چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۹
در حاشيه خبرها
تاثير قيمت قطعات در جذابيت هاي يك خودرو
قيمت، مقدار پولي است كه براي كالا  يا خدمات پرداخت مي شود. در تعريف جامع تر، قيمت، ميزان فايده اي است كه مصرف كنندگان براي مزاياي حاصل از برخورداري يا استفاده از كالا  يا خدمات مي پردازند.
قيمت چگونه تعيين مي شود؟
در گذشته خريداران و فروشندگان براي تعيين قيمت با هم به چانه زني مي پرداختند. بدين سان فروشندگان قيمتي بالا تر از حد انتظار خود مطالبه مي كردند و خريداران بهايي كم تر از حد انتظار خود پيشنهاد مي دادند. پس از گفت وگو و چانه زني، سرانجام دو طرف بر سر يك قيمت نهايي به توافق مي رسيدند. بر اين اساس، خريداران مختلف بنا برشدت نياز و قدرت و مهارت چانه زني، براي كالا يي مشابه، قيمت هاي متفاوت مي پرداختند.
امروزه ديگر اين روش چندان متداول نيست و بيشتر فروشندگان براي خريداران تنها يك قيمت را اعمال مي كنند. اتخاذ يك قيمت فروش، در پايان سده نوزدهم به وجود آمد و اين همزمان بود با پيدايش خرده فروشي در مقياس وسيع. در گذشته، همواره قيمت، عامل اصلي انتخاب خريدار شمرده مي شد. اين پديده هنوز هم در كشورهاي فقير و در ميان مردم تهي دست مصداق دارد. به هر حال در سال هاي گذشته، عواملي به جز قيمت، نقش مهم در رفتار خريد مصرف كننده داشته اند.
قيمت كالا  تنها ركن تركيب عناصر بازاريابي است كه بر درآمد تاثير مي گذارد. ديگر اركان تركيب عناصر بازاريابي، همه هزينه زا هستند. علا وه بر اين، رقابت بر سر قيمت كالا  و قيمت گذاري با اهميت ترين مسأله است كه مديران بازاريابي با آن روبه رو هستند. با اين همه، بسياري از شركت ها هنوز اين واقعيت را نپذيرفته اند. در اين باره مسئولا ن فروش، مديران بازرگاني و حتي اعضاء هيات مديره دخالت دارند و معمولاً مرتكب  اشتباهات سنگيني مي شوند. تصميم هاي يك شركت درباره قيمت گذاري، زير تاثير مجموعه اي از عوامل مربوط به خود شركت (داخلي) و عوامل محيطي(خارجي) قرار مي گيرند.عوامل محيط داخلي شركت، در برگيرنده هدف هاي بازاريابي شركت، خط مشي تركيب عناصر بازاريابي، هزينه ها و سازمان قيمت گذاري شركت است. ماهيت بازار و تقاضا، زمينه هاي رقابتي و ديگر عوامل محيطي، از جمله اين موارد هستند.پيش از هرگونه تصميم گيري درباره قيمت، يك شركت بايد درباره خط مشي كالا  تصميم بگيرد. اگر شركت، بازار هدف و جايگاه كالا ي خود را در اين بازار به دقت برگزيده باشد، خط مشي تركيب عناصر بازاريابي و از جمله تعيين قيمت كالا  نيز بسيار ساده خواهد بود. براي نمونه، اگر يك خودروساز تصميم به توليد اتومبيل جديد با امكانات و گزينه هاي متفاوت بگيرد، قيمت اين خودرو بسيار بالا  خواهد رفت.
عواملي كه بر تصميم هاي مربوط به قيمت گذاري تأثير مي گذارند
عوامل محيطي:
ماهيت بازار و تقاضا
زمينه هاي رقابتي 
عوامل خارجي شامل:
اوضاع و احوال اقتصادي، وضعيت واسطه ها واكنش دولت، انحصارها
تصميمات مربوط به قيمت گذاري 
عوامل داخلي شركت:
۱- هدف هاي بازاريابي 
۲- خط مشي تركيب عناصر بازاريابي، هزينه ها، سازمان و قيمت گذاري 

در عين حال يك شركت مي تواند با قيمت، هدف هاي اضافي ديگر را نيز دنبال كند. هرچه اين هدف ها روشن تر باشند، قيمت گذاري آسانتر است. هدف هاي معمولي كه در اين زمينه مي توان از آنها نام برد چنين اند:
۱- بقا
۲- به حداكثررساندن سود جاري 
۳- سهم بازار
۴- رهبري كالا  از ديدرس كيفيت 
هرچند يك خودرو در داخل كشور ما با معيارهاي جهاني قيمت گذاري نمي شود ، ولي باز هم در اين بازار نيمه انحصاري مطلوبيت يك خودرو به عوامل ديگر نيز بستگي دارد. قيمت قطعات پس از توليد، از جمله اين عوامل است.
گسترش توزيع قطعات يك خودرو، از مهم ترين عواملي است كه توجه به آن در هر بازاري از ملزومات است. براي نمونه، پس از آن كه خودرو پيكان با گسترش توزيع قطعات و قيمت پايين وسائل يدكي گسترش فراوان پيدا كرد، هيچ كس فكر نمي كرد كه روزي براي آن جانشيني در تقاضاي بازار كنوني مطرح شود. اما با ورود خودروهايي مانند پرايد، دوو و خودروهاي فرانسوي پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ و پژو پرشيا در بازار (هرچند تهديدي براي بازار گسترده پيكان بود) بازار خودرو در چند سال گذشته توسعه يافت. اين در حالي بود كه خودروي پرايد توزيع قطعات يدكي خود را گسترش داد و قيمت هاي آن را گاه تا پنجاه درصد قطعات پيكان هم پايين آورد. توجه به بازار قطعات يدكي و كاهش قيمت ها در بازار ايران، بسيار تعيين كننده است. زيرا به خودرو به عنوان يك كالا ي سرمايه اي نگاه مي شود.توجه به قيمت ها در بازار خودرو بر دو اساس استوار است:
۱- بهاي خودرو در زمان فروش 
۲- قطعات خودرو در بازار قطعات يدكي 
مجتبي نظري 
كارشناس بازاريابي صنعت خودرو

بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه رايانه
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه رايانه  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |