پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۷۰
توفيق ميادين ميوه و تره بار و فروشگاه هاي زنجيره اي
۴۰ درصد شهروندان از بازارهاي روز خريد مي كنند
000995.jpg

تهيه مايحتاج عمومي، ميوه، تره بار ، گوشت، مرغ، ماهي و خشكبار يكي از مسايل عمده خانواده هاي تهراني در چند دهه اخير بوده است. پيش از اين تهيه و توزيع مايحتاج عمومي مردم در بازارهاي سنتي انجام مي پذيرفت. با افزايش جمعيت، تنوع كالاها و محصولا ت، تغيير الگوي مصرف و كمبود وقت خانواده ها نياز به تمركز مراكز خريد بيش از پيش احساس شده است. ميادين ميوه و تره بار و فروشگاههاي زنجيره اي با تكيه بر شبكه جديد توزيع محصولا ت  تلا ش بسيار مثبتي براي كاهش دشواري هاي خريد به شمار مي روند
با آغاز به كار دو بازار ميوه و تره بار >منيريه< و >احمدآباد مستوفي< تعداد بازار روز در سطح شهرتهران به ۵۷ بازار فعال خواهد رسيد. بهره برداري از بازار روز >شهران< در دهه فجر امسال نيز پيش بيني شده كه با راه اندازي يكي دو پروژه ديگر تعداد بازارهاي روز تهران به زودي به ۶۰ بازارمي رسد

يكي از گام هاي اساسي درر زمينه عرضه محصولا ت و كالا ها به مردم توسعه ميادين ميوه و تره بار بوده تا مشكلا ت خانواده هاتخفيف يابد. طبق برآورد شهرداري تهران روزانه ۴۰ درصد از شهروندان از بازارهاي روز سازمان ميادين و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي تهران خريد مي كنند. با آغاز به كار دو بازار ميوه و تره بار >منيريه< و >احمدآباد مستوفي< تعداد بازار روز در سطح شهرتهران به ۵۷ بازار فعال خواهد رسيد. بهره برداري از بازار روز شهران نيزدر دهه فجر امسال پيش بيني شده كه با راه اندازي يكي دو پروژه ديگر تعداد بازارهاي روز تهران به زودي به ۶۰ بازارمي رسد. اگر بخش خصوصي در سرمايه گذاري و ساخت و شهرداري در تامين زمين و مكان يابي نسبت به تملك اراضي و احداث ميادين تره بار اقدام كند كارآيي بازارهاي روز و خريد مردم از ميادين ميوه و تره بار افزايش خواهد يافت و مي توان در آينده شاهد خريد نزديك به هفتاد درصد مردم از اين بازارهاي روز بود. احداث اين بازارها در كنترل قيمت، تنظيم بازار و رقابت در ارايه كيفيت برتر به مشتري اهميت زيادي دارد.محمدي زاده معاون خدمات شهري شهردار تهران در اين زمينه مي گويد: در اين مورد به هر ميزان مورد نياز نسبت به تملك اراضي اقدام و بودجه اختصاص داده مي شود. شهرداري ميادين را به عنوان يك موضوع انتفاعي نمي نگرد .
001000.jpg

مردم تهران و خريداران ميوه و تره  بار از بازارهاي روز تهران انتطار دارند تا ارتقاي سطح كيفي ميادين عرضه ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي را شاهد باشند. اما در حال حاضر در برخي ميادين، كيفيت كالا هاي عرضه شده در حد قابل قبولي نيست.
خانم شبنم مجيدي كه از بازار روز اختياريه خريد مي كند در مورد كيفيت ميوه و تره بار در بازارهاي تهران مي گويد: نحوه عرضه ميوه و تره بار در اين ميادين و به خصوص قيمت محصولا ت كه در غرفه ها نصب شده است به طور كلي خوب است اما در كنار محصولا ت با كيفيت و مناسب و متنوع ميوه و سبزي ها، برخي از محصولا ت كيفيت مورد انتطار را ندارند.
بسياري از خانوارها كه از ميادين تره بار جنت آباد ، اختياريه، جعفرآباد تجريش، دزاشيب، ازگل، اوين، پونك، زيباشهر، فردوس، صادقيه،اكباتان، نيايش و كردستان ، ملا صدرا، جمالزاده و قزل قلعه خريد مي كنند معتقدند ميوه و تره بار به دليل نوسانات قيمتي در بازار به موقع در بازارهاي روز عرضه نمي شوند.
كارشناسان علت كمبود ميوه و تره بار هر فصل و عرضه با تاخير آن در بازار روز را ناشي از قيمت  گذاري نامناسب محصولا ت در ميادين تره بار اعلا م مي كنند و معتقدند تعيين قيمت محصولا ت زير قيمت تعادلي بازار باعث مي شود ميوه و تره بار به موقع در ميادين عرضه نشود. حسن مستوفي كه به بازار روز جنت آباد مراجعه كرده است در اين مورد مي گويد: گاهي دو،سه هفته از عرضه نوبرانه ميوه مي گذرد اما هنوز شاهد فروش ميوه فصل در ميادين ميوه و تره بار نيستيم. مسأله بعدي قيمت بسيار بالا ي برخي از محصولا ت در فروش هاي نوبرانه است. ميادين ميوه و تره بار مي توانند با نصب اتيكت قيمت با عنوان نوبرانه، قيمت را اندكي بالا تر انتخاب كنند و اجازه بدهند كه شرايط و مكانيزم عرضه و تقاضا نيز در بازار روز حاكم شود.اما نه به صورتي كه مصرف كننده مورد اجحاف قرار بگيرد. يكي از غرفه داران بازار قزل قلعه در پاسخ به سوال چند تن از مشتريان در اعتراض به عدم عرضه چند ميوه فصل مي گويد: در بازار ميوه و تره بار تهران به ما با اين قيمت ها ميوه نمي فروشند و نمي توانيم فعلا  قيمت هاي بالا  را بپذيريم، چون اجازه فروش با قيمت بالا تر را نداريم. كريم اسكندري يكي از مشتريان بازار روز مي گويد: اين مشكل در تمام بازار روز كشور به شكل هاي مختلف ديده مي شود و به نظر مي رسد كه كميته اي متشكل از نمايندگان وزرات بازرگاني، تعزيرات، سازمان بازرسي ومسئولا ن ميادين و تره بار بايد با تصميم گيري سريع و به موقع امكان قيمت گذاري مناسب تر و عرضه ميوه و تره بار فصل را در بازار روز فراهم آورند.
001005.jpg

قيمت گذاري 
دكتر محمد طبيبيان صاحب نظر اقتصادي دراين زمينه مي گويد: قيمت ها تابع درجه كميابي كالا ها هستند و در شرايط كميابي محصول و تقاضاي مردم، قيمت ها با خريد آنها بالا تر مي رود. اما گاهي در شرايط خاصي، عرضه و تقاضا و قيمت ها به گونه اي هستند كه كالا هاي معيشتي مانند سيب زميني، پياز، گوجه فرنگي و مرغ نيز در بازار روز موجود نيست و مردم مجبور مي شوند مايحتاج خود را با قيمت هاي گران از فروشنده هاي ديگر تهيه كنند.
علي روستايي يكي از مشتريان بازار روز مي گويد:  اگر سيب زميني، مرغ يا هر كالا ي ديگري با كمبود مواجه شود مي توان قيمت ها را كمي بالا برد تا مثلاً  به جاي مرغ كيلويي ۱۰۰۰ تومان در بازار روز نياز خود را با كيلويي ۱۳۰۰ تومان خريداري كنيم نه اينكه مرغ را از مغازه ها ۱۴۰۰ تومان خريداري كرده و در بازار روز خبري از مرغ به هيچ قيمتي نباشد.
برخي از مشتريان فلسفه تشكيل ميادين ميوه و تره بار شهرداري را عرضه كالا  با واسطه هاي كمتر و كاهش هزينه هاي اجاره غرفه و مغازه و ... اعلا م مي كنند. صمد رسولي كه براي خانواده هشت نفره خود از بازار روز جنتآباد خريد مي كند در اين زمينه مي گويد: مشكل تورم و گراني، اجاره و قيمت بالا ي مغازه ها و نرخ حمل و نقل بار بالا  بر روي قيمت كالا ها تاثير زيادي گذاشته، اما در ميادين ميوه و تره بار به دليل اجاره كمتر غرفه، حمل و نقل بار با مقياس بزر گتر از مغازه هاي كوچك، هزينه هاي غرفه داران و مغازه هاي داخلي بازار روز كاهش يافته و خود به خود قيمت محصولا ت تا حدي پايين آمده اما قيمت گذاري محصولا ت نبايد آن قدر پايين باشد كه شاهد فروش محصولاتي مانند انجير، انار، ليموشيرين، پرتقال مرغوب در بازار روز نباشيم. شهرداري با احداث اين ميادين عملا  كمك زيادي به كاهش هزينه ها و قيمت ها كرده ، بنابراين نبايد با قيمت گذاري نامناسب، فروش نوبرانه و ميوه و تره بار مرغوب را به حداقل رساند. البته مشاهدات خبرنگار ما از ميادين ميوه و تره بار بالا ي شهر تهران نشان مي  دهد كه مشكل كمبود ميوه نوبرانه و با قيمت بالا تر كمتر ديده مي شود. اما بسياري ازمشتريان ضرورت تشكيل تعاوني خريد ميوه و تره بار از كشاورزان را مطرح مي كنند و معتقدند فعاليت ميادين ميوه و تره بار تهران مي تواند نوسانات قيمتي در بازار عمده فروشي ميوه را از طريق خريد مستقيم از كشاورزان با تشكيل تعاوني قدرتمند كاهش دهد.
001010.jpg

تلاش براي فروش همه محصولا ت 
غرفه داران از جدا كردن ميوه توسط مشتري، ازدحام در ورودي غرفه ها، چانه زدن بر سر قيمت و كيفيت گله مندند. خانم نسرين گنجي مشتري يكي از غرفه ها مي گويد: در برخي مواقع كيفيت ميوه ها يكدست نيستند، مثلا ً خيار سالا دي با خيار معمولي درهم شده، ميوه  نامرغوب با ميوه مرغوب درهم شده اند و مشتري را شاكي مي كنند. البته كاركنان غرفه ها خيلي زحمت مي كشند و با سودي كمتر از مغازه هاي بيرون به مردم خدمت مي كنند، اما لا زم است نيروهايي به كار گرفته شود تا ميوه ها را قبل ازكيسه ريختن و به دست مردم دادن وارسي كنند. اتيكت قيمت ها بايد با ريز و درشتي ميوه ها متناسب باشد ضمن آن كه گاهي بيش از نياز مورد تقاضا ميوه داخل كيسه ها مي ريزند. اگر دو كيلو درخواست كنيم سه يا چهار كيلو تحويل مي دهند. محسن اسدي كه پشت ترازوي يكي از غرفه ها ايستاده مي گويد:  ترازوها ليست خريد و قيمت ميوه و سبزي را درج مي كنند و ما فاكتورهاي مربوطه را به مشتري مي دهيم. تقاضاي ما ازمشتري اين است به فاكتور و ليست خريد و قيمت ها توجه كنند تا نسبت به همه چيز توجيه شوند.  متاسفانه عده اي از مشتريان با جدا كردن ميوه و تره بار توافق ما و مشتري براي فروش درهم كالا  را ناديده مي گيرند و يا هنگامي كه در صف انتظار براي وزن كشي ايستاده اند ميوه هاي ريز و درشت را از كيسه خارج مي كنند و روي جعبه ها و در اطراف غرفه مي ريزند تا از اين طريق كالا ي مورد انتظار خود را خريداري كنند. عده اي نيز صف را رعايت نمي كنند و به گونه اي مي ايستند كه كاركنان غرفه نمي توانند به راحتي كار كنند. ما در اين غرفه هاي كوچك بايد امكان گردش كار بيابيم اما متاسفانه به هنگام شلوغي بازار و غرفه با مشكلا ت زيادي روبه رو هستيم. در حالي كه اگر مشتريان رعايت كنند و با كاركنان همكاري كنند خريد خود آنها به راحتي انجام خواهد شد و درگيري به حداقل خواهد رسيد.
يكي از مسوولين بازار روز جنتآباد در اين زمينه مي گويد: كساني كه به بازار روز بيشتر مراجعه مي كنند به تدريج روش برخورد بهتر با كاركنان غرفه ها و خريد مناسب و راحت را آموخته اند و مي دانند چه اوقاتي با آسايش بهتري خريد كنند. و برخوردها و درگيري ها كاهش پيداكرده و فرهنگ برخورد مناسب با گذرزمان و تجربه بهترشده است. اكنون قبل از شروع به كار غرفه ها قيمت ها و كيفيت نسبي كالا ها كنترل مي شوند و در طول روز چندين بار قيمت ها و كيفيت و تناسب كالا  با قيمت را كنترل مي كنيم حالا  بر لزوم استفاده از كيسه هاي آرم دار ميادين تره بار و فاكتور ترازو نيز تأكيد مي شود.انتظار ما از مردم اين است در صورتي كه تخلف را ملا حظه كردند بدون درگيري با كاركنان غرفه ها مراتب را به دفتر بازار روز يا مسووليني كه دائم به غرفه ها سر مي زنند اطلا ع دهند.  بارها به خاطر تخلفات غرفه ها به آنها تذكر داده ايم و گاهي به طور موقت غرفه را تعطيل كرده و با نصب پلا كارد به ديگران نسبت به رعايت ضوابط تذكر داده ايم و ضرورت رعايت قواعد و ضوابط را تاكيد كرده ايم.
001015.jpg

پاسخ مثبت 
بسته بندي سبزيجات پاك كرده و خرد شده و تفكيك تره بار و ميوه ها به اندازه ها و قيمت ها ي مختلف در بازار روز طي سال هاي اخير، كمك قابل توجهي به خانواده ها براي صرفه جويي در وقت و افزايش رفاه مصرف كننده بوده است و خانواده ها از اين بابت ابراز رضايت نسبي بيشتري دارند. استقبال آنها در خريد محصولا ت بسته بندي شده نشانه رضايت نسبي آنها است. خرد كردن سبزيجات و بسته بندي آنها علا وه بر ايجاد اشتغال و درآمدزايي براي عده اي از شهروندان، استانداردها، معرفي بسته بندي مناسب و همگن شدن كالا  ها در سبدخانوارها را موجب شده است. اكنون به جاي آنكه عضوي از خانواده براي خريد، پاك كردن،شستن و خردكردن زمان بسياري صرف كند اين امرتوسط عده اي از افراد حرفه اي انجام مي شود و از  آنجا كه اين افراد هر روز ميزان زيادي سبزي و ميوه را آماده بسته بندي مي كنند در وقت شهروندان صرف جويي مي شود ضمن آن كه افرادي حرفه اي در اين زمينه تخصص پيدا مي كنند و طبيعي است ايجاد تخصص علا وه بر كاهش وقت تلف شده كيفيت خدمات را بالا  مي برد. البته لا زم است بر كيفيت بسته بندي ها نظارت  صورت پذيرد و استاندارد بسته بندي و ايجاد نام تجاري معتبر و با نظارت شهرداري ، موسسه استاندارد و اداره بهداشت قرار گيرد. مردم بايد علا وه بر بسته بندي به استانداردها، تاريخ مصرف و نام تجاري معتبر نيز توجه كنند. بسته بندي انواع سبزيجات و ميوه ها، عرضه مايحتاج عمده زندگي مردم از گوشت و مرغ و ماهي گرفته تا انواع ميوه، سبزيجات، خشكبار، سس و شوينده ها در ميادين ميوه و تره بار عملاً  به صرفه جويي در وقت و مراجعه كمتر به خيابان ها و جلوگيري از ايجاد ترافيك بيشتر منجر شده، ضمن آن كه در كنار ايجاد اشتغال و درآمدزايي، پول را به سمت خدمات مفيد و مورد نياز خانواده ها هدايت مي كند.
احمد اميني يكي از مشتريان بازار روز جنتآباد مي گويد:  هفته اي يك بار به بازار روز مراجعه مي كنم و ميوه و سبزيجات، گوشت و خشكبار مورد نياز يك هفته خانواده خود را خريداري مي كنم و با يكي دو ساعت صرف وقت به اندازه ده - بيست ساعت صرفه جويي در وقت مي كنم و در مجموع در هزينه ها نيز حداقل ده هزار تومان هر هفته صرفه جويي مي كنم.
اما به نظر من بايد در اطراف ميادين ميوه و تره بار پاركينگ و خدمات حمل بار مناسب در نظر گرفته شود، يا افرادي براي كمك به خانواده ها براي حمل بار تا مقصد وجود داشته باشند تا خانواده ها به جاي استفاده از اتومبيل شخصي و مشكل پاركينگ با كمك افراد حاضر در بازار روز كالا هاي مورد نياز خود را خريداري و به منزل ببرند. ايجاد تاكسي سرويس و بستن قرارداد با  شركت هاي خدماتي مي تواند نظم بيشتري به بازارهاي روز دهد. در اين صورت خانواده ها به جاي خريد پنج كيلو ميوه و دو بار مراجعه در هفته، ده كيلو خريد مي كنند و يك بار به بازار مراجعه مي نمايند و علا وه بر كاهش ترافيك، در وقت و هزينه ها نيز صرفه جويي مي شود.

تازه هاي تكنولوژي براي خانواده ها
بهتر و آسانتر زندگي كنيد
001045.jpg
پرستار الكتريكي 
از اين پس ديگر لا زم نيست خانواده ها براي مراقبت از افراد سالخورده متحمل هزينه هاي سنگين استخدام پرستار شوند. به تازگي سيستم پايش كامپيوتري جديدي عرضه شده است كه مي تواند با بررسي تمام حركات افراد مسن در طول شبانه روز، هرگونه خطر احتمالي را شناسايي و اعلا م كند.
دانشمندان سازنده اين دستگاه معتقدند به كارگيري اين روش بسيار نامحسوس است و هيچ گونه آزاري براي افراد در پي نخواهد داشت. براي استفاده از روش پايش كامپيوتري، حسگرهاي روي درها، تختخواب، حمام، دستشويي،آشپزخانه و قفل ها نصب مي شوند كه اطلا عات را به كامپيوتر كوچكي ارسال مي كنند، كامپيوتر نيز به نوبه خود به تلفن  يا ساير وسايل ارتباطي نظير انواع باندها متصل است.
زماني كه كامپيوتر تشخيص دهد احتمال خطر وجود دارد-مثلا  در پشتي خانه مدت زيادي و يا در ساعت غيرمتعارفي بازمانده باشد- به وسيله بلندگو يا تلفن به افرادي كه از قبل تعيين شده اند اطلا ع مي دهد. با حضور پرستار در خانه و يا بستن در سيستم به حالت اوليه خود باز مي گردد اما اگر از جانب پرستار يا مسئول مورد نظر پاسخي دريافت نشود، يا در همچنان باز بماند، روش سوم به كار گرفته مي شود و سيستم به طور خودكار با همسايه ها، دوستان يا بستگان تماس برقرار مي كند.
هزينه نصب اين سيستم حدود هشت هزار پوند برآورد شده است اما از طريق آن مي توان همواره ازسلا مت افراد سالخورده خانواده-كه تنها زندگي مي كنند-اطمينان داشت.
كامپيوتر در قالب لباس 
مايكل ينكينز، نايب رئيس شركت>>XYBERNAUT از مردمي كه از كامپيوترهاي آنان استفاده مي كنند صحبت نمي كند بلكه راجع به افرادي حرف مي زند كه آنها را مي پوشند! ظاهراً اين شركت به انقلا بي در زمينه ساخت كامپيوتر دست زده كه طي آن كامپيوترهاي خانگي رامي توان به سادگي در جيب لباس حمل كرد. آنها نه تنها كوچك و سبك هستند بلكه به شيوه اي طراحي شده اند كه مي توان بي هيچ ناراحتي آنها را برتن كرد. اين دستگاه حدود يك كيلوگرم وزن دارد و CPU (پردازشگر) آن را مي توان به سادگي به كمربند وصل نمود. صفحه كليدي كوچك كه مي توان آن را روي مچ دست جاسازي كرد نيز براي وارد كردن اطلا عات به كار مي رود. براي ديدن اطلا عات نيز دو گزينه وجود دارد. مي توان صفحهLCD كوچكي را به دست وصل كرد و يا از مانيتور چشمي بهره گرفت.
در اين حالت در كنار يك گوشي و يك ميكروفن كه روي سر جاي مي گيرند صفحه نمايش كوچكي نيز پيش روي چشم قرار مي گيرد و دست ها كاملا ً آزاد هستند. عليرغم اندازه كوچك صفحه نمايش چشم تصويري معادل آنچه مانيتوري پانزده اينچي نمايش مي دهد را نظاره مي كند.
يكMODEM بدون سيم نيز مي تواند به اين كامپيوتر وصل شود تا ارتباط با اينترنت نيز حاصل گردد. ينكينز در اين باره مي گويد: >مشتريان ما افرادي هستند كه بايد در حالي كه دست ها و پاهايشان آزاد است به اطلا عات دسترسي داشته باشند. به عنوان نمونه اين شيوه در ژاپن براي گزارشگراني كه قصد دارند مصاحبه با بازيكنان بيسبال را به طور مستقيم روي سايت هاي اينترنتي خود بفرستند كاربرد دارد.<
از ديگر سو ينكينز عنوان مي كند اين كامپيوترها در آينده با قيمتي بسيار نازل روانه بازار خواهند شد به گونه اي كه هر خانواده قادر به تهيه چند دستگاه براي تمام اعضاي خود، به جاي خريدن يك دستگاه شخصي براي همه باشد.
وسيله اي براي كشف نشت گاز
دانشمندان در اسكاتلند ماشين ليزري ابداع كردند كه به بينندگان اجازه مي دهد با چشم معمولي گازهاي نشت كرده را ببينند. دكتر كمرون ري و دكتر ديويد استوتهارت از مركز ابداعات اين دانشگاه از دستگاه جديدي براي پيداكردن توده اي از گاز>متان< كه از لوله ها نشت مي كند، استفاده كرده اند.
آنها كشف تكنولوژي خود را با چاپ تصويري از گاز پراكنده شده در هوا معرفي كردند. دكتر استوتهارت مي گويد: به خاطر خرج فوق العاده سنگين تهيه دوربين ويدئويي براي فيلمبرداري از اشعه مادون قرمز، اين ابداع قابل توجه است. من فكر كردم از فنآوري اسكن كردن و ماشين فتوكپي استفاده كنم، اين ايده خيلي خوب درآمد و كار پروژه ما دوباره ادامه پيدا كرد.
او عقيده دارد كه اين طرح براي كنترل نشت گاز بسيار كارساز خواهد بود. موقعي كه در خانه ها گاز خطرناكي نشت مي كند در چند ثانيه قابل شناسايي و جلوگيري است.
اين كشف هم اكنون مورد توجه در شركت هاي اروپايي قرارگرفته و آنها باور دارند اين كشف مي تواند جان  انسان ها را نجات داده و به صرفه جويي درهزينه ها هم منجر شود. استفاده از اين دستگاه در مراكز پتروشيمي هم سودمند خواهد بود. اين امر مي تواند ريسك جاني كارگران را كم كند و از نظر حفاظت محيط زيستي هم جلوي نشت هاي خطرناك را بگيرد. دكتر ري و دكتر استوتهارت در حال حاضر مشغول كار روي سبك كردن اين دستگاه هستند.اين پروژه توسط شركت سرمايه گذاري اسكاتلند حمايت مي شود و يكي از آن طرح هايي است كه توسط اداره استاندارد دنبال مي شود.

علا ئم بين المللي حفاظت از پوشاك
  اين لباس كجايي است؟
اغلب مردم براي خريد لباس و پوشاك مورد نظرشان فقط به يك چيز فكر مي كنند، به كشور توليدكنندهآن. آنها وقتي قدم به يك فروشگاه لباس فروشي مي گذارند اولين چيزي كه از فروشنده سو‡ال مي كنند اين است: >اين لباس كجايي است؟< ولو آن كه نكات ظريف و مهم ديگري را هم براي خريد و استفاده پوشاك بايد مورد توجه قرارداد. روي مارك يا ليبل لباس علا وه بر نام كشور توليدكننده علا ئم و نشانه هاي ديگري هم به چشم مي خورد كه افراد معمولا ً به آن توجه نمي كنند. اين علا ئم بين المللي است و براي استفاده درست از لباس به منظور دوام آن بر روي پوشاك نصب مي شود و هر كدام از آنها معني بخصوصي دارند. علا ئم بين المللي حفاظت از پوشاك براساس نوع الياف به كار رفته در نخ پارچه، نوع رنگ استفاده شده، روش رنگرزي پارچه، طرح و بافت پارچه و بالا خره نوع كاربري پوشاك تعيين مي شوند و بر روي لباس ها نصب مي شوند. متأسفانه بعضي از توليدكنندگان پوشاك داخلي كه امروزه با تبليغات وسيع و گسترده اي كه انجام داده اند توانسته اند در بين مردم از مقبوليت خاصي براي فروش پوشاك برخوردار شوند، هيچ گونه توجهي به اين علا ئم ندارند و همين امر سبب شده است مصرف كننده رفتاري نادرست با پوشاك خريداري شده را داشته باشد و بعد از اينكه لباسش مثلا ً بي رنگ مي شود يا پاره مي شود و يا اينكه رنگ قاطي مي كند، شخص تصور مي كند كه پوشاك از اول كيفيت لا زم را نداشته است.
به عنوان مثال يك توليد كننده پوشاك به ظاهر خوشنام كه شلوارهاي كتان(منطور از كتان ليف سلولزي كتان نيست بلكه كلمهCotton به معني پنبه است) و جين آن به علت ارزان بودنش زبانزد اغلب جوانان در اين چند سال شده بر روي شلوارهاي كتان خود علا مت >اتونكنيد< را چسبانده است . اما اين علا مت همخواني با نوع پارچه ندارد چرا كه پارچه پنبه اي به دليل اينكه نخ پنبه در آن به كار رفته است بعد از شست و شو از حالت صاف و طبيعي اش خارج مي شود و چروك مي شود و حتماً بعد از شست و شو نياز به اتوي بخار دارد تا الياف پنبه اي به كار رفته در ساختمان نخ صاف شوند و در نهايت شلوار صاف شود.
به هر حال آگاهي از علا ئم بين المللي  حفاظت از پوشاك، شناخت رفتار و ويژگي پوشاك مي تواند شما را در استفاده صحيح و بهينه از لباس هايتان ياري كند.
مهندس فريد قديري-كارشناس نساجي

كاهش وزن بانوان با نيم ساعت پياده روي و ۲۰ درصد كاهش كالري
نتايج پژوهش هاي محققان نشان داده است كه زنان براي كاهش وزن نياز به انجام ورزش هاي پرتحرك ندارند. به گفته اين محققان اگر زنان روزانه نيم ساعت به ورزش هايي نظير پياده روي تند بپردازند و مقدار كالري دريافتي را بيست درصد كاهش دهند موفق به كاهش وزن خود خواهند شد.
چنانچه زنان طول ورزش را به ۶۰ دقيقه در روز برسانند به ميزان قابل توجهي موفق به كاهش وزن خود خواهندشد . به گفته محققان نكته مهمي كه در اين تحقيق يافت شد اين است كه ورزش تنها موجب كاهش وزن نخواهد شد بلكه اين ورزش بايد به همراه تغيير در رژيم غذايي انجام گيرد.
در اين تغيير رژيم غذايي، بايد بيست درصد از كالري مصرفي روزانه افراد كم گردد تا در كاهش وزن توفيق حاصل شود.
در اين تحقيق دو ساله كه توسط مركز تحقيقات كنترل وزن و فعاليت هاي فيزيكي دانشگاه پيتزبرك انجام شد ۲۰۱ زن چاق با ميانگين سن ۳۷ سال كه هيچ گونه فعاليت ورزشي نداشتند شركت داشتند.
اين زنان كه ميانگين وزن آنها ۱۹۲ پوند بود در طول تحقيق ميزان كالري مصرفي خود را به ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ كالري رسانيده و هر كدام حداقل روزانه ۳۰ دقيقه به پياده روي تند پرداختند.
نتايج به دست آمده نشان داد كه بعد از يك سال افرادي كه حداكثر روزانه ۳۰ دقيقه پياده روي كرده اند به طور متوسط ۶ كيلو از دست داده و افرادي كه بيش از ۳۰ دقيقه در روز به ورزش پرداختند(حداقل يك ساعت پياده روي در روز) به طور متوسط نزديك به ۹ كيلو از دست دادند. مشروح اين گزارش در شماره اخير نشريه انجمن پزشكي آمريكا به چاپ رسيده است.

مايكرو سافت نرم افزار پيام كوتاه رايانه هاي خانگي را به بازار عرضه كرد
شركت مايكرو سافت نرم افزار ارسال پيام كوتاه(SMS) از سيستم هاي خانگي را به بازار عرضه كرد. به گزارش ايسنا در وبلا گي به آدرسhttp:/weblog.iahmadi.com ، آمده است: اين نرم افزار كه ۶۱۱ كيلوبايت حجم دارد توسط شركت مايكرو سافت در دومين روز از ماه سپتامبر عرضه شده است. مايكرو سافت عبارت >ارسال كننده پيام كوتاه مايكروسافت براي ويندوز XP و به منظور ارسال متن در تلفن هاي سازگار با سيستم GSM ، تهيه و ساخته شده است< را در ابتداي صفحه اختصاصي اين نرم افزار آورده است. مايكرو سافت حقوق اين برنامه كاربردي كه به صورت مجاني براي استفاده همگان در سايتش قرار داده است را متعلق به خود مي داند و بار ديگر تأكيد مي كند كه اين برنامه جهت ارسال پيام كوتاه به صورت متن و از كامپيوتر به تلفن هاي سازگار با سيستمGSM ساخته شده است و ارسال زنگ هاي موبايل، عكس و پيام هاي با فرمت فلش از سوي اين شركت پشتيباني نمي شوند. اين برنامه روي ويندوزهاي سرور ۲۰۰۳ و XP قابل اجرا است. كاربران براي دريافت اين نرم افزار مي توانند به آدرس زير مراجعه كنند.
http:/www.microsoft.com/downloads/details.aspx?
۶a4f799-7f96-1984-9298-73b4291409A2 ِDISPLAYLANG=EN0Familyid

آيينه تصوير
001070.jpg

پس از افزايش اقدامات خشن عليه زنان در پكن، پليس چين اقدام به آموزش گروه ويژه اي از زنان پليس كرده است تا به مقابله با چنين جرايمي برخيزند. هم اكنون اين گروه در شهرهاي بزرگ چين، خصوصاً پكن به گشت زني مشغولند تا مانع از اين گونه اعمال جنايتكارانه عليه زنان شوند.
001065.jpg

يك ماهيگير كه مورد حمله ببربنگال گرسنه اي قرار گرفته بود با خوش اقبالي از مرگ گريخته است. حمله ببرها به مردم در بنگلا دش امنيت عمومي را مختل كرده است. حمايت از اين حيوانات سبب شده تا تعداد آنها در سال هاي اخير به ميزان قابل توجهي افزايش يابد.
001060.jpg

خطر بيماري مهلك سارس هنوز به طور كامل بر طرف نشده است. هم اكنون در مركز بيماري هاي مسري سنگاپور، محل هاي مخصوصي به كساني كه گمان مي رود به سارس مبتلا  هستند اختصاص داده شده كه به شدت توسط ماموران امنيتي محافظت مي شود. به دليل شيوع سارس خانواده هاي بسياري در طول چند ماه گذشته، دچار آسيب هاي جدي مالي و جاني شده اند.
001055.jpg

خشكسالي بي سابقه در >نيوساوت ولز< سبب شده تا دام هاي مرتع داران و كشاورزان از علوفه كافي برخوردار نباشند. اكنون ميزان توليد پشم گوسفند در اين ناحيه به كمترين مقدار در طول نيم قرن گذشته رسيده كه اثر نامطلوبي بر وضعيت اقتصادي دامداران گذاشته است.

صداي مصرف كننده
۶۹۵۵۲۵۷
اين كارت هاي تلفن 
كارت تلفني خريده ام به قيمت پنج هزار تومان، اما فقط موفق شدم با آلمان به مدت ۱۲ دقيقه حرف بزنم و پس از آن كارت من ارتباطي را با هيچ نقطه اي در جهان برقرار نمي كند. در اين زمينه با شركت مربوطه تماس گرفتم و آنها گفتند شما تمام و كمال از كارت خود استفاده كرده ايد. نمي دانم كيفيت فعاليت اين شركت ها و نوع خدمات رساني آنها چگونه كنترل مي شود، قاعدتاً مصرف كنندگاني مثل من بايد راهي براي به دست آوردن حقوق از دست رفته خود برابر چنين شركت هايي كه تعدادشان روبه افزايش هم هست داشته باشند. من چگونه بايد ثابت كنم از يك كارت پنج هزار توماني فقط ۱۲ دقيقه استفاده كرده ام؟
حسن روزبهاني 
چكار مي كنيد؟
مي دانم قصد شما از چاپ اين مجموعه چهار صفحه اي اطلا ع رساني به مصرف كنندگان است، ولي همه مي دانيم در شهري زندگي مي كنيم كه قيمت ها در چهار گوشه آن متفاوت است و اسب تورم روزانه مي تازد. آنچه بايد انجام دهيد پرداختن بيشتر،عميق تر و دقيق تر به مسأله تغيير قيمت ها به صورت هفتگي و روزانه است. مي دانم كار آساني نيست اما غير از اين هرگز نمي توانيد دشواري هاي مصرف كنندگان را منعكس كنيد. ما در هيچ زمينه اي نمي توانيم به آمار وارقام روز تكيه كنيم و برنامه ريزي را انجام دهيم. همه ما مصرف كنندگان ناظريني مطيع و دست و پا بسته هستيم، نه بيشتر.
علي جبه 
باتري تلفن 
تلفن منزل ما پاناسونيك است و تا يك ماه پيش از كيفيت آن راضي بوديم، اما وقتي باتري گوشي آن پس از دو سال خراب شد به دردسر فراواني افتاديم. باتري آن شارژ نمي شد و مجبور به تعويض آن شديم باتري ظاهراً نويي را كه به قيمت ۳ هزار تومان از مغازه اي خريدم پاسخگو نبود و بازهم چراغ قرمز تلفن چشمك مي زند كه حاكي از خراب بودن باتري بود. مسأله اين نيست كه بايد ۳ هزار تومان ديگر براي باتري بدهيم، مسأله اين است ضمانتي براي درست بودن باتري دوم هم وجود ندارد.
زهرا كريمي

دريافت وجوه اضافي از سوي پزشكان غيرقانوني است
به گفته يك نماينده مجلس شوراي اسلا مي دريافت وجوه اضافي از سوي پزشكان كه خارج از تعرفه باشد غيرقانوني است و در صورت اعتراض بيمار بايد برگشت داده شود. دكتر فاطمه خاتمي در گفتگو با ايرنا افزود: فقدان توجه مسئولا ن به اين اقدام غيرقانوني باعث شده كه به تناسب وسعت و جمعيت شهرها در سطح كشور- برخي پزشكان ارقام ميليوني را خارج از تعرفه از بيماران دريافت كنند. با اين حال كميسيون بهداشت و درمان مجلس تأكيد كرد: فعالا ن جامعه پزشكي نسبت به رشته هاي غيرپزشكي از حقوق كمتري برخوردارند. حل مشكلي به نام >زيرميزي< در كشور تنها با واقعي شدن تعرفه هاي پزشكان- پوشش كامل بيمه اي مردم و خدمات دهي صحيح آنها امكان پذير است. نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلا مي افزود: در پي اعتراض هاي مردمي نسبت به زيرميزي و اعتراض مكرر مجلس به رياست جمهور در اين زمينه- مقرر شد كميته اي جهت رسيدگي به اين موضوع از سوي رئيس جمهور تشكيل شود و نتيجه كاركارشناسي اين كميته در تصميم گيري سال ِآينده اعمال شود. به گفته وي- رياست سازمان مديريت و برنامه ريزي- وزير بهداشت و عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس از جمله اعضاي اين كميته تعيين شده بودند كه مي بايست از اول سال جاري كار خود را آغاز كرده و در مدت شش ماه گزارش خود را ارايه مي دادند. خانم خاتمي افزود: با اين وجود كميته هنوز تشكيل نشده لذا به عنوان نماينده مردم حق داريم كه علت را جويا شويم. وي با بيان اينكه واقعي شدن و افزايش تعرفه ها به معني اين نيست كه از جيب مريض هزينه شود گفت: با پوشش كامل بيمه اي هيچ گونه فشاري به مردم وارد نمي شود بلكه حق العمل پزشكان ساماندهي مي شود. فاطمه خاتمي افزود: هم اكنون آمار واقعي بيمه شدگان در سطح كشور حدود ۶۰ درصد است و رياست بيمه خدمات درماني قول داده در صورت ساماندهي و يك كاسه كردن بيمه ها مي توان تمام مردم را تحت پوشش بيمه قرار داد. دكتر خاتمي با اشاره به اينكه طرح >ارجاع< يا پزشك خانواده يكي ازبرنامه هاي عقب افتاده وزارت بهداشت است افزود: اجراي آزمايشي اين طرح در چندين استان از جمله خراسان ،آذربايجان شرقي و كهكيلويه و بوير احمد تأييد شده است. عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: براساس اين طرح ارائه خدمات بهداشتي و درماني با كيفيت و سهولت بهتري انجام مي شود و از هزينه هاي اضافي پرداخته شده از سوي مردم مي كاهد. وي در خصوص اعزام كادر پزشكي به خارج از كشور نيز گفت: هيچ گزارشي در اين خصوص از سوي وزارت بهداشت نداشته ايم در صورتي كه شنيده ها از اين حكايت دارد كه اعزام پزشكان توسط ديگر كشورهاي متقاضي اين طرح انجام شده است.

ده پرسش روز
سالمندها
سن: ۷۴ سال 
۱-با چه كساني زندگي مي كنيد؟
همسرم، او ۶۲ ساله است.
۲-آيا حقوق بازنشستگي، درآمد يا مسكني از آن خود داريد؟
بله ماهي ۱۲۰ هزار تومان حقوق بازنشستگي مي گيريم و آپارتمان كوچكي هم داريم.
۳-فكر مي كنيد جامعه ما قدر سالمندان را مي داند؟
جامعه ما جامعه جواني است و سالمندان را در حاشيه قرارداده. اين يك مسأله بسيار جدي است كه بايد با جزئيات فراوان بدان پرداخت.
۴-طي ماه چقدر براي خود خرج مي كنيد؟
كمتر از ۳۰ هزار تومان كه فكر نمي كنم رقم چنداني باشد.
۵-شرايط اقتصادي جامعه براي جوان هاي امروز در قياس با سال هاي جواني شما چگونه است؟
مي توانم بگويم ما جوان هاي خوش بين تر و قانع تري بوديم، جوان هاي امروز زياده خواهاني هستند كه هرگز ارضاء نمي شوند. مصرف گرايي آنها را بي حصر مي يابم.
۶-آخرين باري كه به سفر تفريحي رفتيد كي بود، و به كجا؟
سفر ۵ روزه اي به رشت در ماه گذشته.
۷-هزينه ماهيانه تهيه روزنامه و كتاب شما چقدر است؟
حدود ده هزار تومان.
۸-اگر امروز صاحب پنج ميليون تومان شويد و مكلف باشيد آن را ظرف دو روز خرج كنيد، چه خواهيد كرد؟
براي نوه هايم هديه مناسبي مي خرم.
۹-بين يك اتومبيل زانتيا ي نو و كتابخانه اي لبالب از روزنامه هاي پنجاه سال اخير كدام را بر مي گزينيد؟
بي ترديد آن كتابخانه را انتخاب مي كنم. شخصاً به اتومبيل نياز چنداني ندارم.
۱۰-اگر به بيست سالگي بازگرديد ،چه شغلي را برمي گزينيد؟
از آن جا كه كار اداري كرده ام. اين بار وارد زمينه هاي فني مي شدم. جامعه ما به آدم هاي فني نياز بسياري دارد.

رژيم غذايي بد كودكان
چند تغيير جزئي در غذاهايي كه كودكان مصرف مي كنند مي تواند تأثيري شگرف روي سلا متي آنان در آينده بگذارد اما بسياري از والدين از توجه به اين نكات ابتدايي غافل مي مانند، تحقيقات روي ناهاري كه كودكان در بريتانيا مصرف مي كنند نشان داد غذاي نود درصد آنان بسيار بيشتر از حد لا زم شيريني، نمك و چربي در بردارد. در وعده غذايي بچه ها وجود ميوه و سبزي ضروري است و البته نبايد از شرايط لبنيات، مواد پروتئيني و نشاسته غفلت كرد اما در مقابل بررسي ها نشان مي دهند ساندويج (هشتاد و هفت درصد)، سيب زميني برشته (هفتاد و يك درصد)، بيسكويت يا شكلا ت (شصت درصد) و لبني جات از قبيل ماست (چهل و هشت درصد) متداول ترين مواد غذايي مصرفي ميان كودكان است. بيش از نيمي از آنها به هنگام خوردن غذا(خصوصاً ناهار كه تحقيقات پيرامون آن صورت گرفته) از ميوه استفاده نمي كنند. اشتباه بزرگ در اين ميان شباهت غذاهاي مصرفي روزانه با يكديگر است.

برخوردصادقانه با كودكان
001050.jpg
معمولا  والدين براي دادن دارو به فرزاندن خود از حربه قاشقي پر از شكر يااستفاده همزمان از قند بهره مي گيرند، اما ظاهرا راه هاي بهتري براي اين امر وجود دارد.گروهي از دانشمندان معتقدند بهترين رويه براي دادن دارو به كودكان، برخورد صادقانه با آنان است، در واقع هيچ گاه نبايد به بچه ها گفت كه قصد دادن شكلا ت به آنها را داريد، در مقابل، مزاياي داروها و اينكه چرا بايد آنها را مصرف كنند و چگونه پس از خوردن دوا احساس نشاط بيشتري خواهند كرد را برايشان توضيح دهيد. از ديگر سو با نگرشي مثبت به پرسش هاي فرزندتان پاسخ دهيد. اگر داروي مورد نظر طعم بدي دارد به آنها هشدار دهيد كه با مزه اي >متفاوت< روبرو خواند شد. سپس مي توان به سرعت با تكه كوچكي از يخ يا ميوه اي لذيد طعم دهان كودك را دگرگون ساخت. حتي مي توانيد قبل از مصرف دارو، زبان او را با عسل اندوده كنيد اما قبل از هر كاري بايد با پزشك مشورت كرد زيرا بعضي از خوراكي ها داروها را بي تاثير مي سازند. اگر اين دواها مايع هستند مي توانيد از قطره چكان يا قاشق هاي مخصوص نيز بهره بگيريد، اين كار نه تنها سبب دقت بيشتر شما مي شود بلكه لذت بيشتري براي كودك به همراه خواهد داشت. برخي از آنها را نيز مي توان به جاي آميختن با آب، با شهدهاي مخصوص يا آب ميوه مخلوط كرد.
هيچ گاه تشويق كردن فرزندتان را فراموش نكنيد. مي توانيد پس از هر بار خوردن دارو، با دادن ميوه، شكلا ت يا هر چيزي كه مايه شادكامي او را فراهم مي آورد، وي را به مصرف دوباره دواي خود مشتاق تر سازيد.

گوناگون
بازارچه آخر هفته
بازارچه اتوبوسهاي مسافربري
|  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه اتوبوسهاي مسافربري  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |