دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۴
WSIS تمام شد
وقايع نگاري يك اجلا س تكان دهنده
001394.jpg
ژنو چند روز پيش ميزبان اجلاسي بود كه اگر به شكل منطقي ادامه پيدا كند ممكن است آينده دنيا را تكان بدهد. اجلاس سران جامعه اطلاعاتي قرار بود ميزبان ۶۰ رئيس جمهور دنيا باشد كه تا روز آخر خيلي از آنها انصراف دادند و در حد وزير در اين نشست شركت كردند.
موضوع جلسات، معماري آينده دنيا از لحاظ فن آوري اطلاعات بود و اتحاديه جهاني مخابرات(ITU) كه زيرنظر سازمان ملل كار مي كند سعي دارد با ايجاد يك عزم جهاني مفهوم شكاف ديجيتال را از فرهنگ زباني بين الملل حذف كند.
صرف نظر از بحث هاي نظري و مباحثاتي كه در اين زمينه انجام شد، نتايج اين اجلاس مي تواند تغييرات شگرفي در زندگي شهروندان سراسر جهان ايجاد كند.
با پيشرفت موضوعICT در تمام دنيا، قريب به اتفاق دولت هاي جهان خدمات خودشان را به صورت الكترونيك عرضه مي كنند و ديگر استفاده از كامپيوتر مختص قشر خاصي از مردم نخواهد بود.
جالبترين وجه اجلاس اين بود كه مباحثي كه در آن بررسي شده اند، مباحثي آشنا مثل آزادي بيان، حقوق شهروندان، حقوق كودكان و مسائلي از اين دست بودند.
انگار ورود به جامعه مجازي(Cyber Space) سياست گذاران كشورهاي مختلف را وادار كرده است اين مفاهيم را دوباره و در عرصه اي نو تعريف كنند.
به اين ترتيب اولين گام هاي فراگيرگذار به دهكده جهاني برداشته شد و طبق اعلامITU اولين اجلاس در نشست هاي بعدي خود سعي خواهد داشت.
امكانات اين دنياي اعجاب انگيز كه گزينه پيش فرض سال هاي نه چندان دور  آينده خواهد بود را به طور يكسان در تمام دنيا پخش كند.
كاربردهايي از اين دست مثل آموزش و تجارت الكترونيك، ابزارهايي قدرتمند هستند كه در گسترش دانش و امكانات، در سراسر دنيا نقش موثري ايفا خواهند كرد و اين چنين است كه سازمان ملل به آنها به مثابه يك گنج نگاه مي كند.
حضور موفق هيات ايراني و در را‡س آن سيدمحمدخاتمي رئيس جمهور كشورمان و اضافه شدن پيشنهادهاي ايران به قطعنامه پاياني اجلاس، نشان از درك صحيح دولتمردان ما در عرصه فن آوري اطلاعات دارد اما نكته عجيب ماجرا جايي است كه پيشرفت خدمات الكترونيك و به طور عام تر ICT ، در ايران روندي كند دارد و هنوز ما با الگوهايي كه در اين حوزه براي خودمان در نظر گرفته ايم فاصله زيادي داريم.
آمريكا و انگلستان شايد گزينه هاي مناسبي براي مقايسه نباشند اما قطعا با يك طرح جامع مي توان به راحتي به جايي رسيد كه ايرلند و مالزي با تكيه بر اطلاعات محوري رسيده اند.
بايد منتظر ماند و ديد آيا اين اجلاس و مذاكرات انجام شده در آن چه نتايج عملي در صنعت ارتباطات و فن آوري اطلاعات ما خواهد داشت.

اين تابلو چه كسي است؟
حراج تابلويي جنجالي كه به ون گوگ نسبت داده مي شود، به تعويق افتاد. علت اين تعويق آزمايش و بررسي درباره اصالت اين تابلو است. اثرمذكور در سال ۱۹۹۱ در عتيقه فروشي در پاريس به قيمت ۱۵۰۰ يورو (۱۸۰۰ دلار) خريداري شد.
تخمين زده مي شد كه اين تابلو در حراج روز شنبه بيش از يك ميليون يورو (۲/۱ ميليون دلار) به فروش برسد، اما اين حراج به تاخير افتاد تا كارشناسان فرصت بيشتري براي تحقيق داشته باشند.
موزه ون گوگ در آمستردام پيشتر مدعي شده بود كه تابلوي رنگ و روغن مذكور جعلي است، اما شماري از كارشناسان با اين نظر مخالفند. نقاشي موردبحث، كه «زحمتكشان» نام دارد، تعدادي كارگر مزرعه را نشان مي دهد كه به زير آسماني كوتاه مشغول كارند.
انتظار مي رفت كه در حراج آخر هفته كه در پورته در جنوب غربي فرانسه برگزار مي شد، تابلوي مذكور بيشترين توجه را برانگيزد. اريك لوبلي، مدير حراج، اعلام كرد كه خريداران متقاعد شده بودند كه اثر مذكور حقيقتا از آن ون گوگ است، ولي ما تصميم گرفتيم كه حراج به تاخير بيفتد تا موزه ون گوگ فرصت داشته باشد بار ديگر تابلو را مورد بررسي قرار دهد.
لوبلي به خبرگزاري رويترز گفت: «ترجيح داديم به خاطر شفاف تر شدن موضوع كمي صبر كنيم. وقتي نتيجه مشخص شد حراج را بار ديگر از سر مي گيريم.»
موزه ون گوگ تا به حال دوبار ادعا كرده است كه تابلو جعلي است، اما كتابخانه اي تحقيقاتي در ايتاليا، رنگ هاي تابلو را متعلق به قرن نوزدهم دانسته است و اعلام كرده كه رنگ هاي به كار رفته در اثر با رنگ هاي ديگر آثار نقاشان هلندي مي خواند.
آزمايش ها نشان مي دهد كه امضاي «وينسنت» در گوشه نقاشي يك قرن قدمت دارد و با سبك به كار رفته ون گوگ نيز همخواني دارد.
لنوئي لاندايه، كارشناس آثار ون گوگ، مي گويد كه مطمئن است «زحمتكشان» اثري اصلي است و تاريخ آن به سال ۱۸۸۳ برمي گردد. اين اثر در سال ۱۸۹۰ در ليست آثار ون گوگ، كه پس از خودكشي اش تهيه شد، آمده است، اما پس از سال ۱۸۹۴ گم شد.

لندن به پاريس: كوتاه تر
ركورد سفر لندن - پاريس با قطار شكسته شد. در روز ۲۷ سپتامبر قطار مسافرتي لندن - پاريس مسير خود را در ۲ ساعت و ۱۹ دقيقه پيمود. زمان هميشگي اين سفر ۲ ساعت و ۵۵ دقيقه بوده است.
ركورد جديد مقدمه اي بود بر شروع خدماتي كه ۹/۱ ميليارد پوند هزينه به همراه داشت و شامل ۹۰ كيلومتر كانال تونل راه آهن مي شود كه از طول استان كنت مي گذرد.
اما مسير جديد قرار است مسافرت ميان لندن و پاريس را ۲۰ دقيقه كاهش دهد، كه از اين پس، سفر مذكور ۲ ساعت و ۳۵ دقيقه به طول مي انجامد.
اين خط اتصال از فولكستون در استان كنت شروع مي شود به نقطه اي در نزديكي گريوسند مي رسد و فاصله ميان لندن و بروكسل را نيز ۲۰ دقيقه كاهش مي دهد و اين مسافت در ۲ ساعت و ۲۰ دقيقه طي خواهد شد.

ژنو
001400.jpg
كشورهاي فقير و ثروتمند بخش عمده اختلافات اصلي را كه مي توانست منجر به منحل شدن اجلاس سازمان ملل درخصوص مرزهاي رايانه اي شود حل كرده اند.
به نقل از شبكه خبري بي.بي.سي، پس از دو روز بحث و گفت وگو در ژنو، مذاكره كنندگان به نقاط مشتركي درخصوص حقوق بشر و مديريت اينترنتي دست يافتند.
اما هنوز نكات مبهمي در اين مورد كه چگونه مي توان امكان دسترسي تمام مناطق فقير را به شبكه فراهم كرد،  وجود دارد.
۶۰ تن از سران كشورها، روساي تجاري و هيات هاي مشترك در ژنو براي اجلاس سه روزه فوق حاضر شدند و در اين همايش در خصوص مسائل مرتبط با فنآوري ارتباط به بحث و گفتگو پرداختند.

پكن
001398.jpg
كميسيون خدمات اطلاعات اينترنتي، زيرشاخه انجمن اينترنت چين در پكن افتتاح شد.
به گفته يكي از مقامات اين كميسيون تاسيس اين بخش به رشد سالم صنعت اطلاعات شبكه اي در چين كمك خواهد كرد.
بيش از ۴۰ هيات از وب سايت هاي اصلي چين در جشن افتتاحيه اين كميسيون حضور داشتند. درحال حاضر كميسيون فوق ۴۹ عضو دائم دارد.
از همسايه چين، ژاپن نيز خبر رسيد كه شركت بزرگ رايانه اي ژاپني به نامNEC ، كوچكترين ترانزيستور دنيا را ساخته است كه مي توان به كمك آن ابررايانه هايي در اندازه يك رايانه شخصي روميزي توليد كرد.
بدين ترتيب اندازه ابررايانه هاي بزرگ كه توانايي انجام ۶۰۰ ميليارد محاسبه رايانه اي در ثانيه را دارند، به مقياس رايانه هاي معمول ساخته مي شود.

توكيو
001396.jpg
شركت «آرين اسپيلس» اعلام كرد كه اين شركت اروپايي به همراه بخش خدمات پرتاب بوئينگ ايالات متحده و صنايع سنگين ميتوبيشي ژاپن موافقت نامه اي را امضا كرده اند كه به موجب آن اين امكان به مشتري ها و متقاضيان داده مي شود تا بتوانند در مواقع اضطراري از پرتاب كننده هاي ماهواره، هريك از اين شركت استفاده كنند. در اين اعلاميه آمده است كه اين اتحاديه به هر يك از اين شركت ها اجازه و امكان ادامه فروش خدمات جداگانه و ارتقا پرتاب كننده هاي خود را مي دهد. اين موافقت نامه كه مذاكرات مربوط به آن در توكيو و لس آنجلس انجام گرفت در صورت بروز نقص فني در پرتاب كننده يكي از شركت ها، پشتيباني براي آن در نظر مي گيرد و به مشتري اجازه گرفتن خدمات از دو شركت ديگر را مي دهد.
در حال حاضر، بخش پرتاب ماهواره در بحران به سر مي برد، در حالي كه تا سال جاري، سالانه بطور متوسط ۳۰ ماهواره در مدار قرار مي گيرد.

جهانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |