سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۶۱
Infor.htm
گام  نخست  براي  توليد رايانه هاي  كوانتومي  برداشته  شد
001475.jpg
دانشمندان  موفق  شدند دو ذره  ريز اتمي  را كه  به  فاصله  حدود يك  ميليمتر از يكديگر دور شده  بودند، در هم  درگير كنند كه  اين  موفقيت  مي تواند گام  نخست  در ساخت  رايانه هاي  قدرتمند كوانتومي  در آينده  باشد.
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  بي بي سي ، زماني  كه  دو ذره  ريز اتمي در هم درگير مي شوند مي توان  گفت  به  نوعي  به  يكديگر متصل  شده اند. در اين حالت  سرنوشت  هر ذره  به  ذره  ديگر بستگي  خواهد داشت  و فرقي  ندارد كه  تا چه  اندازه  آنها از هم  دور شده اند.
اين  نوع  ارتباط ميان  ذرات  ريز اتمي  عجيب  به  نظر مي رسد به  طوري  كه  حتي  اينشتين  نيز نتوانست  توضيحي  مناسب  براي  آن  ارائه  كند.
ذرات  ريز اتمي  در هم  درگير شده، ممكن  است  براي  ساخت  مدارهاي  منطقي  براي  رايانه ها مفيد واقع  شوند. از اين  طريق  مي توان  رايانه هايي  با ظرفيت  و سرعت  بسيار بيشتر از رايانه هاي  امروزي  توليد كرد. با استناد به  نتايج  اين  يافته  كه  در نشريه  ساينس  به  چاپ  رسيده  است، مي توان  با استفاده  از قوانين  فيزيك  كوانتومي  نسل  جديدي  از ابررايانه ها را توليد كرد.
بر اساس  قوانين  فيزيك  كوانتومي، در صورتي  كه  دو ذره  ريز اتمي  در هم درگير شده  باشند، سرنوشت  آنها به  يكديگر وابسته  مي شود حتي  اگر فاصله  ميان  آنها به  اندازه  كل  جهان  هستي  باشد.
از همين  ويژگي  ذرات  كوانتومي  مي توان  براي  ثبت  و بازخواني  حجم گسترده  و وسيعي  از اطلاعات  در قالب  رايانه هاي  كوانتومي  استفاده  كرد. با اين  حال  هنوز تا ساخت  يك  رايانه  كوانتومي  راه  درازي  در پيش  است.

جايزه اينتل براي دانش آموز هندي
001480.jpg
Bhushan Prakash دانش آموز هندي توانست جايزه ارزنده جشنواره بين المللي علوم و مهندسي شركت اينتل را از آن خود نمايد. در بخش شيمي وي رتبه چهارم را به خود اختصاص داد. تحقيق او در مورد نانولوله هاي كربني كه بحثي جديد در نانوتكنولوژي به شمار مي آيد وي را در دريافت اين جايزه ياري نمود.
Prakash ضمن ابراز شادماني خود از دريافت يكي از جوايز اين جشنواره گفت اميد دارد تا در آينده افتخارات بيشتري را كسب كند و سبب سرافرازي كشورش گردد. هنگامي كه از او پرسيده شد آيا چهارم شدن او را ناراحت نكرده است، چنين پاسخ داد: «در ابتدا بله، اما وقتي كه يكي از داوران جشنواره كه هندي هم بود با من صحبت كرد، نااميدي من تبديل به شعف و شادماني گشت. او به من گفت ساير برندگان از كشورهايي مي آيند كه در آن فناوري هاي پيشرفته در دسترسشان است. پس موفقيت من به دليل طي نمودن مسيري به مراتب دشوارتر، شيرين تر است.»
اين جشنواره كه از سوي شركت اينتل به صورت سالانه برگزار مي گردد امسال بين روزهاي ۱۱ تا ۱۶ مه در كليولند برگزار گرديد و Bhushan يكي از ۶ نماينده هند در آن بود.
او عضويت در مؤسسه فناوري هند را از اهداف خود نام برد و گفت كه قصد دارد تا تحقيقات خود در بخش نانولوله ها را ادامه دهد.
اين اولين باري نيست كه Bhushan جايزه اي بين المللي را به خود اختصاص مي دهد. سال گذشته او براي يك تجربه كاري دو هفته اي در ناسا از كشور هند انتخاب گرديد. از بين ده هزار داوطلب انجام اين كار تنها ۸ نفر برگزيده شدند كه او يكي از اين منتخبان بود. در طول مدت اقامت در ناسا وي در پروژه اي در مورد مريخ شركت نمود. در اين زمان Bhushan با دانشمندان مشهوري در ناسا همكاري كرد. خود او اين تجربه دو هفته اي را رويايي مي داند كه به حقيقت پيوست.
پدر او سرخوش از افتخارآفريني فرزندش مي گويد پشتوانه علمي او ارثي نيست و حوزه فعاليت وي تجارت مي باشد.

نخستين  همايش  آموزش  الكترونيكي در  تهران  برگزار شد
001490.jpg
نخستين  همايش  آموزش  الكترونيكي  صبح  شنبه در مركز همايشهاي  رازي  آغاز به  كار كرد .
به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر در اين  همايش  كه  كارشناسان  آموزش  و پرورش  و دست اندركاران  فناوري  اطلاعات  مرتبط با بخش  آموزش  حضورداشتند، مرتضي  حاجي،  وزير آموزش  و پرورش ، با اشاره  به  فعاليت  هاي انجام  شده  براي  گسترش  دسترسي  به  فناوري  اطلاعات  و امكانات  شبكه  هاي اطلاع  رساني  در مدارس  كشور، نقش  معلمان  به  ويژه  در سالهاي  اوليه تعليم  را مهم  ذكر كرد و گفت  : تاثير آموزش  الكترونيكي  بر كيفيت براي  همه  روشن  است  اما چگونگي،  زمان  و محتواي  آن  بايد با همياري متخصصان  تعليم  و تربيت  و كارشناسان  اطلاع  رساني  و همچنين پژوهش هاي  لازم  در اين  زمينه  مشخص  شود تا تهديدها كاهش  يافته  و فرصت ها افزايش  يابد.
وي  افزود: آموزش  الكترونيكي  در وهله  اول  بايد در مراكز تربيت  معلم به  ويژه  در آموزش  هاي  ضمن  خدمت ، آموزش  هاي  تكميلي  و تكدرس ، و در مناطقي  كه  دسترسي  به  مراكز آموزشي  با مشكل  همراه  است  به  صورت  نيمه حضوري  مورد توجه  قرار گيرد .
وزير آموزش  و پرورش  در مورد فعاليتهاي  آموزش  و پرورش  براي  زمينه سازي  و بهره  گيري  از توانمنديهاي  شبكه  هاي  رايانه  و فناوري  اطلاعات گفت: طرحهاي  متعددي  در سال  گذشته  و در سال  جاري  اجرا شده  يا در حال  اجراست،  طرح  جامع  شبكه  اطلاع  رساني  مدارس  كشور هزار مركز در ۱۵استان  كشور را به  هم  متصل  كرده  است ، ۶۹ هزار دبير و همكار آموزشي  با كمك  مراكز آموزش  غيردولتي  آموزش  ديده اند، ۴۲ هزار دستگاه  رايانه  در۶۵۰۰ دبيرستان  و هنرستان  توزيع  شده  است  و توليد درس ها و كتابهاي الكترونيكي  آغاز شده  است  .
وي  تصريح  كرد: ما نياز به  بكارگيري  امكانات  مادي  ،معنوي  و نيروي انساني  داريم  تا نظام  آموزشي  قابليت  تامين  نيروي  انساني  مورد نياز خلاق  و فناور را داشته  باشد.
حاجي  سند به  كارگيري  فناوري  اطلاعات  و ارتباطات  را در دست  بررسي  درآموزش  و پرورش  ذكر كرد.
نخستين  همايش  آموزش  الكترونيكي  با هدف  شناخت توانايي  هاي  داخلي  در زمينه  آموزش  الكترونيكي،  شناساندن  برخي توانايي  هاي  شركتهاي  خارجي  به  بخش  داخلي،  فعال تر كردن  قسمتهاي مربوط به  علوم  انساني  آموزش  الكترونيكي  و آشناكردن  قسمتي  از بدنه اصلي  آموزش  رسمي  كشور با اين  آموزش  طي  دو روز در چند بخش  شامل  ارائه  مقالات  در مورد آموزش  از راه  دور و آموزش  الكترونيك ، كارگاههاي  آموزشي  و نمايشگاه  در سالن  همايشهاي  رازي  برگزار شد.
اين  همايش  با همكاري  وزارتخانه  هاي  آموزش  وپرورش ، بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي ، پست  و تلگراف  و تلفن ، علوم، تحقيقات  و فناوري ، كار و امور اجتماعي،  سازمان  صدا و سيماي  جمهوري  اسلامي،  انجمن  شركت  هاي  انفورماتيك  ايران،  دانشگاه  آزاداسلامي ، دانشگاه  پيام  نور، مجتمع  فني  تهران  و مركز فناوري  ارتباطات  و اطلاعات  پيشرفته  شريف  برگزار شد.

Nvidiaمتهم به تقلب شد
001485.jpg
شركت Futuremark كه نرم افزارهايي براي اندازه گيري كارايي قطعات سخت  افزاري رايانه هاي شخصي مي سازد اخيراً Nvidia سازنده تراشه ها و كارت هاي گرافيكي را متهم كرده است كه در آخرين تراشه گرافيكي خود طوري عمل نموده است كه برنامه هاي سنجش كارايي گمراه شوند.
اين شركت روز جمعه به  صورت رسمي اعلام نمود كه Nvidia در نرم افزار مربوط به تراشه گرافيكي جديد خود Geforce FX 5900 طوري عمل كرده است كه نرم افزار سنجش كارايي ساخت اين شركت گمراه مي گردد. به گفته Futuremark، درايور اين كارت گرافيك كه نرم افزاري است كه نحوه كار اين قطعه با ساير سخت افزارهاي سيستم را مديريت مي كند طوري طراحي شده است كه قادر است فعال شدن يك برنامه سنجش كارايي روي سيستم را تشخيص دهد و طوري كارايي كارت گرافيك را تغيير دهد كه نتيجه گزارش شده توسط برنامه سنجش كارايي بهينه باشد.
البته سخنگوي Nvidia صحت ادعاي شركت Futuremark را زير سؤال مي برد و آن  را سناريويي از سوي اين شركت براي بد نام نمودن محصولات Nvidia ذكر مي كند.
Nvidia رقابت سختي با شركت ATI بر سر تصاحب عنوان بهترين سازنده پردازنده كارت هاي گرافيك دارد و پس از سال ها در اختيار داشتن سهم بيشتر از بازار و كارايي بالاتر محصولات، ATI سال گذشته پيشي گرفت و با تراشه هاي جديد Radeon خود اين شركت را جا گذاشت Nvidia.اميد دارد تا پردازنده ۵۹۰۰ اين عنوان را در سال جاري مجدداً براي اين شركت به ارمغان آورد. برخي تحليلگران بر اين باورند كه اگرچه برنامه هاي سنجش كارايي در اعطاي عناويني چون كاراترين و سريع ترين، مؤثرند اما در دنياي واقعي نظير بازار بازي هاي رايانه اي نحوه عمل كارت  گرافيك به هنگام انجام بازي عامل تعيين كننده مي باشد و نه اعداد و ارقام.

توسط سايت اينترنتي جديد صورت خواهد گرفت:
هشدار و اطلاع رساني سريع مايكروسافت در مورد ويروس ها
001495.jpg
شركت  مايكروسافت  براي  آگاه  كردن  كاربران  محصولات  خود از خطرات  ويروسهاي  رايانه اي ، با همكاري  شركتهاي  توليدكننده  نرم افزارهاي  ضد ويروس  يك  سايت  اطلاع رساني  اينترنتي  ايجاد كرده است .
به  گزارش  سايت  اينترنتي  «پي سي ورلد»، در حال  حاضر شركت  مايكروسافت  با همكاري  دو شركت  Network Associates و Trend Micro سايت  اينترنتي  جديدي  را راه اندازي  كرده  كه  جديدترين  اخبار و اطلاعات  مربوط به  ويروسهاي  خطرناك  رايانه اي  را در اختيار كاربران  قرار مي دهد.
كاربران  مي توانند از طريق  ورود به  سايت  TechNet شركت  مايكروسافت  كه  ويژه  ارائه  نرم افزارهاي  اصلاح كننده  ايرادهاي  محصولات  مايكروسافت  است ، به  سايت  اطلاع  رساني  جديد دسترسي  پيدا كنند.
در حال  حاضر بسياري  از رايانه هاي  شخصي  و همچنين  رايانه هاي  مركزي  شبكه ها از محصولات  نرم افزاري  شركت  مايكروسافت استفاده  مي كنند و به همين  علت  بسياري  از ويروسها، رايانه هاي  استفاده كننده  از محصولات  مايكروسافت  را هدف  قرار مي دهند. به  طور مثال  دو نرم افزار ويژه  مديريت  پيغامهاي  الكترونيكي  مايكروسافت  به  نامهاي  Out look و Outlook Express از اهداف  اصلي  و مورد علاقه  نويسندگان  ويروسهاي  با ويژگي  كرمي محسوب  مي شوند.
مايكروسافت  و شركتهاي  ارائه دهنده  نرم افزارهاي  ضدويروس  هدف  از احداث  سايت  اينترنتي  جديد را اطلاع رساني  سريع  در مورد خطرات  ويروسهاي  جديد و كمك  به  كاربران  در زمينه  حفاظت  از رايانه ها در برابر اين  خطرات  اعلام  كردند.براي دريافت هشدارهاي مايكروسافت به آدرس:www.microsoft.com/technet/security/alerts/default.asp مراجعه كنيد.

آموزش ويروس نويسي در دانشگاه
001500.jpg
يكي از دروس دانشگاهي در كانادا به دانشجويان نحوه ساختن ويروس هاي رايانه اي را آموزش مي دهد. اين دوره كه در دانشگاه Calgary كانادا تدريس مي شود خشم فعالان صنعت رايانه را برانگيخته است. آنها بر اين باورند كه اين گونه حركات بر تعداد ويروس ها و ويروس نويسان آينده مي افزايد و امنيت دنياي رايانه  را بر هم خواهد زد.
دوره مذكور از فصل پاييز در اين دانشگاه تدريس خواهد شد. آموزش توسعه ويروسهاي رايانه اي، كرم ها و تراواهاي خطرناك از مواد آموزشي اين دوره مي باشند. جالب آن است كه ويروس ها و كرم هاي رايانه اي سالانه ميلياردها دلار خسارت به بار مي آورند. ايده پشت سر اين دوره آن است كه به دست آوردن اين دانش توسط دانشجويان به آنها كمك مي كند تا راه مقابله با ويروس ها و مصون ماندن از آنها را بهتر و سريعتر به دست آورند.
دكتر جان ايكوك مدرس اين دوره آن را نظير كاري مي داند كه محققان علوم پزشكي براي مقابله با ويروس هاي بيولوژيك جديد نظير سارس انجام مي دهند. او مي گويد قبل از معالجه شما بايد چگونگي بوجود آمدن ويروس و عملكرد آن را درك كنيد. در مورد ويروس هاي رايانه اي نيز اوضاع به همين صورت است. با اين حال مشاوران امنيتي برگزاري چنين دوره هايي را از اساس نابجا و مضر مي دانند. يكي از آنها مي گويد آيا براي آن كه كودكي پليس شود ابتدا بايد راه دزدي را به او آموزش داد؟ بوجود آوردن ويروس هاي جديد علاوه بر آن كه هيچ نفعي ندارد خطرات بسياري نيز در پي خواهد داشت. نكته مبهم آن است كه آيا در صورتي كه آموزشهاي اين دوره و ويروس هاي نوشته شده توسط دانشجويان منجر به وجود آمدن خسارت و آلودگي رايانه هاي كاربران بيگناه شود، دانشگاه پاسخگو خواهد بود يا خير.

خبرهاي كوتاه
مايكروسافت در بنگلور
شركت بزرگ نرم افزاري مايكروسافت در نظر دارد در بنگلور هند كه مركز فناوري اين كشور به شمار مي رود يك مركز جهاني خدمات رايانه اي ايجاد كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بنگلور، اين مركز كه در ابتداي راه اندازي، ۱۰۰ كارشناس نرم افزار را جذب خواهد كرد بخشي از يك طرح سرمايه گذاري ۴۰۰ ميليون دلاري است كه نوامبر گذشته از سوي بيل گيتس رئيس مايكروسافت اعلام شده بود.
۲۵۰ تن از مهندسان نرم افزار شركتهاي تابعه مايكروسافت نيز با مركز خدماتي بنگلور همكاري خواهند داشت.
بنگلور هند قطب فناوري اين كشور به شمار مي رود، به طوري كه بيش از ۱۰۰۰ شركت جهاني فعال در بخش فناوري از جمله آي بي ام، اينتل، سيسكو و اوراكل در اين منطقه مشغول فعاليت هستند.

آينه دوم
001585.jpg

لوح فشرده آينه دوم، شامل تفسير دفتر دوم مثنوي توسط دكتر عبدالكريم سروش، متن كامل مثنوي معنوي به تصحيح ايشان، ديوان غزليات شمس تبريزي با امكان جست وجو و چاپ، زندگينامه مولانا، فهرست آيات و احاديث مثنوي به همراه ترجمه، فرهنگ الفاظ و واژه نامه مثنوي، امكان جست وجو برروي شش دفتر مثنوي و چاپ ابيات و قرائت بيش از ۱۰۰ قطعه از اشعار مثنوي معنوي و ديوان شمس به انگليسي ،توسط شركت نيستان جم عرضه شده است.

چين پيغام هاي چت كنندگان چيني را سانسور مي كند
دولت چين گفت وگوهاي اينترنتي كاربران چيني به هنگام چت كردن را سانسور مي كند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از شبكه خبري بي.بي.سي، دولت اين كشور همچنين قانوني دارد كه براساس آن افرادي كه در اين گفت وگوها پيغام هاي مشكوك و يا بحراني و خطرناك ارسال كنند، محكوم به حبس مي شوند.
چين ۳۰ هزار متخصص را براي مراقبت و بررسي نحوه فعاليت و استفاده مردمش از اينترنت به كار گرفته است.

فروش يك ميليون نسخه از بازي ماتريكس
001590.jpg

شركت Atari روز جمعه گذشته اعلام نمود كه به فاصله يك هفته پس از به بازار آمدن بازي «ورود به ماتريكس» يك ميليون نسخه از اين بازي در آمريكا و اروپا به فروش رسيده است.
اين بازي همزمان با قسمت دوم فيلم ماتريكس (Matrix Reloaded) پا به بازار گذاشت و از گرانترين و پرهزينه ترين بازي هاي ساخته شده تاكنون مي باشد.
در اوايل ماه مه اين شركت اعلام نمود كه پيش بيني مي نمايد حدود ۴ ميليون نسخه از اين بازي به ارزش۱۶۰ ميليون دلار به فروش برسد، خواسته اي كه در صورت تحقق، اين بازي را تبديل به يكي از ركوردداران فروش مي نمايد.

اينترنت در هرات
استان هرات در غرب افغانستان به شبكه جهاني اينترنت پيوست.
به گزارش واحد مركزي خبر از كابل يك شركت خصوصي ارائه  دهنده خدمات اينترنتي فعاليت خود را در هرات آغاز كرد. هزينه اتصال هرات به شبكه اينترنت۵۰۰ هزار دلار اعلام شده است.

فروش  سهام مايكروسافت توسط مدير
001600.jpg

استيو بالمر، مدير اجرايي شركت مايكروسافت، اخيراً اعلام نمود كه قصد دارد به دلايل مالي شخصي بخشي از سهام شركت مايكروسافت كه متعلق به وي است را به فروش برساند. كاري كه تاكنون از وي كمتر سر زده است. درحالي كه گيتس تقريبا هر هفته تعدادي از سهام خود را به فروش مي رساند.
در سپتامبر سال ۲۰۰۲ استيو بالمر حدود ۴۸۰ ميليون سهم از سهام مايكروسافت را در اختيار داشت و مشخص نيست چه تعداد سهم را به فروش خواهد رساند. او خاطرنشان نموده است كه دلايل اين كار كاملاً شخصي است و ارتباطي به وضع شركت ندارد.
وي گفت: «من همچنان به توانايي بالقوه فناوري شركت مايكروسافت در تغيير زندگي مردم ايمان دارم و تا ابد در مايكروسافت خواهم ماند.»

توليد يك دوربين ويدئويي بدون سيم
تركيب سه فناوري تلفن همراه، دوربين هاي ديجيتالي و ويدئوها، منجر به ساخت دوربين ويدئويي قدرتمندي شده كه مي تواند تصاوير تهيه شده را به يك تلفن همراه يا يك رايانه مخابره كند.
به نوشته هفته نامه علمي نيوساينتيست چاپ انگلستان شركت نوكيا ماه آينده دوربين ويدئويي بي سيمي را به بازار عرضه مي كند كه مي توان آن را براي تحت نظرگيري و مراقبت مورد استفاده قرار داد. اما شماري از سازمانهاي مدافع حقوق شهروندي از هم اكنون نسبت به كاربرد اين دوربينها ابراز نگراني كرده و اعلام داشته اند كه اطلاعات گرد آوري شده به وسيله آنها مي تواند مورد سوءاستفاده راهزنان رايانه اي قرار گيرد.
اين دوربينها را مي توان به راحتي در همه جا نصب كرد و باند فركانسي آن به گونه اي است كه تقريباً در همه كشورها قابل استفاده خواهد بود.
تصاوير تهيه شده به وسيله اين دوربين كه بهاي آن ۳۰۰ پوند تعيين شده از درجه تفكيك بالا به ميزان۶۸۰ پيكسل در۴۸۰ پيكسل برخوردار است.
استفاده كنندگان از اين دوربينها در اروپا بايد نام خود را در فهرست استفاده كنندگان از دوربينهاي تجسسي و مراقبتي ثبت كنند. بر اساس مقررات موجود در كشورهاي اروپايي كساني كه از اين نوع دوربينها استفاده مي كنند بايد به ديگران اعلام كنند كه چنين وسيله اي دارند و قلمرو كاربرد آن را توضيح دهند.

آسيمو در آمريكا
001615.jpg

آسيمو، ربات دو پاي شركت هوندا كه شبيه انسان است در حال برگزاري يك تور علمي مي باشد. در اين تور علمي كه از نيويورك آغاز گرديده است اين ربات توانايي خود نظير رقصيدن و بالارفتن از پله ها را به نمايش خواهد گذاشت.
اين تور كه تا ۲۵ مارس سال ۲۰۰۴ ادامه خواهد داشت شامل يك نمايش ۲۵ دقيقه اي در هر شهر مي باشد كه سعي دارد تا جوانان را به مشاغل علمي و مهندسي ترغيب نمايد. ربات هاي آسيمو هم اكنون در ژاپن متداول شده اند و به عنوان راهنماي تورها نيز به كار مي روند.
شهرهايي چون شيكاگو، آتلانتا، بوستون، سياتل، لس آنجلس، واشنگتن و فيلادلفيا ميزبان آسيمو خواهند بود.

خبر
آموزش
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |