سه شنبه ۱۶ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۴ - Jan 6, 2004
ساخت شش اردوگاه براي اسكان موقت زلزله زدگان بم
000546.jpg
معاون  امنيتي  و انتظامي وزارت  كشور اعلام  كرد: ۶ اردوگاه  براي اسكان  موقت  زلزله  زدگان  بم  با ۲۵ هزار كانكس  پيش  بيني  شده  است .
معاون  وزير كشور با بيان  اينكه  از تمام  توان  فني ، علمي و پشتيباني كشور براي  بازسازي  منطقه  زلزله  زده  بم  استفاده  خواهد شد، گفت : اسكان آوارگان  در طي  دو سال  آينده  انجام  خواهد شد.
احمدي  بر ضرورت  راه  اندازي  واحدهاي  اداري  در شهرستان  بم  تأكيد كرد وافزود: تمامي دستگاه ها و ارگانهاي  دولتي  بايد در راه  اندازي  واحدهاي اداري  خود در شهرستان  بم  اقدامات  لازم  را انجام  دهند.
وي  در خصوص  بازسازي  روستاهاي  اطراف  شهرستان  بم  نيز اظهار داشت :عليرغم  خسارات  كمتر روستاها مقرر شده  است  كه  بازسازي  واحدهاي  روستايي  به بنياد مسكن  واگذار شود.گفتني است اولين اردوگاه زلزله زدگان شهرستان بم ديروز (دوشنبه)، براي اسكان خانواده هاي بي سرپناه اين شهرستان آماده شد.
فاز اول اين اردوگاه با ظرفيت اسكان دو هزار و ۵۰۰ خانوار به تعداد پنج هزار نفر و شامل حدود يك هزار دستگاه چادر است.
اين اردوگاه ظرف يك هفته و با كمك و همكاري سازمانهاي بين المللي و غيردولتي احداث شده است.سازمانهاي بين المللي و غيردولتي شركت كننده در احداث اين اردوگاه از كشورهاي ژاپن، تايوان، يونان، فرانسه، آمريكا و انگلستان و نيز سازمانهاي بين المللي شامل كميسارياي عالي امور پناهندگان سازمان ملل و برنامه جهاني غذا هستند كه هر يك بخشي از مسئوليت احداث و راه اندازي اين اردوگاه را بر عهده دارند.
دكتر پيروز حناچي، معاون شهرسازي وزير مسكن و شهرسازي نيز در گفت وگو با ايسنا، در مورد اسكان موقت زلزله زدگان در مناطق شهري بم گفت:« پيش بيني و پيشنهادهاي مناطق براي اسكان موقت، براساس مطالعات مشاور طرح جامع و طرح تفصيلي شهر انجام شده كه ديروز در جلسه شوراي عالي شهرسازي در بم اين مصوبات مورد بررسي قرار گرفت.»
حناچي، اسكان دائم  اين مناطق را مستلزم مطالعه بيشتر و بررسي الگوي مالكيت ها عنوان كرد و گفت:« بايد با مشخص شدن ميزان تلفات و تأثير آن روي جمعيت شهري و همچنين الگوي مالكيت ها تمام اين عوامل را سنجيد و سپس با تاني بيشتري اسكان دائم را آغاز كرد.»
لايحه  تأسيس  بنيادي  براي  بازسازي  شهرستان  بم 
نماينده  مردم  تهران  در مجلس  شوراي  اسلامي از ارايه  لايحه  تاسيس  بنيادي براي  بازسازي  شهرستان  بم ، از سوي  دولت  به  مجلس  در آينده  نزديك  خبر داد.
احمد بورقاني  در گفت وگو با خبرنگار اعزامي ايرنا به بم ، با بيان  اين  مطلب  كه  اين  بنياد متشكل  از سازمانهاي  دولتي  و غير دولتي است ، گفت : اساس  اين  بنياد دولتي ، اما اداره  آن  به  صورت  نهادي  غيردولتي خواهد بود.
بورقاني اظهار اميدواري  كرد كه  با ارايه  اين  لايحه  از سوي  دولت  و تصويب آن  از سوي  مجلس  شوراي  اسلامي كار بازسازي  شهرستان  بم  بزودي  آغاز شود.
وي  گفت : پيشنهاد شده  است  كه  در اين  بنياد از جمعي  از شخصيتهاي  بين المللي  نيز براي  عضويت  در هيات  امناي  اين  ستاد دعوت  به  عمل  آيد.
نماينده  مردم  تهران  در مجلس  شوراي  اسلامي خاطرنشان  كرد كه  علاوه  بربازسازي  مناطق  زلزله زده  كار جذب  كمكهاي  داخلي  و خارجي  نيز به  عهده  اين بنياد خواهد بود.
از سوي ديگر مديرعامل جمعيت هلال احمر كرمان از فعال شدن ستاد امداد روستايي براي ساماندهي توزيع اقلام مورد نياز آسيب ديدگان روستاهاي اطراف بم خبر داد و گفت: گروه هاي  تخصصي  جمعيت  هلال  احمر با حضور در بخشها و روستاهاي  بم  حجم  خسارت ناشي  از زمين  لرزه  و نياز ساكنين  را مشخص  مي كنند.وي  افزود: در اين  صورت  روستاهاي  خارج  از مناطق  زلزله زده  به  جاي  مراجعه مستقيم  به  امدادگران  هلال  احمر در شهر بم ، از طريق  بخشداري  محل  سكونت  خود مايحتاج  درخواستي  را دريافت  خواهند كرد.
درخواست  اضطراري  سازمان  ملل 
غذا و تداركات ، آب  و تاسيسات  بهداشتي ، تغذيه  و بهداشت ، حمايت  از كودكان  و زنان ، آموزش ، هماهنگي ، امنيت ، ارتباطات ، اطلاعات ، نظارت  و ارزيابي ، بهبود، بازسازي  و توانبخشي ، مسكن  و ميراث فرهنگي از درخواستهاي   اضطراري  سازمان  ملل است.
براساس  اطلاعيه  روز دوشنبه  دفتر سازمان  ملل  در تهران ، كشورهاي  كمك كننده ، سازمان  ملل  و سازمانهاي  بين المللي  كمكهاي  نقدي  و غيرنقدي  خود را كه از سوي  اداره  هماهنگ كننده  امور انساندوستانه  سازمان  ملل  تا تاريخ ۱۲ دي ماه  به  ثبت  رسيده ، به  رقم  ۷۳ ميليون  و ۹۰۰ هزار دلار رسانده اند.معاون دبيركل سازمان ملل در امور انسان دوستانه و هماهنگ كننده امداد اضطراري سازمان ملل آقاي يان ايگلند صبح فردا به منظور ديدار و گفتگو با مسئولان جمهوري اسلامي ايران در زمينه تلاش هاي جاري كمك هاي انسان دوستانه به زلزله زدگان بم وارد تهران خواهد شد.
آخرين وضعيت بم
به گزارش خبرنگار اعزامي همشهري به منطقه بم، عدم مديريت صحيح در امداد رساني همچنان در شهر قابل مشاهده است. برخي از زلزله زدگان در گفت وگو با خبرنگار ما گفتند: هنوز نتوانسته اند از امكانات اوليه اسكان همچون زيرانداز، دبه آب و يا پتوي كافي دريافت كنند.
چادرهاي احداث شده در كنار خانه ها كه توسط خود زلزله زدگان برپا شده است به صورت درست برپا نشده است.
توزيع غذاي گرم آغاز شده است و نيروهاي امدادي روزانه مقداري برنج در بين آسيب زدگان توزيع مي كنند.
وضعيت بهداشت فردي همچنان با مشكل روبرو است و نبود دستشويي و حمام بر مشكلات بهداشتي افزوده است، اما جمع آوري زباله ها و گندزدايي صورت مي گيرد.
حضور نيروهاي انتظامي در منطقه چشمگير است اما مردم از نبود امنيت در شب گلايه مندند.
يكي از زلزله زدگان به خبرنگار ما گفت: شما اگر توانستيد در شهر چادرهاي اهدايي كشورهاي خارجي را پيدا كنيد جايزه داريد، اكثر چادرهاي برپا شده توسط هلال احمر تهيه شده كه به دليل جنس نامرغوب زندگي در آنها به شدت سخت است به طوري كه شب ها خوابيدن در بيرون يا درون اين چادرها تفاوتي نمي كند.
امنيت در بم
فرمانده  نيروي  انتظامي جمهوري  اسلامي ايران  از برقراري  نظم  و امنيت در شهرستان  زلزله  زده  بم  خبر داد.
سردار «محمدباقر قاليباف» در گفت  و گو با خبرنگار اعزامي ايرنا به  مناطق  زلزله زده  بم ، افزود: برخي  احساسهاي  ناامني  ناشي  از شرايطي بوده  كه  در گذشته  به  خاطر شرارت  اشرار در منطقه  وجود داشته  است .
فرمانده  نيروي  انتظامي جمهوري  اسلامي ايران  يكي  از دلايل  غارت  اموال  و نرسيدن  اقلام  مورد نياز به  مردم  و همچنين  بي نظمي ها در منطقه  را ناشي  ازنبود شبكه  توزيع  مناسب  دانست  و گفت : از سوي  مسئولان  دست  اندركار از جمله هلال  احمر طي  روزهاي  آينده  اين  نابساماني ها برطرف  خواهد شد.
رئيس قوه قضائيه نيزبا تأكيد بر توجه جدي به بازسازي سريع شهر بم، اظهار داشت: از صبح وقوع حادثه مسئولان دادگستري كرمان در محل حضور يافتند تا بتوانند ضمن كمك  به مردم، امنيت را در منطقه برقرار كنند.
در اين جلسه حجت الاسلام والمسلمين ابراهيم رئيسي كه در راس هيأتي به دستور رئيس قوه قضائيه به بم عزيمت كرده بود، در تشريح گزارش خود از منطقه زلزله زده گفت: اين هيأت از روزهاي اول وقوع زلزله در شهر بم مستقر شد و بر نحوه  امدادرساني نظارت كرد و به صورت مستمر و روزانه گزارش داد.
ضعف كمك رساني به زلزله زدگان
خبرگزاري فارس: استاندار استان كرمان در «گردهمايي اصحاب فرهنگ وهنر در سوگ عزيزان زلزله بم» طي اظهاراتي متواضعانه گفت: من شهادت مي دهم كه سرعت عمل در امدادرساني كم نبود، ولي طبعاً اگر نقطه ضعفي ديده شده، ناشي از من و مديريت ما بوده است.به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس، كريمي اضافه كرد: در اين فاجعه همه صاحب عزا هستند و همه، آنچه داشتند در طبق اخلاص گذاشته و به ميدان آوردند.

روش درماني جديد معتادان
مدير كل امور درمان، بازپروري و حرفه آموزي ستاد مبارزه با موادمخدر از برنامه جديد درمان معتادان پرخطر (خياباني) بر مبناي كاهش آسيب خبر داد و اين روش را نسبت به روشهاي قبلي موثرتر ارزيابي كرد.
به گزارش ايسنا اين نوع درمان براساس تشكيل مركز DIC (پاتوق) است. در اين روش همه مراحل سم زدايي، درمان هاي نگهدارنده دارويي و غيردارويي، مشاوره، خوداشتغالي و آموزش جهت جلوگيري از عود انجام مي شود.

گستره
حماسه جاودان بم
000543.jpg
۱۱ روز از زلزله مرگبار، دهشتناك و پرقرباني بم مي گذرد. زلزله اي كه كمتر كسي توانست از كنار آن بي تفاوت بگذرد، زلزله اي كه يك بار ديگر حماسه كمكهاي بي شائبه مردم در طول ۸ سال جنگ رادر اذهان زنده كرد، زلزله اي كه همراهي با آسيب ديدگان آن از مرزهاي ايدئولوژيك غالب در حوزه جغرافيايي منطقه فراتر رفت، زلزله اي كه حماسه دگرخواهي، همراهي و همدلي را دگربار معنا كرد.
اكنون بم در سه شنبه ديگري زندگي آغاز كرده، در حالي كه در دامان سوگوارش كودك شش ماهه اي را كه پس ازپنج روز از ميان آوار سنگ و خشت و آهن سالم بيرون آمد،پرورش مي دهد. پيرزن ۹۷ ساله اي را ميهمان است كه سرانجام پس از هشت روز جدال با مرگ زندگي را از سر گرفت. زوج جواني را همراه است كه جشن ازدواج را با يك هفته تاخير در زير چادر هلال احمر آغاز كردند و البته در اين سو زن و شوهري را در خود بلعيده است كه به عشق ديدار مادر در سفر طولاني سوئيس تا بم ۳۰ دقيقه قبل از مرگ در «خواب نوشين بامداد رحيل» براي هميشه خفتند.
امروز در دوازدهمين روز پس از زلزله بم چه زيباست زندگي در زمانه  اي كه سرشار از عبرت ها، پندها و آموزه ها است. همه رفته ها و مانده هاي بم خود حكايتي ماندگار و البته عبرت آموزند.« مرگ از مژه چشم به آدميان نزديك تر و زندگي نيز در هميشه تاريخ استمرار دارد.» زلزله بم همه را به غم نشاند، سوگواري را نه در مرزهاي جغرافيايي ايران كه به مدد رسانه ها به آن سوي گيتي برد.
حماسه نوعدوستي پس از زلزله بم، مي تواند هر روز در زندگي آدميان ساري و جاري باشد و در رفتار روزمره همه ما بازسازي و عمرش طولاني و جاودان شود.
اگر چشم دل بگشاييم و بدانيم، «نيامده ايم كه براي هميشه بمانيم».
عباس اسدي

سخنگوي دولت در يك نشست مطبوعاتي:
فرماندهي و مديريت واحد در بحرانها ضروري است
سخنگوي دولت ديروز در يك نشست مطبوعاتي عملكرد دولت و دستگاه هاي مختلف در زلزله بم و مشكلات مديريت بحران را در اين واقعه تشريح كرد.
رمضان زاده گفت: تخليه  بيش از ۵ هزار مجروح در ۲۴ ساعت اول و ۱۲ هزار مجروح در ۴۸ ساعت اول، كار آساني نبود.
امدادرساني به جمعيتي نزديك به ۵۰ هزار نفر نيز ظرف ۲۴ الي ۴۸ ساعت كار بسيار سنگيني بود، چنانچه همه  نيروهاي كشور و مردم تمام تلاش خود را انجام دادند اما برخي از مشكلات نيز وجود داشت. وي كار مردم ايران را فوق العاده تر از تلاش همه  نهادها توصيف كرد و ميزان همبستگي ملي به وجود آمده در اين زمينه را مورد توجه قرار داد و گفت: ما همه بايد به اين نكته توجه كنيم كه اين ملت چگونه در شرايط حساس اقدام مي كند.به گزارش ايسنا رمضان زاده در ادامه با تاثيرگذار خواندن ميزان مشاركت خارجي، از همه  كشورهاي كمك رسان تشكر و قدرداني كرد و گفت: ما قدردان همه  افرادي هستيم كه در اين زمينه به ما كمك كردند.
رمضان زاده خطاب به خبرنگاران و نمايندگان رسانه ها از همه  رسانه ها به علت اطلاع رساني گسترده در زمينه  زلزله قدرداني كرد و گفت: كار رسانه اي انجام شده در اين واقعه در هيچ يك از وقايع قبلي كشور سابقه نداشته و مجموعا همه، توان خود را به كار بردند ولي طبيعتا نواقصي وجود داشته كه بايد آنها را رفع كنيم. وي با تأكيد بر اين كه بايد فرماندهي و مديريت واحد را در اين گونه حوادث در كشور به وجود آورد، گفت: ما هنوز نتوانستيم بين نيروهاي نظامي كه داراي امكانات فراواني براي برخورد با اين گونه مسائل هستند و نيروهاي دولتي هماهنگي به وجود آوريم تا فرماندهي واحدي پذيرفته شود و استانداران بتوانند به عنوان روساي ستادهاي حوادث غيرمترقبه دستورات مستقيمي را در اين زمينه بدهند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |