صنعتي توسعه استراتژي تدوين مسوول
طرح اولويتهاي از قوانين اصلاح:كشور
است صنايع نوسازي
آمريكايي خودروسازان فروش كاهش
در ايران اقتصاد شيرين و بينيتلخ پيش
سال 81
ارزي مبادلات سقف بازرگاني ، وزارت سوي از
شد تعيين مرزي مشترك بازارچههاي
صنعتي توسعه استراتژي تدوين مسوول
طرح ازاولويتهاي قوانين اصلاح:كشور
است صنايع نوسازي
جهان بازارهاي در بودن غيررقابتي بهدليل كشور صنعت بخش
است آسيبپذير شدت به
ولي است صنعت رقابتيشدن لازم شرط ارز ، نرخ يكسانسازي
نيست كافي شرط
محدوديتهاي و كشور صنعت فعلي وضعيت با ايران اقتصاد
عديدهاي مشكلات با سال 2005 از جهاني تجارت سازمان
.شد خواهد روبهرو
كشور صنعتي توسعه استراتژي تدوين مسوول نيلي مسعود دكتر
گسترش ، سازمان نشريه با گفتوگو در مطلب اين بيان با
اساسي رويه و شيوه تغيير يك كشور صنعت در بايد:افزود
با ارتباط شيوه در است لازم راستا اين در.كنيم ايجاد
صورت اساسي اقدامات اقتصادي آزادسازي و جهاني صنعتي نظام
.پذيرد
به منجر كه سياستهايي اتخاذ و مقرراتزدايي:افزود وي
ضرورتهاي ديگر از شود انساني نيروي توانمنديهاي ارتقاي
نيز صنعت درون در بايد كه آن ضمن است صنعت وضعيت بهبود
.گيرد صورت ساختاري اصلاحات
اولويتهاي به اشاره با شريف صنعتي دانشگاه اقتصاد استاد
كشور ، صنعتي توسعه استراتژي و صنايع بازسازي و نوسازي طرح
به بيشتر صنايع بازسازي و نوسازي طرح در:داشت اظهار
در كه آن ضمن است ، شده پرداخته مقررات و قوانين اصلاح
اين تا شده سعي نيز كشور صنعتي توسعه استراتژي تدوين
جامعيت اين زيرا باشد ، برخوردار لازم جامعيت از استراتژي
.ميكند فراهم صنعت بخش شدن رقابتپذير براي لازم شرايط
مشكلات كه زماني تا قطع بهطور:كرد تصريح حال عين در وي
گرفته نظر در اهداف تحقق نشود ، حل كشور اقتصاد ساختاري
توسعه استراتژي و صنايع بازسازي و نوسازي طرح در شده
.بود خواهد غيرممكن كشور صنعتي
توسعه ، درحال كشورهاي اكثر در:داد ادامه نيلي ، دكتر
اقتصاد كلي حركت راستاي در هماهنگ و منسجم چارچوبي ابتدا
در صنعتي استراتژي و سياستها تا ميكنند اتخاذ جهاني
.باشد داشته كاربرد چارچوب آن درون
صنعت بخش عملكرد:كرد تصريح معادن ، و صنايع وزير مشاور
و است آن بالقوه پتانسيل و توان از كمتر مراتب به كشور
و توليد كيفيت و ميزان لحاظ از صنعت بخش ديگر بهعبارت
خود اصلي جايگاه از پايينتر بسيار صادرات ميزان همچنين
.ميكند عمل اقتصاد در
ناخالص توليد در صنعت سهم حاضر درحال:داد ادامه وي
صنعتي صادرات سهم كه درحالي است درصد به 15 نزديك داخلي
طي صنعت رشد كه آن ضمن.است درصد از 10 كمتر كشور
.است بوده همراه زيادي نوسانات با گذشته سالهاي
عدم بهدليل ما صنعت حاضر درحال:داشت اظهار نيلي دكتر
تنها نه و است آسيبپذير شدت به جهان سطح در رقابتپذيري
شديدي چالشهاي با نيز داخلي بازار در بلكه جهاني سطح در
.گذشت راحتي به نميتوان مساله اين كنار از كه است مواجه
مگر ندارد چارهاي ايران:شد يادآور دانشگاه استاد اين
اين از.كند متصل جهان پيشتاز صنعت به كشور صنعت كه آن
جهاني استانداردهاي با را خود ميشود ناچار ما صنعت طريق
خود دنبال به نيز را هدفها ساير امر اين.دهد تطبيق
كار اين انجام براي كه داشت توجه بايد البته.آورد خواهد
كشورهاي در و ايران اطراف در زيرا ندارد وجود زيادي فرصت
.است انجام درحال اقتصادي رويدادهاي همين همسايه
.دارد نياز صنعتي نوسازي به شديدا ايران:كرد تاكيد وي
بيشتري فاصله دنيا صنعتي توسعه و تكنولوژي از روز هر چون
سرعت حداكثر در بايد نوسازي اين جهت همين به.ميگيرد
.شود انجام ممكن
مالي و پولي ارزي ، سياستهاي همسويي لزوم بر تاكيد با وي
نظر در سياستهاي با سياستها اين اگر:گفت اقتصاد در
تنهايي به صنعت نباشد ، هماهنگ صنعت بخش در شده گرفته
.بود نخواهد فعاليت به قادر
سياست اجراي كشور ، صنعتي توسعه استراتژي تدوين مسوول
مساعد زمينه كردن فراهم در را ارز نرخ يكسانسازي
:داشت اظهار و خواند موثر صنعت بخش شدن رقابتپذير
كشور صنعت بخش شدن رقابتي لازم شرط ارز نرخ يكسانسازي
اين اجراي موفقيت كه آن ضمننيست كافي شرط ولي است
.دارد تكنرخي نظام اجراي چگونگي به بستگي سياست
صنعت و توليد توسعه براي ارز نرخ يكسانسازي:افزود وي
شرايط ارز نرخ يكسانشدن صورت در زيرا است ضروري كاملا
داخلي توليدكننده و خارجي سرمايهگذاري براي يكساني
داخلي توليدكننده ميشود موجب امر همين و ميشود فراهم
.شوند برخوردار بيشتري بخت از خارجي مناقصههاي در
بلافاصله داشت توقع نبايد:كرد تاكيد دانشگاه استاد اين
توليد ، در جهشي رشدي شاهد ارز نرخ يكسانسازي از پس
زمينه سياست اين اجراي با ولي باشيم ، صنعت و صادرات
كه ميشود فراهم صنعتي و صادراتي اهداف تحقق براي مساعدي
ساير تحقق براي تمهيداتي كردن فراهم درصدد بايد آن از پس
به بايد:داشت اظهار ويباشيم صنعتي توسعه نيازهاي
تامين سمت به تدريج به بتواند صنعت كه باشيم آن دنبال
با مطابق كالاهاي توليد و كشور در ايجادشده تقاضاهاي
.كند حركت رقابتپذير كاملا و جهاني استانداردهاي
كامل مصداق را ايران صنايع نوسازي و گسترش سازمان نيلي
:گفت و دانست كشور صنعتي اهداف به رسيدن در توفيق عدم
صنعتي و خصوصي واحدهاي ايجاد گسترش ، سازمان اصلي رسالت
بر حاكم ديدگاه كه آن بهدليل اما.است بوده
مرحله آن به هنوز ما كشور در صنعتي سياستگزاريهاي
زياد قدرت با مدرن صنعتي خصوصي بخش يك بتواند تا نرسيده
رسالت ميخواست گسترش سازمان هم اگر بنابراين بپذيرد را
سياسي و اقتصادي اجتماعي ، ظرف در كند ، ايفا را خود اصلي
.بپوشاند عمل جامه رسالت اين به نميتوانست ايران
كه داشت وجود تصور اين گذشته در اگر:شد يادآور وي
كرده ايجاد فيزيكي ظرفيت بايد كه است نهادي گسترش سازمان
لازم حال زمان در اما دهد قرار خصوصي بخش اختيار در و
ميبايست گسترش سازمان بلكه شود انجام رسالتي چنين نيست
ظرفيتهاي گسترش طريق از خصوصي بخش توسعه و رشد دنبال به
چنين براي و باشد صنعتي سياستگزاري توسعه و نرمافزاري
بازنگري خود تشكيلات در سازمان اين تا است لازم منظوري
.كند
:گفت خصوصيسازي پديده به اشاره با دانشگاه استاد اين
كه است جهت بدان ميكنيم صحبت دولتي صنعت از امروز اگر
البته.نبودهايم خصوصيسازي واقعي روند يك شاهد هرگز
دلايل به اما گرفته صورت غيردولتي بخش به واگذاريهايي
بخش است آنها از يكي خصوصي بخش به نگاه نوع كه متعدد
روي كشور در خصوصيسازي بهعنوان چه آن از توجهي قابل
دارد اختيار در الان دولت كه مالكيتي مقدار به نسبت داده
.است پايين خيلي
آمريكايي خودروسازان فروش كاهش
در فروش شديد كاهش با جهان برتر خودروساز سه ديترويت
.شدند مواجه مارس ماه در متحده ايالات
خودروساز بزرگترين كه موتورز جنرال شركت رويتر گزارش به
كاهش درصد آمريكا 7/1 در ميلادي گذشته ماه در است جهان
ماه اين در نيز كرايسلر دايملر و فورد داشتهاست ، فروش
.داشتهاند فروش كاهش درصد و 4 درصد ترتيب 7/12 به
كشور اين در آمريكايي خودروساز عمده شركتهاي فروش كاهش
ژاپن خودروساز بزرگترين تويوتا كه است جريان در درحالي
.داد خبر مارس ماه در آمريكا در فروش درصدي افزايش 1/4 از
در و 2/14درصد درصد ترتيب 1/2 به نيز نيسان و هوندا
.داشتهاند فروش افزايش متحده ايالات
است اروپا خودروساز بزرگترين كه واگن فولكس مارس ماه در
.است داشته فروش افزايش آمريكا در درصد 9/6
و ميتسوبيشي مانند خودروساز يك درجه شركتهاي ماه اين در
در فروش افزايش درصد و 19 درصد ترتيب 23 به نيز هيوندا
.داشتهاند آمريكا
در ايران اقتصاد شيرين و بينيتلخ پيش
سال 81
كه رسيدهاند باور اين به اقتصادي صاحبنظران همه ظاهرا
رويداد مهمترين مجلس توسط آن بررسي و بودجه لوايح
سال.ميپيوندد بهوقوع سال يك طي در كه است اقتصادي
راه مجلس علني صحن به سال 81 بودجه لايحه وقتي نيز گذشته
حكايت كارشناسان ميان جدل و بحث گرماي گرفتن شدت يافت ،
مهمترين اگر بودجه لوايح بررسي واقع به كه داشت آن از
جريان حساسيتبرانگيزترين يقين بهطور نباشد رويداد
.است اقتصادي
توانست سال 81 بودجه لايحه لحاظ اين از كه ميرسد بهنظر
.بربايد را سبقت گوي گذشته سالهاي در لوايح ساير به نسبت
لايحه بررسي شروع تا هنوز آنكه با گذشته پاييز اواسط
درميان بحث اين بود ، مانده زيادي فاصله سال 81 بودجه
نوعي فوق لايحه كه گرفت شكل غيررسمي و رسمي محافل تمام
بعد سالهاي طي بودجه لوايح تنظيم در اقتصادي تحول و جهش
شروع آنجا از بحث اين.است آن از قبل حتي و انقلاب از
عملياتي را آن لايحه اين تدوين و تنظيم متوليان كه شد
وزير حتي و خواندند ايران تاريخ در بودجه لايحه ترين
با گفتوگويي در ايران رسمي حسابداران همايش در اقتصاد
از را خود خوشحالي نتوانست "همشهري" روزنامه خبرنگار
با و كند پنهان سال 81 در دولت مالي سند اينچنيني تنظيم
امر در نوين انقلابي را آن تمام قاطعيت و جرا7ت
لايحه واقعيترين عنوان با آن از و دانست بودجهنويسي
.برد نام گذشته سال چندين طي بودجه
سند بحثبرانگيزترين عنوان لايحه اين تا شد باعث آنچه
خود آن از ايران در بودجهنويسي دوران طي را دولت مالي
تنظيم متصديان نخستينبار براي شايد كه بود تحولاتي كند ،
جدي عزمي آن اجراي براي دولتي تصميمگيران و لوايح
.داشتند
نرخ يكسانسازي سياست براساس سال 81 بودجه لايحه تنظيم
نرخ به نزديك و واقعي تقريبا نرخي از استفاده و ارز
اقتصاد عرصه بازيگران تا بود كافي تنهايي به بازار
آن ، قبول يا رد براي و بايستند يكديگر روبهروي
كارشناسان از يكي گفته به.دهند ارائه رنگارنگ فرضيههاي
دولت تصميم مهمترين عنوان با سياستي چنين از كه اقتصادي
اين ميبرد ، نام اقتصادي معضلات از فرار راه بهترين و
درگيريهاي حد تا نيز مواقع بيشتر كه جدلها و بحث
آرزوي كه است جهت اين به تنها ميرفت پيش تندوتيز
شده سبب و كشيده درازا به ايران در ارز نرخ يكسانسازي
هستند مشغول فعاليت به اقتصادي ميادين در كه افرادي تا
ديگر يا و باشند نداشته باور را فوق سياست اجراي به نياز
ارز نرخ يكسانسازي جريان شروع كليد زدن شهامت و جسارت
.باشند نداشته را
بازارهاي در را رانت با برخورد كه افراد اين مقابل در
سياستي چنين اجراي بر دليل مهمترين كشور مالي و پولي
پذيرش عليرغم كه كردند حضور اعلام كساني ميدانستند ،
سال 81 در را آن شروع ارز نرخ يكسانسازي اجراي به نياز
اين اعتقاد به.ميخواندند ايران اقتصاد باطل دور
سال در ارز نرخ يكسانسازي اجراي كه ضربهاي كارشناسان
است مهلك آنقدر ميآورد وارد ايران اقتصاد پيكر بر 81
.ندارد را آن جبران توان هرگز سياستي چنين مزاياي كه
اسلامي شوراي مجلس در رشت مردم نماينده نوبخت محمدباقر
شبكه خبري ويژه گفتوگوي در گذشته زمستان آنكه از پس
وزارت اقتصادي معاون شيركوند سعيد مقابل در 2سيما
سياست طراحي اول مرد عنوان با او از همه كه اقتصاد
با شديد مخالفت ميبرندبه نام ارز نرخ يكسانسازي
تندترين عنوان خاست ، بر سال 81 در سياستي چنين اجراي
از كشور اقتصادي محافل در را ارز نرخ يكسانسازي مخالف
پركارترين مجلس نمايندگان كه هنگامي وي.كرد خود آن
سال 81 بودجه لايحه بررسي براي را خود نمايندگي روزهاي
را فوق سياست اجراي هزينه تمام قاطعيت با ميگذراندند
سرعت خود نوبه به شايد امر اين و كرد ذكر دلار 3ميليارد
چندان دو اقتصادي پديده اين با را موافقتها و مخالفتها
پاي آن بر مجلس در همفكرانش و نوبخت كه چيزي آن.كرد
بود ارزي ذخيره صندوق وجوه نگهداري و حفظ لزوم ميفشردند
سقف 3 تا آني بهصورت ميتوانست سياست اين اجراي كه
.كند كم آن اندوخته از دلار ميليارد
دلار ميليارد مبلغ 5/1 نيز اين از پيش كه اين به باتوجه
وام توليدي فعاليتهاي گسترش براي ارزي ذخيره صندوق از
براساس همچنين و بود گرفته قرار خصوصي بخش اختيار در
دولت به توسعه سوم برنامه قانون ماده 60 اصلاحيه تصويب
سال 81 در بودجه كسري جبران براي تا بود شده داده اجازه
اين كند ، برداشت فوق صندوق وجوه از دلار 2ميليارد/مبلغ 1
تير را آن از دلاري ميليارد برداشت 3 مجلس نمايندگان
تا ميشد سبب كه ميدانستند ارزي ذخيره صندوق بر خلاصي
.باشد نداشته خارجي وجود ديگر مالي ذخيره اين
رئيس و اقتصاد وزير گذشته سال پاياني ساعات در كه هرچند
چنين نبودن واقعي بر جداگانه جلساتي در مركزي بانك كل
ارزي ذخيره صندوق از برداشت و داشتند تاكيد تحليلهايي
گردش واقع در را ارز نرخ يكسانسازي سياست اجراي براي
قائل آن براي هزينهاي هيچ و ميدانستند كشور در پول
ميان در چالش اين كه ميرسد نظر به هم هنوز اما.نبودند
ادامه جدي صورتي به ارزي سياست اين موافقان و مخالفان
موافقان و منتقدان ميان چالش به چيز هر از بيش و دارد
.است شده تبديل دولت اقتصادي و بانكي نظام
دارد رشد درصد گذشته 5/45 سال به نسبت سال 81 بودجه رقم
مولفهاي بهعنوان عمومي بودجه رشد اين از دولت درواقع
ارز نرخ يكسانسازي سياست اجراي بهانه به كه ميكند ياد
اين اما است گرفته صورت آن منفي پيامدهاي از جلوگيري و
سال 80 ساعات آخرين تا دولت عمومي بودجه ميزان در صعود
آنان زيرا.كند جلب را مخالفان نظر نتوانست هم باز
دولت ريال ميليارد هزار ميزان 30 به رقم اين كه معتقدند
سياست اجراي سبب به تنها هم آن و ميكند بزرگتر را
تصويب با سال 81 بودجه لايحه.است ارز نرخ يكسانسازي
براي تا داد اجازه دولت به كه آن تبصره 21 از (ل) بند
از دلار ميليارد مبلغ 2 خود تمام نيمه پروژههاي اتمام
اختيار در را بهانه بهترين كند دريافت وام خارجي كشورهاي
با بيشتر قدرتي با آنان تا داد قرار فوق لايحه مخالفان
معتقد دولت ديگر سوي از.كنند مخالفت دولت مالي سند اين
دولت تا ميشود باعث ارزي ذخيره صندوق از استفاده كه است
امسال از واقع در و نكند پنهان را خود بودجه كسري
وجود بودجه سالي اگر كه ميكند ياد كسري تنها بهعنوان
نظر به اما.شد خواهد اعلام قاطعيت با باشد ، داشته
خارجي استقراض براي دولتي مقامات سوي از هنوز كه ميرسد
وزير مظاهري طهماسب كه هرچند است نشده ارائه روشني پاسخ
در خود مطبوعاتي سمينار آخرين در دارايي و اقتصادي امور
مراوده بهعنوان امر اين از سال 80 پاياني روزهاي
آن براي ميتوان كه كرد ياد ديگر كشورهاي با اقتصادي
كه ميرسد نظر به هم باز اما داد ارائه اقتصادي تعاريف
بسياري همواره كه است هولناكي پديده آنقدر خارجي استقراض
كه معتقدند و ميكنند ياد تلخي با آن از ازصاحبنظران
به بايد سال 81 بودجه در تصميمي چنين وجود واسطه به
.بود سخت روزهاي انتظار
را مخالفت آتش كه سال 81 بودجه ديگر جنبههاي از يكي
كه بود فوق لايحه در مالياتي درآمدهاي افزايش برانگيخت
افزايش دولت اما ميدانستند غيرمنطقي را آن مخالفان
موانع رفع از ناشي را درصد حدود 50 مالياتي درآمدهاي
حذف و طرف يك از گمركي تعرفههاي افزايش و غيرتعرفهاي
نهادهاي به متعلق شركتهاي و دولتي شركتهاي معافيت
.دانست ديگر طرف از غيردولتي عمومي
حق كه معتقدند كارشناسان اكثر نيز دولتي شركتهاي درمورد
بهدليل دولت زيرا است سال 81 بودجه لايحه مخالفان با
هرگز دولتي شركتهاي حسابداري سيستم در ساختاري ضعف
را دولتي شركتهاي بودجه درصدي افزايش 48 نميتواند
هزينههاي درصدي افزايش 60 است مسلم آنچه.كند توجيه
شركتهاي داخلي منابع و دولت منابع محل از سرمايهاي
به سال 80 بودجه در ريال ميليارد هزار از 100 است دولتي
در را مخالفان نظر البته اين كه ريال ميليارد هزار 160
.ميكند تاييد دولت اندازه شدن بزرگتر مورد
اوليه سالهاي در ايران ناموفق تجربه كه نظرميرسد به
براي موثري عامل همواره ارز نرخ يكسانسازي براي دهه 70
كه شده باعث و است بوده اقتصادي پديده اين با مخالفت
پذيرا براي را ايران اقتصاد هم هنوز كارشناسان از بسياري
از گروه اين.نميدانند آماده سياستي چنين شدن
پولي و مالي بيانضباطيهاي وجود با:معتقدند صاحبنظران
نامتناسب سياستهاي گرفتن پيشي و ايران اقتصاد ساختار در
رشد نرخ به باتوجه همچنين و كشور اقتصاد واقعيات با
سال 80 در كه مضاعفي نقدينگي و سال 79 در نقدينگي
در آن پيامد است ، شده ايران اقتصاد وارد خزنده بهصورت
در موجود سياستهاي كه نحوي به كرد خواهد بروز سال 81
اين از.كرد خواهد دوچندان را آن حضور سرعت سال 81 بودجه
افزايش درصد تا 30 سقف 25 تا سالجاري در تورم نرخ رو
.يافت خواهد
بودجه لايحه اجراي تا نشست انتظار به بايد است مسلم آنچه
چنين با آن نزديكي ميزان تا شود نزديك خود اوج به سال 81
.آيد دست به پيشبينيهايي
ارزي مبادلات سقف بازرگاني ، وزارت سوي از
شد تعيين مرزي مشترك
بازارچههاي
مشترك بازارچههاي ارزي مبادلات سقف بازرگاني ، وزارت
.كرد تعيين سالجاري در را كشور مرزي
واردات و صادرات مقررات كل اداره ما ، خبرنگار گزارش به
بازارچههاي امسال ارزي مبادلات سقف وزارتخانه ، اين
بازارچههاي فعاليت حجم گرفتن نظر در با را مرزي مشترك
.است كرده تعيين سال 80 ، طول در استان هر مرزي
بازارچههاي ارزي مبادلات سقف بالاترين گزارش اين براساس
آذربايجان استان در تمرچين ، بازارچه به مربوط مرزي مشترك
سقف.است كردستان دراستان باشماق بازارچه و غربي
دلار ميليون مرزي 30 بازارچههاي اين در ارزي مبادلات
.است شده تعيين
سقفمبادلات |
استان نام |
بازارچه نام |
30 |
غربي آذربايجان |
تمرچين |
10 |
غربي آذربايجان |
رش قاسم |
5 |
غربي آذربايجان |
بلاغي صنم |
10 |
غربي آذربايجان |
سو ساري |
5 |
غربي آذربايجان |
رازي |
5 |
غربي آذربايجان |
سرو |
10 |
غربي آذربايجان |
اشنويه |
15 |
شرقي آذربايجان |
جلفا |
10 |
شرقي آذربايجان |
نوردوز |
5 |
اردبيل |
سوار بيله |
5 |
اردبيل |
آباد پارس |
5 |
اردبيل |
گرمي |
5 |
ايلام |
مهران |
15 |
بوشهر |
قطر و ايران |
10 |
بوشهر |
كنگان |
10 |
بوشهر |
گناوه |
10 |
خراسان |
دوغارون |
5 |
خراسان |
باجگيران |
10 |
خراسان |
ميل 73 |
5 |
خراسان |
ميل 75 |
5 |
خراسان |
كوهانه دو |
15 |
خراسان |
يزدان |
20 |
خوزستان |
آبادان بندر |
10 |
خوزستان |
خرمشهر بندر |
5 |
بلوچستان و سيستان |
كوهك |
5 |
بلوچستان و سيستان |
پيشين |
10 |
بلوچستان و سيستان |
پسابندر |
5 |
بلوچستان و سيستان |
ميلك |
10 |
بلوچستان و سيستان |
ميرجاوه |
20 |
كردستان |
بند سيران |
30 |
كردستان |
باشماق |
10 |
كردستان |
سيف |
20 |
كرمانشاه |
شوشمي |
10 |
كرمانشاه |
صله شيخ |
20 |
كرمانشاه |
خان پرويز |
5 |
كرمانشاه |
خسروي |
10 |
كرمانشاه |
كوه تيله |
5 |
گيلان |
آستارا |
10 |
هرمزگان |
جاسك بندر |
10 |
هرمزگان |
هرمز |
10 |
هرمزگان |
تياب منطقه |
10 |
هرمزگان |
كنگ بندر |
5 |
گلستان |
پل |
|