سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۲۱۵
گوناگون
Front Page

آيا حقوق دريافتي سربازان، پاسخگوي مخارج آنان هست؟
سربازان هم خرج دارند
هر شهروندي يك دوره از زندگي خويش را به عنوان بخش فراموش نشدني در طاقچه خاطرات خود به يادگار دارد. براي اكثر مردان دوران خدمت سربازي فراموش نشدني ترين و خاطره انگيزترين دوران زندگي محسوب مي شود كه به دليل وجود برخي ويژگي هاي منحصر به فرد براي آنها جاودانه است.
000362.jpg
مسعود حقيقي 
شبهاي آسايشگاه، جمع هاي دوستانه، مشكلا تي كه اكثراً شيريني خاصي دارند، تلخي هايي كه آنها را باسختي هاي زندگي آشنا و آبديده كرده است، شيطنت ها، جسارتها و... همه براي مردان خاطراتي است كه اعتقاد دارند هيچگاه فراموش نخواهد شد و براي هميشه در ناخودآگاه ذهن آنها باقي مي ماند.
گزارش حاضر تجسم برخي از مشكلا تي است كه امروزه سربازان آنها را تحمل مي كنند. گرچه نگرش به دوران خدمت سربازي از هر جهتي مي تواند جذاب باشد ولي سعي كرده ايم در اين گزارش بيشتر به بررسي مسائل و مشكلا ت مالي بپردازيم. نوشته اي كه مي خوانيد ماحصل گفتگوي خبرنگار بازارچه با چند سرباز است.
ستاره هاي روي دوش او حاكي از گذران دوران دانشگاه است. خودش مي گويد: اين ستاره ها ماحصل دوره اي است كه فهميديم هيچ نمي دانيم و شايد اين وجه تمايز دانشگاهيان و تحصيلكرده ها با ديگران باشد. لباسهاي اتوخورده و تميز او، كفشهاي واكس زده و موهاي كوتاه  وي مانع از اين نمي شود كه از مشكلا ت مالي صحبت نكند: حقوق سربازي خيلي كم است، در حقيقت پولي كه ما بابت سربازي دريافت مي كنيم حتي تأمين كننده هزينه اياب و ذهاب ماهانه ما نيز نمي شود. متأسفانه سرويسهاي پادگان نيز به نحوي است كه نمي توانيم از آنها استفاده كنيم. همين عاملي مي شود تا من كه مجبورم از غربي ترين نقطه تهران به شرقي ترين نقطه اين شهر بروم، در روز چيزي در حدود هزار تومان هزينه كنم، آن هم فقط هزينه اياب و ذهاب. حال شما ۲۰۰، ۳۰۰ تومان هم هزينه هاي ديگر را در نظر بگيريد آن موقع متوجه خواهيد شد كه تفاوت بزرگي بين حقوق دريافتي ما با هزينه هاي ماهانه وجود دارد. وي گرچه از لحاظ كميت غذاي پادگان را بسيار مناسب مي داند ولي معتقد است: كيفيت چندان بالا  نيست، در دوران آموزشي دندان يكي از بچه ها به دليل وجود سنگ در برنج شكست. از آن پس ما سعي مي كرديم هنگام خوردن بيشتر دقت كنيم تا مشكلي پيش نيايد.<
نفر دومي كه با او همصحبت مي شويم ديپلمه است و گروهبان. لهجه اش به شيرازيها مي خورد ولي خودش مي گويد:>بچه مرودشت  استان فارس هستم، اما شيرازي نيستم.< او هزينه اياب و ذهاب ندارد و اقامت در آسايشگاه نيز باعث نمي شود تا از مشكلا ت مالي ننالد: >خودتان مي دانيد كه حضور در شهري مثل تهران چه هزينه هنگفتي به دنبال دارد، من سعي مي كنم زياد از پادگان خارج نشوم ولي خروج هفته اي دو بار هم چيزي در حدود سه هزار تومان هزينه دارد. نمي شود هميشه درون يك مجموعه ماند، چون خسته كننده مي شود. مجبوريم هفته اي يك بار براي گردش از پادگان خارج شويم. اگر بخواهيم يك آبميوه بخوريم و چند جا براي گردش برويم، هزينه بسيار بالا يي را در بر مي گيرد. حقوق دريافتي ما هم كم است و مجبوريم خرج هفتگي خودمان را از خانواده  دريافت كنيم. طبيعي است پدران ما هم از چنان وضعيت مالي مناسبي برخوردار نيستند كه بتوانند ما را به خوبي تأمين كنند، ولي با تمام مشكلا تش دوران خوبي است و ما هم مثل بقيه بايد به خدمت آمده و لباس نظام را بر تن كنيم.
وقتي به پارك مي رويد يا در خيابان قدم مي زنيد، حتماً چند تن از سربازان را در كنار هم مي بينيد، اكثر آنها شهرستاني هستند و چند صباحي ميهمان شهر ما شده اند. برخي وقتها اين جوانان حافظ امنيت، از برخوردهاي شهروندان دلگير مي شوند. پارك لاله يكي از پارك هايي است كه اين جوانان آنجا را براي تغيير آب و هوا و تفريح انتخاب مي كنند. سه تن از سربازان در كنار استخر پارك نشسته اند و مشغول صحبت هستند. علي، رضا و جلا ل هر سه اصفهاني هستند و با لهجه شيرين اصفهاني صحبت مي كنند. علي مي گويد: ۳ ماه از خدمتم باقي مانده است، در اين ۱۸ ماه خيلي چيزها ياد گرفته ام، مخصوصاً اين كه در غربت چگونه خودم را با شرايط وفق دهم. با اينكه تقريباً هميشه با مشكلا ت مالي دست و پنجه نرم كرده ام ولي با اين همه ياد گرفته ام چگونه هزينه كنم تا دچار مشكل نشوم. رضا تازه ۵ ماه است وارد نظام شده. شايد به همين دليل هم باشد كه از برخي شرايط بيشتر از بقيه گله مي كند: در تهران جوري با ما برخورد مي كنند كه گويي اجنبي هستيم، وقتي لباس سربازي را تن ما مي بينند از ما فاصله مي گيرند، نگاههايشان غريب است و غيرقابل تحمل، لطفاً بنويسيد >ما هم ايراني هستيم، بچه  اين آب و خاك، بچه خود شما، مگر خودتان سربازي نرفته ايد؟ پس چرا با ما بد برخورد مي كنيد؟<
جلا ل كه كم حرف تر است مي گويد: ۱۳ ماه خدمت كرده ام ولي متأسفانه شرايطي پيش آمده كه از تهراني ها دلگير شدم به قول رضا برخوردهايشان مال عهد قجر است، البته اين دوران هم تمام مي شود. ولي چقدر خوب بود پايتخت نشينان در برخوردهاي خودشان تجديد نظر مي كردند. در عين حال من موضوع را تعميم نمي دهم، همه بدبرخورد نمي كنند، خيلي اتفاق افتاده تهراني ها ما را شرمنده كرده اند ولي خب، برخوردهاي بد هم بوده كه خيلي اذيتمان كرده است.
علي در تأييد حرف هاي جلا ل مي گويد: خوشبختانه از وقتي فروش خدمت سربازي را برداشته اند همه جوانان ملزم هستند لباس نظام را بپوشند، پس بايد بدانند كه ممكن است روزي با خودشان هم چنين برخوردهايي صورت گيرد.
رضا وقتي با سو‡ال ما كه مي پرسيم: هر ماه چقدر هزينه مي كنيد؟ مواجه مي شود خيلي سريع پاسخ مي دهد: چيزي حدود ۶۰ هزار تومان، اكثراً هم بيرون پادگان خرج مي كنيم. ما زياد بيرون ميآييم و طبيعي است كه خرجمان زياد باشد البته خانواده مان گلا يه اي ندارند چون بايد اين دوران را سپري كنيم.
جلا ل مي گويد: من با اينكه سعي مي كنم خيلي صرفه جويي كنم ولي باز هم در حدود ۵۰ هزار تومان از خانواده مي گيرم. البته فكر نمي كنم با توجه به گراني در تهران اين مبلغ ولخرجي باشد، ولي سعي مي كنم با همين مبلغ كم خوش بگذرانم. علي نيز مي گويد: من چون با كامپيوتر آشنايي زيادي دارم و طراحي هم مي كنم به همين دليل سه روز در هفته، بعدازظهرها در يك شركت كار مي كنم و درآمد دارم، طبيعي هم هست كه خرجم بيشتر شود ولي سعي مي كنم با درآمدم متناسب باشد.
در گوشه ديگري از پارك لا له دو سروان كه بر روي اتيكت آنها درج شده ليسانس وظيفه، مشغول صحبت هستند. در كنارشان مي نشينم و با آنها همصبحت مي شوم مجتبي مي گويد: >بچه مشهد هستم، ۸ ماه است كه خدمت مي كنم، بد نبوده ولي خب خدمت است ديگر.< آيدين هم مي گويد: >بچه تبريز هستم، ۱۶ ماه خدمت كرده ام، اين دوران سخت بوده ولي بد نگذشته است.<
وقتي از آيدين در مورد مسائل مالي مي پرسم مي گويد: >آقا! نپرس كه دلم خونه، حقوق سربازي كه كم است درآمد چنداني هم كه نداريم، البته من بعدازظهر جايي كار مي كنم ولي باز هم مشكلا ت مالي گريبان ما را گرفته است، چه مي شود كرد بايد ساخت ديگر.<
مجتبي مي گويد:> ناهار را در پادگان مي خوريم ولي هميشه شام بيرون هستيم، چون نمي توانيم سر وقت برگرديم. شما مي دانيد كه قيمت يك ساندويچ معمولي در تهران چقدر بالا  است؟ وقتي هم كه سرباز مي بينند... بگذريم، در هر صورت كاش خدمت را مثل چند سال قبل مي فروختند و درآمد ناشي از آن را به حقوق كساني كه خدمت مي كنند و توانايي مالي ندارند اضافه مي كردند. آن وقت قطعاً هم احساس مسئوليت سربازان بيشتر مي شد و هم اين همه مشكل مالي براي آنها پيش نميآمد.<
به هر حال خدمت سربازي وظيفه همه جوانان است و تقريباً اكثر پسران لباس خاكي رنگ سربازي را بر تن مي كنند. ولي آيا اين دوران مي تواند براي  آنها تجربه پرباري باشد؟ به نظر مي رسد استفاده مفيد از توانايي جوانان و سوق دادن آنها به سمت سازندگي بتواند بخش اعظمي از مشكلا ت جامعه را حل كند.
آخرين خبرها حاكي از عزم نمايندگان مجلس براي كاهش مدت خدمت سربازي از ۲۱ ماه به ۱۸ ماه است. اگرچه اين حركت مي تواند يك اقدام اصولي تلقي شود، ولي ضروري است سربازان هم در مسير آموزش، اعم از نظامي و غير نظامي باشند و هم زمينه اي فراهم شود كه آنها پس از پايان دوران سربازي دغدغه اي از بابت شغل مناسب نداشته باشند. قطعاً آموزش هاي اصولي و فراگيري حرفه هاي جديد در اين دوران مي تواند عاملي باشد در داشتن جامعه اي رو به جلو و ترقي. اميد است تنها دغدغه نمايندگان مردم كاهش طول دوران خدمت نباشد بلكه مقدمات اشتغال براي پس از اين دوران نيز مهيا شود.

مدير اداره نشر اسكناس  و خزانه بانك مركزي
انتشار اسكناس هاي با ارزش بالا، تأثير بر تورم ندارد
كارت اعتباري بايد هرچه سريعتر به وسيله اداره نظارت برعمكلرد بانك ها در بازار پولي ايران رواج پيدا كند.
جلال جليليان، مدير اداره نشر اسكناس و خزانه بانك مركزي، در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، در خصوص صدور مجوز انتشار اسكناس هاي ۵ و ۱۰ هزار توماني گفت: طبق قانون پولي و بانكي، مجوز انتشار اسكناس ها به وسيله وزير اقتصادي و دارايي صادر مي شود. وزير نيز صدور مجوز اسكناس هاي ۵ و ۱۰ هزار توماني را منوط به انتشار اسكناس ۲ هزار توماني و روشن شدن اثرات آن دانسته است.
وي با بيان اين كه بانك مركزي معتقد است، چاپ و انتشار اسكناس درشت اثري بر تورم ندارد افزود: تورم را عرضه و تقاضاي بازار ايجاد مي كند و اين در حالي است كه اسكناس تنها وسيله پرداخت و تسهيل مبادلات مردم با حجم پولي پائين است.
جليليان، افزايش نقدينگي را از عوامل موثر در ايجاد تورم دانست و افزود:> چاپ اسكناس بخش كوچكي از نقدينگي را تشكيل مي دهد و در مبادلات مردم تسهيل ايجاد مي كند.افزايش نقدينگي مي تواند افزايش تورم داشته باشد ولي چاپ اسكناس بخش كوچكي از نقدينگي است. نقدينگي در جامعه وجود دارد. يعني سپرده جايي وجود دارد و مي توان آن را تبديل به اسكناس كرد. همان را نيز مي توان با يك برگ چك تبديل به خريد و تقاضا كرد.
وي گفت: چاپ اسكناس درشت اثر تورمي ندارد، ولي مي تواند آثار رواني كوتاه مدت روي مردم داشته باشد. در عين اينكه اين مسئله اثري نيز روي ارزش پولي كشور نخواهد داشت.
مدير اداره نشر و چاپ اسكناس و خزانه بانك مركزي، وجود >ايران چك< و >چك پول< در چرخه پولي كشور را باعث ايجاد تورم ندانست و تأكيد كرد:> چك پول ها با پول ملي متفاوت هستند و تنها يكبار مورد استفاده قرار مي گيرند. اين در حالي است كه حداقل عمر اسكناس در ايران، ۵ سال است.
وي هزينه چاپ اسكناس يك هزار توماني را ۲۴۸ ريال ذكر كرد و اظهارداشت: طبق قانون پولي و بانكي كشور، معادل ۱۰۰ درصد ارزش اسمي اسكناس هايي كه توسط بانك مركزي منتشر مي شود بايد پشتوانه تامين كرد و در اختيار هيأت نظارت بر اندوخته اسكناس قرارداد.

افت تحصيلي
افزايش هزينه كلا سهاي كمك درسي
حدود ۵۰ درصد از دانش آموزان پسر سال سوم دبيرستان تهران كه در رشته علوم انساني مشغول تحصيل هستند، در خردادماه تجديد و براي كسب نمره قبولي در امتحانات شهريورماه شركت كرده اند.
ليلا  عظيمي 
پژوهشگران پس از بررسي نتايج آزمون هاي برگزار شده در خرداد ماه دريافته اند در رشته رياضي، ميانگين قبولي دختران ۴۵/۹۴ و پسران ۴۶/۸۴ درصد، رشته تجربي، ميانگين قبولي دختران ۳۹/۸۷ و پسران ۷۹ درصد بوده؛ اما در رشته علوم انساني تنها نيمي از دانش آموزان قادر به پشت سر نهادن سد امتحانات خردادماه شده اند. همين امر سبب شده تا خانواده هاي دانش آموزان با پناه جستن به كلا سهاي خصوصي و تقويتي، درصدد رفع كاستي ها برآيند كه بالطبع هزينه هاي هنگفتي را براي ايشان درپي داشته است.
كارشناسان مهم ترين علل افت تحصيلي دانش پژوهان رشته علوم انساني را بي توجهي آموزش و پرورش، عدم شايسته  انگاري جامعه و فقدان هنرستان هاي فني و حرفه اي و كاردانش متناسب با نيازهاي دانش آموزان عنوان مي كنند.
در شرايطي كه بسياري با ارجحيت دادن رشته هاي رياضي و تجربي، از اهميت علوم انساني مي كاهند و آن را مختص افرادي مي دانند كه راه به ديگر رشته ها نجسته اند، متصديان آموزش و پرورش نيز هيچ گاه در صدد رفع اين انديشه هاي نابه جا و ايجاد آگاهي لا زم در خانواده ها برنيامده اند.
از ديگر سو عدم ايجاد هنرستان هاي فني و حرفه اي يا كار دانش متناسب با نياز جامعه و بالا  بودن هزينه تحصيل در رشته هاي فني و حرفه اي و ناتواني خانواده ها در پرداخت هزينه بالا ي اين قبيل رشته هاي تحصيلي سبب مي شود بسياري از دانش آموزان به تحصيل در رشته علوم انساني روي آورند كه فقدان انگيزه لا زم براي درس خواندن در اين رشته افت تحصيلي قابل توجهي را در پي دارد. اين نزول نه تنها براي آموزش و پرورش - كه ناچار است براي تحصيل هر دانش آموز متحمل هزينه هاي گزافي شود - دردسرساز است كه براي خانواده ها نيز، تقبل هزينه دوباره براي تعليم در پايه اي يكسان،دغدغه ساز است و در پايان فارغ التحصيلا ن بسياري روانه بازاركار مي شوند كه نه مدرك تحصيلي آنها چندان كارگشاست و نه با حرفه اي خاص، آشنا هستند.
شايد توسعه هنرستان ها و بهره جستن از رشته هايي نظير علوم اجتماعي، ارتباطات، روانشناسي، مديريت، حسابداري در اين مراكز آموزشي و اقبال بسياري براي فرا گرفتن اين دست علوم ، نه تنها كاهش افت تحصيلي و كاسته شدن هزينه هاي خانواده را در پي داشته باشدكه كاراتر شدن جوانان را سبب شود. بي ترديد افرادي كه پس از فراغت از تحصيل روانه بازار كار مي شوند، در صورت آگاهي از فني بسزا، ساده تر قادر به يافتن كار و تامين هزينه هاي خود خواهند بود.
در حال حاضر افت تحصيلي دانش آموزان نزديك به يك هزار ميليارد ريال هزينه براي خانواده ها و دولت در برداشته است.
تدبيري ساده 
از ديگر راه هايي كه براي كاهش اين رقم هنگفت ذكر مي شود، مشاركت صحيح و مستمر والدين دانش آموزان در انجمن اوليا و مربيان و آشنا كردن خانواده ها به حضور مؤثر در اجراي برنامه هايي است كه مديران مدارس تدبير مي كنند. خيلي از ايشان، اين انجمن ها را تنها گردهمايي براي بيان جنبه هاي مالي اهداف مدارس ارزيابي مي كنند؛ اما عدم حضور آنان در چنين جلساتي كه در پي ديدگاه غلط آنان است بر افت تحصيلي فرزندان تأثيري مستقيم دارد. مشاركت آگاهانه، هدفمند و متقابل اوليا و مربيان، آگاهي مداوم والدين از آموزه هاي فرزندان را سبب مي شود كه پيامد آن رشد آموزش كودكان و نوجوانان و كاهش هزينه ها را در بر دارد.

اسكناس دو هزار توماني
نيازهايي كه پا برجا مي مانند
كارشناسان معتقدند با در نظرگرفتن افزايش تورم ساليانه و تغيير نقدينگي كشور، چاپ اسكناس هاي دو و پنج هزار توماني به هيچ وجه پاسخگوي نياز بازار نخواهد بود. آنها بر اين باورند كه با وجود صرف هزينه هاي بسيار از جانب بانك مركزي- كه طبعاً بار آن بر دوش تك تك افراد جامعه خواهد بود- بهتر است اسكناس  هاي چاپ شده ارزشي بيش از ده هزار تومان داشته باشند. اما پرسش اينحا است: چاپ اسكناس هايي با ارزش بالا تر كه بالطبع كاهش ارزش پول و پيامد آن افزايش قيمت تمامي اجناس را سبب خواهد شد، اصولا ً منطقي است؟ و آيا راهكارهايي براي مبارزه با تورم ناشي از آن انديشيده شده است؟ به راستي در چنين شرايط اقتصادي خانواده ها چه خواهند كرد؟ و چگونه خواهند توانست در قبال افزايش نا به هنگام بهاي تمامي كالا ها، شرايط زيستي خود را نه در رفاه كامل، كه در سطحي متوسط نگاه دارند؟ آيا دولت در قبال چاپ اسكناس هاي با ارزش افزون تر، بالا  بردن حقوق كارمندان در مقياسي متعادل با نرخ تورم را نيز پي خواهد گرفت؟
از ديگر سو، با افزايش بهاي يك اسكناس، افراد در مقطعي كوتاه به دليل مقياس هاي روانشناختي، در خرج آن احتياط عمل بيشتري مي ورزند كه در گذر زمان به دست فراموشي سپرده مي شود و اسكناس هاي بعدي نيز راهي را مي پيمايد كه هزار توماني طي كرد و اكنون به عنوان والا ترين اسكناس رايج در ايران، از ارزش چنداني برخوردار نيست.
به هر روي شايد برخي حربه ها بسيار كاراتر از چاپ اسكناس و تحمل پيامدهاي آن باشند.
رواج هر چه بيشتر چك پول ها -كه به تدريج جايگاه خود را نزد مردم از دست مي دهند- و به كار گرفتن سياست هاي مناسب و كلي حمايت از آن، مي تواند سياقي مناسب براي جلوگيري از افزايش نرخ تورم و وارد آمدن فشار مالي گزاف تر بر خانواده ها باشد.
از منظري ديگر، ايران يكي از معدود كشورهايي است كه هنوز بهره جستن از كارت اعتباري در آن روالي عادي نيافته است. با سود جستن از سيستم كارت اعتباري- كه در تمامي كشورهاي پيشرفته دنيا متداول است -نيز مي توان دست كم شرايط بهبود اوضاع مالي خانواده ها- هر چند اندك و بهروزي ايشان را فراهم آورد، چه، در آن صورت ديگر دولت براي گريز از مشكلا ت كنوني ناچار به چاپ بي رويه اسكناس هاي جور و اجور و هزينه تراشي براي اقشار كم درآمد نخواهد بود.

آيينه تصوير
000376.jpg

تمرينات دشوار و مستمر آتش نشانان. پس از گذشت بيش از دو سال از حوادث يازده سپتامبر، هنوز هراس از بروز حوادث مشابه بسياري از كشورهاي جهان را در برگرفته. از اين رو هراز چند گاهي، مأموران پليس، آتش نشانان، گروههاي پزشكي و ديگر گروه هاي ويژه به برگزاري تمرينات خاصي جهت مقابله با اين دست حملا ت احتمالي مي پردازند. اگرچه كارشناسان معتقدند ميزان آمادگي و هماهنگي گروهها، هنوز آن چنان نيست كه قادر باشند رويدادهاي حملاتي به وسعت و شدت آنچه در يازدهم سپتامبر روي داد را به خوبي مهار كنند.
000380.jpg

كارگران در حال مسدود ساختن اطراف رودخانه زرد در چين هستند. گاه به گاه با ريزش باران هاي سيل آسا و طغيان رودخانه ها در چين، برخي شهرها و روستاهاي اين كشور پهناور و پرجمعيت در معرض سيل هاي ويرانگري قرار مي گيرند كه خسارات مالي و جاني فراواني را در پي دارند. متعاقب چنين حوادثي و با آسيب رسيدن به خانه هاي بسيار، خيلي از خانواده ها ناگزير به ترك كاشانه خود مي شوند و بسيارند كشاورزاني كه حاصل يك سال تلا ش خود را در اثر چنين سيل هايي بر باد رفته مي بينند. از اين رو دولت از هم اكنون اقدام به ايجاد سيل بندهايي كرده تا از بروز فاجعه پيشگيري كند.
000378.jpg

بسياري از ثروتمندان جهان، برزيل را براي سكني گزيدن انتخاب مي كنند، چه، آب و هواي آن مورد پسند همه است و جاذبه هاي فراواني براي ارضاي حس كنجكاوي هنر دوستان و دلبستگان
طبيعت دارد؛ اما آنچه ريودوژانيرو را از ديگر شهرهاي برزيل متمايز ساخته، مجسمه غول آسا و زيباي حضرت مسيح(ع) است كه بر بلنداي شهر خودنمايي مي كند و همواره جهانگردان بسياري را براي تماشاي آن به آمريكاي لا تين مي كشاند اين مجسمه در تلا‡لوي نور آبي، فضايي رويايي را خلق كرده است.
000382.jpg

بيماري آسم، يكي از پررنج ترين عارضه ها است كه گاهي اوقات مبتلا يان خود را به كام مرگ مي كشاند. صرف هزينه هاي بسيار براي درمان آسم و مبتلا يان در سراسر گيتي، همواره محققان را به يافتن راه هاي جديدي براي درمان آن واداشته است. اما در هند، سرزميني كه فقر و بيماري در آن ريشه دوانيده، نوعي دارو براي مداواي آسم به كار برده مي شود كه ظاهراً شفابخش نيز هست. آميزه اي از معجون سري و روغن ماهي كه توسط هندي ها استفاده مي شود، تا به حال براي بهبود اين عارضه مفيد بوده است.

ده پرسش روز
زن متأهل غيرشاغل
000386.jpg
سن: ۳۰ سال 
۱-چند سال است ازدواج كرده ايد و چند فرزند داريد؟
۱۶ سال و ۲ فرزند.
۲-چه احساسي در مورد زناني كه كار مي كنند داريد؟
احساس خاصي ندارم، من ترجيح مي دهم بيشتر وقتم را با كودكانم بگذرانم.
۳-در چه زمينه اي اسراف مي كنيد و در چه زمينه هايي محافظه كارانه خرج مي كنيد؟
سعي مي كنم تا آنجا كه امكان دارد اسراف نكنم و بيش از حد محافظه كار نباشم چون زندگيم شكل يكنواختي مي گيرد.
۴-فكر مي كنيد هزينه مربوط به فرزندان بيشتر است يا والدين؟
مطمئناً هزينهِ فرزندان.
۵-هزينه پوشاك شما بيشتر است يا همسرتان؟
تقريباً يكسان است.
۶-ماهيانه چقدر صرف خريدن هديه براي نزديكان خود مي كنيد؟
در حد توانم.
۷-اگر پيشنهاد كاري با حقوق ماهيانه دويست هزار تومان در يك دفتر ارائه شود مي پذيريد؟
نمي دانم شايد هم قبول كردم، ولي بيشتر از هر چيزي به آينده فرزندانم فكر مي كنم.
۸-اگر درآمد همسرتان دو برابر شود چه مي كنيد؟
صرف كمك به نيازمندان مي كنم.
۹-اگر پنج ميليون تومان به دست آوريد آن را چگونه خرج مي كنيد؟
۲ ميليون آن را براي روز مبادا پس انداز مي كنم و مابقي را خرج نيازهاي بچه هايم مي كنم.
۱۰-اگر به روزهاي اول ازدواج باز گرديد چه برنامه هاي مالي را رعايت مي كنيد؟
دوست ندارم برگردم ولي اگر برگشتم هيچ برنامه خاصي ندارم چون تابه  حال مشكل خاص مالي نداشته ام.

پرسشهايي كه  هرگز از خود نپرسيده ايد
چگونه يك قلب شكسته را التيام مي بخشيد؟
با تكرار اعمالي كه شما را به تدريج از خاطره ها دور كند.
به رستورانهاي گرانقيمت برويد و شام بخوريد، به هنگام غروب در پارك قدم بزنيد و تفريح را فراموش نكنيد. اصلا ً نگران نباشيد، شما ارزشش را داريد.
واقعاً هيچ چيز نمي تواند جايگزين احساس از دست رفته شما باشد. زمان كمك بزرگي براي شما است. با دوستانتان تفريح كنيد و به آينده درخشاني چشم بدوزيد كه انتظار شما را مي كشد.
اصلا ً نگران نباشيد، ممكن است يك نفر ديگر نيز بر سر راه سرنوشت شما نشسته باشد.
صداي تلويزيون يا ضبط را زياد كنيد و همزمان با آن، با صداي بلند شروع به خواندن كنيد. آرام آرام به چيزهاي بهتري فكر كنيد و به ياد بياوريد هنوز قبض هاي جريمه را نپرداخته ايد!
تمام اشتباهات، خطاها و تصورهاي او را به ياد بياوريد. آنها را بزرگ كنيد و از دست او عصباني شويد. بعد فكر كنيد با اين رويه هرگز با او به جايي نمي رسيده ايد، خب دنبال فردي با اخلا ق متضاد بگرديد. اين شيوه كاملا ً كارآمد است، من امتحان كرده ام!
اول مطمئن شويد دفعه بعد كه قلبتان را به كسي داديد، آن را براي هميشه نگاه خواهد داشت.
به سادگي. با زمان، دوستان، بيرون رفتن، تفريح و البته يك گريه پر سر و صدا و طولا ني!
وقتي از فرانك سيناترا در اين مورد پرسيدند گفت: >فهميده ام گوش دادن به نوارهايم كمكم مي كند.<
شايد زمان به ياريتان بيايد، البته اگر قبل از آن، از ناراحتي و آشفتگي بيمار نشده باشيد.

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
000088.jpg
اين قيمت ها را از كجا ميآوريد
در حالي كه شركت پارس خزر فقط ۲ نوع اتو توليد مي كند، شما براي ۹ مدل كه هفت نوع آن وجود خارجي ندارد ارائه قيمت مي كنيد. لطفاً اگر نمي گوئيد كه اتوي كف سراميك مدل ۳۲۰۰ را از كجا تهيه كنم،حداقل بفرمائيد اين قيمت ها را از كجا ميآوريد؟محمد رضايي سعادت 
بازارچه: قيمت هاي مندرج در جداول قيمت، مستقيما از خود توليدكنندگان دريافت و ارائه مي گردد. اما بد نيست شركت محترم پارس خزر طي جوابيه اي در خصوص ضعف احتمالي در بخش توزيع محصولا ت، توضيح دهد.
پاسخ روابط عمومي شركت مخابرات ايران 
در پاسخ مطلب مورخ ۲۹/۷/۸۲ در بازارچه با عنوان >تكليف موبايل هاي ثبت نامي چه شد< اظهار مي دارد: همان طور كه در جرايد نيز اعلا م گشته از روز چهارشنبه ۳۰/۷/۸۲ واگذاري ۲۷۵ هزار سيم كارت شامل ۱۷ اولويت در تهران و ساير استان هاي كشور آغاز شده است. بابت تأخير در واگذاري سيم كارت ها، خسارت نيز پرداخت خواهد شد.
مدير كل دفتر روابط عمومي 
سحري دلپذير با چراغ علا ءالدين 
شهرك نسيم شهر واقع در جاده ساوه، فاقد گاز شهري است. از سوي ديگر كپسول هاي گاز پس از هر دوره يك ماهه با قيمت بيشتري ارائه مي شوند. اين مسأله باعث شده تا بسياري از خانواده ها با فرا رسيدن ماه رمضان براي طبخ غذاي سحري و افطار، به چراغ هاي علا ءالدين قديمي روي بياورند.نصيري، ساكن نسيم شهر
كدام صحيح است؟
در شماره پنج شنبه هشتم آبان بازارچه قيمت بليت هواپيما بين شيراز - تهران را ۱۴۵۰۰ تومان اعلا م كرده ايد. براي تهيه بليت به ايران اير رفتيم گفتند قيمت ۲۳۳۰۰ تومان است. شماره تلفن فردي كه در فرودگاه قيمت را اعلا م كرد ۶۰۳۱۳۰۷ مي باشد. كدام نرخ واقعي و صحيح است؟محمد مشاط - مسافر شيراز
كاميون هاي ۶ تني با اضافه وزن!
يك دستگاه كاميون با نام بادسان از شركت سايپا خريداري كردم كه در تمام مدارك، ظرفيت آن ۶ تن درج گرديده است. اما چندي پيش پليس راه، كاميون را متوقف كرد و پس از جريمه كردن گفت: ظرفيت آن يك تن است. تماس هاي من با نمايندگي هاي سايپا براي كسب تكليف به هيچ جايي نرسيده و در حقيقت اصلا ً كسي جوابگوي من نيست. نمي دانم سايپا را مقصر بدانم كه جوابگوي من نيست يا پليس راه را كه ظرفيت يك كاميون را كمتر از نيسان وانت مي پندارد!محمد حسين عصري
سنگ و پاي لنگ
از قديم گفته اند هر چه سنگ است به پاي لنگ است. حكايت ما ساكنان منطقه ۱۲ تهران است كه هر گاه قرار است حفاري در معابر صورت گيرد، تنها در فصل بارندگي نوبت منطقه ۱۲ مي شود و گل و لا ي ناشي از آن همواره باعث رنج و عذاب است. به تازگي شروع به كندن معابر براي فاضلا ب كرده اند كه بعيد نيست تا آخر زمستان طول بكشد. اطالتي- منطقه ۱۲
تبليغات بي فايده 
اصولا  وقتي يك محصول به مقدار زياد توليد و توزيع مي شود اما خريداري پيدا نمي كند صاحبان آن تجارت ، به فكر تبليغات مي افتند تا مشكل خود را حل كنند . اما آنچه در تبليغ روز افزون شير و ساير فرآورده هاي آن در تلويزيون عجيب مي نمايد اين است كه مردم هميشه براي تهيه آن با كمبود مواجه بوده اند . همه ما مي دانيم فرزندانمان براي رشد كامل و بهينه به شير احتياج دارند و اصلا  اين ماده غذائي نيازي به تبليغ ندارد چون نخستين غذاي تمام انسانهاست .اي كاش مسئولا ن امور ، به جاي صرف هزينه هاي هنگفت اين تبليغات ، قدري در جهت بهينه ساختن توزيع عادلا نه و رفع كمبود ها مي كوشيدند . محسني
فايده نداشت 
اعتراضات مردم در مورد برچسب هاي تبليغاتي روي در و ديوار منازل و درج آنها در روزنامه ها تا به حال هيچ فايده اي نداشته است. هر روز كه از منزل خارج مي شويم مي بينيم بر تعداد اين برچسب ها افزوده شده است. شوراي شهر و شهرداري هر چه سريعتر بايد نسبت به رفع اين معضل اقدام كنند. پيشنهاد من اين است كه تلفن شركتهاي متخلف، مسدود شده و مورد پيگرد قانوني قرار گيرند. اسماعيلي 
پاداشهاي فرهنگيان 
پاداشهاي آخر خدمت فرهنگيان بازنشسته آموزش و پرورش را تا كنون پرداخت نكرده اند . بنده درسال ۱۳۷۴ بازنشسته شده ام ولي تاكنون خبري از پاداشها نيست.زاهد
تاريكي خيابان مقداد پيروزي 
خيابان مقداد هنگام شب خيلي تاريك است ودر سرتاسر اين خيابان چراغ روشنائي وجود ندارد. اين تاريكي مخصوصا براي خانمها خيلي مشكل ساز است.ح. آرمان
ساختمان نيمه مخروبه در قيطريه 
از بازرسان شهرداري منطقه يك درخواست مي شود همين امروز از ساختمان نيمه مخروبه در خيابان قيطريه نبش كوچه سوم كه چندي پيش قسمتي از آن بر اثر بارندگي ويران شد بازديد به عمل آورند. احتمال ريزش و خطرآفريني اين ساختمان بسيار زياد است. اصغر فلا حيان

|  بازارچه خوراك  |   بازارچه لوازم خانگي  |   بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   بازارچه مصالح ساختماني  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |