پنج شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۸۳
اقتصادخانواده، مصرف، خريد و پول  در گفت و گو با مريم سعادت
پول وسيله است 
هم خوب است، هم بد
هم مؤثر، هم مخرب
001532.jpg
زهرا رنجبر
مريم سعادت، متولد ۱۳۳۷، كارشناس تئاتر عروسكي از دانشكده هنرهاي دراماتيك سابق و ساكن شهرستان لواسان در نزديكي تهران است. از سال ۱۳۵۶ كه وارد دانشگاه شد، فعاليت هنري خود را آغاز كرد و از سال ۱۳۶۰ فعاليت حرفه اي خود را در تلويزيون و در گروه كودك شبكه يك و دو آغاز كرد و ساليان درازي را در بخش هاي عروسك گرداني، گويندگي و كارگرداني عروسك كار كرد. مريم سعادت سپس به بازيگري و به ويژه بازيگري طنز روي آورد و چهره او با بازي در «قصه هاي تا به تا» با شخصيت «اعظم» بيشتر براي مردم شناسانده شد و باعث شد كه او در بازيگري ماندگار شود و كار بازيگري خود را در سريال هاي ديگري از جمله «داني و من»، «اين زميني ها»، «فرزندم بزرگ شده»، «سلا م زندگي»، «ديوانه در شهر» ، «رستوران خانوادگي»، « بدون شرح»، «خوش ركاب»، و اخيراً هم سريال «بانكي ها» ادامه دهد. او علا وه بر بازيگري مشغول تدريس رشته بازيگري عروسكي در دانشگاه نيز مي باشد.
{{ خرج ماهانه }}
بسيار زياد
{{بيشترين خريد}}
خورد و خوراك 
{{هزينه هاي فراوان }}
قبوض تلفن 
{{خريد قسطي }}
بله، چرا كه نه ؟
{{چه مقدار پول لا زم داريد؟}}
حقيقت اين است هر چه بيشتر بدست آورده ام، باز هم كم آمده، بنابراين نمي توانم بگويم چقدر!
{{ خريدهاي مورد علا قه }}
ميوه و سبزي ها. همه چيز به جز خريد گوشت و مرغ 
{{مازاد درآمد}}
كدام مازاد؟ اگر باشد پس انداز مي كنم 
{{كمك به ديگران }}
دوست ندارم در اين مورد حرف بزنم
{{ولخرجي }}
ولخرج بودم ولي   آموخته ام كمي معقول و منطقي خرج كنم.
زن چه رابطه اي با اقتصاد خانواده دارد؟
يك رابطه بسيار جذاب و ناگسستني!
يك زن چقدر مي تواند در اقتصاد خانواده مو‡ثر باشد؟
درصدش را نمي دانم، اما مي دانم خيلي مو‡ثر است.
آيا پولدار هستيد؟
خير به هيچ وجه.
آيا محل زندگي تان را به دلا يل اقتصادي انتخاب كرديد؟
خير.
آيا اختلا ف قيمتي بين منطقه شما و تهران بزرگ وجود دارد؟
بله تا حدي.
آيا در خانواده روي درآمد شما حساب مي كنند؟
خب، طبيعتاً، حتماً.
به عقيده شما يك زن به تنهايي در تهران مي تواند اقتصاد خانواده را بدون داشتن سرپرست به دوش بكشد؟
بله، چرا كه نه.
بهترين نوع وضع اقتصادي را چه نوعي مي دانيد؟
اينكه براي خرج كردن تحت فشار قرار نگيريد و اندوخته اي هم براي روز مبادا پس انداز كنيد.
چطور مي شود يك نفر در تهران صاحب يك برج بزرگ باشد و يك نفر حتي دو ميليون تومان هم براي رهن يك خانه كوچك نداشته باشد؟
ظاهراً اين اتفاق خيلي ساده مي افتد، اما من راهش را بلد نيستم و نمي دانم كه اين اتفاق چطور مي افتد.
چطور خريد مي كنيد، آيا برنامه و روال خاصي داريد؟
نه، هر وقت برسم خريد مي كنم.
به لباس و ظاهر چقدر اهميت مي دهيد و چقدر هزينه مي كنيد؟
اگر هم اعتقاد داشته باشم بايد به ظاهرمان برسيم، من متأسفانه وقتش را ندارم، يعني منهاي هزينه صرف كردن من اصلا ً وقت ندارم كه صرف اين كار بكنم.
ترجيح مي دهيد خودتان براي خانه خريدكنيد يا همسرتان؟
بيشتر من خريد مي كنم.
اگر يك هنرمند نبوديد ترجيح مي داديد چه كاره بوديد و چقدر درآمد داشتيد؟
اين سو‡ال را بارها از من پرسيده اند، اما نمي دانم چه كاره بودم، ولي دوست داشتم كه درآمدم زياد بود.
فكر مي كنيد بهترين وضع اقتصادي براي تهران چه وضعي بايد باشد؟
براي تهران با اين وضعيت اجاره ها، براي يك زندگي كارمندي حتماً بايد يك آپارتمان داشت، نبايد اين قدر نگران يك ماه، دو ماه و سه ماه ديگر بود، بهترين حالت، حالتي است كه اين قدر فكر و خيال نكرد. ممكن است اكثر مردم خوب بخورند ولي همه نگران هستند! تهران مشكلا ت بسياري دارد كه همه آن از جمعيت زياد و كشش نداشتن اين شهر منشأ مي گيرد.
با توجه به وضع اقتصادي موجود، آيا افق اقتصادي كشور را روشن مي بينيد؟
(پاسخي نمي دهد و مي خندد!)
با توجه به اين كه هنرمند هستيد و براي بچه ها تا به حال زياد كار كرده ايد، آيا ميل داريد كه در مورد واقعيات اقتصادي جامعه مطالبي را به كودكان بياموزيد؟
اساساً آموزش مستقيم دادن به كودكان را نمي پسندم چه رسد به اينكه در مورد مسايل اقتصادي هم باشد، چون اين مسايل، درك و فهمش يك سني مي خواهد.
يك خانواده كه در ماه صد هزارتومان درآمد دارد، چگونه بايد هزينه كند و خريد كند تا از پس مخارج برآيد؟
نمي دانم چه بگويم. ولي مي دانم خيلي ها اين كار را مي كنند و تعجب مي كنم كه چگونه اين كار را مي كنند، لباس نو، كيف و كتاب مدرسه هم براي بچه شان مي خرند، نمي دانم كه چگونه اين كار را مي كنند.
به نظر شما چرا بيشتر خانم ها از خريد كردن لذت مي برند؟
تا به حال فكر نكرده بودم فقط خانم ها از خريد لذت مي برند و اين اعتقاد را ندارم كه خانم ها فقط لذت مي برند. اگر آقايان لذت نمي برند چون وقت ندارند و گرفتار هستند، وقت صرف نكرده اند كه ببينند كار لذت بخشي است. اگر يك خانم درگير كار باشد، او هم ممكن است آن لذت را نبرد.
چرا خانم ها بيشتر چانه مي زنند؟ آيا شما هم چانه مي زنيد؟
شايد نتيجه اش را ديده اند، من هم دوست دارم ولي بلد نيستم.
ميل كاذبي كه برخي كالا ها براي خريد ايجاد مي كنند، آيا تا به حال روي شما هم اثر گذاشته ؟
تا به حال پيش آمده كه چيزهايي خريده ام كه لا زم نداشته ام،گاهي هم پيش آمده كه يك لحظه فكر كردم كه جذاب است، ولي به استفاده از آن فكر نكرده ام.
حراجي را چقدر قبول داريد و چقدر دوست داريد از حراجي خريد كنيد؟
از حراجي خيلي دوست ندارم خريد كنم، يك وقت هايي شنيده ام كه حراجي هاي خوبي هم هست اما خيلي سراغش نرفته ام.
به نظر شما چطور فرزندان را براي فرداي اقتصادي شان تربيت كنيم؟
وقتي بچه ها در خانواده عادت كنند كه قانع باشند و شرايط پدر و مادرشان را درك كنند، طبيعتاً يك چيزهايي درآنها شكل مي گيرد.
آيا سفر كردن را دوست داريد؟ چقدر از درآمدتان را به آن اختصاص مي دهيد؟
بله، دوست دارم اما نمي رسم به سفر بروم.
تا به حال به فكر تغيير رويه اقتصادي خودتان افتاده ايد، چه دليلي باعث شد كه به آن فكركنيد؟
عوض كردن رويه اقتصادي، نه به آن شكل. ولي خيلي وقت ها با همسر و بچه هايم تصميم گرفته ايم كمتر خرج كنيم ولي زياد موفق نشديم.
به دليل اينكه اين مصاحبه را خيلي ها به خاطر محبوبيت و عكس شما مي خوانند، بگوييد كه هنرمندان چقدر مي توانند روي مردم تأثير بگذارند؟
فقط حرف هايم را زدم، خيلي صادقانه به سو‡الا ت شما جواب دادم، اينها را نگفتم كه مردم تأثير بگيرند، چون حرف هاي من آموزنده و جامع نبود. فقط چيزهايي را كه به آن اعتقاد داشتم، گفتم. اما محبتي كه مردم نسبت به هنرمندان دارند، هنرمند را متعهد به يك سري رفتارهايي مي كند، يعني آن نيرو از سوي مردم و تعهد هنرمند باعث مي شود كه تأثير مثبت بگذارد مخصوصاً هنرمنداني كه مردم خيلي دوستشان دارند و بيشترين تأثير هنرمندان هم در صداقت داشتن است، اگر اشتباهات هم با صداقت اعتراف شود، باز هم مردم مي پذيرند و آدم را دوست دارند.
آيا به خاطر محبوبيتتان تا به حال تخفيف هم گرفته ايد؟
بله، خيلي زياد.
فكر مي كنيد تلويزيون، تا به حال با برنامه هاي مختلفي كه داشته، توانسته راهكارهايي براي معضلا ت اقتصادي داشته باشد يا ارايه دهد؟
در سريال ها، آنهايي كه من ديده ام، چيزي را نتوانسته از بين ببرد يا آموزشي را بدهد، از برنامه هاي ديگر هم در جريانش نيستم و تعقيب نكرده ام.
بيشتر از كجاها خريد مي كنيد؟
من از جاهاي مختلف خريد مي كنم، يعني هر موقع كه از سركار برمي گردم خريد مي كنم. بنابراين از نزديك ترين جا به محل زندگي ام خريد مي كنم و جاي به خصوصي براي خريد كردن ندارم.
آيا براي خريد سراغ جاهاي ارزان مي رويد؟
ممكن است توصيه اي شده باشد و وقت هم داشته باشم و سر بزنم ولي هميشه اين كار را نمي كنم. آدم از خدايش باشد از جاي ارزان خريد كند، ولي به خاطر عجله و وقت كمي كه داشتم از هر جايي كه سر راهم بوده و مغازه اي كه باز بوده، خريدم را كرده ام.
آيا از دستفروش ها هم خريد مي كنيد؟
گاهي دوست دارم از دستفروش خريد كنم، منظره دستفروش ها را دوست دارم. از پنج شنبه بازار و جمعه بازار خريد كرده ام، خيلي محدود.
تبليغات تا چه حدي در خريد كردن شما موثر هستند؟
آن تبليغاتي كه مد نظر شما است، هيچي. به تبليغات اطرافيانم بيشتر اعتماد مي كنم، در تلويزيون هر كسي پول دارد، آگهي دارد. تبليغ كسي كه سليقه اش را و خودش را قبول دارم، اگر توصيه اي كند، انجام داده ام و خوب هم بوده، اين بيشترين اثر را داشته.
براي خريد مواد غذايي چه نكاتي را رعايت مي كنيد؟
بايد تازه و سالم باشد، به رنگ و بويش دقت مي كنم. تاريخ مصرفش را حتماً نگاه مي كنم، كاري كه خيلي از ماها يادمان مي رود انجام دهيم.
چند درصد از درآمدتان هزينه مصارف خانگي و چند درصد هزينه مصرف شخصي مي شود؟
آدم كم خرجي نيستم. ما دو تا بچه داريم. با همسرم دوش به دوش هم زندگي را مي چرخانيم، هزينه هاي خانواده و مصارف خانگي مان اصلا ً قابل قياس با خريدهاي شخصي نيست.
چه پيشنهاداتي براي بهبود وضعيت اقتصادي داريد؟
پيشنهاد خنده داري دارم. شب بخوابيم و صبح بلند بشيم، ببينيم كه همه چيز ارزان شده، از هر چيزي دو تا صفر كم شده و به حقوق ها اضافه شده و مخصوصاً به حقوق بازنشسته ها. يك صفر هم به حقوقشان اضافه شود بس است. اصلا ً لا زم نيست كه اضافه كنند، يا كم كنند، آن صفر را برداند و بگذارند روي حقوق، چيزي را به آن شكل جا به جا نكنند، ما راضي به زحمت نيستيم.
آيا درآمد و هزينه هاي شما هماهنگي دارد؟
هماهنگي دارد، ولي مي دانيد ما درآمد ثابت نداريم. زماني كه براي كاري قرارداد بستيم، ۲ ماه۳، ماه، فقط در آن زمان پول مي گيريم و اوقات ديگر فقط خرج مي كنيم.
آيا مي توانيد راه حلي ارايه دهيد كه هر كسي با درآمد خود، خرج خود را تطبيق دهد؟
اينجا مسايل و حوادث غيرمترقبه زياد پيش ميآيد. ممكن است دست آدم در برود يا بشكند، آدم بايد يك ميليون خرج كند براي يك مسأله ساده استخواني، اينها را نمي توان پيش بيني كرد كه دو روز ديگر جايي اش مي شكند يا نه، اينها چيزهايي است كه خاص شرايط زندگي ما است. بايد عاقبت انديشي كرد همه مردم بايد اندوخته اي براي روز مبادا داشته باشند، اما اينجا «روز مبادا» زياد است. به خاطر همين هيچ زماني هماهنگي لا زم را نمي توان انجام داد، يعني هميشه از مسايل تان عقب هستيد، هميشه يك چاهي براي ذخيره و اندوخته تان كنده است.
چه افرادي در خانه خريد مي كنند، آيا به نظر شما صحيح خريد مي كنند؟
به غير از خودم، يك وقت هايي كه نتوانسته ام، يا ميهمان دارد ميآيد، زنگ مي زنم همسرم يا پسر بزرگم خريد مي كنند كه مشكلي نداشته ام، پسر كوچكم هم اگر يادش بماند، حتماً خريد خوب مي كند.
چه مقدار از غذاي آماده استفاده مي كنيد و چه مقدار در منزل آماده مي كنيد؟
يك وقت هايي كه در تنگنا بودم غذاي آماده استفاده كرده ام. خيلي كم، چون هم مادرم و هم خانواده همسرم به من نزديك هستند و آنها غذا را به روز و تازه مي خورند، هر موقع مشكلي داشته ام، آنها رفع كرده اند شايد من خيلي كمتر از آدم هاي هنري ديگر غذاي آماده بخورم و اين كمتر برايم پيش آمده است.
حسابتان از چه نوع حسابي است، آيا از ملي كارت وكارت هاي اعتباري استفاده مي كنيد؟
حساب پس انداز دارم. از ملي  كارت و غيره هم استفاده نمي كنم.
آيا اجناس خارجي را ترجيح مي دهيد يا اجناس ايراني را؟
اگر ايراني خوب باشد، ازش تعريف بكنند، آدم مرض ندارد كه پول زيادي بدهد و چيز خارجي بخرد،ولي بعضي  چيزها خوب است وآدم مي بيند كه مي تواند چند سال يك چيز بي مشكل داشته باشد، خوب آن را انتخاب مي كند.
پولتان را چگونه حمل مي كنيد؟
من اكثراً با ماشين اين ور و آن ور ميروم، با آژانس مي روم. از بانك هم كه ميآيم پولم را تو كيفم مي گذارم. پول نقد يا چك پول. خوشبختانه تا به حال اتفاق خاصي برايم پيش نيامده است.
چه مقدار از درآمدتان صرف خريدهاي فرهنگي مي شود؟
چيز مشخصي نيست كه بگويم هر ماه كنار مي گذارم. هر زماني كه احتياج داشته باشم و گذرم بيفتد به نوار فروشي ياCD فروشي، چيزهايي كه جديد است و در جريانش هستم، بعضي هايش را مي خرم.
آيا تا به حال روي چيزي سرمايه گذاري كرده ايد؟
سرمايه گذاري، چند سال پيش قرار شد يك خانه اي، خانه سينما به ما بدهد. پول ريختيم بعد از چند سال هم نداد، فقط پولمان را كمي بيشتر پس گرفتيم. 
آيا تا به حال به شما پيشنهاد سرمايه گذاري شده است؟
يك وقت هايي دوستانمان تصميماتي مي گيرند، خوشبختانه شوهر عاقلي دارم كه دورانديش است و خوب تجزيه و تحليل مي كند، خيلي وقت ها به صورت منطقي من را قانع كرده كه اين كار صحيح نيست.
چه مفهومي براي صرفه جويي داريد، با وضعيت فعلي اقتصادي آيا مي توان صرفه جويي كرد؟
صرفه جويي مفهوم مشتركي بين همه ندارد. بنابراين نمي توانم بگويم كه چگونه صرفه جويي كنيم. چون تعريف مشتركي نداريم و هر كداممان براي خودمان صرفه جويي مي كنيم. اما نمي توانيم به هم توصيه كنيم، چون تعبير مشتركي از آن نداريم. بعضي ها فكر مي كنند صرفه جويي اين است كه نخورند، سخت بگذرانند، اما به نظر من آدم بايد به بهترين شكل از امكاناتش استفاده كند، ولي ولخرجي نكند. اين يك لبه است، يك مرز است كه بايد آن را حفظ كرد.
اگر بخواهيد هديه اي براي كسي بخريد، چه هديه اي مي خريد؟
من اصولا ً اهل خريدن هديه هاي خيلي گران نيستم، در درجه اول خودم بايد آن را دوست داشته باشم، بعد سعي مي كنم سليقه طرف را هم رعايت كنم، ولي اول از همه خودم بايد چيزي كه مي خرم را دوست داشته باشم.
چند درصد از جامعه ما در سطح خوبي زندگي مي كنند؟
فكر مي كنم عده كمي باشند، البته مي دانم كه عده كمي هم هستند كه در سطح ما فوق خوب زندگي مي كنند.
چند درصد از هنرمندان در سطح خوبي زندگي مي كنند؟
به راستي هنرمندي را كه از لحاظ مالي به او غبطه بخورم نديده ام. متأسفانه ، واقعاً چيز دردناكي است و تا به حال بهش فكر نكرده ام كه چرا هنرمند پولداري را نديده ام.

سرانجام نمايشگاه بين المللي تهران
نمايشگاه تهران سال ها پيش در شمال غرب تهران در منطقه ولنجك تأسيس شد. آن زمان اين منطقه جايگاه ويلا هاي تهراني ها بود و در فصول بهار و تابستان مردم براي گذراندن روزهاي خوش و تفريح به اين منطقه مي رفتند. ولي با گسترش تهران و فعاليت گسترده نمايشگاه بين المللي در دهه ۱۳۵۰، اين منطقه به يكي از مناطق شلوغ و مهم در پايتخت بدل شد. تا جايي كه عملا ً گره ترافيكي پديدآمد كه وقت و پول همه ساكنين منطقه را تهديد مي كرد. نمايشگاه تهران از طرف شمال با بزرگراه شهيد دكتر چمران، از غرب مشرف به خيابان سئول و از جنوب به بزرگراه نيايش و در آخر از شرق به بزرگراه كردستان منتهي مي شود. وجودسازمان مهمي مانند صدا و سيما در ضلع شرقي نمايشگاه نيز سبب ترافيك سنگين مي گردد.
همچنين وجود دو مكان تفريحي پارك ملت و شهربازي اوين كه در فصل بهار و تابستان پذيراي هزاران نفر هستند و هتل هاي بين المللي كشور از جمله هتل اوين و هتل آزادي و نمايشگاههاي كتاب و پوشاك و صنايع ترافيك شلوغي منطقه را چندين برابر مي كند. در روزهاي نمايشگاه با استقبال مردم ترافيك سنگيني در منطقه ايجاد مي شود و به اتلا ف وقت همه كساني كه از منطقه عبور مي كنند مي انجامد. طي اين سال ها كمتر كسي از آلودگي هوا و صوتي در اين منطقه حرف زد. سرانجام دو هفته پيش اين بحث كليدي پيش آمد كه رعايت حقوق شهروندان در شرايط فعلي نمايشگاه بين المللي تهران چه مي شود؟ ساكنين منطقه چه هزينه اي مي پردازند؟ و آنهايي كه از اين تقاطع عبور مي كنند چه چيزي را از دست مي دهند؟ آشكار است تراكم تردد در محدوده نمايشگاه باعث اغتشاش در عبور و مرور و اتلا ف منابع ملي و وقت و انرژي مردم مي شود. به همين دليل معاونت خدمات شهري، شهرداري تهران دستورات لا زم را براي جلوگيري از ادامه فعاليت نمايشگاه بين المللي صادر كرد. و از اين پس نمايشگاههاي بزرگ كه مخل ترافيك و آسايش مردم شود در اين محل برگزار نمي شود .
فعاليت نمايشگاه در داخل تهران به هيچ وجه مناسب نيست و لغو فعاليت نمايشگاه بين المللي به استناد بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداري مبني بر برطرف كردن كاربري هايي كه مزاحم شهروندان تهراني هستند صادر شده است.
گزارش ها حاكي هستند نمايشگاه احتمالا ً به شهر جديد پرند واقع در جنوب غربي تهران در ۲۷ كيلومتري اتوبان تهران- ساوه در حوزه رباط كريم منتقل مي شود.
شهرك پرند با وسعتي حدود ۱۷ هزار هكتار در تملك وزارت مسكن بوده و علا وه بر كاربري مسكوني برخوردار از كاربردهاي بزرگ ملي است كه از جمله آنها نمايشگاه بين المللي (اكسپو) با وسعت دست كم ۳۰۰ هكتار است كه فروردين ماه سال گذشته كلنگ احداث اين نمايشگاه توسط رئيس مجلس به زمين زده شد. ولي دست اندركاران نمايشگاه بين المللي تهران طي مهلت سه ماهه تعيين شده از طرف شهرداري تهران (پايان شهريورماه) مبني بر خروج نمايشگاه از منطقه مسكوني ولنجك و انتقال آن به شهرك پرند اقدامي انجام نداده و تاكنون حتي محوطه و سوله سازي نمايشگاه جديد به انجام نرسيده است. در عين حال اين خبر كه نمايشگاه در محل فعلي خود باقي مي ماند نيز هنوز به گوش مي رسد.
شايد انتقال نمايشگاه به شهرك پرند در بدو امر با استقبال مردم و بازديدكنندگان به دليل دوري مسافت روبه رو نگردد. لذا از نظر قيمت حمل و نقل بازديدكنندگان نمايشگاه بايد سياست ها و برنامه هاي خوبي لحاظ گردد تا حداكثر تا دو سال آينده كه نمايشگاه راه اندازي شد كليه ارتباطات استاني و برون مرزي ميسر شود. و در اين زمينه ها مسئولين بايد توجه لا زم را به موارد زير داشته باشند.
قطار محلي تهران- پرند بايد امكان دسترسي شهروندان را از ميدان راهآهن- پرند فراهم كند تا به وسيله اين ناوگان با زمان كمتري به نمايشگاه برسند.
همچنين مسير خط اتوبوس از تهران به پرند در ميدان هاي آزادي و انقلا ب بايد به اتوبوس هاي جديد مجهز شود و از اتوبوس هاي قديمي و فرسوده براي حمل مسافرين خودداري شود.
شهرك پرند در كنار فرودگاه بين المللي امام واقع شده و حداكثر تا ۲ سال آينده كه نمايشگاه راه اندازي شود كليه ارتباطات استاني و برون مرزي توسط مترو بايد در دستور كار قرار گيرد. البته در خصوص تعطيلي نمايشگاه بين المللي تهران نمي توان يك شبه تصميمي اتخاذ كرد چرا كه در اين زمينه تعهدات بين المللي زيادي وجود دارد كه بايد نسبت به آنها عمل شود. هيچ پايتختي در دنيا نيست كه يك مركز نمايشگاهي به صورت متمركز داشته باشد و بايد نمايشگاههاي پرطرفدار را به صورت غير متمركز برگزار كرد. به طور مثال نمايشگاه بهاره كه حدود ۲ ميليون بازديدكننده دارد مي تواند به صورت غيرمتمركز در نقاط مختلف برگزار شود. همچنين براي برگزاري نمايشگاه كتاب هم محل فعلي كتابخانه ملي در نظر گرفته شده و يا ممكن است به صورت مشترك از نمايشگاه بين المللي براي كتب داخلي استفاده شود.

حديث شيريني و چربي براي بدن
شايد شكلا ت هميشه مضر نباشد!
سيستم گوارش قادر نيست تشخيص دهد انرژي يك تكه نان بسيار بزرگ بيشتر است يا يك تكه شيريني خامه اي. ازاين رو آنچه اهميت ويژه اي مي يابد مجموع مقدار كالري مصرفي روزانه است، بنابراين شايد بتوان گاهي يك تكه شكلا ت را جاي چند غذاي مختلف خورد
001542.jpg
شكلا ت بخوريد و در عين حال لا غر شويد، يا به عبارت بهتر«چيپس ، پيتزا يا هر چه دوست داريد بخوريد ولي چاق نشويد.» تا به امروز اين عبارات براي بسياري تنها در رويا تحقق مي يافت اما نتايج پژوهش هاي جديد نشان مي دهد كه مي تواند واقعيت داشته باشد. در حقيقت، ماهيت غذايي كه مي خوريد فرق چنداني ندارد و هر نوع خوراكي از شيرين ترين و چرب ترين آنها تا ساده ترينشان، يك نوع كالري توليد مي كنند. تنها استفاده افزون بر نياز از مواد غذايي سبب مي شود كالري بيش از اندازه مورد مصرف روزانه شما توليد شود كه به صورت چربي در اندامتان ذخيره مي شود.
در اين ميان بدن شما هيچ تبعيضي قايل نمي شود و هرچه مي خوريد را به اجزاي اصلي آن تجزيه مي كند: پروتئين، چربي و كربوهيدرات ها. سيستم گوارش شما قادر نيست تشخيص دهد اين انرژي از يك نان ساده توليد شده يا شيريني خامه اي پرچرب. از اين رو آنچه اهميت ويژه اي مي يابد كل مقدار كالري (يا كيلو ژول) مصرفي روزانه شما است. اگر فعاليت بدني روزمره تان كمتر از كالري مورد نياز باشد، بقيه آن به صورت چربي در بدن -و غالباً در شكم- ذخيره مي شود. بنابراين براي پيشگيري از چاق شدن، بهتر است تنها ميزان انرژي را كه براي تحرك روزانه احتياج داريد در نظر داشته باشيد و از آن تجاوز نكنيد. بنابراين در عين ناباوري مي توان همزمان با مصرف شيريني و يا شكلا ت لا غر نيز شد.
بيشتر مردم به حدود دو هزار كالري يا هشت هزار و سيصد كيلوژول انرژي در روز احتياج دارند كه براي برآوردن آن از خوراكي هاي گوناگون استفاده مي كنند. اما اگر كسي به راستي بخواهد روزانه فقط از شكلا ت استفاده كند يك و نيم بسته بزرگ آن تمام كالري هاي مورد نيازش را تأمين خواهد كرد و اين تمام چيزي است كه بايد در طول يك روز بخوريد تا اضافه وزن پيدا نكنيد! و اگر از اين شكلا ت ها به جاي صبحانه استفاده كنيد بي ترديد تا شب هنگام گرسنه نخواهيد شد.
مسأله تعيين كننده، چگالي انرژي غذايي است كه در رژيم غذايي تان وجود دارد. شكلا ت، چيپس، پيتزا و كيك بالا ترين ميزان كالري را در خود دارند و سبزي ها و ميوه در سطح پايين تري جاي مي گيرند. مزيت اين دست خوراكي ها اين است كه مي توانيد پيش از رسيدن به حد انرژي تعيين شده، مقدار زيادي از آنها را بخوريد. يك پرتقال حدود شصت و پنج كالري انرژي دارد كه براي رسيدن به سقف تعيين شده، روزانه بايد سي و يك پرتقال مصرف كرد كه در قياس با شكلا ت حجم بسيار افزون تري را نشان مي دهد. ديگر مزيت بهره بردن از ميوه يا سبزي ها اين است كه هيچ احساس گرسنگي نخواهيد كرد!
با در نظر گرفتن تمام جوانب، بهترين رژيم غذايي كدام است؟ بهتر است همواره غذاهايي كه كالري كمتري دارند را در صدر فهرست رژيم خود قرار دهيد، بي ترديد در پايان، جايي براي خوراكي هايي نظير شكلا ت يا چيپس باقي مي ماند تا به توازن كامل دست پيدا كنيد. محققان در اين راستا برنامه ويژه اي را پيشنهاد مي كنند كه طي آن بهتر است انرژي حاصل از تمام آنچه را كه مصرف مي كنيد به ياد بسپريد و در پايان ميزان خوراكي هاي پرچرب يا بسيار شيريني را كه مي توانيد استفاده كنيد در فهرست خود بگنجانيد. در غير اين صورت روزي براي گريز از چربي هاي زائد ناچار خواهيد شد بسياري از خوراكي هاي لذيذ را از رژيم غذايي خود حذف كنيد. بررسي ها نشان مي دهد افرادي كه به اين امر مبادرت مي ورزند، يكباره از لحاظ روحي دچار مشكل مي شوند، زيرا پس از گذشت مدت زمان اندكي احساس محروميت مي كنند و به تدريج خوردن غذاهاي رنگارنگ را از سر مي گيرند. استفاده بي رويه از غذاهاي گوناگون، دسرهاي متنوع، بيسكوئيت و سيب زميني برشته سرانجام تيره اي براي شما رقم خواهد زد. به سرعت از رژيم تنظيمي براي كاهش وزن منزجر مي شويد و پس از چند روز از آن تعدي مي كنيد.
حتي كساني كه برنامه جديد خود را ناديده مي گيرند، با سرعت بيشتري چاق مي شوند زير تقريباً بسياري از آنها قصد جبران روزهاي از دست رفته را نيز خواهند داشت. بنابراين بهتر است قبل از رسيدن به اين مرحله در خوردن خوراكي هاي پركالري زياده روي نكنيد و به تدريج ميزان مصرف آنها را به حداقل برسانيد. براي اين كار يك برنامه بيست و يك روزه تهيه كنيد و به تدريج از خوردن اين دست مواد چشم پوشي نماييد تا روزنه اميدي براي گريز از چاقي، كه به سرعت در ميان بسياري از جوامع شيوع پيدا مي كند، بيابيد. پس از گذشت تنها سه هفته مي توانيد رژيمي سالم ومتوازن براي خود تعيين كنيد كه حتي از لحاظ روحي نيز شما را به سوي كاميابي سوق دهد.

اگر به حيوانات نزديك مي شويد مراقب باشيد
آيا هاري  را مي شناسيد؟
هاري نوعي عفونت حاد در سيستم عصبي است كه ويروس آن پس از تأثير بر سلول هاي عصبي به سرعت تكثير مي شود.
001576.jpg
هاري يك بيماري ويروسي است و ويروس آن بسيار خطرناك و كشنده است، چرا كه يكي از بدخيم ترين عفونت هاي انساني محسوب مي شود. اين بيماري از طريق حيواناتي مانند سگ و گربه و ميمون به انسان منتقل مي شود. ويروس هاري در برابر حرارت نسبتاً مقاوم است، ولي گاز كربنيك با آن مبارزه كرده و آن را غير فعال مي كند. اين ويروس مقابل اشعه ماوراء بنفش و نور خورشيد و خشكي و برخي مواد ضدعفوني كننده نيز حساس است و به سرعت از بين مي رود.
هاري نوعي عفونت حاد در سيستم عصبي است كه ويروس آن پس از تأثير بر سلول هاي عصبي به سرعت تكثير مي شود. اين ويروس در بزاق (آب دهان)، ادرار، خون و شير حيوانات آلوده به وفور يافت مي شود. ويروس  هاري معمولا ً از طريق بزاق حيوانات به خصوص سگ هار به انسان منتقل مي شود و اين امر مي تواند به واسطه گاز گرفتن قسمتي از پوست يا ليسيدن پوست توسط سگ و حتي از طريق اجسام آلوده به ويروس صورت گيرد.
عوارض اين بيماري بسيار سريع ظاهر مي شود و هرچه محل گاز گرفتگي به سلول هاي عصبي و سيستم عصبي مركزي نزديك تر باشد، اثر آن شديدتراست. اگر انسان هايي كه علا ئم هاري در آنها ظاهر مي شود به سرعت مداوا نشوند محكوم به مرگ هستند. پيشگيري در افرادي كه در معرض خطر هستند ضروري ترين امر است. براي درمان ابتدا بايستي محل گاز گرفتگي را فورا با آب و مواد ضد عفوني كننده(ترجيحاً ساولن ) شستشو داده و چنانچه زخم در ناحيه دست و پا بود كمي بالا تر از ناحيه مذكور را محكم بست و شخص را بلا فاصله به مراكز درماني رساند تا از طريق تزريق سرم و واكسن كه سه نوبت انجام مي گيرد درمان شود. توصيه مي شود هرگز به سگ هاي ولگرد نزديك نشويد و اشخاصي كه اجباراً در مناطق آندميك هاري به سر مي برند هر دو سال يك بار عليه هاري واكسينه شوند.

آيينه تصوير
001550.jpg

اتومبيل جديدي كه اوايل اين ماه در رودخانه تايمز به نمايش گذاشته شده بود با استقبال زياد خريداران روبه رو شده است. اين اتومبيل قادر است هم در خشكي و هم در آب حركت كند. شركت«گيبز تكنولوژي»، سازنده اين وسيله نقليه جالب، سرعت آن را در خشكي صد مايل در ساعت و در آب سي مايل در ساعت اعلا م كرده است. تنها مشكل اين خودرو به قوانين انگليس باز مي گردد كه حركت با چنين سرعتي را در آب ممنوع اعلا م كرده است.
001556.jpg

فساد مالي در رده هاي بالا يي دولت فيليپين خشم مردم را برانگيخته است. اكنون فساد مالي تا جايي در اركان حكومت اين كشور تنيده شده كه به طور معمول بيست درصد از هر معامله تجاري به صورت رشوه به دولت پرداخت مي شود. اين سبب شده سرمايه گذاران خارجي رغبتي براي تزريق پول به اقتصاد اين كشور نشان ندهند. اين زن يكي از هزاران فيليپيني است كه با ايجاد سرو صدا اعتراض خود را به شرايط موجود نشان مي دهند.
001552.jpg

يك پيرمرد چيني بادبادك خود را كه به صورت هزارپا درست كرده به آسمان مي فرستد. اين بازي ريشه در فرهنگ مردمان شهر«هوبي» دارد و از سرگرمي هاي چندين هزار ساله چيني ها است كه با اقبال عموم مردم همراه است. هر ساله جشنواره هاي متعددي در نقاط مختلف چين و خصوصاً اين شهر برپا مي شود كه حضور افراد زيادي، از جوانان تا افراد كهنسال را در پي دارد. هر ساله توريست هاي زيادي جذب اين منطقه مي شوند.

ريش صدوهفتاد سانتي متري
001554.jpg
«آوتار سينگ» پيرمرد شصت ساله هندي با ريشي بسيار بلند كه شگفتي همه را برانگيخته است. فرهنگ مردم هند با عقايد و اعمال عجيبي در هم تنيده شده و اين مرد- كه بازنشسته ارتش هند است- اميدوار است ريش او كه بيش از يكصد و هفتاد سانتي متر طول دارد، كيفيت مورد نظر كارشناسان كتاب «گينس» را داشته باشد. در اين كتاب هر ساله ركوردهاي گوناگون در سراسر جهان به ثبت مي رسند.

صداي مصرف كننده
۶۹۵۵۲۵۷
جادوي قيمت روغن زيتون!
چندي پيش مطلبي چاپ كرديد در مورد جادوي روغن زيتون و اينكه ايراني ها به اين ماده غذايي اهميتي نمي دهند. آخر شما بگوئيد با اين درآمدهاي اندك و قيمت هاي نجومي موادي همچون زيتون و ماهي كه نسبت به دوران گذشته۲۰۰ و ۳۰۰ برابرافزايش قيمت داشته اند چطور مي توان مصرف سرانه آنها را بين خانواده ها بالا  برد؟
محمد رجبي 
تدفين درختان
متأسفانه هر روز تعداد زيادي از درخت هاي كاج و سرو منطقه جهان كودك حين عمليات خاكبرداري و ساخت و ساز، زير خروارها خاك مدفون مي شوند. كسي نيست اين درختان را كه با صرف هزينه هاي زيادي كاشته و رسيدگي شده اند نجات دهد؟
شيخ سلطاني 
الو، روابط عمومي مخابرات؟
از متقاضيان ثبت نامي سيم كارت موبايل هستم. پس از اينكه نوبت اعلا م شده مخابرات، ۲ماه به تعويق افتاد، چند روز پيش دفاتر پست اعلا م كردند كه از گروه پنجم به بعد هيچ سيم كارتي از مخابرات تحويل ما نشده است و موضوع را بايد از روابط عمومي مخابرات پيگيري كنيد. جالب اينكه امروز از صبح به مدت ۵-۶ ساعت هرچه تماس مي گيرم اصلا ً كسي گوشي را بر نمي دارد.
خدري 
افزايش شهريه دانشگاه دولتي 
فرزند من امسال دردانشگاه شبانه روزي دولتي كرمان قبول شد. متأسفانه هنگامي كه براي ثبت نام مراجعه كرديم، دريافتيم شهريه هاي دانشگاه نسبت به سال قبل ۵/۲ تا ۵ برابر افزايش يافته است و اين مغاير با بخشنامه چند مدت پيش دولت است كه افزايش نرخ خدمات دولتي را بيش از ۱۰ درصد ممنوع اعلا م كرده بود.
يك شهروند
حكايت  نهرهاي پر از زباله
از ساكنان منطقه ۴ شهرداري هستم، با شروع مهرماه و فصل مدارس، جوي ها و نهرهاي اين منطقه پر از آشغال و زباله شده است و تنها يك بارندگي كافي است تا زندگي مردم را فلج سازد. متأسفانه شهرداري تنها به حل مسأله تراكم و ساخت و ساز مي انديشد و به مسأله اي تا اين حد جزئي و ساده كوچكترين توجهي ندارد.
محمودي 
تاكسي ها سوار نمي كنند
از زماني كه طرح ترافيك روزي ۵ هزار تومان فروخته مي شود، رانندگان تاكسي كم كار شده اند، يا دنبال مسافر دربستي مي گردند يا اصلا ً مسافر سوارنمي كنند. اين روزها خيل عظيم مسافران را مي توان سرگردان در خيابان ها ديد كه علي رغم خالي بودن اكثر تاكسي ها، نمي توانند وسيله اي را پيدا كرده و خود را به سركار برسانند.
جعفر ريشه 
گرانفروشي...
چندي پيش مطلبي چاپ كرده بوديد با اين مضمون كه هرچه فروشگاههاي زنجيره اي وسيع تر شوند، قيمت ها ارزان تر مي شود. متأسفانه در كشور ما يكي دو فروشگاه زنجيره اي كه موازي با درآمد قشر مستضعف اقدام به فروش اجناس مي كردند به دلايل نامعلوم تعطيل شدند و ديگر فروشگاهها نه تنها ارزان فروشي نمي كنند، بلكه الگويي براي گرانفروشان نيز به شمار مي روند.
محمد پارسا
تخلفات موتور سوارها
علي رغم سخت گيري هاي راهنمايي و رانندگي كه البته موقتي بود، موتورسوارها همچنان به تخلفات خود ادامه مي دهند. تخلفاتي چون حركت درخلا ف مسير خيابان ها، حركت در پياده روها،مسافركشي، ايجاد آلودگي صوتي و غيره... به راستي وضعيت موتورسواران اين مملكت كي سرو سامان خواهد گرفت؟
ابراهيم عليدوست

پرسشهايي كه هرگز از خود نپرسيده ايد
چرا هميشه نمي خنديد؟
001548.jpg
اگر چيز طنزآميزي سراغ داريد برايمان تعريف كنيد،خيلي از چيزها كه اطرافمان مي بينيم نااميد كننده و تلخ است.
تصادفاً هميشه مي خندم، ولي خيلي ها فكر مي كنند ديوانه هستم، البته باعث خنده آنها مي شوم.
سعي مي كنم ولي نمي توانم، خنديدن، خصوصاً از ته دل كار هر كسي نيست، هست؟
بپرسيد چرا هميشه گريه نمي كنيد؟
سيستم عصبي بدن برابر خنده دائمي واكنش نشان مي دهد، اگر به راستي بيش از نيم ساعت بخنديد حالتان به هم خواهد خورد و نياز به استفاده از آرام بخش يا حتي مراجعه به پزشك خواهيد داشت.
دل خوش، سيري چند؟
خنده معمولا  يا در آرامش بسيار يا طي وقوع حوادث غيرمترقبه مثل زمين خوردن كسي يا شنيدن جمله نامتعارفي رخ مي دهد، خب اين موارد هميشه رخ نمي دهند و وجود ندارند.
عكس دخترم را قاب كرده ام و گذاشته ام روبه رويم. به آن مي نگرم و لبخند مي زنم. احتمالا ً بچه ها يگانه موجوداتي هستند كه خنديدن را بلدند و به ما گوشزد مي كنند آن را فراموش نكنيم. كودكان چشمه لا يزال خنده هستند، اما وقتي بزرگ مي شوند آن را فراموش مي كنند!
آخرين فيلم كمدي كه ديديد و خنديديد، كي بود؟ آخرين جوك خنده آور را كي برايتان تعريف كرد؟
چه شعار خوبي«بياييد بخنديم»!اما آيا سئوالتان خوشبينانه نيست؟ شايد براي طرح اين پرسش بايد بخنديم، يعني به خود شما!

ده پرسش روز
نوجوانان
جنسيت و سن: مؤنث - ۱۹ساله 
رشته تحصيلي: رياضي
۱- علا قه داريد چه كاره شويد؟
مهندس معماري.
۲- فكر مي كنيد علم بهتر است يا ثروت؟
هر دو در كنار هم.
۳- ترجيح مي دهيد ستاره معروف سينما شويد يا صاحب يك سوپر ماركت بزرگ؟
صاحب يك سوپرماركت بزرگ.
۴- فكر مي كنيد راه و رسم رسيدن به زندگي خوب چه باشد؟
خوب فكر كردن.
۵- هزينه ورزش كردن بيشتر است يا تئاتر و سينما رفتن؟
ورزش كردن.
۶- در سال چند بار به سلماني مي رويد و هر بار چقدر مي پردازيد؟
۷- اگر امروز يك ميليون تومان به دست آوريد با آن چه مي كنيد؟
همه را صرف خريد كتاب مي كنم.
۸- اگر ده ميليون به دست آوريد چه مي كنيد؟
يك ماشين مي خرم.
۹- فكر مي كنيد والدينتان راه و رسم خرج كردن را بلد هستند؟
بله.
۱۰- اگر بتوانيد يك اتومبيل پژوي نو به پدرتان هديه بدهيد، يا دو ماه راهي سفر اروپايي شويد، كدام را برمي گزينيد؟
يك اتومبيل پژوي نو به پدرم هديه مي دهم.

آموزش شكار
سازمان حفاظت از محيط زيست در چين، دو توله ببر را به سفري هفت هزار مايلي فرستاده تا در آفريقاي جنوبي نحوه شكار و زندگي در طبيعت وحشي را بياموزند. رئيس سازمان حفظ ببرهاي چيني در اين باره گفت:  «آفريقاي جنوبي محل مناسبي براي پرورش آنان است اما هدف اصلي بازگرداندن اين ببرها به چين، جايي كه ميليون ها سال در آن زيسته اند، است.» او سپس مي افزايد: دو توله ببر در آفريقا، در كنار حيوانات وحشي پرورش خواهند يافت تا بتوانند در آينده نسل خود را از انقراض نجات دهند، آنها هنوز نمي دانند چگونه طعمه خود را شكار كنند. دولت چين اعلا م كرده است در دنياي وحش كمتر از سي ببر چيني وجود دارد و حدود شصت ببر نيز در باغ وحش هاي مختلف نگهداري مي شوند. اين مركز اميدوار است تا پنج سال آينده، پنج تا هفت بچه ببر ديگر به آفريقاي جنوبي ارسال كند تا اين گونه در بقاي آنان بكوشد.

تله موشهاي امروزي
موش ها علا وه بر مشكلا ت بهداشتي كه براي محيط زيست انسان به وجود ميآورند، جانوراني ويرانگر به شمار مي روند. هرگاه اين جانور به خانه اي راه يابد، معمولا ً تلا ش همه ساكنان خانه به ازبين بردن اين حيوان موذي معطوف مي شود. تله موش هاي گوناگوني در طول تاريخ ساخته شده، اما تله موش  جديد و مدرن «رت زير» متفاوت با بقيه است. حالا  مي توان با قرار دادن چهار باتري در داخل اين تله موش يك ولتاژ قوي جهت از بين بردن موش ها ايجاد كرد و انواع موش هاي خانگي ، صحرايي و حتي سنجاب را به شيوه اي تميز، بدون خشونت و سريع از بين برد. در حقيقت يگانه كاري كه بايد انجام داد انداختن لا شه جانور مرده به درون سطل زباله است.

گوناگون
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |