پنجشنبه ۲۵ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۳
تهران محروم تر از سيستان و بلوچستان
دانش آموزان مستاجر
در تهران ۴ هزار و ۹۸۰ كلاس استيجاري وجود دارد. يعني حدود ۴۵۰ مدرسه و در مقام مقايسه، ۳۸ درصد كلاس هاي استيجاري كل كشور در استان تهران قرار دارد.
آموزش و پرورش شهر تهران براي تملك تمام كلاس هاي استيجاري شهر تهران، ۷/۶۸ ميليارد تومان اعتبار، نياز دارد و براي بازسازي كلاس هاي با قدمت بيش از ۴۰ سال كه تعداد آنها ۱۲ هزار و ۲۸۴ عدد است، ۹/۸ ميليارد تومان
001587.jpg
امسال در يك محله، ۳ مدرسه تخليه شد. طبيعي است كه تخليه اين سه مدرسه بر تراكم دانش آموزي كلاس هاي منطقه افزود.
سهيلا بيگلرخاني 
عكس: ساتيار
كدام پايتخت نشين باور مي كند، فرزندش در مدارسي درس مي خواند كه به لحاظ تراكم جمعيت دانش آموزي محروم تر از مدارس سيستان و بلوچستان است؟
اين يك شوخي نيست. چندي پيش عبدالرزاق موسوي، مديركل دفتر حقوقي و حمايت قضايي كاركنان وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد، بيش از ۵۰ مدرسه استيجاري تهران، حكم تخليه دارند و اين درحالي است كه آموزش و پرورش قدرت خريد هيچكدام از اين مدارس استيجاري را ندارد.
اين خبر بهانه اي شدتا سركي به آمار و ارقام و نتايج مطالعات سازمان آموزش و پرورش شهر تهران درباره مدارس استيجاري تهران بكشيم.
يك مقايسه آماري 
جمعيت دانش آموزان كل كشور ۱۷ ميليون و ۱۲۵هزار و ۸۰ نفر است كه از اين تعداد يك ميليون و ۵۳۶ هزار و ۹۱۲۱ نفر در شهر تهران درس مي خوانند، به عبارتي ۹ درصد جمعيت دانش آموزي كل كشور ساكن شهر تهران اند.
آمار ديگري نشان مي دهد در كل كشور ۴۲۴ هزار و ۵۳۶كلاس داير است كه از اين تعداد ۳۷ هزار و ۲۷۶ كلاس به تهران اختصاص دارد.
تناسب تعداد كلاس و جمعيت دانش آموزي، مقياس تراكم فيزيكي دانش آموزان را در اختيار مي گذارد، كه اين رقم در تهران ۲/۴۱ درصد و در كل كشور ۳/۴۰ درصد است.
اين آمار و ارقام كه بر روي كاغذ تنها تفاوتي اندك با يكديگر دارند، گوياي اين مطلب است كه در پايتخت به طور ميانگين تعداد دانش آموزان هر كلاس يك نفر بيشتر از كشور است.
نادر قربان پور مشاور رييس سازمان آموزش و پرورش تهران براساس نتايج مطالعات انجام شده (اين مطالعات تراكم دانش آموزي ديگري را لحاظ كرده است. تراكم داير تعداد دانش آموزان را به تعداد كلاس ها با لحاظ مدارس چند نوبته) مي گويد:  مقايسه اين آمار در تهران و چند استان كشور واقعيتي باورنكردني را به نمايش مي گذارد.
رقم تراكم داير در كل كشور ۸/۲۴ درصد است و اين رقم در تهران ۵/۲۸ درصد، در چهارمحال بختياري ۹/۲۱درصد، سيستان و بلوچستان ۲/۲۴ درصد و در كهكيلويه و بويراحمد ۰۹/۲۱ درصد. با اين حساب چه كسي مي تواند ادعا كند، وضعيت دانش آموزان تهراني تنها ازنظر تعداد كلاس بهتر از محروم ترين نقطه كشور است؟
تهران؛ بيشترين كلاس استيجاري 
اما مشكل تهران فقط كمبود فضاي آموزشي و كلاس نيست. بسياري از همين كلاس هاي پرجمعيت و ساختمان هاي گاه فرسوده و قديمي، اجاره اي هستند.
پورقربان، درباره تعداد مدارس استيجاري تهران مي گويد: «در حالي كه در كل كشور ۱۳ هزار و ۶۰ كلاس، استيجاري هستند، در تهران ۴ هزار و ۹۸۰ كلاس استيجاري وجود دارد. يعني حدود ۴۵۰ مدرسه و در مقام مقايسه، ۳۸ درصد كلاس هاي استيجاري كل كشور در استان تهران واقع شده. از اين تعداد كلاس هاي استيجاري نيز ۹۲ درصد به شهر تهران تعلق دارد.»
به گفته پورقربان، بيشترين مشكل در خصوص مدرسه هاي اجاره اي در شهر تهران گريبانگير مسوولان آموزش و پرورش است. همين مشكلات، هرازچندگاهي گريبان يكي از مدارس تهران را مي گيرد. چون قانون نيز بيشتر اوقات حق را به مالك مي دهد، هر سال آموزش و پرورش با احكام تخليه اي روبه رو است كه حداقل يكي دو حكم آن به اجرا در مي آيد. نمونه هايي مانند مدرسه رسالت كه مالك، شبانه قصد تخريب آن را داشت، تنها به همت رسانه ها توانست براي يك سال ديگر پذيراي دانش آموزان باشد. آن هم زماني كه كار مالك و مدير مدرسه به زد و خورد كشيد و مدير مدرسه كتك جانانه اي نوش جان كرد.
به گفته پورقربان، امسال در شهر تهران براي بيش از ۹۰مدرسه، حكم تخليه صادر شده كه تعداد زيادي از اين احكام به خاطر توافق با مالكان، منتفي و برخي با ميانجيگري دادگاه متوقف شد.
«امسال در يك محله، ۳ مدرسه تخليه شد. طبيعي است كه تخليه اين سه مدرسه بر تراكم دانش آموزي كلاس هاي منطقه افزود.»
فقط ۵/۲۴۵ ميليارد تومان ناقابل 
شايد نخستين راه حلي كه براي فايق آمدن به مشكلات مدارس استيجاري در تهران به نظر آيد، خريد اين مدارس باشد. «چرا آموزش و پرورش مدرسه هاي اجاره اي را نمي خرد؟» اما اين كار آنقدرها هم ساده نيست. سازمان آموزش و پرورش شهر تهران براي تملك تمام كلاس هاي استيجاري شهر تهران، ۷/۶۸ ميليارد تومان اعتبار، نياز دارد و براي بازسازي كلاس هاي با قدمت بيش از ۴۰ سال كه تعداد آنها ۳ هزار و ۹۳۰ عدد است، ۹/۸ ميليارد تومان.
از طرفي، بخشي از مدارس شهر تهران بر روي زمين هاي تصرف شده پس از انقلاب ساخته شده كه اكنون مالك زمين به دنبال توقف حكم تصرف، خواهان بازپس گيري ملك يا قيمت آن است. به گفته پورقربان، تملك اين زمين ها نيز با متراژ ۴۲۷هزار متر مربع، نياز به ۷/۴۲ ميليارد تومان بودجه دارد. با اين حال هنوز ميانگين تراكم فيزيكي دانش آموزان در تهران، بالاتر از كل كشور است. اضافه كردن تعداد كلاس هاي تهران براي رسيدن به تراكم فيزيكي ميانگين كشوري نيز بودجه اي جداگانه را مي طلبد كه بر اساس برآوردهاي سازمان آموزش و پرورش تهران، اين اعتبار، رقمي معادل ۵/۲۴۵ ميليارد تومان است.
با اين حساب، مدارس شهر تهران وقتي مي توانند به وضعيتي هماهنگ با ديگر نقاط كشور دست يابند كه بودجه اي معادل ۸/۴۱۵ ميليارد تومان صرف خريد و بازسازي كلاس هاي درسي تهران شود.
سالي ۶ ميليارد تومان براي اين همه هزينه  با اين همه، نياز به بودجه و اعتبارات، اعتبار تخصيص يافته عمراني به كل استان تهران در سال ۸۲، ۲۵ ميليارد تومان بود كه به گفته پورقربان،تنها ۶ ميليارد تومان آن سهم شهر تهران است.
«با اين وضعيت، اگر فرض كنيم همه شاخص ها ثابت بماند و نه به تعداد كلاس هاي نيازمند بازسازي افزوده شود و نه قيمت مصالح و زمين تغييري كند، ۱۶ سال طول مي كشد تا بتوانيم با بودجه ۶ ميليارد توماني سالانه، به وضعيت قابل قبول برسيم.»
پورقربان ادامه مي دهد: «ساخت يك كلاس حدود ۱۵ميليون تومان هزينه بر مي دارد و با احتساب رشد ۶/۲ درصد شهر تهران، در سال هاي آتي به تعداد كلاس بيشتري نياز خواهيم داشت.»
محروم تر از استان هاي محروم 
از چند سال قبل به اين طرف، بودجه هاي تخصيص يافته به آموزش و پرورش استاني شده و بر همين منوال به استان هاي محروم اعتبارات ويژه اي تعلق مي گيرد. تهران پايتخت است. طبيعي است كه اطلاق محروم به پايتخت حتي در ذهن مسوولان نيز نمي گنجد. به اين دليل تهران از اعتبارات استان هاي محروم، محروم است. اين مشكل حتي در بحث تغذيه رايگان هم وجود داشت. دانش آموزان برخي از مدارس تهراني حتي از وعده هاي غذايي كامل نيز محرومند، با اين حال در ميان آنان شير رايگان توزيع نمي شود.
پورقربان مي گويد: «در دوره هاي قبل، شهرداري مبلغي را به اين منظور به آموزش و پرورش اختصاص مي داد كه صرف تغذيه رايگان دانش آموزان مي شد، اما در حال حاضر از اين كمك ها نيز خبري نيست.»
مالكان حقوقي؛ دردسرسازتر
مالكان مدارس استيجاري آموزش و پرورش، در برابر تخليه مدارس و بازپس گيري ملك، كوتاه نمي آيند، به ويژه اگر كاربري اين مدارس آموزشي نباشد. آموزش و پرورش با دو نوع مالك در مدارس اجاره اي روبروست؛ مالكان حقيقي و حقوقي. به نظر مي رسد آموزش و پرورش در برخورد با مالكان حقوقي چالش بيشتري دارد.
مشاور رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران مي گويد: «بيشترين مشكلات ما با نهادهايي مانند بنياد شهيد و بنياد مستضعفان است، در حالي كه مقام معظم رهبري چند سال قبل دستور صريح دادند كه بنياد مستضعفان تمام زمين هاي تحت اجاره آموزش و پرورش را به اين سازمان ببخشد. در خصوص بنياد شهيد هم فرمودند، بنياد مي تواند زمين هاي خود را به آموزش و پرورش بفروشد. با اين حال اين نهادها مدام زمينه هايي پيدا مي كنند تا اين دستور را اجرا نكنند. براي مثال چندي پيش بنياد شهيد ملكي را بدون اطلاع ما به مزايده گذاشت و فروخت.
در حالي كه ما به عنوان مستاجر اولويت داشتيم. حتي به خريدار شخصي تسهيلات بالايي دادند، اما از دادن همين تسهيلات به ما خودداري مي كنند.»
در بخش حقيقي نيز به اعتقاد وي آموزش و پرورش به اعتباري براي تعديل اجاره بها نياز دارد. اما سازمان مديريت و برنامه ريزي مبلغ اجاره بها را با همان رقم هاي ده سال قبل محاسبه كرده و در اختيار آموزش و پرورش مي گذارد.
و اگر...
مشكلات مدارس شهر تهران شايد آنقدرها هم لاينحل نباشد، اگر نگاهي ملي، همه جانبه و با كمك همه نهادها در صدد رفع آن برآيد. شايد در كمتر نقطه اي از دنيا آموزش و پرورش بيشترين وقت و هزينه خود را صرف تهيه مكان آموزشي مي كند كه در تهران. اگر بودجه اي ملي با تصويب مجلس براي رفع مشكلات فضاي آموزشي تهران در نظر گرفته شده و دادگاه ها در برخورد با دعواهاي مالكان با آموزش و پرورش در صدور حكم، مشكلات فضاي سرانه دانش آموزي را نيز لحاظ كنند، اگر پس از صدور حكم تخليه، نيروي انتظامي از برخورد مالك با اوليا و مديران مدارس جلوگيري كند، اگر بانك ها تسهيلات ويژه اي براي خريد ملك مدارس قائل شوند، اگر بخشي از هزينه هاي ساخت و ساز و نگهداري مدارس را شهرداري تقبل كند و اگر... در آن صورت اين مشكل آنچنان هم بزرگ به نظر نمي رسد.
با اين وجود، جداي از تامين كلاس هاي مورد نياز شهر تهران، هنوز تا دستيابي به فضاي استاندارد آموزشي (شامل فضاي سبز، فضاي ورزشي، آزمايشگاه، كارگاه و ...) راه درازي در پيش است و اگر قرار باشد تمام مدارس تهران در مقابل بر ضد زلزله هم مقاوم شوند، مقاوم سازي هم هزينه هاي ديگري را بر سازمان آموزش و پرورش تحميل مي كند.

توقفگهاي اتوبوسراني
همسايه هاي دوست نداشتني
001590.jpg
مهدي افروزمنش 
صدا
مرد الف: آقا بيشتر از صدبار شكايت كرده ايم. هيچكس توجه نمي كند. تلويزيون هم بارها و بارها از « در شهر » و «تهران۲۰ » مشكلاتمان رامطرح كرده اما هيچ اتفاقي نيفتاده.
زن الف: باور كنيد اين كار اتوبوسراني تمام خدماتش را هم زير سوال مي برد. صدها نفر هرشب و صبح بايد كلي عذاب بكشند و دود بخورند كه راننده ها مي خواهند اتوبوس ها را يا وارد توقفگاه بكنند يا از آن خارج.
مرد ب: گاهي در طول شب براي رسيدن به خانه هايمان بايد در خيابان هايي كه بدون توجه به دو طرفه بودن و ديگر علايم رانندگي توسط اتوبوس ها مسدود شده اند ساعت ها در ترافيك بمانيم.
خود من بعضي شبها راه ۵ دقيقه اي خانه را بخاطر همين ترافيك، ۴۰ دقيقه  طي مي كنم. آقا به خدا خسته شديم. پدر ريه هامون هم درآمد. خدا كنه اين يكي، حداقل كاري بكند. شهردار را مي گم، مثل اينكه دنبال كارهايمان است.
معاون حمل ونقل و ترافيك منطقه۵ ا :طراف توقفگاه ها، تخلفات رانندگي زيادي از سوي رانندگان شركت واحد رخ مي دهد و در اين مورد شكايات زيادي از مردم، به شهرداري رسيده است. تردد همزمان اتوبوس ها در ساعات ابتدايي و پاياني روز، راه بندان شديدي در منطقه ۵ بوجود مي آورد.
دوربين 
عقربه ها، هن هن كنان خود را به ساعت ۲۰ و پنجاه دقيقه يك روز باراني رسانده اند. صف بي حركت اتوبوس ها، كفر راننده هاي مضطرب ضرب گرفته بر روي رل هاي بي قواره را درآورده است.
تا زمان حركت سرويس كاركنان، تنها ۱۰ دقيقه مانده، هيچ راننده اي هم پس از ۸ ساعت ترمز و كلاج و دنده چاق كردن، ياراي بدون سرويس رفتن را ندارد. اما صف طولاني، هيچ خيالي براي تكان خوردن ندارد. بنابراين ناخودآگاه هر خلافي براي ورود به توقفگاه و پارك اتوبوس ها آزاد مي شود.
تقاطع ، چراغ قرمز، ورود ممنوع، خط عابر پياده، بوق زدن، سرعت غير مجاز، حق تقدم و ... هيچكدام ديگر معنايي ندارند. اينجا بلوار لاله است؛ يكي از خيابان هاي منتهي به توقفگاه شمال غرب اتوبوسراني در تهران.
حركت 
وجود توقفگاه هاي شركت واحد در مناطق مختلف شهرتهران ومشكلات ناشي از آن، امروز يكي از مسايلي است كه مديريت شهري را با مشكل مواجه كرده است.
مناطق اتوبوسراني و تعميرگاه ها و توقف گاه هاي شركت واحد اتوبوسراني كه روزگاري در حاشيه وخارج از شهر بنا شده بودند در سال هاي پس از پيروزي انقلاب با گسترش بي رويه شهر از نظر جغرافيايي و جمعيتي، پاي به درون بافت مسكوني شهر گذاشته و هم اكنون به يكي از عناصر آسيب زاي شهر از خيابان هنگام گرفته تا نازي آباد و ... تبديل شده اند. از همين رو معضلات و مشكلات بسياري براي ساكنان همسايه اين تاسيسات بوجود آمده است چه در هر يك از اين توقفگا ه ها و تعميرگاه ها به طور ميانگين به بيش از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، خدمات فني و پشتيباني ارايه مي شود كه تقريبا همين تعداد در ساعات پاياني كار شبانه شركت واحد (۹شب) بايد جهت توقف تا روز بعد به اين محله ها رجوع كنند. از آنجا كه كار سوختگيري ، شستشوي موتور و بدنه، نظافت و نيز سرريز روغن موتور اتوبوس ها در همين توقف شبانه انجام مي شود و در روز (حدود ساعت ۵ تا۳۰/۵ صبح) به يكباره همين تعداد اتوبوس بايد حداقل در زمان ۱۰ تا۱۵ دقيقه توقفگاه را به قصد محله هاي ماموريت خود ترك كنند، آلودگي شديدي بوجود مي آورند كه حتي تا خيابان هاي اطراف توقفگاه ها نيز سرايت مي كند، به علاوه سر و صدا، آلودگي ديداري و ترافيك شديدي كه به هنگام ورود و خروج ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از هر پاركينگ به هنگام اولين يا آخرين ساعات روز ايجاد مي شود. يك مقام مسوول در شركت واحد اتوبوسراني البته مناطق يك و دو اتوبوسراني و تعميرگاه شماره دو اتوبوسراني در خيابان هنگام را به علت ظرفيت پذيرش بيش از ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس در وضعيت آسيب زاتري عنوان مي كند. طرح بهينه سازي وضعيت توقفگاه هاي اتوبوسراني در سطح شهر و توزيع اتوبوس ها در مناطق و ساخت توقفگاه هاي جديد در خارج از حريم شهر يكي از طرح هاي شركت واحد و شهرداري براي رفع اين معضل بوده است كه تاكنون به سرانجام قابل تاملي نرسيده است. هر چند امير واعظ آشتياني عضو هيات مديره شركت واحد طرح را در حالي كامل مي داند كه همزمان نسبت به گازسوز كردن اتوبوس ها نيز اقدام شود.
آشتياني همچنين در مورد سرنوشت طرح انتقال توقفگاه ها به خارج شهر مي گويد: ما كار را آغاز كرده ايم و تاكنون موفق به راه اندازي توقفگاه غزال در خارج از شهر شده ايم كه اين آغاز خوبي محسوب مي شود.
وي البته مي افزايد: هر چند به دليل بارش برف و باران در چند روز اخير و براي جلوگيري از خطرات احتمالي فعلا اتوبوس ها در همان پاركينگ هاي سابق سرويس مي شوند.
عضو هيات مديره شركت واحد كه از روند كلي اجراي طرح رضايت دارد ادامه مي دهد: با اين وجود تقاضاي درخواست گزارش كاملي از روند اجراي كار كرده ايم كه در صورت ارايه آن از سوي واحد ابنيه شركت واحد، اظهارنظر قطعي تري مي توان در مورد چگونگي و زمان پايان طرح ارايه كرد.
اين در حالي است كه سردار حسين بيژني فرمانده راهنمايي و رانندگي تهران و يكي ديگر از اعضاي هيات مديره اعتقاد دارد به دليل جوان بودن هيات مديره بايد همه دستگاه ها و سازمانهاي مرتبط، شركت واحد را در اين زمينه كمك كنند.
بيژني همچنين اولين گام حل معضل توقفگاه ها را در اختصاص منابع مالي از سوي شهرداري مي داند. حال آنكه در سال هاي اخير به دليل توقف فروش تراكم به عنوان يكي از منابع بزرگ درآمدي، شهرداري با مشكلات بسياري در تامين بودجه مواجه بوده است كه بر همين اساس انتظار تامين بودجه ساخت ۲۲ توقفگاه با ظرفيت حداكثر ۳۰۰ دستگاه (استاندارد جهاني) كه بر اساس برآوردهاي شركت واحد اتوبوسراني به رقمي بالغ بر ۶۴۳ ميليارد ريال (هزينه ساخت هر توقفگاه ۵/۲۳ ميليارد ريال برآورد شده است) از سوي شهرداري آن هم در كوتاه مدت توقع چندان صحيحي نخواهد بود. هر چند كارشناسان با توجه به زمان لازم براي ساخت هر مجموعه توقفگاهي (۱۲ ماه) زمان لازم براي تكميل طرح در صورت تامين به موقع اعتبارات و شروع اجراي كار از همين امروز را نيز ۵ سال عنوان مي كنند.
به هر حال در حالي بروز مشكلات و معضلات ناشي از تعميرات و سوانح ناشي از جمع آوري لوازم اسقاطي آسيب زا شدن مساحتي در حدود يك ميليون متر مربع را در نقاط مختلف تهران سبب شده است كه شهرونداني بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر از وجود توقفگاه ها در همسايگي خود و تحمل عوارض رواني و جسمي آن به ستوه آمده اند و معتقدند با توجه به مبلغي كه شركت واحد از كنار فروش يك ميليون متر مربع اراضي خود به دست خواهد آورد (حداقل يكهزار و ۵۰۰ ميليارد ريال) توجيهات مربوط به كمبود بودجه نيز پذيرفتني نيست.

رابطه سوخت و ساز و زنده ماندن
شهربانو اماني مازندراني، مادربزرگ ۹۷ ساله اي كه پس از ۶ روز از زير آوارهاي زلزله بم نجات يافته، به دليل سوخت و ساز پايين و اندك، توانسته بود اين مدت در زير آوار زنده بماند.
يكي از پزشكان صليب سرخ، دكتر پاول لودبرگ معتقد است وي به خاطر متابوليسم پايين و سوخت و ساز اندك بدنش در برابر گرسنگي طاقت آورده و زنده مانده.
شهربانو مازندراني كه روي تخت خود در كنار يك منفذ ايجادشده به وسيله سقوط ۲ ديوار مقاومت كرده بود، توسط نيروهاي امداد بيرون آورده شد و تعجب همگاني را برانگيخت.

بهره برداري ۱۸ پروژه عمراني
۱۸ پروژه عمراني، ترافيكي، فرهنگي و فضاي سبز در منطقه ۱۴ شهرداري تهران به بهره برداري مي رسد.
شهرداري منطقه ۱۴- علي سعيدي - اعلام كرده است كه احداث بوستان ها ازجمله اين طرح ها است كه باتوجه به نيازهاي روحي و جسمي شهروندان، ايجاد و گسترش فضاي سبز از اهميت ويژه اي برخوردار است.
وي حجم كار صورت گرفته را در پارك هاي جديدالاحداث ۱۳۲ هزار و ۴۴۰ و باز پيدايي پارك هاي قديمي را ۸۵ هزار مترمربع عنوان كرده است.

۴ هزار كودك و زن بي سرپرست
آخرين آمارها از وجود ۲ هزار و ۵۰۰ كودك و يك هزار و ۵۰۰ دختر و زن بي سرپرست در منطقه زلزله زده بم خبر داده است.
معاون امور اجتماعي بهزيستي، حسن علم الهدايي گفته است كه از اين تعداد كودك، تاكنون يك هزار و ۵۰۰ نفر به خانواده ها و يا بستگان بازگردانده شده اند و ۷۰ نفر از اين كودكان، بي سرپرست قطعي هستند كه به مراكز شبانه روزي كرمان و يا به استان هاي شيراز، اصفهان، كرمان، مشهد و تهران منتقل شده اند.
وي همچنين از انتقال اكثر زنان و دختران بي سرپرست به خانواده هايشان خبر داد.

دوگانه سوزكردن خودروها
تبديل سيستم سوخت خودرو به دوگانه سوز بنزين - گاز طبيعي فشرده(CNG) در شهرهاي تهران، كرج و مشهد همزمان با روز هواي پاك ۲۹ دي ماه آغاز مي شود.
دفتر فرهنگ سازي و ارتباطات سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور اعلام كرده است كه شركت هاي شهاب گازسوز، الكتروفن ساصد و پادآلاينده مجري طرح هاي صنعتي در نشست هاي جداگانه اي در سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور، پيشرفت كارهاي انجام شده درخصوص دوگانه سوزكردن خودروها را، مورد ارزيابي قرار مي دهد.

اعلام حمايت از تحقيقات شهري
شهردار تهران از جامعه دانشگاهي براي انجام تحقيق پيرامون شناخت معضلات تهران و برنامه ريزي براي مقابله با حوادث غيرمترقبه دعوت و آمادگي اين سازمان را جهت حمايت از طرح ها و پروژه هاي دانشگاهي اعلام كرد.
دكتر محمود احمدي نژاد اعلام كرده است كه طرح هاي تحقيقاتي اساتيد و دانشجويان مي تواند نقش بسيار مهمي در ارايه روش ساده براي مقاوم سازي ساختمان ها، سازماندهي نيروي انساني در موقعيت بحران و پيش بيني طرح مناسب در شهر تهران با رعايت ضوابط شهرسازي داشته باشد.

قابل توجه زندانيان بمي
زندانيان زندان بم در صورتي كه بعد از ۱۹دي ماه به زندان مراجعه نكرده باشند، فراري محسوب مي شوند.
بختياري، رئيس سازمان زندان ها گفت: تا تاريخ ۱۹دي ماه با هماهنگي مقامات قضايي به زندانيان بم مرخصي داده شده بود.
وي گفت: از ۹۵۰ نفر زنداني بم حتي يك نفر نيز در حادثه زلزله مجروح و كشته نشده است.
پس از زلزله دلخراش بم، يكي از اخبار حاشيه اي ، فرار زندانيان بم از زندان بم بود. در زلزله بم، تنها يك بخش از زندان تخريب و مابقي زندان سالم بود.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
درمانگاه
زيبـاشـهر
عكاس خانه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  عكاس خانه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |