چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۱۰۱
بازار
Front Page

قيمت انواع مواد خوراكي كاهش يافت
هرچند، رسانه هاي منتقد دولت تمايل دارند تا افزايش نسبي در قيمت برخي از اقلا م را برجسته نمايند، اما آمار و ارقام منتشر شده از سوي مراجع رسمي و ذي صلاح كشور گوياي اين واقعيت است كه اوضاع اقتصادي كشور به گونه اي ديگر در حال حركت است.
003580.jpg
براساس گزارش بانك مركزي از روند قيمت خرده فروشي در نخستين هفته تيرماه امسال قيمت عمده گروه هاي مواد خوراكي در تهران با كاهش همراه بود.
آمار و ارقام اين گزارش نشان مي دهد كه برخلاف ادعاهاي منتقدان دولت كه از هر حربه اي براي ضربه زدن به روند اصلاحات اقتصادي دولت بهره مي گيرند- بسياري از گروه هاي مواد خوراكي در تهران طي هفته مورد گزارش نه تنها با افزايش قيمت روبه رو نبوده بلكه در بسياري از اقلام با كاهش قيمت نيز مواجه شده است.
بر اين اساس بيشترين كاهش قيمت نسبت به هفته مشابه خردادماه مربوط به گروه ميوه هاي تازه بوده است كه كاهش ۱/۲۳ درصدي را تجربه كرد.
قيمت انواع ميوه هاي تازه در نخستين هفته تيرماه امسال در مقايسه با هفته قبل از آن نيز كاهشي ۳/۲ درصدي داشته است.
قيمت گروه سبزي هاي تازه نيز در هفته مورد گزارش نسبت به هفته نخست خردادماه امسال كاهشي ۱۷ درصدي داشت كه از اين بابت در رده دوم كاهش قيمت ها قرار گرفت. قيمت انواع سبزي هاي تازه در اين هفته نسبت به هفته قبل از آن نيز كاهشي ۶/۱ درصدي را شاهد بود.
گزارش بانك مركزي از روند قيمت خرده فروشي مواد خوراكي در تهران، نشان مي دهد كه در بين گروه هاي مختلف مواد خوراكي،  تخم مرغ، گوشت قرمز، گوشت مرغ و چاي با كاهش قيمت روبه رو شدند.
در اين هفته قيمت تخم مرغ پايين آمد به طوري كه هر شانه دو كيلويي تخم مرغ در ميادين شهرداري تهران با قيمت ۸۹۰ تا ۹۴۰ تومان فروش مي رفت، در حالي كه قيمت هر شانه تخم مرغ در فروشگاه ها در سطح شهر تا ۱۲۰۰ تومان نيز فروخته شد.
در نخستين هفته تيرماه امسال، بهاي انواع برنج با نوسانات جزئي همراه بود. متوسط قيمت خرده فروشي انواع برنج در هفته مورد گزارش در مقايسه با قيمت اين كالا در هفته قبل از آن تغييري نداشت اما در مقايسه با متوسط قيمت انواع برنج در هفته نخست خردادماه افزايشي معادل ۳/۰ درصد داشت.
در اين هفته هر كيلو برنج داخلي درجه يك در ميادين شهرداري با قيمتي معادل ۹۲۰ تومان فروش مي رفت در حالي كه قيمت اين نوع برنج در فروشگاه هاي خارج از ميادين تا كيلويي يك هزار و ۱۷۳ تومان هم فروخته مي شد.
براساس اين گزارش قيمت هر كيلو برنج داخله درجه دو نيز در هفته نخست تيرماه امسال از ۶۲۰ تومان تا ۷۴۹ تومان فروخته مي شد.
در هفته مورد بررسي، قيمت گوشت گوسفند با استخوان در ميادين شهرداري تهران هر كيلو ۴ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۴ هزار و ۷۹۰ تومان بود،  اين نوع گوشت در قصابي هاي شهر تهران به طور متوسط با قيمت كيلويي ۴ هزار و ۲۳۷ تومان به مشتريان عرضه مي شد.
همچنين قيمت هر كيلو گوشت گاو و گوساله بي  استخوان در ميادين ميوه و تره بار شهرداري از ۳هزار و ۶۸۰ تومان تا ۳ هزار و ۸۷۰ تومان در نوسان بود. قيمت اين نوع گوشت قرمز در فروشگاه هاي عرضه گوشت و مواد پروتئيني در سطح شهر تهران به كيلويي ۳ هزار و ۹۵۵ تومان هم مي رسيد.
