شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۲
شماره ۳۰۰۶-April,11.2003
فوتبال خارجي
Front Page

فوتبال باشگاههاي كشورهاي اروپايي
ميلاني ها زير چكمه يوونتوس
گروه ورزشي- در آغاز فصل وقتي ستاره ها يكي يكي به سوي آث ميلان سرازير شدند همه، سال خوبي را براي روسونري ها آرزو كردند اما اكنون اوضاع به گونه ديگري پيش مي رود و دو تيم سرشناس شهر ميلان زندگي زير سايه يوونتوس را ترجيح داده اند.

000325.jpg

باخت آث ميلان برابر پارما و تساوي باورنكردني اينتر با آث رم فاصله گورخرهاي شهر تورين را به ۵ امتياز رساند. اين تيم بدون هياهو در بالاي جدول گام برمي دارد. البته باخت هفته پيش آث ميلان را بايد به گردن كمك داور بازي با پارما انداخت كه گل سالم اينزاگي در نيمه دوم را بدون دليل مردود اعلام كرد.
البته يوونتوس نيز در يك بازي پربرخورد كه باعث از دست دادن دو تك خال خود به نام هاي ديويد ترزگه و پاول ندود شد از سد تورينو ته جدولي عبور كرد.
اينتر و آث ميلان در سن سيرو به ميدان مي روند
تيفوسي هاي فوتبال ايتاليا اين هفته مي توانند خود را با بازي اينترميلان و آث ميلان سرگرم كنند.
بازي كه امشب ساعت ۳۰/۲۳ دقيقه به وقت تهران در سن سيرو برگزار مي شود. از سال ۱۹۹۹ تاكنون اين دو غول شهر صنعتي ميلان ۸ بار با يكديگر روبه رو شده اندكه حاصل آن۴ پيروزي براي آث ميلان و ۳ پيروزي براي اينتر بوده يك بازي نيز در سال ۲۰۰۰ با تساوي يك بر يك خاتمه يافته است.
حيرت انگيزترين بازي دو تيم در سالهاي اخير به ديدار آنها در سال ۲۰۰۱ برمي گردد كه آث ميلان با ۶ گل رقيب ديرينه اش را به توپ بست.
پرگل ترين ديداري كه در آن اينتر به پيروزي رسيده با نتيجه سه بر دو در اوايل سال ۲۰۰۰ بود.
اندري شوچنكو ستاره اوكرايني آث ميلان تاكنون ۹ بار دروازه اينتر را گشوده است. او به تدريج در كنار اينزاگي زوج مخوف اين تيم را تشكيل مي دهد.
كارلو آنجلوتي كه همچنان از نتيجه تيمش مقابل پارما اظهار نارضايتي مي كند در گفتگو با آنها گفت: اينتر تيم خطرناكي است اما برخلاف خط حمله پرقدرتش داراي خط دفاعي پراشتباه و آسيب پذير است.
در تركيب آث ميلان كه در اين ديدار حياتي با سيستم
۲-۴-۴ بازي مي كند. ديدا درون دروازه قرار مي گيرد.سيميچ، نستا، مالديني و كاستاكورتا در خط دفاع، روي كاستا، پيرلو، سرجينهو و گاتوزو در خط مياني به همراه شوچنكو و اينزاگي در خط حمله بازي مي كنند.
تيم اينترميلان نيز با سيستم مشابه ۲-۴-۴ به ميدان مي آيد. تولدو، زانتي، كوردوبا، كاناوارو، كوكو، اوكان، دي بياجو، كريستيانو زانتي، امره، ركوبا و ويري يازده مرد اين بازي هستند.
اينتر در بازي امروز دالمات، سرنا، ونتولا، آلميدا و كالون را به دليل آسيب ديدگي در اختيار ندارد.
در بازي ديگر شنبه شب كومو در خانه ميزبان پروجاست.
يوونتوس براي نوزدهمين پيروزي خود در كالچو فردا شب در بولونا ميهمان اين تيم است.
يووه تاكنون از بازي هاي خارج از خانه ۳۰ امتياز به دست آورده كه حاصل آن ۹ برد و ۳ مساوي بود و در اين فصل تنها يك بار در خارج از تورين بازي را واگذار كرده است. با ورق زدن تاريخچه بازي هاي اين دو تيم در فصل جاري ۹ بار دو تيم با هم بازي كرده اند كه يوونتوس در ۶ ديدار به برتري رسيده است. از سال ۱۹۹۹ تاكنون بولونا در خانه خود موفق به شكست يووه نشده و از سوي ديگر يوونتوس آخرين بار در سال ۱۹۹۹ با يك گل بولونا را در ورزشگاه اختصاصي اش شكست داد.
ديويد ترزگه تاكنون ۴ گل به حريف زده و سينيوري نيز سه بار دروازه يوونتوس را باز كرده است. از جمله بازيكناني كه از بولونا به يوونتوس آمده اند بايد به سلواتوره فرسي، مارك ايوليانو و جيان لوكا پسوتو اشاره كرد.
000365.jpg

در اين بازي يوونتوس با ۴ مدافع، ۴ هافبك و دو مهاجم كار دشواري را در زمين حريف در پيش دارد.
بوفون، تورام، ايوليانو، مونترو، پسوتو، كامورانزي، تاكيناردي، داويدز، زامبروتا، دل پيرو و زلانيا مردان اين بازي مهم براي يووه هستند.
غيبت ندود و ترزگه تأثير مستقيمي بر روند بازي اين تيم خواهد گذاشت علاوه بر اين دو بازيكن سالاس و سالواتوره فرسي مصدوم هستند و ايگورتئودور نيز به دليل اخراج در بازي قبل از همراهي تيم محروم است. در ساير بازي هاي اين هفته آتالانتا با رجيانا، امپولي با كيه وو، مورنا با لاتزيو، رم با پارما، تورينو با پياچنزا و اودينزه با بولنيا ديدار مي كنند.
در حال حاضر يوونتوس با ۶۰ امتياز درصدر قرار دارد و بعداز اين تيم اينتر با ۵۴، آث ميلان با ۵۲ و تيم هاي لاتزيو و پارما با ۴۵ امتياز در مكانهاي بعدي ايستاده اند. در قعر جدول نيز تورينو، پياچنزا، كومو و رجيانا براي خطر از سقوط مبارزه مي كنند.
در جدول گلزنان كالچو كريستين ويري با به ثمر رساندن ۲۴ گل درصدر است و فيليپو اينزاگي با ۱۴ گل در مكان دوم جاي دارد.
هفته پرمخاطره براي شياطين سرخ
براي منچستر يونايتد اين هفته بسيار پرتلاطم و سرنوشت ساز در ليگ برتر مي باشد. شياطين سرخ سرانجام هفته پيش موفق شدند امتيازات خود را به آرسنال برسانند و حال تنها تفاضل گل بهتر توپچي هاي هايبوري اين تيم را در صدر جدول باقي نگه داشته است.
فرگوسن در هفته مرگ و زندگي دو مانع بزرگ را در پيش رو دارد. نيوكاسل بعداز شكست هفته پيش برابر اورتون درخانه ميزبان منچستر يونايتد است.
اگرچه مدعيان اصلي قهرماني در اين فصل شامل آرسنال و منچستر هستند اما تيم نيوكاسل نيز خواهان كسب رتبه اي بهتر از مكان سوم است كه بتواند بدون بازي هاي مقدماتي به جام باشگاههاي اروپا برسد. اين تيم در حال حاضر با ۶۱ امتياز در مكان سوم ايستاده است. فرگوسن در مورد اين بازي به رويتر گفت:بازي سخت هفته پيش ما در سانتياگو برنابئو بازيكنان ما را تا حدودي خسته كرده است و من اميدوارم اين موضوع در روند كار تيمي تأثير چنداني نداشته باشد. نيوكاسل يكي از بهترين تيم هاي حال حاضر ليگ برتر است و آلن شيرر همچنان زهردارترين مهاجم نيوكاسل به شمار مي رود.
وي در ادامه گفت: اميدوارم با پيروزي در اين ديدار بتوانيم شانس خود را براي كسب عنوان قهرماني حفظ كنيم بعدا از اين بازي ايستگاه بعدي ما هايبوري خواهد بود تا با آرسنال بازي كنيم. نتيجه اين دو بازي وضعيت ما را در اين فصل مشخص خواهد كرد.
منچستر يونايتد در اين بازي مي تواند دوباره از وجود خوان سباستين ورون سود ببرد.
شياطين سرخ بعد از اين دو ديدار كه بازي با آرسنال آن چهارشنبه هفته جاري برگزار مي شود ۴ بازي تا پايان فصل دارد كه به ترتيب ابتدا در اولد ترافورد با بلكبرن ملاقات مي كند، سپس در وايت هارت لين ميهمان تاتنهام مي باشد. بازي يك هفته قبل از پايان ليگ برتر نيز مقابل چارلتون در خانه مي باشد و در هفته سي و هشتم در ليورپول با اورتون بازي خواهد كرد.
خاموشي توپ هاي هايبوري
بدشانسي براي آرسنال از زمين و هوا نازل مي شود. حذف از ليگ قهرماني نتايج نااميد كننده در ليگ برتر تا آنجايي كه امتيازات اين تيم با منچستر برابر شود و به خطر افتادن شانس اين تيم براي قهرماني در ليگ برتر آرسنالي ها بازي سي و سوم خود را در ليگ برتر چهارشنبه  در هايبوري با منچستر يونايتد بايد برگزار كنند.
تنها چاره آرسنال براي عقب انداختن منچستر فائق آمدن بر اين تيم در بازي سرنوشت ساز روز چهارشنبه است. اما راه آرسنال تا پايان بازي ها اين گونه است كه شنبه هفته آينده در ريورسايد با ميدلزبورو ديدار مي كند. سپس ۲۶ آوريل باز هم در خارج از خانه ميهمان بولتون است بعداز اين دو ديدار، هايبوري ميزبان دو بازي بعدي اين تيم مقابل ليدز و ساوتهمپتون خواهد بود و در هفته سي و هشتم آرسنال باز به ديدار خارج از خانه تن مي دهد و با ساندرلند ته جدولي بازي مي كند.
با بررسي جدول ليگ برتر انگليس بعداز اين سه تيم چلسي كه امروز ميزبان بولتون است تلاش مي كند تا يكي از سهميه هاي ليگ قهرمانان باشد.
اورتون و ليورپول نيز در پله هاي پنجم و ششم جدول براي جام يوفا با حرارت بازي هاي خود را دنبال مي كنند دو تيم از يك شهر صنعتي كه رقابت ديرينه اي با يكديگر دارند.
در هفته سي و سوم ليورپول بدون سامي هيپيا محروم در آنفيلد با فولام بازي مي كند و اورتون سربلند بعداز فتح بزرگ در برابر نيوكاسل چشم به پيروزي در ديدار با وست بروميچ دوخته است. در ساير بازي هاي هفته جاري بيرمنگام با ساندرلند، بلكبرن با چارلتون، ليدز با تاتنهام، منچسترسيتي با ميدلزبرو، آستون ويلا با وستهام ديدار مي كنند.
در جدول گلزنان ليگ برتر انگليس جيمز بتي با ۲۱ گل درصدر قرار داد و بعداز او تيري هانري با ۱۹ گل در مكان دوم و رودون نيستلروي با ۱۷ و آلن شيرر با ۱۶ گل در رتبه هاي بعدي ايستاده اند.
در حال حاضر تيم هاي بولتون، بيرمنگام، وستهام، وست بروميچ و ساندرلند در خطر سقوط قرار دارند.
حسن حيدري

روسونري  شرقي
000335.jpg
زماني كه «والري لوبانفسكي» فقيد در باشگاه ديناموكيف مشغول ساختن ستارگاني همچون آندري شوچنكو، آندري بشاتسيخ و يا سرگي دبروف فراموش شده بود، هيچ گاه فكر نمي كرد كه كوچكترين و ساكت ترين شاگردش يعني شوچنكو روزي مبدل به يك مهره غيرقابل جانشين و ستاره اي دوست داشتني شود.
اما امسال باشگاه ميلان (روسونرها)براي آندري اصلا خوش يمن نبوده است، ميلاني ها به جمع خود ستارگاني را اضافه كردند كه هر كدام ممكن است جاي او را در تيم تنگ كنند و مصدوميت او نيز مزيد بر علت شده است كه شوچنكو مدت زيادي را از تركيب ثابت تيم دور بماند.
خود او مي گويد: مدت كوتاهي كه از مصدوميت رهايي پيدا كردم و به تركيب تيم بازگشتم توانستم براي تيمم ۲ گل بزنم، خودم متوجه بودم كه به هيچ وجه خوب بازي نمي كنم، اما بازگشت به جمع بچه ها و هم تيمي ها پس از مدتي برايم روحيه بخش بود و در آن زمان تنها آرزويم خوب بازي كردن بود، حتي مهمتر از گل زدن، همه هم تيمي هايم هم مرا مورد تشويق قرار دادند و به من روحيه دادند، اما نكته حائز اهميت براي من روي فرم بودن بود.
او در مورد مصدوميتش صحبت مي كند و مي گويد: هيچ كسي نمي تواند باور كند كه من چه روزهاي دشواري را گذراندم، اما پس از بازگشتم به ميادين خيلي ها برايم كارت تبريك فرستادند و يا روي پيام گير تلفنم از اين موفقيت من ابراز خوشحالي كردند و يكي از آن افراد رقيب من در تيم مقابل ما يعني كريستين ويري بود. او شرايط مرا به درستي درك كرده بود.
شوچنكو مثل هميشه از مطبوعات و رسانه ها گلايه مي كند و مي گويد: در اين مدت آنها مسائل و داستانهايي را در مورد من عنوان كردند كه به هيچ وجه صحت نداشت آنها مي نوشتند كه آندري شوچنكو در فلان روز و فلان ساعت در رستوران بوده است، در حالي كه من در چنين زماني در حال انجام تمرينات فيزيوتراپي بوده ام و همين صحبتها به شدت آزارم مي داد و سبب افت شديد روحيه ام شده بود.
در ادامه صحبتها از شوچنكو در مورد موضوع انتقال او به رئال مادريد كه هر چند وقت يك بار نقل محافل ورزشي مي شود سؤال مي كنم و مي گويد: بايد منطقي فكر كرد، مطمئن باشيد هنگامي كه باشگاهي بازيكني را نخواهد به راحتي آن را واگذار مي كند، مثل همان كاري كه رمي ها با باتيستوتا انجام دادند، از طرفي ديگر من به شخصه هيچ مشكلي با مسئولان ميلان و كارلو آنجلوتي ندارم.
بيرون بودن از تركيب تيم و نيمكت نشين شدن در تيمي كه شما سابقا مهره طلايي آنها بوديد واقعا وحشتناك است، حالا فرقي نمي كند، آن تيم، ديناموكيف، تيم ملي فوتبال اوكراين و يا ميلان باشد، البته بايد اذعان كنم كه بودن در حاشيه آن هم در مدتي كوتاه درسها و تجربيات فراواني را به من آموخت و سبب گرديد بزرگتر و عاقل تر بشوم.
او در مورد نقش محوري مربي در تيم مي گويد: يك مربي مي خواهد تيمش را در بهترين شرايط ممكن و سرحال به زمين بفرستد، وظايف بازيكنان را به آنها ديكته مي كند و هنگامي كه تيم خوب نتيجه نمي گيرد بازيكنان به زير سؤال مي روند و حقيقت در اينجاست كه باشگاههاي بزرگ نيازمند بازيكنان بزرگ هستند و در يك زمان نيز نمي توانند تمام اين فاكتورها را با هم در اختيار داشته باشند و اين مشكل عمده تيمها است.
اما شوا هميشه به مانند ساير ورزشكاران بزرگ و نامي روابط خانوادگي  اش، بين او و همسرش كريستين زيرذره بين است و خودش مي گويد: ما دو سال است كه باهم زندگي مي كنيم و هيچ مشكلي با يكديگر نداريم، كريستين به راحتي با شغل و زندگي من كنار آمده است، او مي داند كه يك فوتباليست دچار چه مشكلات حاشيه اي خواهد شد و در طول اين مدت هميشه كمك حال من بوده است.
به ديدگاه روزنامه ها و رسانه ها شوا هيچ مشكلي با ميلاني ها ندارد، اما از طرفداران اصلي ليگ برتر انگلستان است هر چند به گفته خودش وقتي بهترين دوستانم در ايتاليا هستند پس چه دليلي براي ترك اينجا وجود دارد؟
سيلويو برلوسكوني نخست وزير و رياست باشگاه ميلان از حاميان ويژه شوا است و خود شوچنكو در مورد او مي گويد: برلوسكوني يكي از اشخاصي است كه به شدت به من و خانواده ام كمكهاي زيادي كرده است و هميشه طرفدار من بوده است، او در طي مدت مصدوميتم به شدت به من روحيه مي داد و هيچ گاه تنهايم نگذاشت، من ساعتهاي زيادي را با او گذرانده ام و بايد بگويم مرد دوست داشتني و محكمي است.
شوا در ادامه مي گويد: هرگاه تيم مي برد بازيكنان روي نيمكت نيز به اندازه داخل زميني ها خوشحال مي شوند، اما هواداران اين مسئله را درك نمي كنند و فكر مي كنند در اين برد تنها بازيكنان اصلي سهيم بوده اند كه بازي كرده اند، اما اين تفكر به واقع اشتباه است.
اما فرد بعدي و مرد دوم مورد علاقه او لئونيد كوچما رئيس جمهور اوكراين است. به گفته خود شوا او صبح روز بازي با رئال به من زنگ زد و خواستار ديدار من بعداز بازي شد، ما، يعني من به همراه كريستين به رم رفتيم و با هم ملاقاتي داشتيم و او به دليل اين برد يك سوييت كوچك به من هديه داد و ناهار را نيز با هم گذرانديم.
او در ادامه مي گويد: دوست دارم فقط براي ميلان گل بزنم و هر چه در توان دارم پياده كنم، به عقيده من تيم كنوني ميلان توانايي و شايستگي قهرماني در سري Aو ليگ قهرمانان را داراست، ما مهره هاي طلايي و كارآمدي داريم و بايد بگويم كه اين فصل به افتخارات بزرگي دست خواهيم يافت، اين موضوع را آنجلوتي نيز به درستي مي داند و واقف است كه جايگاه تيمي همچون ميلان در كجاست.
من براي او احترام فراواني قائلم و او يكي از بزرگترين مربيان ايتاليا و دنياست. بعداز بازي با رئال من پيراهنم را با رائول عوض كردم اما از آنجا كه از علاقه آنجلوتي نسبت به رائول خبر داشتم پيراهن را به او دادم و اين يعني وجود حس همدلي بين مربي و بازيكن.
مسيح فرزانه

|  فوتبال داخلي  |   فوتبال خارجي  |   واليبال  |   گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |