شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۲ - - شماره ۳۲۹۹
دانشجو-۵
Front Page

در هاروارد هم خودكشي مي كنند
در ۱۰ سال گذشته دست كم ۱۵ دانشجوي دانشگاه هاروارد دست به خودكشي زده اند كه هشت تن از آنها دانشجوي كارشناسي بوده اند
آمار خودكشي در ۴۵ سال گذشته در دنيا ۶۰ درصد افزايش يافته است. خودكشي همچنين سومين دليل عمده مرگ و مير در ميان جوانان است. در آمريكا اين موضوع دومين دليل مرگ و مير در ميان دانشجويان و سومين عامل مرگ در ميان جوانان بين ۱۵ تا ۲۴ سال است.
000117.jpg

در دانشگاه هاروارد آمريكا بيماري هاي روحي رواني و اختلالات عامل اصلي خودكشي در ميان دانشجويان، شناخته شده است.
«اونابي سيدر» از استادان دانشكده «اليوت هاوس» هاروارد مي گويد، در اين ترم از بيش از ۲۰ تن از دانشجويانش اي ميل هايي دريافت كرده كه حاكي از نااميدي و يأس و اختلالات روحي آنها است. يك روز صبح يكي از استادان اي ميلي را كه از يكي از دانشجويانش دريافت كرده بود را براي رئيس دانشگاه فرستاد. رئيس دانشگاه در جواب اين استاد نوشت: «مغز من در حال انفجار است. يعني اين يك نمونه از يك حجم گسترده است؟»
حقيقت آن است كه همين طور است. يك تحقيق شش ماهه توسط خود اين دانشگاه نشان مي دهد، بيماري هاي روحي و اختلالات رواني رفته رفته به يك بحران در اين دانشگاه تبديل مي شود و هاروارد در برخورد مناسب با اين بحران موفق عمل نكرده است. اين تحقيق نشان مي دهد اكثريت قابل توجه دانشجويان دوره كارشناسي هاروارد با مشكلات روحي روبه رو هستند.
۸۰ درصد از اين دانشجويان حداقل يك بار در سال دچار افسردگي مي شوند. در ۴۷ درصد از آنها اين افسردگي چنان شديد است كه توان و كارايي آنها را سلب مي كند. ده درصد از اين دانشجويان به طور جدي به خودكشي فكر كرده اند. شمار دانشجوياني كه به مركز خدمات درماني دانشگاه مراجعه مي كنند عمق اين بحران را بيشتر نشان مي دهد.
مقابله با اين بحران وقتي دشوار مي شود كه خود دانشجويان از عمق اين بحران بي اطلاعند. بعضي از آنها حتي از بيماري بسيار حاد روحي همكلاسي نزديك خود بي خبرند.
«مريم اسميت» يكي از دانشجويان اين دانشگاه پاييز گذشته وقتي فقط ۱۹ سال داشت، در خوابگاه خود خودكشي كرد. «اسميت» در هاروارد حضور پرشور و فعالي داشت. يكي ازهمكلاسي هاي او مي گويد، «اسميت» در گفت وگوهاي معمولي روزانه از كلاس هايش راضي و خشنود بود. حتي يك شب پيش از خودكشي هم اين خشنودي ادامه داشت. يك شب قبل او سرحال به نظر مي رسيد و به موسيقي گوش مي داد.
كارشناسان سلامت روان مي گويند، بسياري از دانشجويان تلاش مي كنند تا لحظه آخر كسي از قصد آنها به خودكشي مطلع نشود. اگر اين قصد پنهان نشود مي توان مانع آن شد.
در ۱۰ سال گذشته دست كم ۱۵ دانشجوي دانشگاه هاروارد دست به خودكشي زده اند كه هشت تن از آنها دانشجوي كارشناسي بوده اند.
بررسي هاي انجام شده اخير نشان مي دهد يك درصد از دانشجويان دوره كارشناسي در هاروارد در سال گذشته اقدام به خودكشي كرده اند. اين دانشگاه آمار مربوط به دانشجوياني را كه در سال اقدام به خودكشي مي كنند را ارائه نمي كند.
دپارتمان پليس دانشگاه هاروارد از سال ۲۰۰۰ تاكنون براي جلوگيري از ۱۴ مورد اقدام به خودكشي دانشجويان واكنش نشان داده است. اين موارد خودكشي از راههاي مختلف صورت مي گيرد،  از استفاده از ابزار تيز گرفته تا مصرف دارو يا حتي نوشيدني هاي زيان آور.
هاروارد در سالهاي اخير فعاليت  بخش خدمات روان درماني خود را تقويت كرده است.
در سال بيش از ۱۸۰۰ فارغ التحصيل يا دانشجو به اين مركز مراجعه مي كنند. اين ميزان مراجعه و تقاضا اين مركز را به فعاليت ۲۴ ساعته مجبور كرده است.
اين دانشگاه همچنين آموزش استادان براي شناسايي اختلالات رواني و موارد بالقوه خودكشي را افزايش داده است.
دانشجوياني كه با اختلالات روحي رواني روبه رو هستند از بيم اخراج شدن از دانشگاه بيماري خود را پنهان مي كنند.
انجمن بهداشت دانشگاههاي آمريكا اخيراً پژوهشي انجام داده كه نشان مي دهد، ۳۹ درصد از دانشجويان سراسر اين كشور چنان احساس افسردگي مي كنند كه توان و كارايي خود را از دست مي دهند. اين پژوهش كه ۱۹ هزار دانشجو از ۳۳ دانشكده و دانشگاه آمريكا را در برمي گيرد نشان مي دهد نزديك به ۹ درصد از دانشجويان به فكر خودكشي افتاده بودند و ۵/۱ درصد از آنها اقدام به خودكشي كرده اند.
000120.jpg

بسياري از دانشگاهها در آمريكا اكنون با مشكل اختلالات رواني و خودكشي روبه رو هستند اما مسئولان و رؤساي دانشگاههاي اين كشور در تلاشند تا به طور جدي با اين بحران مقابله كنند.
رئيس دانشگاه هاروارد سرگرم بررسي طرح ها و پيشنهاداتي است كه براي مقابله با اين بحران و راههاي پيشگيري از آن ارائه شده است. يكي از اين طرح ها اين است كه با اعطاي يك دوره مرخصي به اين قبيل دانشجويان شرايط آنها تغيير داده شود.
در سال ۱۹۹۸ خانواده يكي از دانشجويان دختر دانشگاه هاروارد كه فرزندشان با ضربات همكلاسي اش كشته شده بود از دانشگاه شكايت كردند. اين دانشجو بعد از ارتكاب اين قتل خودكشي كرده بود. خانواده دانشجوي مقتول از دانشگاه به دليل بي توجهي به بي ثباتي روحي و رواني قاتل شكايت كردند. اين دانشجو سه امتحان را از دست داده بود و رفتارهاي غيرعادي نشان داده بود.
دانشكده علوم و هنر هاروارد در سه سال اخير بعد از سه مورد خودكشي دانشجويان كه به دليل فشار سنگين فضاي دانشكده صورت گرفته بود، اصلاحات اساسي در برنامه هاي درسي و غيردرسي اين دانشكده را آغاز كرد.
اما كارشناسان مركز خدمات روان درماني دانشگاه هاروارد مي گويند مشكل بعضي دانشجويان به خانواده هاي آنها برمي  گردد. يكي از دانشجوياني كه سال گذشته در اين دانشگاه خودكشي كرده بود پيش از آن از مسئولان دانشگاه خواسته بود كه او را به مرخصي نفرستند. اوگفته بود كه جايي براي ماندن در ايام تعطيلات ندارد و پدر و مادرش از هم جدا شده اند.
شاخه رفتارهاي دانشجويي انجمن جامعه شناسي آمريكا اخيراً فهرستي از نشانه ها براي شناسايي كسي كه در معرض خطر ارتكاب به خودكشي قرار دارد را ارائه كرده است. برخي از اين نشانه ها شامل موارد زير است:
صحبت كردن درباره خودكشي، اختلال در خوردن غذا يا خوابيدن، تغييرات چشم گير در رفتار، كناره گيري از جمع دوستان يا رفتارهاي اجتماعي، بي علاقگي نسبت به سرگرمي، كار يا درس، سابقه ارتكاب به خودكشي، مصرف بيش از حد دارو.
اين انجمن همچنين براي چگونگي رفتار بار اين افراد راههايي را پيشنهاد كرده است كه مستقيم سخن گفتن با آنها درباره خودكشي، گوش دادن با اشتياق به حرف هايشان،  قضاوت نكردن درباره آنها، پيشنهاد راههاي جايگزين به آنها و كمك گرفتن از افراد يا نهادهاي متخصص در اين مورد ازجمله اين پيشنهادات است.
تهيه و تدوين: نيلوفر قديري

دانشگاههاي كشور دوچرخه ها
000123.jpg
مهتاب صفرزاده خسروشاهي
مراكز تحصيلات عالي در چين عبارت است از: دانشگاه، مدارس عالي، مدارس فني- حرفه اي.
بودجه دانشگاههاي چين، توسط مراكز مختلفي تأمين مي شود؛ دانشگاههاي تحت نظارت مستقيم آموزش عالي (دولتي)، دانشگاههاي ايالتي.
دانشگاههاي تحت نظارت شهرداري و دانشگاههاي محلي
بودجه هر يك از اين مراكز توسط سازمانها و يا مراكز تحت نظارت تأمين مي شود. آموزش عالي چين، امتحانهاي بسيار دقيق و سختي را براي دانشجويان علاقه مند ورود به دانشگاه در نظر گرفته است و تنها دانش آموزاني كه تحصيلات شان را در دبيرستانهاي معتبر به پايان رسانده اند، بدون امتحان وارد دانشگاه مي شوند. تحصيلات مراكز آموزش عالي كه به صورت تمام وقت دانشجو مي پذيرند بايد بدون وقفه دنبال شود.
درجات علمي دانشگاههاي چين
درجات علمي در چين شامل: كارشناسي (ليسانس)، كارشناسي ارشد (فوق ليسانس) و دكترا است. علاوه بر اين درجات علمي بالاتر كه به «Discipline» معروف است. شامل بعضي رشته ها چون: فلسفه، اقتصاد، حقوق (در سه رشته سياست، علوم اجتماعي، مردم شناسي و...)، رياضيات، تربيت بدني، ادبيات (شامل: زبان شناسي، علوم پايه در ادبيات، كتابداري)، هنر، علوم طبيعي، مهندسي، پزشكي و مديريت مي شود.
* كارشناسي (ليسانس): اين درجه علمي در دانشگاههاي معتبر و كالج هاي معتبر به دانشجويان، پس از گذراندن كليه واحدهاي درسي اعطا مي شود.
* كارشناسي ارشد (فوق ليسانس): اين درجه علمي نيز به دانشجويان فارغ التحصيل از دانشگاهها، مدارس عالي معتبر (كالج) و مراكز پژوهشي پس از ارائه پايان نامه (تز) و دفاع از آن اعطا مي شود.
* دكترا: اين درجه علمي نيز به دانشجويان فارغ التحصيل از دانشگاهها، مدارس عالي معتبر (كالج) و مراكز پژوهشي پس از موفقيت در امتحان عمومي، اعطا مي شود.
پژوهش و دانشگاههاي چين
نحوه عملكرد استادان دانشگاههاي چين، مشاركتي است. يعني استادان با محول كردن بخشي از كار كلاسي به دانشجويان آنها را در تدريس شركت مي دهند. ارائه مطالب جديد به صورت سمينار در هر جلسه، بحث هاي آزاد كلاسي، برگزاري كلاس هاي عملي، كلاس هاي تكميلي براي تفهيم بهتر دروس بخشي از مهمترين فعاليت هاي دانشگاهها است. پژوهش هاي علمي در دانشگاههاي چين و كالج هاي آن، بسيار مهم و با اهميت است. به طوري كه تعداد آزمايشگاهها و مراكز تحقيقاتي در كالج ها ۱۰۲ مركز و در دانشگاهها و استفاده دانشجويان در مقاطع تحصيلي بالا برابر، ۳۶ هزار مركز تحقيقاتي است.
برنامه ريزي آموزشي و مديريتي در دانشگاهها
۱- دانشجويان در زمان معين بايد ثبت نام كنند و متأخرين در اغلب موارد نمي توانند واحد درسي اخذ كنند.
۲- دانشجويان اجاره هيچگونه تغييري در برنامه امتحاني را ندارند و بايد كليه دروس ترم را با موفقيت گذرانده و سپس به ترم بالاتر بروند. اگر دانشجويي در يكي از واحدهاي درسي نمره قبولي اخذ نكند، بايد ابتدا آن واحد را گذرانده و سپس اجازه ورود به ترم بالاتر را دارد.
۳- دانشجويان منظم، فعال و ممتاز، از طرف دانشگاه جايزه دريافت مي كنند و در صورت هرگونه تخلف بايد سريعاً به كميته انضباطي مراجعه كنند!
فعاليت هاي فوق برنامه در دانشگاهها
دانشگاههاي چين، فعاليت هاي فوق برنامه فراواني را براي دانشجويان در نظر مي گيرند. متوليان دانشگاهها عقيده دارند جنبه هاي شخصيتي افراد بايد در جهات مختلف رشد پيدا كند. بنابراين براي رسيدن به اين هدف، مشاركت در امور اجتماعي بسيار مهم است. اين فعاليت ها شامل بازديدهاي علمي- اجتماعي، مبادلات علمي- فرهنگي با دانشگاههاي مختلف، نمايشگاههاي هنري، مسابقات ورزشي، مشاركت دانشجويان در پروژه هاي رفاهي- اجتماعي است. دانشجويان خارجي نيز به اين ترتيب با تمدن چين آشنا مي شوند.
شرايط ورود دانشجويان خارجي
دانشجويان خارجي، پس از ورود به چين، بايد مدارك تحصيلي شان با قوانين آموزش عالي چين مطابقت داد. سپس اجازه ورود به دانشگاه را دارند. بقيه مراحل تحصيل بسته به هر دانشگاهي متفاوت است.
تسهيلات رفاهي دانشجويان (بومي و غيربومي): خوابگاهها شامل يك سالن نشيمن و تعدادي اتاق است. در اين خوابگاهها دانشجويان بومي و غيربومي با هم زندگي مي كنند.

آموزش عالي در جهان
دانشكده طراحي و معماري فلورانس
مهتاب صفرزاده خسروشاهي
دانشكده طراحي و معماري فلورانس معروف ترين دانشكده هنر و معماري ايتاليا يا بهتر بگوييم «اروپا» است. اين دانشكده در قلب هنر و معماري جهان يعني «فلورانس ايتاليا» قرار دارد. براي ورود به اين دانشگاه ارائه مدرك «ديپلم» دبيرستان ضروري است. علاقه مندان به تحصيل مي توانند به نشاني اينترنتي اين دانشكده؛ به آدرس http://www. Florenceclesigna cademy. Com/ index. Htm مراجعه كنند و اطلاعات مختلف در زمينه نحوه ثبت نام؛ هزينه ثبت نام؛ واحدهاي درسي؛ تسهيلات دانشگاه و... دست يابند.
فارغ التحصيلان اين مركز دانشگاهي با مدرك كارشناسي (ليسانس) فارغ التحصيل شده و به جهت اعتبار اين دانشگاه سريعاً در مراكز كار پذيرفته مي شوند.
بنيانگذاران اين دانشكده؛ هنرمندان دوره رنسانس ايتاليا يعني «داوينچي» و «ميكل آنژ» بوده اند؛ بنابراين، اين دانشكده يكي از قديمي ترين مراكز دانشگاهي در زمينه هنر؛ طراحي و معماري است.
اما دروس ارائه شده در اين دانشكده عبارت است از: دروس عمومي شامل آشنايي با تاريخ تمدن و هنر ايتاليا، زبان ايتاليايي: آشنايي با نحوه زندگي مردم ايتاليا در حال و گذشته؛، آشنايي با معماري قديم و جديد ايتاليا؛ طراحي (مدرن/ سنتي)؛ مجسمه سازي (البته براي رشته هاي طراحي و معماري فقط چند واحد) ارائه مي شود. علاوه بر اين دروس؛ دروس اصلي شامل؛ طراحي داخلي، طراحي گرافيكي، طراحي صنعتي: انيميشن (پويانمايي)؛ تبليغات (صنعتي؛ اداري و...)؛ كه پس از گذراندن همه اين دروس (كه دروس به زبان انگليسي و ايتاليايي ارائه مي شود)، دانشجويان با درجه ليسانس طراحي يا معماري فارغ التحصيل مي شوند.
تسهيلات ويژه دانشگاه براي دانشجويان:
ارائه خوابگاه براي اقامت دانشجويان يا كمك به يافتن مكاني مناسب خارج از خوابگاه
ارائه دروس زبان ايتاليايي بدون دريافت هزينه به دانشجويان.
استفاده از امكانات كامپيوتري بدون هزينه و اتصال به اينترنت به صورت شبانه روزي و بدون هزينه.
ولي به همان نسبت كه اين دانشكده؛ از جهت ارائه مدرك تحصيلي معتبر است؛ هزينه تحصيل در آن نيز بالا است؛ به طوري كه هزينه ثبت نام؛ ۸۵۰ يورو؛ شهريه هر دو ترم برابر ۵۵۰۰ يورو است. به عبارتي براي يكسال تحصيلي؛ دانشجو بايد ۶۳۵۰ يورو بپردازد. اين هزينه ۱۴ روز قبل از آغاز ترم بايد به حساب دانشكده واريز شود.
به جهت اعتبار اين دانشكده و مهارت اساتيد و فارغ التحصيلان اين مركز دانشگاهي؛ هر ساله جوايز فراواني را به خود اختصاص مي دهد. از اين جوايز مي توان به: ۱- جايزه گالري آلن؛ ۲- جايزه انيميشن ۲۰۰۰ ؛ ۳- جايزه انيميشن ۲۰۰۱ ؛ ۴- جايزه برتر بين المللي و ۵- جايزه برترين گرافيك جهان.

گشتي در سايت ها
http://www.rang-change
com/main.htm
اين سايت، يكي از سايت هايي است كه تلاش دارد خدمات آموزشي را به كساني كه مي خواهند از طريق شبكه جهاني زبان  انگليسي را بياموزند ارائه دهد. بخش هاي مختلف زبان انگليسي نظير لغات، گرامر، مكالمه و...، پيوند ديكشنري هاي Online، معرفي سايت هاي مترجم و سايت هاي شيوه هاي تدريس زبان در اين پايگاه اينترنتي به چشم مي خورد. همچنين روزانه يك ضرب المثل انگليسي در صفحه اصلي سايت به بازديدكنندگان معرفي مي شود.
http://www.sigmaxi.org
جامعه تحقيقات علمي سيگما Xi به عنوان يك مؤسسه غيرانتفاعي در سال ۱۸۸۶ تأسيس شد و هم اكنون داراي ۵۰۰ شعبه در دانشگاه ها، كالج ها و مراكز تحقيقات صنعتي آمريكاي شمالي است. حدود ۷۰۰۰ دانشمند و مهندس به خاطر موفقيت هاي پژوهشي خود به عضويت اين جامعه درآمده اند. از ديگر فعاليت هاي سيگما XI انتشار مجله معروف American Scientist مي باشد كه امكان دريافت اخبار آن در اين سايت فراهم است.
http://www.sicentific- research. Net
اين سايت، يك سايت كوچك و شخصي است كه سعي دارد جديدترين پژوهش هاي علمي موجود در اينترنت را در اختيار مراجعه كنندگان قرار دهد. افراد مي توانند با كليك كردن روي يكي از ده ها موضوع ارائه شده در فهرست سايت به پيوند پايگاه هاي اينترنتي مرتبط با موضوع انتخابي دسترسي يابند.
http://www.aamc.org
انجمن دانشكده هاي پزشكي آمريكا، انجمني غيرانتفاعي است كه در سال ۱۸۷۶ با هدف ارتقا و احياي آموزش پزشكي تأسيس شد. ۶۶۰۰۰ دانشجو و ۹۷۰۰۰ رزيدنت و بيش از ۶۰۰ بيمارستان و دانشكده پزشكي در حال حاضر عضو اين انجمن هستند. با مراجعه به سايت اين انجمن از اتاق اخبار، نشريات، پژوهش ها و فهرست بيمارستان ها و دانشكده ها استفاده كنيد.
http://www.biologyknowledge.com
هزاران پيوند و سايت علم زيست شناسي در فهرست اين سايت موجود است. كافي است موضوع مورد علاقه خود را از ميان موضوعات زيست شناسي انتخاب كرده و روي آن كليك كنيد.
http://www.microbes.info
اين سايت منابع اينترنتي مربوط به علم ميكروبيولوژي را به علاقه مندان معرفي مي كند. مقالات، منابع، اخبار و اتاق بحث از بخش هاي ديدني و خواندني اين سايت هستند.
http://www.usc.edu
دانشگاه كاليفرنياي جنوبي يكي از دانشگاه هاي خصوصي تحقيقاتي است كه در قلب لوس آنجلس واقع است. اين دانشگاه در سال ۱۸۸۰ بنا شده است و يكي از قديمي ترين دانشگاه هاي آمريكا است. با مراجعه به سايت اين دانشگاه از شيوه آموزش، نحوه پذيرش دانشجو، اهداف دانشگاه و... آگاهي يابيد.

در پي سخت گيري هاي آمريكا
دانشجويان خارجي به كانادا مي روند
اعمال تدابير امنيتي سختگيرانه با هدف جلوگيري از ورود به آمريكا باعث افزايش غيرمنتظره دانشجوياني شده است كه در دانشگاه هاي كانادا ثبت نام مي كنند. آمار ابتدايي مربوط به پاييز نشان مي دهد ثبت نام دانشجويان خارجي در كانادا نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزايش يافته است. اين افزايش در چندسال اخير بي سابقه است. درخواست ثبت نام هم در برخي استانها تا سه برابر شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، بعضي دانشجويان از سياست خارجي آمريكا و دشمني نسبت به خارجي ها در آمريكا به خصوص مسلمانان سرخورده هستند يا از امكان ممانعت از ورود يا دستگيري بيمناك هستند. كلان اللمكي مسلمان ۱۸ ساله اهل عمان دانشجوي فيزيك در دانشگاه ويكتوريا در استان بريتيش كلمبيا گفت: «من به اين دليل به كانادا آمدم كه مردم آن بيشتر اهل مدارا هستند. از زمان حملات ۱۱ سپتامبر، هيچ كدام از همكلاسان من به آمريكا نرفته اند.» پات گولايانون دانشجوي كامپيوتر اهل تايلند گفت: «نمي خواستم در موقعيت نادرست در جاي نامناسب باشم، به خصوص در دعوايي كه حتي به من مربوط نمي شود.» نصيب تاتاري دانشجوي اقتصاد اهل تركيه گفت: «كانادايي ها بهتر هستند واقعاً فكر مي كنم كانادا كشور بهتري از آمريكاست.»
نوعاً بيشتر دانشجويان خارجي از فرانسه، آمريكا و چين به كانادا مي روند. در شهر كينگستون در استان اونتاريو، دانشجويان خارجي بيشتر اهل چين، هند و كشورهاي خاورميانه هستند. تعداد تقاضا براي ورود به دوره هاي تكميلي در دانشگاه كوئينز دو برابر شده است. اولريك شك مدير دوره هاي تكميلي در اين دانشگاه گفت: «دانشجويان براي ورود به دانشگاه هاي آمريكا با مشكلات زيادي روبه رو هستند و از اين رو به كشورهاي ديگر مانند كانادا روي آورده اند. در سراسر كشور وضع اين گونه است.
دلايل ديگر افزايش چشمگير ثبت نام دانشجويان خارجي در كانادا هزينه هاي كمتر، سهولت ارائه درخواست ثبت نام از طريق اينترنت و بازاريابي بهتر است. ثبت نام دانشجويان خارجي در دانشگاه بريتيش كلمبيا پارسال با ۲۴ درصد افزايش به ۴۰۱۸ نفر رسيد. اين نسبت از سال ۱۹۹۶، ۲۰۰ درصد افزايش يافته است. يكي از مقامات اين دانشگاه گفت: «تحصيل در كنار دانشجويان خارجي افق فكري دانشجويان كانادايي را گسترده مي كند، از آنان دانشجوي بهتري مي سازد، آنان را نسبت به دنيا كنجكاوتر مي كند و افكارشان را به چالش مي كشد.»
دانشجويان خارجي در سال ۲۰۰۱، چهار ميليارد دلار در كانادا هزينه كردند كه بي سابقه است، هر چند كه نسبت آنان به نسبت دانشجويان كانادايي فقط هفت درصد است.

|  دانشجو-۲  |   دانشجو-۳  |   دانشجو-۴  |   دانشجو-۵  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |