يكشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۸۶
يك موتور در خدمت همه چيز
نان آور خانواده به دليل مشكلا تي كه دارد به موقع براي كارت موتور بيمه و پلا ك خودرو اقدام نمي كند و مشكلا ت مردم و نيروي انتظامي روز به روز بيشتر مي شود. اما قانون و ضابط قانون بايد بر ضرورت داشتن بيمه و كارت و پلا ك موتور تأكيد كند
001646.jpg
در كوچه، پس كوچه هاي بازار تهران و حاشيه مركز شهر، از ميدان حسنآباد تا ميدان شوش و خراسان و در ميدان تجريش، ميدان صادقيه، ميدان رسالت و سيدخندان، همه كسبه و بازاريان، كارگر، مصرف كنندگان ، توليد كننده، دانشجويان، نوجوانان و پيرمردها موتور سيكلتي را براي رسيدن به مقصد و انجام كارهاي خود برگزيده اند. پديده موتورسيكلت سواري در همه جاي تهران جلب نظر مي كند
(بخش دوم)
محسن شمشيري 
بسياري از مردم شهر و اعضاي خانواده ها علت استفاده از موتور سيكلت با وجود خطرات و كرايه بيشتر آن را اتلا ف وقت در استفاده از ساير خودروها مي دانند. داريوش معصومي كارگر توليدي لباس كه در ميدان صادقيه قصد سوار شدن به موتور سيكلت را دارد مي گويد: سوار شدن به تاكسي و اتوبوس وقت زيادي را در ترافيك و شلوغي خيابان ها و ترمز زدن هاي ممتد جلوي مسافران تلف مي كند. اكثر تاكسي ها و كرايه ها ازكنار خيابان حركت مي كنندتا مسافر، پياده و سوار كنند. ابتداي خيابان ها و تقاطع ها مملو از خودروهاي مسافركش است و حركت در كنار خيابان با كندي همراه است. اما موتورسيكلت از معبرهاي تنگ يا شلوغ نيز عبور مي كند و با يك مسافر محل هاي خالي خيابان را جستجو مي كند.
خانوارهاي شهري در شهرهاي بزرگ به خصوص تهران هنگام رفت و آمد با وسايل نقليه عمومي مانند تاكسي، اتوبوس و كرايه ها با مشكلا ت زيادي روبروهستند و باوجود افزايش توليد خودروهاي سواري و اتوبوس در دهه ۷۰ وتوليد ۴۵۰ هزار دستگاه در سال گذشته و۷۰۰هزار دستگاه خودرو در سال جاري معضل ترافيك، اتلا ف وقت ومشكل رفت وآمد مردم كماكان به قوت خود باقي است.
در حال حاضر بسياري از نان آوران خانواده ها چند كاره هستند وبه نقاط مختلف شهر مراجعه مي كنند تا فعاليتي انجام دهند.آنها مجبورند از ساعات اوليه با مداد تا شب در بازار تهران ومناطق شلوغ وپر ترافيك بدوند و يا از اين سوي شهر به آن سو بروند.
آنها به سياق خويش براي حل مشكل خود چاره اي انديشيده اند. چون ظاهراً نمي توانند به ساماندهي وسايل نقليه عمومي و گسترش اتوبوس راني و كارآمد كردن تاكسي راني در شرايط كنوني دل ببندند.
حالا  موتورسيكلت به عنوان پديده اي جديد در حمل ونقل عمومي طي سه، چهار سال اخير مورد توجه قرار گرفته و افراد پر شماري به صورت حرفه اي راننده موتورسيكلت شده وبه جا به جايي مردم در مناطق پر رفت و آمد ومحدوده طرح ترافيك مشغول شده اند.
اكنون بسياري از جوانان بي كار يا كم درآمد براي كسب روزي و تأمين معاش مناطقي از شهر و به خصوص حاشيه بازار تهران را براي نقل وانتقال مردم انتخاب كردند.
تاكسي ها لوكس هستند
زهرا سليماني كه براي خريد روزانه مراجعه كرده از عبور موتور سيكلت ها از پياده روها و خيابان ها با سرعت زياد گله مند است. او معتقد است در شرايطي كه تاكسي به وسيله اي لوكس براي مسافران دربستي تبديل شده و مردم در خيابان ها به دنبال تاكسي و خودروهاي كرايه اي سرگردان هستند مسافران براي آنكه به موقع كارهاي خود را انجام دهند مجبورند كه خطرات موتور سواري و كرايه بالا يآن را بپذيرند.
او مي گويد: همسر و فرزندان من اگر از موتورسيكلت استفاده نكنند به موقع به سر كار خود نمي رسند.
كدام نظام حمل و نقل؟
برخي كارشناسان معتقدند علت عمده استفاده مردم از موتور سيكلت و افزايش فزاينده توليد و تقاضاي خريد آن، ناكار آمدي حمل و نقل عمومي، اتلا ف وقت و مشكلا ت ترافيكي است. متأسفانه افزايش توليد خودرو در كشور به جاي آنكه رفاه خانواده ها را بالا  ببرد باعث افزايش ترافيك، تردد خودروهاي سرگردان و اتلا ف وقت مردم در رفت و آمدها شده است. البته نمي توان خودروسازان را در اين زمينه مقصر دانست زيرا سرانه خودروهاي توليدي به جمعيت كشور هنوز به شاخص سرانه متوسط خودرو در كشورهاي اروپايي و توسعه يافته نرسيده است. در كشور ما به ازاي هر ۱۴ نفر يك دستگاه خودرو وجود دارد، در حالي كه در اروپا به ازاي هر ۲ نفر يك دستگاه خودرو توليد شده است. بنابراين مشكل حمل ونقل و ترافيك به تعداد و افزايش توليد خودرو ارتباطي ندارد.
زمان از كف رفته 
كارشناسان معتقدند چرخه حمل و نقل شهري از توسعه ناپايدار و ناهماهنگ رنج مي برد. به دليل فقدان فرهنگ درست استفاده از خودرو، عدم گسترش حمل و نقل عمومي، پايين بودن قيمت بنزين و تمركز ادارات، خدمات دولتي، بازار و... در مركز شهر شاهد تردد خودروهاي تك سرنشين و سرگردان در مناطق مركزي شهر هستيم. كساني كه كار اداري دارند و يا براي خريد و استفاده از خدمات مختلف به مركز شهر مراجعه مي كنند و يا به سركار و كسب خود مي روند براي راحتي خود و جلوگيري از اتلا ف وقت و سرگرداني در استفاده از اتوبوس، تاكسي و ... از اتومبيل شخصي استفاده مي كنند و به اين ترتيب تعداد زيادي خودروي تك سرنشين از بامداد تا آخر شب در خيابان ها رفت و آمد مي كنند و در كنار كوچه ها و خيابان ها پارك مي كنند و عملا ً جاي نفس كشيدن نمي گذارند.
آن سو
اين در حالي است كه در كشورهاي توسعه يافته اتوبوس، مترو و تاكسي سر وقت و در زمان مشخص مسافر را به مقصد مي رساند، خدمات اداري و مراكز خريد كالا ها در مركز شهرمتمركز نيستند و خانوارها در محل زندگي، خريد كالا ها و خدمات مورد نياز را به راحتي در دسترس مي بينند. قيمت بنزين معقول و منطقي است و استفاده زياد از اتومبيل شخصي صرف نمي كند. كسبه، بازاريان و ادارات دولتي از پاركينگ كافي برخوردارند و با وجود ميليون ها دستگاه خودرو و شاخص سرانه يك دستگاه خودرو به ازاي هر ۲ نفر، فرهنگ استفاده از خودرو توسعه يافته است و پديده هايي مانند موتور سيكلت سواري مثل آنچه در تهران مشاهده مي كنيم ديده نمي شود.
همه آن كارخانه ها
احمد باربد تعميركار لوازم خانگي كه مجبور است براي انجام تعميرات لوازم خانگي به نقاط مختلف شهر سفر كند در اين زمينه مي گويد: به علت نداشتن گواهينامه و ... مبلغ۴۳ هزار تومان جريمه شدم و هزينه پاركينگ و بيكاري را هم بايد به آن اضافه كرد. در شرايط فعلي با اين وضعيت وسايل نقليه عمومي هيچ چاره اي نيست جز آنكه از موتورسيكلت استفاده كنيم تا به موقع به كار خود برسيم. وي افزود: شدت نياز خانوارهاي شهري به اين وسيله باعث شده كه طي سال هاي اخير بيش از ۵۰ نام تجاري براي توليد موتورسيكلت در مدل ها و قيمت هاي مختلف را شاهد باشيم و به نظر مي رسد كه توليد و تقاضا براي خريد باز هم افزايش يابد. اما در كنار رفاه نسبي، استفاده از موتورسيكلت، مشكلا ت خاص خود را هم دارد. در برخي معابر و ميدان هاي شهر نيروي انتظامي گواهينامه، كارت موتور ، بيمه و پلا ك را كنترل مي كند. اين در حالي است كه قبل از فروش موتورسيكلت ها بايد بين توليدكننده، نيروي انتظامي و شركت هاي بيمه هماهنگي لا زم ايجاد شده باشد تا مصرف كننده با مشكل فقدان پلا ك، كارت موتور و بيمه روبه رو نشود.
خلا ف هاي دائمي 
وي افزود: بسياري از موتورسواران به خاطر عدم صدور كارت موتور، نداشتن بيمه و پلا ك موتور بايد جريمه هاي سنگين بدهند. نيروي انتظامي موتور را چند روز در پاركينگ نگه مي دارد و هزينه بيكاري، هزينه پاركينگ، بيمه، گواهينامه و ... به يكباره فشار سنگيني را به خانوارهاي شهري و نانآور خانواده  وارد مي كند. وي تصريح كرد: موتور سواران بايد قبل از سوار شدن از كارت موتور، بيمه، گواهينامه و پلا ك موتور مطمئن شوند تا با مشكل روبه رو نشوند. توليدكنندگان نيز براي آنكه بازار را از دست ندهند بايد قبل از فروش، پلا ك موتور و كارت موتور و بيمه را آماده كنند تا از مراجعات موتورسواران و مشكلا ت آنان كاسته شود.
زخمي ها
احسان ملا يري موتور سواري كه در بزرگراه چمران با يك خودروي هيلمن تصادف كرده و با پاي شكسته در بيمارستان طالقاني بستري شده است مي گويد: يك هفته بعد از خريد موتورسيكلت صفر تصادف كردم ،كارت موتور و بيمه نداشتم و به همين خاطر علا وه بر خسارت موتور خودم حدود ۲۰۰ هزار تومان بابت خسارت خودرو به راننده پرداخت كردم و هزينه هاي بيمارستان، بيكاري و ... نيز برمشكلا ت من افزوده است. وي تأكيد كرد: اگر توليد كننده موتور و نيروي انتظامي هماهنگي داشته باشند بايد زماني اجازه فروش موتورسيكلت را بدهند كه كارت موتور، بيمه نامه و پلا ك خودرو آماده شده باشد. در غير اين صورت راننده موتور بايد يك ماه منتظر كارت موتور بماند و براي پلا ك موتور و بيمه و ... نيز مدتي سرگردان خواهد شد.
وي افزود: نانآور خانواده به دليل مشكلا تي كه دارد به موقع براي كارت موتور، بيمه و پلا ك و اقدام نمي كند و مشكلا ت مردم و نيروي انتظامي روز به روز بيشتر مي شود. اما اگر قانون و ضابط قانون بر ضرورت داشتن بيمه و كارت و پلا ك موتور تأكيد كند، اين همه موتور سوار با خطر مرگ، خسارت سنگين شخصي و لطمه به منابع كشور روبه رو نمي شوند. به خصوص نيروي انساني كه راكب موتور است ممكن است از هر قشر، حرفه و تخصصي باشد. و لذا ضروري است كه براي كارآمدكردن موتورسيكلت، در شرايط فعلي زندگي شهري، هماهنگي ها افزايش يابد و به هيچ وجه به موتورسيكلت هايي كه كارت، بيمه و پلا ك ندارند اجازه فروش ندهند.
منصور عزيزي كه از ناحيه پا و دست دچار شكستگي شده و بعد از تصادف با موتور سيكلت به بيمارستان مراجعه كرده مي گويد: جاي شكرش باقي است كه بلا فاصله بعد ازمراجعه به بيمارستان نامه اي را از بيمارستان گرفتم و با تأييد نيروي انتظامي به بيمه خدمات درماني بردم و حدود ۷۰ درصد هزينه ها را از اين طريق پوشش دادم وگرنه براي من كارگر پرداخت هزينه هاي پزشكي و دارو و بستري شدن در بيمارستان در اين شرايط بيكاري سخت بود و از اين جهت بايد از مسئولين بيمارستان، نيروي انتظامي و سازمان بيمه خدمات درماني و قانونگذار كه چنين خدماتي را براي بيماران تصادفي در نظر گرفته اند تشكر كنم.
وي افزود: موتور سيكلت سواران بايد خيلي دقت كنند و مواظب زن و بچه مردم و سلا مت خودشان باشند. خيابان ها و اتوبان ها وضعيت نامناسبي از جهت ترافيك و سرعت خودروها دارند و اگر دقت نكنند شكستگي دست و پا و خداي ناكرده ضربه مغزي حتمي است و هزينه هاي زيادي بابت خسارت موتور، خودروي آسيب ديده، بيكاري، درد و خونريزي و ... خواهند داشت. اشرف روستايي كه براي ملا قات پسرش كه با موتور سيكلت تصادف كرده به بيمارستان آمده است در مورد هزينه هاي پزشكي و نگراني خانواده ها مي گويد: ۱۴۰ هزار تومان پول پلا تين دادم، پسرم شش ماه بايد استراحت كند و پاي خود را بر زمين نگذارد. همه افراد خانواده نگرانند. هر وقت صداي موتور به گوشم مي خورد يكباره مضطرب مي شوم. هفته پيش در اتوبان مدرس شاهد تصادف يك ماشين و موتور بودم، مي گفتند ۳ نفر كشته و ۵ نفر زخمي شده اند. در همين تصادف موتور با پسرم ۲ تا دست شكسته و يك پا شكسته داشته ايم. معلوم نيست چگونه مي خواهند سروساماني به نقل و انتقال موتور سيكلت ها بدهند. تا كي بايد شاهد كشته و زخمي شدن موتور سوار، عابر پياده و خسارت خودروها و ... باشيم. سو‡ال من اين است كه آيا صداي موتور سيكلت و نوع حركت موتورسواران در كشورهاي ديگر هم مثل ايران است؟ اگر اين طور باشد موتور اصلاً  وسيله خوبي نيست و خطراتش به مراتب بيش از محاسنش است.

آيا تغييرات ساعات كار اداري در تهران پاسخگوي خانواده ها است؟
خبرها از بررسي طرح تغيير ساعات كار ادارات شاغل تهران در هيأت دولت مي گويند. گفته مي شود اين طرح در حال حاضر در كميسيون هاي زير بنايي هيأت دولت در حال بررسي و اعمال نظرات نهايي است.
اين طرح در نظر دارد زمان حضور شهروندان در شهر به منظور رسيدگي به امور اداري را تغيير داده تا تعادلي در ترافيك روز به روز آشفته تر تهران به وجود آورد. برمبناي اين طرح ساعات شروع ادارات به قرار زير خواهند شد:
-بانك ها: ۳۰/۷صبح 
- ادارات دولتي: ۸ صبح 
- مدارس يك نوبته: ۳۰/۸ صبح 
-بازاريان و مراكز تجاري: ۹ تا ۳۰/۹صبح 
ترافيك تهران در حال حاضر طي چهار ساعت در اوج قرار دارد و قرار است اجراي اين طرح مدت زمان اوج ترافيك در صبح و عصر را به يك ساعت كاهش دهد.
تغيير ساعت كار مشاغل تهران تا حدي در روند جابه جايي ها مو‡ثر است اما وابستگي ترافيك تهران به مسائل كلا ن ديگر جاري در پايتخت اين تمهيد را تا حد بسياري خنثي مي كند.
آنچه در مورد شهر غولآسايي مثل تهران جاري است پيچيده تر از آن است كه تصور مي شود. افراد درگير كار در خانواده هاي تهراني طي ساعات 
۸-۶ صبح از خانه خارج مي شوند و مسأله آنها براي رسيدن به محل كار خود شامل دلايلي است كه با نيم يا حتي يك ساعت تغيير يافتن ساعات شروع ادارات حل نمي شود.اهم اين دلا يل عبارتند از:
دور بودن خانه اكثر شهروندان تهراني از محل كار.
خدمات محدود نظام اتوبوسراني كه آنها را در زمان اندك به محل كار نمي رساند.
فقدان نظام تاكسيراني مناسب براي پاسخگويي به سيل مسافران.
حركت در سطح شهر توسط مسافركش ها كه خدمات آنها در ساعات اوج جابه جايي ها محدود مي شود.
در حقيقت تغيير ساعات در حد نيم تا يك ساعت بدون دگرگوني بنيادين در نظام حمل و نقل شهري و ارائه خدمات مناسب به شهروندان تهراني ميسر نيست.

هشدار در مورد كمبود آهن بانوان
001690.jpg
بررسي ها نشان مي دهند نزديك به ۵۰ درصد از دختران و زنان كشور كه در سنين باروري هستند، از فقرآهن رنج مي برند.
مهم ترين علا ئم فقرآهن كه معمولا ً در زنان و دختران به وفور ديده مي شود احساس خستگي، بي حالي و عدم تمركز در يادگيري است. شايد يكي از دلا يلي كه بسياري از دانشآموزان دختر ايراني در سطح دبيرستان ها تمايلي به تحرك نداشته و از فعاليت در زنگ هاي ورزش ابا دارند همين مورد باشد. فقدان شيوه هاي تغذيه اي مناسب در جامعه اصلي ترين علت بروز اين بيماري در ميان خانواده ها است. مواد غذايي حاوي آهن در ايران قيمت نسبتاً بالا يي دارند و بسياري از خانواده ها قادر به تهيه و مصرف آنها نيستند. اين ماده معمولاً  از منابع گياهي تهيه شده و خوردن آن به افرادي كه امكان استفاده از مواد لبني و گوشت را ندارند توصيه مي شود. در اين زمينه توجه به ويتامينC كه در فلفل، مركبات، سبزي ها، حبوبات و انواع سالا دهاي مرسوم ايراني يافت مي شود توصيه شده است.
فقر آهن در بدن سبب مي شود ۱۶ درصد از زنان باردار دچار مشكلا تي مانند اختلا لا ت دوران بارداري، بروز نارسايي هاي مختلف در جنين و خونريزي شديد بعد از زايمان شوند. علا وه بر مشكلا ت عدم سلا متي ناشي از اين عارضه، ساليانه در حدود ۵۶۰ ميليون دلا ر ضرر و زيان ناشي از كمبود آهن و كم خوني در جامعه برآورد شده است.

آنچه بايد در مورد خواب بدانيد
آيا براي خوابيدن هم خرج مي كنيد؟
001652.jpg
آيا براي خوابيدن خود خرج مي كنيد؟
آيا بايدقرص خواب مصرف كنيد؟
پديده خواب دامنه گسترده اي از اختلا لا ت در سلا مت انسان را در بر مي گيرد و تقريباً بر تمام رشته هاي درماني تأثيرگذار است. به عنوان مثال، مشكلا تي چون حملا ت آلرژيك و قلبي، در طول شب و صبح هاي زود رخ مي دهند. محققان بر اين گمانند اين حملا ت در نتيجه تغيير و تحولا ت ضربان قلب، هورمون ها و ديگر عناصر مرتبط با خواب رخ مي دهند. خواب به طرق مختلف بر بيماري صرع نيز تأثير مي گذارد. تحقيقات نشان مي دهد خواب در مرحله R.E.M (مرحله ابتدايي خواب كه چشم حركات سريع و مداومي دارد) در پيشگيري از انتشار آن دسته از حملا ت كه در يك منطقه مغز رخ داده اند در تمام نقاط مغز مو‡ثر است، به گونه اي كه حمله را تنها در يك منطقه مغز نگه مي دارد. اما خواب عميق، به انتشار موج حمله كمك مي كند. در عين حال كمبود خواب، حملا ت صرع را افزايش مي دهد.
نرون هاي مغزي كه عمل كنترل خواب را بر عهده دارند، با سيستم دفاعي بدن در تداخل هستند. همان گونه كه همه تجربه كرده ايم،انسان حين ابتلا  به بيماري هاي عفوني مثل آنفولا نزا تمايل به خواب پيدا مي كند. اين امر، به دليل انتشار موادي شيميايي تحت عنوان سايتوكين است كه سيستم دفاعي بدن آن را حين مبارزه با عفونت توليد مي كند. در همين روند خواب به بدن كمك مي كند تا با ذخيره انرژي، قواي لا زم جهت مقاومت در برابر حمله عفوني را كسب كند.
اما اختلا لا ت خواب تقريباً در تمام افراد در پي ناراحتي هاي ذهني- رواني همچون اسكيزوفرني و افسردگي رخ مي دهد. به عنوان مثال، بيماران افسرده، اغلب صبح زود بيدار مي شوند، و دوباره خوابيدن آنها بسيار دشوار است.مقدار خواب اين افراد، در بروز علا ئم بيماري رواني آنها تأثير مي گذارد. نكته قابل توجه اين است كه كم خوابي يكي از راههاي درمان انواعي از افسردگي در بعضي افراد است، در حالي كه مي تواند در بعضي ديگر، به بروز افسردگي بيانجامد.
اختلا لا ت خواب در بسياري ناراحتي هاي ديگر همچون آلزايمر، سكته، سرطان و آسيب  مغزي نيز شايع است و مي تواند دلا يلي چون ايجاد تغييرات در نواحي مغز و نرون هاي كنترل كننده خواب و يا مصرف داروها داشته باشد.
چقدر بخوابيد؟
اما به راستي يك بدن سالم به چند ساعت در شبانه روز احتياج دارد؟ حقيقت اين است كه مقدار نياز هر فرد به خواب تابع عوامل مختلفي همچون سن و جنس است. اطفال معمولا ً به ۱۶ ساعت خواب در شبانه روز احتياج دارند، در حالي كه كوكان و نوجوانان به طور متوسط ۹ ساعت مي خوابند و در اكثر افراد بالغ به نظر مي رسد كه ۷ تا ۸ ساعت خواب كافي باشد. زنان در ۳ ماه نخست بارداري نسبت به هميشه به خواب بيشتري نياز دارند. مقدار نياز شخص به خواب همچنين به اين بستگي دارد كه آيا وي در طول شب هاي گذشته كم خوابيده است يا خير، به عبارت ديگر كم خوابيدن براي بدن نوعي بدهي به حساب ميآيد كه در نهايت بايد پرداخته شود. در هر حال>كم خوابي< و >بي خوابي< چنانچه در اثر هيجانات و فشارهاي عصبي رخ دهند، نوعي بيماري بسيار جدي محسوب مي شوند، و نيازمند برنامه ريزي دقيق جهت درمان هستند.
چه بايد كرد؟
اخيراً موسسه ملي خواب (National Sleep Foundation ) برنامه اي را تهيه كرده كه در صورت رعايت قدم به قدم آن، در رفع مشكل بي خوابي مو‡ثر و جامع خواهد بود. اين برنامه به قرار زير است:
۱- جدول زماني منظم تهيه كنيد. هر شب سر يك ساعت مشخص بخوابيد و هر روز سر ساعت مشخصي بيدار شويد. عدم رعايت اين جدول زماني، تشديد بي خوابي را در پي خواهد داشت. به ياد بسپاريد زياد خوابيدن در روز تعطيل آخر هفته، بيدار شدن اول وقت شما در صبح روز شنبه را دچار مشكل مي كند، زيرا چرخه زماني شما را از نظم خارج مي سازد.
۲- ۲۰ تا ۳۰ دقيقه در روز ورزش كنيد، تمرينات ورزشي روزانه اغلب به خواب راحت كمك مي كند. گرچه تمرينات ورزشي شب هنگام قبل ازخواب ممكن است روند راحت خوابيدن شما را دچار اختلا ل سازد. سعي كنيد اين تمرينات را ۵ تا ۶ ساعت قبل از خوابيدن انجام دهيد.
۳- از مصرف كافئين، نيكوتين و الكل بپرهيزيد. نوشيدني هايي مثل چاي، قهوه و نوشابه هاي گازدار محركي براي بيدار ماندن به شمار مي روند. خواب افراد سيگاري اغلب بسيار سبك است و افزايش مصرف سيگار، به كاهش ساعت خواب و بيداري زودهنگام مي انجامد.
۴- قبل از خواب، آرام شويد. يك حمام گرم به همراه اندكي مطالعه به شما كمك مي كند تا به راحتي به استقبال يك خواب دلچسب برويد.
۵- تا طلوع آفتاب بخوابيد. اگر برايتان مقدور است، همراه با طلوع آفتاب از خواب برخيزيد، يا براي بيداري از يك چراغ روشن و پرنور استفاده كنيد. تحقيقات ثابت كرده است كه چنانچه صبح ها به مدت يك ساعت در معرض نور خورشيد قرار بگيريد، تا حد زيادي مشكلا ت مربوط به بي خوابي و بدخوابي خود را از بين خواهيد برد.

در توضيح پديده شرمندگي
كودكان خجالتي در يافتن شغل مناسب به مشكل بر مي خورند
001656.jpg
نتايج يك پايان نامه نشان مي دهد ميزان سواد والدين برميزان كم رويي و شرمندگي افراد تأثير مي گذارد، به نحوي كه ۸۰ درصد افراد دريا دل و صريح داراي والديني با تحصيلا ت متوسط و يا بالا تر بوده اند.
براي شناخت كامل علل و عوامل كم رويي، آگاهي از شرايط و ويژگي هاي دروني و بيروني خانواده ضرورت بسيار دارد و در بسياري موارد افراد كم رو در يافتن شغل مناسب به دردسر بر مي خورند، و يا فرصت هاي حرفه اي مناسب را از دست مي دهند. اين عوامل به قرار زير دسته بندي شده اند:
- تلقي ها و عقايد والدين در مورد موضوعاتي كه كم رويي و حاشيه نشيني را تشديد مي كند. روابط و رفتارهايي كه اعضاي خانواده با يكديگر دارند، تأثير به سزايي در رفتار فرد دارد. والديني كه به مقوله ترس و حاشيه نشيني فرزندانشان در جمع عنايت نمي كنند اين امور را در بزرگسالي آنها نيز به بار ميآورند.
- ارتباط دائمي خانواده با خويشاوندان و دوستان كارساز است و ارتباط زياد با اقوام از خجالتي شدن فرزندان جلوگيري مي كند و قدرت ابراز عقيده آنها را شكل مي دهد.
- كم روها معمولا ً از ارتباط با ديگران و مواجه شدن با سايرين مي ترسند. منشا ترس در اكثر موارد در تربيت خانوادگي آنها نهفته است.
- گاهي تعداد افراد خانواده با كم رويي رابطه معكوس دارد، يعني هرچه تعداد افراد بيشتر باشد، تهور برخي فرزندان كمتر مي شود. بررسي ها نشان مي دهند در مواردي هر كدام از كودكان سهم كمتري از فرصت ها و مزاياي زندگي به دست ميآورند، والدين آنها نيز نمي توانند به مسائل و مشكلا ت همه آنها به طور رسمي رسيدگي بكنند و برخي از آنها در حاشيه فرو رفته و منزوي مي شوند.
- پايگاه خانواده فرد در ميان خويشاوندان و در بين جامعه يعني طبقه ، و قشري كه خانواده به آن وابسته است و روابطي كه خانواده با محيط اطراف خود ايجاد مي كند در كم رويي يا جسور بودن افراد بسيار موثر است.

هزينه عادات بد كم نيست
001654.jpg
بيماري قلبي و متعاقب آن حملا ت قلبي يكي از فراگيرترين علل مرگ و مير در سراسر گيتي است. هر ساله افراد بسياري جان خود را بر اثر سكته يا ديگر عوارض مربوط به اين عضو حياتي از دست مي دهندو يا هزينه بسياري براي اين امر مي پردازند. دانشمندان با بررسي كساني كه دچار حمله قلبي شده اند دريافته اند بيشتر اين افراد دچار فشار خون بوده و يا ميزان كلسترول خونشان بسيار بيشتر از ميزان معمول بوده است. نتايج تحقيقات نشان مي دهد محققان از اين پس بايد اين دو عامل حياتي را بيش از پيش در بيماران خود كنترل كنند تا شايد ميزان ابتلا  به بيماري هاي قلبي- كه كشنده ترين عارضه در جامعه پرجمعيتي چون آمريكا به شمار مي رود- كاهش يابد. ضمن اينكه آنان اميدوارند با تكيه بر اين يافته ها بتوانند پيش از حمله قلبي، از وقوع آن جلوگيري كنند. اين امر در مورد حداقل پنجاه درصد از بيماران صدق مي كند.
دكتر جان كانتو، رئيس بخش تحقيقات دانشگاه آلا باما گفت: >شايد مهم ترين اثر اين يافته ها، كاسته شدن بيماران قلبي باشد. مردم بايد از اين پس بيشتر به اين قبيل عوامل توجه كنند.<
دانشمندان سپس به تحقيق پيرامون افرادي پرداختند كه كلسترول و فشار خون بالا يي داشتند، سيگار مي كشيدند و يا به بيماري ديابت مبتلا  شده بودند. اين بررسي ها كه در طول چندين سال صورت گرفت بيش از سيصد و هشتاد هزار زن و مرد را به مشاركت طلبيده بود. در ميان كساني كه چهل تا پنجاه و نه سال سن داشتند و به هنگام تحقيقات در گذشته بودند، هشتاد و هفت درصد آنها حداقل به يك يا دو عامل مبتلا  بوده اند.
اين فاكتورها در نود و دو درصد از مردان و هشتاد و هفت درصد از زناني كه از حملا ت قلبي جان سالم به در برده بودند نيز ديده شد.
اما نتايج تحقيقات تنها به دانشگاه آلا باما ختم نمي شود. پژوهشگران مركز تحقيقاتي كليولند نير بر اين باورند كه پرخوري، رژيم غذايي نامناسب و استفاده بيش از حد از چربي ها كه بالا رفتن فشار خون و كلسترول را در پي دارند و يا عادت ناپسند كشيدن سيگار از اركان اساسي ابتلا  به عارضه هاي قلبي هستند. به هر روي با تحقيق روي بيش از يكصد و بيست هزار نفر دست كم يكي از اين عوامل در ۶/۸۴ درصد زنان و ۶/۸۰ درصد مرداني كه دچار ناراحتي هاي قلبي بوده اند ديده شد.
از ديگر سو، برخي محققان معتقدند فراتر از تمام اين يافته ها، ناراحتي و فشار روحي اصلي ترين دليل حمله قلبي است. دكتر فيليپ گرينلند از دانشگاه >نورث وسترن< چنين ايده اي دارد: >بيماري قلبي هيج دليلي جز اندوه ندارد.< با اين وجود دانشمندان توصيه مي كنند براي پيشگيري از حوادث ناگوار بعدي بهتر است افراد هر چه سريع تر اقدام به ترك سيگار كنند و رژيم غذايي سالم تري براي خود برگزينند كه در آن مواد پرچرب يا شيرين در پايين ترين ميزان خود باشند و
هيچ گاه از ورزش غفلت نكنند تا عمري طولا ني و البته زندگي سرشار از طراوت را تجربه كنند.

ده پرسش روز
زن متأهل شاغل
سن: ۲۶سال 
شغل و درآمد: كارمند - صد هزار تومان.
۱- آيا درست است كه زنان شاغل، درآمد خود را از درآمد همسرشان تفكيك كنند؟
خير.
۲- چقدر از هزينه هاي خانواده توسط شما پرداخت مي شود؟
به طور كلي حقوقم را خرج خانه مي كنم.
۳- چقدر از درآمد خود را خرج خودتان مي كنيد؟
كم.
۴- هزينه رفت و آمد شما به محل كار چقدر مي شود؟
حساب نكرده ام.
۵- گران ترين هديه اي كه براي همسرتان خريده ايد چيست؟
ادكلن.
۶- گران ترين هديه اي كه او براي شما خريده ، چيست؟
يك انگشتر.
۷- اگر درآمدتان دو برابر شود چه مي كنيد؟
پس انداز مي كنم.
۸- اگر ده برابر شود چه مي كنيد؟
خانه مي خرم و همچنين ماشين.
۹- فكر مي كنيد هزينه مربوط به فرزندان بيشتر باشد يا هزينه برگزاري ميهماني و خريدن هدايا براي نزديكان؟
-
۱۰- اگر همسرتان بگويد كار نكن چه واكنشي نشان خواهيد داد؟
حتماقبول مي كنم ولي اول براي او اثبات مي كنم كه اگر من كار نكنم چه مشكلا تي خواهيم داشت.

صداي مصرف كننده
۶۹۵۵۲۵۷
زنده باد مراكز پزشكي وطن 
من و شوهرم با عشق ازدواج كرديم ولي ۱۲ سال گذشت و بچه دار نشديم و دائماً از سوي افراد فاميل تحت فشار قرار گرفتيم. ولي دلمان نمي خواست كسي از مشكل ما با خبر شود لذا وانمود كرديم چون براي ادامه تحصيل مي خواهيم به خارج از كشوربرويم، بچه دار شدن برايمان مشكلآفرين است، سرانجام تصميم گرفتيم به بلژيك برويم در بلژيك دو بار عمل كردم و موفق نشدم و از آنجا به انگلستان رفتيم. در انگلستان پس از مخارج زياد سرانجام يك پروفسور نشاني پزشكي را كه در انستيتو نازايي شهرك غرب كار مي كند به من داد، پس به كشورم و به اين مركز مراجعت كردم و دوقلو حامله شدم. به قول معروف آب در كوزه... اين امر با هزينه بسيار كمتري در مقايسه با سفرهاي فرنگي براي ما تمام شد. به راستي چرا بايد نگاه ما به فرنگ باشد و توانايي هاي خود را ناديده بگيريم؟
سميه حسيني 
بوفه فرودگاه كيفيت ندارد
بوفه ترمينال حجاج فرودگاه مهرآباد به هيچ وجه در خور يك فرودگاه بين المللي نيست. هم بهداشت، هم قيمت و هم كيفيت محصولا ت بوفه(به خصوص ساندويچ) در سطح بسيار پاييني قرار دارد.
اصلا ني 
مشكلا ت ديپلمه هاي معماري 
متأسفانه ديپلمه هاي معماري تنها مجاز به شركت در كنكور رشته خودشان هستند كه پذيراي بيش از ۳۰ نفر نيست. پيشنهاد مي كنم حداقل تا مقطع فوق ديپلم به اين عده اجازه تحصيل بدون كنكور داده شود يا اينكه مراكز فني و حرفه اي، برايشان كار فراهم كنند.
جلا لي 
ايستگاه شهرك فرهنگيان غرب 
در حال حاضر تنها ۱ ايستگاه اتوبوس، در حدفاصل شهرك فرهنگيان غرب واقع در جاده مخصوص كرج گنجانده شده كه كافي نيست. اي كاش شركت واحد يكي دو ايستگاه ديگر براي وسط و انتهاي شهرك نيز در نظر بگيرد.
صادقي به نيابت از اهل محل 
نقص خودرو صفر كيلومتر
چندي پيش يك پرايد صفر كيلومتر خريداري كردم كه با آن هيچ جا نتوانسته ام بروم. چون يا داغ مي كند يا برق دزدي دارد، اخيراً هم پيستون آن شكست. شكايت من از خدمات گارانتي اين خودرو است كه با اينكه از نقايص خودرو مطلع هستند اما براي تعميرات، ما به التفاوت مي خواهند. آخر در كجاي دنيا، پيستون يك ماشين صفر كيلومتر مي شكند و براي تعمير آن تحت گارانتي ما به التفاوت مي خواهند؟
يك شهروند
مسير جديد كردستان و اميرآباد
جنب بيمارستان بقيه الله سكونت دارم. در مسير جديد بين بزرگراه كردستان و اميرآباد، به هيچ وجه اتوبوس،ميني بوس و يا تاكسي تردد نمي كند و تنها وسيله رفت و آمد، سواري هاي شخصي هستند. اين امر ساكنين منطقه را با مشكل مواجه ساخته است.
تبريزي 
شهران- ونك اتوبوس مي خواهد
اينجانب به نيابت از كليه ساكنين محل تقاضا دارم شركت واحد به مسير شهران- ونك يك خط اتوبوس اختصاص دهد. در حال حاضر تنها تعداد بسيار كمي ميني بوس و تاكسي در اين خط تردد دارند كه ناكافي است.
مرادي 
مردم بر قيمت كالا ها نظارت كنند!
رئيس اتحاديه خواربار فروشان تهران گفت: به دليل اينكه اتحاديه خواربارفروشان تهران نيرويي براي بازرسي و نظارت بر اجناس ندارد لذا خواهشمنديم كه مردم در اين زمينه با اتحاديه همكاري بيشتري داشته باشند و در زمان خريد ابتدا به برچسب قيمت كالا ها توجه كنند و بعد وجهي بپردازند و در صورت تخلف به شماره تلفن ۱۲۴ اطلا ع دهند، تا در اين مورد به شكايات شهروندان رسيدگي شود.

پرسشهايي كه هرگز از خود نپرسيده ايد
آيا حيوانات سرگيجه مي گيرند يا دچار ترسي مي شوند كه براي ما ملموس باشد؟
001658.jpg
گربه من از پرنده ها مي ترسد!
سگ دوستم يك بار در حال تعقيب گربه اي با ماشين تصادف كرد و به شدت آسيب ديد. پس از بهبودي، هرگاه گربه اي را مي بيند به گوشه اي مي دود و پنهان مي شود ولي هرگز از ماشين ها نمي هراسد.
زماني دو سگ داشتم كه در سال هاي پاياني عمرشان بسيار عصبي شده بودند. يكي از آنها هرگز از روي پل ها عبور نمي كرد، حتي اگر رودخانه اي بسيار كوچك از زير آن رد مي شد. حتي زماني كه او را بغل مي كردم تا از روي پل عبور كنيم، تا آخرين لحظات چشمانش را مي بست. ديگري نيز در حادثه هوايي نه چندان جدي اي همراه من بود. از آن پس همواره از هواپيما دوري مي كرد و در صورتي كه او را سوار آن مي كردم، تا جايي كه مي توانست از شيشه فاصله مي گرفت.
سگ من از تاريكي مي ترسد! عصرها تنها در صورتي كه من و همسرم، هر دو او را به گردش ببريم از خانه بيرون ميآيد و اگر يكي از ما سعي كند در خانه بماند، قدم از قدم بر نمي دارد.
ميمون ها به شدت از مارها واهمه دارند. حتي آنهايي كه تازه زاده شده اند، از اين خزندگان دوري مي ورزند.
گمان نمي كنم سرگيجه، ترس به شمار برود اما هيچ گاه اعمال احمقانه از آنها سر نمي زند. از زماني كه ثابت شده موجودات باهوش تر كارهاي غيرعقلا ني بيشتري انجام مي دهند، تاكنون حيوانات دست به چنين اعمالي نزده اند.
ترس از آتش نشان ها يا توفان در ميان سگ ها متداول است. سگ من نسبت به هيچ صداي بلندي واكنش خاصي نشان نمي داد اما كافي بود صداي ماشين آتش نشاني را بشنود يا نشانه اي از توفان را حس كند، به سرعت لا به لا ي پاهاي ما زير ميز پنهان مي شد.
گربه من از هيچ چيز نمي ترسد، فكر نمي كنم در دنيا چيزي باشد كه بتواند او را بترساند!

آيينه تصوير
001662.jpg

پيرترين مرد دنيا در گذشت. >يوكيچي چوگانجي<، پرورش دهنده كرم ابريشم در سن يكصد و چهارده سالگي در خانه اش در ژاپن چشم از جهان فرو بست. هم اكنون ميانگين طول عمر در ژاپن روند فزاينده اي يافته و معمولا ً افراد دراين كشور عمر طولا ني تري نسبت به ساير مردمان گيتي دارند. در حالي كه در بسياري از كشورها، كمي تحرك، استفاده از غذاهاي چرب و نامناسب و عوارض شهرنشيني ميانگين عمر افراد را با كاهش روبه رو كرده است.
001666.jpg

هم اكنون بيماري مرموزي در اوكراين همه گير شده كه كودكان بي گناه را قرباني خود مي سازد. نود كودك در بيمارستان هاي اين كشور بستري شده اند و پزشكان درتلا ش هستند تا علل اين عارضه ناشناخته را دريابند. بسياري در اوكراين معتقدند آزمايشات نظامي كه به طور مشترك توسط اوكراين و ايتاليا انجام مي شود عامل اصلي شيوع اين بيماري است.آنها در تلا ش  هستند تا از ابتلا ي افراد بيشتر به آن پيشگيري مي كنند.
001664.jpg

شهاب ها همواره مناظر بسيار زيبايي را در آسمان خلق مي كنند، اما اين سنگ هاي آسماني همچنان كه تحسين برانگيز هستند مي توانند خطرآفرين نيز باشند. بارش اين سنگ ها در شرق هند پنج نفر را مجروح كرد و دو خانه را از بنيان نابود نمود. روستائيان وحشت زده و سرگردان از منطقه گريختند و تا پايان گرفتن نمايش زيبا ولي مرگ آفرين به خانه هايشان بازنگشتند. اين حادثه خسارت جاني نداشته است.
001660.jpg

كارگران سبزي ها را به مرگ موش آغشته مي كنند تا از شر اين جانوران موزي رهايي يابند اما اين عمل آنها عواقب بسياري در پي داشته است. اكنون دانشآموزان دويست و بيست و دومدرسه در چين پس از خوردن غذاهاي آغشته به اين سم ها مسموم شده اند و براي مداوا در بيمارستان بستري هستند. دولت چين قصد دارد براي جلوگيري از بروز اتفاقاتي مشابه، برنامه هاي خاصي را در اين باره به اجرا در آورد.

گوناگون
بازارچه مسكن
بازارچه مصالح ساختماني
|  بازارچه مسكن  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |