شنبه ۷ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۹
سيستم  ضعيف  حمل  ونقل  ، سرمايه هاي خارجي رااز انگليس  فراري مي دهد
سيستم  ضعيف  حمل  ونقل  در انگليس  علاوه  بر واردآوردن  لطمه  جدي  به  اقتصاداين  كشور، موجب  هراس  سرمايه گذاران  خارجي  شده  است .
براساس  نتايج  يك  پژوهش  كه  توسط كنفدراسيون  صنايع  انگليس  (سي .بي .آي ) انجام  شده ، وضعيت  حمل  ونقل  در انگليس  در موقعيتي  شكننده  قرارداشته و تداوم اين  وضع  آثار بسيار مخربي  را بر اقتصاد اين  كشور وارد خواهد كرد.
اين  پژوهش  نشان  مي دهد كه  استانداردهاي  حمل  ونقل  در انگليس  به  مراتب  ازبقيه  كشورهاي  اروپايي  پايين تر بوده  و موجب  فرار سرمايه هاي  خارجي  از اين كشور مي شود.
در اين  گزارش  مشكلات  حمل  و نقل  انگليس  در مقايسه  با ديگر مناطق  اروپادر چهار بخش  هزينه ، ترافيك ، ايمني  و قابل  اعتمادبودن  مورد بررسي  قرارگرفته  است .
براي  نمونه  هزينه  حمل  بار و كالا با وسايل  نقليه سنگين  زميني  در انگليس از همه  كشورهاي  اروپايي  بالاتر بوده  و حدود دو برابر هلند است .
با اين  حال هلند تنها كشور اروپايي  است  كه  راه آهن  آن از انگليس  نيز كمتر قابل  اعتماداست .
درحالي  كه  ضريب  مطمئن  بودن  سيستم  حمل  ونقل  در انگليس  تنها ۸۳ درصداست ، اين  ضريب  در فرانسه  و آلمان  ۹۱ و در آمريكا ۹۳ درصد مي باشد.
از نظر ترافيك  و شلوغي  نيز وضع  سيستمهاي  حمل  ونقل  انگليس  در مقايسه  باديگر كشورهاي  اروپايي  قابل  دفاع  نيست .
به  دليل  دارابودن  سيستمهاي  مدرنترو زيرسازيهاي  اساسي تر در فرانسه  و انگليس  ترافيك  در اين  دو كشور كمتربوده  و هزينه هاي  حمل  ونقل  نيز پايين تر است .
در شرايطي  كه  انگليس  در طول  ۳۰ سال  اخير وسعت  شبكه  بزرگراههاي  خود رادو برابر افزايش  داده ، اين  افزايش  در مدت  مشابه  در فرانسه  چهار برابربوده  است .
از سوي  ديگر بيست  درصد از رانندگان  انگليسي  با مشكل  ترافيك  و راه بندان مواجه  هستند، درحالي  كه  اين  ميزان  در فرانسه  تنها هفت  درصد و در آلمان فقط چهار درصد است .
اين  گزارش  همچنين  تأكيد دارد كه  به  دليل  افزايش  مراجعات  و ركودگسترش ، ظرفيت  بنادر انگليس  در سه  تا پنج  سال  آينده  تكميل  خواهد شد و درصورت  عدم  اتخاذ تصميمي  سريع  سيستم  حمل  ونقل  اين  كشور بزودي  دچار بحراني جدي  خواهد شد.
در اين  ميان  فرودگاه  هيثرو كه  به  حجم  بالاي  تردد خود در سطح  جهان  مفتخراست  تنها فرودگاه  بين المللي  در سطح  اروپا است  كه  طي  ده  سال  اخير از تعدادمسيرهاي  پروازي  خود كاسته  است .با اين  همه  يكي  از موارد قابل  اتكاي  راههاي  زميني  انگليس  كمبود نسبي ميزان  تصادفات  و تلفات  در آنها است .
براساس  آمارهاي  موجود ميزان  نسبي مرگ  و مير ناشي  از سوانح  در جاده هاي  انگليس  از همه  كشورهاي  اروپا وهمچنين  آمريكا كمتر است .
به  گفته  جان  كريدلند معاون  سي .بي .آي ، بدون  سرمايه گذاري  اساسي به  خصوص در زمينه  بهبود وضع  جاده ها و راه آهن  سرمايه گذاريهاي  خارجي  در انگليس بزودي  متوقف  خواهد شد.وي  سرعت  رشد و توسعه  بخشهاي  مختلف  حمل  ونقل  در انگليس  را به  طرزدردناكي  كند ترسيم  كرد و از دولت  انگليس  خواست  تا بر ميزان  سرمايه گذاري ‎/۹ ۱۳ ميليارد پوندي  خود در اين باره  بيفزايد.
كريدلند تأكيد كرد: وجود يك  سيستم  شبكه  حمل  ونقل  مدرن  و كارآمد براي هر اقتصاد سالمي  ضروري  است  و هيچ  راهي  به  جز سرمايه گذاري  بيشتر  و تحكيم  زيرساختهاي  حمل  و نقل  انگليس  تا سال  ۲۰۱۰ وجود ندارد.

كشتي ايران - پيروزي تحويل ايران شد
نخستين كشتي باري سفارشي به نام ايران پيروزي تحويل ايران شد.
به گزارش خبرگزاري كار ايران، يك كارخانه كشتي سازي در شمال آلمان اولين كشتي از شش فروند كشتي سفارش شده از سوي ايران را به سازمان كشتيراني ايران تحويل داد.
در مراسم تحويل اين كشتي كه قرار است به زودي در مسير خليج فارس و اروپاي غربي تردد كنند ، علي اشرف افخمي ،رئيس سازمان كشتيراني كشورمان حضور داشت.
بنابر اين گزارش كارهاي ساختماني دومين كشتي از اين نوع رو به پايان است و احتمالا حدود دو ماه ديگر به ايران تحويل داده مي شود. اين كشتيها قادرند حدود ۳۴ هزار تن كالا را در مسير ياد شده جابجا كنند.
سخنگوي دو كارخانه اي كه ساخت شش كشتي باري ايران را به عهده دارد گفت: چهار كشتي باقي مانده تا اواسط سال آينده به ايران تحويل مي شود. گفتني است. پس از امضاي پيمان سرمايه گذاري و حمايت از سرمايه گذاران ميان ايران و آلمان در دو سال پيش، راه گسترش همكاريهاي بازرگاني ميان دو كشور هموارتر شد.

حمل و نقل
آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
بازار
بازرگاني
بانك و بورس
بين الملل
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بازار  |  بازرگاني  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  حمل و نقل  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |