شنبه ۳ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۵
تهران ۷۰ هزار شغل مزاحم دارد
۴۰۰ هزار واحد صنفي شهر تهران براي نظام  مندي خدمات شهري بايد ساماندهي و در شرايط اضطراري و برحسب مورد به بيرون از شهر منتقل شوند.
چندي پيش اعلا م شد بيش از ۷۰ هزار شغل در تهران به عنوان مشاغل مزاحم شناخته شده اند، در حالي كه تنها براي ۸ هزار شغل ظرفيت سازي شده و ۴۵۰۰ واحد به بيرون از شهر منتقل شده است. در همين رابطه ضرورت دارد تا در ساماندهي صنايع مزاحم نسبت به انتقال آنها اولويت داده شود.
تحميل هزينه هاي هنگفت به شهرداري براي انتقال و زيرسازي صنايع و مشاغل مزاحم گرچه صورتي ناخوش دارد، اما اجتناب ناپذير به نظر مي رسد. از سوي ديگر برخي كارشناسان معتقدند با ساماندهي و بهينه سازي برخي از اين مشاغل مي توان هم هزينه ها را كاهش داد و هم رضايت و تعلق خاطر شهروندان را تأمين كرد.
نقش مشاركت و همكاري مردم در پيشبرد اهداف اين طرح بلند مدت را نيز نبايد ناديده گرفت. امروزه در سطح شهر تهران دامنه كسب و كار و شغلهاي مختلف آنچنان رشد ناموزوني داشته كه پيش بيني مي شود اگر اين روند ادامه پيدا كند مشكلا ت محدود بازار تهران به ساير نقاط شهر گسترش پيدا خواهد كرد. ضايع شدن ميلياردها ريال ثروت در اثر آلودگي هوا و عوارض آن، ترافيك، تصادفات، تخريب اموال عمومي و غيره تنها گوشه اي از خسارات اين رشد ناموزون و حساب نشده است.

ده پرسش روز
مرد متأهل شاغل  سن: ۵۴ سال. شغل و درآمد:دبير۱۸۰،هزار تومان.
000020.jpg
۱-آيا درآمد شما تكافوي زندگي خانوادگي تان هست؟
خير،كفافي نيست اندر زندگي(اين سان كه مي بينيد مخارج سخت سنگين است).
۲-آيا صاحب خانه هستيد؟
خير، بيش از ۲۹ سال است سقفي آرزو دارم كه تا در سايه امنش بياسايم با زن و فرزند، اما آرزويي بيش نيست.
۳-بيشترين هزينه زندگي شما صرفنظر از مسكن خرج چه چيزي مي شود؟
غذا، پوشاك، دارو،آب و برق، تلفن ، رفت وآمد و تحصيل فرزندان.
۴-فكر مي كنيد هزينه مربوط به فرزندان بيشتر است يا والدين؟
حد و مرزي نيست اما خرج فرزندان بسيار است.
۵-اگر همسرتان ولخرجي كند چه مي كنيد؟
گوشزد، نصيحت اما چه ولخرجي!
۶- آخرين باري كه براي خود لباس خريديد كي بود و چقدر؟
دو عيد پيش يك دست كت و شلوار اقساطي.
۷-اگر درآمدتان دو برابر شد چه مي كنيد؟
گرچه شاديآور است اما باز اين هم تو را كافي نيست. چال و چالش آن همچنان باقي است، چاره نيست، هرچند قبلا ً چاله اش را كنده ام.
۸-اگر درآمدتان ده برابر شد چه مي كنيد؟
اگر اين طور شود اول كمي خوشحال مي گردم، سپس غمگين ، چرا كه به آن نسبت تمام زندگي دشوار خواهد شد (ولي بسيار خوب است اين!)
۹-آخرين باري كه با همسرتان به سفر تفريحي رفتيد كي بود؟
بهار پيش چند روزي فراغت داد، غرض ديدار فاميل بود كه اين ديدار خرج هايي مضاعف داشت.گرچه دريا سخت زيبا بود جنگل از نم بارش مصفا بود اما ليك اين دل ياد فردا بود.
۱۰-بين يك اتومبيل نو ماكسيما يا سهام يك شركت به همان قيمت كدام را بر مي گزينيد؟
گمانم انتخاب دومي خوب است. زايا و بي استهلا ك و با صرفه است چرا كه سهم بر توليد و كار و اشتغال ارزش افزوده اي دارد و ماكسيما سرمايه اي است ثابت، ماشين است اما ژست ديگري دارد كه از ما بهتران حال و هوايش را خوب مي فهمند و درويشان هرگز درك نتوانند.

جستجوي سلا مت در طبيعت
000018.jpg
از قديم الا يام  ترس از نيش زنبور در دل همگان وجود داشته است. زنبور عسل تا زماني كه از حد خود تخطي نكرده باشيد و به خانه و كاشانه اش تجاوز نكنيد، به شما حمله نمي كند. اما دربرابر تجاوز ديگران آرام نمي ماند و بايد منتظر عكس العمل او باشيد. نيش زهرآگين او تنها پاسخي در برابر اعمال متجاوزانه شماست.
اما فوايد اين حشره، صدها بار بيش از نيش دردناك اوست.
عسل يا  انگبين حاصل تلا ش اين موجود است كه براي تقويت سالخوردگان و خردسالا ن مفيد بوده و خاصيت نيروبخش بودن آن تأثير زيادي بر روي سلا مت افراد و بالطبع كاهش هزينه هاي درمان دارد. از خصوصيات آن مي توان به هضم راحت اين ماده اشاره كرد و اينكه هيچ گاه فاسد نمي شود، داراي قند طبيعي است كه براي تمامي سنين مناسب است، قلب را تقويت مي كند، براي عفونت هاي ادراري به علت نقش ضد ميكروبي كه دارد مو‡ثر است و ضد سرفه مي باشد. تمامي اينها بر روي بهداشت خانواده تأثير به سزايي دارند. وجود ۳۱۰ كالري انرژي در ۱۰۰ گرم آن و همچنين دارا بودن ويتامين هاي گروه K ، E ،C ، B ،A و وجود كلسيم، كلر، مس، منيزيم، پتاسيم، آهن، فسفر، منگنز، گوگرد، سلنيوم و پروتئين و مقداري چربي و مواد معطر در آن يكي ديگر از علت هاي توجه به عسل است.
در صنعت از عسل استفاده هاي فراواني مي شود. به طور نمونه از موم آن در مواد آرايشي بهره برده مي شود.
در اين راه شناخت عسل سالم نيز اهميت فراوان دارد.
شكرك زدن عسل دليل بر تقلبي بودن آن نيست بلكه تبلور و رسوب دادن عسل طبيعي به دليل وجود آنزيم ها است.
هرچه گلوكز عسل بيشتر باشد زودتر ته نشين مي شود، اين خاصيت فقط در عسل هاي طبيعي ديده مي شود.

روياپردازي يا دروغ
با كودكاني كه دروغ مي گويند چه بايد كرد؟
دروغگويي كودكان تا پنج سالگي امري عادي مي نمايد كه در آن كودك با خيال پردازي قصد پوشش دادن كاستي هاي زندگي خويش را دارد اما اين عادت با افزايش سن، به تدريج محو مي شود.
000016.jpg
مترجم: اعظم السادات علوي 
والدين در بسياري از اوقات نمي دانند در قبال كودكاني كه به دروغ گفتن روي ميآورند چه انجام دهند. همو اره اين پرسش در ذهن آنها مطرح است كه آيا اين سخنان در شكل گيري شخصيت آينده فرزندانشان تأثيري نامطلوب به جاي خواهد گذارد و آنان فردي موفق - دست كم از ديد اقتصادي- در جامعه خواهند بود يا چنين نخواهد شد؟اما به راستي با كودكاني كه دروغ مي گويند چه بايد كرد؟
تنبيه و دعوا كردن كودكاني كه دروغ مي گويند، هيچ فايده اي ندارد. بهتر است به جاي اين كار، ابعاد دنياي تخيلي آنها را تغيير دهيم.
برخي از كودكان در حدود سن سه سالگي، تمايل شديدي به دروغ گفتن دارند. به راستي علت آن چيست؟ متخصصين روانكاو علل مختلفي را در اين امر مو‡ثر مي دانند. دكتر كاپادونيا، رئيس بخش روانشناسي اطفال بيمارستان شهر ميلا ن در اين باره مي گويد: «دروغگويي كودكان در اين سن با دروغگويي بچه ها در سنين بالا تر كاملا ً متفاوت است. كودكي كه هنوز قادر به تشخيص واقعيت و خيال و رويا نيست، براي تجربه احساس شادي و غم به طور واقعي، خود را در دنياي خيالي كه خودش آن را ساخته است، قرار مي دهد. حتي گاه چنين كودكاني در هنگام تعريف ماجراي مرگ قهرمان ساخته ذهني خود زيرگريه مي زنند.»
خلق داستان هاي تخيلي توسط كودك، نمايانگر قدرت خلا قيت ذهن او است. اما برخي از كودكان حتي پس از سه سالگي نيز همچنان به اين كار ادامه مي دهند.
محيطي كه كودك در آن رشد مي كند نقش بسيار مهمي در اين مورد دارد.
والدين كه به هنگام تعريف چنين داستان هاي خيالي توسط فرزندشان، خود را محو شنيدن نشان مي دهند و طوري وانمود مي كنند كه از شنيدن آنها واقعاً لذت مي برند و برايشان بسيار جالب است، در واقع با اين رفتار، كودك را تشويق به گسترش و توسعه دنياي تخيلي خود مي نمايند.
اما عكس العمل منفي نبايد نشان داد: مهم آن است كه والدين با نهايت آرامش ذهن كودك را به سوي واقعيت سوق دهند و به او بفهمانند كه اين داستان ها همه حاصل خيالبافي هاي او است.
ترس، كمبود محبت، عدم احساس امنيت و تمايل كودك به محك زدن توانايي هاي خود، عمده ترين عوامل گرايش او به دروغگويي آگاهانه است.
ترس 
در غالب موارد ترس تبديل به وسيله اي دفاعي براي كودك مي گردد. او با اينكه خود نيز مي داند كه دارد دروغ مي گويد، براي آنكه تنبيه نشود و يا مورد سرزنش قرار نگيرد، چاره اي جز پناه جستن به دروغ ندارد. براي مثال كودكي كه مي داند اگر پدر و مادرش بفهمند كه او جاي خود را خيس كرده است، از دستش عصباني مي شوند، در مقام پاسخگويي علت خيس كردن رختخوابش را ريختن آب يا خرابكاري گربه بيان مي كند. او در واقع با اين دروغ مي خواهد خود را از ترس ناشي ازتنبيه شدن نجات دهد.
نياز به محبت 
احساس كمبود محبت و نياز به ناز و نوازش، از عوامل عمده تمايل كودكان به درغگويي است. بروز برخي از تغييرات در زندگي او، مانند به دنيا آمدن خواهر يا برادر جديد، رفتن به مهد كودك و يا هر گونه عامل جدايي ديگر از پدر و مادر، كه باعث احساس كمبود محبت توسط كودك مي شود، او را به سوي دروغگويي سوق مي دهد. درواقع هدف كودك در چنين مواردي جلب توجه والدين به سوي خود است.
كودك مي خواهد شخص ديگري باشد
در بسياري از مواقع علت دروغگويي كودك، سعي او در تغيير شخصيت خويش است. براي مثال در مهدكودك دائم براي همسن و سالا ن خود از عروسك هاي بسيار بزرگ و آنچناني كه دارد و يا آدم آهني كه قادر به انجام كارهاي خارق العاده  است سخن مي گويد و به اصطلا ح مدام «خالي مي بندد» تا از اين طريق تعجب و حيرت آنها را برانگيزد. اين كودكان معمولا ً به افراد بزرگسال دروغ هاي ديگري تحويل مي دهند. مثلا ً درباره كارهاي زيادي كه در طول روز مانند افراد بالغ انجام داده اند، صبحت مي كنند. هدف آنان يا دفاع از شخصيت خود است و يا آرزوي نزديكي به بزرگسالا ن و تقليد از كارهاي آنها.
ممكن است علت دروغگويي كودك تمرين واژه هايي باشد كه ياد گرفته است.
تعريف كردن داستان هاي تخيلي از سوي كودك، مي تواند روش براي بررسي چگونگي تسلط خود در استفاده از واژه ها و كلمه هاي مختلفي كه آموخته است باشد. اين امر به خصوص در حدود سن سه سالگي بيشتر به چشم مي خورد. كلمات از نظر او مانند قطعات سازه هاي كوچك اسباب بازي اند و كودك با اين روش قصد دارد از آنها جهت ساختن سازه هايي جديدتر و پيچيده تر استفاده كند.
كودكاني كه براي خود دوستي خيالي فرض مي كنند
داشتن يك دوست خيالي، يكي از رايج ترين دروغهاي كودكان تك فرزند و آنهايي كه همبازي همسن و سال خود ندارند، است. چنين كودكاني دائماً در مورد دوست خيالي خود سخن مي گويند. مانند افراد واقعي براي او اسم انتخاب مي كنند و گاه تا حدي پيش مي روند كه حتي از مادرشان مي خواهند براي دوست خيالي آنها نيز غذا بكشد و دائماً در حال صحبت كردن با صداي بلند با او هستند. در چنين مواردي به والدين توصيه مي شود براي فرزند خردسالشان يك همبازي پيدا كنند تا كودك از تنهايي درآيد و نيازي به دوست خيالي نداشته باشد.
اما در چه صورت دروغگويي كودكان نگران كننده است؟
اگر كودك بعد از سنين پنج تا شش سالگي همچنان به دروغگويي خود ادامه دهد، مي تواند جاي نگراني داشته باشد. والدين بايد با بررسي علل توسل او به اين امر، سعي در رفع كمبودهايي كه در حقيقت عامل پناه جستن او به دروغگويي مي باشند، نمايند. اما معمولا ً كودكان در حدود شش تا هفت سالگي، از ميزان دروغهاي خود مي كاهند. آنها درمي يابند كه ديگر دليلي براي دروغ گفتن وجود ندارد و فقط در موارد نادر به چنين كاري متوسل مي شوند.
والدين در برابر دروغهاي مكرر كودك چه عكس العملي بايد نشان دهند؟
از نظر دكتر كاپادونيا، دروغگويي كودكان در حدود سنين چهار تا پنج سال نگران كننده نيست و با گذشت زمان اين مشكل رفع مي شود. توسل به دروغ در اين سن، تنها شيوه اي براي بيان خود و يا دفاع از خود است و كودك نبايد مورد سرزنش قرار گيرد.
پدر و مادر بايد الگوي مناسبي براي فرزندشان باشند
هنگامي كه آنها به يكديگر دروغ مي گويند، در واقع به كودك ميآموزند كه تو نيز مي تواني اين كار را بكني. شنيدن دروغهاي افراد بزرگسال به هنگام صحبت با تلفن نيز همين اثر را بر روي كودك دارد. به ياد داشته باشيد كه كودكان در چند سال نخست پس از تولد، تمايل شديدي به الگوبرداري از پدر و مادر و ساير اعضاي خانواده خود دارند.ممكن است علت دروغگويي فرزندتان، رفتار خشن و عصبي شما به هنگام بروز اتفاقاتي مانند شكستن گلدان و نظير آن باشد. در چنين مواقعي به جاي تنبيه و دعوا كردن او، مي توانيد بگوييد: «خيلي حيف شد كه مثلا ً اون گلدون شكست. من اونو خيلي دوست داشتم. اما به هر حا تو كه تقصير نداشتي، اتفاقي افتاد و شكست.» به اين ترتيب كودك ديگر دليلي براي ترس و در پي آن، دروغ گفتن نمي بيند و اگر بار ديگر اتفاق مشابهي رخ دهد به راحتي حقيقت را خواهد گفت.
والدين نبايد در برابر دروغهاي كودك خود را بي تفاوت نشان دهند، بلكه فقط شنونده باشند. زيرا اين امر به نوعي موجب تشويق او به ادامه اين كار است.
حتي نبايد طوري وانمود كنيم كه گويي دروغهاي كودك را باور كرده ايم. چنين عكس العملي او را به اين نتيجه مي رساند كه از طريق دروغ گفتن مي تواند به خواسته خود برسد.
اگر مثلا ً فرزندتان مي گويد: «مامان، من يك اژدهاي بزرگ ديدم بعد...» شما با حيرت و تعجب به داستان تخيلي او گوش دهيد و بعد بگوييد: «آفرين، قدرت تخيل تو واقعاً قابل تحسينه، اما مي دوني كه اژدها اصلا ً تو واقعيت وجود نداره و فقط تو قصه هاست، مگه نه؟»
كودكان دروغگو منزوي مي شوند
اگر كودك در سنين بالا تر نيز همچنان به دروغ گفتن ادامه دهد و والدين هيچ تلا شي در جهت تصحيح رفتار او نكنند، ديگر راست و دروغ براي او تفاوتي نخواهد داشت و هر وقت دلش بخواهد به راحتي دروغ مي گويد. هر چند اغلب كودكان به هر حال به نوعي دروغ مي گويند اما معمولا ً از كسي كه بيش از حد خالي مي بندد، خوششان نميآيد و ترجيح مي دهند با او بازي نكنند.

آيينه تصوير
000022.jpg

منظره اي بسيارزيبا از درختاني كه جاده كوهستاني «نيكو» را آراسته اند. همه ساله با فرا رسيدن پاييز، رنگ هاي زرد و قرمز چنان نقش زيبايي بر اين منطقه مي زنند كه جهانگردان بسياري، براي بهره بردن از مناظر بديع طبيعي آن راهي اين منطقه مي شوند و صف طولا ني از اتومبيل ها در جاده، در حالي كه رانندگان محو نظاره اشكالي بي بديل هستند، شكل مي گيرد. اين موهبت الهي براي ساكنان شهر نيز بسيار پرمنفعت است و حضور جهانگردان در آن، درآمد سرشاري را نصيب ايشان مي سازد.
000024.jpg

سايه شوم زوال بر قاره سياه چنان سايه سنگيني افكنده كه جامعه جهاني را نگران سلا متي مردمان اين سرزمين ساخته است. يك كودك تكيده زيمباوه اي كه براي رفع گرسنگي به تكه اي نان پناه برده در كنار سگش ديده مي شود. سرنوشت بسياري از مردم زيمباوه، همچون اين پسرك گرسنه بي پناه، در هاله اي از وهم و مرگ تنيده شده. تنها در طول دو ماه گذشته در «بولا وايو»، دومين شهر بزرگ اين كشور، چهل و سه نفر بر اثر گرسنگي جان خود را از دست داده اند كه بسيار تكان دهنده مي نمايد.
000026.jpg

زندان «ولتري» در ايتاليا. مديران اين زندان كه در جنوب شهر رم واقع شده به ابتكار جالبي دست زده اند و با همكاري زندانيان به انجام كارهاي پرسود روي آورده اند. اكنون ولتري نخستين زنداني است كه نه تنها عسل، نوشيدني، روغن زيتون و مرباي مورد نياز خود را تهيه مي كند بلكه به بازاريابي و فروش آن در شهرهاي اطراف نيز اقدام ورزيده است و اين چنان به اعتماد متقابل مسئولا ن و زندانيان منجر شده كه ولتري را از لحاظ امنيتي به سطوح بسيار نازلي سوق داده.
000028.jpg

يك فروشنده در فروشگاهي نزديك به واتيكان مشغول فروش مجسمه هايي از مادر ترزا است. اين راهبه آلبانيايي تبار تا سال ۱۹۹۷ كه در سن هشتاد و هفت سالگي درگذشت زندگي خود را وقف خدمت به فقيران و بيماران، خصوصاً در هند كرد تا جايي كه به سبب خدمات بشر دوستانه اش جايزه صلح نوبل را نيز دريافت نمود. اكنون پاپ ژان پل دوم به طور رسمي دستيابي مادرترزا به مقام سعادت جاويد را اعلا م كرده و احتمال فراوان مي رود طي چند سال آينده از اين راهبه به عنوان قديسه ياد شود

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
طرشت و ميدان بي نام 
طرشت يك ميدان بيشتر ندارد كه آن هم بي نام است. (ورودي شهيد صالحي). شهرداري منطقه ۲ كه قول داده بود به انتخاب خود نامي براي اين ميدان بگزيند، تاكنون كاري انجام نداده است. خواهشمنديم ميدان عزيزمان را از گمنامي درآوريد.
خواجو
مگر مي شود؟
در ستون ۱۰ پرسش، سوژه هايي را مطرح مي كنيد كه كذب محض است و واقعيت ندارد، بعضي از پاسخ ها در مورد «ميزان درآمد» ۱۲۰ هزار تومان و كمتر ذكر شده كه خلا ف واقع است. آخر چطور مي شود كه كسي درآمد اين چنيني داشته باشد؟ امكان ندارد....!
شهروند درجه يك و ممتاز
عينك را فقط از ما بخريد
پرسنل نيروهاي مسلح (از جمله بازنشستگان) در مورد خريد عينك و برخورداري از بيمه، ملزم به خريد از غرفه هاي انحصاري و مخصوص خدمات درماني نيروهاي مسلح شده اند. در غير اين صورت وجه بيمه پرداخت نمي شود. اين امر درست نيست.
(نام محفوظ)- بازنشسته نيروهاي مسلح 
تشكر از خدمات شهرداري 
به نيابت از اهالي و كسبه‡ محله ۸ منطقه‡ ۱۷، از خدمات شايسته شهردار اين منطقه كه دگرگوني اساسي و بنيادي چهره محله را سبب شده است، تشكر به عمل مي آوريم.
شيخ احمد - خانه محله ۸
غافلگيري پرخطر!
افسران و پرسنل محترم راهنمايي و رانندگي كه محل انجام وظيفه شان در طرح ترافيك است از نوعي شيوهِ استتار و غافلگيري براي به دام انداختن صيد، ببخشيد... متخلفين، استفاده مي كنند كه گاه حوادث ناخواسته اي را براي رانندگان پشت سري بوجود مي آورد. آيا وقت آن نرسيده است كه دريابيم، راه حل بهبود معضلا ت رانندگي و ترافيك، فقط جريمه نيست؟
شريفي 
هرس يا اعدام درختان؟
هرس درختان، در امر باغداري و كشاورزي، از اهميت بالا يي برخوردار است و هنر و مهارت خاص خود را مي طلبد. اما گويي پيمانكاران شهرداري چندان به اين امر توجهي ندارند. هرس درختان تهران توسط پيمانكاران، گاه آنقدر غيراصولي و دهشتناك است كه به اعدا م توسط گيوتين بيشتر شبيه است تا هرس. چندي پيش شاهد بودم كه يك درخت چند ساله اقاقيا را درست از وسط تنه قطع كردند!
خسروشاهي 
خودتان را ناراحت نكنيد
گويا در مورد پرداخت حقوق كارمندان قراردادي معاونت پيشگيري سازمان بهزيستي يك تأخير بسيار جزئي ۸ ماهه صورت داده است. خواستيم به عرض برسانيم آقايان خداي ناكرده مبادا خودشان را نارحت كنند. هيچ اشكالي ندارد. صبر مي كنيم هر وقت كه داشتند، بدهند.
(نام محفوظ) به نيابت از كارمندان قراردادي 
پارك سوار آزادي: منبع توليد دود
گويا تأسيس و راه اندازي مترو هم نتوانست جلوي اتوبوس هاي ديزلي عهد دقيانوس در مسيرهاي آزادي- كرج و حومه را بگيرد. باور كنيد تنفس براي ما ساكنين اطراف پارك سوار آزادي مثل شهرك فكوري غيرممكن شده و بر شمار بيمارهاي ريوي و تنفسي روز به روز افزوده مي شود. آلودگي اين اتوبوس ها كه ۲۰۳۰، سال پيش بايد اسقاط مي شده اند، از يك طرف و فقر فرهنگي برخي مسافران از طرف ديگر، پارك سوار آزادي را به يكي از نقاط ضعف تهران مبدل ساخته است.
يك شاخه گلا يل: ۲۰۰ تومان 
هر كدام از شهروندان كه براي امر خيري مثل عروسي، گذرشان به بازار گل فروش ها افتاده، مي دانند يك شاخه گل رز را مي توان به قيمت بسيار ارزان مثل ۲۰ تومان و ۱۰ تومان خريد. اما عجبا كه گل فروشي هاي مستقر در بهشت زهرا يك شاخه گلا يل را ۲۰۰ تومان مي فروشند.
يك شهروند
پاسخ روابط عمومي شركت استيمان صنعت 
در پاسخ به مطلب مندرج درصفحه ۴ ضميمه بازارچه مورخ ۲۹ مهرماه ۸۲ با امضاء آهور بدين وسيله باستحضار مي رساند در فراخوان عمومي ثبت نام كارت اتصال شبكه پيجر كه تا ۱۰/۳/۸۲ تعيين گرديده بود خانم كبري آهور در تاريخ ۱۰/۳/۸۲ طي فيش شماره ۶۲۶۶ مبادرت به ثبت نام يك فقره كارت نموده اند. در جريان تحويل كارت ها بر حسب اولويت مشاوراليها نيز در تاريخ ۲۵/۵/۸۲ كارت اتصال به شبكه را دريافت و همزمان با تحويل كارت، زمان مراجعه براي خريد دستگاه از نمايندگي هاي شركت اعلا م گرديده و مشاراليها مي توانند به آدرس اعلا م شده مراجعه نمايند.

پرسشهايي كه  هرگز از خود نپرسيده ايد
آيا در هواي گرم، مي توان از شبكه گرم كننده آبي براي خنك كردن خانه استفاده كرد؟
از لحاظ فني، بله. كافي است در لوله ها به جاي آب گرم، آب سرد به جريان بيفتد تا از سرما يخ بزنيد.
بله، ولي خيال نمي كنم خيلي خوب كار كند. عملكرد سيستم گرم كننده به تفاوت دماي ميان فضاي اطراف با رادياتور بستگي دارد. زماني كه اتاق گرم مي شود اين تفاوت به سادگي به پنجاه يا شصت درجه سانتي گراد مي رسد اما به هنگام سرد شدن، اين اختلا ف در بالا ترين ميزان به پانزده درجه خواهد رسيد بنابراين بازده سيستم خنك كننده يك سوم يا حتي يك چهارم سيستم گرمايشي خواهد بود.
بله. عملكرد معمول اين دستگاه ها چنين است: دماي هواي بيرون لوله ها كمتر از دماي آب جريان يافته در آنها است، درنتيجه انتقال گرما از لوله ها به بيرون صورت مي گيرد و هوا را گرم مي كند. اگر شرايط واژگونه شود، گرما از هواي بيرون كه دماي به مراتب بيشتري از لوله ها دارد به آب منتقل مي شود و بالطبع اتاق خنك مي شود ولي براي اين كار بايد پمپ مخصوصي را كار گذاشت كه آب را در لوله ها به جريان بيندازد و از سوي ديگر به وسيله اي نياز داريد تا آب بازگشتي را كه گرم شده خنك كند.
امكان پذير است اما به لوله هاي زيادي نياز داريم چون بايد سطح زيادي پوشش داده شود تا هوا به خوبي خنك شود و از يخ زدن لوله ها تا حد مقدور جلوگيري  شود.
آبي كه درون لوله ها در روزهاي سرد زمستاني جريان دارد حدود پنجاه تا شصت درجه است. براي رسيدن به كيفيتي مشابه در تابستان بايد آبي با دمايي حدود پنجاه يا شصت درجه زير صفر تدارك ديد كه ناممكن است. دماي آب حداكثر تا صفر مي رسد و پس از آن يخ خواهد زد كه در آن صورت با دردسر متفاوتي روبه رو خواهيد شد.
دست كم در اين حوالي كسي به اين چيزها فكر نمي كند، چون هوا به اندازه كافي سرد هست. (يك اسكيمو)

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |