شنبه ۷ تير ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۹۰-Jun,28.2003
درخط آتش
001145.jpg
* هنگامي كه تقريباً يك سال پيش برتي فوگتس مربي اسبق تيم ملي آلمان در يورو ۹۶ و جام جهاني ۱۹۹۸ فرانسه از سوي كرگ براون رئيس فدراسيون فوتبال اسكاتلند به عنوان مربي اين تيم انتخاب شد نه مطبوعات آلمان و نه كارشناسان فوتبال بريتانيا هيچ نظر مساعدي بر روي اين انتخاب نداشتند.
مجله كيكر در يك جناح بندي يك طرفه سريعاً از فوگتس خواست تا از اين سمت استعفا دهد، زيرا با قبول چنين پستي عملاً خودش را مقابل يك لشگر از هواداران متعصب آلماني قرار مي دهد و هم اين كه او قادر به پياده نمودن سيستم هاي ماشيني فوتبال آلمان بر روي سبك خاصي از فوتبال اسكاتلند نيست.
اما برتي فوگتس ۵۵ ساله با اين كار عملاً خود را مقابل تيغ تيز و برنده منتقدان قرار داده است. بازي در مقابل آلمان در همپتون پارك به هيچ وجه راضي كننده نبود و بعيد نيست جزاير فارو، ايسلند وليتواني نيز مشكل ساز بشوند و بازي بعدي اين تيم براي راهيابي به مسابقات يورو ۲۰۰۴ مقابل جزاير فارو ۶ سپتامبر يعني ۲ ماه ديگر برگزار خواهد شد. خود او مي گويد: واقعاً از اين كار لذت مي برم. ازا ين كه مربي تيم ملي اسكاتلند هستم، اما واقعاً نمي دانم براي موفق بودن بايد چقدر كار كرد. اين اولين بار در زندگي ام است كه به كلي گيج شده ام. بازي بعدي ما مقابل جزاير فارو خواهد بود. ما بازي رفت را ۲ بر ۲ مساوي كرديم و اين به هيچ وجه نتيجه راضي كننده اي نبود. اما روز به روز بهتر شديم.
در ابتدا كارم را با تغييرات كلي آغاز نمودم، يك تيم جديد را ساختم، يك تيم جوان و يك دست. من بايد سيستم تيم را دچار تغيير مي كردم، در ابتدا ما با سيستم ۲-۴-۴ بازي مي كرديم، اما با توجه به بازي و عملكرد بچه ها متوجه شدم كه در اينجا نمي توانم سيستم هاي آلماني را پياده كنم.
در ابتدا كل توجهم را به بازي هاي دوستانه مقابل فرانسه، نيجريه و ديدارهاي تداركاتي در آسيا معطوف كردم و اين بار با سيستم ۲-۵-۳ به ميدان رفتيم و همه چيز به كلي تغيير كرد. اوضاع پله به پله و مرحله به مرحله بهتر شد. اما چارلي نيكولاس مفسر ورزشي شبكه اسكاي بريتانيا مي گويد: به عقيده من فوگتس يك انسان خودبين و خشك است. او تنها به درد فوتبال ديكته شده آلمان مي خورد!!!
فوگتس در ادامه مي گويد: رسانه ها و مطبوعات آن چيزي را مي گويند كه خودشان دوست دارند و من با اين موضوع آشنايي كامل دارم آنها مرا در خط آتش قرار داده اند اما ما در گروه خودمان و در رده هاي سني زير ۱۹ و ۲۱ سال جوانان پرانگيزه و با تجربه اي داريم و به عقيده من تنها چيزي كه ما نياز داريم رقابتهاي تداركاتي بيشتر است با اين كار مي توانيم جوان ترها را پرتجربه تر كنيم. البته فكر مي كنم ديگر ما به بازيهاي تداركاتي شبيه بازي با ولز و يا ايرلند شمالي نيازي نداريم و بايد مجدداً خودمان را جلوي تيم هايي نظير فرانسه، آلمان و اسپانيا محك بزنيم. بازيكنان جوان ما نظير باب مالكوم و يا استيو هيوز با اين كار اعتماد به نفس خوبي پيدا مي كنند و توانايي هاي خودشان را مطمئناً باور خواهند كرد.
بقيه بچه هاي تيم من نيز مثل گري اوكانر، يان موري، كوين كيل و يا جيمز مك فادن بسيار خوب و آماده هستند. اما به بازيهاي تداركاتي نياز دارند. به هر صورت نتايج درخشان با تمرين و تمرين و باز هم تمرين به دست مي آيد و اين امري دور از حقيقت نيست و فوگتس در ادامه مي گويد:ما بايد از هوادارانمان نيز تشكر كنيم. آنها به طور باور نكردني و وصف ناپذيري ما را تشويق مي كنند و عده اي از آنها سربازان اسكاتلندي هستند، آنها به جو ورزشگاه شادي مي دهند. وي در ادامه مي گويد: با وجود اين هواداران ما يك تيم ۱۲ نفره هستيم و دوست داريم به مسابقات جام ملتهاي اروپا راه يابيم و اين تنها هدف ماست. البته من تا سال ۲۰۰۶ با فدراسيون فوتبال اسكاتلند قرارداد دارم، اما شايد مدت بيشتري را در اين جا بمانم، زيرا علاقه فراواني به كشور اسكاتلند و مردمانش پيدا كرده ام.
و چرا اسكاتلند؟
براي برتي فوگتس اسكاتلند تبديل به يك ديگ آب جوش در حال ريزش شده است، اما اين برخوردها به نظر مي آيد منصفانه نباشد، خودش در ادامه مي گويد: اسكاتلند داراي يكي از بهترين تيم هاي فوتبال اروپا است و حضور در انگلستان و يا اسكاتلند هميشه براي من آرزويي بزرگ بوده است. من هميشه پيشنهادات بزرگي از تيم هاي آلماني داشتم اما هميشه بين فوتبال هلند و آلمان، من انگلستان و اسكاتلند را انتخاب مي كنم. هيچ وقت دوست ندارم و نداشتم كه به ايتاليا و اسپانيا بروم و اينجا محيط دلخواه من است.
فوگتس در ادامه مي گويد: وقتي به گذشته باز مي گردم و به ياد دوران بازي گري ام و حتي زماني مي افتم كه مربي و يا مدير تيم هاي ملي بودم هميشه بازي با اسكاتلند برايمان سخت و دشوار بوده است، آنها فوتبال را محكم و اصولي بازي مي كنند. بنابر اين با خودم تصميم گرفتم كه به اين كشور بيايم، يك قرارداد ۴ ساله امضا كرده ام و فكر مي كنم، ماندن در اينجا براي خودم و فوتبال اسكاتلند مفيد باشد.
اما پول؟
برتي فوگتس نظرات و عقايد خود را در مورد فوتبال اسكاتلند به وضوح بيان كرد، البته اين صراحت تا حدودي به حمايت بي چون و چراي مسئولان فدراسيون اسكاتلند از او نيز باز مي گردد و خود او در ادامه صحبت هايش اضافه مي كند: اميدوارم كه دولت اسكاتلند هيچ پيشنهادي براي المپيك ۲۰۱۲ ندهد و تمام بودجه اين كار را براي تيم ملي اختصاص دهد و من مطمئنم كه روانه كردن سرمايه هاي فراوان نه تنها به سمت فوتبال بلكه به سوي تمام رشته هاي ورزشي در اسكاتلند سبب رشد بزرگتر و بيشتري مي شود و اين به علت به وجود آمدن امكانات فراوان مالي است.
اما من خودم اين گونه حس مي كنم كه آنها تمام تلاش خود را براي بازي هاي المپيك گذاشته اند و يكي از دلايل آن اهميت بازي هاي المپيك و همچنين قشر فراوان جواني است كه در اين كشور وجود دارد و اين جوانان نياز به آموزش و هدايت صحيح و مناسب دارند و به عقيده من اين حركت به درستي در اسكاتلند انجام مي شود. در اينجا آكادمي هاي فوتبال فعال هستند، فوتبال به صورت علمي و جامع دنبال مي شود و همين فاكتورها سبب رشد بيشتر و قرار گرفتن در مسير صحيح فوتبال و ورزش حرفه اي مي شود.
البته اين مسئله را فراموش نكنيد كه بايد امكانات لازم را در اختيار داشت و اگر نه با دست خالي هيچ كاري پيش نخواهد رفت و در طي اين سالها من به چنين نتايجي رسيده ام.
شكست ملي:
در اردوي تيم ملي اسكاتلند خبرهاي خوش به گوش نمي رسد. به نظر مي آيد يوفا درخواست ميزباني مشترك جام ملتهاي اروپا در سال ۲۰۰۸ را بين دو كشور اسكاتلند و ايرلند را قبول نخواهد كرد و برتي فوگتس معتقد است كه شانس اتريش و سوئيس در اين بين البته براي ميزباني مشترك بيش از سايرين است و وي مي گويد: آنها مرتكب اشتباه بزرگي شدند و اين تصميم به هيچ وجه جوانمردانه نبود. ما در اسكاتلند، ورزشگاه ها، هواداران و كلاً امكانات بالقوه اي داريم و مهمتر از آن اين كه دوستان ما در ايرلند به ما كمك خواهند كرد.
به عقيده من مردم در اسكاتلند و ايرلند عاشق فوتبال هستند اما من دليل اين عدم واگذاري تورنمنت را نمي دانم. قبول دارم كه ما به يك يا دو ورزشگاه جديد براي يورو ۲۰۰۸ نياز داريم و ميزباني اين رقابتها اين فرصت را در اختيار ما قرار خواهد داد تا ورزشگاه هاي بيشتري بسازيم و من حس مي كنم در اينجا تنها و تنها مسائل مالي مدنظر باشد، فاكتوري كه دنياي امروز فوتبال را به سوي ماديات و تنها ظواهر جانبي اش پيش مي برد.
مترجم: مسيح فرزانه

ارزش ستارگان فوتبال در ايتاليا، سقوط كرده است
001135.jpg
گروه ورزشي: مشكلات  مالي  در فوتبال  اروپا بويژه  ايتاليا و دستمزدهاي  كلان  بازيكنان ، ارزش  ستارگان  فوتبال  اين  كشور را در سال  ۲۰۰۳ نسبت  به  سه  سال  گذشته  تا ۷۰درصد كاهش  داده  است .
براساس  گزارش هاي  انتشار يافته  در بازار بازيكنان  فوتبال  اروپا،باشگاه  «اينتر ميلان» ايتاليا در سال  گذشته  با پرداخت  ۳۵ ميليون  يورو به لاتزيو، «هرنان  كرسپو» مهاجم  آرژانتيني  اين  تيم  را جذب  كرد ولي  اكنون  ارزش  وي  حدود ۱۵ ميليون  يورو تخمين  زده  شده  است .
«ماركو دي  وايو» مهاجم  پارما، فصل  گذشته  در قبال  پرداخت  ۲۵ ميليون  يورو به  يوونتوس  منتقل  شد ولي  اكنون  ارزش  وي  حدود ۱۰ ميليون  يورو برآورد مي شود.
ارزش  كنوني  «ياپ  استام» مدافع  هلندي  كه  دو سال  قبل  در قبال  ۲۸ ميليون  يورو از منچستر يونايتد انگليس  به  لاتزيو منتقل  شد، فقط ۱۰ ميليون  يورو برآورد مي شود.
براي  «آلوارو ركوبا» مهاجم  اينتر نيز كه  سه  سال  قبل  تا ۳۵ ميليون  يورو ارزش  داشت ، ۱۵ ميليون  يورو در نظر گرفته  شده  است .
همچنين  حقوق  كلان  بازيكنان  سبب  شده  باشگاه ها براي  گريز از اين  تعهد مالي ، ستارگان  خود را به  فروش  بگذارند.
گزارشي    به تازگي  در محافل  ورزشي  فوتبال  ايتاليا منتشر شده  كه  بحران  اقتصادي  باشگاه هاي  فوتبال  اين  كشور كه  بخشي  از آن  ناشي  از تعهد مالي  كلان  به  ستارگان  فوتبال  است ، سبب  شده  ۲۴۰ بازيكن  حاضر در ۱۸ تيم  دسته  اولي  در فهرست  فروش  قرار گيرند.
گفته  مي شود «ريوالدو» ستاره  تيم  ملي  فوتبال  برزيل  كه  سال  گذشته  بدون  هيچ  پرداختي  به  باشگاه  بارسلونا اسپانيا، پيراهن  ميلان  را بر تن  كرد اكنون در فهرست  فروش  قرار گرفته  زيرا براي  اين  باشگاه  پرداخت  سالانه  پنج  ميليون  يورو حقوق  خالص  به  وي  سخت  است .
اما با وجود اين  سقوط قيمت ها و فهرست  طولاني  فروش ، هنوز خريداري  جدي  از داخل  ايتاليا آمادگي  خود را اعلام  نكرده  و نمي توان  به  باشگاه هاي  اروپايي  نيز اميد داشت  زيرا بسياري  از آنها توان  تقبل  تعهدات  مالي  سنگين  را ندارند.
به اعتقاد كارشناسان  اين  ورزش ، چنانچه  تحولي  در بازار فوتبال  اروپا بويژه  ايتاليا رخ  ندهد و باشگاه ها نيز مجبور باشند همچنان  براساس  قراردادها هزينه  و حقوق  كلان  بازيكناني  را كه  برخي  از آنان  مازاد هستند بپردازند، بحران  توپ  گرد و زمين  سبز در اروپا افزايش  خواهد يافت .

فوتبال خارجي
واليبال
گوناگون
|  فوتبال خارجي  |  واليبال  |  گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |