دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۴ - Dec 15, 2003
هفته آينده آغاز مي شود
ثبت نام اينترنتي داوطلبان آزمون سراسري
گروه علمي فرهنگي: ثبت نام اينترنتي داوطلبان آزمون سراسري سال ۱۳۸۳ دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور از اواخر آذر ماه جاري آغاز مي شود.
دكتر محمدحسين پوركاظمي معاون سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با (ايسنا)، گفت: سازمان سنجش براساس برنامه ريزي هاي خود تلاش مي كند كه طرح ثبت نام رايانه اي آزمون ها را از اواخر آذر با اولين ثبت نام رايانه اي در آزمون سراسري ۸۳ آغاز كند. وي در ادامه از رايانه اي شدن ثبت نام كليه آزمونهاي سراسري در سال آينده خبر داد و گفت: سازمان سنجش سعي مي كند كه كليه ثبت نام آزمون هاي خود را از سال آينده از طريق اينترنت انجام دهد. دكتر پوركاظمي در ادامه گفت: ثبت نام رايانه اي آزمون سراسري ۱۳۸۳ براي آن دسته از داوطلباني كه نتوانسته اند به صورت كتبي ثبت نام كنند انجام مي شود، به اين نحو كه داوطلبان وارد سايت سازمان سنجش شده و ثبت نام مي كنند.به گفته معاون سازمان سنجش، هزينه ثبت نام رايانه اي آزمون سراسري تفاوتي با ثبت نام كتبي آن ندارد.

بزرگترين كاروانسراي ايران مرمت مي شود
002610.jpg
گروه علمي فرهنگي: دير گچين كاروانسراي استوار و پرشكوه واقع در ۴۰ كيلومتري جنوب غربي ورامين در دل پارك ملي كوير كه قدمت آن به دوره ساسانيان نسبت داده مي شود از سوي اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران مرمت مي شود.
اميد علي صادقي مسئول كارگاه مرمت اين بنا با اعلام اين خبر گفت:  اين كاروانسرا كه به نام مادر كاروانسرهاي ايران معروف است داراي ويژگي همچون داشتن حمام، آب انبار، مسجد، حياط خلوت، ايوان شاه نشين و مركز داد و ستد براي كاروانياني بوده است كه در اين مكان اطراق مي كرده اند.
به گزارش واحد اطلاع رساني ميراث فرهنگي كاروانسراي ديرگچين با ۱۲ هزار متر زير بنا كه در حدود ۸ هزار متر آن ساخت و ساز شده از نوع چهار ايوانه با شش برج ديده باني است كه چهار برج آن در چهار گوشه كاروانسرا و دو برج در كنار دروازه ورودي قرار دارد.

تقدير رئيس جمهور از ۳۰ دانشجوي نمونه كشور
گروه علمي فرهنگي: دوازدهمين دوره مراسم انتخاب و معرفي ۳۰ دانشجوي نمونه دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري روز سه شنبه ۲۵ آذرماه جاري با حضور رئيس جمهوري برگزار مي شود.
دكتر علي محدث خراساني مديركل دانشجويان داخل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گفت و گويي با خبرنگار ما،  ضمن اعلام اين خبر هدف از انتخاب دانشجوي نمونه را ايجاد فضاي سالم رقابت علمي و فرهنگي و الگوسازي اصولي در جامعه دانشگاهي ذكر كرد و گفت: براساس آئين نامه انتخاب دانشجوي نمونه، فرايند شناسايي و انتخاب اين دانشجويان همه ساله از شهريورماه آغاز مي شود و بر اساس آن دانشجويان برتر از نظر علمي، پژوهشي، اخلاقي و فرهنگي از سوي دپارتمانهاي دانشكده ها انتخاب مي شوند و در مرحله بعد در سطح دانشگاه گزينش مي شوند و در مرحله آخر پرونده ها جهت انتخاب و داوري نهايي به معاونت دانشجويي ارسال مي شوند.وي گفت: امسال حدود ۲۰۰ داوطلب از ۳۰ دانشگاه كشور به معاونت معرفي شدند كه از ميان آنها در نهايت ۳۰ دانشجوي نمونه در علوم، تحقيقات و فناوري انتخاب شدند.
دكتر محدث در پاسخ به اين سئوال كه چرا از ۵۲ دانشگاه دولتي تنها ۳۰ دانشگاه دانشجوي نمونه معرفي كرده اند اظهار داشت: برخورداري از حداقل معدل آموزشي، فعاليت سياست و پژوهشي دانشجويان از جمله ضوابط اوليه معرفي دانشجوي نمونه توسط دانشگاه ها بوده و برخي دانشگاه ها دانشجوياني با اين ويژگيها نداشته اند.
مديركل دانشجويان داخل كشور در تشريح ضوابط انتخاب دانشجويان نمونه گفت: امتيازهاي سياسي، فرهنگي و اخلاقي در همه مقاطع تحصيلي يكسان است، اما از نظر آموزشي و پژوهشي در مقطع كارشناسي، دوسوم نمره به فعاليت آموزشي و يك سوم به فعاليت پژوهشي اختصاص دارد و در مقطع كارشناسي ارشد اين نسبت برابر است و در مقطع دكترا دوسوم براي فعاليت پژوهشي اختصاص دارد.
وي جوايز دانشجويان نمونه را لوح تقدير و يك دستگاه كامپيوتر ذكر كرد و گفت: به طور مثال براي سنجش ميزان فعاليت سياسي دانشجويان،  عضويت و فعاليت آنها در يكي از تشكل هاي دانشجويي ملاك عمل قرار مي گيرد و از ميان ۲۰ دانشجوي نمونه امسال، ۴ نفر عضو شوراهاي صنفي، يك نفر عضو انجمن اسلامي، ۹ نفر عضو انجمن هاي علمي، ۶ نفر عضو بسيج دانشجويي و سه نفر عضو فعال نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هستند.
وي با اشاره به اينكه در انتخابات دانشجوي نمونه، دانشجويان مشاركت و نقشي ندارند، گفت: مراسم معرفي دانشجويان نمونه كه هر سال در روز ۱۶ آذر (روز دانشجو) برپا مي شد، امسال به دليل گرفتاريها و سفر رئيس جمهوري به تعويق افتاد.
دكتر محدث در پايان افزود: در حال حاضر در حال مذاكره با معاونت آموزشي هستيم تا به منظور ارائه تسهيلات بيشتر به دانشجويان نمونه، براي دوره هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد و ادامه تحصيل آنها تمهيداتي بيانديشيم.

كوتاه از جامعه و فرهنگ
* شبكه جهاني دبيركل سازمان ملل متحد با سازمان ملي جوانان براي مشاركت در اشتغال جوانان مشاركت مي كند. اين تصميم در ديدار مشاور رئيس جمهور و رئيس سازمان ملي جوانان با مسئول شبكه جهاني دبيركل ملل متحد در ژنو گرفته شده است.
* سازمان پزشكي قانوني نسبت به احتمال افزايش مرگ هاي ناشي از گاز منواكسيد كربن در زمستان امسال هشدار داد: هشدار پزشكي قانوني مستند به بررسي آماري است كه بيان مي دارد در زمستان سال گذشته ۲۷۶ نفر در اثر مسموميت گاز منواكسيد كربن در كشور فوت كرده اند كه اين رقم نسبت به سال ۱۳۸۰ حدود ۹۹درصد افزايش داشته است.
* نخستين كنگره تكنولوژي توانبخشي طي روزهاي ۲۵ و ۲۶ آذرماه سال جاري در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي برگزار مي شود.
* يك فوق تخصص روانپزشكي اعلام كرد ۱۵درصد كودكان و نوجوانان كشور به بيماري نقص توجه و پرتحركي مبتلا هستند، اين بيماري اختلالي است كه سبب پرتحركي، بي توجهي و رفتارهاي ناگهاني در برخي كودكان مي شود.
* رئيس انجمن مددكاري ايران اعلام كرده است ۹۵درصد ازدواج ها در فرهنگ ما اجباري است، وي بالارفتن سن، خستگي از منزل پدر، حرف هاي ديگران و احساس استقلال را از دلايل اين اجبار دانست.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |