غارها و دره ها در طبقه هشتم
شيوه ژاپني
آيا به پارك هاي موجود، صرفا به ديد فضاهايي مي نگريم كه در گوشه كنار شهرها با چند عدد درخت و سبزي وجود دارند ودركناري افتاده انديا نه آنها را به عنوان عنصري فعال و شهري قبول داريم. اما ژاپني ها هدفشان تلفيق فضاهاي سبز ومحيط زيست با فعاليت هاي درون شهري مانند خريد، دادوستد، ترافيك و... است
|
|
در عصر ماشين امروز و با به وجودآمدن كلان شهرهاي حاضر، يكي از مسائلي كه مطرح مي شود لزوم وجود فضاهاي سبز در محيط زندگي وكاري ماست.
دليل اين نيز چنين است كه فضاهاي سبز در حكم اعضاي تنفس براي شهرهايي مي باشند كه انباشته از محيط هاي متراكم ساخت وساز شده و ماشين ها ي آلودگي ساز هستند.
اما در اين بين مشكلي كه وجود دارد فراهم آوردن فضاهاي خالي براي ايجاد محيط هاي سبز مي باشد.
درمكان هايي چون كلانشهرها قيمت زمين يكي از فاكتورهايي است كه باعث محدود كردن ايجاد فضاي سبز مي شود زيراي براي ايجاد اين فضاها ابتدا بايد زمين آن فراهم باشد.
اما بايد ديد كه ما چگونه به اين فضاها مي نگريم آيا صرفا به آنها به ديد پارك هاي حال حاضر كه در گوشه كنار شهرها با چند عدد درخت و سبزي وجود دارد ودركناري افتاده اند وصرفا از آنها استفاده تفريحي مي شود، مي نگريم يا نه آنها را به عنوان عنصري فعال و شهري قبول داريم.
اخيرا در كشور ژاپن چند پروژه در اين زمينه مطرح شده و در حال اجرا هستند.كه هدف آنها تلفيق فضاهاي سبز ومحيط زيست با فعاليت هاي درون شهري مانند خريد، دادوستد، ترافيك و... مي باشد.
چند نمونه از اين پروژه ها را در ذيل مي خوانيد:
پارك هاي نامبا
اين پروژه شامل يك سري ساختمان هاي غير معمول و يك باغ سه بعدي است كه در يك سايت بسيار منحصر به فرد قرار گرفتند. اين پارك به عنوان يك »مركز خرده فروشي به سبك خاور دور و يك مجموعه تفريحي همراه با يك پارك شهري» مطرح شده است.
اين پارك بين يك آسمانخراش 30 طبقه و يك بزرگراه پر رفت و آمد در شهر اوزاكا قرار گرفته است.
از بالا اين پروژه، يك پارك طبقاتي به نظر مي رسد كه توسط عناصر شهري احاطه شده است. اين پارك از بين بلوك هاي مختلف عبور مي كند و پوشيده شده از درختان، گل ها،صخره ها، آبشارها و آبراه ها مي باشد. راهروهاي سنگي بادگير به صورتي طراحي شده اند كه غارها ودره هاي طبيعي كه به وسيله باد وآب به وجود آمده اند را تداعي مي كنند، البته در ارتفاع 8 طبقه اي سطح زمين!
در طبقه زيرين پارك، يك دره دست ساز، يك راهرو را بين مراكز تجاري ايجاد كرده است. اين راهرو قسمت هاي شرقي و غربي سايت را با نمونه هاي سيركولاسين شهري به هم مرتبط مي كند. در بالاي اين طبقه لايه هاي ديگري قرار گرفته اند كه بيشتر مربوط به فروشگاه ها ومراكز تفريحي و رستوران ها مي باشند.دو طرف اين دره نيز به وسيله يك پل شيشه اي به هم مرتبط شده اند كه در شب تبديل به قوسهايي نوراني مي شوند.
يان يرده رئيس شركتي كه اين پروژه را در دست دارد اظهار كرده كه : »پارك هاي نامبا باعث شديدتر شدن ارتباطات كاري مي شود كه نتيجه مستقيم حل شدن قلمروهاي عمومي مردم با فضاهاي تجاري سازگار با آنها مي باشد. او هدف شركتش از اين پروژه را دريك جمله بيان كرده است: »محو كردن خطوط حايل بين طبيعت و محيط هاي ساخته شده.»
لايستادلا
در كاوازاكي ژاپن يكي ديگر از پروژه هاي شركت يرده به صورت كاملا متفاوتي در حال انجام است اين پروژه شامل يك مركز شهر به سبك تپه هاي ايتاليايي مي باشد. اين پروژه رستوران ها، مراكز خريد، سينماها و كلوپ هاي شبانه را با 155 واحدمسكوني ادغام نموده است.
كارفرماي اين پروژه شركت (ميسو) مي باشد كه اولين مجموعه سينمايي را در ژاپن اجرا كرده است. ميسو از يان يرده يك مركز شهر را خواستار شد، كه باعث ايجاد تصوير جديد از ماليكت شود تا يك انرژي و توان تازه در كالبد اين شهر در زمينه فرهنگي و تفريحي بدمد.مانند طرح هاي سنتي در تپه هاي ايتاليايي، طرح لايستادلا يك تاثير آبرو مانند و شيب دار را دارد كه داراي يك شيب ملايم است و يك نوع راه جستجوگر را تداعي مي كند.اين راه از سطح خيابان شروع مي شود و با يك شيب كم از ميان كافه ها، مغازه ها و رستوران ها به طبقات بالاتر مي رسد. برعكس طرح هاي معمول شهري كه در آنها ترافيك در سطوح پايين تر آسانتر است اين پروژه طوري طراحي شد كه بازديدكنندگان را ترغيب به پيشروي و صعود به سمت بالا مي كند. اين پروژه شامل يك سينماي 13 پرده اي، يك برج 14 طبقه مسكوني، يك آمفي تئاتر با 250 صندلي و نمايشگاه ايجاد شده توسط آب و نور و يك پاركينگ با گنجايش 500 ماشين مي باشد.
در امتداد رودخانه
سومين پروژه اين شركت، در شهر كيتاكيوشو اجرا مي شود و هدف آن ايجاد يك قلب فرهنگي براي شهري است كه مركز ندارد.
اين شهر بندري در سال 1963 با ادغام پنج شهرك مختلف ايجاد شده است: اين شهر جديد از شلوغي شهري جديد نصيبي نبرده است.
اين پروژه در طول رودخانه موراكامي كه در نزديكي كاخ تاريخي كوكورا قراردارد اجرا مي شود.اين توسعه شهري درنظر دارد تا سنت هاي ژاپني را با مفاهيم زيبايي شناسانه مدرني ادغام نمايد.اين پروژه كاخ موراكامي و پارك كاتسوياما را با جزئيات سنتي و شهري مرتبط خواهد نمود.
با نگاه به خط آسمان چيزي كه جلب نظر مي كند 5 فرم تمثال وار است كه تداعي گر 5 شهرك فوق الذكر مي باشند. تنش فعال بين اين فرم ها به وسيله استفاده از رنگها تشديد مي شود. »زرد نشانه گندم، قهوه اي نشانه زمين و سفيد به عنوان خطوط زندگي.» در سطح خيابان يك سري فرم هاي هندسي مشخص ايجادشده تا باعث راهنمايي و آهسته نمودن حركت شود. در بين راه و در ميان اين فرم ها در نقاط مختلف يك سري آب نما جلب نظر مي كند. مانند دو پروژه ديگر، اين طرح نيز شامل فضاهاي گوناگون با عملكردهاي متفاوت مي باشد. اين پروژه شامل 17500 مترمربع فضاي اداري مي باشد. اما به عنوان يك مركز براي هنرهاي متعالي و مردمي، موضوع اصلي آن اصولاً فرهنگي است.در كنار مغازه ها و مراكز تفريحي، اين مركز شامل اتاق هاي كنفرانس و دو سالن نمايش مجهز نيز مي باشد.
حتي در مدت وضع شكننده اقتصادي حاضر، اين پروژه به طور كامل پيش فروش شده است. در سال 2001 شركت يرده براي طراحي اين پروژه برنده جايزه سال انجمن معماران آمريكا شده است.
پس مي توان نتيجه گرفت كه چنين فضاها و پروژه هايي مي توانند جنبه اقتصادي نيز داشته باشند علاوه بر اينكه مسائل زيباشناسانه و هنري آنها نيز رعايت مي شود.
همچنين با چنين طرح هايي است كه مي توان فضاهاي سبز شهري را از وضع حاضر بيرون آورد و مفهومي تازه به آنها بخشيد.
منبعArchitecture Week:
برگردان: هارميك هنبرچيان
|