دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۸۷
هزينه آزمايشات روزهاي كودكي به مراتب ارزانتر از مبارزه با بيماري در بزرگسالي است
مبارزه با سرطان را از روز اول آغاز كنيد
در حال حاضر مردان پا به سن گذاشته( براي كنترل سرطان پروستات) و زنان( براي كنترل سرطان سينه و رحم) دائماً خود را چك مي كنند و هزينه ها در اين زمينه مي پردازند، اما چرا نبايد كودكان را در زمينه هاي فوق آزمايش كرد؟ صرف هزينه هاي اوليه مي تواند از پرداخت هزينه هاي گزاف آينده جلوگيري كند
001734.jpg
سرطان يكي از مهلك ترين بيماري هايي است كه بشر تاكنون با آن روبه رو شده است. اگرچه بسياري از انواع اين عارضه قابل درمان هستند و برخي نيز در صورت شناسايي در مراحل اوليه به سادگي مداوا مي شوند اما همواره تنها نام سرطان بسياري را دچار وحشت مي سازد. در اين ميان، كودكان نيز از گرفتار آمدن در دام اين بيماري در امان نيستند. پژوهش هاي جديد نشان مي دهند سرطان مغز و يا غده هاي لنفاوي در كودكان در اثر نوعي عفونت يكسان رخ مي دهد. اكنون محققان در پي يافتن خاستگاهي مشترك براي انواع سرطان در كودكان هستند. مي گويند مي توان با صرف هزينه در مراحل اول زندگي آنها از بيماري هاي بزرگسالي جلوگيري كرد. و از پرداخت هزينه هاي گزاف در سنين بالا  بر حذر ماند.
پژوهشگران پنج هزار كودك را در خلا ل سال هاي ۱۹۵۴ تا ۲۰۰۱ زير نظر گرفتند و دريافتند نوعي از سرطان غدد لنفاوي و يا تومور مغزي در برخي مناطق شيوع بيشتري دارد. حتي اين ميزان در نواحي روستايي يا مناطق پرجمعيت شهري نيز دستخوش تغيير مي شد. گرچه گاهي اوقات ميزان بيماري ها تا حد زيادي پايين آمده است، اما دانشمندان در مجموع، روند وقوع آن را غيرعادي مي دانند. دكتر ريچاردمك نالي، رئيس تيم پژوهش مي گويد: «به نتايجي رسيده ايم كه تصادفي به نظر نمي رسند، بختي براي اتفاقي بودن آن وجود ندارد.»
به هر روي براي نخستين بار است كه به چنين نتايجي مي رسيم و اين مي تواند گام بزرگي براي يافتن دليل متداول و مشترك ميان اين قبيل سرطان ها باشد. اگرچه برخي از استنتاج ها پراكنده بوده و يا به محيط تحقيق بستگي داشته اند اما به نظر مي رسد اين سرطان ها نتيجه نوع خاصي از عفونت ها باشند.
تأثير منفي بر مادران 
بررسي هاي گروه ديگري از دانشمندان نشان داده است مادران بچه هايي كه مبتلا  به سرطان بوده اند بيشتر درمعرض اين بيماري قرار دارند. آنها معتقدند هرچه سن كودك كمتر باشد، احتمال ابتلا ي مادران افزون تر است. هم چنين ميزان گرفتار آمدن به سرطان نزد مادراني كه فرزند پسرشان سرطان داشته زيادتر بيان شده است. دانشمندان انگليسي در جريان همايش اروپايي كه در كپنهاگ برگزار شد با بيان اين مطلب افزودند: احتمالا ً اين مسأله به دليل وجود واكنش هاي مادر- كودك در جريان بارداري است و در اين ميان هورمون ها مي توانند نقش تعيين كننده اي بيابند.
پژوهشگران بيمارستان سلطنتي منچستر دو هزار ششصد و چهار مادري را كه فرزندانشان به سرطان غدد لنفاوي، مغز، كبد يا كليه دچار شده  بودند را تحت نظر گرفته و نتايج را با آنچه در خلا ل آزمايشات سال هاي ۱۹۵۴ تا ۲۰۰۰ به دست آمده بود، مقايسه كردند.
آنها در مجموع با نود و پنج مورد سرطان سينه روبه رو شدند كه بسيار بيشتر از هفتاد و سه نفر پيش بيني شده بود. محققان هم چنين دريافتند ۵۱ نفر از مادراني فرزندانشان پيش از رسيدن به سن پنج سال و نيم سرطان گرفته اند، به سرطان سينه گرفتار آمده اند كه از سي و چهار مورد پيش بيني شده افزون تر بود. در مادراني هم كه فرزند پسرشان بيمار بود شصت و چهار نفر مبتلا  به اين عارضه تشخيص داده شدند كه بيست و چهار نفر بيش از حد مورد انتظار بود.
پرفسور جيليان بيرچ، رئيس گروه تحقيقاتي گفت: «فكر مي كنيم يافته هاي ما نشان مي دهند در جريان بارداري حادثه اي روي مي دهد كه بر احتمال ابتلا  به سرطان سينه تأثيرگذار است. اين قبيل مادران معمولا  جوانتر از آن هستند كه به چنين بيماري دچار شوند. او سپس مي افزايد:جهش ها و تغييرات ژنتيكي در فرزند و مادر و تغييرات هورموني در زمان بارداري مي توانند از عوامل اصلي ايجاد اين عارضه باشند.
اما اين تنها عامل بروز سرطان سينه در زنان نيست. حتي فشار روحي نيز ممكن است به چنين بيماري منتهي شود. براي اثبات اين مدعا، دانشمندان در اواخر دهه شصت ۱۳۵۰ زن را دعوت به همكاري كرده اند و راجع به فشارهاي روحي وارد بر آنان پرسش هايي را مطرح ساختند. آنها پس از گذشت بيست و چهار سال، متوجه شدند احتمال بروز سرطان در زناني كه فشار روحي را تجربه كرده اند ۳/۵ درصد است، در حالي كه اين ميزان در ساير بانوان به ۵/۲ درصد كاهش مي يابد. اين پرشكان در سال هاي ۱۹۶۸ يا ۱۹۶۹ گروهي از زنان را دعوت به همكاري كردند. سپس از آنها خواستند هرگونه فشار روحي را از قبيل احساس بحران، ترس، دلشوره يا كم خوني كه در طول پنج سال گذشته متحمل شده اند به ياد آورند. سپس اين زنان در شش گروه، از افرادي كه به هيچ وجه هيچ ناراحتي روحي را تجربه نكرده بودند تا آناني كه در پنج سال گذشته به طور مستمر با مشكلا تي از اين دست روبه رو شده بودند، طبقه بندي شدند و پس از گذشت پنج، دوازده و بيست و چهار سال مورد معاينه مجدد قرار گرفتند.
از جمع ۴۶۵ نفري كه همواره زير فشار روحي قرار داشتند، ۲۴ نفر(۳/۵درصد) به سرطان سينه پيشرفته دچار شده بودند در حالي كه از ۸۹۴ نفري كه آسودگي خيال داشتند ۳۳ نفر(۵/۲ درصد) به سرطان پيشرفته مبتلا  شده بودند. از آنجا كه بيشتر زنان پيرامون سن شصت سالگي مريض شده بودند، مي توان نتيجه گرفت استرس سبب ابتلا  به سرطان پيشرفته سينه در سنين پايين تر نمي شود.
با انتشار نتايج اين تحقيقات- كه بر اساس عملكرد مستمر در طول چند دهه به دست آمده- گام بزرگي به سوي شناخت تأثير عوامل رواني و اجتماعي بر ابتلا  به سرطان سينه برداشته شده است. پرفسور آنجلا  راميرز، رئيس برنامه تحقيقات سرطان بريتانيا مي گويد: «اثبات اينكه تغير، احتمال بروز سرطان را افزايش مي دهد چندان دشوارنيست. اگر كسي تحت فشار روحي قرار بگيرد، سيستم دفاعي بدنش تضعيف شده و ممكن است بدين طريق توازن هورمون هاي سينه بر هم بريزد.»
در حال حاضر مردان پا به سن گذاشته( براي كنترل سرطان پروستات) و زنان( براي كنترل سرطان سينه و رحم) دائماً خود را چك مي كنند و هزينه هاي در اين زمينه مي پردازند، اما چرا نبايد كودكان را در زمينه هاي آزمايش كرد؟ صرف هزينه هاي اوليه مي تواند از پرداخت هزينه هاي گزاف آينده جلوگيري كند.

ده پرسش روز
زن متأهل غيرشاغل
سن:۳۵سال
۱-چند سال است ازدواج كرده ايد، و چند فرزند داريد؟
هشت سال است كه ازدواج كرده ام و دو فرزند دارم.
۲-چه احساسي در مورد زناني كه كار مي كنند داريد؟
استقلا ل مالي دارند.
۳-در چه زمينه اي اسراف مي كنيد و در چه زمينه هايي محافظه كارانه خرج مي كنيد؟
سعي مي كنم بيشتر محافظه كار باشم تا اسراف گر.
۴-فكر مي كنيد هزينه مربوط به فرزندان بيشتر است يا والدين؟
چون بچه هاي من كوچك هستند خرج والدين بيشتر مي باشد تا فرزندان.
۵-هزينه پوشاك شما بيشتر است يا همسرتان؟
متعادل مي باشد.
۶-ماهيانه چقدر صرف خريدن هديه براي نزديكان خود مي كنيد؟
هر ماه هديه داده نمي شود ولي اگر قرار بر هديه دادن باشد اشخاص فرق مي كنندكه ميانگين آن ساليانه ۵۰ هزار تومان است.
۷-اگر پيشنهاد كاري با حقوق ماهيانه دويست هزار تومان در يك دفتر اداري بشود مي پذيريد؟
اگر دولتي باشد صد درصد ولي اگر خصوصي باشد حتي مبلغ بيشتر هم باشد نمي پذيرم.
۸-اگر درآمد همسرتان دو برابرشد چه مي كنيد؟
سعي مي كنم مقداري پس انداز كنم ولي خرج بسيار بالا ست.
۹-اگر پنج ميليون تومان به دست آوريد آن را چگونه خرج مي كنيد؟
در بانك مي گذارم براي آينده فرزندانم.
۱۰-اگر به روزهاي اول ازدواج باز گرديد چه برنامه هاي مالي را رعايت مي كنيد؟
براي من فرقي نكرده اول ازدواج يا حال، حد ميانه را هميشه رعايت كرده ام و مي كنم.

برخي از بيماري هاي رواني، ژنتيكي هستند
001736.jpg
بررسي ها نشان مي دهند برخي عوامل زمينه ساز بيماري هاي رواني ارثي و ژنتيكي هستند و فرد را آماده بروز و شكوفايي بيماري هاي رواني مي كنند. در برخي افراد استعداد و آمادگي بيشتري براي بيماري هاي رواني وجود دارد و اين امر به شخصيت فرد بستگي دارد كه در برابر مشكلا ت چه واكنشي نشان مي دهد و آيا صبور و شكيب است يا با كوچك ترين مشكلي خود را مي بازد. مهم ترين ويژگي عوامل ژنتيكي بيماري هاي رواني، پاسخ مثبت اين بيماري ها به دارو درماني است. زيرا فعل و انفعالا تي كه در رفتار شيميايي مغز بروز مي كنند به صورت كم خوابي، پرخوابي و عصبيت عيان مي شوند كه اين اختلا لات با داروهاي شيميايي كنترل مي شود. زيرا مغز در دريايي از مواد شيميايي شناور است و هر ادراك و رفتاري كه از انسان بروز مي كند ناشي از فعل و انفعالا ت شيميايي آن است. عوامل محيطي و اجتماعي از ديگر عوامل زمينه ساز بيماري هاي رواني هستند. مواردي مثل حوادث دوران كودكي، بحران هاي مالي، طلا ق، مشكلا ت حرفه اي، وابستگي ها و ضعف رشد شخصيت از جمله عواملي هستند كه منجر به اين بيماري مي شود.
بررسي ها خاطر نشان مي كند افرادي كه انتظارات و توقعات بسياري دارند زودتر از ديگران دچار بيماري هاي رواني مي شوند. بدبيني و تلخ انديشي دشمن شما است.
عوامل محيطي مانند فقر، بيكاري، استرس،اختلاف  خانوادگي، درگيري و بحران هاي اجتماعي همگي عواملي هستند كه در تشديد بيماري هاي رواني موثرند.

فوايد روغن ماهي
دانشمندان دريافته اند اسيد چرب موسوم به «امگا-۳» كه در روغن ماهي وجود دارد مانع از كاهش وزن مبتلا يان به سرطان مي شود. كاسته شدن وزن و قواي ماهيچه اي از عارضه هاي متداول در ميان افرادي است كه با بيماري سرطان دست به گريبان هستند اما آزمايش روي حيوانات نشان داده است «امگا-۳» از بروز اين مشكل پيشگيري مي كند.
علا وه بر اين، بررسي دويست بيماري كه دچار سرطان گوارشي هستند اين نظريه را به اثبات رسانده است. محققان اين افراد را به دو گروه تقسيم كردند و به مدت هشت هفته در رژيم غذايي گروه دوم اسيد چرب امگا-۳ جاي دادند. نتايج تحقيقات نشان داد گروه دوم حتي مقداري ازتوان قبلي خود را باز يافته اند در صورتي كه اين اثر در مجموعه نخست روي نداده بود.

گوجه فرنگي عليه آفتاب زدگي
001740.jpg
گروهي از دانشمندان معتقدند خواص طبيعي گوجه فرنگي مانع از آفتاب زدگي مي شود، در جريان تحقيقات ده هفته اي كه روزانه در آن رژيم غذايي داوطلبان ۴۰ گرم پوره گوجه فرنگي و ۱۰ گرم از روغن زيتون گنجانده مي شد آشكار گشت آنها ۴۰ درصد كمتر از بقيه افراد دچار آفتاب زدگي مي شوند. پژوهشگران آنها ۴۰ درصد كمتر از بقيه افراد دچار آفتاب زدگي مي شوند.
پژوهشگران معتقدند مصرف روغن زيتون در كنار پوره گوجه فرنگي جذب آن را در بدن بالا  مي برد. گوجه فرنگي داراي ويتامينC ،E،A، آمينو اسيدهايي شامل آلا نين، سرين، ليزين، سيستئين، تيروسين، والين، آرژنين، اسپارتيك اسيد، گلوتاميك اسيد است. گوجه فرنگي همچنين حاوي فيبر، كلسيم، آهن ، فسفر، سديم، پتاسيم، روي مس، منگنز، سيليس است.

پرسشهايي كه  هرگز از خود نپرسيده ايد
پيشرفت چيست؟
پيشرفت استفاده از يك پاي مصنوعي آهني به مدت بيست و پنج سال است بدون اينكه احساس ناراحتي كنيد. من ده سال يكي از آنها را داشتم و حتي يك بار هم نياز به تعمير پيدا نكرد. سپس آن را با يك پاي پلا ستيكي مدرن با زانوي بسيار پيشرفته كه شبيه پاي طبيعي انسان ساخته شده عوض كردم كه صداي بسيار بدي مي دهد و هر ماه مي شكند. اميدوارم كمكي كرده باشم!
اول بايد جامعه مدني شكل بگيرد كه در آن مردم و اموالشان در امنيت هستند. سپس هرچه (بيمه ، دارو، محصولا تي با عمر بيشتر و ...) اين امنيت و آرامش را افزون تر سازد، پيشرفت است.
پولدارها، ثروتمندتر مي شوند(يا بهتر بگويم، امنيت بيشتري در گردآوري ثروت پيدا مي كنند) و فقيرها، بي چيزتر.(در جواب پاسخ قبلي)
پيشرفت يعني حركت به سوي جايي و اين كه ما سريع تر از هميشه در حال حركت هستيم. دوست دارم زودتر نقشه جغرافيايي را كه در ذهنم مي پرورانم، ببينم.
پيشرفت تغيير مسير براي رسيدن به يك هدف است اما معمولا ً اين واژه براي هر نوع تغيير مسيري، مثلا ً به سمت اهداف ديگران به كار مي رود.
نيم ساعت رانندگي براي رسيدن به محل كار به جاي صرف سي دقيقه پياده روي تا دستيابي به اولين ايستگاه مترو، يك ساعت سفر با آن و دست آخر بيست دقيقه اتوبوس سواري.
تكنولوژي، بله دقيقاً به همين معنا است. امري كه زمان انجام هر كاري را به نصف رسانده در نتيجه همه در روز پنجاه درصد بيش از گذشته كار مي كنند، چون انتظار مي رود دست كم دو شغل داشته باشند!
جانشين كردن وسائل ساده اي كه به خوبي كار مي كنند با وسايل پيچيده اي كه اصلا ً كار نمي كنند.
پيشرفت يعني پرورش. زماني كه انسان مديريت را به شيوه اي بهتر ميآموزد و بيشتر عمر مي كند.

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
تلفن ۱۲۴ كارآيي ندارد
شماره تلفن ۱۲۴ براي رسيدگي به شكايات مردم در مورد قيمت ها كارآيي چنداني ندارد و گرهي را از مشكلا ت مردم باز نمي كند. ۲۹ تيرماه گذشته ۲ بليت هواپيما خريدم كه روز بعد مشمول بخشنامه كاهش قيمت ها شد. اما هنوز موفق به دريافت 
ما به التفاوت قيمت نشده ام. راهكارهاي پيشنهادي تلفن ۱۲۴ هم مبني بر شكايت كتبي و غيره آن قدر وقت گير و پردردسر است كه هر كسي را از طرح شكايت منصرف مي كند.
جنابي 
برخورد مناسب 
از نحوه رفتار و سرويس دهي كاركنان شركت مسافربري ايران پيما واقع در ترمينال جنوب نهايت تشكر را دارم.
غلا مي 
اتوبوس آزادي- ونك 
چند ماهي است كه ايستگاه طرشت از خط اتوبوس هاي پارك سوار آزادي- ونك حذف شده است كه گرچه مكان مناسبي براي توقف اتوبوس نبود، اما همچنان ميني بوس ها و خودروهاي ديگر همان جا توقف مي كنند. خواستم بگويم اگر دليل اتوبوسراني، صرفاً خطرناك بودن توقف بوده است، چرا اين موضوع از سوي ديگر خودروها رعايت نمي شود؟
محمدي 
مشكلا ت مادران شاغل 
مدتي است در مورد زنان متأهل و شاغل در صفحات بازارچه مطالبي درج مي شود. آيا هيچ مي دانيد بسياري از خانم ها تنها ازترس از دست دادن شغل، بچه دار نمي شوند؟ با اين نرخ هاي مهدكودك و هزينه هاي بالا ي يك كودك، يك مادر چطور هم بايد ۲ سال به فرزندش شير بدهد و تا حد امكان به او رسيدگي كند و هم در كسب درآمد و تلا ش جهت زنده ماندن به همسرش كمك كند. اي كاش كارفرماها به خصوص در بخش خصوصي تسهيلا تي براي تازه مادران قائل مي شدند تا قدري از دغدغه ها كاسته مي شد.
عزيزي 
تعمير و مرمت جاده چالوس 
با آغاز فصل سرما و با توجه به تردد بالا ي جاده چالوس، ضروري است تا بهمن گيرهاي تقريبا تخريب شده اين جاده مورد مرمت و تعمير قرار گيرند. جاي تأسف است كه بهمن گيرهاي قديمي و تاريخي اين جاده قديمي در اثر كم توجهي همگي از بين رفته اند.
يك شهروند
كوپن شير
فرزند ۵/۴ ماهه اي دارم كه به دليل تأييد شده از سوي مراكز مربوطه، از شير مادر محروم است. از آنجا كه كارمند هستم و در آمد كمي دارم نمي توانم شيرخشك ۳۲۰۰ توماني تهيه كنم گرچه تمام بچه هايي كه اين شيرهاي وارداتي را استفاده مي كنند دچار اسهال و استفراغ مي شوند اما همين شيرهاي نامرغوب هم دور از دسترس ما است. از طرف ديگر كوپن شير كه بين مردم توزيع شده پس از چندين ماه هنوز اعلا م نشده است. به راستي خاصيت اين كوپن ها وقتي شيري دركار نباشد در چيست؟
منقولي 
گل بي ريشه 
چندي پيش از يك گل فروشي در محله كشتار خيابان پيراسته، يك گلدان گل خريدم كه بعداً متوجه شدم گل آن ريشه ندارد ودر اصل ساقه شكسته شده گلدان ديگري بوده است .متاسفانه اتحاديه گل فروشان تهران هم پس از ۷ ماه از شكايت من،هيچ رسيدگي نكرده و شخصي هر دفعه با پر خاش جواب سر با لا  مي دهد.
يك شهروند
اتوبوس هاي كثيف 
چندي پيش كه در اتوبوس خط نوبنياد ،هفت تير نشسته بودم متوجه شدم فرد بغل دستي من مي خندد.علت را كه جويا شدم گفت من خودم راننده شركت واحد اصفهان هستم.اگر در شهر ما اتوبوس تا اين حد كثيف باشد ،مبالغ زيادي از حقوق راننده به عنوان جريمه كسر مي شود.اما رانندگان تهراني به نظافت اتوبوس كه اهميتي نمي دهند،گاه به جاي بليت ،پول هم دريافت مي كنند.
يك شهروند

آيينه تصوير
001746.jpg

اشك آرام آرام از گونه دختر بچه كنيايي فرو مي غلتد. او كه قرباني بيماري ايدز شده با از دست دادن پدر و مادرش ناچار است در يك پرورشگاه زندگي كند. او يكي از هزاران كودك كنيايي است كه والدينش را در اثر بيماري مهلك ايدز از دست داده و خود نيز به ويروسHIV گرفتار آمده است. هم اكنون سازمان بهداشت جهاني براي رفع اين معضل بزرگ در آفريقا دست به اجراي طرح هاي پيشگيرانه اي زده است.
001748.jpg

پزشكان در حال مداواي يك كشاورز زيمبابوه اي هستند كه حين انجام كار آسيب ديده. اين كشور آفريقايي اكنون با مشكلا ت عديده اي خصوصاً در درمان بيماران روبرو است تا جائيكه برخي از بيمارستانهاي زيمبابوه از پذيرش بيمارهايي كه در شرايط اضطراري نيستند سرباز مي زنند. مديران اين مراكز كمبود دارو را علت اصلي اين تصميم خود ذكر كرده اند. شرايط بهداشتي در اين سرزمين رو به وخامت گذاشته است.
001744.jpg

دود سياهي آسمان ((هوكايدو))را در بر گرفته است. شمال ژاپن در پي پس لرزه هاي متعددي كه اين ناحيه را لرزاند و شدت آنها گاهي اوقات تا پنج ريشتر مي رسيد،شاهد انفجار چندين منبع نفتي بوده است. دو روز پس از زلزله سهمگيني كه باعث مجروح شدن ششصد نفر شد، اكنون دولت ژاپن دغدغه اين انفجارات پي در پي و خطرات و مشكلا ت زيست محيطي حاصل از آن را دارد. اين دومين انفجار در كارخانه اي در ((توماكومايي))است.
001742.jpg

يكي از پر منفعت ترين و شايع ترين مشاغل در استراليا پرورش گوسفند است اما حالا  محموله اي شامل پنجاه هزار گوسفندصادراتي در آبهاي اقيانوس سر گردانند و هيچ كشوري حاضر به خريد آن از استراليا نيست. اكنون مسئولا ن اين سرزمين در حال مذاكره با گردانندگان عراق هستند تا گوسفندها به اين كشور تحويل داده شود. ادامه چنين روندي شرايط تغذيه و سلا متي گوسفندها را به خطر خواهد انداخت

حكايت خط، رئيس خط، راننده، مسافركش هاي خطي و «راهي»!
ناظم يا حافظ باند؟
فرهاد قلي زاده 
تهران به صورت خودجوش در حال نظم بخشيدن به فعاليت هاي خويش در عين بي نظمي هاي جاري است، يكي از اين پديده ها ايجاد شغلي به نام «رئيس خط» در ابتدا يا انتهاي حركت مسافركش ها و تاكسي ها است، چرا اين شغل به وجود آمد؟ و عملكرد آن در شهر و خانواده چيست؟
001692.jpg
دلا يل شكل گيري شغل (رئيس خطي)
بيكاري فراوان در جامعه.
عدم نياز به تخصص خاص براي انجام اين فعاليت 
بازار كار سياه و كاذب.
درآمد قابل قبول براي قشري از جامعه.
تراكم و آشفتگي تهران در نقاط پر رفت و آمد.
ناكارايي نظام تاكسيراني.
عدم حضور مأموران مربوطه براي نظم بخشيدن به حركت و توقف و فعاليت وسائط نقليه.
نياز به برقراري نظم در محل هايي كه مسافركش ها و تاكسي ها توقف مي كنند.
رقابت فراوان براي حفظ نقاط كليدي شهر براي به دست آوردن مسافر.


گفت و گوي هر روز
درد دل هاي راننده شروع مي شود: «آقا مجبوريم، اگر اين پول را ندهيم از فردا نمي گذارند مسافر بزنيم، ما هم زن و بچه داريم، بالا خره بايد يك جوري پول در بياوريم. مسافري كه جلو نشسته طلبكارانه با حالتي برافروخته مي پرسد: «مگر جا قحطي است؟ اگر اين جا نمي تواني برو جاي ديگر ولي پول زور نده، اين يعني باج، چرا مردم ما عادت كرده اند خيلي راحت باج بدهند.» راننده مظلومانه پاسخ مي دهد: «اين قضيه به يك عادت درآمده، اگر ما هر شب ۲۰۰ تومان به اينها ندهيم انگار روزمان شب نمي شود، ديگر حتي فكر نمي كنيم كه پول زور مي دهيم، اين ۲۰۰ تومان مثل صدقه است(!) مهم هم نيست بگذار ما هم كار خيري كرده باشيم.»
من كه كنجكاو شده ام مي پرسم: «جناب؛ اين آقايان چكاره هستند كه شما را مجبور مي كنند به آنها باج بدهيد و مسافر سوار كنيد؟ مگر خرجي آنها از همين راه در ميآيد كه خيلي راحت خودتان را راضي مي كنيد به آنها باج بدهيد؟» قبل از راننده مسافر جلويي شروع مي كند به صحبت كردن: «اينها را تاكسيراني گذاشته تا ناني در بياورند. اين يك جور اشتغال زايي است.»
راننده هم مي گويد: نه اصلا  تاكسيراني نقش ندارد، چند راننده همان اوايل تشكيل خط جمع شدند و اينها را انتخاب كردند حالا  آنها از اين خط رفته اند ولي رو‡سا مانده اند. اينها سه نفرند، دو نفرشان ماشين دارند و داده اند دست راننده هر روز ۱۲ هزار تومان از آنها مي گيرند با پولي هم كه از ما جمع مي كنند براي خودشان سرمايه گذاري مي كنند...
يك شغل جديد
شكي نيست خودروهاي مسافركش سواري در فرآيند حمل و نقل شهري نقشي اساسي را ايجاد مي كنند. حضور اين اتومبيل ها كه اكثراً هم فرسوده هستند در سطح شهري مثل تهران با شرايط خاص جمعيتي مي تواند كمكي بزرگ به روند نقل و انتقالا ت روزانه شهروندان باشد.
اما عدم نظارت اصولي و منطقي بر اين پديده و اتومبيل هايي كه روز به روز براي مسافركشي در حال افزايش هستند مشكلا ت فراواني براي رانندگان به وجود آورده است. با توجه به اين واقعيت كه هر پديده به همراه خود زيرمجموعه هايي نيز دارد، پديده مسافركشي نيز در كنار خود شغل هايي را به همراه آورده كه حضور آنها كم كم براي مسافران و مسافركشان به يك عادت بدل شده است.
يكي از اين زيرمجموعه ها حضور افرادي به عنوان رئيس خط است كه در حقيقت وظيفه ساماندهي به اوضاع خطوط را بر عهده گرفته اند. رو‡ساي خطوط جز عده اي معدود كاملاً  به طور دموكراتيك و با را‡ي مستقيم تمام افراد ذي نفع انتخاب مي شوند. معمولا ً در اين انتخاب سابقه، اخلاق ، و گاهي مكنت معيار قرار مي گيرد.
اما اينكه در طول دوران عملكردشان چه تأثيري بر افكار عمومي مي گذارند سو‡الي است كه پي آن رفتيم. عليرضا شمس ۳۷ ساله و راننده يكي از خطوط منطقه صادقيه، مي گويد: نه اينكه نياز نباشد، هست،ولي گاهاً چنان ما رانندگان را اذيت مي كنند كه از زندگي سير مي شويم،زورگويي، حق خوري، عدم رعايت حرمت راننده در مقابل مسافر و... مشكلا تي است كه رو‡سا ايجاد مي كنند. البته ما خودمان انتخاب كرده ايم ولي مثل اكثر انتخاب هايمان ناراضي هستيم.
وي حضور يك نفر به عنوان رئيس خط را ضروري مي داند و مي گويد: «حضورشان از هر لحاظ ضروري است. متأسفانه ما ياد نگرفته ايم به حقوق ديگران احترام بگذاريم پس بايد يك نفر باشد تا ما را وادار كند به حقوق ديگران احترام بگذاريم ولي اين احترام به حقوق در بسياري از مواقع دچار مشكل مي شود و حتي اين روساي خطوط نيز حق خوري را مقدم بر حق دهي مي دانند. سياوش مقدم از رانندگان خطوط ميدان وليعصر به يكي از مناطق غرب تهران نيز در مورد رو‡ساي خطوط مي گويد: «بايد باشند، اگر نباشند راننده ها همديگر را مي كشند ولي به شرطي كه بتوانند عدالت را رعايت كنند. عدالت در كار ما گم شده و كسي هم پي تأمين آن نيست. ما هر شب هزار تومان به رئيس خط مي دهيم البته خطمان آن قدر شلوغ است كه اين هزار تومان به جايي برنمي خورد ولي انتظار داريم در مقابل اين پول عملكرد مثبتي هم ببينيم، رئيس خط ما متأسفانه هرگز به حق تقدم احترام نمي گذارد، با حالت توهينآميزي خطابمان مي كند و هيچگاه آن توقعاتي را كه داريم برآورده نمي كند. ما محبوريم اطاعت كنيم اگر سرباز بزنيم اين خط را از دست مي دهيم، خطوط ديگر هم آن قدر شلوغ است و پر راننده كه به ما نوبت نمي رسد. در حقيقت بايد بسوزيم و بسازيم.
مقدم معتقد است بايد راهكار مناسبي براي نظارت بر عملكرد رو‡ساي خطوط يافت تا اين مشكلات پيش نيايد،  مثلا ً تاكسيراني نظارت كند يا نيروي انتظامي شخصي را براي اين كار در نظر بگيرد وگرنه با اين وضعيت هر اتفاقي قابل پيش بيني است.
مزايا
اما حضور رو‡ساي خطوط براي مسافران چه مزايايي در پي دارد؟
علي وظيفه خو مي گويد:«اگر نباشند كه اين راننده ها خدا را هم بندگي نمي كنند. تازه اين ها هستند اينقدر هرج و مرج است ببين اگر نباشند چه مي شود. روساي خط مي توانند نقش يك ناظم خوب را بازي كنند البته برخي از رو‡ساي خطوط باندبازي مي كنند ولي در كل حضور آنها به نفع مسافرين است. خانم سولماز شهبازي نيز كه مسافر دائمي يكي از خطوط شمالي تهران است مي گويد: «براي ما مسافران خيلي خوب است چون به راحتي مي توانيم با اعتماد كامل سوار اتومبيل غريبه ها بشويم. البته بعضي وقت ها احساس مي كنم كه به رانندگان اجحاف مي شود ولي در كل معتقدم هم به نفع راننده است و هم به نفع مسافر.
گفته هاي روِساي خطوط 
روساي خطوط گرچه بسيار تند با رانندگان برخورد مي كنند ولي معتقدند در كل به نفع آنها عمل مي كنند. مهدي ايزدي رئيس يكي از خطوط مي گويد: «ممكن است گاهي ما هم اشتباه كنيم ولي هميشه چنين اتفاقي نمي افتد. يكي از دلا يل حضور ما در سرخط حفظ نظم و دقت و رعايت حقوق رانندگان و مسافران است. برخي مواقع عصباني مي شويم، داد مي زنيم، درگير مي شويم ولي ته دل مي خواهيم همه چيز مرتب و منظم پيش برود تا راننده بتواند امرار معاش كند و مسافر به موقع در مقصد باشد.
ايزدي در پاسخ به اعتراضات راننده ها مي گويد: «معمولاً اين دوستان علا قه دارند به محض ورود به سر خط مسافران خود را سوار كنند و بروند دنبال كارشان، ولي اين كه نمي شود بالا خره هر كسي نوبتي دارد ما سعي مي كنيم نگذاريم كسي حق ديگري را ضايع كند. البته ممكن است اشتباهات و خطايي هم از ما سر بزند ولي هيچگاه عمدي نيست.
محسن يارمحمدي نيز مي گويد: «۳  سال است رئيس خط هستم همواره سعي كرده ام وظيفه ام را به نحو احسن انجام دهم. هيچ گاه اجازه نمي دهم راننده اي جاي راننده ديگر را بگيرد و يا مسافري بيش از مدت زمان معمول درايستگاه منتظر بماند. هدفم ساماندهي خط بوده و خدا را شكر كه تا امروز سربلند بيرون آمده ام و از اين پس هم سعي مي كنم به همان روش گذشته عمل كنم.يارمحمدي نيز در پاسخ به اعتراضات راننده ها مي گويد: «ما ايراني ها هميشه معترض هستيم حتي اگر بهترين شرايط هم مهيا شود آن هم به اين دليل است كه جلوتر از دماغ خود را نمي بينيم. هميشه در نظر ما ديگران عزيز هستند ولي نه به اندازه خودمان به همين دليل هم هست كه اعتراض مي كنند. ما وظيفه داريم سر و ته خط را منظم كنيم به همين دليل هم آقايان فكر مي كنند به آنها ظلم مي شود. در ضمن من گدا نيستم كه هر شب از هر نفر ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان پول بگيرم بلكه راننده ها مقرري هر روز را جمع مي كنند و در آخر برج به من مي دهند و بالا خره ما هم خرج داريم، نداريم؟
پرسش هاي بي پاسخ 
با بيكاري چه بايد كرد؟ و نظام حمل و نقل تهران كي بهبود مي يايد؟ در اين پاسخ حقيقت اساسي تري و راي مقوله نظام حمل و نقل تهران، و عملكرد تاكسيرانان جلب نظر مي  كند. اينكه بيكاري گسترده در تهران شروع به ايجاد مشاغلي كرده كه فقط زاييده اين شهر و مشكلا ت اقتصادي واجتماعي آن هستند.
البته مي توان پرسيد در اين بين وظيفه سنديكاي تاكسيراني چيست؟ يكي از مسئولا ن اتحاديه تاكسيراني مي گويد:  «رو‡ساي  خط ربطي به تاكسيراني ندارند. البته ما سعي كرده ايم آنها را به نوعي تحت پوشش قرار دهيم ولي به طور كامل ضامن آنها نمي شويم مگر آن كه به مقررات تاكسيراني عمل كنند.
اين مسئول كه نخواست نامش فاش شود افزود: رئيس خط ابتكار خود راننده ها بود و ربطي به ما ندارد هر مشكلي هم كه پيش بيايد خودشان بايد حل كنند، هر موقع از اعضاي اتحاديه ما بودند آن موقع ما آنها را به شيوه خودمان ساماندهي مي كنيم.
به نظر مي رسد حكايت خط، رئيس خط و راننده روز به روز پيچيده ترمي شود اگرچه اين جذابيت ممكن است روزهاي تلخي را رقم بزند ولي... شما چه فكر مي كنيد؟

ضرورت ايجاد شغل براي زنان
001694.jpg
بخش اعظمي از افراد متقاضي كار را در استان تهران زنان و دختران فارغ التحصيل دانشگاهي تشكيل مي دهند. در اين روند هر روز بر تعداد جمعيت فعال زنان براي احراز مشاغل مختلف افزوده مي شود.
براساس مطالعات انجام شده تا سال ۱۳۹۰ عرضه نيروي كار زنان نسبت به مردان افزايش خواهد يافت و نمي توان به مقوله اشتغال زنان و اهميت آن در اقتصاد خانواده بي اعتنا ماند. براساس اين مطالعه تقاضاي كار زنان حدود يك سوم بيشتر از مردان خواهد بود. بنابراين يكي از كارهايي كه بايد صورت گيرد، اشتغال و طرح ترويج كارآفريني براي آنها است. همچنين به منظور دستيابي به فرصتي برابر براي زنان، نياز به فراهم كردن يكسري امكانات جهت حضور فعال آنها در عرصه هاي اقتصادي و سياسي ملموس است. پيشرفت و توسعه يك كشور بستگي به حضور مستمر و هماهنگ مردان و زنان دارد و در اين ميان زنان كارآفرين بيشتر از ساير گروهها مي توانند در جامعه مو‡ثر باشند و به چرخه اقتصادي خانواده كمك كنند.
آن چه كه در حضور كنوني بسياري از زنان در بازار كار اهميت دارد اين است كه براساس آمار موجود به رغم اينكه استان تهران استاني توسعه يافته قلمداد مي شود، اما در مقايسه با ساير استان ها از نظر اشتغال زنان موقعيت خوبي ندارد و ميان ۲۷ استان ديگر، مقام ۱۶ را دارد. بررسي ها نشان مي دهند از بين هر ۱۰۰ زن كه توانايي و استعداد فعاليت اقتصادي دارند تنها ۱۲نفرشان مشغول به كار هستند و سهم نسبي درآمد زنان استان تهران ۷/۷ درصد است. بيكاري زنان در گروه سني ۱۵ تا ۲۴ سال نيز ۵/۵۱ درصد است، يعني نيمي از زنان جوان جامعه بيكارند. ولو آن كه چرخه اقتصادي خانواده ها خوب نمي چرخد و حضور فعال زن در اين زمينه بسيار كليدي است.

پديده پليس زن در ايران و عرضه خدمات و امكانات بيشتر
اكثر زنان ايراني به خانه داري مشغول هستند. ولي با حمايت هاي صورت گرفته از طرف مسئولين حضور زنان در جامعه پررنگ تر از گذشته شده است.
گرچه هنوز به دليل مجموعه اي قوانين و محدوديت ها زنان حق فعاليت در شغل هايي مانند قضاوت و رانندگي شركت هاي دولتي و پليس را ندارند. اما حدود چهار سال پيش اولين بار زمزمه هاي پليس زن با تأسيس مجتمع آموزشي كوثرشنيده شد. اين مجتمع  كه به دانشگاه پليس معروف شده سال ۷۸ از طريق كنكور سراسري، دختران واجد شرايط را در يك مقطع كارشناسي و با عنوان «كارشناسي علوم پايه انتظامي» پذيرفت و حالا  بعد از فارغ التحصيل شدن اولين گروه دانشجويان جوان پليس از شهريور ماه امسال اين دختران با لباس ويژه فعاليت خود را در كلا نتري ها شروع مي كنند.
اين براي اولين بار پس از انقلا ب است كه زنان جوان پليس با لباس ويژه و مدرج ، فعاليت انتظامي و امنيتي خود را در كلا نتري هاي شهرهاي بزرگ آغاز مي كنند. آنها مي توانند به مسائل و مشكلا ت انتظامي به خصوص بانوان رسيدگي  كنند و از اين طريق مشكلا ت زنان جامعه كه به خاطر عرف اسلا مي و اجتماعي نمي توانستند با پليس مرد ارتباط راحت برقرار كنند حل خواهد شد. در عين حال اين تمهيد زناني را جذب مي كند كه مي توانند براي خود درآمد مناسبي داشته و از اين طريق به اقتصاد خانواده كمك كنند تا شايد اين حرفه راحت تر بچرخد.

گوناگون
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
|  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |