تعليم و تربيت در متون كهن فارسي
نماز اول وقت
|
|
«پيربوعلي سياه» گويد كه اگر رضوان كليد هشت بهشت در آستين من نهد و گويد هر هشت بگير و نماز بامدادين را از اول وقت به آخر وقت آر، من آن هشت بهشت نخواهم و اول وقت رها نكنم كه اول وقت توفيق رضاي وي دارد.»(۱)
و اما بعد... فرق است بين «اقامه» نماز و «خواندن» نماز، فرق است بين «نماز دل » با «نماز تن»، فرق است بين نماز «عشق» و نماز «جسم» و فرق است بين نماز «پيوسته» و نماز «گسسته».
چه حكيمانه گفته اند كه نماز «ستون دين است.» اين ستون را بايد ستود. ستودني آن گونه كه شايسته آن است. نماز را با نياز بايد همراه كرد و اقامه نماز بايد نيازهاي متعالي ما را به پا دارد. نيازهاي خفته و نهفته در فطرت ما تنها با پرچم نماز به اهتزاز در مي آيد و آدمي تنها در «نماز» است كه الهي بودن را تجربه مي كند و فضيلت نماز اول وقت، شايسته ترين لحظه اي است كه اين تجربه با جلوه اي الهي به تجلي درمي آيد و كيست كه به چنين فضيلتي وقعي ننهد و آن را به تأخير اندازد؟ كيست كه از تجربه الهي بودن خويش فرار مي كند؟ كيست كه مشتاق تعالي خويش نباشد؟
فضيلت نماز اول وقت، بايد در طبيعت وجود آدمي به ثمر بنشيند. «تبليغ» براي نماز آن گاه سودمند است كه «تهذيب» و تزكيه دل مقدمه تبليغ قرار گيرد.
ما بايد قبل از پاشيدن «بذر» نماز، بستر «كشت» نماز را در دل كودكان و نوجوانان مستعد سازيم. قبل از سرازير كردن آب به ساقه هاي گياه، بايد «ريشه » آن را در خاك بيفشانيم و اگر اين ريشه در خاك ريشه ندواند، فرو ريختن آب جز به پوسيدگي آن نمي انجامد و پاشيدن بذر در زمين شوره زار جز به خشكاندن و پوكاندن بذر مددي نمي رساند.
پس چه بايد كرد؟ بايد با «هنر» تربيت و نه با «علم» تربيت، با «لطافت تزكيه» و نه با «فشار تعليم» با «ترغيب دل» و نه با «تحريك ذهني»، به ترويج «فرهنگ نماز» قيام كرد و اگر نسل كنوني به اين فرهنگ متعالي «فرهيخته» شود، والاترين فرهيختگان عالم بشريت خواهند شد.
دكتر عبدالعظيم كريمي
۱- روضةالفريقين، ص ۱۲ به نقل از كتاب عين القضاة و استادان او، دكتر نصرالله پورجوادي، ص ۹۸.
|