سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۵۵
Infor.htm
تدوين خانگي فيلم ها در ويندوز XP
ساخت و تدوين يك فيلم را شخصا تجربه نماييد
ويندوز XP شامل برنامه اي به نام Window Movie Maker است كه به شما امكان ويرايش و تدوين فيلم هاي خانوادگي تان را مي دهد. كار با اين برنامه  بسيار ساده مي باشد فقط كافي است كمي براي آن وقت بگذاريد.
004035.jpg

شروع كار با Window Movie Maker
براي فعال كردن برنامه بر روي كليد Start كليك كرده و گزينه All Programs را انتخاب نماييد. از زير منوي ظاهر شده به ترتيب گزينه هاي Accessories و Windows movie Maker را براي فعال شدن برنامه انتخاب كنيد.
وارد كردن فايل ها
هنگامي كه پنجره اصلي برنامه Movie Maker در روي صفحه نمايش ظاهر شد براي وارد كردن تصاوير يا فيلم ها از منوي File گزينه Import را انتخاب كنيد.
ضبط ويديويي
براي ضبط ويديويي از VCR، در منوي File دستور Record را انتخاب نماييد. براي استفاده از اين ويژگي كامپيوتر شما بايد به يك كارت ويديويي مجهز باشد و به صورت صحيح به ابزار ضبط (مانند ويديو) متصل باشد.
ديدن مجموعه
هنگامي كه تصويري را وارد كرديد و يا در Movie Maker فيلمي را ساختيد فايل ها به عنوان بخشي از يك مجموعه نمايش داده مي شوند. به صورت پيش فرض فايلهاي فيلم يا رسانه  اي را مي توانيد از ليست Collections موجود در سمت چپ صفحه انتخاب كنيد. فايل ها در اين قسمت به صورت تصاوير كوچك شده ظاهر مي گردند.
004040.jpg

ساخت يك مجموعه جديد
با سازماندهي كردن فايل هاي قابل دسترس در Movie Maker شما مي توانيد مجموعه هاي جديدي را بسازيد. در ليست Collections راست كليك كرده و از منوي كشويي ظاهر شده New Collections را انتخاب كنيد.
نام گذاري مجموعه جديد
به محض ساخت يك مجموعه آن را نام گذاري نماييد.
انتقال فايل ها به مجموعه جديد
براي انتقال و جابجايي فايل ها به مجموعه هاي جديد كافي است بر روي آنها كليك كرده و آنها را به سمت فايل هاي جديد كشيده و رها سازيد.
انتقال تصاوير به Storyboard
Stroyboard نوار فيلمي است كه در پايين پنجره Movie Maker قرار دارد. هر فريم، نشان دهنده يكي از تصاوير فيلم است. شما مي توانيد هر تصوير را به صورت مجزا به روي يكي از فريم هاي Storyboard كشيده و رها سازيد.
،نشان دادن خط زمان
بعد از انتقال تمامي تصاوير به Storyboard مي توانيد خط زمان (Timeline) فيلم را نمايش دهيد. خط زمان به شما كمك مي كند طول هر فريم را تنظيم كرده صداها و آ هنگها را در مكانهاي تعيين شده قرار دهيد.
انتخاب تمام كليپ هاي Storyboard
بعد از تنظيم پهناي فريم و آماده كردن فيلم ساخته شده، تمام كليپ هاي Storyboard را انتخاب نماييد(براي اين منظور كليد Ctrl را فشار داده و روي هر كليپ كليك كنيد).
تركيب كردن كليپ ها
با تركيب كردن كليپ ها در برنامه ها Window Movie Maker توالي تصاوير فيلم را به سادگي مي توانيد كنترل نماييد. براي اين منظور از منوي Clip گزينه Combine را انتخاب كنيد.
004045.jpg

نمايش فيلم
براي اين كه فيلم را مشاهده كنيد حالا فقط كافي است بر روي كليد Play كليك كنيد. با اين كار كليه فريم هاي موجود در Storyboard به صورت متوالي نمايش داده مي شوند. شما به سادگي مي توانيد مدت زمان نمايش فريم ها را در Storyboard تنظيم كنيد.
ذخيره كردن يك فيلم
بعد از اينكه فيلمي كه كارگردان آن خود شما بوديد را مشاهده كرديد از منوي file گزينه Movie Save را انتخاب كنيد تا كادر محاوره اي Save Movie در روي صفحه نمايش ظاهر گردد.
كليك كردن روي OK
با استفاده از كادر محاوره اي Save Movie شما مي توانيد كيفيت فيلم در حال ذخيره را تنظيم كنيد فقط اين موضوع را به خاطر داشته باشيد كه فيلم ها با كيفيت بالا فضاي بيشتري را از هارد شما اشغال مي نمايند. بعد از انتخاب كيفيت از منوي كشويي setting، بر روي كليد OK كليك كنيد تا فيلم ذخيره گردد. با اين كار برنامه Movie Maker تمامي كليپ ها و فايل هاي تصويري موجود در Storyboard را به صورت يك فايل فيلم ذخيره مي نمايد. بعد از ذخيره فيلم شما مي توانيد آن را در برنامه Media player مشاهده نماييد.
ضبط صدا
شما مي توانيد حتي صداي خودتان را در روي فيلم در حال ساخت در برنامه Movie Maker ضبط نماييد. براي اين منظور بر روي كليدي كه شبيه ميكروفن مي باشد كليك كنيد تاكادر محاوره اي Record Narration Track در روي صفحه نمايش بازگردد. در كادر محاوره اي فوق بر روي كليد Record كليك كرده و در ميكروفن كامپيوتر صحبت نماييد. براي اضافه كردن يك آهنگ بر روي فيلم روي دكمه Track

سخت افزار
كارت صدا(۱) Sound Card
قسمت هشتم
كارت صدا يكي از عناصر سخت افزاري رايانه است كه باعث پخش و ضبط صدا مي گردد. قبل از گسترش كارت هاي صدا، صدا در رايانه توسط بلند گوهاي داخلي ايجاد مي شد. اين بلند گوها توان خود را از برد اصلي مي گرفتند.
004050.jpg
استفاده از كارت صدا از اواخر سال ۱۹۸۰ شروع شد. در حال حاضر شركت هاي متعددي توليدات خود را در اين زمينه به بازار عرضه مي كنند. كارت صوتي همانند كارت گرافيكي بر روي برد اصلي نصب مي شود و در پشت آن چند فيش براي ميكروفن و بلند گو قرار دارد. وظيفه كارت صدا آماده سازي سيگنال ها جهت پخش و دريافت سيگنال هاي ورودي از ميكروفن و آماده كردن آنها براي ذخيره در رايانه است.
كارت صدا، كارت صوتي نيز ناميده مي شود و در بسياري موارد مي تواند اصواتي با كيفيت بسيار عالي توليد كند.
صوت، يك سيگنال آنالوگ است كه به صورت موج پيوسته انتشار مي يابد. رايانه همواره در حال پردازش سيگنال هاي آنالوگ است، زيرا اين سيگنال ها دائماً در حال تغييرند. در واقع لازم است كه سيگنال هاي آنالوگ به بيت هاي رقمي (ديجيتال) تبديل شوند. اين عمل توسط وسيله اي به نام Analog to Digital Convertor ADC)) صورت مي گيرد.
سيگنال هاي ديجيتالي توليد شده مجدداً بايد به سيگنال هاي آنالوگ تبديل شوند تا بتوانند به وسيله بلند گو پخش شوند. اين عمل توسط سخت افزار ديگري به نام DACصورت مي گيرد.
صداهاي ديجيتال به فضاي زيادي بر روي ديسك نياز دارد. بنابراين به جاي ذخيره صدا آن را ايجاد مي كند. اين عمليات شبيه سازي صوتي نام دارد و به روش هاي زير صورت مي گيرد:
FM -1(مدولاسيون بسامد): اين روش به صورت كاملاً مصنوعي صدا را ايجاد مي كند و براي ساخت آن از دو موج سينوسي استفاده مي كند.
۲- جدول موجي (صداي موجي): اين روش كم هزينه و واقعي تر است. در اين حالت از تمامي وسايل موسيقي نمونه گيري شده است و صداي ديجيتالي توليد شده در يك جدول موج ذخيره شده است. در صورتي كه يك برنامه به صدايي احتياج داشته باشد اين جدول موج چه در كارت صدا و چه در ديسك، صداي واقعي را به برنامه مي دهد. فايل هاي صوتي با پسوند Wav در ويندوز صداهاي واقعي هستند كه از جدول موج استفاده مي كنند.
بنابراين آهنگسازان حرفه اي ترجيح مي دهند اين گونه كارت هاي صدا را استفاده نمايند. اين صداها در تراشه هاي رام كارت صوتي ذخيره مي شوند و در نتيجه بسياري از توليد كنندگان بزرگ بودن حافظه جدول صوتي را دليل مرغوب بودن كارت صدا مي دادند.
۳- ) MIDIرابط ديجيتالي ادوات موسيقي): اين روش برخلاف روش قبلي صداي توليد شده را ضبط نمي كند، بلكه اطلاعات صدا مانند كوك، دوام، بلندي و ساير موارد را ضبط مي كند. اين اطلاعات در يك قالب استاندارد در فايل ذخيره مي شود و يا به يك وسيله موسيقي جهت اجرا ارسال مي شود. بنابراين يك فايل MIDI مجموعه اي از دستور العمل ها در مورد چگونگي اجراي نت هاست.
004055.jpg

نكته: فايل هاي MIDI جهت برقراري ويدئو كنفرانس ها و پخش فيلم در اينترنت به كار مي روند.
۴- نمونه سازي فيزيكي:اين روش نسبتاً جديد است و بسته به نوع ساز شبيه سازي شده است. با اينكه داراي صداي خوبي است اما بار زيادي بر پردازنده اصلي وارد مي سازد.
اجزاي تشكيل دهنده كارت صدا
- پردازنده سيگنال هاي ديجيتال كه عمليات مورد نظر را انجام مي دهند.
- مبدل آنالوگ به ديجيتال (ACD) براي صوت ورودي به رايانه
- مبدل ديجيتال به آنالوگ (DAC)
- حافظه ROM يا فلش جهت ذخيره سازي اطلاعات
- اينترفيش دستگاه هاي موزيكال ديجيتالي (MIDI) جهت اتصال دستگاه هاي موزيك خارجي
- كانكتورهاي لازم جهت اتصال به ميكروفن يا بلند گو
- پورت مخصوص بازي براي اتصال Joystick
كارت هاي صوتي قديمي عمدتاً از نوع ISA بوده اند، اما كارت صداهاي امروزي از نوع PCI هستند كه بر روي برد اصلي نصب مي گردند.
بيشتر مادربردها در حال حاضر كارت صدا را به صورت يك تراشه بر روي برد اصلي دارند.
انواع اتصال كارت صدا به رايانه
- بلند گو (Speaker)
- يك منبع ورودي آنالوگ (ميكروفن ضبط صوت و CD-Player)
- يك منبع ورودي ديجيتال نظير CD-ROM
- يك منبع آنالوگ خروجي نظير ضبط صوت
- يك منبع ديجيتال خروجي
شنيدن صوت
مراحل شنيدن صوت بر خلاف روش توليد صدا مي باشد كه در زير شرح داده شده است:
۱- داده هاي ديجيتال از هاردديسك خوانده مي شود و سپس در اختيار پردازنده اصلي قرار مي گيرد.
۲- پردازنده اصلي داده ها را براي DSP موجود بر روي كارت صدا ارسال مي كند.
3- DSP داده هاي ديجيتال را از حالت فشرده خارج مي كند.
۴- داده هاي ديجيتال غير فشرده شدن توسط DSP بلافاصله با مبدل ديجيتال به آنالوگ (DAC) پردازش و يك سيگنال آنالوگ ايجاد مي كنند. اين سيگنال هاي ايجاد شده از طريق هدفن يا بلند گو شنيده خواهد شد.

آيا مي دانيد كه چرا در بعضي مواقع Shutdown كند صورت مي گيرد؟
حتماً براي شما نيز پيش آمده ، زماني كه دستگاه را Shut down مي كنيد، عمل خاموش شدن به كندي صورت مي گيرد. اين مشكل به علت استفاده از برنامه هايي است كه هنگام شروع سيستم در پيش زمينه اجرا مي شوند و هنگام پايان سيستم بايد دوباره بسته شوند. پس لازم است ابتدا كنترل كنيد كه كدام برنامه در پيش زمينه در حال جريان است و به كدام يك از آنها احتياج نداريد.بنابراين كافيست در قسمت run عبارت msconfig را تايپ كنيد. پنجره اي باز مي شود مي توانيد در آن برنامه هايي كه به صورت خودكار اجرا مي شوند را غيرفعال نماييد.

آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |