دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۹۳
نامه خوانندگان
به طور جدي يا شوخي 
از مدتها قبل در محافل رسمي و غيررسمي، در كوچه ها و برزنها و بالا خره در رسانه ها سر و صدايي راه افتاده است. اين صداها هر چند مدت با پژواكهاي كوتاه و بلند، ضعيف و شديد بين ساير مسائل مهم و مبتلا خواسته و ناخواسته فكر و ذهن قشر مهمي از جامعه را به خود مشغول داشته است. بي گمان اين قشر كساني نيستند جز طبقه بازنشسته كشور، كه دولت فخيمه نه بر سبيل دادن پاداش معوقه ۳۰ سال خدمت به آنان، بلكه طرحي نو در انداختن و به اصطلا ح براي رفع تبعيض و رنجش وجدان خواسته است نيم نگاهي، كرشمه اي به اين قشر فراموش شده بنمايد و حقي را كه واضع قانون در سال ۷۹ (برخورداري از ۳۰ ماه پاداش بازنشستگي) از پيشينيان اين قشر دريغ داشته است با تقليل يك سوم (۱۰ ماه) به آنان بپردازد كه به قول سعدي عليه الرحمه در اين را‡ي بايد گفت:
برگ خيري به گور خويش فرست 
كس نيارد ز پس ز پيش فرست 
به هر حال، تا اين وعده كه از ربع اول سال به نيمه سال و از نيمه سال به پايان سال وصلت دهد، كه شايد ندهد، به مثابه تا ترياق آورده شود مار گزيده مرده باشد. كه در اين صورت وارثان بر سر ترحم آيند و به پاس حق شناسي از پدر و مادر محروم مانده از اين مايه اندك، بخشي از آن را براي خيرات و مبرات صرف كنند كه چه بسا تكمله اي باشد بر شعر پرنغز و رمز و راز سعدي.
محمدعلي فتوكيان
بازنشسته سازمان جنگلها و مراتع كشور

مشكل ازدواج چين
آمار رسمي چين نشان مي دهد با توجه به افزايش نرخ تولد پسران در مقابل نوزادان دختر در اين كشور ۷۰ ميليون نفر در چين با مشكل ازدواج روبه رو هستند. در مقابل هر يكصد دختر در چين در زمان حاضر ۱۱۶ پسر متولد مي شوند.
براين اساس اكنون در چين ۷۰ ميليون مرد زندگي مي كنند كه نمي توانند براي خود همسري پيدا كنند. اين آمار حاكي است تا سال ۲۰۱۰ ميلا دي شمار مردان چين ۴۳ ميليون نفر بيشتر از زنان خواهد شد و شمار زنان چين براساس آمار موجود در رسانه هاي جمعي اين كشور به ۶۲۰ ميليون نفر مي رسد.
دلا يل اصلي افزايش شمار مردان نسبت به زنان در چين به شرح ذيل است:
-اجراي سياست تك فرزندي در اين كشور در بيش از دو دهه گذشته.
- با توجه به علا قه سنتي خانواده هاي چيني به فرزندان پسر، در بسياري از مناطق روستايي و دور افتاده اين كشور حتي در برخي از شهرها، خانواده ها از طرق غيرقانوني فرزندان دختر را سقط مي كنند.

پرسشهايي كه هرگز از خود نپرسيده ايد
چرا بايد به همه چيز اهميت داد؟
براي اينكه خود شما اهميت داريد و وقتي شما اهميت داريد، همه چيز اهميت دارد، حتي همان حوادث و وقايع كوچك روزمره.
چرا كه نه؟
براي اينكه چيزي به نام كوچكي و بزرگي وجود ندارد.
همان مسائل كوچك مي تواند گريبانتان را چسبيده و پول و زندگي تان را به باد دهد.
طرح اين پرسش بسيار كليدي است. چرا كه انسان به انديشه اش متكي است، حتي آنهايي كه فكرمي كنند چنين نيستند هم با انديشه  شان حركت كرده و جلو مي روند. ما نمي توانيم در مورد چيزي فكر نكنيم، ولو آنكه فكر كنيم كه فكر نمي كنيم. وقتي خود را به لا قيدي مي زنيم، برابر چيزهاي ديگر واكنش نشان مي دهيم، و به تعبيري ديگر اهميت مي دهيم.
آنچه از نظر شما بي اهميت است، از دريچه تلقي ديگران بسيار با اهميت است. بنابراين در نگاه كلي همه چيز اهميت دارند، و چيزي به نام مسأله بي اهميت و صرف نظر كردني وجود ندارد.
هميشه نگران هستم تا ببينم چه مي شود؟ هر خبري مرا تكان مي دهد؟ من به همه چيز اهميت مي دهم، ولي دلشوره هايش را هم تحمل مي كنم. حساسيت به همه مسائل، شما رابا دنياي سياه تري روبرو مي كند. دنيايي لبالب ا ز اضطراب، ترس و نابرابري. دلم مي خواست به هيچ چيز اهميت نمي دادم، اي كاش چنين بود.
من به همه چيز اهميت مي دهم و بدل به آدم وسواسي شده ام كه كسي حوصله اش را ندارد.

ده پرسش روز
مرد مجرد شاغل
001912.jpg
شغل: راننده آژانس 
درآمد: دويست هزار تومان 
۱-دلتان مي خواست چكاره بوديد؟
رئيس يك شركت ساختماني.
۲-چقدر از درآمد شما در ماه صرفه جويي مي شود؟
تقريباً هيچ چيز.
۳-آيا با اين درآمد به والدين يا خواهران و برادران خود كمك مي كنيد؟
تا جايي كه بتوانم.
۴-تاكنون چه وسايلي را براي زندگي آينده خود تهيه كرده ايد؟
فقط يك تلويزيون و يك كامپيوتر.
۵-بيشترين هزينه هاي شما صرف چه چيزي مي شود؟
صرف تعمير ماشين و خريد لوازم يدكيآن.
۶-فكر مي كنيد والدينتان بايد در زمينه هاي اقتصادي چه نصيحتي به شما مي كردند؟
با اين پول هيچ كاري نمي شود كرد!
۷-آيا براي شما مهم است همسر آينده تان كار كند؟
بله، به اقتصاد خانواده كمك مهمي مي كند.
۸-اگر درآمدتان دو برابر شود چه مي كنيد؟
حتماً به سفر مي روم.
۹-اگر ده برابر شود چه مي كنيد؟
پس انداز مي كنم، شايد بتوانم خانه بخرم.
۱۰-بين يك اتومبيل زانتيا نو و يك قطعه كوچك زمين در شمال ايران كدام را بر مي گزينيد؟
قطعاً زانتيا.

آيينه تصوير
001888.jpg

يك خريدار در سوپر ماركتي در توكيو به گوشت هاي موجود در يك سوپرماركت نگاه مي كند و نمي داند آنها را بخرد يا نه؟ از آنها استفاده كند يا نكند؟ وزارت بهداشت ژاپن پس از اعلا م اين كه بيماري «جنون گاوي» در برخي از گوشت هاي حاضر در بازار وجود دارد به همه در مورد مصرف گوشت هشدار داد. توليدكنندگان و واردكنندگان گوشت در ژاپن نسبت به اين امر واكنش نشان داده و به شهروندان اطمينان داده اند محصولا تشان آلوده نيست، با اين وصف بسياري از خانوارها از استفاده از گوشت قرمز تا گرفتن اطلا عات دقيق تر دست كشيده اند.
001886.jpg

كمپاني نوكيا موبايل جديدي را به بازار عرضه كرد كه استفاده كنندگان مي  توانند با آن از جديدترين بازي هاي كامپيوتري استفاده كنند. نوكيا اعلا م كرده در نسل جديد موبايل هاي خود مقوله سرگرمي و بازي را بسيار جدي گرفته است. اين كمپاني در نظر دارد موازي با گسترش بخش ارتباطات خود در گفت و گو با موبايل، نمايش تصاوير از دو طرف مكالمه را در صدر برنامه هاي خود جاي دهد و امكانات جديدتر و پيشرفته تري روي گوشي براي انجام بازي هاي بسيار پيچيده تر و مفصل تر كامپيوتري ارائه دهد.
001884.jpg

بنگلا دش:خانواده هاي بنگلا دشي درگير مبارزه هاي سياسي شده اند و زنان بنگلا دشي عضو حزبي با عنوان «»Bangladesh Mohia Poirsad مي شوند. اين گروه عليه تبعيض و ظلم به شهروندان بنگلا دشي مبارزه مي كند و در نظر دارد زنان بنگلا دشي را كه معمولا ً جايي در درگيري هاي سياسي نداشته اند وارد كارزار كند.پيش از اين خانواده هاي بنگلا دشي به ندرت به دختران خود اجازه حضور در تظاهرات سياسي و اجتماعي را مي دادند، ولي در دو سال گذشته حضور دختران بنگلا دشي در درگيري هاي روز پررنگ تر شده است و حزب متكي به آنان است.
001890.jpg

صنعت اتومبيل در انگليس دچار بحران شده و گفته مي شود خانواده هاي انگليسي كمتر به استفاده از اتومبيل  بريتانيايي رغبت نشان مي دهند. آمارها نشان مي دهند طي دو ماه گذشته ميزان توليد اين كارخانه ها ۶/۰ درصد كاهش يافته كه براي اين كارخانه ها رقم اندكي به شمار نمي رود. كارشناسان اين سقوط را هشداري به بازار اتومبيل در انگليس و نتيجه واكنش خانواده هاي انگليسي به اتومبيل هاي بريتانيايي قلمداد مي كنند. مديران اين كمپاني ها در هفته جاري چند جلسه طولا ني در اين زمينه برگزار كرده اند و به نظر سنجي از خانواده هاي انگليسي متوسل شده اند.

در فصل سرماخوردگي هستيد
001882.jpg
با آغاز فصل پاييز و بازگشايي مدارس و ارتباط بيشتر افراد با يكديگر، بيماري سرماخوردگي كه يكي از بيماري هاي ويروسي رايج است بيشتر از گذشته شيوع پيدا مي كند.
راههاي انتقال ويروس سرماخوردگي از طريق عطسه و سرفه است و از اين دو راه افراد بيشتري به آن مبتلا  مي شوند. هنگامي كه به سرماخوردگي مبتلا  مي شويد بهتر است كه در خانه استراحت كنيد زيرا اين استراحت هم به نفع شما و هم به نفع ديگران است.
اما وقتي سرما مي خوريد چه بكنيد تا غير از مصرف مداوم دارو و با رژيم غذاهاي مناسب زودتر بهبود يابيد؟ سوپ فراوان مصرف كنيد. سوپ باعث افزايش ترشحات بيني مي شود و از همين راه ويروس ها سريع تر دفع مي شوند.
هنگام سرماخوردگي نوشيدني زياد مصرف كنيد زيرا مصرف مايعات باعث مي شود ويروس از ناحيه حلق به معده انتقال پيدا كرده و دفع شود.
استفاده از ويتامين ث و سير زياد در مدت سرماخوردگي سفارش مي شود. زيرا دستگاه ايمني بدن را تقويت مي كنند.
همچنين فلفل و يا مواد تند باعث بازشدن گرفتگي بيني شده و در بهبود بيماري مو‡ثر است.

با آسم توسط دستگاه جديد مبارزه كنيد
هزينه مبارزه با آسم كاهش خواهد يافت 
001874.jpg
محققين دانشگاه ايروين اسكاتلند پس از انجام مطالعات طولا ني آخرين نتايج مربوط به مبارزه با آسم را اعلا م كردند. آنها خبر از ارائه يك دستگاه جديد براي مبتلا يان به آسم در سال جديد دادند و در عين حال مضرات استفاده از دستگاه كنوني را كه مبتلا يان به آسم در مواقع تنگي نفس آن را بر دهان گذاشته و نفس مي كشند به قرار زير برشمردند:
رسوخ مواد آرام كننده به ريه، كه در بلند مدت تارهاي ريوي را در برگرفته و آنها را مورد هجوم قرار مي دهند و آسيب هاي جدي به آنها مي رسانند.
مواد باقيمانده در دهان به گلو آسيب رسانده و باعث سرفه مي شود.
ماده جذب خون شده و به استخوان بزرگسالا ن آسيب مي زند.
باعث عقب ماندگي در كودكان مي شود.
محققان در دستگاههاي جديد مبارزه با آسم از ماده جديدي با عنوان «»Corticosteroid استفاده كرده اند. اين ماده فقط در صورت رسيدن به ريه فعال مي شود و ميزاني كه در دهان و گلو باقي مي ماند هرگز فعال نخواهد شد. آنها پيش بيني مي كنند اين ماده تحولي در مبارزه با آسم محسوب مي شود و از تأثيرات جانبي دستگاه كنوني كه بسيار كارساز به نظر مي رسد جلوگيري خواهد كرد. اين دستگاه جديد سال آينده با قيمتي اندك وارد بازار خواهد شد.

افسردگي، بيماري ظاهراً ساده ولي پر خرج
001894.jpg
پيشترها، روزگاري كه پزشكان نه تنها بيماران، كه پدران و نياكان آنها را نيز مي شناختند، گمان مي بردند افسردگي از نسلي به نسل ديگر منتقل مي شود.
امروزه محققان دريافته اند كه افسردگي تنها يك بيماري با دليل معين نيست بلكه اختلالا ت رواني و بيماري هاي روحي فراواني مي تواند اين عارضه را به همراه داشته باشد و تنها يك ژن ساده كه از پدر به فرزند منتقل مي شود، قادر نيست چنين بيماري پردردسر و هزينه  سازي را همه گير نمايد. البته برخي از پژوهشگران عوامل ارثي را نيز در اين امر دخيل مي دانند. پدران و مادران بسياري را مي توان يافت كه عليرغم ابتلاي فرزندشان  به افسردگي، از وجود اين بيماري در او باخبر نيستند. اين امر نيازمند انتقال چند ژن گوناگون از والدين به كودك است. به هر جهت محققان دانشگاه آكسفورد دريافته اند احتمال ابتلا ي كودكاني كه پدر يا مادرشان گرفتار اين مريضي هستند نسبت به ساير بچه ها، ده برابر بيشتر است. حتي مطالعه شرايط روحي دو قلوها نيز بر چنين نظريه اي صحه مي گذارد. ديگر عامل تعيين كننده در اين ميان، اعتماد به نفس فرد است.
ارتباط خودباوري و افسردگي 
افرادي كه اعتبار چنداني براي خود قايل نيستند در معرض ابتلا  به بيماري هاي گوناگون- از جمله افسردگي- قرار دارند. اين دست افراد نه تنها قادر به انجام مطلوب وظايف خود نيستند- كه ممكن است هزينه هاي سنگيني در برداشته باشد- بلكه متحمل مخارج هنگفتي براي مداواي خود مي شوند. سرمايكل مارموت، از پژوهشگران مركز تحقيقات ملي لندن، معتقد است خود كوچك بيني، حتي كاهش طول عمر را نيز در پي خواهد داشت. او اضافه مي كند اين افراد ممكن است دست به جنايت نيز بزنند.
دكتر مارموت، با بررسي تحقيقاتي كه پيرامون ارتباط سلا متي ذهني مردم و بيماري هاي جسمي صورت گرفته، دريافته  است اعتماد به نفس پايين مي تواند بر رفتار انسان ها تأثير بگذارد. به عنوان نمونه، آنها كمتر تمرين مي كنند يا تمايلي به تغيير رژيم غذايي شان ندارند بنابراين بيشتر در معرض ابتلا  به چاقي، حملا ت قلبي و ساير بيماري ها قرار دارند.
او سپس مي افزايد: بعضي مطالعات نشان مي دهند گروهي از افرادي كه به مرز خودباوري نرسيده بودند دچار افسردگي شده اند. اين بيماري ميزان مقاومت بدن را كاهش مي دهد و احتمال سكته يا مرگ زودهنگام را افزوني مي بخشد.
سرمايكل سپس به نكته جالبي اشاره مي كند: «عمر بازيگراني كه برنده جايزه اسكار شده اند به طور متوسط چهار سال بيش از افرادي كه نامزد دريافت اين پاداش شده ولي آن را نبرده اند، به درازا انجاميده است. او سپس با استناد به پژوهش هايي كه در آمريكا صورت گرفته عنوان مي كند: آمار جرم و جنايت در مناطقي كه مردم اعتماد به نفس پايين تري داشته اند بسيار بيشتر بوده است.
كار، مهم ترين راه گريز
دكتر مارموت تأكيد مي كند اعتماد به نفس اشخاص تحت تأثير نوع حرفه و يا درآمد آنان است. او كاركردن را راه گريز افراد ازاين دام بر مي شمارد. سرمايكل مارموت اشاره مي كند ايجاد اشتغال يا تشويق به كاركردن گامي مو‡ثر در پيشگيري از اين قبيل عارضه ها و تبعات آنها است. وي در عين حال هشدار مي دهد كيفيت كار، شرايط محيطي آن و درآمد نيز مي توانند حائز اهميت باشند.

كودك و تغذيه
به آنها چه مي دهيد و با چه قيمتي؟
001892.jpg
كودكان دبستاني 
در گذشته عادت هاي خوبي بين مردم رايج بوده كه با پيشرفت فني و ماشيني شدن تهيه مواد غذايي، اين عادتها از بين رفته و فرهنگ ديگري جايگزين آن شده.
سابق بر اين بچه ها با نان و پنير و گردو راهي مدرسه مي شدند و جايي به اسم بوفه وجود نداشت كه در آن پفك، چيپس و شكلا ت بفروشد. كودكان با مصرف اين مواد احساس سيري كاذب مي كنند. قند خون آنها بالا  رفته و احساس مي كنند سير شده اند، در حالي كه هيچ گونه مواد مغذي به بدن آنها نرسيده. خوردن غذا فقط براي به دست آوردن انرژي نيست بلكه بايد در حين انرژي ساير مواد مغذي و ويتامين ها به بدن برسد. بسياري از دانشآموزاني كه در مدرسه از پفك، چيپس و ساير تنقلا ت استفاده مي كنند با احساس سيري ديگر چندان مايل نيستند در منزل غذا بخورند و عملا ً از مصرف بسياري از مواد و محصولا ت كليدي بي بهره مي مانند و اين در رشد كودكان مو‡ثر است. مي توان هنگام رفتن كودكان به مدرسه، به آنها مواد انرژي زا و مغذي سالم مثل نان و پنير ، مغز پسته، مغز فندق، گردو،نخودچي و كشمش، برگه زردآلو و خرما داد و اساساً فرهنگ استفاده از مواد خوراكي مطلوب را تقويت كرد. قابل ذكر است انواع آجيل به علت اينكه داراي منابع غني هستند روي رشد تأثير دارند و كمبود آن باعث كوتاهي قد بچه ها مي شود.
هم اكنون در بعضي از مدارس توزيع شير رايج است. اگر كودكان را در منزل عادت دهيد به جاي نوشابه از شير استفاده كنند در مدرسه، همراه با كودكان ديگر شير را مصرف مي كنند.
برخي خانواده ها به جاي شير، براي فرزندانشان شير كاكائو در نظر مي گيرند در حالي كه شير كاكائو جذب كلسيم را كاهش مي دهد و همچنين به علت شيرين بودن سيري كاذب ايجاد مي كند.
اگر بچه ها شير مصرف نمي كنند به جاي دادن شيركاكائو به آنها، از فرآورده هاي ديگر لبني مانند ماست، دوغ و ... استفاده كنيد.
توصيه مي شود حتماً فرزندانتان صبحانه خورده به مدرسه بروند. سوخت مغز، گلوكز است وقتي قند خون پايين ميآيد يادگيري كه مركزش در مغز است دچار اختلا ل مي شود. صبحانه نخوردن باعث عدم تمركز و عدم يادگيري كودكان است.
بهتر است مادران، كودكان را صبح ها كمي زودتر بيدار كنند تا وقتي براي خوردن صبحانه وجود داشته باشد و كودكان بدون صبحانه راهي مدرسه نشوند.
توصيه ها
زماني كه به كودك غذا مي دهيد با او صحبت كنيد و سعي كنيد تا خاطره خوشي از غذا خوردن در ذهن داشته باشد.
كارشناسان دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت همچنين توصيه مي كنند در غذاي كودك بايد تنوع مواد غذايي را رعايت كرد تا مواد مغذي مورد نياز كودك تأمين شود.
در تهيه و آماده سازي غذاي كودك بايد دست هاي خود و كودك را قبل ازغذا شسته و از ظروف تميز و بهداشتي، بشقاب و ليوان نشكن و قاشق كوچك استفاده شود.
همچنين غذا را بلا فاصله پس از تهيه به كودك بدهيد و باقيمانده آن را در يخچال نگهداري كنيد؛ لذا هنگام غذا دادن به كودك صبور باشيد و آرام آرام او را با غذا و شيوه غذاخوردن آشنا كنيد. براي اين كار بهتر است ابتدا خودتان به كودك غذا بدهيد و با تواناتر شدن او اجازه بدهيد كودك خود غذا بخورد و شما فقط كمك كنيد.
هميشه سعي كنيد از غذاهاي مورد علا قه كودك استفاده كنيد و از طريق توجه و محبت كردن، تغيير در تركيب، مزه و حتي رنگ غذا او را به خوردن تشويق كنيد.
هيچگاه به زور كودك را وادار به تمام كردن غذا نكنيد و اجازه دهيد خود او تصميم بگيرد كه چقدر غذا بخورد.
قبل از يك سالگي از دادن سفيده تخم مرغ، كيوي، شيرگاو،خربزه، پنير، عسل، انواع توت، بادام زميني، آلبالو، اسفناج،گيلا س و كلم به كودك بايد پرهيز كرد.
همزمان با شروع غذاي كمكي آب جوشيده سرد شده به كودك بدهيد تا تشنگي او بر طرف شود و همچنين با شروع غذاي كمكي روزانه ۱۵ قطره آهن تا پايان دو سالگي بايد به او داده شود.
قطره آهن را بايد در عقب دهان كودك چكانده و براي جلوگيري از تغيير رنگ دندان ها كمي آب به او بخورانيد و دندان هاي او را با پارچه تميزي پاك كنيد يا مسواك بزنيد؛ لذا بهتر است قطره يا شربت آهن را بين دو وعده شيردهي به كودك بدهيد.
از اواخر ماه نهم كه آب ميوه و ميوه را براي شيرخوار شروع مي كنيد مي توانيد بعد از خوراندن قطره آهن به جاي آب كمي آب ميوه به او بدهيد تا جذب آهن بيشتر شود. حتي مي توان قطره آهن را در مقدار كمي آب ميوه مخلوط كرد و به كودك داد.

۵/۱ ميليون تومان براي هر بيمارسرطاني
هزينه متوسط مبارزه با سرطان براي خانواده هاي درگير آن روزي چقدر است؟ بررسي ها نشان مي دهند در ايران سرطان ها ۱۴ درصد از عوامل مرگ و مير را به خود اختصاص داده و روزانه ۱۰۰ نفر در اثر ابتلا ء به سرطان جان خود را از دست مي دهند.
در حال حاضر ميانگين هزينه درمان يك بيمار سرطاني در كشور ۵/۱ ميليون تومان برآورد شده كه به دليل طولا ني بودن مدت درمان و بالا  بودن هزينه هاي درماني، بسياري از مبتلا يان از ادامه درمان باز مي مانند. در حقيقت آنهايي كه به مبارزه بلند مدت با سرطان دست مي زنند به مراتب هزينه بيشتري مي پردازند.
اگرچه به لحاظ دسترسي به دارو و خدمات درماني در كشور مشكل حادي وجود ندارد، ولي هزينه هاي كمرشكن خدمات دارويي و درماني براي بسياري از بيماران غيرقابل پرداخت است. يكي از پزشكان اعلا م كرد: ميانگين مخارج مورد نياز براي يك بيمار سرطاني ۵/۱ ميليون تومان برآورد مي شود. متأسفانه به علت نبود فرهنگ مناسب در تشخيص به موقع بيماري در ايران، ترس از ابتلا ء به سرطان به عنوان يك بيماري مخوف نيز مزيد بر اين هزينه هاي سنگين، موجب عدم رغبت بيماران براي مراجعه به پزشك و پيگيري بيماري مي شود، به گونه اي كه در بسياري موارد بيمار تنها در دوره وخامت كه درمان بسيار پرهزينه و دشوار شده به پزشك معالج مراجعه مي كند.
مردم بايد به شكستن ذهنيت نادرست از سرطان و اينكه اين بيماري درمان پذير نيست دست بزنند. در حال حاضر تشخيص زودرس نقش اساسي در درمان سرطان دارد. امروزه از هر ۲۰۰ نفرسرطاني، يك سوم قابل پيشگيري، يك سوم در صورت تشخيص زودرس قابل كنترل و درمان و يك سوم باقيمانده هم در صورت مراقبت و درمان مي توانند عمر طولا ني داشته باشند. اگرچه بخشي از مخارج مورد نياز اين افراد از سوي انجمن ها و مراكز خيريه جبران مي شود، ولي اين ميزان كفاف هزينه هاي سنگين اين خدمات را نمي دهد و از طرف ديگر نيز حمايت ويژه اي در اين ارتباط صورت نمي گيرد.
در اين زمينه حمايت  بيمه هاي مختلف خدمات درماني و تأمين اجتماعي به هيچ عنوان جوابگوي بيماران نيست. مسئولين بايد بيشتر از گذشته به اين مسأله بها دهند و در مورد مخارج و هزينه هاي سرطان به بيماران كمك لا زم را برسانند.

آيا تعداد دانش آموزان كاهش مي يابد؟
پيش بيني ها در خصوص تعداد دانش آموزان طي سال هاي آينده در ايران متفاوت است. عده اي معتقدند ايران پس از پشت سرگذاشتن يك دوره رشد ۶ درصدي در دهه ۷۰ ديگر با معضل تورم جمعيت دانش آموزي مواجه نخواهد شد.
براساس اين پيش بيني در سال ۸۶ جمعيت دانش آموزي ايران به ۱۴ ميليون نفر خواهد رسيد و اگرچه نمي توان درخصوص سال هاي بعد حدس قطعي زد اما گمان جمعيت شناسان اين است كه تورم پيشين بار ديگر در جمعيت ايران به وجود نخواهد آمد. اما عده اي معتقدند ايران پس از پشت سر گذاشتن يك دوره كاهش بار ديگر با  افزايش جمعيت روبه رو خواهد شد. آنها استدلا ل مي كنند جمعيت دانش آموزان پس از رسيدن به مرز ۱۴ ميليون و
۲۰۰ هزار نفر در سال ۸۷-۸۶ و طي يك دوره ثبات در سال ۱۴۰۰ شمسي به مرز ۲۳ ميليون نفر خواهد رسيد.
در حال حاضر پيش بيني هاي آموزش و پرورش در خصوص جمعيت دانش آموزي ايران در سال جاري حاكي از اين است كه تعداد دانش آموزان طي يك رشد منفي  ۶/۲ درصدي نسبت به سال پيش هم اكنون در حدود ۱۶ ميليون و ۲۹۳ هزار نفر است. براساس اين پيش بيني جمعيت دانش آموزان در سه مقطع به شرح زير است.
مقطع دبستان با ۸/۴ درصد رشد منفي حدود ۶ ميليون و ۶۹۱ هزار نفر.
مقطع راهنمايي با ۴/۳ درصد رشد منفي حدود ۴ ميليون و ۷۹۱ هزار نفر.
رشد دانش آموزان درمقطع متوسطه به ميزان  ۳/۰ درصد خواهد بود.
در سال جاري دانش آموزان دبيرستان ها ۵/۴ ميليون نفر هستند.
دانش آموزان دختر ۳ ميليون و۱۹۴ هزار و ۸۰۰ نفر مقطع ابتدايي.
۲ ميليون و۱۹۴ هزار نفر مقطع راهنمايي.
۲ ميليون و ۴۰۳ هزار نفر مقطع دبيرستان.
دانش آموزان پسر ۳ ميليون و ۴۹۶ هزار و ۲۰۰ نفر مقطع ابتدايي.
۲ ميليون و ۵۹۹ هزار نفر راهنمايي.
۲ ميليون و ده هزار نفر دبيرستاني.
براساس اين گزارش همچنين تعداد دانش آموزان مدارس غيرانتفاعي ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته  است كه اين رشد رقم دانش آموزان اين مدارس را تا ۳۴۰ هزار افزايش مي دهد.
از اين تعداد بيشترين مدارس غيرانتفاعي به دانش آموزان پسر اختصاص دارد.
براين اساس همچنين مدارس دولتي درسال جاري با كاهش رشد ۷/۴ درصدي روبه رو هستند كه در مقطع ابتدايي اين كاهش معادل ۸/۴ درصد و در راهنمايي ۴/۳ درصد است.
اما اين رشد در مقطع متوسطه مثبت و در حدود شش دهم درصد برآورد شده است.آمار دقيق در خصوص تعداد دانش آموزان در آبان ماه هر سال پس از جمع آوري از استان ها در اسفندماه همان سال تكميل و منتشر مي شود.

هشدارها جدي است:
روزانه ۶۰ ميليون ليتر بنزين در كشور مصرف مي شود
001896.jpg

متوسط مصرف روزانه بنزين كشور در شهريور ماه امسال به ۸/۶۰ ميليون ليتر رسيد كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶/۱۱ درصد رشد نشان مي دهد.
مصرف روزانه بنزين در شهريور نسبت به ماه مرداد نيز ۴/۳ درصد رشد داشته است.مصرف بي رويه بنزين و مشكلا ت كلا ني چون عدم دقت رانندگان به هنگام سوخت گيري و جاري ساختن بنزين روي زمين، روشن بودن خودرو، پشت ترافيك هاي سنگين و اساساً عدم استقبال شهروندان صاحب خودرو از استفاده از وسائط نقليه عمومي را مي توان از دلا ئل اصلي اين افزايش بر شمرد.
همچنين برپايه اين گزارش ميانگين مصرف نفت گاز (گازوئيل) در شهريور ماه امسال، به ۶/۶۸ ليتر در روز رسيده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه ۶/۶۵ ليتر در روز بود، ۸/۳ درصد رشد نشان مي دهد.
001898.jpg

نفت سفيد و نفت كوره نيز در ماه گذشته به طور متوسط ۴/۱۷ و ۷/۲۵ ميليون ليتر در روز مصرف شد كه نسبت به شهريورماه سال گذشته كاهش داشته است.
همچنين مصرف نفت سفيد و نفت كوره نيز به ترتيب ۸/۱۰ و ۹/۲۱ درصد كاهش نشان مي دهد. علت كاهش مصرف اين دو فرآورده نفتي به علت افزايش جايگزيني گاز به عنوان سوخت در بخش خانگي و صنعتي است.
شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي اعلا م كرد: متوسط فروش روزانه نفت در شهريور، نسبت به ماه مرداد ۳/۵۱ درصد رشد داشته كه علت اين افزايش ذخيره  سازي نفت سفيد و شهريور ماه عنوان شده است.

با تأكيد بر ضعف هاي موجود در سال هاي گذشته ، اعلا م شد:
بهزيستي مهدكودك ها را ساماندهي مي كند
001900.jpg
سازمان بهزيستي قرار است مهد كودك ها را كه بر تعدادشان ۲۵ الي ۳۰ درصد طي چند سال اخير افزوده شده است، ساماندهي كند.
براساس قانون، سازمان بهزيستي متولي مهدهاي كودك است و اكنون ۳۳۰ هزار كودك در اين مراكز نگهداري مي شوند.
دكتر راه چمني رئيس سازمان بهزيستي در سخنان خود به مناسبت روز جهاني كودك، از تدوين لا يحه حمايت از مهدها و حل مشكلا ت آنها خبر داد.
وي افزود: براي بهبود تغذيه كودكان تحت پوشش اعتبارات خاصي در نظر گرفته شده است.
وي پيشگيري از بيماريها و آسيبهاي اجتماعي،  آگاهي دادن به خانواده ها، تربيت و پرورش كودكان، تقويت روحيه بشردوستي و محبت و مهرباني را از وظايف مهدهاي كودك دانست و افزود: مهدهاي كودك مي توانند با رعايت و آموزش موارد اجتماعي و مثبت به كودكان، شخصيت كودك را در جهت مثبت شكل دهند.
راه چمني با اشاره به نقش اصلي و مكمل مهدهاي كودك در كنار خانواده، گفت: ضعيف عمل كردن در مهدهاي كودك باعث مي شود خانواده ها و مدارس نيز در تربيت كودكان با مشكل روبرو  شوند.
همچنين دكتر علم الهدايي، معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي به جمعيت ۹ ميليون نفري كودكان زير ۶ سال در كشور اشاره كرد و گفت: سرمايه گذاري در عرصه كودكان و نوجوانان مي تواند از مشكلا ت اجتماعي آينده جامعه پيشگيري كند.
وي به كارگيري واژه «پيش دبستاني» در آموزش كودكان را موضوعي نامطلوب دانست و تصريح كرد: از منظر علمي در آموزش كودكان بايد از روشهاي غيرمستقيم و بازي گونه استفاده كرد.
علم الهدايي، با اشاره به نقض قانون در حمايت از كودكان افزود: در برنامه چهارم توسعه سعي شده است قوانين حمايتي كودكان مورد نظر گيرد كه با تصويب آن، تحول جدي در حمايتهاي جسمي، رواني اجتماعي كودكان را شاهد خواهيم بود.
وي عقب نماندن از علوم جديد ارتباطي و جهاني را يكي از وظايف مهدهاي كودك و خانواده ها عنوان كرد و گفت: در زمينه فعاليت و عملكرد مهدهاي كودك در جامعه بايد فرهنگ سازي شود و سازمان نيز مي پذيرد كه در زمينه توسعه مهدهاي كودك، طرح مناسبي نداشته است.
معاون اجتماعي سازمان بهزيستي، با اشاره به نرخ رشد ۲۰ درصدي مهدها در برنامه سوم توسعه گفت: متأسفانه فقط به ۵ درصد از اين رشد دست يافته ايم. براي توسعه مهدهاي كودك بايد طرح مناسب و مطلوبي تدوين شود و در حال حاضر ۵ هزار مهد شهري و ۲ هزار مهد روستايي در كشور وجود دارد.
دكتر علم الهدايي بر نياز مهدهاي كودك به حمايتهاي دولت تأكيد كرد و افزود: درجه بندي مهدها، توسعه مهدها در نقاط محروم و حاشيه شهرها، تقويت كانونهاي توسعه همياري مهدهاي كودك، تدوين محتواي كاري و افزايش نظارت كيفي و كمي بر مهدها از برنامه هاي آينده سازمان بهزيستي است.
همچنين در ادامه نماينده سازمان يونيسف در ايران، از فعاليتهاي حمايتي ايران از كودكان تشكر كرد و گفت: متجاوز از ۱۰ ميليون كودك در سال بر اثر بيماريهاي قابل پيشگيري در جهان مي ميرند و بيش از ۱۵۰ ميليون كودك نيز سوءتغذيه دارند و ۱۲۰ ميليون كودك مدرسه نمي روند.
وي تعداد دختران محروم را بيشترين جمعيت كودكان اعلا م كرد و افزود: با توجه به فعاليتهاي مطلوب ايران، هنوز استانهاي سيستان و بلوچستان و هرمزگان نيازمند توجه بيشتر هستند كه با بالا  بردن منابع آموزشي و مطلوب، مي توان اين مشكلا ت را حل كرد.

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
پل عابر پياده مي خواهيم 
در خيابان ۱۷ شهريور نزديك آتش نشاني نصب پل عابر پياده بسيار ضرورت دارد. صبح ها كه منتظر رسيدن سرويس اداره ام هستم، هر روز ترس و اضطراب صدها دانش آموز را براي عبور از عرض خيابان نظاره مي كنم. پيش از اينكه اتفاق ناگواري بيفتد، شهرداري منطقه دست به كار شود.
مظفري - كارمند يك شركت 
همين است كه هست!
دارنده پرايد جديد سي - ال - سي هستم. انژكتور اين خودرو در زمان گارانتي اشكال پيدا كرد. براي تنظيم به تعميرگاه مجاز رفتم، گفتند فلا ن مبلغ بدهيد يا برويد تعميرگاه مركزي كه بايد دو روز بخوابد! اعتراض كه كردم مدير تعميرگاه گفت همين است كه هست! به اين هم مي شود گفت گارانتي و خدمات پس از فروش؟
م - مهدوي از گروه مادايران 
حمايت از مصرف كننده نمي خواهيم!
در روزنامه سه شنبه - ستون صداي مصرف كننده - آقايي به نام محمد حسني پيشنهاد داده بودند كه كميته حمايت از مصرف كننده تشكيل شود. شما را به خدا از اين پيشنهادها ندهيد چون اولا ً در گذشته مشابه آن تشكيل شده و كاري انجام نداده، در ثاني هر كميته تازه اي تشكيل شود جز افزودن بر هزينه ها كار ديگري نخواهد كرد.
محمدي 
تخليه تلفن به خاطر ۵۰۰ تومان 
در يك ساختمان در حال تكميل در محدوده مركز تلفن يزدان پناه (پونك)  تلفن خانه مرا به خاطر پانصد تومان (پنج هزار ريال) بدهي تخليه كرده اند و اگر بيست روز ديگر متوجه نمي شدم آن را واگذار مي كردند. من اين نوع برخورد يكجانبه را اهانت به مشتري مي دانم. شركت مخابرات راههاي معقول تري براي قطع تلفن پيدا كند.
حميد - دارنده تلفن (...)
شماره تلفن در دفتر بازارچه موجود است.
پشه ها همه را كلا فه كرده 
ساكنان خانه هاي نزديك رودخانه در اول ظفر - خيابان نصيري حوالي پارك نسيم - از آلودگي رودخانه و هجوم پشه ها كلا فه شده اند. شهرداري منطقه براي سمپاشي و رفع آلودگي اقدامي بكند.
الهه سجاديان 
گلا يه از شهرداري منطقه ۷
كوچه هاي خيابان جواد كارگر در منطقه ۷ نياز به لكه گيري و ترميم آسفالت و اصلا ح جدولها دارد. از شهرداري منطقه ۷ گلا يه دارم كه سالهاست به اين كوچه ها عنايتي ندارد.
ساكن محل 
بهينه سازي يعني چه؟
از شركت ايران خودرو به خاطر خدمات ضعيف پشتيباني خودرو سمند انتقاد دارم. وقتي ماشين خراب مي شود، مي گويند به فلا ن شماره تلفن كنيد. اين تلفن مدام مشغول است و زمان پاسخگويي آن محدود. در مرحله گارانتي به نمايندگي نزديك ميدان آزادي مراجعه كردم، گفتند هشتاد هزار تومان بدهيد تا بوستر شما را بهينه سازي كنيم. مگر اتومبيل نو كه فقط ۶ هزار كيلومتر كار كرده بايد نياز به بهينه سازي داشته باشد؟
افراسيابي - دارنده سمند
تذكر به بازارچه همشهري 
نرخ ها را گاهي به ريال و گاهي به تومان در جدولها اعلا م مي كنيد. اگر هميشه و براي همه اجناس به تومان اعلا م شود براي خوانندگان و علا قمندان راحت تر است.
خواننده همشهري

گوناگون
بازارچه رايانه
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه رايانه  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |