چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۸۹
نگاه
بناهاي قديمي، بمب هاي خاموش
001804.jpg
هنوز هيچ نهاد يا سازماني راه حلي براي نوسازي بناهاي فرسوده و قديمي شهرهاي كشور به ويژه شهر بزرگي مثل تهران به اجرا درنياورده است. بسياري از بناهاي ساخته شده در شهر تهران عمر مفيد خود را پشت سرگذاشته اند و با توجه به اينكه اين بناها بدون استفاده از اصول مهندسي و رعايت نكات ايمني و بدون توجه به نقشه هاي م-درن ش-هري س-اخته شده اند، اكنون بدون اغراق مي توان گفت نيمي از بناهاي شهر تهران شبيه بمب هايي هستند كه با بروز اتفاقاتي نظير زلزله، آتش سوزي و ... كشتارهاي بزرگي را سبب مي شوند.
مشكل ايمن نبودن اين بناها تنها بخشي از خطرات و معايب بافت سنتي شهر تهران است. به دليل رعايت نشدن اصول شهرسازي ضمن مختل شدن عبور و مرور در بسياري از مناطق، امكان امداد رساني و اطفاء حريق نيز وجود ندارد. به عنوان مثال در بسياري از كوچه پس كوچه هاي تهران خودروهاي آتش نشاني و اورژانس نمي توانند به كمك مردم بشتابند و اين مشكلا ت سبب تشديد آسيب هاي مالي و جاني و چند برابر شدن تلفات در صورت بروز زلزله، سيل و ... خواهد شد.
اما در برابر اين بمب هاي پنهان چه تلا شي براي خنثي سازي صورت گرفته است. اوايل دهه هفتاد همزمان با اوج گرفتن فعاليت هاي عمراني در تهران، كارشناسان طرح جامعي براي توسعه، نگهداري و اداره تهران پيشنهاد كرده بودند كه تا حدي براي رفع مشكلا ت مناسب مي نمود.
براساس اين طرح قيمت تراكم در نقاط شمالي افزايش و در نقاط جنوبي تهران به صفر مي رسيد. علا وه بر اين تسهيلا تي در اختيار متقاضيان تجمع سازي واحدهاي يك و دو طبقه قرار مي گرفت. مسلماً اين طرح براساس طرحي جامع براي بازسازي مناطق مذكور به اجرا در ميآمد و راهكارهايي نيز براي اختصاص وام بانكي به متقاضيان در نظر گرفته شده بود.
با اجراي اين طرح ضمن رفع مشكلا ت ترافيكي، ساختمان هاي ايمن تر و بلند مرتبه تر ساخته مي شدند و به عبارت ديگرعده بيشتري از مردم مي توانستند در مساحت مشخصي با رفاه بيشتري زندگي كنند. از ديگر مزاياي اين طرح مي توان به صرفه جويي در اجراي پروژه هاي عمراني اشاره كرد. در صورتي كه اين طرح اجرا نشود ساخت و سازهاي جديد به مناطق اطراف شهر منتقل شده و هزينه تأمين آب، برق،گاز، تلفن، راه، خدمات شهري و... نيز براي دولت و سازمان هاي مسئول افزايش مي يابد. در حالي كه اگر افزايش ظرفيت در مناطق فعلي صورت گيرد در اين هزينه ها صرفه جويي مي شود. اما تاكنون نه تنها اين طرح به اجرا در نيامده است بلكه بوروكراسي پيچيده، عدم برنامه ريزي براي نوسازي مناطق قديمي و عدم همراهي بانك ها موجب شده تا انگيزه ها براي نوسازي خانه ها و بناهاي فرسوده از بين برود و اين مشكل همچنان لا ينحل باقي بماند. مردم و كارشناسان اميدوارند عكس العمل مسئولا ن مربوطه از وقوع زلزله پيشي بگيرد!

چقدر مي پردازيد و در چه منطقه اي ساكن مي شويد
توضيحات:
قيمت هاي فروش هر متر مربع به >هزار تومان< و قيمت هاي اجاره هر مترمربع به >ريال< درج شده است.
براي محاسبه اجاره بها و قيمت فروش بايد قيمت اجاره بها يا فروش هر متر در مساحت آپارتمان ضرب شود.
هزينه اجاره بهاي آپارتمان و قيمت خريد و فروش در هر منطقه در پايين ترين سطح در ستون كمترين و در بالا ترين سطح در ستون بيشترين درج شده است.
قيمت هاي فوق به موقعيت جغرافيايي، تعداد طبقات، مصالح ساختماني، تعداد واحد در هر طبقه، پاركينگ، انباري، امكانات برودتي و حرارتي، تميزي، سبك معماري داخلي، نما و ساير امكانات و تجهيزات بستگي دارد.
001786.jpg
001790.jpg
001794.jpg
001798.jpg

بازارچه مسكن
بازارچه خودرو
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |