بود دست در نهالي و شد قيامت اگر
مشكلات عامل دانشجويي زندگي بيثباتي
رواني
فرهنگي علمي نشريات با آشنايي
جهان كشور و 9 ايران نويسندگان حضور با
و داستاني ادبيات جهاني
سمينار نخستين
يافت گشايش تمدنها گفتگوي
صنعتي ، انقلاب نانوتكنولوژي ، " همايش
يافت گشايش "آينده
شناخت معني به پرورش و آموزش در اصلاحات
آنهاست حل و مشكلات
بود دست در نهالي و شد قيامت اگر
درختكاري روز با همزمان درختكاري سنت به فرهنگي نگاهي
زيبائي خود خداي چون الهي خليفه اين انسان و زيباست درخت
."الجمال يحب و جميل...انا":گفتهاند كه دارد دوست را
روح و است سبز درخت ، سبزينه از نيز طبيعت و زيباست درخت
آرامش ميان گويا و ميآيد نشاط به سبز مقدس رنگ از آدمي
زيبايي راستي.دارد وجود هماهنگي نوعي رنگ اين روح و
الهام در درثمراتش؟ رنگش؟ درديد ميتوان چه در را درخت
كه نكتهاي بسيار در يا نويسندگان؟ و شاعران به آن بخشي
ولي نكردهام ، بررسي و غور آن در يا و نميدانم من حداقل
وكاشت غرس الهي مردان و انديشمندان از بسياري ميدانم
.كردهاند سفارش را درخت
آدمي عمر طولاني به عمري كه زيباست سنتي درختكاري سنت
تا كه نميرود وگمان نشده جدا انسان از كه سنتيدارد
زيرا گردد ، مخلوقاتجدا اشرف اين از بشري حيات پايان
تمام و انسان مرگ درختكاري سنت كردن فراموش و درخت مرگ
غروري و بنگريم خويش اطراف در حقيقت به اگر.است موجودات
هرگز بگذاريم ، كناري به است ، شده انسان با آميخته كه را
است ، محتاجترين انسان كه نمائيم كتمان نميتوانيم
ديگر و درخت زندگي به وابسته حياتش كه ضعيف محتاجي
كارخانجات و صنايع كه عصري خصوصادر اوست چون مخلوقاتي
آلوده را او فضاي آنها غبار و ودود ماشينها انواع و
ودود سياه چهره با آسمان كه عصري در خصوصا.ميكنند
در خاطرهاي فقط خود آبي چهره از تا ميرود گرفتهاش
كه باشيم داشته روي پيش را روزي و بگذارد جاي به اذهان
.رابگويند آبي آسمان قصه خود فرزندان براي ما پيرامون
اين مخلوقات ، اشرف اين انسان ، اين بار يك ميشد كاش اي
خود درون در ميگذاشتو هم چشمروي وانديشه تفكر صاحب
درخت بدون...را دشتها را ، كوهها را ، زمين يعني را جهان
.ميگرفت فرا وحشت را وجودش سراپاي يقينا ميكرد ، مجسم
ميشود ، بسته اشعار دفتر ميميرد ، احساس درخت بدون زيرا
طبيعت ديگر و شد خواهد بيمعنا فريادشان رودها و چشمهها
درخت سايه با و كرد نخواهد علم قد خورشيد اشعه مقابل در
خانهسازي و زيبائياش بهار وديگر نميرود گرما نبرد به
هم زمستان حتي و برگريزان پائيز و تابستان و پرندگانش
زندگي معناي درخت راستي به.داشت نخواهند زيبائي و معنا
را بشريت حيات شمع مينشاند درختي كه كسي و است حيات و
تاريخ طول در ايراني مسلمان خصوصا ايراني و ميافروزد
كه ميدهد گواهي تاريخ اوراق و كرده درك را معنا اين
درخت و ميداده را درخت عطر و بوي همواره ايراني دستهاي
.اوست ديرين آشناي
استقامت ، شادماني ، زندگي ، مظهر درخت زمين ايران ادبيات در
افكن درخت و است خداجويان فراراه فروزان چراغي و زيبائي
سنت بيائيدبازگرديمبه.نيست كوتاه عمر جز سزا را
ودستهاي قلبها به بازگرديم بيائيد درختكاري ، زيباي
بازگرديم بيائيد ميدادند ، را درخت عطر و بوي كه گذشتگان
به و اطهار ائمه و اسلام پيامبر زندگاني و سيره به
كه را خدا رسول ببينيم بيائيد كلامشان ، از مانده دريائي
شكرانه به نخلي هر برپاي كه را علي و ميكاشت درخت چگونه
چگونه را زيبا سبز كه را فاطمه فرزندان و ميخواند نماز
.ميكردند آبياري و ميكاشتند
و دنيا كه آنان مينمودند ، مذمت را دنيا كه آنان راستي
تشنه بودند ، تشنه چرا بودند ، گفته طلاق سه را زيبائياش
شكوفه مينشستند انتظار در چرا و كردن سرسبز تشنه كاشتن ،
.ميپذيرفتند را كاشت رنج نازنينشان دستهاي چرا و را نخل
زنيم ، كلامشان از دريائي به را خود و بازگرديم بيائيد
.دريابيم را چراها همه سرآن و حكمت شايد
وحشت و هراس و كنيم مجسم را الهي عظيم رستاخيز بيائيد
آن در كه بپرسيم خود از و را دست در نهالي داشتن و آدمي
براي و است نيكوتر كاري چه ساعت آن در و كرد بايد چه حال
را خدا رسول مقدس كلام اين تفكر و انديشه با پاسخ يافتن
فسيله فييداحدكم و الساعت قامت ان":فرمودند كه بخوانيم
-نهجالفصاحه -"فليغرسها يغرسها حتي لايقوم ان استطاع فان
اگر شماست ، از يكي دست در ونهالي شد بپا رستاخيز اگر
.بكارد بايد بكارد ، را آن ميتواند
.يافت نتوان درختكاري وصف در حديث اين از زيباتر شايد
و ميدهد خدا را آن پاداش كه است عملي و اقدام درختكاري
و اجر و نيكوئي در خدا رسول.مستمر پاداش با است خيري
خدا بنشاند درختي هركس":فرمودند درخت غرس و كاشت پاداش
پاداش ميشود ، برون درخت آن از كه ميوهاي اندازه به
كه بار هر و بكارد درختي كس هر"يا و".كند ثبت وي براي
وي بخورد ، براي آن از خدا مخلوقات از يكي يا انساني
".شود محسوب صدقهاي
آن كه است پاداش را چيز هفت كه است آمده ديگر حديثي در و
در.داشت خواهد دوام آدمي براي مرگ از پس و قبر در پاداش
جاري علم ، تعليم با (درخت)نخل وكاشت غرس مقدس حديث اين
ارزشمند ، كتب گذاشتن ارث مسجد ، ساختن چاه ، حفر نهر ، ساختن
.است گرفته قرار رديف يك در و برابر نيكو ، فرزند
بنده براي آن پاداش كه است چيز هفت":فرمودند اكرم نبي
تعليم علمي كه كسي دارد ، دوام مرگش از پس و او قبر در
نخلي يا كند حفر چاهي يا آورد جريان به نهري يا دهد
فرزندي يا و گذارد ارث به مصحفي يا بسازد مسجدي يا بكارد
".خواهد آمرزش او براي مرگش از پس كه نهد جا به
خدا رسول البيت اهل عمل و سيره و حديث اين در بررسي
بشريت تمام و خصوصا مسلمين براي حكمي و درسي بيگمان
اين اداي كه ميآفريند را مسئوليتي و وظيفه و است عموما
است عمومي وحركت همت نيازمند و همگان عهده به وظيفه
دشمنان عليه جهاد كه اندازه همان به گفت بتوان وشايد
درخت كاشت است ، لازم آزادي و حقوق به متجاوز و مستكبر
است ، طبيعت مرگ و امراض آلودگي ، مبارزهعليه نوعي نيزكه
در يقينا و بود خواهد انساندوستان و آزادمردان شايسته
در ايراني هر است ، اسلامي حكومت داشتن به مفتخر كه كشوري
درختي بوي او دستهاي و كاشت خواهد درختي درختكاري روز
درختكاري بياموزيم نيز خود كودكان به بيائيد.داد خواهد
آتي نسلهاي به آنان با را پرمعنا فرهنگ اين و را
و بزنيم ورق را فرزندانمان درسي كتاب بيائيد.بسپاريم
با را شعار و بخوانيم آنان با را كتابشان از زيبائي شعر
نام به كه درختي هر پاي در و بياموزيم آنان به عمل
درخاك ماندن ، نام به و زندگاني نام به و زيبائي
:بخوانيم ميسازند ، را فردا كه خود كودكان با مينشانيم
مينشانم درختي خود دست به
ميكشانم آبي جوي پايش به
خاكش روي بر چمن تخم كمي
ميفشانم يادگاري براي
باري و برگ آرد كمكم درختم
شاخساري خود سر بر بسازد
خرم و سبز آنجا در رويد چمن
سبزهزاري درختم زير شود
رونمايد گرما كه تابستان به
ميگشايد را خود چتر درختم
زسايه را آنجا ميسازد خنك
ميربايد را رهگذر هر دل
باشتني محمد سيد
مشكلات عامل دانشجويي زندگي بيثباتي
رواني
گرفت ، صورت دانشگاهآلمان سومين در كه سنجي نظر يك نتايج
.است شده روبهرو كشور اين علمي محافل ناباوريدر با
عده شد ، انجام مونستر دانشگاه در كه نظرسنجي اين براساس
بر كه هستند مختلف رواني مشكلات دچار دانشجويان از زيادي
.ميگذارد تاثيرمنفي آنان بازدهآموزشي
در كه ميان 3800دانشجويي از خبرگزاريآلمان ، گزارش به
بر رواني ، مشكلات گفتند درصد كردند ، 22 شركت نظرسنجي
از پيش گفتند درصد وحدود 50 دارد تاثيرمنفي آموزش
عدم افسردگيو از كلا و اضطرابميشوند دچار امتحانات
كه درصددانشجوياني ده.كردند ناراحتي نفسابراز عزت
خودكشيفكر به كردند مشكلاتبودند ، اعتراف دچاراين
.كردهاند
هزار و 45 دانشگاه نسبي گمنامي كارشناسانمعتقدندنه
آنناحيه در بيوقفهباران بارش نه و آن دانشجوي
ارقامدر ايننيست دانشجويان دلتنگي هيچكدامباعث
در.است كشور اين در دانشجويان كل روحي حالت مبين واقع
روي مشابه پژوهشي آلمان دانشجويان رفاه سال 1997سازمان
شبيه آنكموبيش نتايج كه داد انجام 12هزاردانشجو
گفتند دانشجويان درصد زمان 27 آن دربود جديد يافتههاي
ديگر درصد و 10 است رواني تحصيلشاندستخوشبحرانهاي
.هستند بهگريبان جديدست مشكلات با ميكردند احساس
اساسادانشجويان":گفت ارتباط اين در روانشناس يك
عالم در آنان همتايان كه حالي در.دارند زندگيبيثباتي
درآمدمنظم و خانواده سامانيافتهايشامل زندگي كار
برخي.هستند ثابت وضعيت دانشجويانفاقد بيشتر دارند ،
كاملاغريبه درمحيطي بار اولين براي ناچاربودهاند
آموزشيرا بالاي اغلب انتظارات حال عين ودر بگيرند قرار
دوران به را آنان ورود مشكلات قبيل اين.كنند برآورده
ايجاد به ميتواند و مياندازد تاخير به بزرگسالي
".بيانجامد تعارضهايرواني
پدري ، خانه امن محيط از خروج از پس ازدانشجويان بسياري
مسكن و شغل يافتن ضرورت زندگيو دشوار شرايط با
و راموقتي خود وضعيت دائما و ميشوند روبهرو
است شرايطممكن اين گاه.ميدانند نامعلوم بنابراين
كارشناسان اينحال ، با.نگرانكنندهباشد بينهايت
ميتواند تحصيل طول در رواني تعارضهاي يادآوريميكنند
.كند كمك بعد سالهاي در هويت رشد به
تحصيل مدت شدن طولاني و سن رفتن بالا حال ، با اين با
داد نشان شده انجام تحقيقات.بيشترميشود تعارضها اين
ازدانشجويان بيش برابر بالاتردو سالهاي دانشجويان
حالت اين در.داشتند شكايت رواني مشكلات از اول سال
سختي به دانشجونيست سودمند هيچكدام تحصيل ترك يا ادامه
ترك فرد و كند برآورده را انتظاراتتحصيلي ميتواند
و شرايطكار با را بهسختيميتواندخود كرده تحصيل
.دهد تطبيق زندگي
كه است آن از حاكي شده ياد نتايجتحقيقات اين ، بر علاوه
در مثلا.ميبينند آسيب رواني مشكلات بيشتراز زنان
مشكلاترواني داشتن به دختر دانشجويان درصد مونستر 26
درصد آنان 17 پسر همشاگرديهاي در رقم اينكردند اعتراف
زنان كه است آن اختلاف اين معتقدندعلت كارشناسان.بود
اين ، بر افزون.ميكنند اعتراف مشكلاتشان اوقاتبه بيشتر
.هستند نامطمئن خود تواناييهاي به معمولانسبت زنان
.باشند بيثباتتر لحاظعاطفي از زنان كه نيست طور اين
اين براي روشني حل راه اعتقادند اين بر روانشناسان
تماس افزايش مهم حل راه يكندارد روانيوجود مشكلات
.است دانشجويان بين
فرهنگي علمي نشريات با آشنايي
اول ، نيمه /(سياسي اجتماعي ، فرهنگي ، نامه هفته دو)آذر *
:مسئول مدير/تومان شماره 17 ، 50 دوم ، سال /اسفندماه 1380
.تلفن 8893824 /صادقي فواد:سردبير /مزيناني عليرضا
به اقتصادي اجتماعي ، سياسي ، فرهنگي ، نامه هفته دو)اختر *
شماره اول ، سال اسفندماه 1380 ، 13(فارسي و تركي زبانهاي
تلفن /موسوي ميرطاهر:مسئول مدير/تومان صفحه ، 50 دوم ، 8
/تبريز 52145230411 تلفاكس /نمابر 2091687021 /2081331
AKHTARWeekly@ neda.net:الكترونيكي نشاني
وارشاد فرهنگ كل اداره ادبي-فرهنگي نشريه)تابران *
:مسئول مدير /مهرتادي1380 ، و 7 شماره 6 اول ، سال (خراسان
(سهي) صاحبكار ذبيحالله:سردبير /نيشابوري محقق جواد
نمابر 85443220511 /0511 تلفن 8598004
جمهوري ورزشي پزشكي فدراسيون:امتياز صاحب /سلامتي پيك *
پنجم ، سال /فراهيني حسين دكتر:مسئول مدير/ايران اسلامي
/تلفن8825937 /وپائيز 1380 تابستان و 11 ، شماره 10
.صندوقپستي 37815175
اسلامي انجمنهاي اتحاديه:امتياز صاحب /آيندهسازان *
:مسئول مدير (دانشآموزي اجتماعي ، فرهنگي ، )دانشآموزان
/تلفن8312677 /وحداني حسين:سردبير /فراهانيان مسعود
نمابر8837358
: اينترنت روي نشاني /پستي 135315745 صندوق
www. Ayandesazan.com
:امتياز صاحب / (فرهنگي -پژوهشي فصلنامه)فارس فرهنگ *
محمد:مسئول مدير /فارس اسلامي ارشاد و فرهنگ كل اداره
/زمستان 1380 شماره 1 ، جديد ، دوره شماره 15 ، /همافر حسين
.(شيراز)تلفن2280791
جهان كشور و 9 ايران نويسندگان حضور با
و داستاني ادبيات جهاني
سمينار نخستين
يافت گشايش تمدنها گفتگوي
و داستاني ادبيات جهاني سمينار نخستين: فرهنگي علمي گروه
رئيس مهاجراني دكتر حضور با ديروز صبح فرهنگها گفتگوي
رئيس قاسمي حسين تمدنها ، دكتر گفتگوي بينالمللي مركز
مترجمان ، نويسندگان ، از كثيري جمع نيز و كيش آزاد منطقه
در جهان كشور و 9 ايران از دانشگاهيان و هنرمندان
.يافت گشايش كيش دانشگاه
در مهاجراني دكتر كيش به همشهري اعزامي خبرنگار گزارش به
تاثيرگذارترين كه اين به اشاره با سخناني طي مراسم اين
،"جديد عهد" و "قديم عهد" مانند مقدس كتابهاي كتابها ،
همه:داشت اظهار است ، ...و "اوستا" ،"گيتا" ،"مجيد قرآن"
.است شده آميخته قصه با كتابها اين
درون هم قصه:افزود تمدنها گفتگوي بينالمللي مركز رئيس
را ظرفيتهايي هم و مينماياند او به را انسان برون و
هم و بشناسد ميتواند ، چنانچه را ديگران كه ميكند فراهم
.ميبخشد معني انسان زندگي به كلام يك در
گفتگوي و تمدنها گفتگوي كه اين به اشاره با مهاجراني
:گفت ميشود خلاصه انسانها گفتگوي در فرهنگها
و ميكنند گفتگو يكديگر با باورمند و فرهيخته انسانهاي
دست معنا به تا آنهاست مددرسان و يار گفتگو اين ميدانند
.است گفتگويي عصاره ، چنين رمان و كنند پيدا
رسانههاي و سياست كه زمانهاي در:داد ادامه مهاجراني
بيايند ، بار سطحي و ساده انسانها كه ميكوشند سياسي
در.دهد نشان او به را انسان وجود عمق ميخواهد داستان
دنياهاي نيز و او درون دنياي خواهد مي داستان واقع
.بنماياند او به را ديگران پرتلالو
رئيس قاسمي ، حسين مراسم اين در ما ، خبرنگار گزارش به
ويژه به ادبيات زبان سخناني طي نيز كيش آزاد منطقه
در موجود زبانهاي قدرتمندترين از را رمان و داستاننويسي
زبان از بايد:گفت و دانست آدميان ميان ارتباط برقراري
فضاي به بخشيدن ارتقا براي داستاننويسي و ادبيات فراگير
كافي بهره امروز جهان در صلح توسعه و مفاهمه و گفتگو
.ببريم
گفتگوي و ادبيات جهاني سمينار همشهري ، خبرنگار گزارش به
از نويسندگاني حضور با اسفند سهشنبه 14 روز فرهنگها
سوئد ، ايران ، پاكستان ، فلسطين ، آمريكا ، آلمان ، كشورهاي
شده برگزار كيش دانشگاه در آذربايجان و كويت چين ، روسيه ،
.داشت خواهد ادامه اسفند پنجشنبه 16 روز تا و
اين به پيامي در ديروز دولتآبادي ، محمود است گفتني
حضور عدم دليل را خود برادر دو دادن دست از غم همايش
.كرد ذكر سمينار اين در خويش
صنعتي ، انقلاب نانوتكنولوژي ، " همايش
يافت گشايش "آينده
نانوتكنولوژي ، " كاربردي علمي همايش:فرهنگي علمي گروه
وزارت مجتمعفرهنگي در ديروز "آينده صنعتي ، انقلاب
.يافت گشايش تهران در اجتماعي امور و كار
توسعه راههاي بررسي همايش ، اين برپايي از هدف
تحقيقات نتايج آخرين ارائه كشور ، در نانو فناوري
به خصوصي بخش و دولتي دستگاههاي تشويق و علمي
.ميشود برپا علم ، اين زمينه در فعاليت
گروه با گفتوگو در نانوتكنولوژي همايش اجرايي دبير
زمان مدت:داشت اظهار اسلامي ، جمهوري خبرگزاري علمي
جهان نانوتكنولوژيدر فعاليتهاي آغاز از زيادي
دورههاي راهاندازي با ميتواند ما كشور و نميگذرد
آزمايشگاههاي تاسيس و تحقيقاتي طرحهاي آموزشي ،
.شود فعال زمينه اين در نانوتكنولوژي ،
در نانوتكنولوژي فعاليتهاي:گفت سلطاني محمد علي
توليد براي نفت وزارت طرح و شده آغاز ايران
كاربرد صنايعبراي وزارت كربني ، نانولولههاي
وزارت ويژه كميته تشكيل و صنعت در نانوتكنولوژي
طرحهاي ارزيابي براي فناوري و تحقيقات علوم ،
اين از نمونههايي نانوتكنولوژي ، زمينه در دانشگاهي
.است اقدامات
شناخت معني به پرورش و آموزش در اصلاحات
آنهاست وحل مشكلات
اصلاحات:گفت پرورش و آموزش وزير:علميفرهنگي گروه
و موانع و مشكلات شناخت معني به پرورش ، و آموزش در
زمان براي اين و است آنها رفع و حل براي تلاش
.نميشود متوقف زمان زيرا نيست ، خاصي
مرتضي پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
آموزش معاونان گردهمايي نخستين در ديروز كه حاجي
اردوگاه در كشور سراسر استانهاي تربيتي امور و عمومي
درست ما اگر:افزود ميگفت ، سخن تهران باهنر شهيد
.ميشود بيشتر دنيا با فاصلهمان روز هر نكنيم ، حركت
وزارتخانه اين ساختار اصلاح مبحث به اشاره با وي
تربيت تربيت ، از هدف:گفت پرورش با آموزش تلفيق و
امر گرفتن جدي و است ديني و اجتماعي علمي ، سياسي ،
اين اصلي اهداف از انزوا از آن كردن خارج و تربيت
:كرد اضافه وي.است پرورش و آموزش وزارت در تلفيق
رقم معلم هزار برابر 700 در تربيتي مربي هزار وجود 30
است ، بوده تربيت امر بودن منزوي بيانگر و است كوچكي
آموزشي مسائل سمت به وزارتخانه توجه عمده زيرا
امر دار عهده كل اداره سه و معاونت يك فقط و بوده
عده يك به منحصر را تربيت حاجي مرتضي.بودند تربيت
كردن توانا تربيت ، از منظور اگر:گفت و ندانست خاص
كه معلمي بايد رفتارهاست در اثرگذاري و است افراد
و شود عهدهدار هم را تربيت ميدهد ، ديني درس
تلفيق اينباشد ديني رفتار به ملتزم او دانشآموز
با هم كتابها اين و شود ديده هم درسي كتابهاي در بايد
.شوند تاليف تربيتي و آموزشي رويكرد
مدام نبايد كردمدرسه تاكيد پرورش و آموزش وزير
مناطق تفاوت بايد دهد ، گوش وزارتخانه نهي و امر به
از بايد مدارس مسئولان و گرفت نظر در را خانوادهها و
.كنند استفاده امور اداره در خود خلاقيت و تفكر قدرت
كتاب همينطور باشد بخشنامهها مجري صرفا نبايد مدرسه
كه باشد راهنما كتاب يك معلم براي بايد درسي
نبايد معلم و كند منتقل دانشآموز به آنرا محتويات
.شود خلاصه ميدهد ، درس كه كتابي در تنها
|