شنبه ۶ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۴ - Dec 27, 2003
وزير بازرگاني:
واردات چاي كاملاً غيرقانوني است
صنعت چاي كشور در هفته هاي اخير تحت تاثير سياستهاي مختلف، متعدد و بعضا متناقض در شرايط سرگردان است.
در تازه ترين اظهارنظر،وزير بازرگاني واردات چاي را كاملا غيرقانوني دانست و تأكيد كرد: «ما حاضر نيستيم با سكوت خود در اين بي ساماني شريك باشيم.»
محمد شريعتمداري در گفتگو با ايسنا، افزود: در سال گذشته كه دولت واردات قانوني چاي را
صد در صد ممنوع كرد، دست كم ۱۵۰ هزار تن چاي قاچاق وارد كشور شده است و هيچ نهاد و ارگان و دستگاهي پاسخگوي چگونگي ورود آن از مرز تا مراكز فروش نيست. وي تصريح كرد: وجود چاي خارجي در كليه مراكز نگهداري و انبارداري، مراكز عمده فروش و خرده فروشي و فروشگاه هاي چاي قاچاق است و نيروي انتظامي موظف است طبق قانون و فرمان مقام معظم رهبري با كالاي قاچاق از هر رقم، از مرز تا محل مصرف برخورد جدي كند.
او تأكيد كرد: محاكم نيز طبق فرمان، موظف به رسيدگي به چنين جرمي هستند ولي متاسفانه، هر چه فرياد مي كشيم دادمان به جايي نمي رسد.
همچنين عضو شوراي  مركزي  خانه  كشاورز حمايت  دولت  از چايكاران  را ناكافي دانست  و گفت : چنانچه  حمايتهاي  دولت  از چايكاران  بيشتر شود درآينده  نزديك  شاهد ارتقاي  كيفيت  چاي  داخلي  خواهيم  بود.
سميعي  درمصاحبه  با برنامه  رويكرد شبكه  خبر سيما، مشكل  واردات  چاي  را از سالهاي  بسيار دور ذكر كرد و گفت : تضادها بين  توليدكننده و واردات  چاي  از ۱۰۲ سال پيش  همزمان  با كاشت  چاي  در كشور وجود داشته  است .
وي  افزود: هم  اكنون  چنانچه  حمايت  واقعي  دولت  وجود داشته  باشد وكارشكني  ها صورت  نگيرد با همفكري  دست  اندركاران  چاي  مي توان  در دويا سه  سال  آينده  علاوه  بر بالا بردن كميت توليد  چاي  به  كيفيت  خوبي  در زمينه  اين  محصول  دست  يافت .
از طرف ديگر مدير اجرايي سنديكاي كارخانجات چاي شمال نيز در گفتگو با يكي از شبكه هاي تلويزيوني با غيرقانوني دانستن واردات اين محصول گفت، ساليانه حدود ۳۵ هزار تن چاي وارد كشور مي شود.
ياورزاده گفت: قيمت برگ سبز در سال ۷۸ آخرين سال انحصار چاي۱۰۲۰ ريال بود و امسال به طور متوسط براي همين ميزان ۱۷۰۰ ريال پرداخت شده يعني در خلال چهار سال حدود ۶۰ درصد به قيمت برگ سبز اضافه شده است.
مدير اجرايي سنديكاي كارخانجات شمال كشور تصريح كرد: علاوه بر واردات ساليانه ۳۵ هزار تن چاي به كشور حدود ۳۵ هزار تن نيز از چاي داخلي مصرف مي شود.

جنون گاوي در اقتصاد آمريكا
اعلام خبر كشف اولين مورد بيماري جنون گاوي در آمريكا در كوتاه مدت اقتصاد اين كشور را تحت تأثير قرار خواهد داد اما اگر موارد جديدتري از اين بيماري مشاهده نشود، تأثيرات منفي آن بر اقتصاد محدود خواهد بود.
يكي از اقتصاددانان برجسته آمريكايي مي گويد: انتشار اين خبر باعث خواهد شد كه مردم كمتر فرآورده هاي گوشتي از جمله استيك و همبرگر مصرف كنند. به همين دليل پيش بيني مي شود كه فروش مواد غذايي در رستورانها كاهش مي يابد. به گفته وزير كشاورزي آمريكا، اولين مورد بيماري جنون گاوي در واشنگتن كشف شد. اعلام اين خبر بلافاصله باعث كاهش ارزش سهام رستورانها گرديد.
يك اقتصاددان ديگر معتقد است كه اين خبر باعث زيان بخش كشاورزي خواهد شد.
چند ماه پيش يك مورد بيماري جنون گاوي در كانادا باعث شد تا بسياري از كشورها واردات گوشت از اين كشور را متوقف كنند. به عبارتي ديگر كانادا ۳/۳ ميليارد دلار از اين بابت متحمل ضرر شد. شايد چنين سرنوشتي در انتظار آمريكا باشد.

امكان توليد تجهيزات پيچيده طرح هاي پتروشيمي در كشور فراهم شده است
گروه اقتصادي: ۱۹رقم از تجهيزات فني طرح اوره و آمونياك عسلويه از سوي يك كنسرسيوم ايراني،كره اي و ژاپني براساس قراردادي به ارزش ۲۰ ميليارد ريال براي نخستين بار از سوي كارشناسان داخلي درحال احداث است.
به گزارش خبرنگار ما با احداث تجهيزات اين دو واحد توليد محصولات پتروشيمي در ايران توانايي مديريت توليد تجهيزات پالايشگاه هاي توليد محصولات پتروشيمي در ايران ايجاد مي شود.
مسئولان شركت سديد و علي فاطمي مدير پروژه شركت پيدك كه مجري اصلي طرح هاي اوره و آمونياك در عسلويه است در گفت وگو با خبرنگاران اعزامي به اهواز با اعلام اين خبر تاكيد كردند ساخت تاورهاي اين پروژه كه يكي از بزرگترين و پيچيده ترين سازه هاي اين طرح است به پايان رسيده است.
تاكنون ساخت ده عدد از تجهيزات سفارش داده شده به شركت سديد به پايان رسيده است.اين تاور ماه آينده از طريق دريا به بندر عسلويه انتقال مي يابد و تا پايان دي ماه مراحل نصب آن انجام مي شود. طرح اوره و آمونياك عسلويه نيز قرار است تا شهريورماه سال ۸۳ به بهره برداري برسد.
محمد سردارنيا قائم مقام مديرعامل در امور طرح ها و روابط بين الملل شركت سديد نيز در اين زمينه تاكيد كرد: مشاركت اين شركت در طرح هاي پتروشيمي ظرفيت مهندسي و مديريت احداث تجهيزات پيچيده طرح هاي پتروشيمي در كشور را بالا مي برد و كارشناسان و مهندسان داخلي امكان حضور در مناقصه هاي داخلي و خارجي را به دست مي آورند.

يادداشت
بار ديگر جنون گاوي
با وجود اينكه چند روزي به پايان سال ۲۰۰۳ باقي نمانده است، بار ديگر تجارت جهاني و اين بار تجارت گوشت دچار تلاطم و بحران گرديد. اين رويداد دومين بحران بزرگ در تجارت جهاني پس از جنگ تجارت فولاد بين اروپا با آمريكا در سال ۲۰۰۳ مي باشد. بحران اخير در هفته گذشته و با انتشار خبر كشف يك مورد بيماري جنون گاوي در آمريكا آغاز شد. بلافاصله چندين كشور از جمله ژاپن، روسيه، استراليا، چين، مالزي، اندونزي و ديگر كشورهاي شرق آسيا و همچنين كشورهاي خاورميانه، مكزيك و كانادا واردات گوشت از آمريكا را ممنوع كردند. اتحاديه اروپا نيز اعلام كرده است كه به دقت شرايط حاضر را زير نظر دارد ولي در حال حاضر برنامه اي براي كنترل بيشتر واردات گوشت آمريكا ندارد. البته لازم به يادآوري است كه ۱۵ كشور عضو اتحاديه اروپا از چند سال پيش به دليل اعتراض به سلامت گوشتهاي آمريكايي و بالا بودن ميزان هورمون اين گوشتها واردات گوشت گاو از آمريكا را تقريبا قطع كرده اند. اين اقدام اروپائيها كه با محكوميت آنها در سازمان جهاني تجارت نيز مواجه شده عمدتا در واكنش به قطع واردات گوشت از اين كشورها بويژه انگليس از سوي آمريكا در چند سال گذشته به دليل كشف وجود بيماري جنون گاوي صورت گرفته است. علي رغم اينكه انتظار مي رفت اتحاديه اروپا به بهانه تلافي خسارتهاي بحران فولاد و همچنين توجيه سياست ممنوعيت واردات گوشت از آمريكا در صدر كشورهاي تحريم كننده گوشت آمريكا باشد،  در اين زمينه واكنش تند و سريعي از خود نشان نداده است.اما بنظر مي رسد، اتحاديه اروپا قصد بهره برداري از آن براي چانه زني تجاري با آمريكا را دارد. به طور كلي اين بحران زيانهاي اقتصادي زيادي براي آمريكا در ابعاد داخلي و خارجي در پي دارد. در بعد داخلي كاهش مصرف گوشت گاو و فرآورده هاي گوشتي به سرعت خود را نشان داد. اين مساله زيان بخش كشاورزي و دامداري آمريكا و همچنين شركتهاي صنعتي وابسته خواهد بود. در اولين مرحله، بلافاصله ارزش سهام رستورانهاي بزرگ آمريكا كاهش يافت. به طور طبيعي در پي اين مساله، صادرات گوشت و فرآورده هاي گوشتي آمريكا به ديگر كشورها نيز با خساراتي مواجه است. در پي بحران مشابه چند ماه گذشته در كانادا كه منجر به قطع صادرات گوشت اين كشور شد، زياني معادل ۳/۳ ميليارد دلار نصيب اين كشور شد.

صبح اقتصاد در جمع مطبوعات
نخستين روزنامه اقتصادي رنگي كشور در ۳۲ صفحه از امروز به جمع مطبوعات پيوست.
روزنامه صبح اقتصاد به صاحب امتيازي و مدير مسئولي دكتر محمد سلطاني فر و سردبيري دكتر ناصر بزرگمهر از امروز در ۳۲ صفحه با صفحات اختصاصي متنوع در حوزه هاي اقتصادي و اجتماعي انتشار يافت اين روزنامه با قيمت ۵۰۰ريال در كليه كيوسكهاي مطبوعاتي سراسر كشور عرضه شده است.

گفتگوي امروز
مباني قانوني افزايش تعرفه هاي بندري
گروه اقتصادي: با واگذاري امور تصدي گري بنادر كشور به بخش خصوصي تعرفه هاي انبارداري كالا و خدمات بندري افزايش يافت.قبلا نظرات برخي از مخالفين و موافقين اين افزايش را بيان كرديم در خصوص اين كه اين افزايش بر مبناي كدام اصول قانوني شكل گرفته است، با دكتر حميد رضا آوايي رئيس اداره تعرفه هاي بندري سازمان بنادر و كشتيراني گفتگو كرده ايم.
***
* مباني قانوني افزايش تعرفه هاي انبارداري كالا و خدمات بندري چيست؟
- نخست موضوع تكاليف قانوني كه سازمان بنادر در راستاي اجراي راهكارهاي قانوني برنامه سوم توسعه بر عهده دارد و براساس آن سازمان بنادر و كشتيراني مكلف شده تا امور تصدي گري در بنادر را به بخش خصوصي واگذار كند.هدف از اجراي اين كار جلب مشاركت مردم و واگذاري بخشي از كارهاي اجرايي از قبيل تخليه و بارگيري، انبارداري در محوطه بنادر و باربري به بخش خصوصي بوده است. موضوع ديگر تكاليف بين المللي سازمان بنادر بود با توجه به اينكه بنادر مرز خروجي و ورودي كشور براي ارتباط با دنياي خارج است اگر جهت گيري كشور به سمت ايجاد زمينه هاي لازم براي عضويت در سازمان تجارت جهاني پيش برود بايد موضوع تعرفه هاي رقابتي با بنادر منطقه در بنادر ايران نيز اعمال شود و اين موضوع مهمي است.
* هدف از افزايش تعرفه هاي انبارداري بندري چيست؟
با توجه به آمار بسيار بالاي رسوب كالا در بنادر كشورمان و مشكلات ناشي از آن حداكثر كاري كه براي رفع اين مشكل مي توانستيم انجام دهيم ترانزيت اداري بود و حتي با انتقال كالاي انبارشده به گمركات داخلي نيز اين مشكل حل نشد.
پس به ناچار دو روش را در پيش گرفتيم اول اينكه ببينيم در سطح بين المللي چه تعرفه هايي براي كشتي ها اعمال مي شود و چگونه با آنها به رقابت بپردازيم؟
دوم اينكه در محل بنادر وضعيت انبارداري، تخليه  و بارگيري و نحوه اجاره و استفاده از تجهيزات چگونه بوده و چه نرخ هايي دارد؟
* تاثير افزايش اين تعرفه ها بر صادرات و واردات كالا چيست؟
براي حمايت از صادرات تخفيف هاي زيادي قائل شده ايم .در زمينه تعرفه هاي ترمينالهاي كانتينري صادرات كالا افزايشي نداشته و مانند سال ۸۱ عمل مي كنيم همچنين معافيت ۳۰ روزه اي براي انبارداري كالا در نظر گرفته ايم كه در هيچ جاي دنيا اعمال نمي شود.
تاثير افزايشي اين تعرفه ها با توجه به تخفيفاتي كه قائل شده ايم مثبت خواهد بود و معتقديم با تخفيف هاي اعمال شده هزينه هاي انبارداري و خدمات بندري كاهش نيز يافته است مثلا كرايه حمل كانتينري صادراتي از بندرعباس بين ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار كاهش يافته كه كاري خارق العاده است.

خبر كوتاه
* مهر: قيمت فرش دستباف به علت كاهش توليد فرش و توجه به سليقه مشتريان توسط توليد  كنندگان افزايش يافته است.
* مدير طرح مطالعاتي امكان سنجي تجارت الكترونيكي ايران اعلام كرد: طرح مطالعاتي امكان سنجي تجارت الكترونيكي جمهوري اسلامي ايران به همت معاونت برنامه ريزي و بررسي اقتصادي وزارت بازرگاني و با همكاري كنسرسيومي از شركتهاي مشاور ايراني، فرانسوي و مالزيايي اجراي مي شود.
* ايلنا: ۸ فروند هواپيماي ايرباس از نوع ۳۲۰ توسط شركت هواپيمايي ماهان خريداري شده اند و به زودي به ناوگان اين خط هوايي افزوده مي شود.
* كارخانه توليد لوله هاي سنگين نفت و گاز در ماهشهر سال آينده شروع به توليد مي كند.احداث اين كارخانه ۶۰۰ ميليارد ريال سرمايه گذاري ريالي و ارزي داشته و ظرفيت توليد آن در دو شيفت كاري سالانه حدود ۴۵۰ هزار تن است.
* خبرگزاري فارس: معاون اتاق بازرگاني و صنايع و معادن دبي گفت: تجار ايراني دبي را مركز تجاري خود قرار دهند و از اين طريق كالاي خود را به ۵/۱ ميليارد مصرف كننده از آسيا، آفريقا و اروپا عرضه كنند.
* رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن روسيه گفت: مبادلات تجاري بين دو كشور ايران و روسيه در سال جاري به بيش از يك ميليارد دلار افزايش خواهد يافت.

رشد شاخص هاي بورس تهران
ارزش كل مبادلات سهام ۶۶ درصد افزايش يافت
گروه اقتصادي: بورس تهران هفته گذشته شاهد داد و ستد ۲۴۱ ميليون و ۶۸۷ هزار و ۸۱۹ سهم و حق تقدم به ارزش
۳ هزار ميليارد و ۴۴ ميليون و ۶۴۲ هزار و ۲۵۰ ريال بود.
به گزارش سازمان بورس اوراق بهادار تهران در پايان داد و ستدهاي هفته گذشته شاخص هاي بورس تهران نسبت به هفته پيش از آن روند روبه رشد داشتند.شاخص كل با ۷۶/۵۸ واحد رشد به ۹۵/۱۰۶۸۵ واحد رسيد و شاخص هاي صنعت و مالي نيز هر يك به ترتيب ۴۹/۴۵ و ۰۶/۱۷۲ واحد رشد داشتند.حجم مبادلات سهام نيز نسبت به هفته پيش از آن ۷۳/۳۴ درصد و حجم ريالي داد و ستد سهام نيز ۹۰/۶۶ درصد رشد داشتند.
بر اساس گزارش سازمان بورس، در تالار اصلي معادل ۲۲۵ هزار سهم و حق تقدم به ارزش ۲ هزار و ۹۶۴ ميليارد و ۹۲۸ ميليون و ۸۹۲ هزار ريال داد و ستد شد كه از نظر حجم ريالي و تعداد سهام مبادله شده نسبت به هفته قبل از هفته مورد بررسي به ترتيب، ۱۳/۷۱ و ۸۶/۴۰ درصد افزايش يافت.
اما در تالار فرعي ميزان داد و ستد سهام نسبت به هفته قبل كاهش يافت و حجم ريالي داد و ستد نيز به تبع آن كاهش داشت.
در هفته گذشته در تالار فرعي معادل ۱۶ ميليون و ۶۸۴ سهام و حق تقدم داد و ستد شد كه حجم ريالي در اين تالار نيز به ۷۹ ميليارد و ۷۱۳ ميليون ريال رسيد و نسبت به هفته قبل به ترتيب ۱۲/۱۵ و ۹۴/۱۲ درصد كاهش يافت.
قابل توجه اينكه در هفته گذشته نهادها و سازمان هاي دولتي و سازمان خصوصي سازي در مجموع يك ميليون و ۵۲۷ هزار سهام به ارزش ۱۱ ميليارد و ۸۷ ميليون ريال در بورس عرضه شد و علاوه بر اين روزهاي كاري بورس تهران نيز در هفته گذشته به دليل تعطيلي روز شنبه تنها چهار روز بود.با توجه به اينكه تعداد سهام دولتي عرضه شده در بورس تهران حجم بالايي نداشته است و تعداد روزهاي كاري نيز تنها چهار روز بود رشد شاخص ها نشان مي دهد كه تقاضاي خريد سهام در بورس تهران رشد آرام خود را پس از بهبود ثبات سياسي به دليل كاهش تنش ها در روابط بين الملل كشور آغاز كرده است.

يك مقام سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور:
۲۰ درصد بودجه كشور عمراني و ۸۰ درصد جاري است
مديركل دفتر بهبود مديريت و ارزيابي عملكرد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت: حجم دولت در ايران ۳۰ برابر حجم دولت در كشورهايي است كه اندازه مطلوبي دارند.به گزارش ايرنا، «محمد علي دارياني» در نخستين همايش استاني «آشنايي با برنامه هاي تحول اداري» در زاهدان افزود:  رسيدن به حجم مطلوب دولت به صورت تدريجي و نه يكباره امكان پذير است و براساس يك پيش بيني، براي اين حركت تدريجي ۱۵ سال زمان لازم است.وي اظهار داشت: هم اكنون حدود سه ميليون نفر در بخش دولتي مشغول بكارند كه تعداد آنها در مقايسه با كل جمعيت شاغل كشور زياد است.دارياني گفت: ۸۰ درصد بودجه كشور جاري و تنها ۲۰ درصد آن عمراني است و اگر به فكر اصلاح ساختارها نباشيم، تا دو سال ديگر هزينه هاي جاري، تمام بودجه كشور را خواهد بلعيد.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |