دوشنبه ۲۹ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۷
تهرانشهر
Front Page

يك عمر تاريخ تئاتر ايران
از اولين تماشاخانه  تا تئاترشهر
گزارش مكتوب اين تحقيق خيلي وسوسه كننده است، اگر انتظار علا قه مندان تئاتر را برآورده كند.
001845.jpg
تانيا اثر الكسي آربوزوف به كارگرداني مهين اسكويي در سال ۱۳۴۲ به ترتيب از راست: محمود دولت آبادي، مهين اسكويي و عصمت صفوي 
تاريخ غني ايران، زوايايي دارد كه هنوز كشف نشده اند. اين حقيقت، گاهي از پس پرده بيرون مي آيد و درهياهوي زندگي، تبديل به دغدغه اي تازه مي شود. فراز و نشيب هاي اين تاريخ، پاياني ندارد. اينچنين است كه هربار جذابيتي تازه به شكل كتاب، فيلم و ... وارد بازار مي شود.
بهانه اينبار، تحقيقي در مورد تاريخ تئاتر ايران است. اينكه تئاتر مدرن واروپايي از چه زماني و چگونه وارد ايران شد. كتاب «نگاه مصور به تاريخ تئاتر ايران»، بزودي غبار به جا مانده از گذشت زمان را از روي اين هنر بر مي دارد.
اين يك پروژه سازماندهي شده است براي اينكه تاريخ تئاتر مدرن در ايران را بررسي كنيم. هدف ما تنها تئاتري است كه از كشورهاي اروپايي وارد ايران شده. دقيقا از اواخر دوران مشروطه تاامروز كه در سالن هاي متعدد و توسط گروه هاي پرشمار، اين هنر به مسيرش ادامه مي دهد. اين حرف هاي نادر داوودي است؛ عكاس و روزنامه نگاري كه اينبار، هدايت پروژه اي بزرگ را بر عهده گرفته. كتاب تاريخ تئاتر ايران با بيش از ۵۰۰ عكس و متن هاي متنوع، ۱۰۰ سال اخير تئاتر ايران را بر روي صحنه مي آورد.
«براي جمع آوري اطلاعات اين كتاب، گروه بزرگي با ما همكاري كردند. دلم مي خواهد از خيلي ها نام ببرم اما مي ترسم نام كسي ذكر نشود و شرمنده شوم. بهتر است معرفي اشخاصي كه در تهيه اين كتاب نقش داشته اند براي همان فهرست كتاب بماند. جمع آوري اطلاعات كتاب تاريخ تئاتر ايران، نزديك به ۷ ماه زمان نياز داشت. اين كتاب حدود ۴۰۰ صفحه دارد و ما اميدواريم كه تا زمان برگزاري نمايشگاه بين المللي، براي ارايه به بازار آماده شود. البته كتاب تاريخ تئاتر ايران، تنها بخشي از يك پروژه بزرگ است كه به تاريخ ايران در قرن بيستم مي پردازد. اين پروژه، ۷ سال پيش طراحي شد. در اين پروژه  ما از ۲۰ زاويه به تاريخ ايران نگاه مي كنيم.»
نادر داوودي عضو گروه اصلي اين تحقيق است كه اين گروه از ۵۲۴ نفر تشكيل شده. آنها سوژه ها را انتخاب كرده اند و گروهي ديگر كه ۸۰ نفر عضو آن هستند در جمع آوري اطلاعات بكار گرفته شده اند. تقريبا تمام افراد مهم و تاثير گذار تئاتر ايران، ردپايي در اين كتاب دارند.
«بهترين خاطره من از اين پروژه، گفت وگو با كساني است كه با گذشت زمان و كهولت سن به حاشيه رفته اند. افرادي ازدهه ۲۰ و۳۰ كه حالا ديگربراي رسانه ها جذابيتي ندارند. البته هر سال حوزه هنرهاي نمايشي، مراسمي براي بزرگداشت بزرگان تئاتر بر پا مي كند؛ مثل مراسمي كه براي مهدي مهدينا بر پا شد اما با اين حال باز هم چهره هاي زيادي هستند كه فراموش مي شوند. فكر مي كنم اين كتاب توانايي ايجاد آشنايي دوباره با آنها را داشته باشد.»
چند ماه ديگر كه صبر كنيد، تاريخ تئاتر ايران براي استفاده شما آماده است. اين ۴۰۰ صفحه را بايد خيلي زود به پايان برسانيد تا براي مطالعات تاريخي بعدي آماده شويد. نادر داوودي ودوستان اش قصد دارند در سال آينده ۲ تا ۳ نگاه تاريخي تازه به مسايل مختلف را وارد بازار كنند. اين پروژه براي پايان، حداقل به ۷ تا۸ سال زمان نياز دارد اما كتاب مادر آن كه طرح كلي را نشان مي دهد، حداكثر تا ۲ ، ۳ سال ديگر به بازار مي آيد. با اين تحقيق همراه شويد و تاريخ ايران را به ذهن بسپاريد.

آمريكا دست به كار شد
حمله به كافه هاي فرانسه
بعضي از روزنامه ها ي فرانسوي اعلام  كرده  اند كه افتتاح شعبه اي از استار باك در فرانسه به معني نشانه اي از امپرياليسم آمريكا در مهد فرهنگ و هنر است 
001848.jpg
BBC رر اين اولين كافه «استارباك» است كه از جايي سر در آورده كه تاكنون هيچ كافه مشابهي جرات نكرده بود حضور پيدا كند. سرزمين بالقوه متخاصم فرانسه!
در پوسترهاي تبليغاتي اش در «شامپ اليزه» مي خوانيم: استارباك، كافه احساس.
اما بي شك كمپاني استارباك از ريسكي كه به آن دست زده به خوبي آگاه است. رفتن به فرانسه، خاستگاه و زادبوم كافه در جهان و رقابت با آنان كه خود فرهنگ ساز كافه و تعيين كننده خط مشي و هويت دهنده به آن هستند كار آساني نيست.
بيل اشي، يكي از اعضاي كمپاني استارباك مي گويد: «ما به خوبي از حساسيت هاي فرهنگي در فرانسه آگاه هستيم.» او در ادامه به مفاهيمي دقيق و باريك در كسب و كار كافه داري در سطح جهان متمدن مي پردازد و از چيزهايي سخن ميِ گويد كه نشان مي دهد او و همكارانش در مورد كار خود خوب مطالعه و انديشه كرده اند: «من فكر مي كنم هر بار كه مي خواهيم وارد بازار جديدي شويم بايد درباره آن خوب بررسي كنيم، با زواياي فرهنگي بازار جديد آشنا شويم، آنگاه دست به اقدام بزنيم. ما وقتي پا به بازار تازه مي گذاريم پيش از هر چيز حرمت به آن جامعه را مد نظر داريم و با حس احترام فراوان و علاقه كامل به گذشته جامعه كافه داري و فرهنگ حاكم بر آن، وارد بازار مي شويم. يكي از مواردي نيز كه در ورود به بازار جديد در نظر داريم اطلاع كامل از سابقه كافه ها در طول زمان است. ما مي دانيم كه در اينجا (فرانسه) تاريخ عظيمي پشت جامعه كافه و كافه داري وجود دارد ولي با اعتماد به نفس و اطمينان كامل مي گويم كه ما خواهيم توانست در اين جامعه جاي خود را باز كنيم و از حضور در كنار فرهنگ كافه فرانسه به طور متقابل بهره گيريم.»
با اين همه، عليرغم واكنش منفي مطبوعات، جوان هاي فرانسوي از هم اكنون اشتياق خود را به حضور در محيطي كه در سريال هاي تلويزيوني آمريكايي مرتبا شاهد آنند، نشان داده اند. در واقع، براي عده اي، اين يك فرصت كمياب است و بي شك حضور در محيطي كاملا مغاير با كافه هاي يكنواخت و شبيه به هم فرانسوي آنها را به هيجان مي آورد.
يك توريست آمريكايي اين نظر را كه بعضي از روزنامه ها اعلام كرده و به آن دامن زده اند كه افتتاح شعبه اي از استار باك در فرانسه به معني نشانه اي از امپرياليسم آمريكا در مهد فرهنگ و هنر است، رد مي كند.
تا كنون استارباك در بسياري از نقاط جهان شعبه داير كرده است . اما مساله اي كه بسياري از فرانسويان به آن اشاره مي كنند ، اين است كه فرانسه با «بقيه جهان» فرق دارد. آنها نمي خواهند فرانسه را به چشم «بسياري از نقاط جهان» نگاه كنند. استارباك ها با ويژگي هايي كه آنها را از ديگر كافه ها متمايز مي كند - مثل استاندارد فنجان هاي قهوه - حدود ۷۰۰ شعبه در سراسر جهان دارد.
از طرفي بسياري بر اين عقيده اند كه زنجيره بزرگ اين كافه هاي قدرتمند آمريكايي ممكن است حتي باعث از ميدان بيرون كردن كافه هاي كوچك و خانوادگي فرانسوي شود.
به هر حال بايدمنتظر بود و ديد نتيجه چه مي شود آيا آمريكايي ها خواهند توانست دكه اي امپرياليستي در مركز فرهنگ اروپا باز كنند؟!

ستون شما
رونوشت 
سه استشهاد محلي به آدرس شهرري، آستان مقدس حضرت عبدالعظيم به دست ما رسيده با موضوعات «چرا تاخير در صدور كارت ملي؟»، «انتقاد از ميني بوس هاي شهرري - ورامين» و مجددا «انتقاد از ميني بوس هاي شهرري -ورامين». اين نامه، خطاب به فرماندار محترم شهرري و به تمام روزنامه هاي كثيرالانتشار، مجلس، رياست جمهوري، شوراي اسلامي شهر تهران و... رونوشت شده است. ما هم آن را براي ملت شريف ايران رونوشت كرديم.
ياالله 
يك انتقاد از جواد رسولي - نويسنده «صبح تا شب ». آقا، چرا هيچ وقت سريال «اين راهش نيست» را معرفي نمي كنيد؟ باتوجه به سكوت و شرمندگي آقاي رسولي، قسمت ديگري از نامه فرزانه پرتوي را بخوانيد: «سالمرگ فروغ نزديك است، ما ويژه نامه مي خواهيم يالله!»
تلفن 
آقايان مسوول، لطفاً به داد فرهاد ميرآخوري مسوول كشتارگاه والفجر با كد مجاز ۱۲۰ برسيد. ايشان مبلغ ۲۹۰ هزار تومان هزينه كرده تا تلفن محل كارش يكروزه وصل شود، اما امروز، ۸ سال گذشته و خبري نيست، آخر چرا؟
معرفي كنيد
مهدي تشكري در تاريخ ۲۰ دي از همشهري درخواست كرده تا نامزدهاي اصلح انتخابات را معرفي كنيم چون شناختشان از نماينده ها در حد صفر است.
كوتاه بنويسيد
آقاي «م.الف» و آقاي پيروز فراشي: با تشكر از نامه هاي شما، چرا اينقدر زياد؟

ذهن زيبا
ناداني بر سه نوع است: انسان هيچ نداند، آنچه را كه لازم است نداند و آنچه را كه نبايد بداند، بداند.
دوكلوس
نبوغ يعني استعداد درك مساله اي معقول از راهي نامعقول.
ويليام جيمز
پانزده سال طول كشيد تا فهميدم به هيچ وجه استعداد نويسندگي ندارم، اما ديگر خيلي دير شده بود، من به عنوان نابغه ادبيات معاصر خيلي مشهور شده بودم!
رابرت بيچلي

نكته
براي ارايه پيشنهادات وانتقادات مي توانيد با شماره هاي زيربا تحريريه ايرانشهر تماس بگيريد.
تلفن: ۹-۲۹۰۲۹۳۸
نمابر: ۲۹۰۲۹۴۰

صبح تا شب
جواد رسولي 
سينما
اول اينكه فيلم بالستيك، بالاخره اكران شد و ۷ سينما آن را در تهران نمايش مي دهند. سينما آفريقا و ايران در تمام سانس ها فيلم را به صورت دوبله دالبي ديجيتال نشان مي دهند، در سينما شهر تماشا، رودكي و پيروزي مي توانيد آن را با صداي دوبله معمولي تماشا كنيد. سينما سپيده هم در سانس آخر شبش، بالستيك را با صداي دوبله دالبي ديجيتال اكران كرده و بالاخره سينما فرهنگ ۲ در سانس آخر، فيلم را با صداي اصلي دالبي و با زيرنويس فارسي نمايش مي دهد.در سالن كوچك حوزه هنري، امروز مي توانيد فيلم جنايت هاليوودي را تماشا كنيد كه آن را روان شلتون، كارگرداني كرده. فيلم، محصول ۲۰۰۳ است و هريسون فورد و جاش هارتنت در آن بازي كرده اند.
اما كانون فيلم جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران، امروز اين فيلم ها را نمايش مي دهد: ساعت ۱۴ فيلم آرابسك به كارگرداني استنلي دانن (۱۹۶۶)، ساعت ۱۶ قسمت دوم از فيلم كلاسيك بر باد رفته ساخته ويكتور فليمينگ (۱۹۳۹) و ساعت ۱۸ فيلم ماتريكس (قسمت اول) كار پر سر و صداي برادران واچوفسكي (۱۹۹۹).
كتاب 
انتشارات رامند، دو كتاب تازه درباره دكتر شريعتي منتشر كرده كه خواندنش براي علاقه مندان به آثار او مي تواند جذاب باشد. يكي از اينها، «دكتر شريعتي در آيينه خاطرات» است كه شعبانعلي لامعي آن را تنظيم كرده و به زندگي، انديشه و آراي شريعتي از زبان بيشتر از صد شخصيت علمي و فرهنگي ازجمله مهندس بازرگان، دكتر ميناچي، دكتر طباطبايي و ... مي پردازد. چند خاطره هم از آخرين شب زندگي شريعتي در انگلستان از زبان يكي دو نفر نقل مي شود. كتاب، ۳۰ قطعه از عكس هاي شريعتي را هم به همراه دارد.
آن يكي اسمش، «حكايت هايي از زندگي دكتر شريعتي» است. باز هم شعبانعلي لامعي آن را تنظيم كرده، در سه فصل: اجتماعيات، اسلاميات و كويريات. همه اينها هم از متن مجموعه آثار شريعتي بيرون آمده اند. يعني در هر كدام از آثار دكتر كه او روايتي را با زبان اول شخص گفته يا نوشته، آن روايت در اين كتاب آمده به علاوه يك بخش در پايان كتاب كه مجموعه شعرهاي شريعتي است. اين كتاب هم ۴۰ قطعه عكس از دكتر شريعتي ضميمه دارد. قيمت هر دوي اين كتاب ها ۲۸۰۰ تومان است.
فرهنگسرا
در ادامه معرفي دوره هاي آموزشي و كلاس هاي مختلف فرهنگسراها و مراكز فرهنگي شهر، امروز سري به جنوب شهر مي زنيم، ببينيم بروبچه هاي خزانه چه فرصت هايي دارند. خانه فرهنگ خزانه كه به قول روابط عمومي اش «در هياهوي دود فراوان ناشي از اتوبوس هاي ترمينال جنوب، براي شهروندان محله خزانه آموزش هاي متنوعي تدارك ديده است» اين كلاس ها را دارد:
خياطي (دوشنبه و چهارشنبه)، گل بلندر (يكشنبه و سه شنبه)، نقاشي خردسالان (روزهاي شنبه، دوشنبه و پنج شنبه)، فوريت هاي پزشكي (شنبه، يكشنبه و سه شنبه)، قرآن كريم (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه)، هويه كاري (يكشنبه و سه شنبه)، كامپيوتر (هر روز)،  زبان (هر روز)، ژيمناستيك پسران (روزهاي فرد)، ژيمناستيك دختران (روزهاي زوج)، بدنسازي (روزهاي زوج)، كاراته شوتوكان (دوشنبه و پنج شنبه) و كاراته كيوكوشين (روزهاي فرد).
نگارخانه 
براي تماشاي آثار نقاشي هنرمندهاي تهراني، امروز فرصت داريد به چندجا سربزنيد. ازجمله:
گالري دريابيگي (شهرك غرب، فاز ۳، خيابان دوم، پلاك ۱۱۶۵) ميزبان آثار نقاشي خانم هستي رادپور است. اين نمايشگاه تا اول بهمن ادامه دارد.
در نگارخانه نقش جهان (خيابان ولي عصر، زعفرانيه، نبش چهارراه برزين، تماشاگه زمان) مي توانيد از نقاشي هاي خانم دلبر شهباز و هنرجويانش بازديد كنيد. نمايشگاه فقط تا فردا ادامه دارد.
گالري سيحون (خيابان وزرا يا انتفاضه، كوچه چهارم، شماره ۳۰) در اختيار تابولهاي كامبيز شافعي است. اينها كارهاي پرتره اين هنرمند هستند كه تا دوم بهمن، همين جا به نمايش گذاشته مي شوند.
در گالري آبتين (خيابان ولي عصر، قبل از پارك وي، كوچه خاكزاد، پلاك ۱+۱۲) هم نمايشگاه نقاشي هاي آقاي جواد عليپور برقرار است. اين برنامه هم تا يك روز ديگر ادامه دارد.
تلويزيون 
امشب نود مي تواند يك برنامه جنجالي باشد. بررسي بازي هاي اين هفته ليگ، به خصوص پرسپوليس و سپاهان را امشب از دست ندهيد. اگر هم به دلايلي نتوانسته ايد پنج شنبه شب از سينما يك فيلم «نمايش ترومن» را ببينيد امروز اين فرصت را داريد. تكرار فيلم، ساعت ۱۵ از شبكه يك پخش مي شود. آخرين پيشنهاد نسبتاً جدي براي امشب هم برمي گردد به مجموعه ديروز،  امروز، فردا كه فضاي فانتزي بامزه اي دارد و شبكه ۵ ساعت ۱۹ نشانش مي دهد.
اين برنامه ها را هم مي توانيد تماشا كنيد: تكرار پزشك دهكده (۹ صبح؛ شبكه ۲)، گروه پليس (شبكه ۵، ساعت ۱۳)، سريال انگليسي ابر و آتش (شبكه ۳، ساعت ۱۵:۲۰)، نقطه چين (شبكه ۳، ساعت ۱۵:۲۱)، روشن تر از خاموشي (شبكه يك، ساعت ۲۰:۲۲) و سواران كوچك (شبكه ۵،  ساعت ۲۳).

مردم
عبدالعزيز العندليب 
مراسم بزرگداشت «عبدالعزيز العندليب» يكي از معروف ترين شعراي پارسي گوي كويت چندي پيش با حضور كاركنان نهادهاي جمهوري اسلامي و خانواده آنان در سفارت ايران در اين كشور برگزار شد.
«عندليب» كه از شعراي مديحه سراي اهل بيت پيامبر(ص) است از سوي شيعيان كويت به عنوان شاعر اهل بيت خوانده مي شود. وي در جشن هايي كه به مناسبت ميلاد اهل بيت(ع) برگزار مي شد به خواندن اشعار زيباي خود به دو زبان فارسي و عربي مي پرداخت.
جيم كري
جيم كري اوايل دهه ۹۰، ازتلويزيون به سينما آمد و با سري فيلم هاي «رايس و نچورا» كارگاه حيوانات خيلي زود موفق شد. هرچند كه در طول اين هفت هشت ده سال، شكست هايي را هم تجربه كرد، از جمله «مرد كابلي» و« ماژستيك.» امابا همه اين فراز و نشيب ها، امسال سال اوست.
كري براي فيلم جديدش بيست و پنج ميليون دلار دستمزد گرفته كه يك ركورد به حساب مي آيد و از سوي ديگر به عنوان پول سازترين هنرپيشه سال انتخاب شده است.
فيلم نمايش «ترومن» كه جزو محبوب ترين آثار كري به حساب مي آيد، پنج شنبه شب گذشته از برنامه سينما يك تلويزيون پخش شد.
مانيا اكبري
او همان بازيگري است كه در فيلم «ده» عباس كيارستمي نقش اصلي دارد (البته اگر بشود براي فيلم هاي كيارستمي نقش اصلي پيدا كرد) و دو سال پيش همراه او به كن رفت تا در نمايش عمومي فيلم در اين جشنواره حاضر باشد. حدود دو ماه پيش وقتي كيارستمي چند كار ويدئوآرت اش را در يك نمايشگاه در حوزه هنرهاي معاصر به نمايش گذاشت، مي شد پيش بيني كرد كه نوع آثار هنري كم كم با اقبال بيشتري مواجه شود و نمايشگاه هاي ديگري هم كه شامل آثار ويدئوآرت باشند برپا شوند. حالا مانيا اكبري كه فارغ التحصيل رشته نقاشي است يك نمايشگاه ويديو آرت راه انداخته كه همين روزها افتتاح مي شود. نمايشگاه قرار است در فرهنگسراي نياوران برگزار شود. بايد ديد كارهاي اكبري،  تا چه حد متاثر از آثار استادش كيارستمي از كار درآمده است.

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   حوادث  |   در شهر  |   درمانگاه  |   سفر و طبيعت  |
|  يك شهروند  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |