دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۷ - Dec 8, 2003
ليگ برتر فوتبال ذوب آهن فاتح دور رفت
در جدال ناصر حجازي و امير قلعه نويي استقلال تهران پيروز شد
002360.jpg
گروه ورزشي: هفته دوازدهم ليگ برتر فوتبال ايران روز گذشته با انجام هفت ديدار وشناسايي قهرمان دور رفت به پايان رسيد. در حساس ترين بازي هفته در فولادشهر اصفهان ذوب آهن صدرنشين ليگ با برتري در مقابله با پرسپوليس جدي ترين تهديدكننده خود وتيم دوم جدول خيالي آسوده از بابت فتح قهرماني نيم فصل پيدا كرد.
ذوب آهن در اين بازي كاملا حساب شده ظاهر شد و با اتكا به خط مياني دونده خود و مراقبت ويژه مدافعانش از علي دايي و سهراب انتظاري با درخشش يك دروازه بان سرپنجه بنام آرمناك پتروسيان به آنچه كه مي خواست رسيد. كربكندي با برگزيدن يك تركيب ايده آل كمتر به پرسپوليس اجازه خودنمايي داد. تك گل اين بازي را عليرضا تقي پور مدافع ملي پوش ذوب آهن در نيمه اول به ثمر رساند.
پرسپوليس در نيمه دوم يك فرصت ايده آل براي زدن گل مساوي داشت كه جباري در ميان ناباوري آن را هدر داد. پرسپوليس با اين باخت با سه پله سقوط به مكان پنجم رفت.
در تهران در جدال قلعه نويي و حجازي استقلال تهران بر همنام اهوازي خود پيروز شد. استقلال با يك بازي برتر صاحب فرصت هاي زيادي شد. اگر درخشش غبيشاوي دروازه بان آباداني اهوازي ها و شتابزدگي مهاجمان استقلال تهران نبود چه بسا كه شاگردان حجازي گلهاي بيشتري هم دريافت مي داشتند. گل اول بازي در دقيقه ۲۸ روي سانتر سيدعباسي روييد كه توپ با عبور از سر واحدي با ضربه شيرجه وار منصوريان به تور رسيد.
با آغاز نيمه دوم استقلال اهواز خيلي زود به گل مساوي نايل آمد. در دقيقه ۴۹ پس از آنكه ضربه سنگين مهرداد رضايي با برخورد به پايه هاي ديرك عمودي دروازه  استقلال برگشت داده شده بود، آدريانو آلوز مهاجم برزيلي با ضربه اي روپا توپ را به تور دوخت. در شرايطي كه مربيان هر دو تيم بدور از احتياط با چند تعويض در انديشه برتري در اين بازي بودند، استقلال تهران يكبار ديگر روي سانتر ديدني نوازي و ضربه سر تماشايي عنايتي به گل دوم رسيد. استقلال تهران با اين برد در جاي سوم جدول ايستاد.
در اهواز فولاد براي رسيدن به مكان دوم جدول در يك بازي توفاني چهار بار دروازه پگاه گيلان را فرو ريخت.
فولاد در غياب حسين كعبي با ارائه يك بازي تهاجمي در نيمه اول دوبار با مومن زاده و سليماني به گل رسيد. اين در حالي بود كه حريف شمالي در واپسين ثانيه هاي پاياني نيمه اول با گل رمضانيان پور فاصله را كم كرد. با اخراج پژمان نوري از دقيقه ۷۰ پگاه با ده نفره شدن در مقابل ميزبان خود كم آورد و با پذيرش دو گل ديگر تن به شكست سنگيني در سفر به جنوب داد.
پاس تهران در ورزشگاه اختصاصي خود فاتح بازي حساس با سپاهان شد. آرش برهاني در خط حمله پاس بيشترين آزار را متوجه مدافعان حريف ساخت و با دول گل زيبايش پاس را از بحران گرفتار آمده در هفته هاي اخير نجات داد.
محرم نويدكيا با گل دقيقه ۴۴ از روي نقطه پنالتي تنها درصدي از غم شكست قهرمان فصل پيش كاست. جدال شموشك و فجر سپاسي در نوشهر بدون گل به پايان رسيد. در شيراز برق شكستي ديگر را به پيكان تحميل كرد. فريد عابدي زننده دو گل برقي ها بود و طهماسبي كه هفته پيش با زدن سه گل به پاس همه نگاه ها را متوجه خود ساخته است تك گل پيكان را در نيمه دوم به ثمر رساند.ديدار سايپا و ابومسلم با تساوي يك بر يك خاتمه پذيرفت.
تابلوي نتايج ليگ برتر فوتبال
* استقلال تهران دو - استقلال اهواز يك
گل ها: عليرضا منصوريان (۲۸) و رضاعنايتي (۶۷) براي استقلال و آلوز (۴۹) براي استقلال اهواز
* ذوب آهن اصفهان يك - پرسپوليس تهران صفر
گل: ابراهيم تقي پور (۲۷)
* فولاد خوزستان ۴ - پگاه گيلان يك
گل ها: احمد مومن زاده (۱۸)، ميثم سليماني (۳۴)، لفته حميدي (۸۱) و ايمان مبعلي (۸۹) از روي نقطه پنالتي و اسماعيل رمضانيان پور (۴۵) براي پگاه
* پاس تهران ۲ - سپاهان اصفهان يك
گل ها: آرش برهاني (۲۲ و ۸۰) براي پاس و محرم نويدكيا (۴۴) از روي نقطه پنالتي براي فولاد
* سايپا تهران يك - ابومسلم خراسان يك
گل ها: مهدي اميرآبادي (۱۷) براي سايپا و داريوش ميكائيلي (۵۰) براي ابومسلم
* شموشك نوشهر صفر - فجر سپاسي شيراز صفر
* برق شيراز ۲ - پيكان تهران يك
گل ها:عبادي (۱۵ و ۴۶) براي برق و طهماسبي (۷۷) براي پيكان

سرپرست گروه علمي تخصصي جامعه شناسي ورزش :
خشونت در فوتبال معلول عوامل مختلف است
002364.jpg
گروه ورزشي: در ديدار دكتر بهرام قديمي سرپرست گروه علمي تخصصي جامعه شناسي ورزش كشور با دكتر عبداللهي رئيس انجمن جامعه شناسان كشور در زمينه كنترل و نظم بخشيدن به وضعيت خشونت و پر خاشگري در ورزش فوتبال و رسيدگي علمي و ريشه اي به آن تاكيد شد.
دكتر قديمي در اين ديدار گفت: قبل از هر گونه پيشداوري بايد ديد جماعتي كه به خشونت روي مي آورند از چه خانواده،  محيط فرهنگي و تعليم و تربيتي و خاستگاه اجتماعي برخوردار هستند و عوامل بروز خشونت در آن ها نه تنها از طريق روش هاي تجربي بلكه روش هاي هرمنوتيكي بايد بررسي گردد. زيرا كه خشونت مي تواندمعلول عوامل مختلف روان شناسي، جامعه شناختي، اقتصادي، فرهنگي، طبيعي وغيره باشد.
بر اين مبنا گروه علمي تخصصي جامعه شناسي ورزش كشور بامطالعات علمي و تجزيه و تحليل مسائل، در پي ارائه راهكارهايي مناسب و برنامه هايي مفيد براي جلوگيري از استمرار خشونت در فوتبال و نهايتا ارائه آن به دست اندركاران ورزش كشور است.

حضور مشروط كشتي در مجارستان
گروه ورزشي: كشورهاي صاحب كشتي دنيا با ترفندهاي مختلفي مسابقات و رقابت هاي بين المللي را برگزار مي كنند و با شگردهايي كه خوب آن ها  را مي دانند پاي بسياري از بزرگان رشته كشتي را به پيكارهايي كه ميزباني آن را به عهده گرفته اند مي كشانند.
اين تنها تعيين جوايز مالي و هدايا نيست كه بزرگان كشتي جهان را راغب به شركت در تورنمنت هاي بين المللي مي سازد، بلكه در بسياري اوقات آنها به دلايل برقراري شرط و شروط هاي متقابل و روابط في مابين ناگزير به چنين حضور هايي مي شوند و الزاما بسياري اوقات اينگونه نيست كه آنها خود پيش شرط هايي را تعيين كرده و به مرحله اجرا درآورند. هر كشتي گيري تابع سياست هايي است كه در فدراسيون كشورش ترسيم و به مرحله اجرا درمي آيد.
در خبرها داشتيم كه فدراسيون كشتي به دعوت فدراسيون كشتي مجارستان مقرر كرده است تيمي از كشورمان در مسابقه هاي جايزه بزرگ مجارستان شركت كند و اين مي تواند يكي از همان ترفندهاي مورد نظر باشد كه فدراسيون كشتي آن را مورد توجه قرار داده و حضور كشتي گيران ايران در مجارستان را منوط به اين سازد كه مجارها نيز با تيمي قدرتمند در رقابت هاي جام تختي حضور پيدا كنند. چنين شگردي مي تواند در مورد بسياري از كشورهاي جهان كه سال هاست يكسويه از كشتي ما بهره مي گيرند وجود داشته باشد. صد البته چنين رفتارهايي حتي در برپايي اردوهاي مشترك دوجانبه هم به شكلي كه منافع دوجانبه كشتي ما را تامين نمايد مي تواند وجود داشته باشد.
اميدواريم برخلاف گفته هاي قبلي زعماي كشتي اين بار اين موضوع جدي تر از هميشه مورد توجه قرار گيرد.
محمد رضا منصوريان

خبرهايي از واليبال
ليگ برتر به سالن افراسيابي اسباب كشي مي كند
گروه ورزشي: ليگ برتر واليبال ايران اين هفته، چهارشنبه شب خود را در سالن شهيد افراسيابي سپري خواهد كرد. درگيري سالن شهداي هفت تير با مسابقات كشتي قهرماني كشور اين اجازه را از واليبال گرفت تا براي بار دوم طي ۹ هفته، خانه به دوشي و اسباب كشي را با رفتن به سالني جديد تجربه كند. تازه واليبال بسيار خوش شانس است كه سالن شهيد افراسيابي از روز اول ديماه به دليل تعميرات قادر به سرويس دهي نيست.وگرنه مي بايستي براي نخستين بار بساط ميزباني را در سالن آزادي پهن مي كرد.
نكته ديگر پيرامون مسابقات هفته نهم جابجايي بازي اول و دوم به دليل پخش مستقيم تلويزيوني است كه مسئولان ورزش شبكه سوم ترجيح مي دهند تا ديدار پيكان و دخانيات را به روي آنتن ببرند.
چهار تيم برتر دور پاياني ليگ يك تهران
پس از چند هفته بازي براي شناسايي دو تيم برتر اين فصل ليگ دسته يك واليبال تهران و قراردادن آنها در ليگ برتر، چهار تيم شهرداري كرج، تلاش، آبفا و اوسان به مرحله نيمه پاياني رسيدند.
اين چهار تيم در مرحله پلي آف (حذفي) به ترتيب باعث حذف تيم هاي اسلامشهر، ميلاد وزارت دفاع، اتكاء و رعد پدافند شدند.
دو تيم برتر از جمع اين چهار تيم به ليگ برتر واليبال تهران راه مي يابند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |