتر كه داشت توجه بايد اصل يك بهعنوان
يا از 50 بلندمدت ، بعد ترديددر بدون.هستند مدت بلند
بر عميقي شهري ، تاثير ريلي نقل و حمل سيستمهاي سال ، 100
نظير بزرگي شهرهاي مثال بهطور.ميگذارند شهري توسعه
حومهاي ، ريلي سيستمهاي و مترو بدون پاريس لندنو
نقل و حمل تاثير.نميكردند پيدا توسعه بهصورتكنوني
آنها در شصت دهه در كه شهرهايي در شكلشهر ، روي بر ريلي
كاملا ساله تقريبابيست دوره يك در شده ، ايجاد مترو
و مونترال تورنتو ، شهرهاي در جديد مناطق.است شده آشكار
.امرميباشند اين بر هامبورگ ، شواهدي
كه ميدهد نشان توسعه حال در كشورهاي در حاصله تجارب
جمعيت رشد حال در سرعت به مكزيكوسيتيكه همچون شهرهايي
سيستم يك وجود بدون هستند ، نفر ميليون تا 2 ميزان 1 به
اين در.ندارند رشد امكان سريعالسير عمومي نقل و حمل
از بيش دارند ، اشتغال شهر مركز در كه افرادي تعداد شهر
.ميباشد كارشان محل به آنها رسيدن براي معابر شبكه ظرفيت
بايد يا عمومي ، نقل و حمل سيستم يك بدون شرايطي چنين در
در.شود تبديل مركزي چند شهر يك به يا شود متوقف شهر رشد
آن ، با گسترشمشابه حال در شهرهاي ساير مكزيكوسيتيو
را شهر طبيعي رشد ادامه امكان سريع نقل و سيستمحمل
شهر ، توسعه الگوي احتمالا مدت ، بلند در و نموده فراهم
نقل و حمل كريدورهاي امتداد پاريسدر و لندن همانند
.بود خواهد عمومي
يك ايجاد اوليه هدف موارد ، اغلب در كه است توجه شايان
در.نيست شهري پيشبردتوسعه سريعالسير نقل و حمل سيستم
با تراموا ساكرامنتوكه و ادمونتون مانند شهرها بعضي
براي عملامحدوديتهايي شده ، ايجاد زيست محيط حفظ هدف
كه آتلانتا در حتياست داشته بيشتروجود توسعههاي
زمين كاربري برنامهريزي از لاينفك بخشي عنوان به مترو
توسعههاي از جلوگيري بر سعي مكانها ، بعضي در شده ، طراحي
.است بوده جديد
برنامهريزي اهميت
موجود توسعههاي روي بر را تاثير بيشترين كه سيستمهايي
در برنامهريزيشهري از طولاني فرآيندي داشتهاند ، شهري
باعث امر اين.نمودهاند طي را ريلي سيستم با تلفيق
.است زمينشده كاربري و نقل و حمل بيشتر چه هر يكپارچگي
فراهم را زمين توسعه امكانات نقل ، و حمل سيستمجديد يك
به و شده سفر تقاضاي ايجاد باعث خود نوبه به كه ميكند
شهر مورد ، اين از خوبي مثال.ميانجامد منطقه پيشرفتيك
واشنگتن ، در نيز مشابهي اثرات اما آتلانتاميباشد ،
به خريد و اداري توسعههاي تورنتوكه مونترالو
هامبورگ ، در همچنين و شدهاند مترومتصل ايستگاههاي
وسيع ، سطح در شهر مراكز مجدد توسعه مونيخكه و هانوور
مشاهده شده ، انجام ريلي سيستمهاي ايجاد با همزمان
.ميشود
باعث همگاني سريعالسير نقل و يافتههاحمل برخي برپايه
تاييدي موضوع اين.است شده شهر مركز در شهري توسعه تسريع
موجودتوسط روندهاي تقويت مورد قبليدر مطالب بر است
باشد ، ترقي روبه شهر يك اگرهمگاني سريع نقل و حمل
ميزان بالاترين داراي مركزيآن منطقه ميرود انتظار
كه است منطقهاي شهر ، مركز همچنينباشد پيشرفت
قابليت مردمبالاترينميزان اكثر براي جديد توسعههاي
را دسترسي قابليت اين ريلي ، خط يك و دارد دسترسيرا
.ميدهد افزايش
در توسعه به مربوط ديدگاه جهتتقويت در ديگريكه نكته
شهري توسعه براي موجود انگيزههاي شهرميباشد ، مركز
سرمايهگذاريهاي سود كسب جستجوي در توسعهدهندگان.است
فروشگاهها و كار دفاتر فروش يا اجاره شكل به خود
در كمتري ريسك شهر ، مركز در واقع مكانهاي در و ميباشند
وجود قيمت گران و كمياب زمينهاي اين در واقع توسعههاي
.دارد
مناطق ايجاد از ناشي عمدتا حاصله ، منافع شرايطي ، چنين
خودروها رفتوآمد در محدوديت و پياده عابرين ويژه
اين اجراي كه است ريلي سيستم ايجاد اما ميباشد ،
.ميسازد قبول قابل حداقل امكانپذيريا را محدوديتها
آلمان شهرهاي از بعضي و نانت گرنوبل ، ليون ، شهرهاي مراكز
تبديل زيبايي بسيار محلهاي روشبه اين از استفاده با
از يكي زيست ، وضعيتمحيط بهبود ساكرامنتو ، ودر شدهاند
.است بوده ريلي نقل و حمل سيستمهاي عمده اهداف
ساز و ساخت ونوع هزينه تاثير
احتمالي اثرات ميتواند خود تراموا يك هزينهساخت كاهش
از بسياري در كه) هزينه روشكاهش يك.دهد كاهش را
از ، استفاده(رفته بهكار بريتانيا در پيشنهادي طرحهاي
نشده استفاده و متروكه ريلي خطوط مثل موجود ، راههاي حريم
كار اين.ميباشد شده ، انجام ادمونتون در آن نمونه كه
ساز و ساخت طرف ، يك از.است معايبي و مزايا داراي
جديد مسير يك ساختدر با مقايسه در و بوده ارزانتر
.ميشود شهري فعاليتهايجاري روند در كمتري اختلال باعث
متروكه ، و نشده استفاده ريلي مسير يك ديگر ، طرف از
از واغلب بوده پنهان شهر اصلي مراكز ديگر از ميتواند
طرف به آنها جهتگيري كه ادارات و تجاري مراكز پشت قسمت
بالقوه امكانات نتيجه در و نمايد عبور است ، اصلي راه
به.باشد داشته آتي توسعههاي و مسافرين جذب براي كمتري
اصلي ، بزرگراه يك طول در تراموا يك عبور مشابه ، طريقي
را اثرات اين ميتواند كالياري سانديهگويا همانند
سرعت ريلي ، مزيت سيستم شرايطي چنين در دهد ، چون كاهش
اين اماميدهد دست از را اتومبيل به نسبت بيشترخود
.شود جبران شهر مركز در دسترسيبهتر با نقيصهميتواند
زيرزمين ، به قطار مسير بردن براي تصميمگيري ديگر ، سوي از
سرعت و هزينه خصوص در جدي معضلات و دارايپيچيدگيها
سيستمريلي معضلات به مورد اين درميباشد ساز و ساخت
در سطح ، در واقع مشابه ترامواي با مقايسه ادمونتوندر
ريليزيرزميني خطوطكرد اشاره ميتوان كالياري ،
مسافرين براي تراموا به ضعيفترينسبت دسترسي همچنين
از عبور به مجبور تونلها بويژهاگر.ميكنند فراهم
دادنخطوط قرار.باشند شهريموجود تاسيسات زيرتمامي
بيانگرعدم نوعي به ميتواند همچنين تونل ريليدر
استقرارشبكه طرح در پذيرشتغييرات به شهر يك تمايل
سبك ريلي سيستم انطباقبا لازمه كه ساختمانها و معابر
.باشد شهراست ، در
ارتقاي براي ميتواند كه دارد وجود نيز راههايي
روشها اين از برخي.رود كار تراموابه پتانسيلتوسعه
از تراموا حركت ترافيكي ، محدوديتهاي:از عبارتند
.پياده عابر مخصوص نواحي ايجاد و شهر مركز خيابانهاي
.است شده اجرا نانت و گرنوبل در روشها اين
ساز و وساخت خانه قيمت بر تاثير
قيمتمسكن بر سريعالسير نقل و حمل تاثير اندازهگيري
بهطور نميتوان را آن اثرات از يك وهيچ است كاريمشكل
كمي اطلاعات علاوه بهنمود ريليمربوط سيستم به مشخص
دارد ، وجود بعدي نتيجهگيريهاي دادن قرار مبنا براي
خصوص اين در مطالعاتي شهرها ، از كمي تعداد فقطدر زيرا
هانتينگتنو واشنگتن ، شهرهاي در.شدهاست انجام
افزايش داراي مترو وخطوط ايستگاهها اطراف منازل بروكلند ،
بهطور.بودهاند مترو از دور خانههاي از بيشتر قيمتي
با همزمان مترو ، نزديك در واقعي معمولاقيمتاملاك كلي
از پس و ساختماني عمليات آغاز در مترو ، خطوط ايجاد اعلام
.ميكنند پيدا افزايش ريلي ، خطوط كار به شروع
ترجيحا خانهسازي توسعه بر دال مثبتي شواهد آنكه حاصل
بهرهبرداري از بعد بلافاصله و قبل تراموا ، كريدورهاي در
مسكن بازار مطالعه ،Tyne and wear در دارد ، وجود آن از
مناطق از بخشي در محلي تاثير يك داراي مترو كه داد نشان
بوده بيشتر آنجا در مسكن ساز و ساخت جذابيت كه شهر داخلي
همچنين.ميباشد شدهاند ، ايجاد آن در توسعهها بعضي و
.ميكند كمك خارجي مسكوني توسعههاي جذابيت ثبات به مترو
مشخص قطعه يك گشايش از قبل ماه چند كه داده نشان مطالعه
ارزش مترو ايستگاههاي به نزديك املاك مترو ، خطوط از
.نمودهاند كسب ايستگاهها از دور املاك به نسبت بيشتري
ريلي نقل و حمل مالي منابع تامين روشهاي انواع
ميدهند يارانه ريلي حملونقل به كشورها بيشتر چه اگر
از عملياتي هزينههاي كه دارند انتظار كشورها تمامي اما
موارد ، بسياري در بههرحال.شود تامين مستقيم درآمدهاي
به يافته تخصيص مالياتهاي يا فروش عوارض محل از درآمدها
موفقيت براي مالياتها اين.ميشود تامين ريلي نقل و حمل
سيستمهاي مثال بهطور.نيست اساسي عامل ريلي ، سيستم يك
.نيستند متكي مذكور مالياتهاي به آمريكا شهرهاي همه ريلي
ذكر شايان علاوه به.دارد وجود هم كانادا در وضعيت همين
تخصيص مالياتهاي ويژه به سهلالوصول ، يارانههاي كه است
جمله از.است معايبي داراي ريلي نقل و حمل به يافته
اختلال و ناكارآمدي بيانگيزگي ، منجربه ميتواند اينكه
ريلي نقل و حمل خاص مالياتهاي.بشود نقل و حمل بازار در
ماليات ، نوع اين جايگاه شناساندن و نيست رايج بريتانيا در
كشور اين مالياتي سيستم در اساسي تغييرات مستلزم
كلي بهطور عمومي نقل و حمل بريتانيا ، در.ميباشد
كشورها ساير به نسبت يارانه از كمتري ميزان نيازمند
شده پيموده طول از %حدود 85 در كشور اين در.ميباشد
انجام يارانه پرداخت بدون شهري ، درون اتوبوسهاي توسط
نيز اتوبوسراني خدمات بقيه به مربوط يارانههاي و ميشود
.ميشود پرداخت رقابتي بهصورت و مناقصه طريق از
سريعالسير نقل و حمل جديد سيستمهاي كه آنجا از
در كنند ، رقابت محلي اتوبوسراني سرويسهاي با ميتوانند
مسئولين سريعالسير ، نقل و حمل به يارانه پرداخت صورت
حقيقت در.بود خواهند مواجه ناعادلانه رقابت يك با محلي
اين بيانگر دولتي كمكهاي اعطاي براي جديد سياستهاي
عمومي حملونقل سيستم يك به كمك اعطاي كه هستند مطلب
.نيست محتمل نميرود ، آن از سودآوري انتظار كه سريعالسير
از بيشتري درصد كلي بهطور عمومي حملونقل بريتانيا ، در
آمريكاي يا فرانسه به نسبت را خود عملياتي هزينههاي
از قبل حتي.مينمايد تامين مستقيم درآمدهاي از شمالي
اين بزرگ شهرهاي در اتوبوسراني خدمات هم ، يارانهها كاهش
درصد 70"هزينه به درآمد" نسبت داراي نوعا كشور ،
زيادي بسيار يارانههاي كه شهرهايي در فقط و بودهاند
مشابه سيستمهاي اندازه به نسبت اين ميكردهاند ، دريافت
يارانهها ، كاهش از قبل.است بوده خارج كشورهاي در
ونقل حمل يكپارچه سيستم از بخشي Tyne and wear متروي
درآمدها ، مالي حمايت سيستم از خارج و ميشد محسوب عمومي
و مترو درآمدهاي مجموع و ميشد پرداخت يارانه آن به
.ميداد پوشش را هزينهها درصد حدود 70 در اتوبوسراني ،
اجرايي مسئولين توسط همچنان مترو يارانهها ، كاهش از پس
درصد حاضر 84 حال در و ميشود اداره مسافرين نقل و حمل
.ميدهد پوشش را خود عملياتي مستقيم هزينههاي از
يارانهها حذف اثر
را نقل و حمل سيستمهاي بريتانيا ، از خارج شهرهاي اغلب
نرخهاي با تراموا يا مترو مكمل اتوبوسراني سرويسهاي با
آن ضمن موضوع اين.درآوردهاند يكپارچه بهصورت يكنواخت ،
انتقال با اما است ، ريلي سيستم نفع به كلي بهطور كه
مسافران از دريافتي درآمدهاي اتوبوس ، سيستم از مسافرين
چرا مييابد ، كاهش نقليه ، وسيله تعويض شامل سفرهاي براي
.ميشود تقسيم ريلي سيستم و اتوبوس بين درآمدها اين كه
است ، شده حذف اتوبوسراني سرويسهاي يارانه كه بريتانيا در
در را خود ريلي حملونقل سيستم هر كه ميرود انتظار
در بهويژه ببيند ، اتوبوسراني موازي سرويسهاي با رقابت
براي پيشنهادي طرح.باشد بالاتر بليت قيمت كه شرايطي
مجدد ارزيابي مورد يارانهها ، حذف شرايط در منچستر متروي
.است توجيه قابل هنوز كه شد نتيجهگيري و گرفت قرار
زيستمحيطي اثرات
داراي شهرهاي در شهري مطلوب فضاهاي وجود قبل ، بخشهاي در
شهرهاي در امر اين.شد بررسي تراموا يا مترو سيستمهاي
گسترده تبديل و طراحي طريق از تنها ليون و گرنوبل نانت ،
در.است شده انجام پياده عابرين ويژه مناطق به شهر مركز
استفاده كمتري زيستمحيطي تمهيدات از مارسي و ليل شهرهاي
.است شده ايجاد شهري محيط در كمتري اثرات و شده
شهر مورد در.بالاست زيستمحيطي تمهيدات هزينه اصولا
اصلي ، خط ايستگاه مجدد طراحي نماها ، جابجايي گرنوبل ،
براي آمده عمل به تمهيدات ساير و ارتعاش و سروصدا كاهش
از نيمي اندازه به شهري ، بافت در تراموا دادن قرار
.دربرداشت هزينه تراموا اصلي هزينههاي
به قادر جديد سيستمهاي گردانندگان كه نميرسد نظر به
.باشند مشابه مقياس در زيستمحيطي بهبودهاي چنين انجام
انجام براي احتمالا بريتانيا محلي مقامات بههرحال اما
مواجه فشارهايي با عمومي ، بودجه محل از بهبودها اين
.ميباشند
|