سه شنبه ۲۳ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۱
گلوكوم يا آب سياه
گلوكوم مزمن با زاويه باز چنان آرام بينايي را به سرقت مي برد كه بيمار تا زماني كه صدمه اساسي به عصب بينايي اش نخورده باشد، از وجود آن باخبر نمي شود
001425.jpg
001428.jpg
در عكس سمت چپ ساختار چشم انسان را مي بينيد. در عكس سمت راست جهت چرخش مايع زلا ليه را مي بينيد
۱- مجرا براي خروج مايع از چشم 
۲- محل انسداد مجراي خروج 

دكتر علي عبدالهي
- تخصص و فوق تخصص قرينه 
گلوكوم يكي از بيماري هاي چشم است كه به عنوان يكي از شايع ترين علل نابينايي در جهان شناخته شده است.
گلوكوم، بيشتر در ميان افراد بالاتر از ۳۵ سال شايع است. بينايي هر دو نفر از ۱۰۰ نفر اين گروه سني توسط گلوكوم تهديد مي شود. كوري حاصل از گلوكوم در صورتي كه زود تشخيص داده شود، قابل كنترل است.
زماني كه به اشياء نگاه مي كنيم، تصوير آن از طريق شبكيه و توسط اعصاب بينايي به مغز انتقال مي يابد. اين عصب همانند كابل برقي عمل مي كند كه حاوي يك ميليون سيم است و هر يك پيامي را به مغز، انتقال مي دهند كه مجموع اين پيامها در مغز ايجاد ديد جانبي و ديد مطالعه اي دقيق و مركزي مي كند.
گلوكوم، به اين سيم ها (رشته هاي اعصاب چشم) آسيب مي رساند و باعث ايجاد نقاط كور در محدوده اي مي شود كه تصوير قرار است در آن ايجاد شود. تا زماني كه صدمات قابل توجهي به اعصاب بينايي وارد نشده است، مردم به ندرت متوجه اين نقاط كور در ديد جانبي خود مي شوند.
زماني كه تمامي عصب، آسيب ديده باشد، كوري حاصل مي شود. خوشبختانه در صورتي كه گلوكوم زود تشخيص داده شود، كوري ناشي از گلوكوم به ندرت به وقوع مي پيوندد.
كليد جلوگيري از آسيب ديدن عصب بينايي و كوري ناشي از گلوكوم، تشخيص و درمان به موقع است. اكثر پزشكان مي توانند تست گلوكوم را به عنوان قسمتي از معاينات فيزيكي دوره اي خود انجام دهند. يك متخصص چشم، فرديست كه به طور اخص درخصوص معاينه و درمان اين زمينه ها تبحر يافته است. معاينه چشم توسط چشم پزشك، بهترين دفاع در مقابل گلوكوم است و به اين خاطر بهتر است، چشم بزرگسالان متناوبا مورد معاينه يك چشم پزشك قرار گيرد.
علل و نشانه ها
مايع شفاف و صافي به نام زلاليه(aqueous humor) ، مرتبا در چشم داخلي در گردش است. اين جريان داخلي مي تواند به يك وان دستشويي كه شيرش همواره باز است تشبيه شود كه اگر خروجي آب به طريقي مسدود شود آب در وان دستشويي جمع مي شود. پس اگر به طور مشابه، خروجي مايع زلاليه به طريقي مسدود شود، فشار مايع درون چشم داخلي بالا رفته و اين امر باعث مي شود به عصب بينايي صدمه وارد شود.
انسداد اين مجاري به چهار حالت ممكن است:
الف) شايع ترين حالت انسداد، يكي تنگ شدن مجاري تخليه به دليل افزايش سن و ديگري انسداد مجاري تخليه در اثر تجمعdeposits رسوبات زائد در محل است. اين بسته شدن تدريجي، باعث افزايش آرام فشار داخلي چشم، مي شود. به اين حالت، به دليل ايجاد تدريجي آن، گلوكوم مزمن با زاويه باز مي گويند و اكثر بيماران بزرگسال، مبتلا به اين نوع گلوكوم هستند.
گلوكوم مزمن با زاويه باز، چنان آرام بينايي را به سرقت مي برد كه بيمار تا زماني كه صدمه اساسي به عصب بينايي اش نخورده باشد، از وجود آن باخبر نمي شود. به دليل نبود نشانه و يا علايمي از بيماري گلوكوم، بهترين راه تشخيص، مراجعه متناوب به چشم پزشك است.
ب) حالت دوم، معيوب بودن مجراي تخليه چشم است. اين نوع نقص در گلوكوم مادرزادي ديده مي شود كه در آن دهانه مجاري تخليه از بدو تولد غيرطبيعي هستند.
از آنجايي كه چشم يك طفل نسبت به چشم يك بزرگسال از انعطاف بيشتري برخوردار است، لذا زماني كه فشار داخلي چشم زياد شود، چشم به آساني، متسع شده و بزرگ مي شود. جلوي چشم ممكن است مانند شيشه جلوي اتومبيل بخار گرفته شود، طفل ممكن است نسبت به نور حساسيت نشان داده و اشك ريزش شديد داشته باشد. اين شرايط نادر هستند.
به هر تقدير، چنين نشانه هايي و يا هرگونه شك و ترديد نسبت به سلامت چشم نوزاد و يا كودك بايد منجر به مراجعه فوري به چشم پزشك شود.
ج) ورقه كاغذ شناوري در حوالي مجراي تخليه آب مي تواند يك باره بر روي مجرا افتاده، آن را مسدود كند و جريان خروج را قطع كند. در چشم نيز عنبيه، همان نقش كاغذ را بازي مي كند و به محدوده مجرا فشار آورده و آن را مسدود مي كند. در اين صورت عنبيه جلوي خروج زلاليه را گرفته و فشار داخلي چشم را به سرعت زياد مي كند. اين انسداد كامل و ناگهاني مجراي خروج و در نتيجه جلوگيري از ادامه جريان، به گلوكوم حاد با زاويه بسته معروف است. ديد محو، درد شديد، به وجود آمدن هاله اطراف منبع نور، تهوع و استفراغ، عواملي هستند كه بيمار را به چشم پزشك مي كشانند.
در صورتي كه اين عوامل به سرعت از بين نروند، كوري در يكي دو روز بعد حاصل مي شود.
د) شرايط ديگري چون جراحات، برخي داروها، خونريزي ها، تومورها و التهابها در بعضي مواقع مي توانند باعث بسته شدن مجرا و جلوگيري از جريان زلاليه در چشم شوند. اين امر باعث افزايش فشار داخلي چشم شده و منجر به گلوكوم ثانويه مي شود.
كشف و تشخيص 
تشخيص سريع در صورت مراجعه متناوب به چشم پزشك و معاينه چشم، امكان پذير است. در حين معاينه (كه اصلا درد ندارد)، متخصص چشم مي تواند فشار داخلي چشم را اندازه بگيرد و اين فقط بخشي از معاينات بيماري گلوكوم است. چشم پزشك با استفاده از دستگاهي به نام افتالموسكوپ مي تواند پشت چشم (ته چشم) را ببيند و بدينوسيله مي تواند تشخيص دهد كه عصب بينايي، سالم است و آسيبي به آن نرسيده. تست ميدان بينايي (پريمتري) براي تشخيص نقاط كور انجام مي شود و در صورت لزوم، آزمايش هاي ديگري هم انجام مي گيرد.
در برخي موارد، بيماري، با فشار داخلي بيشتر از حد طبيعي يافت مي شود كه حاصل از گلوكوم نيست. به نظر مي رسد كه برخي مردم، فشار زياد داخل چشم را بدون اينكه هرگز خللي در ديدشان ايجاد شود، تحمل مي كنند.
به هر حال در اين موارد، مهم است كه چشم پزشك، عوامل اضافي ديگر را كه بتواند، احتمال صدمه ديدن چشم توسط گلوكوم را افزايش دهد، بررسي كند.
سابقه بيماري گلوكوم در فاميل يا يك بيماري عمده مثل ديابت، تنگي عروق و يا كم خوني مي توانند نمونه هايي از عوامل خطرزا باشند.
يك چشم پزشك بايد تمامي اين عوامل را قبل از تصميم به درمان گلوكوم در نظر بگيرد يا اينكه بيمار بايد مثل يك فرد مشكوك به گلوكوم به دقت تحت نظر، قرار گيرد زيرا خطر ابتلا به گلوكوم در اينها نسبت به افراد عادي بيشتر است. معمولا مهار گلوكوم توسط چكاندن قطره در چشم و آن هم يك تا چهار بار در روز و يا توسط قرص با ترتيب هاي خاص صورت مي پذيرد. براي اثربخش بودن درمان، اين شيوه درمان بايد به طور دايمي ادامه يابد.
بيماران، با هر نوع گلوكوم بايد تحت معاينه دوره اي قرار گيرند. گاهي گلوكوم، بدون توجه فرد بيمار، بهتر يا بدتر مي شود كه از اين جهت ممكن است بتوان تغيير در نحوه درمان را، به عنوان علت در نظر داشت. به عنوان يك اصل، آسيب حاصل از گلوكوم برگشت ناپذير است. قطره هاي چشم، قرص و جراحي به عنوان وسيله اي براي پيشگيري صدمات آتي و حفظ ديد فعلي مورداستفاده قرار مي گيرند. در هر حال، درمان مي تواند به همراه آورنده عوارض جانبي باشد. برخي از قطره هاي چشم، مي توانند باعث سوزش، قرمزي چشم، تار شدن ديد و سردردهاي پراكنده شوند. چنين عوارض جانبي معمولا پس از چند هفته، از بين مي روند. برخي ديگر از قطره ها، البته به ندرت، مي توانند بر روي نبض، ضربان قلب و تنفس اثر بگذارند.
قرصها گاهي باعث ايجاد خارش در انگشتان، گيجي، از بين رفتن اشتها، اختلالات روده اي و در بعضي موارد تشكيل سنگ كليه شده، در نتيجه اين قرص ها فقط زماني كه واقعا مصرفشان ضروري باشد تجويز مي شوند. شما بايد فورا چشم پزشك تان را از بروز عوارض جانبي مطلع سازيد.
كنترل گلوكوم توسط دارو فقط زماني امكان پذير است كه بيمار از نحوه مصرف داروهاي تجويز شده، پيروي كامل كند.
تيم درماني، تشكيل يافته است از شما و دكترتان. درمان دارويي هرگز نبايد بدون مشورت با چشم پزشك قطع شود. اين مهم است كه در مراجعه به پزشك هاي ديگر، آنها را از تحت درمان بودن چشم خود مطلع سازيد.
اگر درمان دارويي توسط بيمار، عملي نشد و يا در كنترل گلوكوم موثر نبود آنگاه جراحي ضروري مي شود. بر روي برخي از بيماران، جراحي تقريبا بي درد و بدون شكافتن مي تواند به وسيله اشعه ليزر انجام پذيرد. در ديگر موارد، ايجاد شكافي در چشم براي باز كردن راه جديد تخليه، الزامي است. عوارضي چون كاتاراكت (آب مرواريد) و عفونت ممكن است رخ دهد. خوشبختانه عوارض عمل جراحي مدرن گلوكوم، نادر هستند. در اكثر موارد، جراحي به مراتب مطمئن تر از نابودي تدريجي عصب بينايي توسط گلوكوم است.
به طور كلي مراقبت از چشم ها شامل معاينه دقيق و كامل چشم، تجويز لنزهاي مناسب، تشخيص بيماري ها و معايب چشم و به كارگيري روش هاي مناسب دارو درماني و جراحي براي بهبود است و تنها چشم پزشك قادر به انجام تمامي موارد فوق است.
كوري قابل پيشگيري است!
اگر شما بيش از ۳۵ سال داريد، چشمان شما بايد هر دو يا سه سال براي تشخيص گلوكوم معاينه شوند. چشم پزشك شما بايد در ارتباط با هرگونه كاهش ديد، درد مكرر و يا هر نوع علايمي كه در اين مقاله از آن ياد شد، طرف مشورت قرار گيرد.
زماني كه تشخيص سريع صورت پذيرد، فشار داخلي چشم مي تواند تحت كنترل قرار گيرد و از حملات آتي گلوكوم جلوگيري شود.

بازگشت بيماري قرن گذشته
گسترش دوباره سفليس
001431.jpg
آهنگ ابتلا به سفليس در آمريكا براي دومين سال پياپي در سال ۲۰۰۲ افزايش يافت.
علت اين امر تا حد زيادي ناشي از ابتلاي هزاران همجنس گراي مرد، از جمله شمار فراوان مرداني است كه ناقل ويروسHIV هستند. مقامات بهداشتي دولت فدرال، آماري را منتشر كرده و خواهان آن شدند كه تلاش هاي چشمگيري براي جلوگيري از اين بيماري انجام دهند. هر چند هنوز شمار مبتلايان به سفليس اندك است، اما مقامات احتمال مي دهند كه اين علامت، يك هشدار زودهنگام باشد، از اين رو، نگران بالا رفتن آهنگ ابتلا به ايدز در ميان جمعيت همجنس گرايانند.
دكتر رونالد والديسري معاون سازمان مركزي و پيشگيري از انتقال بيماري هاي مقاربتي در كنفرانس خبري نشريات همجنس گرايان گفت: «ما خواهان مبارزه با اين چالش در حال ظهور هستيم. با توجه به اينكه مردان همجنس گرا با اين مشكل و چالش روبه رو هستند، اميدوار نيستيم كه با تلاش هاي انجام شده بتوانيم به سرعت به نتايج مثبتي دست يابيم.» دكتر رونالد خاطرنشان ساخت كه شمار مبتلايان به سفليس بسيار بيشتر از مبتلايان به بيماري سوزاك و كلاميديا است. اين در حالي است كه سفليس، ترسناك ترين بيماري است كه به غير از ايدز، از طريق جنسي انتقال مي يابد. اگر سفليس كاملا معالجه نشود، چه بسا موجب ناراحتي هاي قلبي، اختلالات مغزي، كوري و در بعضي موارد مرگ حتمي شود. با وجود اين معالجه با پني سيلين آماده، در مراحل اوليه، به آساني موجب برطرف شدن زخم هاي عضو تناسلي مي شود كه بدون درد ظاهر مي شوند.
در سطح ملي در آمريكا مقامات بهداشت گام هاي بلندي براي مبارزه با سفليس برداشته اند. اين بيماري در سال ۱۹۴۷ از صد و شش هزار مورد به ده هزار مورد در سال ۲۰۰۰ كاهش يافته است. در همين راستا مقامات بهداشت به بحث و تبادل نظر پرداختند تا عملا اين بيماري را در ده سال آينده ريشه كن كنند. اما ميزان سفليس همچنان رو به افزايش است. در سال ۲۰۰۲ پزشكان، ۶۸۶۲ مورد ابتلا به سفليس را در آمريكا گزارش دادند كه اين يك افزايش ۴/۱۲ درصدي نسبت به سال ۲۰۰۱ بود. البته ممكن است آمار بالاتر از اين ميزان باشد، چرا كه هنوز بسياري از مبتلايان ناشناخته و تشخيص داده نشده هستند. بر اساس آمار به دست آمده در بين افراد سفيدپوست، اين بيماري رشد ۲/۸۵ درصدي داشته و شمار مبتلايان به اين بيماري در چهار شهر بزرگ آمريكا (سانفرانسيسكو، ديترويت، آتلانتا و بالتي مور) نسبت به ساير شهرها بسيار بيشتر بوده است.
در سال ۲۰۰۲ در شهر سانفرانسيسكو از هر ده هزار نفر چهار نفر به بيماري سفليس مبتلا بودند و اين رقم ده برابر آهنگ رشد مبتلايان در لوس آنجلس بود. مقامات بهداشت سانفرانسيسكو اعلام كردند كه در سال ۲۰۰۳ شمار مبتلايان به سفليس در اين شهر نسبت به سال ۲۰۰۲ به حد بالايي خواهد رسيد، اما به دليل برنامه ها و تدابيري كه براي آزمايش اينگونه افراد در نظر گرفته شده، اين آهنگ افزايش با گذشت سال، كاهش يافته است.
بر اساس آمار، ۴۰ درصد از اين بيماران را افراد همجنس گرا يا دوجنس گرا تشكيل مي دهند كه مسوولان حدس مي زنند نيمي از آنها مبتلا به ويروسHIV باشند. در ناحيه سياتل به رغم آنكه مسوولان تلاشهاي زيادي، از جمله فعاليت هاي تبليغاتي براي پيشگيري از اين بيماري انجام داده اند، باز هم سالانه از هر هزار نفر، دو نفر مبتلا به سفليس مي شوند. بررسي ها نشان مي دهد دو سوم از مبتلايان به سفليس، ناقل ويروسHIV مثبت هستند.
كارشناسان سازمان بهداشت به مرداني كه با افراد بيگانه ارتباط جنسي دارند، تاكيد كرده اند كه در طول سال حداقل چهار بار معاينات و آزمايشهاي لازم پزشكي را انجام دهند. هنوز روشن نيست كه آهنگ ابتلا به ايدز با سفليس تناظر دارد يا نه. بسياري از بيماران تا ماه ها و حتي سال ها بعد از ابتلا به ايدز متوجه نيستندHIV آنها مثبت است و مراكز، تنها كساني را رديابي و تحت پوشش قرار مي دهند كه ناقل بيماريHIV مثبت هستند، تا ايدز گسترش پيدا نكند. به هر حال مطالعات نشان مي دهد كه آهنگ رشد و گسترش ايدز روبه افزايش است.
دكتر والديسري مي گويد: «ما با سوخته شدن موضوع پيشگيري و شكايت درباره خطر حقيقي ايدز روبه رو هستيم و اينكه چرا مردان همجنس گرا از رابطه سالم و ايمن دوري مي كنند و مبتلا به سفليس مي شوند؟»
ترجمه: هادي لطف الهي 
منبع: اينترنت 


خورد و خوراك
كمبود اسيدهاي چرب ضروري
اسيدهاي چرب ضروري امگا۳ ، بيشتر در ماهي ها و اسيدهاي چرب ضروري امگا۶، بيشتر در روغن هاي گياهي از جمله روغن ذرت و روغن گلرنگ وجود دارند و كمبودهاي تغذيه اي اين اسيدهاي چرب ضروري مي توانند به خوبي از لحاظ باليني به صورت مجزا از يكديگر تشخيص داده شوند.
يافته هاي مرتبط با كمبود اسيد چرب امگا ۶ عبارتند از: تاخير در رشد، زخم هاي پوستي، كاهش قدرت توليد مثل، پيداش كبد چرب و تشنگي مفرط (پرنوشي).
در مقابل، در كمبود اسيد چرب امگا ۳ علايمي از قبيل كاهش يادگيري و اختلال در بينايي همراه با پرنوشي ديده مي شود. همچنين شواهدي وجود دارد كه ارتباطي بين كمبود اسيد چرب امگا ۳ و بيماري عدم تمركز ناشي از بيش فعالي، وجود دارد.
همچنين نسبت نامتناسب بين اسيدهاي چرب امگا ۳ وامگا ۶،باعث تغييراتي در تركيبات چربي غشاء سلول هاي عروقي شده و باعث افزايش شيوع بيماري هاي قلب و عروق و بيماري  هاي التهابي مي شود.
ايمان محسني - كارشناس تغذيه

ورزش، سن و حافظه
مطالعات جديد نشان مي دهند كه ورزشهاي ساده روزمره مي توانند از كم حافظگي جلوگيري كنند. عده اي از دانشمندان معتقدند با بالا رفتن سن، حافظه به طور خودكار بهبود مي يابد.
مغز مثل بدن 
دكتر آنتونيوكانويت مي گويد: آنچه شما براي بهبود وضع سلامت بدن خود انجام مي دهيد، در مغز شما نيز اثر مي گذارد. وي عنوان مي كند قبلا تصور مي شد كه پس از تولد تا زمان مرگ، مغز به تدريج تحليل مي رود ولي امروزه مي دانيم بسياري از قسمتهاي مغز قادر به بازسازي مجدد هستند. يكي از عواملي كه باعث بازسازي مغز مي شود، تناسب اندام است. فعاليت هاي قلبي عروقي كه به مدت  طولاني انجام مي شوند، با بالا رفتن سن به ميزان فراواني از بافت هاي بدن مي كاهند. يكي از بافت هاي موردنظر مغز است كه از دست رفتن ميزان كمي از آن به معناي فراموشي بسياري از خاطرات پراهميت است.
تيم تحقيق دانشگاه لينويس عنوان كرد: با بررسيMRI در افراد ۵۵ ساله و بالاتر كه از لحاظ مغزي با يكديگر متفاوت بودند مشاهده شد، افرادي كه اندامي متناسب داشتند، ماده خاكستري مغزشان وضعيت بهتري داشت.
دكتر كانويت دريافت كه كاهش وزن به بهبود حافظه كمك مي كند. كاهش وزن به تنظيم ميزان گلوكز كمك مي كند و بهبود وضعيت گلوكز باعث تقويت حافظه خواهد شد. كاهش قندخون نه تنها بر توانايي حافظه تاثير مي گذارد، بلكه بر اندازه مغز نيز موثر است. كانويت مشاهده كرد كه كاهش تنظيم گلوكز باعث كوچك شدن هيپوكامپ، محل ذخيره ياد و حافظه مي شود. فعاليت هاي قلبي عروقي متوسط، مثل پياده روي سريع در ۳۰ دقيقه به مدت چندبار در هفته، مي تواند موثر باشد.
بهبودي بدون تلاش 
دكتر باري گوردون، استاد دانشگاه جان هاپكينز بيان مي كند: عدم يادآوري نام ها و نشانه ها، چندان رضايت بخش نيست به خصوص وقتي مربوط به قسمت كوچكي از حافظه باشد. حافظه مهمتر و بزرگ تر ما، چيزي است كه از آن تحت عنوان «فكر كردن» ياد مي كنيم. حافظه برتر كه در جايي متفاوت قرار گرفته براي يادآوري موراد خاص به كار مي رود- مثل تاريخ تولد همسر يا نام يك دوست- و با افزايش سن تكامل مي يابد. حافظه برتر به افراد كمك مي كند تصوري خلاقانه و سريع از اشياء داشته باشند. حافظه برتر به وسيله ذخيره اطلاعات و مهارت هايي كه فرد با گذشت زمان آموخته، عمل مي كند، سپس مغز از اين اطلاعات به صورت خودكار استفاده مي كند. اين امر موجب مي شود، فرد موقعيت ها و حالات را بهتر درك كرده و مسايل را سريع تر حل كند، حتي هنگامي كه در هوشياري كامل نيست.
دكتر گوردون مي گويد: با افزايش سن، حافظه برتر افزايش مي يابد. زيرا داده ها و اطلاعات بيشتري در مغز فرد ذخيره مي شود. در واقع با بالا رفتن سن، باهوش تر و داناتر مي شويم. گرچه هنوز تضميني قطعي براي اين مطلب وجود ندارد و افراد، بدون تجربه، داناتر نخواهند شد. بدبختانه، حافظه برتر به شما كمك نمي كند تا به ياد آوريد كليد خود را كجا گذاشته ايد ولي به شما مي آموزد كليد خود را هميشه همانجاي قبلي بگذاريد!
شادب صفرزاده خسروشاهي 

كمبود بودجه براي پيوند كليه
001434.jpg
پيش از اين در همين صفحه، خبري درباره ممنوعيت پيوند كليه از سوي بنياد امور بيماري هاي خاص، درج شده بود. اما بشنويد از ادامه ماجرا:
بنياد امور بيماري هاي خاص براي پيوند كليه با كمبود اعتبارات (هديه ايثار)، مواجه شده و به همين دليل هنوز نتوانسته به تعهدات خود نسبت به افرادي كه اهداي كليه داشته اند، عمل كند. به گفته معاون اجرايي اين مركز، كمكي هم كه هر سال از سوي رياست جمهوري صورت مي گرفته، امسال اين كمبود را جبران نكرده است. وي مي افزايد: «اولين بودجه سال ۱۳۸۲ كه به صورت فصلي از سازمان مديريت و برنامه ريزي به بنياد، حواله مي شد، بابت بدهي ۳۵۰ نفر كه از سال پيش هديه ايثار خود را دريافت نكرده اند، پرداخت شده.»

زنان باردار و تغذيه مناسب
001437.jpg
زنان باردار اگر بخواهند كودك سالمي به دنيا بياورند بايد تغذيه مناسبي داشته باشند. آنها مي توانند به مصرف همان غذاهايي كه پيش از بارداري مصرف مي كردند، ادامه دهند. اما بايد غذاي مصرفي آنها تمام مواد لازم را براي رشد جنين و سلامت مادر دارا باشد.
بارداران، بهتر است در صورت احساس گرسنگي، در بين فواصل وعده هاي غذايي، از شير، ميوه ها و سبزيجات خام استفاده كرده و از مصرف غذاهاي پركالري، چرب، ديرهضم و پرنمك خودداري كنند.
گفتني است كه مصرف روزانه ۱۲۰گرم گوشت گوسفند، مرغ، ماهي و يك عدد تخم مرغ به اين افراد توصيه مي شود.

بارداران زياد چاي ننوشند
001440.jpg
كافئين موجود در چاي و قهوه وقتي با تحريك پذيري مادران باردار توام شود، پزشكان را به توصيه به ننوشيدن چاي و قهوه در اين دوره وادار مي كند.
درصورت مصرف زياد قهوه و چاي، كافئين موجود در آن وارد شير شده و پس از زايمان ممكن است سبب ايجاد بي خوابي، تحريك پذيري شديد و كج خلقي نوزاد شود.
علاوه بر آن، چون چاي داراي مقدار زيادي فلوئور است،  مصرف اين ماده در حيوانات آزمايشگاهي ناهنجاري هايي را سبب شده است.
بنا به يك تحقيق جديد، زنان باردار مي توانند به جاي چاي و قهوه در برنامه غذايي خود از شير، فرني، ماست و شيربرنج به ميزان كافي استفاده كنند.

درمان سكته قلبي  با اشعه ليزر
001443.jpg
پژوهشگران ژاپني با ليزر و باز كردن رگ هاي بسته، توانستند سكته قلبي را درمان و يا از بروز آن پيشگيري كنند. محققان دانشگاه كئيو در اين روش با پرتوافكني ليزر از گرفتگي يا باريك شدن رگ هاي خون جلوگيري كردند.در اين روش اشعه ليزر معمولي را به نوك يك لوله باريك وصل كردند تا عمل پرتوافكني در داخل رگ انجام شود. در اين عمل در داخل رگ به مدت يك هزارم ثانيه حباب بخار به وجود مي آيد. پژواك ناشي از شكستن اين حباب، گرفتگي يا باريك شدن رگ را درمان و از عود آن جلوگيري مي كند. در روش هاي عمومي براي باز كردن رگ ها از بالون يا سيم هاي فلزي استفاده مي شود، اما تا ۳۰ درصد احتمال گرفتگي يا باريك شدن دوباره رگ وجود دارد.

آزاد كردن كانال مچ دست
001446.jpg
عمل آزاد كردن مچ دستي، با كمك آندوسكوپ توسط دكتر «حميدرضا اصلاني» ارتوپد و فوق تخصص جراحي اندام فوقاني و اعصاب محيط از آمريكا و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي براي نخستين بار در بيمارستان آيت الله طالقاني صورت گرفت.
روش هاي متعددي جهت آزاد كردن كانال مچ دست وجود دارد كه جديدترين آن با كمك آندوسكوپ يا Endoscopic Assisted Carpal Tunnelrelease (EACGTR) است. مزاياي عمل جراحي آزاد كردن كانال مچ دست با كمك آندوسكوپ، جوشگاه كوچكتر ( مقايسه با روش كلاسيك)، برگشت سريعتر به كار و درد كمتر بعد از عمل و برگشت سريع حركت انگشتان است.

نورخورشيد و تبخال
001449.jpg
اين خبر براي فصل اسكي مهم است. قرار گرفتن در معرض نور خورشيد يكي از عوامل تشديدكننده تبخال است لذا افرادي كه مكررا دچار تبخال لب و دهان مي شوند، بايد از قرار گرفتن زياد در معرض نور خورشيد پرهيز كنند. حدود ۲۴ ساعت قبل از ظاهر شدن تاول ها، احساس سوزش و خارش همراه با درد در موضع زخم وجود دارد. تبخال در اثر عواملي مثل تماس با نور خورشيد يا استرس شديد عود مي كند و شروع اولين عارضه غالبا با تب بالا، بزرگ شدن غدد لنفاوي منطقه اي و بي حالي عمومي همراه است، درمان موضعي تبخال با عوامل خشك كننده تاول ها در روند التيام موثر است و در موارد شديدتر درمان دارويي صورت مي گيرد.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |