شنبه ۴ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۲
گزارشي از مصدوم شدن يك رزيدنت داخلي از سوي همراهان بيمار
هر پزشك، يك بادي گارد
پزشكان براي عضويت در سازمان نظام پزشكي پول مي پردازند در عين حال نظام پزشكي به شكايات مردم از پزشكان رسيدگي مي كند اما اين سازمان در مقابل شكايات پزشكان از برخي از مردم پاسخگو نيست.آيا مي تواند باشد؟
002073.jpg
تهديد ايدز ،عفونت بيمارستاني ، هپاتيت، دردهاي شغلي و كار سخت پزشكان گاه با ضرب و شتم همراه مي شود.
اديب وحداني 
چهار سال قبل هم در بيمارستان شريعتي چنين اتفاقي افتاد. وقتي بيمار درگذشت، همراهانش از پشت ماشين چوب درآوردند ودنبال رزيدنت ها كردند. فردا، هيچ رزيدنتي به بيمارستان نيامد.
رئيس بيمارستان پس از اتفاقي كه شنبه هفته گذشته براي يك خانم رزيدنت  بخش داخلي رخ داد، مي گويد: در اين اتفاق يكي از همراهان يك دختر حدودا ۱۵ ساله كه به دليل ابتلا به يووينگ ساركوما (نوعي سرطان پيشرفته و كاملا كشنده) درگذشته بود، با مشت خانم رزيدنت  را مصدوم كردند و به يك دستگاه ونتيلاتور سيار بيمارستان با قيمت بيش از ۱۰ ميليون تومان آسيب رساندند.آن دستگاه تعمير مي شود ولي حرمت شكسته شده طبيب هيچ وقت برنمي گردد.
در علم پزشكي، اصطلاحي وجود دارد به اسم مرحله آخر End Stage .در اين دوره، هر روز همه منتظر مرگ بيمارند و مي دانند چاره اي وجود ندارد. شروع مي كنند به آماده كردن اقوام و خانواده هاي بيمار به روش هاي گوناگون. مثلا در آمريكا از خانواده او مي خواهند كه اتاق بيمارستان را تحويل دهند. وقتي نشانه هاي مرگ در اين مرحله نمايان شد، انجام اعمال اورژانسي براي بازگرداندن حيات، فقط شايد بتواند براي چند ساعتي بيمار را زنده نگه دارد. در حادثه روز شنبه، پدر و مادر بيمار از اين موضوع با خبر بودند كه وخامت حال فرزندشان را علاجي نيست، اما يكي از بستگان درجه دو، مرگ را گويا به حساب كم كاري پزشكان گذاشته بود.
رزيدنت  هاي معترض يكي دو روز در بخش ها حاضر نشدند. حقوق مصوب آنها در وزارت بهداشت و درمان از ۱۰۰هزار تومان هم كمتر است. حتي براي سال آخري ها و ازدواج كرده هاشان.
رزيدنت ها با يك مدرك پزشكي عمومي و يك قبولي در تخصص و دورنماي معلوم شغلي، در بيمارستان در معرض انواع عفونت هاي بيمارستاني و در كنار بسياري از مبتلايان به بيماري هاي رفتاري (اعتياد، بيماري هاي جنسي، هپاتيت و...) قرار گرفته اند و آن درآمد ناچيز را دارند و غذاي نامطلوب مصرف مي كنند. با همه اينها، حتي از امنيت بدني در هنگام انجام كارهاي پزشكي نيز، محروم باشند؟ يكي از رزيدنت ها مي گويد: «ما مي خواهيم مشخص شود كه چرا در نيمه شب بايد همراهان مريض در بخش، حاضر باشند؟ چرا حقوق ما اين قدر كم است و دير پرداخت مي شود؟ چرا در بخش نبايد نگهبان وجود داشته باشد؟»
اين رزيدنت  كه اصلا دوست ندارد نامش ذكر شود، اين قبيل اتفاقات را «عادي» مي داند و معتقد است كه «چون درس بيشتر رزيدنت  ها در حال اتمام است،  حوصله پيگيري خواست هاي صنفي خود را ندارند.» اما ضمنا مي گويد: «كيفيت غذاي بيمارستان هم يكي از مسايل ما است كه طي چهارسالي كه به كار در بخش مشغوليم، به ما آسيب مي رساند.»  اينجا بيمارستان رسول اكرم است. در يكي از مناطق پرجمعيت در شرق تهران. «در بيمارستان هفت تير، همه هميشه مي ترسند و اصلا كسي جرات نمي كند به همراهان بيمار خبر مرگ آنها را بدهد. تقريبا هربار كه بيماري مي ميرد، دانشجوها فرار مي كنند.» جمله قبل را يك رزيدنت  كه باز هم نمي خواهد نامش ذكر شود در توضيح علت هاي عدم اعتراض كادر درماني در بيمارستان ها مي گويد. دكتر ابطحي متخصص اطفال و رئيس بيمارستان به راحتي آماده گفت وگو است و معتقد به كار رسانه اي جهت فرهنگ سازي عمومي. دكتر مي گويد روزانه از يك هزارتا يك  هزار و۵۰۰ ملاقات كننده به بيمارستان وارد مي شوند كه بيرون نمي روند: «يا بايد براي هر ملاقات كننده يك نگهبان بگذاريم، يا همه كادر بيمارستان را براي بيرون فرستادن آنها، بسيج كنيم. گرچه قراردادي با نيروي انتظامي بسته ايم كه در ساعت هاي غيراداري، نيروهايي را جهت حفظ نظم دراختيار بيمارستان قرار دهد. بيمارستان رسول اكرم، بيمارستاني است كه حق انتخاب مريض را ندارد و با حداقل شرايط، بيماران را بستري مي كند. ۹۰درصد بيماران به خوبي حرمت پزشكان را رعايت مي كنند. اما چند درصد باقي مانده رفتارهاي نامناسبي را نشان مي دهند كه فقط با كار فرهنگي اصلاح پذير است. البته ما به اين بخش يك نگهبان هم اختصاص داديم.»
بيمارستان رسول اكرم ۲۶۳نفر از مجروحان فاجعه بم و همراهانشان را پذيرفت كه بيشترين تعداد در كل كشور است. ۲۹ دستگاه دياليز در اين بيمارستان آماده به كار است و تنها مركز براكيوتراپي كشور با ۳۰۰ هزار دلار هزينه توسط دكتر ناصري پور در اين بيمارستان راه اندازي شده است كه با توجه به هزينه ۲۵تا۳۰هزاردلاري درمان سرطان چشم در خارج از كشور، فوايد بسيار قابل توجهي دارد. اين هزينه ها بايد دريافت شوند و اين در حالي است كه به گفته دكتر ابطحي «غير از بيمه تامين اجتماعي، حدودا يك ميلياردتومان بدهي از طرف مجموعه بيمه هاي ديگر و كميته امداد از ماه تير تا امروز به بيمارستان پرداخت نشده است.» دكتر ابطحي اين مبلغ را جدا از بيماران مجهول الهويه، معتاداني كه از سوي خانواده هايشان طرد شده اند و بيمه هاي تصادفات (كه در آن، ضارب فرار كرده است) مي داند: «اين پول ها به كلي وصول نمي شوند.»
يك حرف درگوشي: «يك رزيدنت سال پنجم جراحي مغز و اعصاب، چندسال قبل تعريف كرده كه براي خريد كفش ارزان براي دو فرزندش به حوالي ميدان گمرك رفته بود. اول براي هر فرزند يك جفت كفش انتخاب كرده بود كه موقع حساب كردن، ديده بود پول لازم براي خريد آن كفش ها را ندارد. بعد، كفش هاي ديگري را انتخاب كرده بود كه ارزان تر بودند، اما بازهم پول لازم براي خريد آنها وجود نداشت. بار سوم اين رزيدنت بسيار فعال، براي بچه هايش دو جفت دمپايي خريده بود.» دكتر ابطحي، اتفاقات آزاردهنده از اين دست را تاييد مي كند، او كه در حال خوردن همان غذايي است كه دانشجويان و رزيدنت ها و كادر خدماتي بيمارستان مي خورند، غذا خوردن را قطع مي كند و مي گويد: «من يكبار از رسانه ها خواستم اين سوال را مطرح كنند كه آيا، وقتي اين افراد گوشي در دستشان قرار بگيرد، عجيب است اگر سيم آن را از ته ببرند؟»
دكتر ابطحي، شاگرد دكتر قريب بوده است و رفتارهاي خودش را به كل تحت تاثير وي مي داند. مي گويد كه در دوره رزيدنتي، ماهانه ۲هزارو۵۰۰تومان حقوق مي گرفت و يك خانه عالي ، نزديك بيمارستان را به يك هزار و ۱۰۰تومان كرايه كرده بود. «آن وقت ها نان بربري ۲۵ريال بود. ما همه هزينه هاي مان را مي داديم و چيزي اضافه هم باقي مي ماند. با توجه به همه خاطرات شغلي (مثل همين حادثه ناگوار) و دشواري كار، من نمي دانم رزيدنت ها چه طور با ۸۰-۷۰هزارتومان مصوب وزارت بهداشت، زندگي مي كنند.ما در اين بيمارستان حسب اضافه كاري كه براي رزيدنت ها رد مي شود، به آنها اضافه حقوقي را مي دهيم كه حدودا تا اندازه حقوق مصوبشان است. اما اين درمان ها مقطعي است و وابسته به فرد و وابسته به بودجه بيمارستان. بايد مسوولان فكري جدي به حال افرادي بكنند كه گاه، حرمتشان شكسته مي شود و هميشه در معرض همه نوع خطرات قرار دارند.»

روش هاي جديد درمان هموروئيد
يك بيماري تاريخي
002076.jpg
دكتر آرش تاكي 
هموروئيد يا بواسير در طول تاريخ، انسان را آزار داده. شايد از همان زماني كه انسان بر روي دوپا ايستاده. طبق آمار، به طور ميانگين در نقاط مختلف دنيا هفتاد و پنج درصد بزرگسالان در طول زندگي خود به اين بيماري مبتلا مي شوند و از همه بيشتر افراد بالاي ۳۰ سال در معرض ابتلا به آن قرار دارند.
بيشتر افراد از مدت ها قبل از اينكه به دنبال بهبود و درمان آن باشند از اين بيماري رنج مي برند. بنابراين مراجعه به موقع به پزشك باعث مي شود كه درمان ساده تري براي آن تجويز شود و بيماران درد و ناراحتي و همچنين هزينه كمتري را متحمل شوند.
هموروئيد چيست؟
اغلب به عنوان تورم (واريس) وريدهاي روده و مقعد تعريف مي شود و به صورت بافت حجيم شده و تورم رگهاي خوني داخل و اطراف مقعد و روده كوچك ديده مي شود.
دو نوع هموروئيد وجود دارد كه باتوجه به محل پيدايش آن به دو دسته داخلي وخارجي تقسيم مي شود.
- هموروئيد خارجي: در بيرون و اطراف مقعد ايجاد مي شود و پوست آن حساس است. اگر يك لخته خوني در آن ايجاد شود، تورم بسيار دردناكي را ايجاد مي كند. هموروئيد خارجي به صورت يك برآمدگي سفت و دردناك حس مي شود كه اگر پاره شود خونريزي ايجاد مي كند.
- هموروئيد داخلي: در زير بافت داخلي مقعد ايجاد مي شود، خونريزي بدون درد و بيرون زدگي طي حركات روده اي از مهمترين نشانه هاي آن است. البته هموروئيد داخلي در شرايطي كه بيرون زدگي آن به خارج از مقعد برسد و بازنگردد ممكن است درد شديدي ايجاد كند. كلا هموروئيد داخلي بر حسب تاريخ به وجودآمدن و نه بر حسب معاينه ظاهري به صورت زيرطبقه بندي مي شود:
درجه۱ : خونريزي، بدون بيرون زدگي 
درجه۲ :بيرون زدگي باقابليت برگشت خودبه خودي 
درجه۳ : بيرون زدگي با قابليت برگشت دستي 
درجه۴ : بيرون زدگي غيرقابل برگشت به داخل 
چه عواملي باعث ايجاد هموروئيد مي شود؟
عامل دقيقي براي آن شناخته شده نيست. اگرچه حالت ايستايي انسان همواره باعث مي شود كه فشار زيادي به رگهاي ناحيه مقعد وارد شود كه مي تواند باعث تورم آنها شود. از ديگر عوامل موثر عبارتند از:
- سالخوردگي 
- يبوست مزمن يا اسهال 
- حاملگي 
- عوامل موروثي 
- عملكرد ناقص روده ها در اثر استعمال ملين ها يا زورزدن زياد در حين دفع 
- صرف زمان طولاني مدت در توالت (مثلاً مطالعه كردن) كه در آن حالت،  بافت هاي اطراف روده و وريدها كشيده مي شود و در اثر آن رگها و ديواره آنها باز مي شوند. اگر اين فشار و كشيدگي ادامه يابد، تورم رگها به صورت هموروئيد رخ مي دهد.
نشانه هاي بيماري چيست؟
اگر شما هريك از نشانه هاي زير را داشته باشيد ممكن است به هموروئيد مبتلا باشيد.
- خونريزي در طي حركات روده اي 
- بيرون زدگي از مقعد در طي حركات روده اي 
- خارش در ناحيه مقعد
- درد
- برآمدگي هاي حساس 
آيا ممكن است هموروئيد باعث سرطان شود؟
خير، هيچ ارتباطي بين هموروئيد و سرطان وجود ندارد. اگر چه نشانه هاي هموروئيد به خصوص خونريزي، شبيه نشانه هاي سرطان كولون، ركتوم و ديگر بيماري هاي گوارشي است.
بنابراين، بسيار مهم است كه همه نشانه هاي بيماري هموروئيد توسط متخصصان جراحي عمومي، خصوصا متخصص بيماري هاي كولون و ركتوم، گوارش و يا داخلي مورد بررسي قرار بگيرد.
هيچگاه به داروهاي ناشناخته يا ديگر خود درماني ها تكيه نكنيد. نزد يك متخصص برويد و اجازه بدهيد كه همه نشانه هاي بيماري توسط او مورد ارزيابي قرار بگيرد و درمان موثري براي آن تجويز روش بندينگ براي درمان هموروئيد
شود.
هموروئيد چگونه درمان مي شود؟
درمان بيماري هموروئيد داخلي، انواع مختلفي از دلداري دادن ساده به بيمار گرفته تا جراحي هموروئيد كتومي را شامل مي شود. نشانه هاي خفيف آن مي تواند با افزايش ميزان فيبر و مايعات در تغذيه رفع شود. (مانند ميوه ها، سبزي ها، نان و حبوبات)
خودداري از زور زدن شديد مي تواند فشار روي هموروئيد را كم كند و از بيرون زدن آن جلوگيري كند.
حمام z sit يا نشستن در آب گرم به مدت ۱۰ دقيقه، مي تواند باعث تسكين بشود.
در موارد شديد درد، ممكن است پزشك شما لازم بداند كه لخته هاي داخل هموروئيد را با يك ابزار كوچك خارج كند كه در اين حالت بي حسي موضعي مي تواند درد و ناراحتي آن را كاهش بدهد.
هموروئيد شديد ممكن است نياز به درمان هاي به خصوصي داشته باشد كه بيشتر آنها مي تواند غيرتهاجمي باشد.
روش بندينگ:(Rubber Band Ligation) درمان توسط رابر بند از متداول ترين روش ها است و به طور موثر براي درمان بيماري هموروئيد داخلي كه بيرون زدگي قابل بازگشت دارد، به كار مي رود. ذر اين روش يك حلقه لاستيكي كوچك دور بافت هموروئيد را مي گيرد و باعث قطع خونرساني به آن مي شود. خود هموروئيد و حلقه در طي چند روز مي افتد و جاي آن در طي يك يا دو هفته بهبود مي يابد.
اين روش از جمله روش هاي قابل انجام در مطب و كلينيك است و به دليل سادگي، كم درد بودن و كم هزينه بودن بسيار متداول است.
اخيرا وسيله جديد يكبار مصرفي جهت قرار دادن حلقه لاستيكي روي بافت معرفي شده كه از مزاياي آن، حذف خطر انتقال آلودگي و بيماري هاي عفوني مانند هپاتيت و ايدز است و نسبت به وسايل قبلي با ناراحتي كمتري براي بيمار همراه است.
تزريق و انعقاد: اين روش مي تواند براي هموروئيدهايي كه بيرون زدگي ندارند به كار رود. اين روش ها بدون درد هستند و باعث خشك شدن هموروئيد مي شوند.
جراحي: جراحي در موارد زير لازم است.
۱-وقتي لخته هاي خوني دائما در هموروئيد خارجي به وجود ميآيند.
۲ -روش بندينگ نتوانسته باشد هموروئيد داخلي را درمان كند.
۳-بيرون زدگي هموروئيد،قابل برگشت به داخل نباشد.
۴-خونريزي دائمي وجود داشته باشد.
با جراحي هموروئيد، بافت هاي اضافي كه باعث درد و خونريزي مي شوند برداشته مي شود. اين كار تحت بيهوشي كامل انجام مي شود و بسته به مورد، نياز به بستري و نقاهت دارد. بنابراين تنها در صورتي كه ساير روش ها ناتوان در درمان هموروئيد باشند، جراحي توصيه مي شود.
روش هاي ديگري نيز مانند كرايوتراپي (سرمادرماني) در گذشته براي درمان هموروئيد رايج بوده ولي اغلب باعث ايجاد درد شديد چه در حين عمل و چه بعد از آن براي بيمار مي شد.

خورد و خوراك
تغذيه براي بيماران قلبي
(قسمت اول)
سارا صرافي زاده- كارشناس تغذيه 
دوستان عزير اين مقاله براي افراد سالم واجب تر است 
يك تغيير كوچك در رژيم غذايي و يا عادات غذايي مي تواند خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را كاهش دهد. در كل، مي توان گفت از غذاهاي غني از كلسترول، اسيدهاي چرب اشباع و نمك بپرهيزيد. از غذاهاي غني از ويتامين و مواد معدني استفاده كنيد و در صورت نياز، مكمل غذايي مصرف كنيد. در ماهي، نوعي اسيدچرب وجود دارد كه به نام اسيد چرب امگا ۳ معروف است و به نظر مي رسد در جلوگيري از امراض قلبي بسيار موثر است.
غذاهايي كه مي توانند از رگ هاي خوني محافظت كرده و از بروز بيماري هاي قلبي جلوگيري به عمل آورند عبارتند از:
غذاهاي دريايي، ميوه جات، سبزيجات، مغزه ها (آجيل)، حبوبات، پياز، سير، روغن زيتون، غذاهاي غني از ويتامينC ،E و بتاكاروتن. غذاهايي كه باعث آسيب رسيدن به قلب و رگ هاي عروقي مي شوند عبارتند از: گوشت هاي پرچرب (گوشت قرمزپرچرب)و لبنيات پرچرب. از غذاهاي غني از اسيدچرب اشباع و لبنيات پرچرب و محصولات لبني فرآيند شده، كمتر استفاده كنيد.
رژيم غذايي توصيه شده، براي حفظ سلامت قلب:
در صورتي كه اضافه وزن داريد، از كارشناس تغذيه، يك رژيم كاهش وزن تقاضا كنيد و آن را اجرا كنيد. چاقي تاثير مستقيم با بيماري هاي قلبي دارد.
مطمئن شويد كه رژيم غذايي شما غني از فيبر غذايي است. مطالعات نشان داده اند كه در ميان منابع غني از فيبر، غلات، سبزيجات، ميوه جات و غلات آماده براي صبحانه بهترين نوع فيبر هستند. به مقدار زياد ميوه و سبزيجات مصرف كنيد. تاكيد بيشتر بر مواد غذايي حاوي آنتي اكسيدان (بتاكاروتن، ويتامينC ، ويتامينE و سلنيوم) است كه با راديكال هاي آزاد موجود در بدن به مبارزه مي پردازند. از ميوه، گوجه فرنگي، هويج، سيب زميني شيرين، سبزيجات برگي و غلات سبوس دار بيشتر استفاده كنيد.

آمار سرطان در جهان تا سال ۲۰۲۰
براساس تازه ترين گزارش سازمان جهاني بهداشت، ميزان ابتلا به سرطان در جهان تا سال ۲۰۲۰ دو برابر خواهد شد. امروزه در سراسر دنيا ۱۰ميليون مورد جديد سرطان درسال تشخيص داده مي شود كه بدون به كارگرفتن برنامه هاي موثر پيشگيري در ۱۷ سال آينده به ۲۰ميليون مورد خواهد رسيد. از آنجا كه سرطان در حال تبديل شدن به يك مشكل جهاني است، كشورها براي كنترل مطلوب سرطان به همكاري هاي بين المللي نياز دارند.
بر پايه اين گزارش، اگر اقداماتي در جهت پيشگيري انجام  شود، اين ارقام به ميزان يك چهارم كاهش خواهد يافت.

۱۳۵ آمبولانس براي زائران بيمار
وزارت بهداشت عربستان ۷۰ آمبولانس بزرگ و ۶۵ آمبولانس كوچك را براي درمان زائران بيمار اختصاص داده است.
به گزارش روزنامه «الرياض» چاپ عربستان اين وزارتخانه براي نخستين بار در تاريخ خود در مراسم حج سال ۱۴۲۱ از ۱۰ دستگاه آمبولانس به طور آزمايشي استفاده كرد و باتوجه به موفقيت آميز بودن اين طرح، در سال هاي بعد هم از آمبولانس هاي بيشتري استفاده شد.
كميته امدادرساني پزشكي ميداني كه توسط وزارت بهداشت مديريت تشكيل شده نظارت بر اين آمبولانس ها را بر عهده دارد.

همتاسازي در انگليس: هيچ وقت
جان ريد، وزير بهداشت انگليس روز يكشنبه مخالفت شديد خود و وزارتخانه اش را با همتاسازي جنين انسان اعلام كرد به بي.بي.سي گفت: تا وقتي من وزير بهداشت باشم هيچ وقت اجازه همتاسازي جنين انساني را در انگليس صادر نمي كنم. جان ريد در واكنش به گفته هاي يك پزشك آمريكايي صحبت مي كرد كه در يك كنفرانس مطبوعاتي در لندن مدعي شده بود، يك جنين همتاسازي شده انسان را در رحم يك زن قرار داده است.شانس با موفقيت به پايان رسيدن بارداري اين خانم فقط ۳۰ درصد است. اين پزشك آمريكايي كه پانايوتيس زاوس نام دارد، اين موضوع را مطرح كرد و با خشم سياستمداران و واكنش جامعه پزشكي مواجه شد. چرا كه بسياري بر اين باورند، اين اقدام، غيراخلاقي و به طور بالقوه خطرناك و غيرقانوني است.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |