پنج شنبه۶ آذر ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۲۳۶
بازارچه آخر هفته
Front Page

بازارچه آخرهفته
001006.jpg
001008.jpg
001010.jpg

توصيه هايي در مورد خريد گلهاي آپارتماني
- ابتدا به ميزان روشنايي و نور و ابعاد فضايي كه قصد قرار دادن گل در آنجا را داريد، توجه داشته باشيد. رطوبت و درجه حرارت محيط نيز بايد مدنظر قرار گيرند، پس از كسب اين اطلا عات اقدام به انتخاب گل كنيد.
- اگر تجربه زيادي در نگهداري از گلهاي آپارتماني نداريد، گل گرانقيمتي را انتخاب نكنيد.
- گل سالم و شادابي را انتخاب كنيد و از خريد گلهايي كه آثار آفت بر روي برگها، ساقه و يا گلهاي آنها ديده مي شود، خودداري نماييد.
- اطلا عاتي را كه در مورد شرايط نور، درجه حرارت و رطوبت فضاي موردنظرتان داريد در اختيار فروشنده قرار دهيد تا گل مناسبي را به شما معرفي كند. براي حفظ شادابي گل، در مورد شيوه آبياري، غبارپاشي و تغذيه گلدان اطلا عات لا زم را از او كسب كنيد. گلي را خريداري نماييد كه از زمان انتقال آن به گلدان مدت زيادي گذشته باشد و به اصطلا ح ريشه پر بوده و نياز به تعويض گلدان نداشته باشد.
- اگر در فصل سرما اقدام به خريداري گل مي نماييد، توجه داشته باشيد كه به هنگام انتقال، دور آن را نايلون بزرگي (يا روزنامه) كشيده و گل را در معرض جريان سرد هوا قرار ندهيد. اينگونه تغييرات شديد و ناگهاني گياه را دچار آسيب مي كند.
- شيوه تغذيه گل توسط مواد مغذي مخصوص گياهان را از گلفروش جويا شويد.
- هر گلي مناسب هر فضايي نيست. معمولا ً گلدانهاي بزرگ با برگهاي پهن و يا ساقه مرتفع مناسب فضاهاي وسيع مانند سالن يا فضاي پذيرايي يا نشيمن با ابعاد كافي مي باشند. در حالي كه قرار دادن چنين گلدانهايي در يك فضاي كوچك، علا وه بر كوچكتر جلوه دادن آن، مانع حركت و مانور اعضاي خانواده مي گردد. اگر قصد كاشت چند نوع گل مختلف در يك گلدان را داريد، گلهايي را بدين منظور انتخاب كنيد كه تركيب رنگي مناسبي داشته و از نظر شرايط نور، آبياري و رطوبت نيز نيازهاي يكساني داشته باشند. اما در صورتي كه از نظر احتياج به آب متفاوتند، مي توان آنها را همراه با گلدانهاي خود داخل گلدان بزرگتر قرار داد و روي خاك همه آنها را با خزه پوشانيد. اين امر سبب مي شود تا هر گلي در حد نياز خود آبياري شده و طراوت و شادابي آن حفظ شود. اغلب گلهاي آپارتماني به علت آبياري بيش از حد از بين مي روند. فقط به مقدار نياز، به گل آب بدهيد. توجه داشته باشيد كه در فصل سرما نياز آبي گياهان كاهش مي يابد.
- تابش مستقيم نور خورشيد به برگهاي گياهان آپارتماني آسيب رسانده و حتي باعث سوختگي آنها مي شود. بهترين مكان از نظر روشنايي، نزديك پنجره و تابش غيرمستقيم نور آفتاب است.
آگلونما
گياهي است از خانواده «آراسه»، كه به علت وضع برگها و انبوه بودن آنها در اتاقهاي كوچك جلوه بيشتري دارد. ساقه ها كوتاه و برگهاي بيرون آمده از غلا ف آن، نيزه اي شكل بوده و مقاومت خوبي در برابر سايه و خشكي دارند. كاشت گروهي اين گياه آپارتماني با انواع گياهان متفاوت ديگر، زيبايي برگهاي آن را بيشتر در معرض ديد قرار مي دهد. اين گياه در برابر نور كم مقاومت خوبي دارد.
نيازهاي آگلونما
نور: اتاقهاي قسمت شمال ساختمان بهترين شرايط نوري را براي اين گياه فراهم مي سازند. آگلونما تحمل نور مستقيم آفتاب را ندارد.
دما: بهترين درجه حرارت در زمستان ۱۵ درجه سانتيگراد است، اما قدرت تحمل ۱۰ درجه سانتيگراد را نيز دارد و در تابستان حرارت مطلوب آن ۲۴ درجه است.
آبياري: در فصل تابستان هفته اي دو بار آبياري براي آن كافيست، اما در فصل زمستان بايد به هفته اي يك بار كاهش يابد.
رطوبت: در تابستان هفته اي دو بار احتياج به غبارپاشي با آبفشان دارد. رطوبت اتاق در زمستان براي آن كافي است.
تغذيه: در فصل رشد، در بهار و تابستان تغذيه مصنوعي آن با كودهاي قابل حل در آب هر دو هفته يك بار لا زم است.
خاك مناسب: خاك برگ بهترين محيط رشد براي آن است.
تميز كردن برگها: برا ي اين كار مي توان از پارچه نرم و مرطوب استفاده كرد. استفاده از مواد براق كننده شيميايي باعث مسدود شدن روزنه برگها مي گردد.
تكثير: هر جوانه اي كه در بهار از خاك خارج شده و داراي تعدادي ريشه است، مي تواند گياه جديدي را در گلدان ديگر به وجود آورد.
حفظ گياه از آسيبهاي مختلف 
درصورتي كه برگها خود را بياندازند، اين امر نشان  دهنده سردي زياد هوا و يا نرسيدن آب كافي به گياه است. در اين حالت انتقال گلدان به محل گرمتر و يا آبياري آن لا زم است. براي رفع زردي برگ ها در امتداد رگبرگ ها كه علا مت نوعي آفت است، گياه را هر دو هفته يك بار با يك سم نفوذي طبق دستور آن سمپاشي كنيد. اما زرد شدن كلي برگها نشان دهنده آبياري بيش از حد و سرد بودن هواست. آبياري را كم و گلدان را به محل گرمتري انتقال دهيد. ريز و كمرنگ بودن برگهاي جديد مي تواند ناشي از تراكم ريشه ها و يا نياز گياه به تغذيه مصنوعي باشد. اگر ريشه ها متراكم هستند تعويض گلدان لا زم است وگرنه گياه بايد تغذيه شود.

|  بازارچه خوراك  |   بازارچه لوازم خانگي  |   بازارچه مسكن  |   بازارچه آخر هفته  |   بازارچه حمل و نقل  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |