شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۷۶-Jun,14.2003
راه افتخار
001040.jpg
در بين دهه ۸۰ تا ۹۰ و بين سالهاي ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹ مسئولان فدراسيون فوتبال تركيه با كمك دولت و مجلس و يك برنامه ريزي اصولي بر روي ورزش تصميم به تشكيل و راه اندازي ليگ حرفه اي فوتبال تركيه گرفتند.
حركتي كه قدم به قدم و پله پله كامل و كامل تر شد. ابتدا اسپانسرهاي بزرگ و شركت هاي خصوصي براي تبليغ كالاهاي خود پايشان به فوتبال باز شد. قانون حرفه اي باشگاه داري تدوين شد كه شامل توضيحات كاملي در مورد نحوه ترانسفر (نقل و انتقالات)، پرداخت و عقد قراردادها، شيوه رفتار و كنش مديران، مربيان و بازيكنان در قبال يكديگر و مهمتر از همه يك جدول زمان بندي منظم و روتين شده براي برگزاري بازيهاي ليگ بود.
يك ليگ ۱۸ تيمي شامل تيم هايي نظير بشيكتاش، فنرباغچه، گالاتاسراي، دنيزلي، اسپور، ترابوزان اسپور، مالاتي اسپور و ... كه بعدها همين حركت به ظاهر ابتدايي به صورت فراگير قدم به قاره آسيا و كشورهايي نظير ژاپن و كره، تايلند و چين گذاشت. اما در بين آسيايي ها بيشترين توجه به راه اندازي يك ليگ حرفه اي از سوي ژاپني ها و كره اي ها بود و همين توجه و همين سرمايه گذاري سبب بروز آن رخدادي شد كه همگان در جام جهاني ۲۰۰۲ شاهدش بوديم و تركيه را بايد پيش قدم اين حركت دانست. تيمي كه در جام جهاني كره و ژاپن در بين تعجب همگان در پله و سكوي سوم جهان ايستاد و به خوبي نشان داد كه ثمره يك دهه تلاش، برنامه ريزي و استفاده از علم روز فوتبال پيمودن راهي پرافتخار است. اما در طي مسابقات مقدماتي يورو ۲۰۰۴ تركيه در گروهي همراه تيم هاي انگلستان، اسلوواكي، مقدونيه و ليختن اشتاين در جدول گروه هفت در جاي دوم و بعد از انگلستان قرارگرفته است و همچنان به صعود به دور بعد مسابقات اميدوار است.
«سنول گونش» سرمربي تيم ملي فوتبال تركيه مي گويد: ما نتايج بسيار عالي و دور از انتظاري كسب كرديم و قصد داريم با شكست انگلستان در كشورمان اين شگفتي ها را كامل كنيم. اما مدافع تيم ملي تركيه (امره  آشيك) مي گويد: به عقيده من انگليسي ها شكست ناپذير نيستند و ما براي صعود به دور بعد مسابقات بايد از سد آنها بگذريم.
اما تركيه به كلي متحول شده است، اين تيم ديگر آن تيمي نيست كه در سال ۱۹۸۷ در برخورد با تيم ملي فوتبال انگلستان به كلي نابود شد و يا در مسابقات جام ملت هاي اروپا در سال ۱۹۹۶ در دقايق آخر از راهيابي به مرحله بعد باز ماند.
«گونش» در اين باره مي گويد: ديگر چنين اتفاقي رخ نخواهد داد. ما در آن بازي اشتباهات مهلكي كرديم و نهايتاً ۸ بر صفر بازي را واگذار نموديم. اما امروزه نوع تفكر و نگاه به فوتبال حرفه اي در تركيه به كلي تغيير كرده است و ما بايد اين موفقيت هايمان را مديون توسعه تكنولوژي روز فوتبال باشيم. يكي از افرادي كه ترك ها تحول فوتبالشان را مرهون زحمات او مي دانند، «ياپ دروال» آلماني بود . وي در سال ۱۹۸۰ به «گالا» آمد و خون و انرژي تازه اي به رگ هاي اين تيم بخشيد. تمام متدهاي مربوط به بدنسازي و سيستم بازي گروهي دستخوش تغيير شد و بازيكنان مي بايستي به مانند تراكتور قدرت مي داشتند و در زمين مي دويدند و اين همان اسلوب فوتبال ماشيني آلمان بود. اما دقيقاً از همان يك دهه گذشته و با شروع چنين حركتي از سوي «دروال» بود كه نوع جديدي از تفكر بر فوتبال تركيه حاكم گرديد.
«دنيز گوك» يكي از خبرنگاران ورزشي تركيه مي گويد: اگر امروز به باشگاه هاي ما سر بزنيد تمام آنها داراي زمين تمرين و حمام آب گرم هستند، مسأله اي كه حتي تصورش براي شما كمي سخت باشد، اما هنگامي كه من فوتبال بازي مي كردم تنها زمين هاي خاكي و يا علف هاي يخ زده وجود داشت.
اما خارجي بعدي كه به ليگ تركيه پاي گذاشت مربي سال هاي نه چندان دور تيم ملي دانمارك يعني «سپ پيونتك» بود. مردي كه دست به جوان گرايي بزرگي زد و «فاتح تريم» و «مصطفي دنيزلي» مرداني بودند كه مدت ها زير نظر او به فعاليت و آموزش پرداختند.
حتي تعداد اندكي مربي برزيلي به تركيه آمدند و همين امر سبب گرديد كه فوتباليست هاي ترك به خوبي از حركات معروف برزيلي ها مانند دريبلهاي ۲ طرفه و يا سرپا و يك پا دوپا تقليد كنند. اما «سنول گونش» در ادامه مي گويد: ما در آن زمان در ابتدا به نحوه بازي مهاجمان بلند قد انگليسي نگاه مي كرديم و سانتر از جناحين را تمرين مي كرديم. به تكنيك برزيلي ها علاقه فراواني داشتيم و در كارمان از ديسيپلين آلمان ها استفاده مي كرديم و آميزه اي از سبك هاي مختلف فوتبال سبب تولد نوعي از تاكتيك هاي جديد تيمي شد. حركاتي كه بعدها سبب درخشش «گالاتاسراي» در جام يوفا و جام قهرمانان باشگاه هاي اروپا شد.
«اوكان بروك» هافبك ملي پوش باشگاه «اينتر» مي گويد: ما داراي اعتماد به نفس بالايي هستيم. در گذشته هنگامي كه ما در مقابل تيم هاي بزرگ دنيا بازي مي كرديم به شدت دچار مشكل مي شديم، اما هم اكنون ما در ايتاليا، اسپانيا، آلمان و انگلستان داراي بازيكنان فوق العاده اي هستيم و همين مسأله از ما يك تيم خوب ساخته است.
«امره آشيك» نيز مي گويد: سابقاً ما هميشه براي اينكه گلي دريافت نكنيم؛ دائماً با شيوه هاي تدافعي بازي مي كرديم اما هم اكنون براي هر بازي طرح و نقشه اي از قبل طراحي شده داريم و همين دلايل اعتماد به نفس ما را بالا برده است. اوكان، امره آشيك و بسياري از بازيكنان كنوني تيم ملي  همان جواناني هستند كه با تيم ملي زير ۱۸ سال تركيه در سال ۱۹۹۲ نايب قهرمان اروپا شدند و مي توان گفت اين جوانان پرورش يافته مدرسه و يا آكادمي بودند كه تأسيس آن توسط معاونت فدراسيون فوتبال تركيه انجام شده بود و اوكان و يا «امره بلوزاوغلو» كه در ايتاليا به مارادوناي تركيه معروف شده است پرورش يافته اين مركز هستند.
«امره» در اين باره مي گويد: من به هيچ وجه احساس فشار نمي كنم، هميشه قبل از بازي احساس شادي و ايده آلي دارم و هيچ گاه دچار ترس نمي شوم. من ۲۳ ساله هستم، داراي تجربيات فراواني هستم و از سن ۱۸ سالگي تاكنون در بالاترين سطح از فوتبال حرفه اي قرار دارم.
اما به اين ستارگان آماده اسامي همچون «نيهات كاهوه چي» مهاجم «رئال سوسيه داد»، «ايل دراي باش تورك» هافبك لوركوزان و «توگاي» بازيكن بلاكبرن را اضافه كنيد و خود «توگاي» مي گويد: سنول گونش بارها از من در مورد عملكرد بازيكنان جوان پرسيده بود و من نيز بعد از بازي با انگلستان تا حدودي، البته به دليل فشردگي رقابت هاي ليگ برتر دچار خستگي شده بودم و از «گونش» خواستم به جاي من از جوانان با آتيه ترك در تيم ملي استفاده كند.
در ادامه «روشتو ركبر»، «آلپاي اوزالان» مدافع استون ويلا عملكرد فوق العاده اي در مدت حضورشان در تيم ملي داشتند و «هاكان شوكور»كه هميشه به عنوان انتخاب درجه ۱ در پست مهاجم شمرده مي شده است به شدت در اين مدت و پس از مرگ پدر و مادرش در ۲ سال گذشته در زلزله آنكارا دچار افت محسوس و فاحشي شده است، اما رقباي او يعني «ايلمان مانسيز» و مهاجم تازه چهره شده و ۲۱ ساله فنر باغچه «تون كاي سان لي» تلاش سختي را براي به زير كشيدن «شوكر» آغاز كرده اند.
اما به گفته «گونش» اين اسامي همه گل هاي رز ما نيستند و بايد نام «حسن ساس» يك فوق ستاره است كه هواخواهان فراواني از كالچيو دارد را فراموش نكنيم. بازيكني كه به دليل سليقه شخصي مربيان گالاتا سراي و فنرباغچه مدت ها به روي نيمكت اين دو تيم نشست اما هيچگاه از نگاه تيزبين «گونش» پنهان نماند.
ولي به نظر مي رسد كه «سنول گونش» براي اجراي برنامه هاي آينده اش مبني بر صعود تيم ملي فوتبال تركيه به مسابقات يورو ۲۰۰۴ بيش از «اسون گوران اريكسون» تحت فشار قرارداد و وي در ادامه مي گويد: فوتبال تركيه رشد چشمگيري كرده است و همين موفقيت هاي اخير ما سبب گرديده تا مردم تركيه از ما توقعات فراواني داشته باشند، اما بازي با انگلستان به دليل برخورداري از حساسيت هاي كاذب و بالا، بازيكنان ما را دچار نوعي افت كرد و حتي نبايد مسافت طولاني راه را نيز از ياد برد، بايد بگويم كه ما براي بقاء به نتايج خوب و پيروزي بخشي نياز داريم.
اما كارشناسان معتقدند كه تيم «گونش» فوتبال را نمايشي، جذاب و تماشاگرپسند بازي مي كند، سبكي از فوتبال كه شايد ديگر در ساق هاي برزيلي ها به ندرت ديده شود و خود «گونش» مي گويد: نبايد فراموش كنيد كه فوتبال نوعي سرگرمي نيز هست، اما به عقيده من يك كالاي بازرگاني و يا تجارت نيست، من با اين سبك از فوتبال به شدت مخالفم، اما بايد تماشاگر را راضي نگاه داشت و من فكر مي كنم اگر چنين چيزي نباشد فوتبال تمام تماشاگران و علاقه مندان خود را از دست خواهد داد. اما «گونش» در ادامه صحبت هايش در مورد وجود فوتبال به عنوان يك ورزش مفرح اضافه مي كند: بدون شك فوتبال انگلستان در سطوح ملي و باشگاهي فوق العاده جذاب، ديدني و قابل تأمل است، اما به عقيده كارشناسان «گونش» هنوز در شگفت است كه چرا مطبوعات انگلستان همچنان به شدت از تيم ملي و عملكرد «اريكسون» انتقاد مي كنند و رفتارهاي او را مورد تمسخر قرار مي دهند. «امره بلوزاوغلو» نيز مي گويد: تك تك بازيكنان ما براي موفقيت هاي تيم ملي بايد تلاش كنند، آنها به مانند سربازاني هستند كه بايد تا آخرين قطره خونشان بجنگند. به هر صورت ما به طور حتم به دور بعد مسابقات صعود خواهيم كرد و به ديگران ثابت خواهيم كرد كه اين موفقيت ها نيز همانند درخشس هاي ما اتفاقي و شانسي نبوده است.
به هر صورت فوتبال تركيه رشد و جهشي را آغاز نموده است كه مرهون يك دهه تلاش، تمرين، برنامه ريزي اصولي و مهمتر از همه سرمايه گذاري است، فوتبال مملو از استعدادهاي ناب و گهواره اي براي پرورش جوانان پرآتيه وپرشور.
مترجم: مسيح فرزانه

سياهنمايي  در ورزش  ناپسند است
001045.jpg
عده اي  از كارشناسان  معتقدند، حجم  گسترده  كمبودها و نارساييها در ورزش  كشور باعث  شده  است  كه  اقدامات  و تلاش هاي  ارزنده اي  كه  در اين  عرصه  به  عمل آمده ، كمرنگ  جلوه  داده  شود.
به زعم  اين  عده ، بي ترديد شأن  مردم  و بخصوص  جوانان  اين  خطه  برخورداري  از امكانات  و شرايطي  بسيار بهتر از آنچه  كه  امروز در صحنه  ورزش  كشور به  عنوان  داشته ها مورد توجه  است ، مي باشد اما نبايد فراموش  كرد كه  در اين  سالها، اقدامات  مؤثري  نيز براي  توسعه  ورزش  كشور برداشته  شده  است .
يك  روانشناس  در اين  زمينه  مي گويد: گرايش  به  برجسته  كردن  نقاط ضعف  و فهرست  كردن  نارساييها و مشكلات  و چشم  بستن  بر مجموعه  فعاليتهاي  انجام  شده  به  عنوان  يك  پديده  رايج  در ابعاد مختلف  در جامعه  تسري  يافته  است .
دكتر «محمد خير» مي افزايد: در اصطلاح  نديدن  نيمه  پر ليوان  به  عنوان  يك  عارضه  در بين  اقشار مختلف  وجود دارد و همين  امر عامل  كم  توجهي  به تلاش ها و زحماتي  است  كه  در گوشه  و كنار كشور انجام  شده  و يا مي شود.
وي  اضافه  كرد: به  همان  ميزان  كه  روحيه  نقادي  براي  بهبود روند امور تأثيرگذار و مطلوب  است ، اصرار بر بزرگنمايي  نواقص  و گذشتن  از كنار كارهاي  صورت  گرفته ، پديده  ناپسندي  است  كه  بعضاً به  عنوان  رويه  افراد مانع  از طرح  اقدامات  مؤثري  است  كه  توسط افراد و يا دستگاههاي  مختلف  به  مرحله  اجرا درمي آيد.
اين  روانشناس  بي توجهي  به  محدوديتها و فقدان  منابع  اعتباري  مورد نياز را يكي  از شاخصه هاي  اين  نوع  برخوردها عنوان  كرد.
يك  كارشناس  ارشد مشاوره  نيز گفت : بروز اين  پديده  كه  در واقع  مترادف  با ناديده  انگاشتن  خدمات  و زحمات  و تبليغ  كارهاي  انجام  نشده  است ، به  يك  دوره  زماني ، محدود نمي شود اما در تشديد آن  عواملي  دخالت  داشته اند.
«مرضيه  جمشيدي » افزود: علي  رغم  آموزه هاي  ديني  و ملي  كه  بر تبيين  موارد مثبت  تأكيد دارد در طول  زمان  عادت  كرده ايم  كه  مشكلات  را بيش  از حد واقعي  خود عنوان  كنيم  و همين  امر باعث  سست  شدن  اراده ها براي  مقابله  با معضلات  مي شود.
وي  اضافه  كرد: رسانه ها در شيوع  اين  تفكر و رويكرد مبرا نيستند و شاهد اين  مطلب  هستيم  كه  بيشتر تيترهاي  انتخابي  ناظر بر انتقاد و بيان  كمبودها است  و جنبه هاي  سازنده  كه  مؤيد فعاليتهاي  به  عمل  آمده  است ، اغلب  در حاشيه  قرار مي گيرد.
اين  كارشناس  ارشد مشاوره  گفت : نمي توان  اثرات  منفي  حاصل  از اين  نوع  گرايش  را بر روحيه  مخاطبين  نفي  كرد، زيرا استمرار در اين  راستا باعث  مي شود كه  ذهنيت  افراد بيشتر متوجه  مسايل  و مشكلات  شده  و اين  موضوع  داراي  پيامدهاي  خاص  خود بر روحيه  افراد است .
يك  كارشناس  ارشد ديگر مشاوره  مي گويد: ورزش  نيز از عرصه هايي  است  كه  بيشتر افراد خود را صاحب  نظر قلمداد كرده  و براي  اين  كه  بتوانند مخاطبيني  براي  خود پيدا كنند از اين  پيش  زمينه  براي   پذيرش  نقاط ضعف  استفاده  مي كنند.
«عباس  ارجاعي» مي افزايد: دست  يافتن  به  تريبون  و يا كانال  ارتباطي  نبايد افراد را به  اين  سمت  سوق  دهد كه  از كاه ، كوهي  ساخته  و به  اين  ترتيب  با بمباران  اطلاعاتي  مسيري  را كه  خود بر آن  باورند، بر ديگران  تحميل  كنند.
وي  اضافه  مي كند: تشديد روند انتقادات  و ناديده  گرفتن  خدمات  سبب  افزايش  عطش  مخاطب  شده  و در ادامه  مسير گريزي  جز افزودن  بر حجم  مطالب  كه  سره  و ناسره  آن  را نيز نمي توان  بخوبي  تشخيص  داد براي  منتقدين  غير منصف  باقـــي  نمي گذارد و در اين  وادي  بسياري  از حقوق  تضييع  مي شود.
معاون  تربيت  بدني  شيراز در اين  زمينه  گفت : بايد مانع  از گسترش  اين  روند در عرصه  ورزش  شويم  كه  حتي  جسارت  عنوان  كردن  خدمات  نيز از دست  اندركاران  سلب  شده  و آنها نيز براي  عقب  نماندن  از اين  قافله  بر طبل  مشكلات  و انتقادات  كوبيده  و در اين  هياهو، حق  مطلب  ادا نشود.
«عباس  حبيبي » افزود: روشن  است  كه  اين  موضوع  به  معناي  نپذيرفتن  انتقادات  و ايرادات  متعدد در عرصه  ورزش  كشور و ايجاد حاشيه  امنيت  براي  مسامحه كاران  نيست  بلكه  موضوع  اساسي  تأكيد بر بيان  واقعيات  جامعه  ورزش  كشور و يا منطقه  خاصي  است .
وي  گفت : نبايد براي  خارج  كردن  رقيب  از صحنه  به  شيوه هاي  نامناسب  متوسل شويم  و يك  نمونه  از اين  شيوه ها نفي  تلاش هايي  است  كه  توسط مجموعه اي  انجام  شده  و براي  ما خوشايند نيست .
معاون  تربيت  بدني  شيراز تصريح  كرد: همانگونه  كه  در عرصه  سياسي  سياهنمايي  مطرود است  در ورزش  نيز توسل  به  اين  شيوه  نمي تواند منجر به  نتيجه  مطلوب  شود و تنها تشديد اختلافات  و عقب  ماندن  ورزش  را در پي  دارد.
علي خليجي

فوتبال خارجي
گوناگون
|  فوتبال خارجي  |  گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |