سرويس اجتماعي :براي آن دسته از شهروندان محترم تهراني كه بهره چنداني از مال دنيا ندارند و ممكن است آرزوي سوار شدن در خودروهاي مدل بالا، ساليان سال به دلشان بماند، اقدام اخير سازمان بهشت زهرا مي تواند نويدي باشد كه حداقل پيش از خفتن در گور سرد، سرانجام آرزويشان برآورده شود. بنزهاي نعش كش كلاس۲۴۰E- كه اخيرا به منظور نوسازي ناوگان حمل جنازه سازمان بهشت زهرا خريداري شده، هوس مردن را حتي به دل عكاس ما انداخت. با اين اوصاف ديگر هيچ تهراني هوس سوار شدن به الگانس را به گور نخواهد برد.
الگانسهاي ۱۵۰ميليوني
سعيد خال رئيس روابط عمومي سازمان بهشت زهرا در مورد الگانس هاي نعش كش مي گويد: >۴۰ دستگاه آمبولانس خريداري شده كه ده دستگاه آن قابليت حمل ۴ جنازه و ۳۰ دستگاه آن قابليت حمل دو جنازه را دارند.« وي مي گويد: >خريد و ورود اين بنزها براي سازمان بهشت زهرا هر كدام به قيمت ۳۵ ميليون تومان تمام شده است.«اين قيمتي است كه نشان مي دهد، احتمالا سازمان بهشت زهرا توانسته در ترخيص و عوارض گمركي اين بنزها از حداكثر امكانات بهره گيرد. همين كارها سبب شده مسوولان سازمان بهشت زهرا از سازمان مديريت و برنامه ريزي، گمرك و هيات دولت چندين بار تشكر كنند. اما به نظر مي رسد قيمت واقعي اين خودروها بين ۱۰۰ تا ۱۵۰ ميليون تومان باشد.
حالا رانندگان نعش كش ها تحت تاثير سوگواري بستگان در گذشته، گريه كه نمي كنند هيچ، حتي مي خندند آنان به جاي رانندگي آمبولانس هاي زهوار در رفته سوار بر الگانس هاي نقره اي هستند.
عدالت وبرابري براي مردگان
اين آرزويي است كه شايد براي آنان نيز به حقيقت پيوستنش محال مي نمود. بيمه كامل بدنه و بيمه هاي تكميلي هم سبب شده رانندگان نعش كش ها هنگام رانندگي آب دردلشان تكان نخورد.
شايد حمل جنازه در اين نعش كش ها اندكي هم از آلام صاحب عزا بكاهد. بالاخره حمل عزيز تازه ازدست رفته در يك بنز الگانس مي تواند مباهات برانگيز باشد.
قيمت حمل جنازه نسبت به قبل از خريد اين بنزها تفاوتي نكرده است. اين گفته مسوولان سازمان بهشت زهراست كه با آنچه كه شايع است، زمين تا آسمان تفاوت دارد.
به گفته سعيد خال خدمات حمل و نقل باهمان نرخ قبلي و براي فقير و غني يكسان عرضه مي شود و در صورتي كه خانواده اي توان پرداخت هزينه حمل را نداشته باشد، مي تواند تا صفر ريال از تخفيفات سازمان بهشت زهرا بهره مند شود.
پرانتز باز، بالاخره جايي در اين شهر درندشت با فقير و غني يكسان برخورد شد! پرانتز بسته. نوسازي ناوگان حمل جنازه يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان هزينه در برداشته است تا مردگان تهران با بهترين خودرو به سراي ابدي بشتابند. با اين حال ناوگان حمل بيماران هنوز هم هيچ تعريفي ندارد. مردگان مي توانند سوار بر بنز با حداكثر سرعت به سوي بهشت زهرا بتازند. اما بيماري كه شايد زندگي و عمر او به لحظات بستگي داشته باشد، همچنان مجبور است، در زماني بسيار بيشتر از استانداردهاي جهاني به بيمارستان برسد. بيماران تهراني زمان متوسط ۱۴دقيقه را براي رسيدن به بيمارستان از زمان حادثه طي مي كنند، در حالي كه اين مدت در استانداردهاي جهاني حدود پنج دقيقه است.
كارو بار سكه است
شايد اگر مركز اورژانس هم در تقليدي نيكو به فكر سامان دادن به وضعيت ناوگان خود مي افتاد، كمتر كسي در ميانه راه رسيدن به بيمارستان، نياز به سواري در بنزهاي نقره اي پيدا مي كرد.
اما مسوولان اورژانس براي چنين نقصي همواره از دلايلي چون نبود يا كمبود بودجه سود برده اند. خريد اين آمبولانس ها آن هم با عايدات سازمان بهشت زهرا و بدون كمك گرفتن از سازماني ديگر حتي شهرداري، نشان از آن دارد كه اين روزها كار و بار سازمان بهشت زهرا سكه است كاش از اين رونق بازار چيزي هم نصيب بخش هاي ديگر مي شد.
اين آمبولانس ها بر اساس ادعاي كارشناسان مي توانند تا ده سال در بهترين شرايط به كار خود ادامه دهند. علاوه برآن مصرف كم بنزين، بازدهي مطلوب و امتحاني كه پس داده شده، از مزاياي بنزهاي الگانس است. در حالي كه آمبولانس هاي ساخت ايران با قيمتي معادل ۱۵ ميليون تومان شايد تا دو سال هم نتوانند حمل ونقل اينهمه جنازه تهراني را تاب بياورند.
خدا نكند كه كارتان به بنزهاي كلاس۲۴۰E- نقره اي بيفتد، اما به هر حال اين شتري است كه در خانه هر كسي مي خوابد.
نوسازي ناوگان حمل جنازه يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان هزينه در برداشته است تا مردگان تهران را با بهترين خودرو به سراي ابدي ببرند.