سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۰۷۹
مقاله
Front Page

به سوي ويندوز لانگ هورن
(قسمت دوم)
001910.jpg

نحوه نصب كردن ويندوز لانگ هورن به طور كلي با نسخه هاي قبلي متفاوت خواهد بود. اگر به ياد داشته باشيد معمولاً بيشتر زمان نصب ويندوز به كپي كردن فايل هاي بسيار زيادي كه هسته اصلي ويندوز را تشكيل مي دادند اختصاص مي يافت.
در نسخه لانگ هورن به جاي اينكه تعداد زيادي فايل كوچك روي ديسك سخت شما كپي شوند و رفتاري را به خود اختصاص دهند يك Image File بزرگ كه حاوي تمام فايل هاي لازم است بر روي ديسك سخت كپي خواهد شد و سپس اين فايل بزرگ به قطعات كوچكتر تقسيم خواهد شد. با استفاده از اين روش احتمالاً زمان نصب ويندوز لانگ هورن به حدود ۱۵ دقيقه كاهش خواهد يافت.
با استفاده از اين روش ها به نظر مي رسد كاربران ساده تر، با ويندوز ارتباط برقرار كنند، به طور مثال در مورد ويندوز XP هنگامي كه سرويس پك مايكروسافت ارائه شد، اين شركت مجبور شد سرويس  پك هاي مختلف براي نسخه هاي مختلف ويندوز XP ارائه دهد. اما اين مسئله در مورد ويندوز لانگ هورن صدق نخواهد كرد. با كد بندي به صورت بلوك هاي مستقل يك سرويس پك براي تمام نسخه هاي ويندوز لانگ هورن كافي خواهد بود.
اما در مورد رابط گرافيكي ويندوز لانگ هورن مسئولان مايكروسافت به روشني ادعا مي كنند اين رابط گرافيكي را هنوز به هيچ يك از خبرنگاران نشان نداده اند. قبلاً تصور مي شد رابط گرافيكي ويندوز لانگ هورن از جهاتي شبيه به ويندوز XP با كمي تغييرات باشد كه ادعاي تازه مسئولان مايكروسافت با اين ايده كنار نمي آيد. رابط جديد گرافيكي ويندوز لانگ هورن به نام Aero خوانده مي شود و در ابتداي سال ۲۰۰۴ به طور كامل حاضر خواهد شد. استيو ويلت مسئول ارشد طراحي رابط گرافيكي ويندوز ادعا مي كند در رابط جديد از انيميشن و ويدئو استفاده شده است. به همين وسيله مي توان به راحتي فهميد رايانه هاي امروزي ما كه ميزبان ويندوز XP هستند بايد براي ويندوز لانگ هورن به طور كامل ارتقا يابند.
001920.jpg

اما در مورد فايل سيستم جديد كه به نام Winfs قرار بود جاي NTFS را بگيرد. به تازگي مايكروسافت ادعا كرده است. Winfs به هيچ عنوان جاي NTFS را نخواهد گرفت و به عنوان يك فايل سيستم مستقل مطرح نيست. احتمالاً Winfs در كنار NTFS قرار خواهد گرفت و عملكرد آن را بهينه خواهد كرد. نكته ديگر در مورد نحوه برخورد مايكروسافت با DVD است. ويندوز لانگ هورن به طور كامل از ضبط و پخش اطلاعات به روي DVD پشتيباني خواهد كرد و شايد همان طور كه ويندوز ۹۵ فناوري سي دي را به اوج رساند ويندوز لانگ هورن نيز DVD را به طور كامل جايگزين سي دي هاي امروزي كنند.
در ويندوز لانگ هورن روش جالبي براي طبقه بندي و مرتب كردن فايل هاي مختلف به وجود آمده است. ويندوز XP را در نظر بگيريد. شما با پوشه اي به نام عكس هاي من (MY PICTURES) داريد. اين پوشه مخصوص نگهداري عكس هاي شما مي باشد. ولي در ويندوز لانگ هورن شما ديگر با يك پوشه مخصوص فايلهاي تصويري روبه رو نيستيد. به جاي آن يك پوشه به صورت كتابخانه فايل ها كه فقط آدرس تصاوير را نگهداري مي كند جايگزين شده است. به اين ترتيب شما مجبور نيستيد فايل هاي تصويري خود را حتماً به پوشه مخصوص منتقل كنيد. علاوه براين در يك لحظه به تمام تصاوير موجود در ديسك سخت دسترسي خواهيد داشت. همين وضع براي پوشه هاي مخصوص فايل هاي صوتي و تصويري وجود دارد. حتماً متوجه هستيد كه در پوشه هاي كتابخانه به هيچ وجه فايل ها به صورت فيزيكي موجود نيستند. تنها ميانبرهاي فايل هاي صوتي و تصويري در اين پوشه ها جمع آوري مي شوند. اين پوشه ها به صورتي طراحي شده اند كه فقط ميانبر هاي فايل هاي مخصوص را نشان دهند براي اين كار به يك فيلتر مخصوص نياز است كه در ويندوز لانگ هورن با نام pivot شناخته مي شود. بنابر اين شما مي توانيد در اين پوشه حتي ميانبر ها را براساس اندازه فايل هاي اصلي و يا تاريخ ايجاد آنها مرتب كنيد. انواع كتابخانه ها در لانگ هورن فعلاً به دسته هاي بازيها، اسناد، موسيقي و آدرس تقسيم شده است.
اما پدر و مادرهايي كه هميشه از كار كردن بچه  ها با رايانه نگران بوده اند احتمالاً ويندوز لانگ هورن را بيشتر از قبل دوست خواهند داشت. ويندوز لانگ قسمتي به نام parent control دارد كه به والدين اجازه مي دهد فعاليت بچه هاي خود را در حين كار كنترل كنند. از طريق اين كنترل والدين مي توانند به بچه ها اجازه دهند كه از كدام بازيهاي نصب شده بر روي رايانه استفاده كنند. علاوه بر اين مقدار ساعات استفاده كودكان و يا تمام كاربران با دسترسي محدود را مي توان تعيين كرد.
كساني كه با امكانات مربوط به جست وجو در ويندوز زياد كار مي كنند حتماً از كندي كار شكايت دارند. با بزرگ شدن فضاي ديسك سخت و همينطور عوض نشدن روشهاي جست وجو در نسخه هاي مختلف ويندوز مشكل كماكان به قوت خود باقي است. مسئولان مايكروسافت قول داده اند اين مشكل با استفاده از winfs كاملاً حل شده است. در نسخه هاي آزمايشي كه هم اكنون در بازار است به نظر مي رسد اين ابزار ويندوز هنوز مشكل اساسي دارد. با اين احوال اگر اين پروژه مايكروسافت به نتيجه برسد قدرت جست وجو در سيستم عامل ويندوز بهبود بسيار زيادي خواهد يافت. برنامه جست وجو در لانگ ويندوز لانگ هورن به طور كامل توسط فناوري Net. طراحي شده است و زمان خوبي است كه مايكروسافت قدرت Net. را به رخ رقيبان بزرگ خود بكشد. اما زماني كه موضوعاتي كه در سمينار Win HEC مطرح شد بحث گرافيك و نحوه استفاده ويندوز لانگ هورن از سخت افزارهاي گرافيكي بود.
به گفته يكي از مسئولان برنامه ريزي ويندوز لانگ هورن قدم هاي بزرگي در اين راه برداشته شده است. در حال حاضر ويندوز xp و نسخه هاي قبلي آن قادر نيستند حتي با آخرين درايورهاي موجود از حداكثر قابليت خود به نحو احسن استفاده كنند. گويا مايكروسافت نحوه ارتباط سيستم عامل با سخت افزارهاي گرافيكي را به طور كامل تغيير داده است. اين تغييرات مطمئناً باعث خواهد شد، شما براي استفاده بهينه از اين امكانات به سخت افزارهاي قوي تري نياز داشته باشيد.
به همين ترتيب هم برنامه هايي كه تحت ويندوز اجرا مي شوند و هم محيط گرافيكي ويندوز از نظر كيفيت تصاوير بهبود قابل توجهي خواهند يافت. DirectX-۹ هم براي همين منظور طراحي و آماده بهره برداري در سيستم عامل جديد شده است.
در حال حاضر و با مراجعه به نسخه هاي آزمايش ويندوز لانگ هورن مي توان دريافت مايكروسافت فعلاً قصد ندارد اطلاعات اصلي مربوط به ويندوز جديد خود را به راحتي فاش كند. نسخه هاي آزمايشي ويندوز لانگ هورن نويد ابزار و امكانات جديدي را مي دهند كه ويندوزجيبور براي مقابله با رقباي نه چندان قدرتمند خود آن را توسعه دهد. توجه داشته باشيد حتي نسخه۱ Beta ويندوز لانگ هورن هنوز انتشار نيافته است پس ممكن است تا عرضه نسخه هاي نهايي تمام معادلات به راحتي به هم بخورد. همانطور كه در مورد ويندوز سرور ۲۰۰۳ اتفاق افتاد.

پرسش و پاسخ
Abrishamchi@hamshahri.org
001905.jpg

*من يك شناسه پست الكترونيك POP3 با دامنه سايت خودم به ثبت رسانده ام. اما مشكل اينجاست كه اگر بخواهيم از طريق كامپيوتر ديگري صندوق پستي الكترونيك خودم را چك كنم بايد تنظيمات مربوط در برنامه هاي مديريت پست الكترونيك انجام دهم.
محسني
راه حل بسيار ساده اي براي حل مشكل شما وجود دارد. بهتر است اقدام به ايجاد يك Account در سايت ياهو بكنيد. سپس مي توانيد كاري بكنيد كه تمام پيغام هاي شما به صورت خودكار به اين صندوق جديد ارسال شوند. براي اين كار روي Mail option كليك كنيد و گزينه Add را انتخاب كنيد. بقيه مراحل كار مانند تنظيم كردن برنامه Outlook براي دريافت ميل هاي POP3 است. كافي است آدرس سرور خود و كلمه عبور را به سايت ياهو بدهيد و بقيه كارها را به عهده ياهو بگذاريد. علاوه بر اين مي توانيد پيام هاي مربوط به هر حساب POP3 ديگري را هم به صورت جداگانه در پوشه هاي دلخواه نگهداري و دريافت كنيد.
* من از خدمات ميزباني سايت خود مطمئن نيستم. مثلاً نمي دانم آيا واقعاً سايت من با سرعتي كه مسئولان شركت ادعا مي كنند به اينترنت متصل است يا نه؟
001915.jpg

علي
ببينيد شايد شما نتوانيد هيچ وقت به طور صددرصد از اين مسئله مطمئن شويد. اما مي توانيد خيلي ساده سرعت Download شدن سايت خود را در اينترنت آزمايش كنيد. مي توانيد سري به سايت www. sitecofinder.co.uk
بزنيد. در اين سايت تقريباً مي توانيد حدس بزنيد كه آيا سايت شما از نظر سرعت دريافت در وضعيت خوبي قرار دارد يا نه. علاوه بر اين اگر طراحي صفحات شما دچار مشكل باشد و سايت بيش از حد سنگين باشد باز هم اين سايت اخطارهاي لازم را به شما مي كند.
*من قصد دارم يك سايت طراحي كنم كه بايك مشكل برخورد كردم. من گرافيست هستم و معمولاً از مانيتورها با دنت بالا و همچنين۱۲۸۰ Resolution به بالا استفاده مي كنم. وقتي سايت را در اين حالت طراحي مي كنم مشكل ندارد ولي وقتي سايت با مانيتوري كه از دقت كمتري استفاده مي كند ، ديده مي شود اجزاء سايت به هم مي ريزد.
جباري
شما بايد در هنگام طراحي صفحات و به خصوص هنگام ايجاد جدول ها دقت كنيد كه اندازه جدول ها را با درصد مشخص كنيد و نه با Pixel. اين كار باعث مي شود سايت شما بر روي تمام مانيتورها با هر دقت درست و متناسب ديده شود. اندازه خانه ها نيز بايد حتماً با درصد مشخص شود تا مشكلي پيش نيايد.

|  آموزش  |   خبر  |   گزارش  |   گوناگون  |   مقاله  |

|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   بازگشت   |