سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۰۷۹
گزارش
Front Page

مركز اطلاع رساني و تكنولوژي اطلاعات اصفهان
تاثير تكنولوژيهاي ارتباطات ، اطلاعات ، عوامل مربوطه و بازده فرآيند آن ، بر روي تعداد و ساختار نيروي كار اثر گذاشته و موقعيتهاي كاري و الگوهاي حرفه اي را تغيير داده است . تكنولوژيها بر روي وضعيت كارگران به خصوص در سالهاي اخير موثر بوده و به ندرت شغلي يافت مي شود كه تحت تاثير آن قرار نگرفته باشد . نياز به ساختار مدرن علم ارتباط از راه دور و ضرورت توسعه علم ارتباطات و اطلاع رساني منجر به كوشش مستمر اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان در ايجاد مركز اطلاع رساني و تكنولوژي اطلاعات گرديد .
001865.jpg
001835.jpg
001870.jpg
001875.jpg
001880.jpg
مركز اطلاع رساني و تكنولوژي اطلاعات اصفهان ، به عنوان اولين و بزرگترين مركز تحقيقات و آموزش تكنولوژي اطلاعات استان اصفهان ، با مجهز ترين امكانات رايانه اي و استفاده از كادر مجرب و متعهد ، همچنين با رعايت سطح بالاي استاندارد هاي جهاني در تكنولوژي اطلاعات در بهمن ماه ۱۳۷۹ آغاز به كار نمود . هم اكنون با ارائه رشته هاي متنوع آموزشي در زمينه تكنولوژي اطلاعات ، اطلاع رساني و خدمات پژوهشي ، اطلاع رساني و اينترنت در اين مركز به اميد برداشتن گامهايي بلندتر با كه پشتيباني علمي و معنوي هموطنان ، چراغ راه است .
معرفي واحدهـاي IT مركز
۱- واحد برنامه نويسي و طراحي وب
دنياي اينترنت ، مجموعه عظيمي از صفحات HTML است و طراحي اين صفحات امروزه در علم كامپيوتر به صورت يك تخصص به ذات و مستقل در آمده است.
واحد برنامه نويسي و طراحي وب وظيفه برنامه نويسي و طراحي و ساخت صفحات وب را در مركز IT بر عهده دارد. اين طرحها و برنامه ها توسط متخصصين و كارشناسان برجسته اين واحد صورت گرفته و بر روي وب منتشر ميگردد. اين واحد نقش بسزايي در اطلاع رساني و معرفي آموزش فني و حرفه اي و اطلاع رساني در زمنيه فناوري اطلاعات و ارتباطات به اقشار جامعه دارد.
اطلاع رساني در تمام زمينه هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات به تمام اقشار جامعه و همچنين معرفي دوره هاي آموزشي فني و حرفه اي و فعاليتهاي متنوع آن جهت اطلاع عموم و پاسخ دهي از راه دور به متقاضيان دارد. در واقع از مهمترين وظايف اين واحد به روز رساني وب سايتهاي سازمان آموزش فني و حرفه اي و مركز IT ميباشد.
اين واحد در ابتدا كار خود را با طراحي دو سايت سازمان آموزش فني و حرفه اي و مركز IT اصفهان كه همراه با مرجع سايتهاي ايراني و خارجي را آغاز نمود.
فعاليتهاي انجام شده
اين واحد در سال ۸۱ كار خود را بر روي ۵ پروژه مهم وب سايت فعلي سازمان آموزش فني و حرفه اي و مركز IT آغاز نمود و پس از تكميل طراحي و ساخت وب سايتها وظيفه به روز رساني و تكميل سايتها را بر عهده گرفت كه در ذيل اطلاعات جامعي در مورد وب سايتها مي آوريم :

الف- سايت سازمان آموزش فني و حرفه اي
001900.jpg
وب سايت اوليه اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان
001895.jpg
وب سايت فعلي اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان

وب سايت اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان كه اطلاعات جامعي را در مورد اين سازمان - عملكرد آموزشي سازمان - معرفي مراكز ثابت و سيار سازمان - گواهينامه ها و ... را شامل ميشود.
www.etvto.net

ب- سايت مركز IT اصفهان
001885.jpg
وب سايت اوليه مركز تكنولوژي اطلاعات اصفهان در قالب سايت etvto
001890.jpg
وب سايت فعلي مركز تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات اصفهان

وب سايت مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات اصفهان كه در اين سايت اطلاعات جامعي در مورد فناوري اطلاعات (تكفا) - معرفي
مركز - واحدهاي مركز - دوره هاي آموزشي( تاريخ و زمان
آزمونها و ...) - فعاليتها- معرفي كارآموزان برتر ( جهت تشويق كارآموزان و مربيان ) را بدست خواهيد آورد.
001855.jpg
وب سايت خبري فناوري اطلاعات

www.esfahanit.com

ج - سايت خبري itkhabar
وب سايت ملي اخبار فناوري اطلاعات و ارتباطات كه روزانه تعداد زيادي از اخبار فناوري اطلاعات را دريافت و در سايت مزبور براي علاقمندان منتشر سازد. يكي از مهمترين وظايف اين واحد به روز رساني و وارد نمودن اخبار اين سايت ميباشد.
www.itkhabar.com

د- سايت فارسي لينك
001845.jpg
وب سايت فعلي بانك اطلاعات سايتهاي مشهور ايراني و خارجي
001850.jpg
وب سايت قبلي بانك اطلاعات سايتهاي مشهور ايراني و خارجي در قالب سايتit.etvto.netتت

اين وب سايت قسمتي از كتاب راهنماي سايتهاي ايراني و خارجي روي وب مي باشد كه ابتدا در قالب سايت Esfahanitو سپس در قالب وب سايت farsilinkطراحي و اجرا گرديد. اين وب سايت فهرست جامعي از وب سايتهاي ايراني را در خود جاي داده است كه كليه كاربران اينترنت مي توانند از اين سايت به عنوان يك فهرست راهنما استفاده كنند. لازم به توضيح است اين سايت روزانه Update مي شود و نشاني هاي اينترنتي جديد و يا سايت هايي كه نشاني خود را از طريق ايميل ارسال داشته اند،درآن قراردارد.
www.farsilink.com

هـ- سايت استاد آن لاين
001840.jpg
وب سايت تخصصي آموزشهاي از راه دور

اين سايت ابتدا در قالب etvto طراحي و اجرا گرديد و سپس با اتمام طراحي و ساخت سايت واحد توسعه و آموزشهاي مجازي وظيفه تكميل و به روز رساني اين سايت را بر عهده گرفت.
www.ostadonline.com
۲- واحد تحقيق و برنامه ريزي
وظيفه اصلي اين واحد در سه مقوله تحقيق ، ترجمه و تأليف خلاصه مي گردد. در اين واحد علاوه بر كار ترجمه ، دريافت اطلاعات از اينترنت و دسته بندي آنها نيز انجام مي پذيرد. تنظيم و ترجمه مقالات اينترنتي در زمينه هاي علمي و فني گوناگون ، تهيه جزوات مرتبط با آموزش به كمك مطالب اينترنتي و تاليف و ترجمه متون مربوط به علوم و فنونِ آموزش كه بر گرفته از شبكه اينترنت مي باشد ، انجام تحقيقات مختلف و تأليف كتب گوناگون ، بررسي نظام هاي آموزش هاي فني و حرفه اي كشورهاي مختلف جهان ، سرويس دهي واطلاع رساني به كارگاههاي اداره كل آموزش فني و حرفه اي و قرار دادن جديدترين و به روزترين اطلاعات در اختيار آنها ، برقراري ارتباط با ديگر مراكزفني و حرفه اي در سراسر دنيا و مراكز آموزشي مرتبط با آموزشهاي فني و حرفه اي ، ترجمه مطالب سايت اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان و سايت مربوط به مركز تكنولوژي اطلاعات اين اداره كل (www.etvto.net) نيز از جمله فعاليتهاي اين واحد به حساب مي آيد. طرحهاي تحقيقاتي مهم سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور و وزارت كار و امور اجتماعي نيز به اين واحد ارجاع داده مي شود كه در بخش فعاليتهاي مركز به عناوين مذكور اشاره گرديده است.
عملكرد واحد در سال ۱۳۸۱ :
- تكميل فاز اول طرح تحقيقاتي توسعه آموزشهاي فني و حرفه اي ( با بررسي بيش از ۶۴۰۰۰ رشته آموزش فني و حرفه اي )
- تكميل فاز اول طرح تحقيقاتي توسعه همكاريهاي بين الملل آموزشهاي حرفه اي- همكاري- ILO ( سازمان جهاني كار)
- طرح تحقيقاتي مدل جامع پارك فن آوري اطلاعات
- طرح تحقيقاتي مدل جامع مركز تربيت مربي آموزشهاي حرفه اي
- بررسي نظام آموزشهاي مجازي فني و حرفه اي كشورهاي مختلف جهان
- تهيه كتاب راهنماي سايتهاي ايراني و سايتهاي مشهور خارجي بر روي وب
- برقراري ارتباط با مراكز آموزش فني و حرفه اي و ديگر مراكز آموزشي در سراسر جهان
- ترجمه كتاب آموزش براي كار شايسته - مجموعه بيانات و مصوبات ISO
- مروري بر آخرين كنفرانسها و همايشهاي برگزار شده در ارتباط با آموزشهاي فني و حرفه اي در كشورهاي مختلف جهان
- ترجمه متون و مقالات فني ، آموزشي ، علمي و مديريتي
- بررسي آموزشهاي حرفه اي ارائه شده در زندانهاي كشورهاي مختلف جهان
- بررسي چشم اندازها و گرايشهاي جهاني در آموزشهاي حرفه اي
- ترجمه متون مربوط به سايتهاي اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان
- بررسي مشاغل بخش خدمات ، طبقه بندي مشاغل ملي كشوري و طبقه بندي ISCO88 به منظور بررسي راهكارهاي نوين در امر اشتغالزايي
۳- واحد خدمات ماشيني
اين واحد كه تقريباً نقش پشتيباني را براي كليه واحدهاي مركز ايفا ميكند، وظايفي به شرح ذيل دارد :
تايپ و ويرايش و تهيه كليه جزوات آموزشي. تايپ سوالات آزمونهاي ورودي . پاياني دوره هاي آموزشي . تايپ كليه نامه هاي اداري داخلي و خارجي مركز . تهيه اعلاميه ها، دمو ها و تيزرهاي آموزشي و كنفرانسي مركز . جمع آوري اخبار سايت www.itkhabar.com ، جمع آوري آدرس سايتها براي تكميل بانك اطلاعاتي www.farsilink.com ، جمع آوري Email كليه سايتهاي آموزشي ، تحقيقاتي ، علمي و كاربردي براي برقراري ارتباطات علمي - آموزشي با اين گونه مراكز . تهيه خبر از بازديد ها ، نمايشگاهها و كنفرانسهاي مركز و در آخر جمع آوري كليه آمار ماشيني مراكز آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان كه اين مراكز بالغ بر ۴۰ مركز آموزشي هستند و آمار ماشيني خود را به اين مركز به صورت ماهيانه ارسال كرده و اين واحد موظف در پايان تعهد هر ماه ، آمار را به ستاد منتقل كند. كنترل ، نظارت ، رفع نقص آموزش نسخه هاي جديد، دريافت و ارسال اطلاعات ماشيني، آمار كارآموزان از مهمترين وظايف اين واحد است.
عملكرد واحد در سال ۱۳۸۱ :
- تايپ و ويرايش كتاب آدرس سايتهاي مفيد ايراني و خارجي
- تايپ جزوات آموزشي مركز
- جمع آوري و ارسال آمار ماشيني مراكز ( كه اين رقم بالغ بر ۱۶۳۳۸۵ نفر بوده است)
- تغذيه اطلاعاتي سايت www.itkhabar.com از آذر ماه ۱۳۸۱
- شركت در نمايشگاه تكنولوژي اطلاعات در ارديبهشت ماه ۱۳۸۱
۴- واحد رباتيك :
رباتيك يك حوزه مهيج و مجموعه اي از علوم پويايي باي مطالعه است. زمينه اصلي براي شخصي كه شروع به مطالعه اين علم ميكند عبارت است از عناوين متفاوتي از مهندسي و علم كامپيوتر ميباشد.
از آنجايي كه چنين زمينه اي نادر است واحد روباتيك اقدام به برگزاري دوره هايي نموده است كه هدف آن آشنايي كارآموزان با مباني و اصول پايه اي رباتيك مربوط به سه رشته اصلي مكانيك، الكترونيك و برنامه نويسي ميباشد. كارآموزان طي دوره با آشنايي به مباني و اصول رباتيك ، ...... و قابليت لازم را جهت شروع پروژه هاي تيمي رباتيك بدست خواهند آورد.
هدف اصلي از برگزاري دوره برقراري هماهنگي لازم بين اعضاء يك تيم رباتيك ميباشد. علاوه بر آن سعي شده است، فهرست نسبتاً كاملي از مراجع جهت انجام پروژه هاي رباتيك و همچنين اطلاعات كاربردي هر رشته در اختيار كارآموزان قرار گيرد. لازم به ذكر است ، علاوه بر تدريس مطالب نظري ، از نرم افزار هاي كمك آموزشي جهت شبيه سازي اصول پايه اي روباتيك استفاده ميگردد
۵- واحد پذيرش . آموزش و آزمون
در اين بخش كليه عمليات مربوط به آموزشهاي تخصصي علوم كامپيوتري و تكنولوژي اطلاعات انجام مي گيرد.اين عمليات شامل :پذيرش و ثبت نام كارآموزان ، تهيه و تنظيم برنامه آموزش ، برگزاري آزمونهاي گزينشي جهت ثبت نام كارآموزان ، تهيه سئوالات آزمون و جزوات آموزشي است. ثبت اطلاعات آماري مربوط به كليه كارآموزان مركز T نيز در اين بخش انجام مي پذيرد. لازم به ذكر است كه كليه آموزشهاي تخصصي اين مركز همانند ساير مراكز آموزش فني و حرفه اي به صورت رايگان در اختيار متقاضيان آموزش قرار مي گيرد.
رشته هاي آموزشي ارائه شده در اين مركز بدين شرح مي باشد:
اينترنت - ۳DMAX - ASP - MCSE - مفاهيم شبكه - HTML - Access - Visual basic - دلفي - Windows XP ذFlash - Photoshop - A+ - MOUS - Linux- CIW- CCna - ICND - رشته هاي تلفيقي اتوماسيون اداري ، گرافيك رايانه اي ، طراحي و برنامه نويسي و ساير رشته ها
۶- واحد سخت افزار
در واحد سخت افزار مركز اطلاع رساني و تكنولوژي اطلاعات اصفهان كليه خدمات پشتيباني مركز انجام ميگيرد. نظر به اينكه هر مجموعه از سيستمها نياز به يك سري خدمات فني و پشتيباني دارد، اين مركز نيز براي بر طرف كردن اين نياز ، از واحد سخت افزار كمك ميگيرد. اين واحد مجموعه اي از سخت افزار هاي يدكي و تجهيزات تعمير و تعويض را در بر ميگيرد . به عنوان واحد پشتيباني فني سخت افزارهاي مركز انجام وظيفه مينمايد.
عملكرد واحد در سال ۱۳۸۱ :
- راه اندازي اتوماسيون اداري
- راه اندازي اينترنت دفاتر كارمندان اداره
- توسعه اينترنت در كلاسها
- راه اندازي كافي نت در مراكز كشاورزي ، شاهين شهر و شهرضا
- ارتقاء سخت افزاري در سايت مركزي
- پشتيباني از ديگر سيستمهاي سخت افزاري اداره كل و مراكز تابعه استان
۷- واحد كافي نت و امور مشتركين :
با توجه به توسعه روز افزون اطلاع رساني و اهميت آن در ميان اقشار مختلف جامعه ، اين مركز از سال ۱۳۷۹ اقدام به راه اندازي كافي نت نموده است، كه مخاطبان اصلي آن مربيان مراكز مختلف فني و حرفه اي ، كارآموزان رشته هاي آموزشي مختلف و كارآموزان مركز اطلاع رساني و تكنولوژي اطلاعات استان اصفهان ميباشند. مربيان و كارآموزان مراكز مختلف با استفاده از كوپن هايي كه بطور رايگان در اختيار آنها قرار داده ميشود، پذيرفته شده و از امكانات كافي نت استفاده ميكنند. در ضمن با توجه به استقبال به عمل آمده از طرف مشتريان به صورت آزاد ، سوبسيد دار نيز پذيراي افراد مختلف ميباشد. نهايتاً ميتوان گفت كه بطور متوسط ۶۰% كاربران را خانمها و ۴۰% ديگر را آقايان تشكيل داده اند.
۸- واحد توسعه IT و واحد آموزش مجازي
در راستاي تحقق اهداف مركز اطلاع رساني و تكنولوژي اطلاعات اصفهان ، مبني بر گسترش اطلاعات و فن آوري روز ، وجود واحدي جهت توسعه همه جانبه ، ضروري تلقي مي گردد . بر اين اساس واحدي بنام واحد توسعه در خرداد ماه ۸۱ در مركز راه اندازي شد تا در برنامه هاي توسعه تكنولوژي اطلاعات و نيز پيگيري و ارائه مباحث نوين در اين علم انجام وظيفه نمايد . در اين راستا مي توان به پيگيري مباحث مربوط به آموزش Online همانند تنظيم جزوات آموزشي IT جهت استفاده در سايت www.ostadonline.com اشاره نمود . Search و تهيه Ebook مرتبط با IT و قرار دادن اين در سايت Ostadonline براي دريافت مجاني كاربران از طريق سايت از ديگر وظايف اين واحد به شمار مي آيد.
عملكرد اين واحد در طي سال گذشته :
۱- راه اندازي و ايجاد سايت www.ostadonline.com
۲- تهيه جزوات آموزشي توسط مسئولين واحد و نيز مربيان واحد آموزش مركز
۳- ايجاد آزمون براي كساني كه از طريق سايت آموزش مي گيرند .
۴- صدور مدرك تاييديه براي كاربراني كه آموزش مي گيرند ( طبق مندرجاتي كه در سايت مي باشد )
۵- جستجو و تهيهEbook و قرار دادن آن بصورت مجاني در سايت براي كاربران
۶-جستجوي نرم افزارهايي كه در ارتباط با مشاغل مختلف كاري است و تهيه جزوه از آنها
۷- طراحي سئوالات المپياد ( مرحله استاني و مرحله كشوري )
۸- ترجمه مباني تئوري كتاب Design Methodology and Technology (CIW)

آموزشگاه هاي رايانه كشور در معرض ورشكستگي
001860.jpg
با گرفته شدن حق آموزش دوره هاي كار و دانش به وسيله ي آموزشگاه هاي رايانه اي ، حداقل ۶۰۰ آموزشگاه در كشور با ضررهاي غير قابل جبران مواجه مي شوند. ولي الله قديمي، مدير عامل انجمن تخصصي مديران آموزشگاهها رايانه اي كشور، در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اين مطلب اظهار داشت: در اواخر ۸۱ آموزش و پروش استان تهران، بخشنامه اي را به مناطق مربوط ارسال كرد.
در اين بخشنامه آمده بود كه در سال ۸۲ و ۸۳ و پس از آن با آموزشگاههاي رايانه اي جديد، عقد قرارداد كار و دانش بسته نمي شود و دوره هاي مربوط به ۴ دوره تخصصي محدود شود كه دو دوره آن مربوط به گرافيك كامپيوتري و متحرك سازي بود كه از موارد مجاز آموزشگاههاي رايانه اي محسوب نمي شد و به طريقي از گردونه ي آموزش خارج شده و تنها آموزش به دوره بانكهاي اطلاعاتي و شبكه هاي كامپيوتري محدود مي شد. وي، افزود: پس از گذشت دو الي سه ماه پس از سال جديد، زمزمه هاي شنيده شد كه كليه ي آموزش هاي كار و دانش به سمت مدارس دولتي وابسته به آموزش و پرورش سوق پيدا كنند، كه كليات اين مساله با بحث خصوصي سازي و كم كردن تصدي دولت در امور محوله مغايرت دارد. از طرفي بسياري از آموزشگاههاي رايانه اي كه مجوز كار و دانش دارند، در سال ۸۰ و ۸۱ مجوز فعاليت خود را دريافت كرده اند و اگر آموزش و پرورش درصدد بود چنين اقدامي كند، لازم بود از چند سال گذشته چنين مساله اي را بيان مي كرد تا يكسري از آموزشگاهها درصدد تجهيزات آموزش هاي خود نباشند. قديمي، خاطر نشان كرد: اين مساله موجب خواهد شد حداقل ۲۰۰ آموزشگاه رايانه اي در تهران و ۴۰۰ آموزشگاه در سراسر كشور كه مجوز كار و دانش دريافت كرده اند، با ضرري غير قابل جبراني روبرو شوند.
وي افزود: البته اين مساله به تحت فشار بودن آموزش و پرورش از سوي سازمانها قضايي باز مي گردد، كه ملزم است، طبق قانون اساسي، آموزش هاي دبستان تا ديپلم را به صورت رايگان براي مردم فراهم كند. در اين راستا آموزش هاي لازم در كار و دانش اين اجبار را ايجاد مي كرد كه هزنيه هايي به آموزشگاههاي خصوصي پرداخت شود و براي اينكه راه كار قانوني براي اين امر انديشيده شود، از جمله كارهايي كه كشور انجام مي دهند بحث خريد آموزش است.
وي در توضيح «خريد آموزش»، ياد آور شد: در ساير كشورها معمولا دولت ها بودجه اي براي بحث آموزش در نظر مي گيرند كه اين هزينه به بخش هاي خصوصي مانند آموزشگاههاي داده مي شود و دانش آموزان به صورت رايگان از اردوهاي آموزشي استفاده مي كنند.
اما اكنون آموزش و پرورش از اين بودجه، درصدد تجهيز مدارس است تا آموزش ها در مدارس مربوط ارائه شود. كه اين قضيه موجب مي شود تصدي به سمت بخش خصوصي سوق پيدا كند و آموزش تخصصي رايانه در جامعه اطلاعاتي كه امري حياتي محسوب مي شود، زير سوال برود. در اين رابطه نيز فرصت هايي از سازمان فني و حرفه اي و يا آموزش و پرورش براي بررسي بيشتر اين قضيه خواسته ايم كه اجابت نشد، در اين راستا گله اي از سازمان مربوطه به خود داريم كه از اين پي گواهي نامه اي را صادر خواهد كرد كه خود هيچ نظارتي را در آموزش و آزمون آن ندارد و حجم زيادي از مسائل بروكراسي تامين گواهينامه آموزش و پرورش توسط سازماني پيگيري مي شود كه وظيفه ي اصلي آن سرويس دهي به بخش خصوص است. قديمي، ياد آور شد: به طور كلي سازمان فني و حرفه اي به عنوان تنها متولي آموزشهاي مهارتي، نتوانسته است نقش خود را در رابطه با آموزش هاي كار و دانش، خوب ايفا كند، كه شايد اين كاستي ها موجب شد تا آموزش و پرورش به فكر خود اتكايي افتد و بحث آموزش هاي كار و دانش را صددرصد قبضه كند. وي، در پايان، گفت: انجمن آموزشگاههاي رايانه اي كشور، آمادگي خود را براي تشريك مساعي با تمامي ارگانهاي ذي ربط براي رفع اين معضل و كم كردن دغدغه هاي آموزش و پرورش براي بالا بردن ضريب امنيتي نظارت در آموزش و آزمون اعلام مي كند و از بخش دولتي نيز مي خواهد بيش از اين با بخش خصوصي بي مهري نكنند و آنها در برنامه ريزي هاي خود شركت دهند. همچنين اميدواريم كه از بدبيني هاي آموزش و پرورش نسبت به همكاري با بخش خصوصي كاسته شود.

نرم افزارهاي ايراني با نام هاي خارجي عرضه مي شوند
تفاهم نامه اي كه ميان صادركنندگان ايراني نرم افزار با اينترنت سيتي دبي جهت حضور صادركنندگان ايراني در بازارهاي بين المللي امضا شد تا اندازه زيادي مي تواند به شناسايي نرم افزارهاي ايراني در بازارهاي بين المللي كمك كند.
براساس گزارش سايت خبري Itiran - دبي هم اكنون از جنبه هاي مختلف اقتصادي و تجاري مورد توجه سرمايه گذاران كشورهاي مختلف قرار دارد و به نوعي يك بازار بين المللي براي معرفي و عرضه محصولات كشورهاي پيشرفته و در عين حال بازاري نيز براي ارائه محصولات كشورهاي در حال توسعه است. هم اكنون بسياري از شركت هاي بزرگ در سراسر جهان دفاتر اقتصادي و نمايندگي در اين شهر ايجاد كرده اند و خصوصا شركت هاي كامپيوتري به اين موضوع توجه ويژه اي نشان داده اند، زير ساخت هاي مناسب مخابراتي و يك خط فيبر نوري دبي را به يك قطب فعال IT در منطقه تبديل كرده است. از اين رو بي علت نيست كه بسياري از شركت هاي ايراني نيز بازار خود را به سمت اين شهر سوق داده اند و اغلب دفاتري نيز در اين مكان ايجاد نموده اند. اينترنت سيتي دبي يكي از مراكز مهم بازرگاني فناوري اطلاعات در اين شهر است و به دليل شرايط و تسهيلات ويژه شركت هاي بزرگ بازار مناسبي را در اين منطقه ايجاد كرده اند. بنابر آمارها هم اكنون در اينترنت سيتي دبي بيش از ۷۵۰ شركت فعال در صنعت IT فعاليت مي كنند و تازه ترين محصولات اين صنعت عرضه مي شود. بنابراين و به طور طبيعي بسياري از شركت هاي ايراني تمايل دارند كه در اين بازار منطقه اي محصولات خود را عرضه كرده و يا با جديدترين محصولات آشنا شوند كه از اين طريق بتوانند با شركتهاي بزرگ خارجي ارتباط برقرار كنند. محمدرضا طلايي رئيس اتحاديه صادر كنندگان نرم افزار با اشاره به تفاهم نامه اي كه اخيرا ميان اين اتحاديه و اينترنت سيتي دبي امضا شده مي گويد: اينترنت سيتي دبي يك پل ارتباطي بين كشورها است تا شركت ها بتوانند توانايي هاي خودشان را بشناسند، قصد ما اين است كه در اين مكان ايران را به عنوان يك صادركننده نرم افزار معرفي كنيم. به گفته طلايي نشان دادن ايران به عنوان يك صادر كننده نرم افزار براي خيلي از شركت هاي معتبر جهان تازگي دارد چراكه هنوز ايران را به خاطر صادرات فرش، خشكبار و... مي شناسند اما كشوري مانند هند به خاطر فعاليت مستمر و حمايت دولت به عنوان يك صادر كننده نرم افزار براي تمامي كشورهاي معتبر در اين زمينه شناخته شده است. به گفته طلايي امضا تفاهم نامه با اينترنت سيتي دبي براي شناساندن بازار ايران و ايجاد يك بستر براي معرفي و عرضه نرم افزارهاي ايراني است در مرحله نخست اين معرفي توسط اتحاديه صـــادركنندگان نرم افزار انجام مي گيرد و پس از مدتي اگر شركت ها تمايل داشتند به طور مستقل به فعاليت خــود ادامه مي دهند. حضور در اينترنت سيتي دبي براي شركت هاي ايراني طبق اين تفاهم نامه با تخفيف ها و تسهيلاتي همراه خواهد بود. به گفته رئيس اتحاديه صادركنندگان نرم افزار تخفيف ويژه كه مطابق اين تفاهم نامه به شركت هاي ايراني ارائه مي شود شرايط مطلوبي را ايجاد مي كند تا اين شركت ها با هزينه پاييني محصولات خود را در بازارهاي جهاني معرفي كرده و در اين زمينه تجربيات بسياري را كسب كنند و از طرف ديگر با قوانين روز در حوزه IT و بازرگاني آشنا شوند. اما معرفي ايران به عنوان صادركننده نرم افزار چندان ساده نيست هر چند در زمينه توليد نرم افزار بسياري از شركت هاي ايراني محصولاتي با استاندارد هاي بين المللي تهيه مي كنند اما در هنگام عرضه معمولا نام هاي خارجي و غيره ايراني براي اين محصولات در نظر مي گيرند. مدير انفورماتيك يك سازمان دولتي مي گويد: چندي قبل به دنبال نرم افزاري براي امور مربوط به سازمان خود بوديم بعد از پيدا كردن مدتي به دنبال نويسندگان آن نرم افزار گشتيم و سرانجام متوجه شديم اين نرم افزار خارجي نويسندگان ايراني دارد كه براي نشان دادن كيفيت بالاي توليد از درج نام ايران روي محصول خود اجتناب كرده بودند. چنين موضوعاتي كم نيست و نمونه هاي بسياري مي توان يافت كه شركت هاي ايراني نرم افزارهاي خود را با شراكت يك شركت خارجي و با نام يك كشور ديگر كه در زمينه (IT) معتبر است ارائه مي شود.

|  آموزش  |   خبر  |   گزارش  |   گوناگون  |   مقاله  |

|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   بازگشت   |