قيمت گوشت مرغ نيز در هفته مورد گزارش در مقايسه با هفته قبل از آن كاهشي ۵/۰ درصدي داشت، ضمن آن كه قيمت اين نوع گوشت نسبت به هفته مشابه خردادماه نيز كاهشي ۲/۱ درصدي را تجربه كرد.
هر كيلو گوشت مرغ در اين هفته در ميادين ميوه و تره بار قيمتي معادل يك هزار و ۲۱۰ تا يك هزار و ۲۹۰ تومان داشت در حالي كه هر كيلو گوشت مرغ در فروشگاه هاي سطح شهر به طور متوسط قيمتي معادل يك هزار و ۳۷۹ تومان داشت.
گروه لبنيات در اين هفته افزايش قيمتي جزئي معادل ۱/۰ درصد نسبت به هفته قبل از آن را شاهد بود، ضمن آن كه قيمت اين گروه كالايي از مواد خوراكي در مقايسه با هفته مشابه ماه قبل از آن نيز افزايشي كمتر از يك درصد- معادل ۹/۰ درصد- داشت.
قيمت گروه قند و شكر در نخستين هفته تيرماه امسال با وجود آن كه نسبت به هفته قبل از آن ثابت ماند اما قيمت اين گروه كالايي در مقايسه با هفته مشابه خردادماه با افزايشي ۱/۴ درصدي همراه بود.
قيمت هر كيلو قند و شكر در ميادين ميوه و تره بار شهرداري به ترتيب معادل ۵۳۸ و ۴۸۹ تومان بود. در اين هفته هر كيلو قند در فروشگاه هاي سطح شهر تهران به طور متوسط با قيمتي معادل ۵۶۱ تومان به مردم عرضه شد و هر كيلو شكر در خارج از ميادين ميوه و تره بار شهرداري به طور متوسط با قيمتي معادل ۴۹۵ تومان فروخته مي شد.
در گروه ميوه ها و سبزي هاي تازه كه بيشترين كاهش قيمت را در هفته مورد بررسي به خود اختصاص دادند، هر كيلو سيب گلاب و زردآلو در ميادين شهرداري با قيمت ۴۰۰ تومان به مردم عرضه مي شد، همين دو قلم از انواع ميوه در ميوه فروشي هاي شهر تهران به ترتيب يك هزار و ۵۹ و ۹۴۲ تومان قيمت خورد.
طي اين هفته هر كيلو گيلاس در ميادين شهرداري با قيمت ۳۵۰ تومان فروخته مي شد در حالي كه قيمت اين ميوه در خارج از ميادين ميوه و تره بار با اختلافي قابل توجه به طور متوسط كيلويي يكهزار و ۱۳۸ تومان فروش مي رفت.
براساس اين گزارش هر كيلو طالبي از ۱۵۰ تا ۱۸۰ تومان در ميادين ميوه و تره بار عرضه مي شد،  هر كيلو طالبي در خارج از جايگاه هاي عرضه ميوه و تره بار به طور متوسط قيمتي معادل ۳۱۷ تومان داشت.
همچنين هر كيلو هندوانه نيز كه در ميادين شهرداري با قيمتي معادل ۹۰ تا ۱۲۰ تومان عرضه مي شد،  در فروشگاه هاي ميوه و تره بار در سطح شهر قيمتي معادل ۱۶۱ تومان داشت. بر اين اساس قيمت هر كيلو خيار در ميادين شهرداري از ۱۴۰ تا ۱۵۰ تومان در نوسان بود، متوسط قيمت هر كيلو خيار در فروشگاه هاي خارج از ميادين به طور متوسط ۲۶۵ تومان تعيين شد.
هر كيلو گوجه فرنگي نيز طي اين هفته در ميادين ميوه و تره بار شهرداري با قيمتي معادل ۱۲۰ تومان به خريداران عرضه مي شد. قيمت هر كيلو گوجه فرنگي در فروشگاه هاي سطح شهر به طور متوسط ۲۰۲ تومان بود.

|  اقتصاد  |   انرژي  |   بازار  |   صنعت  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |