تجارت امروزه در جهان يكي از اهرم هاي مهم توسعه اقتصادي تلقي مي شود ورشد حجم تجارت در دهه هاي گذشته شاخص خوبي براي تعيين نقش آن در فرايندتوسعه اقتصاد جهاني است .
در اين ميان گمرك هر كشور باتوجه به وظايف حساس در حفاظت از مرزهاي ملي اقتصادي و منافع جامعه در عرصه مبادلات خارجي ، از جايگاه مطلوبي برخورداراست .
با افزايش اهميت تجارت خارجي به عنوان مكانيزم تعيين كننده زمينه هاي تحقق منافع ملي در عرصه سياست جهاني و استقرار اهداف مبتني بر برنامه هاي فراگير و پايدار، رسالت گمرك بسيار فراتر از وظايف سنتي تعيين شده براي اين سازمان است .
با توجه به تحولات جريان ساز ملي ، منطقه اي و بين المللي انتظار مي رود اين سازمان با اتخاذ روش ها و تمهيدات مناسب و آينده نگري ، بسترهاي لازم براي تحقق كامل اهداف سياست هاي افزايش صادرات ، رشد حجم و ارزش تجارت خارجي وتامين جايگاه شايسته ودر خور توانايي هاي بالقوه وبالفعل كشور در بازارهاي جهاني را فراهم كند.
بديهي است وظايف و رسالت سنگين برخاسته از واقعيات ملموس جهاني در گرواصلاحات و اقدامات در قالب برنامه اي فراگير و مستمر است كه اين سازمان رااز هر لحاظ به ايفاي نقش مؤثر در فرايند تجارت و اقتصاد ملي قادر مي سازد.
سازمان گمرك علاوه بر داشتن جايگاه خاص در صحنه اقتصادي كشور يك سازمان خدماتي است و به نظر مي رسد شعار محوري گمرك امين دولت - خدمتگذار ملت نيز در اين راستا انتخاب شده باشد.
با توجه به موارد يادشده جايگاه تحقيق و پژوهش براي بررسي رويه ها وهماهنگ سازي وظايف سازمان گمرك با آخرين تحولات و اصلاحات بين المللي ، ازاهميت و ارزش والايي برخوردار است .
به گفته كارشناسان واحدهاي تحقيقاتي گمرك ، موقعيت خاص گمرك و ضرورت هماهنگي آن با رويه ها و موافقتنامه هاي بين المللي سبب نياز دايمي و مستمراين سازمان به پژوهش و تحقيقات است .
مديركل دفتر آموزش و تحقيقات گمرك نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، گفت : اولويت هاي پژوهشي و آموزشي بايد در تمام دستگاه هاي دولتي مورد توجه قرار گيرد و با توجه به روند كار گمرك ضرورت پرداختن به اين امر بيشتر است .
مرتضي هنزكيان با اشاره به ميزان تخصص نيروي انساني جذب شده در گمرك در دو دهه اخير و گسترده بودن ارتباط آن با سازمان هاي بين المللي ، اين دوعامل را دليل ضرورت پرداختن به امر آموزش و تحقيقات در گمرك دانست .
وي افزود: نيروهاي متخصص و باتجربه سازمان گمرك در حال بازنشستگي هستند و براي پر كردن فاصله علمي ميان اين نيروها و كاركنان تازه وارد، مسئوليت بخش آموزش سنگين تر مي شود.
در سال هاي نخست پيروزي انقلاب اسلامي باتوجه به شرايط خاص آن دوره نيروهاي زيادي جذب سازمان تخصصي گمرك شدند كه زمينه علمي و تخصص موردنياز اين بخش را نداشتند، اما با گذشت زمان و فرارسيدن زمان بازنشستگي نيروهاي باتجربه ، فاصله علمي اين دو گروه بيشتر شد.
به گفته هنزكيان عضويت ايران در سازمان حمل و نقل بين المللي (ايرو )و سازمان جهاني گمرك ضرورت به روز بودن رويه ها و مراحل ترخيص و عبورو مرور كالا را مطابق با آخرين موافقتنامه ها ايجاب مي كند.
وظيفه سازمان گمرك با توجه به بهنگام نبودن بسياري از رويه هاي جاري درداخل كشور، انطباق هنرمندانه آخرين موافقتنامه هاي بين المللي با رويه هاي داخلي است .
اين مسئول خاطرنشان كرد، ارتقا آموزش كاركنان سبب روان تر شدن رويه هاي گمركي و افزايش قابل توجه بازدهي و كارآيي كل سازمان گمرك مي شود.
كشورهاي درحال توسعه از جمله ايران براي پركردن فاصله اطلاعاتي و فناوري ايجاد شده ميان آنها و كشورهاي توسعه يافته نيازمند توجه به پژوهش و تحقيق هستند، لذا اولويت هاي پژوهشي در تمام بخش ها و سازمان هاي دولتي بايد تعيين شود.
در اين ميان هرگاه نظام هاي تصميم گير در تنگناي بودجه بندي براي طرح هاي مختلف قرار مي گيرند، نخستين بخش كه قرباني حذف اعتبارات مي شود، واحدتحقيقات و پژوهش است .
تخصيص اعتبار رسمي براي دفتر آموزش و تحقيقات سازمان گمرك با توجه به تمام ضرورت هاي يادشده با تاخير قابل ملاحظه اي انجام شد.
كارشناس مسئول واحد تحقيقات سازمان گمرك در اين زمينه خاطرنشان كرد: اعتبارات تحقيقاتي براي دفتر آموزش و تحقيقات سازمان گمرك از سال ۷۹ ازسوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور پيش بيني شد.
ترديدي در اهميت تجهيز گمرك به سيستم الكترونيكي نيست ، ولي توجه به اين نكته لازم است كه اجراي اين طرح بايدبه عنوان ابزاري براي رسيدن به اهداف كلان گمرك در نظر گرفته شود
عبدالرضا سليماني خاطرنشان كرد، قبل از سال ۷۹ نيز بخش هاي مختلف بنا به نيازهاي خاص خود در مقاطع مختلف زماني پژوهش هاي موردي انجام مي دادند.
به گفته وي با توجه به تقويم عملكرد واحد آموزش و تحقيقات گمرك ، اين بخش تاكنون ۱۱ طرح پژوهشي را باصرف هزينه اي حدود دو ميليارد و ۴۳۰ ميليون ريال اعتبار در دست اجرا داشته كه شش طرح خاتمه يافته و پنج طرح در حال اجرا است .
موضوع هاي قاچاق كالا، ورود وخروج كالا از مناطق آزاد، انتقال كالا، رضايت مندي خدمت گيرندگان ، تعلق سازماني كاركنان گمرك ، آثار پيوستن به سازمان جهاني تجارت و تجديد اصلاح ساختار گمرك از طرح هاي بررسي شده در اين واحد هستند.همچنين تدوين راهبرد عملياتي سازمان گمرك ، بررسي تطبيقي گمرك ايران باچند كشور و تعلق سازماني شاغلان اين سازمان از طرح هاي در دست اجراي بخش آموزش و تحقيقات گمرك هستند.
سليماني ، طرح هاي بررسي تطبيقي گمرك ايران با چند كشور منتخب جهان وبررسي ميزان رضايت مندي خدمت گيرندگان از گمرك و عوامل مؤثر در آن را ازطرح هاي ملي برشمرد كه سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اعتبار قابل توجهي به آنها اختصاص داده است .
در ميان طرح هاي يادشده دو طرح تدوين راهبرد عملياتي و سازماني گمرك ايران و بررسي تطبيقي گمرك ايران با چند كشور منتخب جهان جايگاه بنيادي و اساسي تري دارند.
سازمان گمرك براي برخورداري از قدرت درك تحولات روز دنيا و اجراي آن درسيستم گمركي كشور به بررسي هاي تطبيقي در تمام زمينه ها و طرح هاي در دست اجرا نياز دارد و انجام اين بررسي ها درصورت تعريف و گنجاندن اين چشم اندازدر برنامه ها و وظايف اين سازمان معنا پيدا مي كند.
اين امر ضرورت بررسي و تحقيق در خصوص تدوين راهبرد عملياتي جامع و قابل اجرا براي سازمان گمرك جمهوري اسلامي ايران را نشان مي دهد.
تدوين راهبرد گمرك جمهوري اسلامي ايران از بهمن ماه سال ۸۱ توسط مركزمطالعات مديريت و بهره وري آغاز شد و در حال حاضر در مرحله ( فاز)دوم خودقرار دارد.
معاون آموزشي مركز مطالعات مديريت و بهره وري درباره جايگاه گمرك وضرورت ارتقاي كيفي خدمات قابل ارايه توسط آن ، گفت : از آنجا كه گمرك به عنوان بازوي كليدي اقتصاد كشور است ، ماهيت فعاليت آن با ساير سازمان هاي تجاري متفاوت است ، به طوري كه اگر بر مبناي الگويي خاص و سيستماتيك عمل كند، در سطح بين المللي هم حرفي براي گفتن خواهد داشت .
دكتراسدالله كردناييج خاطرنشان كرد، نخستين گام براي تدوين اين راهبردشناسايي وضعيت موجود، چشم انداز، ماهيت و اهداف فعلي گمرك است و براي شناسايي و بررسي وضع موجود، بررسي محيط داخلي و خارجي اين سازمان ضروري است . وي تصريح كرد، محيط بيروني گمرك شامل سازمان جهاني گمرك ، سازمان جهاني تجارت و كنوانسيون هاي بين المللي گمركي و اقتصادي هستند.
از سوي ديگر گمرك با سازمان هاي داخلي زيادي ارتباط متقابل دارد ووزارتخانه هاي صنايع ومعادن ، بازرگاني و راه وترابري ، شركت هاي هواپيمايي ، سازمان هاي حمل و نقل و امور پايانه ها و استاندارد، نيروي انتظامي و نيزحق العمل كاران و ساير مراجعه كنندگان از جمله افراد حقيقي و حقوقي همكارگمرك هستند.
كردناييج ، درباره فعاليت هاي انجام شده در مرحله نخست طرح تدوين راهبردگمرك ، گفت : در اين مرحله چشم انداز، ماموريت ، اهداف و راهبرد فعلي گمرك بررسي و گزارشات مربوط به اين بخش آماده شد و اسفندماه سال ۸۱ به اتمام رسيد.به گفته وي فعاليت هاي آموزشي ، بررسي كارايي و اثربخشي روابط عمومي وارتباطات گمرك با ساير سازمان ها، بكارگيري فناوري در گمرك ، وضعيت مالي ، بودجه بندي و رويه هاي گمركي جاري در اين سازمان از موضوع هاي مورد بررسي درمرحله نخست اين طرح بوده است .
عضو هيأت علمي مركز مطالعات مديريت و بهره وري با اشاره به اين كه طرح يادشده مرحله دوم اجرا را مي گذراند و انتظار مي رود تا پايان دي ماه امسال به بهره برداري برسد، افزود: تدوين چشم اندازها، ماموريت وراهبرد جديد گمرك از اقدامات در دست انجام در اين مرحله است .وي درباره ترتيب و زمان بندي اجراي مراحل يادشده ، اظهار داشت : براي تدوين چشم انداز، ماموريت واهداف بلندمدت ، جلسات مشترك باشوراي معاونان ، مشاوران و مديران كليدي گمرك برگزار مي شود. وي در تشريح فعاليت هاي در دست اجرا در مرحله دوم ، گفت : از ابتداي مهرماه امسال بررسي نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و محدوديت هاي گمرك آغاز شده است .
كردناييج خاطرنشان كرد:راهبرد اصلي گمرك با توجه به موارد يادشده تعيين و ساير راهبردهاي اصلي و فرعي با توجه به آن اولويت بندي خواهند شد.
براساس طرح هاي مقدماتي تهيه شده براي تدوين اين راهبرد، چشم انداز گمرك ايفاي نقش مؤثر در سياست گذاري كلان اقتصاد كشور، اجراي دقيق قوانين و مقررات و ارايه خدمات گمركي با كيفيت بالا و منطبق با استانداردهاي جهاني است .
بديهي است رسيدن به اين اهداف با بهره گيري از پيشرفته ترين فناوري هاي دنيا در اين بخش ، ميسر خواهد شد.
بينش حاكم بر اجراي تدوين طرح :بهينه سازي عمليات گمركي چه در بخش اجرايي و چه در امور داخلي نيازمندحاكم بودن بينش مشخص و كارا بر اجراي تدوين طرح راهبرد گمرك است .
تعيين معياري براي سنجش و ارزيابي عملكرد مديران ، داشتن نگرش سيستمي وكلان كه در آن ورودي ها، فرآيندها و ستاده ها لحاظ شده باشد و بستر فعاليت محيط گمركي را بستري كلان بداند، از نكات ضروري براي بهينه سازي رويه هاي گمركي هستند.
توجه به اين نكته ضروري است كه تعيين معيار براي سنجش و ارزيابي عملكردمديران و تدوين راهبرد كلان براي بهبود عملكرد و كارآيي هر سازمان در صورت اجرا و بكارگيري اين طرح ها و راهكارها معنا پيدا مي كند.
چرا كه بعضي مديران سطوح كلان سازمان ها خود عاملي بازدارنده براي اجراي راهبردها هستند و اين موضوع سبب شده در بعضي سازمان ها تدوين راهبرد انجام شود، اما تغيير و بهبودي در روند انجام وظايف سازمان مربوطه صورت نگيرد.
كردناييج ، با اشاره به روحيه حاكم در بخش مديريتي سازمان گمرك و تأكيدبر همكاري همه جانبه مديران كلان اين سازمان ، اظهار اميدواري كرد: پس ازتدوين اين راهبرد امكان اجرا و پياده سازي آن به طور كامل عملي شود.
فلسفه وجودي سازمان گمرك در طرح يادشده از ديگر موضوع هايي است كه به آن توجه شده است .بر اين مبنا گمرك وظيفه اعمال حاكميت و نظارت دولت در امور صادرات ، واردات ، تجارت عبوري ، ورود موقت كالا و غيره را برعهده دارد و از فرهنگ وسلامت جامعه در مقابل عوامل زيانبار داخلي و خارجي صيانت مي كند.
همچنين گمرك حافظ منافع جامعه است و در تحقق اهداف و سياست هاي دولت نقش كليدي دارد.
از سوي ديگر ماهيت كار اين سازمان به گونه اي است كه با سازمان هاي متعددي سر و كار دارد و به همين سبب بايد از بهترين سيستم هاي نرم افزاري اطلاعاتي و ارتباطي و تجهيزات پيشرفته در انجام رويه ها استفاده كند.
فلسفه وجودي سازمان گمرك ، فناوري هاي گمركي ، خدمات گمركي ، كسب درآمد براي دولت ، آمار و اطلاعات درباره تجارت خارجي ، دريافت عوارض و حقوق بازرگاني ، تسريع فرايندهاي گمركي و حل اختلافات و راهنمايي ارباب رجوع برخي از مولفه هاي عمده ماموريت سازمان گمرك در طرح راهبرد جامع گمرك هستند.
توجه به محيط فعاليت گمرك ، بهبود مستمر با توجه به الزام هاي سازمان جهاني گمرك و ساير سازمان ها و كنوانسيون هاي بين المللي ، ارتقاء نيروي انساني گمرك به عنوان سرمايه اصلي و كليدي آن و حركت به سمت نهادينه كردن اصول رفتاري در آنها از ديگر مولفه هاي ماموريتي اين سازمان ذكر شده است .
براساس بيانيه ماموريت گمرك ، اعمال حاكميت دولت در امور گمركي ، حراست از مرزهاي اقتصادي ، حمايت از فرهنگ ومحيط جامعه ، بهره گيري از پيشرفته ترين روش ها، ارايه خدمات متنوع به خدمت گيرندگان در تمام نقاط كشور از مواردعمده مورد توجه در اين سازمان است .
همچنين در بخش بين المللي ، توجه به الزام هاي توسعه اقتصادي سازمان جهاني گمرك و كنوانسيون هاي بين المللي پذيرفته و تلاش براي بهبود شرايط رقابت درعرصه جهاني مورد توجه واقع شده است .البته با توجه به پايان طرح تدوين راهبرد گمرك در دي ماه امسال ، تعيين اهداف بلندمدت هنوز زود است و نتيجه قطعي در اين زمينه نهايي نشده است .
بديهي است كه گمرك بايد در راستاي چشم انداز و ماموريت هاي تعيين شده دراين راهبرد عمل كند.
ارتقا نقش و جايگاه گمرك در سياست گذاري كشور، اقتصاد ملي و توسعه همكاري هاي بين المللي و مبادله اطلاعات ، سرمايه گذاري در نيروي انساني بامحوريت شايسته سالاري در جذب ، انتصاب و آموزش مستمر و دايمي از محورهايي است كه در تدوين اهداف بلندمدت مورد توجه قرار خواهد گرفت .
معاون آموزشي مركز مطالعات مديريت و بهره وري درخصوص اهداف عمده اي كه درطرح راهبرد عملياتي گمرك مورد تأكيد قرار گرفته است ، گفت : نهادينه كردن مديريت علمي برمبناي استانداردهاي جهاني و با استفاده از تجهيزات پيشرفته و فناوري اطلاعات ، ساماندهي و شفاف سازي ارتباط با سازمان هاي همجوار و جلب رضايت ، اعتماد و مشاركت خدمت گيرندگان از اهداف مهم اين سازمان است .
كردناييج افزود: بررسي رويه ها و فناوري هاي مورداستفاده درگمرك و مقايسه با الزام هاي سازمان هاي بين المللي سبب تأكيد بر گنجاندن چند نكته كليدي در طرح شد.
كشورهاي ژاپن ، انگلستان ، كانادا و اتريش از جمله كشورهايي هستند كه الگوها و رويه هاي جاري در سيستم گمركي آنها براي تدوين اين راهبرد موردبررسي قرار گرفته اند.
كردناييج ، با اشاره به ضرورت توجه به تغيير نگرش و نهادينه كردن تغييرات ايجاد شده در مديران گمرك ، گفت : اجراي راهبرد جديد گمرك و تغييرات اعمال شده در آن در سطوح مديريتي به پشت سرگذاشتن دوره مديريت گذار و فرهنگ سازي در اين زمينه نياز دارد. وي افزود: يكي از برنامه هاي آتي گمرك براي نهادينه كردن تغيير رويه ها برگزاري دوره هاي آموزشي و كارگاههاي راهبردي براي مديران عامل و مياني سازمان است .ايجاد باورهاي جديد و بهبود نگرش مديران سازمان گمرك سبب مي شود تا دربلندمدت تغييرات نهادينه شود و مديران با چشم انداز جديد ترسيم شده به كارخود ادامه دهند.
همچنين ارزيابي عملكرد مديران بخش هاي مختلف براي برنامه ريزي فراگير ومؤثر در اين خصوص ، اهميت زيادي دارد.
اين كارشناس با اشاره به دشوار بودن تغييرات در الگوهاي مديريتي گفت :تغييرات ابتدا بايد در دانش و نگرش و سپس در رفتار فردي مديران ارشد گمرك و به دنبال آن در ساير رده هاي سازماني نهادينه شود.
در بررسي هاي انجام شده براي يافتن نقاط ضعف و نيازهاي سازمان گمرك ، يكي از مشكلات موجود كارآيي نيروي انساني باتوجه به پويايي و سرعت تغيير رويه -هاي گمركي بود.اين امر ضرورت برگزاري دوره هاي آموزش ضمن خدمت را به موازات دوران خدمت كاركنان در تمام دوره ها نشان مي دهد.يكي ديگر از مواردي كه در چند سال گذشته تا حد زيادي مورد توجه تصميم گيران و دست اندركاران سازمان گمرك قرار گرفته ، اجراي طرح گمرك الكترونيكي است .
با توجه به تحولات روز دنيا در تمام عرصه ها و استقرار سيستم الكترونيكي در بسياري از زيرمجموعه هاي اقتصادي و اطلاعاتي ترديدي در اهميت تجهيز گمرك به اين سيستم نيست ، ولي توجه به اين نكته لازم است كه اجراي اين طرح بايدبه عنوان ابزاري براي رسيدن به اهداف كلان گمرك در نظر گرفته شود.به عبارت ديگر راه اندازي گمرك الكترونيكي و مكانيزه كردن رويه ها به طورخاص نمي تواند چشم انداز گمرك تلقي شود و مديران و مسئولان اجرايي گمرك بايدبه اين نكته توجه كنند.
موضوع ديگر مورد توجه در سازمان گمرك و ساير سازمان هاي گمركي ، وابستگي كيفيت اجراي برنامه ها و رويه ها جاري در هر بخش به ديدگاه مدير و مسئول گرداننده آن بخش است .
در يك نظام اداري پيشرو برنامه ها و طرح هاي اجرايي تدوين شده براي هربخش امري فراتر از نقطه نظرهاو ديدگاه هاي شخصي مديران است و دستورالعمل هابايد در صورت تعويض مديران و مسئولان بخش هاي مختلف به عنوان امري ثابت تلقي و اجرا شود.
متاسفانه در بسياري از سازمان ها با تغيير مديران و مسئولان بخش هاي مختلف بسياري از طرح ها و برنامه هاي در دست اجرا متوقف و در بعضي موارد دوباره كاري و اتلاف هزينه هاي سازماني رخ مي دهد.برنامه ريزي ، يك ضرورت اساسي درفرايند مديريت علمي قلمداد مي شود و سازمان گمرك با توجه به تحولات گسترده در حال وقوع در امور تجارت داخلي و خارجي نقش حساس تر و مسئوليت هاي متنوع تري پيدا كرده است .
از سوي ديگر ارتقا توانمندي هاي نرم افزاري و سخت افزاري سازمان براي ايفاي هرچه بهتر نقش و مسئوليت هاي نوين از طريق بهبود مستمر كارايي وافزيش بهره وري در برنامه ريزي هاي اين سازمان اولويت ويژه اي دارد.
تحول در شيوه انتصاب مديران و به دنبال آن ايجاد تغييرات اساسي و بنيادي پس از انتصاب ، عادت ديرينه اي است كه اصلاح آن زمان زيادي لازم دارد، اماتعهد به اجراي روند و رويه بهينه جاري در يك سازمان بدون دخالت نقطه نظرهاي شخصي امري ضروري و كارگشا است .
بديهي است در چنين شرايطي با توجه هرچه بيشتر بر سلامت اجراي برنامه ها وطرح هايي كه هزينه هاي زيادي براي تدوين آنها صرف شده و تلاش بر ادامه رونداجراي آنها در صورت تغيير مديريت و متولي امور مربوطه اقدامي كارساز درجهت نيل به اهداف كلان سازماني و رسيدن به منافع اقتصاد ملي خواهد بود.
تحقق شعار ملي گمرك به عنوان امين دولت - خدمت گذار ملت ، امري خطيراست و مسئوليت سنگين اين سازمان را با توجه به جايگاه آن در ارتقا وجهه بين المللي ايران بيش از پيش خاطرنشان مي كند.
در چنين شرايطي هرگونه اعمال سليقه شخصي در تمام رده هاي سازماني امري قابل بررسي است و انتظار مي رود با توجه به روحيه حاكم بر رويه هاي اجرايي گمرك در چند سال اخير، اين امر همواره در كانون توجه مسئولان و تصميم گيران اين سازمان قرار گيرد.