يكشنبه۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۳۹ - May.4, 2003
يَاابْنَ آدَمَ كُنْ وَصِيَّ نَفْسِكَ فِي مَالِكَ وَاعْمَلْ فِيهِ مَا تُؤْثِرُ أَنْ يُعْمَلَ فِيهِ مِنْ بَعْدِكَ.
اي پسر آدم، وصي خود در مال خود باش و در آن، چنان كن
كه خواهي پس از تو كنند.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
خداوندا مرا آن ده كه آن به
وصال او ز عمر جاودان به
بود خاكش ز خون ارغوان به
گلي كان پايمال سرو ما گشت
دبير انجمن سينماداران: طرح فروش بليت نيم بها موفق خواهد شد
فرشيد موتمني آذر دبير شوراي  مركزي  انجمن  سينماداران  گفت : طرح  فروش بليت  نيم  بها با تعامل  سينماداران  و نهادهاي  مسئول  موفقيت آميز خواهد بود.
خانه  سينما در ابتداي  سال  ۸۲ به  منظور حضور پررنگتر مخاطبان  در سينماها،  اعلام  كرد كه  طرح  فروش  بليت  نيم بها با عنوان  روز سينما در هفته 
از اول  ارديبهشت  ماه  اجرا مي شود.
براساس   اين  طرح  ، بليت  سينماها در شنبه  هر هفته  به  صورت  نيم بها عرضه  مي شود. موتمني آذر در گفت وگو با ايرنا، افزود: به  علت  ناآگاهي  برخي  از سينماداران  و نبود هماهنگي  لازم  با شهرداري  تهران ، عرضه  بليت  نيم  بها در برخي  از مناطق  و سينماها با مشكلاتي  روبرو شد.
عضو شوراي  صنفي  نمايش  فيلم  توضيح  داد: با مشاركت  شهرداري  و اطلاع رساني  مناسب ، بليت هاي  نيم بها بموقع  در مناطق  و سالنها توزيع  شده  و اميد مي رود با اجراي  سريع  فروش  مكانيزه  بليت ،  اين  طرح  با موفقيت  اجرا شود.

حسين عمومي و «رديف؛ حريف و تعريف»
چهل ونهمين كنسرت آموزشي-پژوهشي مركز موسيقي حوزه هنري به موضوع «رديف ؛ حريف و تعريف» اختصاص دارد كه با حضور استاد دكتر حسين عمومي برگزار مي شود كه در اين برنامه رضا موسوي زاده به همراه گروه خود استاد را همراهي مي كنند.
اين برنامه در ساعت ۲۰ و ۳۰ روز ۱۸ ارديبهشت در محل تالار انديشه حوزه هنري و به صورت ورود آزاد براي علاقه مندان برگزار خواهد شد.

آثار هنرمند فرانسوي در موزه  هنرهاي معاصر تهران
موزه هنرهاي معاصر تهران از چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ماه با نمايشگاهي از مجموعه آثار «آرمان» هنرمند بزرگ فرانسوي در قالب هنر تركيبي، ميزبان علاقمندان و هنر دوستان كشور خواهد بود.
«آرماند پير فرناندز» معروف به  «آرمان» بيش از ۶۵ اثر خود را كه در قالب هنر تركيبي و يا جفت و جور كاري (Assemblage Art)  بين سالهاي ۱۹۵۷ تا ۲۰۰۰ ميلادي خلق كرده در ۷ گالري اين موزه به نمايش خواهد گذاشت.
شخصيت تأثيرگذار آرمان و تجارب هنري اش همچنان كه در شكل گيري و ترويج جنبش هنر مفهومي مؤثر بوده است امروزه مرجعي قابل توجه براي بسياري از هنرمندان جوان محسوب مي شود.
انباشتن اشياء به صورت فشرده در جعبه ها و ويترين ها، انباشتن مقدار زيادي اشياء دور ريختني و زباله ها به روي هم، جفت  و جوركاري لوازم و ابزار موسيقي، سرهم كردن وسايل و ابزار نقاشي، تكرار لوازم كارهاي روزمره و ابزار مكانيكي چهره تازه اي از واقعيت زندگي معاصر را در آثار آرمان به نمايش مي گذارد.
از نمونه آثار اين هنرمند مي توان به «انباشتگي هاي» غول آساي آرمان نظير چمدان ها و قفل ها در ايستگاه راه آهن سن لازار، پرچم هاي كاخ اليزه و تانك هاي در بتون غرق شده وزارت دفاع در بيروت اشاره كرد.
جلسه سخنراني و پرسش و پاسخ دانيل آبادي مدير گالري ملي ژودوپوم - پاريس پيرامون آثار و سبك هنري آرمان نيز با حضور اين هنرمند رأس ساعت ۱۷ روز ۱۷ ارديبهشت در سالن اجتماعات موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار خواهد شد.

ناشران برگزيده سال ۱۳۸۱ معرفي شدند
همزمان  با گشايش  شانزدهمين  نمايشگاه  بين المللي  كتاب  تهران ، ناشران  برگزيده  سال  ۱۳۸۱ معرفي  شدند.
هيأت  داوران  انتخاب  ناشران  برگزيده  سال  ۱۳۸۱، آثار چاپ  اول  ناشران  در بخشهاي  بزرگسال  و كودك  و نوجوان  را در حوزه هاي  مختلف  اعلام  كرد.
براساس  راي  هيأت  داوران ، انتشارات  «سمت»، به  عنوان  ناشر برگزيده  كتاب  بزرگسال  در بخش  عمومي  و دولتي  اعلام  شد و در اين  بخش  انتشارات  «سوره  مهر» بخاطر چاپ  فرهنگ  ناموران  معاصر ايران  شايسته  تقدير شناخته  شد.
بنابر اين  گزارش ، در بخش  ناشران  كتاب  بزرگسال  حوزه  شهرستانها، انتشارات  «نويد شيراز» ناشر برتر شناخته  شد و در بخش  ناشران  كتاب  بزرگسال  در حوزه خصوصي  نيز «نشر ني » به  عنوان  ناشر برگزيده  معرفي  شد.
در اين  بخش ، از انتشارات  «سخن» به  دليل  نشر فرهنگ  هشت  جلدي  «سخن»، قدرداني  شد.
در حوزه  ناشران  كتاب  كودك  و نوجوان  در بخش  دولتي  و عمومي  و نيز بخش  شهرستانها، ناشر برگزيده اي  معرفي  نشد اما «انتشارات  مدرسه » در بخش  دولتي و عمومي  و انتشارات  «دليل  ما» از قم  در بخش  شهرستانها شايسته  تقدير شناخته  شدند.
هيأت  داوران  انتخاب  ناشران  برگزيده  سال  ۸۱، در حوزه  ناشران  كتاب كودك  و نوجوان  در بخش  خصوصي ، انتشارات  «شباويز» را به  عنوان  ناشر برتر معرفي  و انتشارات  «قدياني» را شايسته  تقدير دانست .

«كپي رايت»، سايت جديد يك گالري معروف لندن را با مشكل روبه رو كرد
قابل مشاهده نيست
012402.jpg
بازديدكنندگان سايت اينترنتي جديد گالري هنري «تيت» در لندن- كه قرار بود تمام آثار موجودش را در يك نمايشگاه مجازي اينترنتي به نمايش بگذارد- قادر نيستند بسياري از آثار گالري را مشاهده كنند.
به گزارش بي بي سي، گالري تيت مدعي شده بود نمايشگاه مجازي جديدش اين امكان را براي كاربران اينترنت در سراسر جهان فراهم مي كند كه از تمام آثار متعلق به گالري و همچنين آثاري كه از موزه ها و گالري هاي ديگر قرض گرفته مي شود بازديد كنند. اما تنها ساعتي پس از افتتاح سايت، حدود ۳۷ درصد آثار با پيغامي جايگزين شد كه اعلام كرد مشاهده اثر به دليل رعايت «كپي رايت» مقدور نيست.
گالري اعلام كرد: بعضي از اين تصاوير به دليل مشكلات فني ديده نمي شوند، اما ضمنا تأييد كرد كه ۲۳ درصد آثار موجود در گالري هرگز در اينترنت قابل مشاهده نخواهند شد.
اين در حالي است كه در اطلاعيه افتتاح سايت آمده بود: «با به نمايش درآمدن آثار قرضي گالري ها و موزه هاي ديگر بر روي وب سايت ها، بازديدكنندگان براي نخستين بار مجموعه كامل نمايشگاه را در دسترس خود مي يابند.»
اما مراجعه كنندگان به سايت به جاي آثاري از مونه، پيكاسو يا هنري مور پيام «كپي رايت» را مي بينند و اين در حالي است كه اطلاعات مربوط به جزئيات بعضي اطاق ها اصلا «لود» نمي شود.
سخنگوي وب سايت در اين باره گفت: بعضي تصاوير در «سرور» ما مشكل پيدا كرده اند: «تصاويري كه به دليل رعايت كپي رايت قابل مشاهده بر روي سايت نخواهند بود، ۲۳ درصد كل آثار را تشكيل مي دهند، نه ۳۷ درصد» به گفته او چنانچه اين نسبت بيش از ۲۳ درصد باشد «دليل منطقي ساختن چنين سايتي به كلي از ميان مي رود».
او افزود: «اگر به سايت نگاه كنيد متوجه مي شويد تصاويري كه مشاهده آن امكان پذير است، بسيار بيشتر از آنهايي است كه قابل مشاهده نيستند. اين گالري مجازي به گونه اي طراحي شده است كه هركس، حتي اگر هرگز به گالري تيت نيامده باشد، مي تواند در اطاق خودش بنشيند و تجربه اي از بازديد بخش اعظم اين مجموعه ارزشمند به دست آورد.»
گالري تيت پيش تر گفته بود تمام آثار موجود در ۵۵ اطاقش را روي اينترنت مي گذارد و سايت گالري را به صورت مرجعي براي كلاس هاي درس، كتابخانه ها و مردم عادي درمي آورد.
مراجعه كنندگان به سايت مذكور مي توانند با استفاده از نقشه سه بعدي طبقات مختلف گالري، اطاق مورد نظر خود را انتخاب كنند و آثار موجود در آن را - اگر جزو ۳۷ درصد كذايي نباشد - تماشا كنند. سايت گالري به همراه هر اثر اطلاعات و توضيحات كتبي و صوتي نيز ارائه مي كند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
پرسش هاي پزشكي
براي پيشگيري از سكته به من توصيه شده است كه هر روز تا چهار صد ميليگرم پتاسيم وارد بدن خود كنم ولي من با مصرف دارو مخالف هستم، چه بايد بكنم؟ دكتر گريفيت چنين پاسخ داده است: با مصرف اسفناج، گوجه فرنگي، طالبي، زردآلو، بادام، برگ چغندر، هويج، پرتقال و حتي سيب زميني و لوبيا مي توان اين مقدار پتاسيم را به آساني جبران كرد.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
روزگار
نيروي اراده يك كوهنورد جوان كه با يك چاقوي كوچك يك دست خود را قطع كرده است تا نجات يابد پريروز خبر صفحه اول همه روزنامه هاي آمريكا بود. وي آرون رالستون است و ۲۷ سال دارد. رالستون پنجشنبه گذشته به تنهايي به منطقه پارك ملي يوتاي شرقي رفته بود تا از بدنه يك دره بسيار عميق با ديواره هاي عمودي بالا برود.
هنگام بالا رفتن رالستون از ديواره دره، يك سنگ ۵۰۰ كيلوگرمي از جاي خود خارج شد و روي بازوي راست وي غلطيد و همان جا باقي ماند.
براي رالستون دو راه باقي مانده بود: در همان وضعيت باقي ماندن و مردن و يا قطع دست خود و نجات خويش. او راه دوم را برگزيد و با چاقوي كوچكي كه همراه داشت بريدن دست خود را آغاز كرد.
ولي چاقوي كوچك قادر به قطع استخوان نبود و سه ساعت طول كشيد تا او دستش را قطع كند و خود را برهاند.
وي درحال خونريزي خود را به جايي رساند و نجات يافت.
ماندگار
امروز سالگرد در گذشت آرام خاچاتوريان آهنگساز بلند آوازه ارمني اتحاد شوروي است كه در ماه مه سال ۱۹۷۸ درگذشت. وي هنگام فوت ۷۴ ساله بود.
«آرام» سال ها رياست اتحاديه آهنگسازان شوروي را برعهده داشت و با اين كه عضو حزب كمونيست بود علناً از پاره اي تصميمات و كارهاي دولت مسكو انتقاد مي كرد.
* كارخانه باير آلمان در اين روز از ماه مه ۱۸۸۹ آسپرين را به صورت پودر به عنوان دارو به بازار فرستاد و به اين ترتيب داروي آسپرين كه هر وقت يك بار برايش يك خاصيت تازه كشف مي كنند ۱۱۴ ساله شده است.
* « پير » و « ماري » كوري، زن وشوهر فيزيكدان، موفق شدند كه در اين روز از سال ۱۹۰۲ عنصر راديواكتيو«راديوم » را ايزوله كنند و سال بعد جايزه نوبل فيزيك به آنان تعلق گرفت.
* امروز كولر (اركونديشن) ۸۹ ساله شده است. يك مهندس آمريكايي به نام كارير در مه ۱۹۱۴ كولر را اختراع كرد.
يادگار
فرماندار ايراني مصر در سال ۴۵۴ پيش از ميلاد با صدور دستوري ورود يونانيان را به مصر ممنوع كرد. طبق محاسبه تقويم نويسان، اين دستور به سه زبان و سه خط در چهارم ماه مه آن سال صادر شده بود.
علت صدور اين دستور اين بود كه يونانيان به تحريك مصري ها بر ضد دولت ايران ادامه مي دادند. يونانيان قبلاً مصريان را بر ضد دولت ايران به شورش وادار كرده بودند كه شورش آنان سركوب و يونانيان محرك پس از مصادره كشتي هايشان توسط ساتراپ ايراني مصر فراري داده شده بودند.
* خواجه عبدالله انصاري اديب و انديشمند ايراني، چهارم مه سال ۱۰۰۶ ميلادي چشم به جهان گشود.
* ديو كلتيانوس (ديو كلتيان) امپراتور روم كه شهرت ضديت شديد با مسيحيت داشت در اين روز در سال ۳۰۵ ميلادي بدون داشتن دشواري و يا مخالفت داخلي اعلام داشت كه از همين امروز خود را بازنشسته مي كند و به زندگاني عادي بازخواهد گشت و بقيه عمر را به دور از صحنه سياست و حتي محيطي سياسي مانند پايتخت در يك نقطه ساحلي در ايلريا (آن قسمت كه امروز كرواسي خوانده مي شود) خواهد گذرانيد و حراست از روم از اين پس بر عهده ديگران خواهد بود؛ همه بايد مدتي را در اواخر عمر بدون نگراني از كار و معيشت زندگي كنند.
در دوران حكومت ۲۱ ساله ديوكلتيان، سه بار ميان ايران و روم بر سر اين موضوع كه چه فردي بايد حاكم ارمنستان باشد جنگ در گرفت كه در اين جنگ ها روم، طرف بازنده بود.
* سربازان انگليسي كه در جريان جنگ جهاني اول وارد عراق شده بودند پس از يك نبرد ۱۴۳ روزه با عساكر عثماني، در كوت العماره به اسارت عثماني ها در آمدند.
* پل دومه رئيس جمهوري فرانسه دراين روز از ماه مه سال ۱۹۳۲ به دست يك روس به نام پل گارگالوف كشته شد. دومه كه هنگام مرگ ۷۵ ساله بود در سال ۱۹۳۱ به رياست جمهوري فرانسه انتخاب شد.
* چهارم مه ۱۹۷۰، درجريان تظاهرات ضد جنگ ويتنام در دانشگاه دولتي كنت اهايو آمريكا، چهار دانشجو بر اثر تير اندازي گارد ملي اين كشور كشته و شماري هم مجروح شدند.

داستانك
حق انتخاب
من سه جلسه در هفته در دانشگاه اقتصاد تدريس مي كنم. دوشنبه گذشته، در ابتداي كلاس با شادي از دانشجو يان پرسيدم كه هفته گذشته چگونه گذشت. مرد جواني گفت به او اصلاً خوش نگذشته زيرا دندان عقلش را كشيده بود. او از من پرسيد چرا هميشه خيلي خوشحال هستم.
سئوال او جمله  اي را كه قبلاً خوانده بودم بيادم آورد. هر روز صبح، زماني كه بيدار مي شويد حق انتخاب داريد كه روز را چگونه بگذرانيد. پس گفتم: «من شادبودن را انتخاب مي كنم.»
خطاب به ۶۰ دانشجوي كلاس ادامه دادم. «برايتان،  مثالي مي زنم» علاوه بر تدريس در اين دانشگاه، در دانشگاه ديگري تدريس مي كنم كه ۱۷ مايل دورتر از منزلم است.
چند هفته پيش يك روز ۱۷ مايل را پشت سر گذاشتم و از آزادراه خارج شدم و به سمت دانشگاه حركت كردم. فقط يك چهارم مايل به دانشگاه مانده بود، ناگهان ماشين خاموش كرد. سعي كردم آن را روشن كنم، اما نشد. پس آن را آنجا رها كردم. كتاب را برداشتم و به سمت دانشگاه رفتم.
به محض رسيدن به دانشگاه به تعميرگاه تلفن زدم و درخواست كردم پس از كلاس براي تعمير ماشين به آنجا مراجعه كنند. منشي دفتر از من پرسيد «چي شده؟»
خنديدم و گفتم: «امروز روز خوش شانسي من است.»
او با تعجب گفت: «ماشين شما خراب شده و شما امروز خوش شانس هستيد؟»
منظورتان چيه؟»
پاسخ دادم: «من توانستم ۱۷ مايل رانندگي كنم، امكان داشت ماشينم در بزرگراه خراب شود ولي نشد. در عوض در جاي خيلي خوبي دور از بزرگراه و در نزديكي اينجا خراب شد. پس مي توانم به كلاس بروم تدريس كنم و پس از تدريس هم ماشين  تعمير خواهد شد.»
... به چهره ۶۰ دانشجو كلاس، نگاه كردم. گرچه صبح زود بود، ولي همه بيدار و
سر حال بودند،آنها شاد بودن را انتخاب كرده بودند. نويسنده: لي  ريان
مترجم: الهام مؤدب

گشتي در دنياي خبرها
نوارهاي الصحاف
لندن: آهنگسازان انگليسي قصد سوءاستفاده از سعيد الصحاف وزير اطلاعات دولت سرنگون شده عراق را دارند. آنها در حال ساخت آهنگ هاي شادي هستند كه در اين آهنگ ها از تكيه كلام هاي معروف الصحاف استفاده خواهد شد.
پيش بيني مي شود كه نوارهاي جديد الصحاف فروش زيادي در انگليس داشته باشد. الصحاف در زمان جنگ،  هر روز در برابر دوربين هاي تلويزيوني و خبرنگاران ظاهر مي شد و خبر پيشروي نيروهاي مهاجم را تكذيب مي كرد.
مشتريان فراري
نيويورك: از چندي پيش سيگار كشيدن در كليه رستورانهاي شهر نيويورك ممنوع شد. به همين دليل مشتريان سيگاري، غذا و يا نوشيدني خود را بيرون از رستوران آورده و در پياده روها به صرف غذا و كشيدن سيگار مي پردازند.
اما همين موضوع معضل بزرگي براي صاحبان رستورانها بوجود آورده كه آن پرداخت نكردن صورتحساب از سوي مشتريان سيگاري است. برخي از اين مشتريان پس از صرف غذا و يا نوشيدني در پياده رو پا به فرار مي گذارند و صورتحساب خود را پرداخت نمي كنند.
يكي از صاحبان رستوران مي گويد: من از اين بابت مشكلي ندارم چون اگر يك مشتري پا به فرار بگذارد دنبال وي خواهم دويد و او را دستگير خواهم كرد.
تماس هاي عجيب
منچستر: يك شوهر عصباني در انگليس هنگامي كه همسرش حاضر نشد براي او غذاي دلخواهش را آماده كند با مركز فوريتهاي پليسي تماس گرفت و درخواست كمك كرد.
اين مرد در تماس با اين مركز گفت:  همسر من مشغول خانه تكاني است به همين دليل بايد ساندويچ هاي شب گذشته را بخورم. او حاضر نيست برايم غذا آماده كند. همچنين خانم ديگري در تماس با مركز فوريتهاي پليسي گفت: مي خواهم سيب زميني بپزم اما عينك خود را گم كرده ام و چشمهايم هيچ جا را نمي بيند.
راز جديد در مورد نيوتن و انيشتين
لندن: آلبرت انيشتين و ايزاك نيوتن در زمان حيات خود نابغه بودند اما دانشمندان انگليسي معتقدند كه اين دو نفر از نوعي بيماري اتيسم رنج مي بردند.
اين نوع بيماري باعث گوشه گيري افراد مبتلا از اجتماع و اختلال در برقراري ارتباط به ويژه صحبت كردن با ديگران مي شود.
البته افرادي كه مبتلا به اين بيماري هستند اغلب بسيار باهوشند و از قدرت يادگيري بسيار بالايي برخوردارند.
يكي از دانشمندان انگليسي كه زندگي نيوتن و انيشتين را بررسي كرده مي گويد: نيوتن بسيار كم حرف بود و با چند دوستي كه داشت بداخلاقي مي كرد. همچنين انيشتين در دوران كودكي در صحبت كردن مشكل داشت هر چند كه در بزرگسالي دوستان زيادي پيدا كرد كه درباره مسائل سياسي با آنها سخن مي گفت.
اردك شماره يك ميليون
پاريس: يك رستوران در شهر پاريس از سال ۱۸۹۰ به عرضه اردك سرخ شده مي پرداخت كه اين كار هنوز هم ادامه دارد. اين رستوران دركنار هر پرس اردكي كه به مشتريان خود مي فروخت شماره مي زد. دو روز قبل اعلام شد از سال ۱۸۹۰ تاكنون، يك ميليون اردك در اين رستوران فروخته شده است.
به گفته صاحب رستوران اردك شماره ۳۳۶۴۲ را تئودور روزولت در سال ۱۹۱۰ خورد و ۴۵ سال بعد اردك شماره ۲۵۳۶۵۲ به چارلي چاپلين رسيد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۱۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۳۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۹دقيقه

گل و گياه
كوچولوي چشم آبي
012399.jpg
نام عملي:
Nemophila menziesii
خانواده:
HYDROPHYLLACEAE
گياهي يكساله و سريع الرشد با برگهاي سبز - خاكستري و داراي بريدگيهاي عميق، گلهاي كوچك و آبي رنگ آن با مركز سفيدرنگ در اواسط بهار ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۲۰ و گستردگي آن به ۱۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز كه داراي زهكش خوب باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا اول پاييز در هواي آزاد امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |