شنبه ۷ تير ۱۳۸۲
شماره ۳۰۹۰-Jun,28.2003
گوناگون
Front Page

به بهانه نخستين سالگرد آكادمي المپيك
علمي شدن ورزش شتاب مي گيرد
001120.jpg
آكادمي ملي المپيك به عنوان مؤسسه اي علمي، آموزشي، پژوهشي، فرهنگي و تخصصي وابسته به كميته ملي المپيك است
اشاره: ورزش به عنوان يك پديده اجتماعي در برايند فرهنگ هاي مختلف و ادوار تاريخي يك هنر است. هنري توأم با خلاقيت و ابتكار كه قادر است زمينه هاي فرهنگي يك جامعه را در بسترهاي سياسي، اجتماعي و حتي اقتصادي فراهم نمايد.
موزه هاي موجود در كشورهاي اروپايي نشانگر توجه خاص ورزش به هنر است. از دوران المپيك باستان تا به امروز تاريخ پرنوساني را در هنر ورزش شاهد بوده ايم. از مكتوبات حماسي يونان باستان تا شاهنامه فردوسي، از تئاترهاي سوفكلس تا فيلم هاي مستند لني ريفينشتال همه مؤيد تاريخ ورزش و هنر و تلقي آنها در يك نقطه اجتماعي است ايجاد آكادمي براي هركشور و كميته ملي المپيك يك ضرورت تاريخي است كه خوشبختانه در شرايط فعلي مي توانيم ادعا كنيم كه مركزي به نام آكادمي براي ورزش و هنر خود داريم. اين حركت را به فال نيك مي گيريم.
يك سال از تأسيس آكادمي كميته ملي المپيك جمهوري اسلامي ايران گذشت. انديشه و طرح ايجاد آكادمي در سال ۱۳۷۳ پي ريزي شد و با توجه به امكانات جديد و اساسنامه قبلي مصوب ۱۷/۱۰/۱۳۷۳ با اصلاحاتي توسط هيأت اجرايي كميته ملي المپيك در سال۱۳۸۰ تصويب شد و سرانجام اين مجموعه در تاريخ ۳۱/۳/۸۱ با حضور «ژاك روك» رئيس كميته بين المللي المپيك افتتاح شد. مركزي كه در دل مجموعه ورزشي انقلاب نظر هر بيننده اي را به خود جلب مي كند. لزوم ايجاد چنين مركزي از سالهاي پيش احساس مي شد و تعدد چنين مراكزي به طور حتم باعث خواهد شد تا ورزش ايران با فاصله گرفتن از ورزش هاي سنتي با شتاب بيشتري به سوي علمي شدن حركت كند.
آكادمي ملي المپيك به عنوان مؤسسه اي علمي، آموزشي، پژوهشي، فرهنگي و تخصصي وابسته به كميته ملي المپيك است و در چارچوب اهداف زير فعاليت مي كند.
۱- تبيين و ترويج اصول و اهداف نهضت المپيزم و آشنا كردن جامعه با آرمانها و اهداف نهضت المپيك
۲- اشاعه و گسترش روحيه جوانمردي و تحكيم فضايل اخلاقي
۳- استعداديابي، مطالعه، پژوهش و بهره گيري از علوم ورزشي از جهت رشد و توسعه و ارتقاء سطح عملكرد ورزشي
۴- فراهم سازي تسهيلات و ارائه خدمات نوين تمريني، آموزشي، پژوهشي و پزشكي ورزشي
۵- آماده سازي قهرمانان ملي براي شركت در رويدادهاي مهم ورزشي مانند بازيهاي المپيك، آسيايي، غرب آسيا و همبستگي كشورهاي اسلامي
۶- برگزاري برنامه هاي فرهنگي، هنري، نمايشگاههاي كتاب، عكس و جشنواره فيلمهاي فرهنگي- تربيتي و ورزشي
۷- برگزاري دوره هاي آموزشي، همايش ها و جلسات عمومي علمي- تخصصي ورزشي در سطوح ملي و بين المللي
۸- همكاري متقابل علمي- فرهنگي ورزشي در سطوح ملي، منطقه اي، بين المللي و همبستگي كشورهاي اسلامي
محورهاي كلي فعاليت آكادمي در سال۸۱
در سال۱۳۸۱ با حمايت سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك و همفكري اعضاي محترم شوراي آكادمي ملي المپيك و همكاران فعال و تلاشگر آكادمي اين مجموعه توانست در چارچوب اهداف تعيين شده تمامي همت و توان خود را جهت اجراي اقدامات و فعاليتها در چهار محور كلي زير معطوف نمايد:
۱- تدوين اهداف، اساسنامه و مأموريت آكادمي و تصويب آن به وسيله هيأت اجرايي كميته ملي المپيك
۲- انجام برنامه ريزيهاي لازم جهت تجهيز بخش هاي مختلف آكادمي ملي المپيك
۳- جذب نيروي انساني متخصص و سازماندهي آنها به منظور راه اندازي بخشهاي مختلف آكادمي ملي المپيك شامل:
* مركز آموزش
* مركز سنجش توسعه قابليتهاي جسماني
* مركز پزشكي ورزشي
* مركز پژوهشهاي علمي ورزشي
* هتل و اماكن ورزشي
* روابط عمومي
۴- برنامه ريزي و انجام اقدامات لازم جهت استفاده از ظرفيت هاي موجود در بخشهاي مختلف آكادمي ملي المپيك توسط جامعه ورزش كشور
نگاهي گذرا بر عملكرد سال ۸۱
در سالي كه گذشت اين مجموعه منشأ خدمات و فعاليتهاي ارزشمندي براي جامعه ورزش كشور شد كه از آن جمله مي توان به مواردي چند اشاره نمود:
* برگزاري ۱۵ دوره و همايش بين المللي با حضور استادان خارجي
* برگزاري بيش از ۳۰ دوره كارگاه علمي آموزشي ويژه مربيان و ورزشكاران منتخب سراسر كشور
* تهيه و تدوين و اجراي طرح۶۰۰۰ نفري آموزش المپيزم ويژه دانش آموزان در سطح استان تهران
* ارائه خدمات مركز سنجش و توسعه قابليتهاي جسماني به بيش از۳۰۰۰ نفر شامل ورزشكاران شركت كننده در بازيهاي آسيايي بوسان، اعضاي تيمهاي ملي، باشگاهي، دانشگاهيان و دانش آموزان
* ارائه خدمات پزشكي، فيزيولوژي، توانبخشي و روانشناسي به بيش از۳۰۰۰ نفر از اعضاي تيمهاي ملي شركت كننده در مسابقات جهاني
* ارائه خدمات پذيرايي به بيش از۱۰۰۰۰ نفر از اعضاي تيمهاي ملي و باشگاهي در هتل آكادمي
* ارائه خدمات سلامتي و تندرستي به بيش از۴۰۰۰ نفر از اعضاي فدراسيونها و باشگاه هاي ورزشي
* ارائه خدمات هيدروتراپي به بيش از۱۱۰۰۰ نفر از اعضاي تيم هاي ملي و باشگاهها و ساير نهادهاي فرهنگي ورزشي كشور
* برپايي اولين جشنواره بين المللي فيلمهاي ورزشي و نيز نخستين نمايشگاه بين المللي كتاب و فناوريهاي آموزشي ورزشي

يافته هاي علمي در بدن ورزشكاران
001125.jpg
براساس يافته هاي يك پايان نامه كارشناسي ارشد رشته تربيت بدني و علوم ورزشي، هورمون هاي تيروكسين، رشد و تستوسترون تحت تأثير مكمل سازي كراتين قرار نگرفته و تغييرات حاصل از ميزان ترشح اين هورمون ها به علت تمرينات مقاومتي بوده است.
محمدحسين نظام الاسلامي در پايان نامه اي با عنوان «اثر كوتاه مدت مكمل سازي كراتين روي پاسخ هاي هورموني در تمرينات مقاومتي»، آورده است: ۱۹ دانشجوي مرد كه به نحوي در فعاليت هاي ورزشي شركت مي كردند با دامنه سني ۲۲-۳۴ سال انتخاب شده و به طور تصادفي در دو گروه تجربي و شاهد قرار گرفتند. تأثير تمرينات مقاومتي توأم با مصرف كراتين (روزانه ۰/۳ گرم به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن به مدت شش روز) و تمرينات مقاومتي بدون استفاده از مكمل (روزانه ۵ گرم شبه دارو) بر متغيرهايي نظير هورمون تيروكسين رشد (GH) و تستوسترون (T)، حداكثر قدرت بالاتنه و پايين تنه و وزن بدن محاسبه شد.
بعد از شش روز تمرينات مقاومتي با شدت ۶۵ تا ۸۵ درصد حداكثر قدرت توأم با مصرف كراتين (در گروه تجربي) و بدون استفاده از مكمل (در گروه شاهد) مجدداً  متغيرهاي فوق  اندازه گيري شدند.
نتايج آماري تحقيق در سطح معني داري (آلفا برابر با ۰/۰۵)نشان داد كه هم متعاقب تمرينات مقاومتي توأم با مصرف كراتين و هم متعاقب تمرينات مقاومتي بدون مصرف كراتين هورمون هاي تيروكسين، GH ، T افزايش يافتند. اين افزايش براي تيروكسين و GH معني دار و براي T معني دار نبود.
نتايج اين تحقيق كه در خرداد ماه سال ۱۳۸۲ در ۱۶۴ صفحه ارائه شده، حاكي است: افزايش اين هورمون ها در هر دو گروه يكسان بود و بين تيروكسين، GH و T آزمودني هاي گروه تجربي در مقايسه با گروه شاهد تفاوت آماري مشاهده نشد. حداكثر قدرت بالاتنه (پرس سينه) و پايين تنه (نيمه نشسته پا) در گروه تجربي افزايشي معني دار يافته ولي در گروه شاهد تغيير معني داري نداشته است. حداكثر قدرت بالاتنه در گروه تجربي نسبت به گروه شاهد افزايش معني دار يافته است.
همچنين براساس ديگر نتايج اين تحقيق، وزن بدن هم در گروه تجربي و هم در گروه شاهد افزايش حاصل كرده كه اين افزايش وزن در گروه تجربي در مقايسه با گروه شاهد معني دار بوده است.

دهمين دوره مسابقات شناي قهرماني جهان ( قسمت سوم )
آبهاي آزاد براي شناگران جهان
در شماره هاي گذشته در مورد پيشينه ورزش شنا در جهان و همچنين نحوه برگزاري رقابتهاي قهرماني شناي جهان در بارسلون نوشتيم و در اين شماره دهمين دوره مسابقات شناي قهرماني جهان را به صورت كامل و تفكيك شده شرح خواهيم داد.
001140.jpg

در خصوص مقررات كلي دهمين دوره مسابقات شناي قهرماني جهان بارسلونا،بايد اشاره نمود كه برابر آخرين تصميمات گرفته شده كه در مجموعه قوانين فدراسيون جهاني شنا Fina آمده است، تعداد ورزشكاران هر كشور در صورتي كه بتوانند ركوردهاي ورودي را به دست آورند در رشته هاي پنجگانه مسابقات بدين صورت مي باشد.
شنا: در رده بانوان ۲۶ شناگر و آقايان ۲۶ شناگر
شيرجه و شيرجه هماهنگ: در رده بانوان ۴+۶ شيرجه رونده و آقايان ۴+۶ شيرجه رونده
شناي هماهنگ: در رده بانوان۱۰ شناگر
واترپلو: هر تيم ۱۳ بازيكن در رده بانوان و آقايان
شناي آبهاي آزاد: بانوان ۶ شناگر و آقايان ۶ شناگر
اما برنامه كلي مسابقات:
شنا : مسابقات از تاريخ ۲۷-۲۰ جولاي برابر با ۲۹ تيرماه تا ۵ مرداد ماه در استخر شناي palau sant jordi در شهر بارسلون به صورت مقدماتي، نيمه نهايي و نهايي در رده بانوان و آقايان در۲۰ رشته برگزار مي گردد، شناهاي آزاد (كرال سينه) در مواد ۵۰ ، ۱۰۰ ، ۲۰۰ ، ۴۰۰ ، ۸۰۰ ، ۱۵۰۰ متر شناي قورباغه در مواد۵۰ ، ۱۰۰ ، ۲۰۰ متر شناي پروانه ۵۰ ، ۱۰۰ و ۲۰۰ متر و كرال پشت در مواد ۵۰ ، ۱۰۰ ، ۲۰۰ متر شناي مختلط انفرادي در مواد ۲۰۰ و ۴۰۰ متر و شناهاي امدادي تيمي در مواد ۱۰۰*۴ آزاد، ۱۰۰* ۴ مختلط و ۲۰۰* ۴ متر آزاد بدين ترتيب در مسابقات شنا ۴۰ مدال طلا ۴۰ نقره و ۴۰ برنز توزيع خواهد شد. از هم اكنون بر روي كليه سايت هاي خبري حضور بزرگان و ستارگان ورزش شنا در جهان در اين مسابقات مشخص شده است، يان تروپ از استراليا شناگر بلندآوازه استراليا و ستاره مسابقات المپيك ۲۰۰۰ سيدني و در كنار او حضور توماس روپراس شناگر برگزيده سال از آلمان توجه تمامي كارشناسان و خبرگان اين ورزش را به خود جلب نموده است. همچنين مي توان از ديگر شناگر مطرح جهان در اين مسابقات نام برد. رومان اسلادنوف از روسيه، پيتر وان ، دن هوگن باند از هلند، اولك ليزوگور از اوكراين، جيمز هيگمان و مارك فوستر از انگلستان. اما در رده بانوان نگاهها متوجه آليسون شي پارد از انگلستان، شناگر برگزيده فدراسيون جهان شنا Fina  مي باشد و به همراه او اما ايلگستروم از سوئد و ليندسي بينكو از آمريكا مركز توجه علاقه مندان قرار دارند، رقابت اصلي بي گمان ما بين تيم هاي استراليا، آمريكا، آلمان و ايتاليا در جريان خواهد بود.
مسابقات شيرجه Diving و شيرجه هماهنگ Synchronised Diving كه از جذابيت هاي خاص اين رشته برخوردار است از تاريخ ۲۰-۱۳ جولاي برابر با ۲۹-۲۲ تير ماه در استخر شناي Piscina Municipal Montjic به صورت روزانه برگزار مي گردد. شيرجه هماهنگ در رده آقايان و بانوان از تخته ۳ متر و سكوي ۱۰ متر و شيرجه انفرادي باز هم در رده بانوان و آقايان در رشته هاي تخته ۱ متر و ۳ متر و سكوي ۱۰ متر برگزار مي گردد، ۱۴ مدال طلا، ۱۴ مدال نقره و ۱۴ برنز رهاورد اين رقابتها مي باشد. اما در اين رشته چيني ها سرآمد جهان هستند و در رقابت  نزديك با آنها مي توان از شيرجه روندگان، آمريكايي، ژاپني، ايتاليايي و روسي نام برد.
مسابقات واترپلو در دهمين دوره مسابقات قهرماني جهان در دو قسمت بانوان و آقايان و با حضور ۱۶ تيم در هر قسمت كه طي ديدارهاي انتخابي از سراسر جهان برگزيده شده اند برگزار مي گردد.
در قسمت واترپلو مردان برابر آخرين تصميمات اتخاذ شده ۱۶ تيمي كه حضور دارند بدين ترتيب برگزيده شده اند: ۴ تيم برتر مسابقات كاپ جهاني واترپلو در سال ۲۰۰۲، ۲ تيم برتر ليگ جهاني واترپلو در سال ۲۰۰۲، كشور ميزبان و ۹ تيم از سراسر جهان بدين صورت: اروپا ۳ تيم، آمريكا ۲ تيم، آسيا ۲ تيم، آفريقا ۱ تيم و اقيانوسيه ۱ تيم.
001130.jpg

بدين ترتيب و با پايان مسابقات انتخابي گروه بندي مسابقات واترپلو دهمين دوره قهرماني جهان بارسلونا بدين صورت مشخص گرديد.
گروه A: ۱- كانادا ۲- كرواسي ۳- روماني ۴- مجارستان
گروه B : ۱- استراليا ۲- يوگسلاوي ۳- ژاپن ۴- آمريكا
گروه C : ۱- چين ۲- يونان ۳- ايتاليا ۴- آلمان
گروه D : ۱- اسپانيا ۲ -روسيه ۳- برزيل ۴- اسلواكي
و در قسمت بانوان نيز گروه بندي ۱۶ تيم شركت كننده بدين صورت مي باشد.
گروه A  : ۱- انگلستان ۲- استراليا ۳- كانادا ۴- برزيل
گروه B : ۱- ژاپن ۲- روسيه ۳- ونزوئلا ۴- هلند
گروه C : ۱- اسلووني ۲- يونان ۳- فرانسه ۴- آمريكا
گروه D : ۱- ايتاليا ۲- مجارستان ۳- قزاقستان ۴- اسپانيا
مسابقات واترپلو در تاريخ ۲۶-۱۴ جولاي برابر با ۲۳ تير ماه تا ۴ مرداد ماه در استخر كلوپ شناي بارسلون برگزار مي گردد. كليه مسابقات توسط داوران بين المللي كه از سراسر جهان با نظر كميته فني واترپلو TWPC فدراسيون جهاني شنا Fina انتخاب شده اند قضاوت مي گردد، سيزده روز رقابت ديدني مابين تيم هاي قدرتمند و سرشناس واترپلو برگزار مي گردد. اكثر كارشناسان اين رشته اميد اول كسب مقام قهرماني را تيم هاي مجارستان، كرواسي و يوگسلاوي مي دانند،  به هر حال جدول مسابقات به گونه اي طراحي شده است كه كليه تيم ها تا آخرين روز مسابقات بازي خواهند داشت و مقامهاي اول تا شانزدهم در قسمت بانوان و آقايان مشخص خواهد شد.
شناي هماهنگ Synchronised Swimming يا رقص درون آب، رشته ورزشي كه اختصاص به خانمها دارد و به صورت انفرادي، دو نفره و تيمي برگزار مي گردد.
شناگر مي بايست حركات موزون خود را با موزيكي كه در درون آب و تالار پخش مي گردد هماهنگ نمايد تا داوران امتيازهاي لازم را به اين هماهنگي بدهند. كانادا، آمريكا، ژاپن و هلند از بهترين هاي جهان هستند. مسابقات به مدت هفت روز و از روز ۲۲ تير ماه تا ۲۸ تير ماه در استخر شناي Piscines Bernat Picornell انجام مي شود.
مسابقات شناي آبهاي آزاد Open water Swimming در محوطه بندرگاه بارسلون در مسافت هاي ۵ و ۱۰ و ۲۵ كيلومتر و در قسمت بانوان و آقايان در مدت سه روز و از روز ۲۲ تيرماه برگزار مي گردد.
بدين ترتيب در طول سيزده روز رقابت ديدني مابين بهترين شناگران جهان، ۶۸ مدال طلا و ۶۸ نقره و ۶۸ برنز توزيع مي گردد و در كنار اهداي مدالها جوائز نقدي نيز از طرف فدراسيون جهاني شنا و فدراسيون شناي سلطنتي اسپانيا و حمايت كنندگان مالي مسابقات به قهرمانان تقديم مي شود. بزرگترين رويداد ورزشي سال در حقيقت پيش درآمدي است براي مسابقات المپيك ۲۰۰۴ آتن. از هم اكنون كليه كميته هاي فني رشته هاي پنجگانه مسابقات، برنامه ريزي لازم را براي برگزاري شكوهمند مسابقات بارسلونا به عمل آورده اند، در زمينه مسابقات شنا، صفحه هاي الكترونيكي بر روي ديواره هاي پاياني استخر شناي محل برگزاري مسابقات نصب گرديده است، صفحاتي كه به مجرد لمس آن توسط شناگر، زمان شناي او كه قبلاً توسط استارتر آغاز شده است متوقف مي گردد، بدينسان است كه در رشته هايي چون ۵۰ متر آزاد كه رقابت بسيار نزديك است امكان ثبت زمان و تعيين قهرمان ميسر است. نمايندگان ايران در اين مسابقات آقايان وحيد مرادي رئيس فدراسيون شناي ايران و نايب رئيس كميته فني واترپلو (TWPC) فدراسيون جهاني شنا مي باشند.
ادامه دارد
بهرام توكلي

چرا بايد به  ورزش  نگاه  ويژه اي  داشت
001150.jpg
كشورهاي  جهان  در اوايل  قرن  بيست  و يكم  با مسايل  و مشكلات  مختلفي  در زمينه هاي  مختلف  دست  و پنجه  نرم  مي كنند ولي  همگي  آنان  در تلاش  هستند كه  با رفع  اين  مشكلات  بتوانند در زمينه هاي  مختلف  با عبور از اين  موانع  به  رفاه نسبي  در جامعه  دست  يابند.
هر كشوري  بنابر شرايط سياسي ، اقتصادي  و اجتماعي  راهكارهاي  مناسبي  را براي  خود انديشيده  و با تلاش  و كوشش  سعي  در ايجاد زمينه هاي  مناسب  اجتماعي در كشورش  مي نمايد.
اما در يك  جمع  بندي  همه  كشورهاي  جهان  چه  كشورهاي  غني  و چه  كشورهاي  فقير و جهان  سومي  ، همه  و همه  در يك  نقطه  وجه  اشتراك  دارند و آن  ايجاد زمينه هاي  تفريحي  و ورزشي  براي  مردم  كشورشان  است  كه  اين  شرايط در كشورهاي مختلف  داراي  نقاط قوت  و ضعف  است  .
ورزش ، امروزه  به  عنوان  يك  ضرورت  در تمامي  جوامع  مطرح  است  و مي رود كه  خود را به  عنوان  يكي  از نيازهاي  اوليه  انسان  در جايگاه  اجتماعي  مطرح نمايد.
اگرچه  ورزش  در قرون  گذشته  به  صورت  يك  تفريح  و سرگرمي  فقط در ميان طبقه  اشراف  و بزرگان  مطرح  بوده  و اين  دسته  از افراد توانايي  بكارگيري  از اين  ابزار را داشتند ولي  با پيشرفت  زمان  و دستيابي  انسانها به  دانش  نوين اين  شيوه  به  صورت  يك  نياز در جامعه  مطرح  شد .
پيشرفت  علم  و اهميت  انسان  به  خود باعث  گرديد كه  دانش  پژوهان  با تعمق بيشتر به  اثرات  ورزش  در روح  و جسم  انسان  بپردازند و تاثيرات  مثبت  و منفي آن  را براي  مردم  تبيين  كنند.
آحاد مردم  در كشورهاي  مختلف  به  ورزش  و تاثيرات  مثبت  آن  بر انسان  توجه دارند و با شناخت  بيشتر اثرات  ورزش  در سالم  ماندن  شرايط فيزيكي  بدن ، اين توجه  روز به  روز گسترش  پيدا كرده  است .
گستردگي  اثرات  مثبت  ورزش  در جامعه  تا بدانجا پيش  رفته  است  كه  بسياري از رسانه هاي  تصويري  و نوشتاري  گزارشهاي  مبسوطي  را در زمينه هاي  مختلف ورزشي  و نقش  آن  در از بين  بردن  بسياري  از بيماريها بخصوص  بيماريهاي  قلبي و عروقي  و ديابت  منتشر مي كنند.
استقبال  ملل  مختلف  جهان  از رشته هاي  گوناگون  ورزشي  باعث  گرديد كه  دولتمردان  در اين  زمينه  دست  به  سرمايه گذاري  عظيم  زده  و در اين  رابطه  بخش هاي  خصوصي  فعال  گرديده  و باشگاههاي  ورزشي  با مديريت هاي كلان  ايجاد شده  است  .
با حرفه اي  شدن  برخي  از رشته هاي  ورزشي ، اين  پديده  در بسياري  از كشورهاي جهان  به  عنوان  يك  منبع  درآمد سرشار، اقتصاد اين  كشورها را تحت  تاثير خود قرار داده  و باعث  رشد چند درصدي  آن  گرديده  است  .
ورزش  علاوه  بر مسايل  اقتصادي  در زمينه هاي  اجتماعي  و سياسي  نيز داراي پتانسيل هاي  مختلفي  بوده  و اين  عوامل  روز به  روز بيشتر خود را در عرصه جهاني  مطرح  مي نمايد.
به  عنوان  مثال  ، برگزاري  مسابقات  جام  جهاني  فوتبال  در چند دهه  اخير به  نحوي  است  كه  علاوه  براينكه  ميليونها انسان  را تحت  ثاثير خود قــــرار مي  دهد، داراي  بار سياسي  شده  و عواملي  مختلف  را در ابعاد سياسي  و اجتماعي كشورها ايجاد مي كند.
ديدارهاي  مهيج  مسابقات  فوتبال  جام  جهاني  در بسياري  مواقع  باعث  تعطيلي  نشست ها و اجلاس هاي  كشورهاي  مختلف  گرديده  است  .
امروزه  بسياري  از كشورهاي  جهان  با ابزارهاي  ورزشي  خود، سعي  در پيشبرد اهداف  سياسي  و اقتصادي  نيز دارند و با موفقيت  در كارهاي  ورزشي  به  اين اهداف  نيز دست  مي يابند.
اما چرا بايد به  ورزش  اهميت  داد، چرا ورزش  نقش  مهمي  در ساختار اجتماعي  ، سياسي  و اقتصادي  كشور ايفا مي كند، و سئوالهاي  ديگر از اين  دست ،از جنبه هاي  مختلف  جاي  بحث  و بررسي  دارد و مي توان  به  تجزيه  و تحليل  آن پرداخت  .
آنچه  كه  مسلم  است  بحث  سالم سازي  و ايجاد شرايطي  مناسب  براي  جامعه است  كه  با روي  آوري  به  ورزش  و سرمايه گذاري  در اين  بخش  داراي  بار بسيار مثبت  براي  كشور محسوب  مي شود.
در يك  جمع  بندي  مي توان  هزينه هاي  احداث  مكانهاي  ورزشي  را با ديگر هزينه هايي  كه  صرف  جلوگيري  از ناهنجاريهاي  جامعه  مي شود مقايسه  كرد و ديد كه  به  مراتب  هزينه هاي  ناشي  از ناهنجاريها و مبارزه  با مفاسد اجتماعي بيشتر از هزينه هايي  است  كه  مسئولان  صرف  احداث  مكانها و ايجاد امكانات ورزشي  مي كنند.
ايجاد مكانهاي  ورزشي  در واقع  پروژه اي  است  كه  چندين  سال  براي  كشور در عرصه هاي  گوناگون  مورد استفاده  قرار خواهد گرفت  در حالي كه  هزينه اي  كه  در مسايل  اجتماعي  مربوط به  ناهنجاري ها و مفاسد اجتماعي  صرف  مي شود، به  عنوان يك  هزينه  سوخت  شده  داراي  بار منفي  است .
امروزه  در بسياري  از كشورهاي  جهان  از سوي  كارشناسان  و مديران  اجرايي آن  كشورها برنامه هاي  مدون  براي  هدايت  نسل  جوان  ترسيم  مي شود و با ابزارهاي  مناسبي  كه  در اختيارشان  قرار مي گيرد، به  اهداف  از پيش  تعيين شده  دست  مي يابند.
با توجه  به  رشد جمعيت  جوان  ايران  كه  بيشترين  درصد را از نظر جمعيتي  به خود اختصاص  داده  است  و به  منظور هدايت  اين  نسل  به  سوي  اهداف  مثبت ، لازم است  دست  اندركاران  و مسئولان  كشور با ايجاد برنامه ريزي هاي  صحيح  تلاش نمايند تا نسل  جوان  به  سوي  اين  هدف  رهنمون  شود.
ايجاد اين  فضا در اصل  دو نتيجه  مهم  را در بر خواهد داشت ، نخست  جامعه جوان  كشور از شرايط تفريحات  سالم  برخوردار مي شود و دوم  اينكه  زمان  خالي جوانان  و اوقات  فراغت  آنان  با برنامه هاي  ورزشي  پر مي شود.
در ابعاد قهرمان  پروري  نيز، سازمان  تربيت  بدني  با سرمايه گذاري  كه در اين  زمينه  مي كند، خواهد توانست  استعدادهاي  درخشاني  را از ميان  اين نيروي  عظيم  شناسايي  كرده  و آنان  را در راه  قهرماني  هدايت  نمايد.
ايران  از نظر شرايط جغرافيايي  و زيست  محيطي  داراي  تنوع  آب  و هوايي است  و بسياري  از كشورهاي  منطقه  از اين  شرايط بي بهره  هستند.
رشد ورزش  در ايران  و ايجاد زمينه هاي  ورزش  قهرماني  باعث  خواهد شد كه بسياري  از كشورهاي  منطقه  كه  داراي  شرايط مناسب  آب  و هوايي  نيستند، نگاه خود را به  سوي  كشورمان  جلب  كنند.
اين  شيوه اي  است  كه  بسياري  از كشورهاي  اروپايي  با ايجاد زمينه هاي  مساعد و داشتن  امكانات  و تجهيزات  مدرن  ورزشي  از آن  به  سود ورزش  خود و نيز درآمدزايي  استفاده  مي كنند.
بنابراين  لازم  است  به  ورزش  در اوايل  قرن  بيست  و يكم  نگاه  ويژه اي  داشت  و در برنامه  ريزي  براي  آن  نهايت  تعمق  و دورانديشي  را بكار برد.
بهزاد بهروزي

|  فوتبال خارجي  |   واليبال  |   گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |