چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۶۹
ناهماهنگي خدمات گاز و تلفن با نياز خانواده ها در پايتخت
خانوارهاي شهري بدون گاز و تلفن چه مي كنند؟
000930.jpg
محسن شمشيري 
نفت و گاز سوخت اصلي زندگي شهري را تشكيل مي دهند و استفاده از تلفن يكي ازابزارهاي اساسي خانوارها به شمار مي رود. اما هنوز بسياري از شهروندان با دغدغه استفاده خدمات آب ، برق، گاز و تلفن روبه رو هستند. آنها با وجود پرداخت هزينه هاي قابل توجه بايد مدت ها انتظار بكشند تا از اين خدمات استفاده كنند. امكانات موجود متناسب با نيازهاي جاري نيستند و نياز به بازنگري در برنامه هاي شهري را گوشزد مي كنند.
طي چند سال گذشته در شهر تهران كه ساخت و ساز فراواني انجام پذيرفته است، كمبود امكانات زير ساختي مثل خدمات تلفن و گاز بيش از گذشته احساس مي شود. خانواده ها در مناطقي از تهران كه با ساخت و ساز جديد و افزايش تراكم جمعيت روبرو بوده اند با فقدان خدمات گاز و تلفن مواجه شده اند.
برخي از كارشناسان اين مشكلا ت را ناشي از ضعف مديريت و برنامه ريزي و فقدان امكانات فني و سرمايه گذاري مناسب مي دانند و معتقدند اگرامكانات توسعه مخابرات و گازرساني بر اساس برنامه روشني فراهم شود ارائه خدمات به خانواده ها همزمان با ساخت و ساز انجام خواهد شد. علي كاظمي ساكن منطقه پونك در اين زمينه مي گويد: در چند سال گذشته به علت تقاضاي زياد مسكن، اكثر مالكيني كه روزگاري ساختمان يك يا دو طبقه داشته اند و از امكانات محدود مثلا ً يك خط تلفن برخوردار بوده اند اقدام به تخريب ساختمان قبلي و ساخت و ساز آپارتمان هاي بيش از ده واحد كرده اند. در نتيجه ساكنين جديد با مشكل كمبود تلفن و فقدان گاز شهري روبرو شده اند. در بسياري از مناطق نوساز تهران و همزمان با افزايش تراكم جمعيت و صدور مجوز براي ساخت و ساز برنامه مشخصي براي تأمين خدمات گاز و تلفن وجود ندارد.
وي معتقد است: شهرداري و نهادهاي متولي ساخت مسكن بايد زماني به صدورمجوز ساخت و ساز، تخريب ساختمان قبلي و ساخت آپارتمان هاي بيش از ده واحد اقدام كنند كه هماهنگي هاي لا زم بين شركت گاز، شركت پخش فرآورده هاي نفتي و شركت مخابرات براي تأمين سوخت مورد نياز خانوارها و برخورداري آنها از خطوط تلفن به اندازه كافي وجود داشته باشد. شركت مخابرات و شركت گاز بايد پيش بيني هاي لا زم را در اين زمينه را انجام دهند.
ليلا  نصيري ساكن منطقه تهرانپارس هم مي گويد: در دنياي امروز كه عصر ارتباطات و انفجار اطلا عات نام گرفته، نبايد خانواده ها ازامكانات ارتباطات و تلفن محروم باشند. خواهر و برادر من دانشجو هستند و استفاده از اينترنت براي آنها لا زم است اما متأسفانه در آپارتمان جديدي كه زندگي مي كنيم تلفن را نداريم و شركت مخابرات اعلا م كرده كه يك سال بايد منتظر باشيم تا امكانات فني جديد در كوچه و محله ما ايجاد شود و سپس از امكانات تلفن برخوردار شويم. بايد بپذيريم زندگي بدون تلفن در شهر بزرگي مانند تهران بسيار مشكل است.
خانم فاطمه اميني پور نيز كه براي تأمين يك خط تلفن براي منزل خود به مركز پيام نور شركت مخابرات واقع در خيابان گلستان واقع در منطقه جنتآباد مراجعه كرده است در اين زمينه مي گويد: ساكنين يك ساختمان ۲۰ واحدي تنها از يك خط تلفن برخوردارند و حدود ۸ ماه است كه تقاضاي تلفن ثابت براي آپارتمان داده ايم اما هنوز هيچ گونه امكاناتي براي افزايش ظرفيت خطوط تلفن فراهم نشده است.
وي افزود: شركت  مخابرات منطقه قادر به تأمين حتي يك خط تلفن به صورت خارج از نوبت نيست. بسياري از افراد به خاطر موقعيت شغلي و حرفه اي خود بايد از وسائل اوليه ارتباطي مانند تلفن بهره مند باشند. امروزه كارهاي اداري و حرفه اي از طريق فاكس، اينترنت و تلفن انجام مي شود و نداشتن تلفن به يكي از مشكلا ت اساسي خانواده هاي برخي مناطق تبديل شده و بي خبري از افراد خانواده، فاميل ، دوستان و آشنايان باعث نگراني خانواده ها شده و مشكلا ت بسياري را ايجاد كرده و كارآيي افراد را در انجام كار و امور زندگي كاهش داده است.
وي تصريح كرد: سؤال اساسي اين است چرا با وجود فروش تعداد زيادي فيش تلفن شركت مخابرات ايران به امكانات، كابل كشي و افزايش ظرفيت، عنايتي نمي كنند؟ روشن نيست مشكل در كجا است، و مسئولين نيز پاسخگو نيستند و جواب روشني نمي دهند سازمان هاي مربوطه گاهي قادر نيستند يك شماره تلفن را از يك كوچه و پلا ك مشخص به دو پلا ك بعدي يا قبلي انتقال دهند. چرا در پايتخت چند ميليون نفري تهران امكانات برخورداري از يك وسيله ارتباطي ساده اي مانند تلفن براي خانواده ها فراهم نيست؟ چرا در شرايطي كه خانواده ها حاضرند يك خط تلفن را به صورت آزاد و سه برابر قيمت دولتي خريداري كنند شركت مخابرات حتي توانايي انتقال تلفن را به ۱۰ متري محل قبلي ندارد؟
اميرحسين قادري ساكن شهرك راه آهن در اين زمينه مي گويد: خانواده هاي اكثر مناطق تازه ساز و رو به توسعه تهران با مشكل كمبود امكانات گازرساني، تأمين سوخت و تلفن روبه رو هستند و با وجود اين كه خانوارها هزينه هاي اوليه امتياز گاز را پرداخت و فيش تلفن را خريداري كرده اند اما مدت ها است انتظار خدمات رفاهي را مي كشند و روشن نيست اين مشكلا ت تا كي ادامه دارد؟
خانم صباغ كه در منطقه جنتآباد بالا تر از بزرگراه همت زندگي مي كند در اين زمينه به خبرنگار ما گفت: ۱۸ ماه است كه ساختمان جديد ما با ۱۹ واحد آپارتمان ساخته شده و ساكنين آن علي رغم پيگيري هاي مختلف نتوانسته اند از امتياز تلفن و گاز برخوردار شوند.
وي افزود: شركت پخش فرآورده هاي نفتي همكاري لا زم را براي تأمين گازوئيل مورد نياز اين ساختمان ۱۹ واحدي نمي كند. ساكنين منطقه براي تأمين سوخت خود به شركت گاز خيابان آيت الله كاشاني مراجعه كرده اند و آنها توضيح داده اند كه به علت فقدان كنتورهاي بزرگ مخصوص گازرساني به ساختمان هايي كه بالا ي ۱۵ واحد آپارتمان دارند ، بايد انتظار كشيد تا كنتور بزرگ گاز تأمين شود. البته بارها اعلا م شده به زودي امكانات مربوطه تأمين خواهد شد و همه از خدمات گاز شهري برخوردار خواهند بود. اما متأسفانه هنوز از كنتور گاز خبري نيست و براي تأمين گازوئيل هم بايد از اين اداره به آن اداره برويم تا سوخت مورد نياز را تهيه كنيم.
وي ادامه داد: جالب است كه بايد نامه اي به شركت گاز منطقه بنويسيم و از آنها خواهش كنيم زير نامه را پاراف و مهر كنند و بعد تقاضا نامه را به شركت گاز استان تهران ببريم. آنها هم پس از چند ساعت معطلي تقاضاي ما را تأييد مي كنند كه به علت فقدان كنتور گاز و قرار گرفتن ساكنين منطقه در نوبت گازرساني، شركت پخش فرآورده هاي نفتي لطف كند و ۲ هزار ليتر گازوئيل را براي ۱۹ واحد آپارتمان تأمين كند سپس چند روز هم بايد منتظر بمانيم تا بالا خره گازوئيل به درب ساختمان برسد.
اين سؤال براي ساكنين مناطقي كه گازرساني نشده و با مشكل سوخت روبه رو هستند مطرح است كه چرا در پايتخت كشوري كه دومين منابع گاز جهان و پنجمين ذخاير نفت جهان را دارا مي باشد خانواده ها بايد تا اين حد در تأمين گازوئيل و گاز طبيعي با مشكل مواجه شوند؟
آيا تأمين كنتورگاز براي ساختمان هايي كه عمر مفيد آنها ۳۰ سال است بايد يكي دو سال طول بكشد؟ چه مشكلي وجود دارد كه علي رغم صرف هزينه يك ميليون و دويست و پنجاه هزار تومان براي نصب كنتور هنوز اقدامي عاجل از سوي شركت گاز صورت نگرفته است؟
يكي از اعضاي انجمن مهندسان صنعت ساختمان در اين زمينه مي گويد: رشد بي رويه ساخت و ساز در تهران طي سال هاي اخير، بالا  رفتن تقاضاي مسكن و گران شدن آپارتمان ها باعث شده ساختمان ها به صورت عمودي رشد كنند و خانواده ها در ساختمان هاي ۴ تا ۱۰ طبقه ساكن شوند. اما با وجود ساخت و ساز هاي جديد و ساكن شدن ۱۵ تا ۲۰ خانوار به جاي يك يا دو خانوار در يك زمين ۲۰۰ متري ، خدمات رساني به واحدهاي جديد به اندازه كافي رشد نكرده است.
وي افزود: آب رساني و برق رساني به اين ساختمان ها و واحدهاي جديد ساده تر از عرضه خدمات تلفن و گاز صورت گرفته است ولي به دليل ضعف تكنولوژي و دانش فني و مشكلا ت مديريتي كشور، سرمايه گذاري و ايجاد امكانات گاز رساني و افزايش امكانات خطوط تلفن در بسياري از مناطق تازه ساز تهران با كندي و اتلا ف وقت همراه است. فقدان يك استراتژي و برنامه منسجم و هماهنگ و جامع براي خدمات رساني به خانواده هاي شهري احساس مي شود اگر برنامه و استراتژي زندگي شهري مدون و كارآمدي وجود داشته باشد علا وه به رفع نگراني خانوارها از زلزله مي توان شاهد هماهنگي بيشتر شهرداري با شركت مخابرات، شركت گاز، وزارت نيرو، سازمان ها و تشكل هاي صنفي مرتبط با ساختمان سازي، وزارت مسكن، بانك ها و مو‡سسات مالي و خدمات رساني هم بود.
شهروندان تهراني هميشه در خيابان ها و كوچه هاي شهر و به خصوص در مناطق تازه ساز و روبه توسعه شاهد تخريب آسفالت، كانال كشي گاز و كابل تلفن هستند، و اين پديده آشنا تكراري را كه مدتي بعد از آسفالت كردن خيابان ها صورت مي گيرد ناشي از ناهماهنگي شركت  گاز و مخابرات با شهرداري مي دانند، و احتمالا ً حق هم دارند.
اكبر صداقت يكي از شهروندان ساكن منطقه ده تهران در اين زمينه مي گويد: شركت گاز و مخابرات هميشه عقب تر از ساير دستگاهها اقدام به اجراي طرح هاي توسعه  خود مي كنند. سال ها پس از ايجاد شهرك ها و ساخت و سازهاي جديدي و آسفالت كردن خيابان ها شاهد كندن آسفالت، حفاري و لوله كشي گاز و كابل كشي خطوط تلفني هستيم. متأسفانه اين اقدامات علا وه بر خستگي كار براي كارگران،هزينه و پول  زيادي را تلف مي كند و خيابان ها و كوچه ها مدت ها بعد از كابل كشي و گازكشي مشكلا تي را براي خانوارهاي شهري باقي مي گذارد.شايسته است حداقل طرح هاي توسعه گاز و تلفن در پايتخت كشور كه الگوي شهرهاي ديگر است هماهنگ با طرح هاي توسعه آب و برق و آسفالت خيابان ها و خدمات شهرداري پيش برود و مشكلا ت خانواده ها را كمتر كند.
كارشناسان معتقدند كه اگر طرح هاي خدمات رساني آب، برق،گاز، تلفن، آسفالت، جدول بندي و ساير امكانات رفاهي خانوارهاي شهري هماهنگ و براساس برنامه پايداري به پيش برود علا وه بر كاهش هزينه ها و سرشكن كردن هزينه هاي آب رساني ، برق رساني، گازرساني و توسعه خطوط تلفن و آسفالت از اتلا ف وقت و هزينه هاي فرصت و مشكلا ت مديريتي مي كاهد ضمن آن كه دولت و خانواده ها در تأمين خدمات رفاهي و ايجاد يك چهره تميز از كوچه ها و خيابان ها با هزينه  و مشكلا ت كمتر روبه رو خواهند شد.
اما ناهماهنگي در طرح هاي توسعه مخابرات، گازرساني علا وه بر صرف هزينه هاي بسيار تأخير در برخورداري خانوارها از مزاياي گاز و تلفن باعث ايجاد سرو صدا ، مشكلا ت رفت و آمد و خيابان هاي پر از پستي و بلندي و خاك شده و مشكلا ت زيادي را براي خانواده ها ايجاد كرده است.
اگر در شهري بسان تهران غول آ سا كه هر ساله ميلياردها تومان براي آسفالت و زيرسازي خيابان ها، كوچه ها و خدمات رساني به خانواده ها هزينه  مي شود، هماهنگي لا زم بين شهرداري، وزارت مسكن، وزارت نيرو، مخابرات و شركت گاز برقرار شود مي توان به رفاه و آسايش بيشتري براي خانواده هارسيد وخدمات رفاهي آب، برق، گاز و تلفن را با كيفيت قابل قبولي ارائه كرد.
اما در حال حاضر خانوارها با وجود پرداخت هزينه گازرساني، خريد فيش تلفن ، مدت ها بايد انتظار بكشند تا از اين خدمات استفاده كنند و پرداخت هزينه زياد خريد خانه و خدمات در تهران با ميزان استفاده خانواده ها از خدمات رفاهي و آسايش افراد خانوار متناسب نيست و نياز به بازنگري در برنامه هاي شهري دارد.

قيمت خرده فروشي برخي مواد خوراكي در هفته گذشته افزايش يافت
000935.jpg
000940.jpg

در هفته منتهي به بيست و يكم شهريورماه متوسط قيمت خرده فروشي برخي از مواد خوراكي در بازار تهران با افزايش اندكي مواجه شد. گزارش مديريت آمارهاي اقتصادي بانك مركزي نشان مي دهد در هفته گذشته تغييرات زير حادث شده اند:
بهاي اقلا م مختلف گروه لبنيات نسبت به هفته قبل افزايش جزيي داشت.
ماست پاستوريزه، پنير پاستوريزه ۴۵۰ گرمي، كره پاستوريزه و شير به ترتيب با نرخ ۵۰۰۰، ۹۰۰۰۲۵۱۰۰، و ۵۰۰۰ ريال عرضه شد كه نسبت به هفته گذشته ۲% و نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۴% افزايش داشته است.
قيمت تخم مرغ از شانه اي ۱۲۰۰۰ به ۱۴۰۰۰ ريال رسيد كه نسبت به هفته گذشته ۹% افزايش نرخ داشت.
قيمت برنج ۸ درصد افزايش.
انواع ميوه و سبزي ها تازه در ميوه فروشي هاي سطح شهر با افزايش قيمت عرضه شد.
قيمت انواع گوشت قرمز در حد ۴۲ هزار و ۳۸۰ ريال بود كه نسبت به هفته گذشته۱% كاهش يافت.
نرخ گوشت مرغ ۱۱ هزار و ۷۳۰ ريال بود كه نسبت به هفته گذشته ۷/۲ درصد كاهش و نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۳/۱۶ كاهش يافته است.
بهاي قند، شكر و روغن نباتي جامد(حلب ۵/۴ كيلوگرمي) كاهشي ۳% داشت و به ترتيب ۵۰۶۰۴۶۵۰، و ۴۲ هزار و ۵۰ ريال عرضه شد.
چاي خارجي و روغن مايع (هر ليتر) نيز به ترتيب ۲۸۰ هزار و ۷۳۰ و ۹۱۳۰ ريال عرضه شد كه نسبت به هفته گذشته حدود يك درصد كاهش يافت.
قيمت حبوب ۳ / ۱ درصد كاهش داشت.
ميوه و سبزي هاي تازه ۴ درصد كاهش داشت.
قيمت خرده فروشي برخي از مواد خوراكي در تهران نسبت به هفته مشابه ماه قبل(مرداد ماه) لبنيات ۵ درصد، تخم مرغ ۹ درصد ، برنج ۸ درصد تا۱/۱ درصد، حبوب ۱ درصد، ميوه هاي تازه ۳ درصد تا۷/۱۹ درصد افزايش داشته و قيمت سبزي هاي تازه ۵ تا ۹/۱۸ درصد، گوشت تازه قرمز و گوشت مرغ ۷/۲ درصد و قند و شكر ۴ درصد، چاي ۱ درصد و روغن نباتي ۱ درصد كاهش يافت.

توصيه به خريداران لوازم التحرير
فريب ظاهر لوازم التحرير را نخوريد و از دست فروشان هم خريد نكنيد
000970.jpg
گروه بازارچه: كارشناسان توصيه مي كنند خانواده ها فريب ظاهر نوشت افزار و لوازم التحرير خارجي را نخورند. گزارش خبرنگار ما از نحوه واردات اين محصولا ت حاكي است كه اكثر لوازم التحرير و نوشت افزارهاي خارجي به صورت غيررسمي وارد كشور مي شود به همين دليل هيچ نهادي مشكلا ت ناشي از استفاده اين وسائل را برعهده نمي گيرد. اخيراً مدل هاي زيبا و جذابي از انواع مداد ، دفترچه، خودكار خارجي توسط فروشندگان دست فروش و دوره گرد در نقاط مختلف شهر عرضه شده كه فاقد استاندارد هاي لا زم بوده و به هيچ وجه قابل مصرف نيست. يك فروشنده لوازم التحرير و نوشت افزار در خيابان انقلا ب درباره اين لوازم التحرير و نوشت افزارهاي قلا بي به خبرنگار ما گفت: مدل هاي غيراستاندارد لوازم التحرير توسط فروشندگان موقت، دوره گرد و دستفروش ها عرضه مي شود. رضا قديمي افزود: تنها راه برخورد با اين گونه افراد عدم خريد از آنها است. به طور معمول دوره گردها و دستفروش هاي كالا هاي غيراستاندارد و فاقد كارآيي عرضه مي كنند به همين دليل مردم نبايد از آنها خريد كنند. وي ارزان بودن قيمت كالا هاي اين گونه فروشندگان را دليلي بر بي كيفيتي اين محصولا ت دانست و گفت: مردم ما عادت كردند كه كالا هاي ارزان قيمت بخرند و تنها قيمت كالا  براي اين افراد مهم است. عباس رحماني رئيس اتحاديه صنف نوشت افزار نيز در گفت و گو با ايرانا درباره عرضه لوازم التحرير غيراستاندارد معتقد است لوازم نوشت افزار و اجناس كم كيفيت كه معمولا ً داراي ظاهر فريبنده است، به صورت غيرمجاز وارد كشور مي شود. وي افزود: متأسفانه مردم در حالي از اين محصولا ت استفاده مي كنند كه محصولا ت داخلي با كيفيت مطلوب و در سطح گسترده در جامعه توزيع مي شود.
يك فروشنده قديمي لوازم در تهرانسر نيز در مورد فروشندگان موقت گفت: اين عده لوازم التحرير را با ظاهر زيبا و قيمت ارزان مي فروشند و بسياري از خريداران پس از گذشت يكي دو هفته متوجه مي شوند كه بسياري ازچيزهايي كه خريده اند تقلبي است. مثلا ً مدادها و خودكارها كارآيي لا زم را ندارند و دفترچه ها پس از چند روز استفاده تكه تكه مي شوند. اما خريداران ديگر دسترسي به فروشندگان براي شكايت نخواهد داشت و متضرر خواهند شد. وي افزود: بهتر است والدين خريد را به فرزندان خود كه كم تجربه تر هستند واگذار نكنند و خود نظارت دقيقي بر خريد لوازم التحرير داشته باشند.

كتاب هاي درسي در كانادا ۸ سال و در ايران فقط يك سال مورد استفاده قرار مي گيرند
كتاب هاي درسي در كانادا ۸ سال و در ايران فقط يك سال مورد استفاده قرار مي گيرند!
با وجود ۱۸ ميليون دانشآموز در كشور بايد پرسيد چقدر براي چاپ كتاب هاي آنها هر سال هزينه كرد؟
با وجود اينكه بخش عمده اي از نياز كاغذ از خارج وارد مي شود ولي تاكنون در جامعه براي فرهنگ سازي دانشآموزان تلا شي صورت نگرفته كه يك كتاب طي چندين سال مورد استفاده دانشآموزان مختلف قرار گيرد.
هر سال كه بعد از پايان سال تحصيلي اكثر كتاب ها دور ريخته مي شود عملاً  مصرف ديگري نمي يابند.
بايد روشي را اجرا كرد كه فرهنگ يك بار مصرفي از كتاب هاي تحصيلي در جامعه برداشته شود. اين موضوع كمكي به اقتصاد خانواده ها به شمار مي رود. با توجه به بالا رفتن قيمت كتاب ها در هر سال تحصيلي و مشكلا ت تهيه آن خانواده ها با پرداخت هزينه بيشتري روبه رو هستند. همچنين مي توان در مدارس مكاني براي نگهداري كتاب در نظر گرفته شود تا بتوان براي سال هاي ديگر استفاده بشود.
دانشآموزاني ايراني با روش صحيح نگهداري كتاب آشنا نيستند و بايد به آنها آموخت در حفظ و نگهداري آن كوشا باشند.
مي توان با اعمال روشهايي از جمله ممنوعيت نوشتن در كتاب ها، دانشآموزان را در زمينه حفظ و نگهداري كتاب تشويق كرد و استفاده مجدد از اين كتاب ها در مدارس را به مرحله اجرا در آورد.
براي نمونه در كشور كانادا كتاب هاي درسي داراي شناسنامه اي است كه از ۸ قسمت تهيه شده و هر قسمت مربوط به يك دانشآموز و يك سال تحصيلي اختصاص دارد. هر كتاب در ۸ سال پياپي در دست هشت دانشآموز گشته و مورد استفاده قرار مي گيرد.
مي توان با بازيافت كتاب هاي درسي دانشآموزان، هزينه چاپ كتاب به تعداد ميليوني را صرف كيفيت بخشي جلد و صحافي كاغذ كرد كه امكان استفاده آن توسط چندين دانشآموز فراهم گردد. اين امر كمكي در كم كردن هزينه مصرفي خانواده در قبال خريد كتاب هم هست.

پديده كم سابقه پيش فروش قبر
پديده پيش فروش قبر دربرخي شهرها و قبرستان هاي كشور به يك پديده جديد و مرسوم تبديل شده است و يكي از مراجعات روزانه مردم به ادارات مربوط و شهرداري ها تقاضاي پيش فروش قبر در فلا ن قطعه و نزديك فاميل و عزيز از دست رفته است. يك روانشناس معتقد است كه به دلا يل مختلف قبرستان به كانون گرد هم آمدن خانواده ها تبديل شده و به سبب نزديكي برخي قبرستان ها به شهرها و دفن شدن بزرگان خانواده و عزيزان از دست رفته در يك قطعه خاص، بقيه اعضاي خانواده علا قه مند هستند كه قبر را پيش خريد كنند.
در شهري مانند ايلا م روند روبه افزايش خريد پيشاپيش قبر به نحوي است كه اين بخش در شهرداري ايلا م به يكي از بخش هاي پرمراجعه متقاضيان تبديل شده است. مسئول اطلا ع رساني شهرداري ايلا م مي گويد: مراجعه روزانه بيش از پنجاه نفره به اين شهرداري جهت خريد قبر كاركنان را به ستوه آورده است.
جعفر سلطاني گفت: در حال حاضر هر قبر با قيمت ۳۵۰ هزار ريال پيش فروش مي شود و حدود ۲۱۶ هزار و ۵۰۰ ريال نيز براي تأمين ديگر هزينه هاي تدفين هر قطعه قبر تعيين شده كه مراجعين با طيب خاطر اين مبلغ را مي پردازند.
خانواده هاي ايلا مي ميل زيادي دارند كه قبرهايشان نزديك ساير مردگان فاميل باشد تا به هنگام آمدن خانواده ها بر سر گور يك عزيز از دست رفته همه اعضاي خانواده و فاميل در كنار هم باشند.
وي گفت: بر سر گور رفتن خانواده هاي ايلا مي تنها براي سوگواري نيست بلكه ديدارها تازه مي شود و ميوه، شيريني و حلواهاي رنگيني كه به عنوان نذورات بر سر مزارها مي گذارند شرايطي فراهم ميآورد كه آئين سوگواري پس از لحظاتي به محفل صله رحم تبديل مي شود.
در طول حدود ده سال گذشته از تأسيس قبرستان بهشت رضا حدود دو هزار قبر در اين قبرستان ايجاد شده است. از پيش خريد قبر در استان ايلا م به عنوان پديده اي جديد و فاقد سابقه ياد مي شود.پيش خريد قبر در قبرستان بهشت رضا كه در اوايل دهه ۷۰ در حومه شهر ايلا م بنا شد در حالي است كه تا چند سال پيش مردم منطقه حاضر به تدفين اموات خود در اين قبرستان نبودند.
آنان بي اعتنا به فاصله ۴۵ كيلومتري اموات خود رادر قبرستان قديمي در جوار امامزاده علي صالح(ع) دفن مي كردند كه در اين سال هاي آخر با محدوديت زمين مواجه شده است.
ماشاالله رشنوادي از شهروندان ايلا مي مي گويد: با توجه به گسترش سريع قبرها در اين قبرستان در صورت تهيه نكردن زمين و قبر بعد از چند سال قبرهاي بستگان در گوشه هاي مختلف قبرستان پراكنده شده و خانواده ها براي يافتن قبر مرده  هاي خود مشكل پيدا مي كنند.
به اعتقاد كارشناسان شهرداري ايلا م اگر روند پيش خريد قبر به همين ترتيب باشد تا چند سال آينده ظرفيت قبرستان بهشت زهرا تكميل شده و مسئولين بايد تدبيري ديگر براي تدفين مردگان پيش بيني كنند.

ده پرسش روز
مرد متاهل شاغل
سن: ۴۱ سال 
شغل و درآمد: كارمند -۱۵۰ هزار تومان.
۱-آيا درآمد شما تكافوي زندگي خانوادگي تان هست؟
بله.
۲-آيا صاحب خانه هستيد؟
بله. يك واحد سازماني .
۳-بيشترين هزينه زندگي شما صرفنظر از مسكن خرج چه چيزي مي شود؟
تفريح .
۴-فكر مي كنيد هزينه مربوط به فرزندان بيشتر است يا والدين؟
فرزندان.
۵-اگر همسرتان ولخرجي كند چه مي كنيد؟
تشويقش مي كنم!
۶- آخرين باري كه براي خود لباس خريده ايد كي بود و چقدر؟
پارسال ۲۰ هزار تومان.
۷-اگر درآمدتان دو برابر شد چه مي كنيد؟
پس انداز مي كنيم.
۸-اگر درآمدتان ده برابر شد چه مي كنيد؟
بيشتر كردن تفريح و زياد كردن پس انداز براي آينده خود و فرزندان.
۹-آخرين باري كه با همسرتان به سفر تفريحي رفتيد كي بود؟
حدود يك ماه پيش.
۱۰-بين يك اتومبيل ماكسيماي نو يا سهام يك شركت به همان قيمت كدام را بر مي گزينيد؟
اتومبيل ماكسيما را انتخاب مي كنم.

افغاني ها با ۸۰ دلا ر صاحب تلفن همراه مي شوند
شهروندان افغانستان با پرداخت تنها ۸۰ دلا ر در كمتر از ۲۴ ساعت از يك خط تلفن همراه برخوردار مي شوند. به گزارش خبرنگار ايرنا از كابل يك شركت تلفن همراه به نام افغان بيسيم از سال گذشته با كسب مجوز از وزارت مخابرات افغانستان در زمينه تلفن همراه به فعاليت پرداخته و قيمت سيم كارت اين تلفن را در اين مدت از ۳۳۰ دلا ر به ۸۰ دلا ر كاهش داده است.
از حدود سه ماه پيش نيز يك شركت خصوصي ديگر به نام شركت توسعه مخابرات افعانستان (روشن) كه سهامدار اصلي آن موسسه فرهنگي اقتصادي آقاخان رهبر فرقه اسماعيليه است در زمينه ارائه خدمات تلفن همراه با افغان بيسيم به رقابت پرداخته است.
صندوق توسعه اقتصادي بنياد آقاخان با ۵۱ درصد، شركت مخابرات و تلفن بين المللي مناكو ۳۵ درصد و دو شركت آمريكايي و فرانسوي به ترتيب ۹ و ۵ درصد سهامداران شركت روشن هستند. شركت روشن قيمت سيم كارت تلفن همراه را در كابل و پنج شهر ديگر اين كشور ۱۳۰ دلا ر اعلا م كرده، اما وعده داده است تا چندي بعد قيمت هاي خود را تا ۸۰ دلا ر كاهش خواهد داد.
دريافت امتياز خط تلفن همراه در افغانستان نياز به دوره طولا ني انتظار و پيش پرداخت ندارد و هر شهروند اين كشور و خارجي هاي فعال در افغانستان در صورت نياز با پرداخت قيمت سيم كارت و تهيه گوشي در كمتر از ۲۴ ساعت صاحب چنين امتيازي مي شوند. اين دو شركت همچنين در زمينه كاهش نرخ مكالمات تلفني نيز با هم در رقابت هستند و هزينه مكالمات تلفني در چند ماه اخير به كمتر از نصف كاهش يافته است.

نمايشگاه سفالينه هاي خاكي در نگارخانه سعدآباد تهران
سرپرست نگارخانه سعدآباد وابسته به مجموعه فرهنگي تاريخي موزه سعدآباد از برپايي نمايشگاه سفالينه هاي خاكي در محل اين نگارخانه خبر داد. افسانه طائبي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا آثار به نمايش گذاشته شده در اين نگارخانه را متشكل از ۱۵۰ سفالينه گلي ذكر كرد. وي افزود: اين آثار متعلق به ۳۹ نفر از هنرمندان سفالگر تبريزي است كه با شيوه هاي سفالگري مرسوم در اين شهر خلق شده اند. اين كارشناس هنري مهم ترين اين آثار را سفالينه هاي دست ساز استاد خطيري مقدم ذكر كرد و گفت: باقي سفالينه هاي به نمايش گذاشته شده متعلق به شاگردان اين بانوي هنرمند تبريزي است كه به صورت گروهي در نگارخانه سعدآباد به نمايش عموم گذاشته شده است. وي مهم ترين ويژگي هاي سفالينه هاي شهر تبريز را فيروزه اي رنگ بودن آنها ذكر كرد و گفت: گل اين سفال ها از خاك سفيد تهيه شده و با لعاب آبي رنگ پوشانده مي شود. طائبي مدت برگزاري اين نمايشگاه را تا پايان شهريورماه سال جاري ذكر كرد.

صداي مصرف كننده
۶۹۵۵۲۵۷
كمك مردمي اجباري!
براي ثبت نام فرزندم به مدرسه اي غيرانتفاعي مراجعه كردم. مسئولا ن مدرسه علا وه بر هزينه مشخص ثبت نام و يك سري هزينه هاي اضافي مبلغ ۲۰۰ هزار تومان >كمك مردمي< از من طلب كردند. گفتم مگر اسم آن را كمك مردمي نگذاشته ايد و مگر وزارت آموزش و پرورش اعلا م نكرده است كه پرداخت اين كمك ها اختياري است. اما مسئولا ن اين مدرسه اعلا م كردند بدون پرداخت اين مبلغ ثبت نام صورت نخواهد گرفت و اگر اين مبلغ را نمي خواهم بپردازم مي توانم بروم مدرسه ديگري انتخاب كنم. جدا از اينكه چنين برخوردي را از سوي يك مركز فرهنگي كه مي خواهد به فرزندم ادب و دانش بياموزد بعيد مي دانستم براي وضعيت همه مردم تأسف خوردم كه بر چنين مراكز حساسي از سوي دولت نظارت نمي شود.
رامين حاتمي 
جابجايي لوازم خانگي بالگد
هفته گذشته براي خريد به يكي از فروشگاههاي زنجيره اي معتبر در شمال غرب تهران مراجعه كردم تا خريد خود را انجام دهم. براي انتخاب يك جاروبرقي كوچك و دم دستي به قسمت لوازم خانگي رفتم و مشغول بررسي انواع مختلف آن شدم كه ديدم پرسنل اين فروشگاه در حال جابجايي برخي لوازم خانگي نسبتاً كوچك هستند و براي اينكه زحمت خود را كم كنند كارتن ها را با پا >شوت< مي كنند تا به محل مورد نظر برسد.
اين موضوع را تذكر دادم كه ممكن است در اين اجناس نقص ايجاد شود. اما تذكر من مورد توجه واقع نشد. از آن لحظه ديگر حس بدي نسبت به آن قسمت از فروشگاه پيدا كردم و از خريد لوازم خانگي مورد نظرم منصرف شد.
حامد خواجوي

نصب موتور تقلبي روي يخچال
خراب شدن يخچال قديمي ام پس از بيست و چند سال مجبورم كرد براي خريد يخچال به بازار مراجعه كنم. در ميان انواع يخچال يك مدل يخچال ايراني انتخاب كردم آن هم فقط به اين دليل كه فروشنده اعلا م مي كرد موتور آن مارك>...< است. يخچال را به منزل بردم و مورد استفاده قراردادم اما پس از شش ماه نقص پيدا كرد. آن را به تعميرگاه بردم و تعميركار هنگام بررسي آن اعلا م كرد موتور يخچال مارك خوبي نيست و ساخت كشور مالزي است. به فروشنده مراجعه كردم او ابراز بي اطلا عي كرد و اعلا م كرد اين موضوع را كارخانه سازنده به وي اعلا م كرده است. خواستم خواهش كنم مسئولا ن مربوط به جزئيات ساخت لوازم خانگي نظارت بيشتري صورت دهند و نگذارند مردم فريفته تبليغات كاذب شوند.
اصغر تقي زاده

اسكناس دو هزار توماني
اسكناس دو هزار توماني با تصوير جديدي از رهبر كبير انقلا ب، در زمينه اي آبي چاپ خواهد شد. اسكناس جديد دو هزار توماني پس از طراحي هنري و تكميل مراحل فني بزودي آماده چاپ خواهد شد. به گفته رئيس كل بانك مركزي، اين اسكناس در مراحل اوليه طراحي به تأييد مقام معظم رهبري نيز رسيده است. يك سوي اين اسكناس مزين به تصويري جديد از بنيانگذار جمهوري اسلا مي ايران در زمينه اي آبي است و در طرف ديگر آن تصويري ازميدان نقش جهان اصفهان و نقوش زيباي ايراني طراحي شده است.

آيينه تصوير
000975.jpg

شركت بزرگ داروسازي باير در آلمان، چندي پيش دارويي براي كاهش كلسترول را به بازار عرضه كرد كه با استقبال گسترده خانواده ها روبه رو شد اما ظاهراً اين دارو تأثيرات منفي براي مصرف كنندگان داشته است. گفته مي شود كارخانه باير ناچار به پرداخت بيش از چهارصد و هفتاد و هفت ميليون دلا ر خسارت به بيماران شده است.
000990.jpg

ويروس جديدي محصولا ت كشاورزان آمريكايي را تا آستانه نابودي پيش برده است. اكنون آنها با بيم و هراس به سموم گوناگون روي آورده اند تا حاصل تلا ش هاي يك ساله خود را نجات دهند. اقتصاد خانواده اين كشاورزان آن چنان با فروش محصولا ت گره خورده كه از ميان رفتن آنها مي تواند بنيان يك خانواده را به تباهي بكشد.
000985.jpg

بزرگ ترين توفاني كه در يك قرن گذشته كره جنوبي را در نورديده باعث كشته شدن هفتاد و هشت نفر در سئول شد. اكنون ارتش كره وارد عمل شده تا در جستجوي افراد گم شده، يافتن اجساد و باز كردن خيابان ها به امداد گران ياري برساند. دولت كره اعلا م كرده است.در اثر اين توفان خانواده هاي كره اي متحمل ميليون ها دلا ر خسارت شده اند.
000980.jpg

جنگ اثر بسيار ويرانگري بر زندگي مردم در افغانستان گذاشته است. آنان ناچارند براي گذران زندگي روزمره به كارهاي غيرمتعارف روي بياورند تا بتوانند در رورز دست كم يك وعده غذا براي خانواده شان فراهم كنند.
در حالي كه بيكاري سبب شده بسياري از جوانان افغاني به توليد يا فروش مواد مخدر پناه ببرند اين مرد براي كسب در آمد به نمايش خياباني روي آورده است.

گوناگون
بازارچه كامپيوتر
|  بازارچه كامپيوتر  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |