دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۷ - Dec 8, 2003
سياسي
Front Page

كروبي: به مجلس جسارت نكنيد
002376.jpg
مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي در آغاز جلسه علني ديروز مجلس با انتقاد از نطق پيش از دستور علي امامي راد نماينده كوهدشت در جلسه چهارشنبه هفته گذشته تصريح كرد: نمايندگان مجلس نبايد طوري سخن بگويند كه موجب تشويش و نگراني اذهان مردم شود.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري وي افزود: در موقعيت حساس فعلي و در آستانه انتخابات نبايد با اين گونه سخنان نظام، انقلاب، ارزشها و اركان كشور را زير سئوال ببريم. ايرادها را بيان كنيد اما اينگونه سخن نگوئيد. ضدانقلاب خواندن مجلس، جسارت به ملت ايران و نمايندگان است.
وي تاكيد كرد: مجلس جاي بحث و صحبت و انتقاد است و سليقه هاي متفاوت حضور دارند.
وي با اشاره به بخش ديگر نطق امامي راد درباره مرگ زهرا كاظمي گفت: ماجراي مرگ زهرا كاظمي حادثه بسيار تلخ و تأسف آ وري است كه همه مسئولان كشور آن را محكوم كردند. قوه قضائيه و وزارت اطلاعات بايد با دقت اين موضوع را دنبال كنند و هر چه سريعتر نتيجه آن را اعلام كنند.
كروبي در مورد حادثه پيش آمده براي محسن  ميردامادي در يزد ابراز تاسف كرد و آن را غم انگيز دانست و گفت: اين اهانت به مجلس و مردم شريف يزد است كه با چهره اي علمي و فرهنگي و ارزشي چنين برخورد شود.
وي افزود: استاندار يزد گفت كه در شوراي تامين استان، بسيج، سپاه و همه نهادها به اتفاق اين حادثه را محكوم كردند. حتي صدا و سيماي استان، اطلاعيه اي را در اين زمينه خواند. آقاي هاشمي شاهرودي نيز رسما به آقاي مختاري رئيس دادگستري يزد دستور پيگيري سريع و آني مساله را داده است. اين حادثه را به حساب هيچ جرياني نگذاريدچرا كه همه از اين حادثه متاسفند.
رئيس مجلس ابراز اميدواري كرد: اين حوادث مجددا تكرار نشود.
كروبي همچنين ۱۶ آذر و روز دانشجو را گرامي داشت و به آيت الله وحيد خراساني درگذشت فرزند بزرگوارش را تسليت گفت.

پنج نفر از عوامل حمله به رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس دستگير شدند
استاندار يزد گفت : با تلاش  نيروي  انتطامي تاكنون  پنج  نفر از عاملان  حمله به  رئيس  كميسيون  امنيت  ملي  و سياست  خارجي  مجلس  شوراي  اسلامي در يزد دستگير شده اند.
محسن  ميردامادي  عصر روزجمعه  هنگام  سخنراني  در مجتمع  فرهنگي  هنري  دانشگاه يزد مورد حمله  قرارگرفت  و به علت  جراحت  از ناحيه  سر و صورت  راهي  بيمارستان شد.
استاندار يزد ديروز در جمع  خبرنگاران  گفت : دو نفر از عوامل  اين واقعه  از بالاي  در اصلي  وارد محوطه  مجتمع  شده  بودند.
سيد حميد كلانتري  افزود: با توجه  به  گزارشهاي  رسيده  به  نيروي  انتظامي واداره  اطلاعات  كار شناسايي  ديگر افرادي  كه  كه  حضور آنها در اين  واقعه  محرزشده  همچنان  ادامه  دارد.
حسينعلي  فلاح  فرماندار يزد ديروز شمار افرادي  را كه  در اين  خصوص  به نيروي  انتظامي احضار شده اند ۱۷ نفر اعلام  كرد.
استاندار يزد گفت : متاسفانه  از سوي  شماري  افراد و عناصر اخلالگر و مخل اجتماعات  قانوني ، بيشترين  صدمه  را آقاي  ميردامادي  متحمل  شد.
كلانتري  افزود: فردي  كه  در اين  حادثه  براي  مخالفان  نشست  جبهه  مشاركت منطقه  يزد سخنراني  و آنها را تحريك  و ترغيب  به  برهم  زدن  نظم  جلسه  كرده  دركسوت  لباس  روحانيت  است  لذا براي  دستگيري  وي  از طريق  دادگاه  ويژه  روحانيت اقدام  خواهد شد. وي  كه  قبل  از اين  مصاحبه  نشستي  در محل  كار خود با رئيس  كل  دادگستري  ومديركل  اطلاعات  يزد داشت ، گفت : چند نفر از برهم  زنندگان  مراسم  سخنراني رئيس  كميسيون  امنيت  ملي  مجلس  عضو بعضي  نهادها هستند كه  برابر قانون  باآنها برخورد خواهد شد.

مذاكرات ايران و عمان درباره كنترل مرزهاي آبي
وزير كشور ايران  در نخستين  دور از مذاكرات  رسمي با همتاي  عماني  خودباتأكيدبر اهميت  منطقه  خليج  فارس ، گفت : مسائل  و اتفاقات  در اين  منطقه  بايد با همدلي  و همفكري  كشورهاي  منطقه  پيگري  شود تا بيگانگان  فرصت  سوءاستفاده نيابند.
به  گزارش  روابط عمومي وزارت  كشور، در اين  مذاكرات  كه  شنبه شب  انجام  شد، موسوي  لاري  بر ضرورت  انجام  مذاكرات  مستمر هياتهاي  سياسي ، امنيتي  ايران  و عمان  تصريح  كرد.
وزير كشور به  كشت  و توليد گسترده  مواد مخدر در افغانستان  و حضور قاچاقچيان  بين المللي  در كنار مرزهاي  شرقي  كشورمان  و فعاليتهاي  ايران  در مبارزه  با قاچاق  مواد مخدر پرداخت .
سعود بن  ابراهيم  ابوسعيدي  وزير كشور عمان  نيز در اين  ديدار گفت : برقراري  روابط خوب  با كشورهاي  منطقه  بويژه  جمهوري اسلامي ايران  كه  داراي  جايگاه  خاصي  در منطقه  است  براي  دولت  عمان  حايزاهميت  بسياري  است .

در راهروهاي مجلس
* گزارش پرونده هاشم آقاجري ديروز در صحن علني مجلس قرائت نشد. انصاري راد رئيس كميسيون اصل نود اين اقدام هيات رئيسه را خلاف آيين نامه دانست ولي اميني و جبارزاده دو عضو هيات رئيسه ضمن تاكيد بر عدم اولويت اين گزارش گفتند احتمال دارد در جلسات آتي اين پرونده قرائت شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه:
كناره گيري صالحي نشانه عملكرد ناموفق وي نيست
سخنگوي وزارت امورخارجه با بيان اين كه برخي كشورهاي عربي مايل به شركت ايران به عنوان ناظر در اتحاديه عرب هستند گفت: ما براي پيوستن به اتحاديه عرب درخواست نكرديم.
به گزارش خبرنگار همشهري حميدرضا آصفي در جلسه مطبوعاتي ديروز با اشاره به اين كه شركت به عنوان ناظر در سازمانهاي منطقه اي و بين المللي امري مرسوم است گفت: ما به درخواست دوستان عرب خود پاسخ مثبت داديم و معتقديم اين اقدام در جهت همگرايي كشورهاي اسلامي گامي مثبت است. وي در پاسخ به سئوالي درباره خبر تغيير نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي اظهار داشت كه در مورد اين خبر برخي خبرگزاريهاي خارجي يا موضوع را متوجه نشده يا شيطنت كرده اند.
آصفي در ادامه افزود: «موضوع اين است كه در پايان مأموريت دكتر صالحي قرار شد مديريت در يك كانال صورت بگيرد.» سخنگوي وزارت خارجه تأكيد كرد كه اين به معناي عملكرد ناموفق علي اكبر صالحي نيست و وي كارنامه خوبي را از خود برجاي گذاشته است.

در نامه اي به وزيران اطلاعات و كشور مطرح شد
دستور رئيس جمهوري براي تأمين امنيت فعاليتها و اجتماعات قانوني
سيدمحمدخاتمي  رئيس  جمهوري  طي  نامه اي  به  وزيران  كشور و اطلاعات  از آنان  خواست  با استفاده  از همه  امكانات  نسبت  به  تأمين  اجتماعات  قانوني  و حراست  از شركت كنندگان  و سخنرانان  اقدام  كرده  و جريانات  پشت صحنه  احتمالي  را شناسايي  و با آن برخورد كنند.
به  گزارش  دفتر امور رسانه هاي  رياست  جمهوري ، رئيس  جمهوري  در اين  نامه  با اشاره  به  تعرض  به  اجتماعات  قانوني  و اهانت  و برخورد خشونت آميز به  افراد و شخصيت ها در روزهاي  اخير تأكيد كرده  است : در شناسايي  عوامل   اين  حوادث  و برخورد با آنان  به  عنوان  مجرم  كوچكترين  كوتاهي  نبايد رخ  بدهد.
در دستور رئيس جمهور به وزراي مذكور آمده است:   اين  روزها و بخصوص  در آستانه  انتخاباتي  كه همگي  خواستار برگزاري  باشكوه  آن هستيم  اتفاقاتي  مي افتد و به  اجتماعات  قانوني  تعرض  مي شود و حتي  شخصيتها و افراد مورد اهانت  و برخورد خشونت آميز قرار مي گيرند كه  به  هيچ  وجه  قابل  تحمل  نيست .
چنانكه  در دانشگاه الزهرا و شهر يزد و بعضي  شهرهاي  ديگر رخ  داد.بدين  وسيله  با جديت  از شما مي خواهم  كه  اولا: از اين  پس  با همه  وجود و با استفاده  از همه  امكانات  نسبت  به  تأمين  اجتماعات  قانوني  و حراست  از شركت كنندگان  و سخنرانان  اقدام  كنيد. به  هيچ  وجه  تكرار آنچه  پيش  آمده است  پذيرفتني  نيست .
ثانيا: در شناسايي  عوامل   اين  حوادث  و برخورد با آنان  بعنوان  مجرم  كوچكترين  كوتاهي  نبايد رخ  بدهد.
ثالثا: وزارت  اطلاعات  جريانات  پشت  صحنه  احتمالي  را شناسايي  و با آن برخورد كند.
به  ياري  خداوند نبايد بگذاريم  كه  حيثيت  نظام ، آزاديهاي  مشروع  و مصالح  كشور و حقوق  ملت  قرباني  رفتارهاي  نسنجيده  يا اقدامهاي  باندها و جريانهاي  خاص  گردد.

تا انتخابات
اصرار دارم در انتخابات مجلس هفتم كانديدا نشوم
حجت الاسلام والمسلمين مهدي كروبي در گفت وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا، در پاسخ به اين سئوال كه آيا قصد كانديداتوري در انتخابات مجلس هفتم را داريد يا خير؟ اظهارداشت: هنوز تصميم خاصي در اين باره اتخاذ نكرده ام و بسيار مصر هستم كه در اين انتخابات كانديدا نشوم؛ اما به بنده گفته شده است در اين رابطه اظهارنظر نكنم.
دانشجويان حضور پرشوري در انتخابات داشته باشند
رئيس  مجلس شوراي اسلامي ديروز در بازديد از خبرگزاري ايسنا گفت: دانشجويان در بارور شدن اصلاحات ايران حضور تعيين كننده داشته اند و اميدوارم در انتخابات آينده نيز با شور و نشاط بيشتري حضور داشته باشند.به گزارش ايرنا مهدي كروبي خاطرنشان ساخت: جنبش دانشجويي بايد در تمام صحنه ها حضور داشته باشد و بدون وابستگي به گروهها و جناح هاي سياسي، با رعايت چارچوب قانوني با نقد قدرت به وظيفه خود عمل كند.
متخصصان بيايند
معاون سياسي وزير كشور گفت: مهمترين فراز انتخابات، زمان ثبت نام داوطلبان شركت در انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي است.
به گزارش ايرنا، مرتضي مبلغ ديروز در همايش فرمانداران، معاونان سياسي و انتظامي و بخشداران استان تهران گفت: همه ما بايد تلاش كنيم تا زمان ثبت نام از داوطلبان، شاهد حضور پرشور افراد متخصص در عرصه انتخابات باشيم.
فقط احراز صلاحيت
آيت الله يزدي عضو حقوقدان شوراي نگهبان در جمع دبيران جمعيت موتلفه در قم گفت: بايد مجلسي انتخاب شود كه خون شهدا ضايع نشود و اسلام حفظ و نظام به طور كامل اسلامي شود.به گزارش ايسنا وي افزود: شوراي نگهبان نبايد از ملاك خود مبني بر احراز صلاحيت داوطلبان كوتاه بيايد.

جنبش دانشجويي از ديدگاه فعالان سياسي
بسياري از تحليلگران سياسي معتقدند كه جريان اصلي به وجود آورنده حماسه دوم خرداد جنبش دانشجويي مي باشد اما در چند سال اخير اين جريان دچار نوعي التهاب شده و در حال حاضر نياز به يك آسيب شناسي اساسي دارد. برخي اعتقاد دارند عدم حضور رئيس جمهور در دو ساله اخير در جمع دانشجويان به معناي قهر رئيس جمهور و يا حداقل انتقاد وي از اين جريان مي باشد. در آخرين حضور خاتمي در مراسم روز دانشجوي دو سال پيش، انتقادهاي صريح و تندي نسبت به ايشان صورت گرفت. در همين راستا نظر چند تن از نمايندگان را جويا شديم.
احساسي عمل نكنيد
رحماني خليلي عضو هيأت رئيسه فراكسيون دوم خرداد گفت اگر تشكلي نتواند خود را با جريانات اصولي جامعه هماهنگ كند جايگاه خود را در ميان جامعه از دست مي دهد. جنبش دانشجويي بايد با خردگرايي و در پيش گرفتن منافع عقلايي اهداف خود را به پيش ببرد و از هرگونه حركت احساسي بپرهيزند. متأسفانه برخي از احزاب براي پيش بردن اهداف خود از جنبش دانشجويي سوءاستفاده كردند و جنبش دانشجويي بايد اين فرصت طلبان را كنار بزند.
نگاه خاتمي به جريان دانشجويي تغيير نكرده است
فاطمه حقيقت جو يكي از اعضاي جنبش دانشجويي در مجلس نيز گفت اعتقادي نداريم كه خاتمي به جنبش دانشجويي پشت كرده است. جريان دانشجويي مهم ترين پايگاه تفكر خاتمي مي باشد و اين ارتباط بين دانشگاه و خاتمي همچنان برقرار است.
وي افزود اگر هم دانشگاه گلايه اي از خاتمي دارد، به دليل موانعي است كه پيش روي اصلاحات وجود دارد. دانشجويان انتظار تحرك بيشتر براي پيشبرد اهداف اصلاحات را دارند نگاه خاتمي به جريان دانشجويي همچنان مثبت است و تغيير نكرده است.
مي خواهند دانشجويان را مقابل نظام قرار دهند
حداد عادل رئيس فراكسيون اقليت گفت: مهم ترين ويژگي جنبش دانشجويي در ۱۶ آذر نسبت به حساسيت به استقلال كشور است.
وي در گفت وگو با ايسنا تأكيد كرد توصيه من به دانشجويان اين است كه اين ايام استقلال خواهي را درك كنند. متأسفانه عده اي قصد دارند دانشجويان را مقابل نظام قرار دهند ولي بايد بدانند كه امكان ندارد جريان دانشجويي مقابل نظام بايستد چراكه اهداف نظام در مبارزه با آمريكا در راستاي اهداف دانشجويان است.
آرامش لازم است
علاءالدين بروجردي نماينده بروجرد باتوجه به تشنج هاي اخير در برخي از ميتينگ هاي دانشجويي و سياسي گفت: ما با هرگونه تشنج آفريني مخالفيم جامعه در شرايط فعلي و در آستانه انتخابات، نيازمند آرامش است و فضاي سالم براي برگزاري انتخابات بايد فراهم شود. ولي اين كه در تمام اين جلسات ، افراد خاصي حاضر مي شوند، جاي سئوال دارد.
بايد آسيب شناسي كرد
ابراهيم اصغرزاده دبيركل حزب همبستگي هم گفت: جريان دانشجويي نياز به يك آسيب شناسي اساسي و ريشه اي براي رفع نواقص و مشكلات خود دارد تا بتواند با قدرت در صحنه سياسي كشور حاضر شود. وي افزود: بحث هاي مهم ديگر هم وجود دارد كه قصد داريم به طور خصوصي با دانشجويان مطرح كنيم.

بزرگداشت روز دانشجو
به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو در بسياري از دانشگاه ها و دانشكده هاي كشور مراسم مختلفي برگزار شد.
حجم وسيع خبرهاي ديروز خبرگزاريهاي كشور به ويژه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اختصاص به پوشش اين رويداد داشت.
سخنرانان متفاوتي با توجه به گرايش ها و باورهاي متنوع سياسي خود در اين همايش ها سخنراني كردند. در اين ميان رئيس مجلس شوراي اسلامي و به ويژه رئيس جمهوري به صورت فراگير و كلي به موضوع دانشگاهها و دانشجويان پرداختند.
وزير علوم نيز به همين مناسبت سخنراني داشت.
در تهران عمده ترين مراسم توسط بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي برگزار شد.
در همايش نخست كه با سخنراني مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران و رحيم پور ازغدي مدرس دانشگاه همراه بود، رئيس شوراي شهر تهران گفت:بعد از ۲۸ مرداد اختناق بر كشور حاكم شد اما دانشگاه هرگز ساكت نماند و بعد از آن مقطع، ۱۶ آذرماه هميشه در دانشگاه گرامي داشته مي شد، اما در خفقان پهلوي اجازه فعاليت به صورت امروز داده نمي شد.
وي با بيان اينكه نام ۳ شهيد دانشجو روز ۱۶ آذر، به عنوان سمبل كفرستيزي و استكبارستيزي، هميشه باقي خواهد ماند، تصريح كرد:دانشجو زودتر از همه در مقابل استكبار مي ايستد و ديرتر از همه و يا شايد اصلا در مقابل استكبار و ظلم كوتاه نمي آيد.وي ادامه داد: ارزش دانشجو به انصاف، فكر خلاق و استقلال اوست كه مي تواند با صراحت تمام فكرش را بيان كند.
رحيم پور ازغدي نيز طي سخناني از ۱۶ آذرماه به عنوان حركتي در اعتراض به استعمار، استبداد و در دفاع از منافع ملي ياد كرد و گفت: زماني كه اتحاد شوروي فرو ريخت انگار نه انگار كه يك جريان روشنفكري عظيمي در دنيا وجود داشت و هيچكس باور نمي كرد كه زماني كمونيزم در دنيا وجود داشته باشد.
وي افزود:  ترسيمي كه الان از حكومت اسلامي مي شود، مثل جرياني است كه در قبال ماركسيسم راه افتاد و اين جنگ رواني ۲۰ سال ديگر جواب خواهد داد.
در مراسم انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران نيز سعيد بابايي عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشگاه تهران و علوم پزشكي پس از بيان خاطرات شهيد دكتر مصطفي چمران درباره ۱۶ آذر و شهادت دانشجويان دانشكده فني در اين روز، گفت: آيا غير از اين بود كه در حادثه ۱۸تير نيز مسئولان دانشگاه محكوم شدند، ولي يك نفر از كساني كه اين حادثه را به وجود آورده بودند، دستگير نشدند.
وي تصريح كرد: مگر مي شود هر حركتي را با زدن انگ خاموش كرد.وي افزود:دانشجويان فرق اصلاح طلب و فرصت طلب را مي دانند و قطعاً در مجلس آينده جايي براي فرصت طلبي نخواهد بود.
علي نيكونسبتي، مسئول روابط عمومي انجمن اسلامي دانشگاه تهران نيز طي سخناني در اين تجمع گفت: امروز دوستاني دم از برخي مطالبات مي زنند كه در سال ۷۴ به دكتر سروش حمله كردند و اعضاي انجمن اسلامي را مورد ضرب و شتم قرار دادند، چرا آن روز اين مواضع را نداشتند؟
وي افزود: امروز شما دم از اصلاحات خاتمي مي زنيد، اما موضع گيري شما و تريبون هاي شما در جهت خدشه دار كردن خاتمي است؛ ملاك ما افراد نيستند و ما سرسپرده هيچ كس نيستيم،  اگر از خاتمي حمايت كرديم به خاطر شعارهايش بود اما باز هم مي گويم خاتمي ملاك حق و عدالت نيست.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز كه به همراه جمعي از معاونين خود صبح ديروز در ايسنا حضور يافته بود، طي سخناني با گراميداشت روز دانشجو و ياد و خاطره شهداي ۱۶ آذر، اظهار اميدواري كرد كه فضا براي توسعه فعاليت دانشجويي بهتر شود و فعاليت هاي بيشتري از سوي دانشجويان مشهود باشد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |
|   ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |