شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۲ - - شماره ۳۲۹۹
بررسي وضعيت رشته مطالعات زنان در گفت وگو با دكتر «كبري روشنفكر» مدير گروه مطالعات زنان دانشگاه تربيت مدرس
براي تغيير باورها
000114.jpg
گفت وگو: كتايون مصري
اشاره؛ رشته مطالعات زنان در ايران در سال ۱۳۷۵ به پيشنهاد مؤسسه مطالعات مسائل زنان و توسط دانشگاه تربيت مدرس، دانشگاه الزهرا و شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان به تصويب رسيد.
در مورد ضرورت، اهداف و چالش هاي اين رشته با دكتر «كبري روشنفكر» مدير گروه مطالعات زنان دانشگاه تربيت مدرس به گفت وگو نشستيم.
***
* چرا بايد رشته  جديدي به نام «مطالعات زنان» در دانشگاههاي كشور ايجاد شود، ضرورت اين كار چيست؟
- به نظر مي رسد در كشور ما نيز، همان دلايل و ضرورت هايي كه موجب ايجاد و راه اندازي رشته اي به نام مطالعات زنان در دانشگاههاي خارج از كشور طي دهه هاي ۶۰ و ۷۰ ميلادي شده، عامل توجه به اين رشته است. يعني وجود نقص ها و نابرابري ها در عرصه هاي مختلف اجتماعي- اقتصادي و سياسي و از همه مهمتر فرهنگي و نگرشي نسبت به زنان وجود دارد، علت توجه به رشته مطالعات زنان است،  چرا كه به خاطر اين نگرش فرهنگي از حيث وجودي جايگاهي فروتر براي زنان قائلند.
* بيش از سه دوره از جذب دانشجو در رشته مطالعات زنان در دانشگاه ها مي گذرد، گروه هاي علمي اين رشته در پي چه چيزهايي هستند؟
- هدف ما در درجه اول تغيير باورها و رفتارهاست. باورها و رفتارهايي كه ريشه اي عميق در فرهنگ و عرف پيدا كرده و آنچنان بر اذهان حاكم شده كه اخلاق اجتماعي را دگرگون كرده است.
* گرايش رشته مطالعات زنان در دانشگاه تربيت مدرس، «حقوق زن در اسلام» است؛ با توجه به گفته خودتان، آيا مي خواهيد احكام صريح اسلام را هم در اين  باره تغيير دهيد؟
- ببينيد، مهم دستيابي به فرصت هايي است كه اسلام براي توانمندي زنان پيش بيني كرده است. همه مي دانيم كه اهتمام اين دين، تقويت بنياد خانواده و تأكيد بر نقش زن در آن است، در راه اندازي گرايش حقوق زن در اسلام، معرفي شأن و نقش واقعي زن در جهان هستي از ديدگاه اسلام مورد توجه قرار گرفته است.
* در دانشگاههاي خارجي وضعيت اين رشته به چه صورتي است؟
- در دانشگاههاي جهان مطالعات زنان به صورت ميان رشته اي، مستقل يا به صورت واحد درسي با قدمتي ۳۰ ساله به تربيت دانشجو مي پردازد. لحاظ كردن مفهوم «جنسيت» در همه ابعاد آموزشي، پژوهشي و برنامه ريزي از مهمترين دغدغه هاي مؤسسين اين رشته در جهان است. به اعتقاد آنها تحقيقات، پژوهش ها و برنامه ريزي هاي موجود چون از ديد مردان صورت گرفته، كاربردي متفاوت خواهد داشت. اگر اين نگاه عوض شود، به نقش زنان هم توجه بيشتري مي شود. در عين حال در هر كشوري به تناسب فرهنگ و نگرش جامعه برنامه ريزي درسي و تحقيقاتي نيز تحت تأثير قرار مي گيرد و نيازهاي خود را مي طلبد و بسياري از مسائل آن شايد چندان مناسب با جوامع شرقي بويژه جوامع اسلامي نباشد، اما در هر حال دفاع از حقوق زنان ويژگي مشترك همه دست اندركاران مطالعات زنان در همه جوامع است.
* در كشور ما به درست يا به غلط همواره براي نقد مكتب فكري فمينيسم تلاش شده و مي شود، طوري كه عده اي با اين اعتقاد كه رشته مطالعات زنان مرتبط با اين مكتب فكري است، در پي نفي آن هستند.
- اگر اين افراد حاصل تجربه خود را در محافل دانشگاهي به معرض گفتمان علمي بگذارند، قطعاً  مورد تأييد ما نيز هستند. در كشور ما هم كساني كه دغدغه مسائل زنان را دارد و موانعي را در راه احقاق حقوق زنان مشاهده مي كنند، پيشگام تأسيس اين رشته هستند. حالا هر نامي كه مي خواهيم اعم از فمينيست يا غير آن بر آنها بگذاريم، مهم نيست، در هر حال هدف بانيان اين رشته دفاع از حقوق انساني زنان، بررسي مسائل مبتلا به اين قشر در جامعه و بالاخره تلاش براي تغيير نگرش ها و وضعيت موجود است.
* فكر مي كنم به جاي تأكيد بر مكتب فمينيسم كه باعث شده، حساسيت عده اي نسبت به اين رشته و دانشجويان آن برانگيخته شود، تا جايي كه همين افراد در پي حذف اين رشته برآمده اند، بگوييد «مطالعات زنان» چه ويژگي هاي منحصر به فرد با شرايط بومي كشور ما دارد؟
- من مي توانم لااقل در دانشگاه تربيت مدرس كه گرايش حقوق زن در اسلام تدريس مي شود، توضيح بدهم كه توجه همزمان به سه مسأله اسلام، جنسيت و حقوق ويژگي منحصر به فرد اين رشته است، اما در ساير دانشگاهها محور خانواده بيش از وجه حقوقي زنان مورد تأكيد قرار مي گيرد.
* سه سال از عمر اين رشته در دانشگاههاي تهران مي گذرد، آيا دانشجويي به مرز فارغ التحصيلي رسيده است؟
- دانشجويان دوره اول اين رشته به مقطع پايان نامه رسيده اند و بيشتر در حال گذراندن اين واحد هستند.
* پس فكر نمي كنم بتوانيد، بگوييد، چقدر به اهداف مورد نظرتان رسيده ايد؟
- اهداف ما نمي تواند كوتاه مدت باشد، اهداف بلندمدتي داريم كه در آينده به نتيجه مي رسد و قطعاً  با برگزاري يك يا دو دوره آموزشي آن هم در حالي كه دانشجويان به مقطع پايان نامه رسيده اند، نظر دادن صريح در اين باره، عجولانه است. ما در پي تغيير نگرش جامعه اعم از مسئولان دولت يا مردم به زنان از يك سو و رشد اعتماد به نفس زنان از سوي ديگر هستيم، تصور من اين است كه لااقل طي اين ۳ سال توانسته ايم، اولاً  زناني را به عنوان مبلغ خودباوري در ميان ساير زنان گسيل كنيم و ثانياً توجه جامعه را به اين قضيه جلب كنيم كه زنان ما مسائلي دارند و بايد به اين مسائل توجه شود.
* شما قبول كرديد كه زنان جامعه با مسائلي روبه رو هستند، اين رشته از چه راههايي وارد مي شود تا اين مسائل را به جامعه بفهماند؟
- كساني كه اين رشته را راه اندازي كرده اند معتقدند محتواي دروس اين رشته دانشجويان را به دنياي جديدي از مطالب علمي وارد مي كند كه كاملاً  كاربردي هستند. مطالعات، پژوهش ها، تطبيق ها و ... در اين رشته دانشجو را به درك كاستي هاي موجود در وضعيت زنان جامعه مي رساند، طوري آنها درصدد ارائه راه حل براي اين مسائل بربيايند، اين آن محور آرماني رشته مطالعات زنان است كه دانشجويان طي دوره هاي آموزشي و پژوهشي خود به سوي آن هدايت مي شوند.
*هر رشته جديدي كه در دانشگاهها تأسيس مي شود با ممانعت ها يا حمايت هايي روبه روست. رشته مطالعات زنان در حال حاضر چه دغدغه ها و ضعف هايي دارد، كه براي پيشرفت علمي نيازمند حل آنها است؟
- متأسفانه اين رشته از برخوردهاي سياسي متوقعانه كه كاملاً  غيرعلمي است چه در فضاي دانشگاه يا خارج از آن در عذاب است. از طرف ديگر مي توانم به شما بگويم كه در ۴ دانشگاه موجود مهمترين ضعف رشته كمبود نيروي متخصص در بعضي از مواد درسي است كه بايد هر چه سريع تر برطرف شود. به لحاظ اجتماعي مطالعات زنان البته به جنبش هاي سياسي خارج از دانشگاه هم وابسته است اما زماني كاملاً شكل علمي و آكادميك به خود مي گيرد كه توقع نداشته باشند اين رشته به بلندگوي مصلحت هاي ديگران تبديل شود، بلكه بايد مصلحت زنان را با تحقيق و پژوهش علمي دريافته و به جامعه معرفي كند، در اين صورت پس از كنكاش و تدقيق و گفتمان مي تواند بهترين محصول را ارائه دهد. پس بايد جلوي برخوردهاي سياسي با رشته مطالعات زنان را بگيريم.
* شنيده ام كه فضاي دانشگاهها عليه رشته مطالعات زنان به گونه اي است كه بعضي مي گويند، اگر قرار باشد رشته مطالعات زنان داشته باشيم، پس بايد رشته اي را هم به مطالعات مردان اختصاص دهيم، شما چه مي گوييد؟
- سؤال شما را با سؤال ديگري جواب مي دهم؛ تاكنون پرسيده ايد كه چرا ما در قرآن سوره «نساء» داريم و سوره «رجال» - به معني مردان- نداريم؟ به نظر مي رسد صاحب شريعت در اين مورد حرف هاي جديدي داشته كه مخاطب خاص خود را مي طلبيده و اختصاص يك سوره به زنان تأكيد بر جايگاه حساس آنها در جامعه است. جرقه اين رشته ۱۴۰۰ سال پيش زده شده و ادامه آن را كه همان توجه ويژه به مسائل مبتلابه زنان است، امروز در قالب تقويت بنيه علمي رشته مطالعات زنان، كاربردي كردن پژوهش ها، تداوم نشست هاي علمي، برپايي دوره هاي آموزشي كوتاه مدت همراه با انتشار نشريات خاص و بالاخره راه اندازي مقطع دكتراي رشته مطالعات زنان پيگيري مي كنيم.
* با اين سؤال شما، برنامه هاي حال و آينده خودتان را هم توضيح داديد.
- اين رشته جاي كار دارد، بايد برنامه هاي متنوعي براي آن تعريف و اجرا كرد، چندي پيش با يكي از استادان دانشگاه در كشور كانادا در مورد جايگاه رشته مطالعات زنان صحبت مي كردم، گفتند: اين رشته در آنجا هم با مشكلاتي مواجه است، پس ما هم فعلاً در غم آنها شريكيم.
* و سؤال آخر اين كه گروه مطالعات زنان درباره الحاق ايران به كنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان چه نظر صريحي دارد؟
- من هميشه گفته ام كه مخالفت كلي با الحاق كشور به مواد كنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان معقول به نظر نمي رسد. اين سند به هر حال حاصل تلاش چند دهه اي صاحب نظراني است كه در حوزه مسائل زنان مطالعه و تحقيق كرده اند، ما بايد براي اين تلاش ها ارزش قائل شويم، همانطور كه اسلام بر سنت صحيح صحه مي گذارد. مشكل اينجاست كه مطالعاتي كه در يك مقطع زماني و مكاني خاص صورت گرفته، قابل تطبيق بر همه زمانها و مكان ها نيست، پس تسري نتيجه يك پژوهش براي همه زنان جهان معقول به نظر نمي رسد. چطور مي توانيم بافت فرهنگي كشورها را در اين كنوانسيون لحاظ نكنيم. به نظر من پذيرش كنوانسيون با حفظ حق شرط منطقي ترين شيوه است كه در خود كنوانسيون هم پيش بيني شده و در اين صورت مي توانيم از تجارب كساني استفاده كنيم كه در برخورد با مسائل زنان سابقه طولاني تري دارند.

شرايط پذيرش بدون آزمون دانشجويان ممتاز در مقطع دكتراي دانشگاه علم و صنعت ايران
معاونت آموزشي دانشگاه علم و صنعت ايران، شرايط پذيرش بدون آزمون كتبي دانشجويان ممتاز در مقطع دكتري اين دانشگاه را اعلام كرد.
دانشگاه علم و صنعت ايران امسال در رشته هاي رياضي، فيزيك، مهندسي معماري، مهندسي برق، مهندسي شيمي، مهندسي صنايع، مهندسي عمران، مهندسي كامپيوتر، مهندسي مكانيك و مهندسي مواد و متالوژي براي سال تحصيلي ۱۳۸۳ دانشجوي دوره دكترا مي پذيرد.
داشتن معدل ۱۷ يا بالاتر از دروس و سمينار دوره كارشناسي ارشد و گذراندن پايان نامه با ارزشيابي عالي در دانشگاههاي مورد تأييد وزارت علوم، برگزيده آزمون سراسري كارشناسي ارشد و برگزيده المپيادهاي علمي دانشجويي كشور به تأييد سازمان سنجش، برگزيده كشوري جشنواره جوان خوارزمي (غير از بخش دانش آموزي) به معرفي نهاد ذيربط و ارائه و چاپ حداقل دو مقاله از مجلات معتبر علمي- پژوهشي از شرايط پذيرش بدون آزمون دانشجويان ممتاز در مقطع دكتري دانشگاه علم و صنعت ايران اعلام شده است.
همچنين دانش آموختگان ممتاز كارشناسي ارشد دانشگاه علم و صنعت ايران مطابق ضوابط دانشگاه در زمان تقاضا نبايد بيش از سه سال تقويمي از تاريخ فراغت از تحصيل مقطع كارشناسي ارشد آنها گذشته باشد. قبولي در مصاحبه دانشگاه به عنوان مشروط دانشجويان ممتاز اعلام شده است. داوطلبان آزمون بايد مداركي شامل تكميل فرم درخواست، مدارك برگزيدگي در المپيادهاي علمي، مدارك برگزيدگي در جشنواره جوان خوارزمي، گواهي برگزيدگي در آزمون سراسري كارشناسي ارشد، مدارك و ريز نمرات تحصيلي كارشناسي ارشد، گواهي دانش آموختگي ممتاز كارشناسي ارشد دانشگاه علم و صنعت ايران و يك نسخه از مقالات منتشره در مجلات علمي و پژوهشي خود را حداكثر تا پايان بهمن سال جاري به آدرس: تهران- نارمك صندوق پستي ۱۶۳- ۱۶۷۶۵مديريت تحصيلات تكميلي دانشگاه علم و صنعت ايران ارسال و يا به سايتهاي اينترنتي دانشگاه به آدرس
www.iust.ac.ir, http://edu.iust.ac.ir/pga
مراجعه و يا با شماره تلفن ۷۴۵۲۶۰۸ تماس بگيرند.

قسط بندي ۳۶ تا ۷۲ ماهه وام تحصيلي دانشجويان نوبت دوم
وزارت علوم، تحقيقات و فناوري طي بخشنامه اي نحوه استفاده از وام توسط دانشجويان پذيرفته شده نوبت دوم دانشگاه ها و مراكز پژوهشي وابسته به اين وزارت در سال تحصيلي ۸۳-۱۳۸۲ را اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، متقاضيان وام مي توانند بر اساس معرفي نامه مورد توافق با بانك عامل و بر اساس اعتبارات اختصاص يافته در سال ۱۳۸۲ به ترتيب مبلغ ده ميليون ريال براي دانشجويان دوره كارشناسي ارشد و مبلغ دو ميليون ريال براي دانشجويان دوره هاي كارداني، كارشناسي ناپيوسته و كارشناسي پيوسته وام دريافت كنند.
مدت بازپرداخت وام هاي اعطايي براي دوره هاي كارداني، كارشناسي ناپيوسته، كارشناسي پيوسته و كارشناسي ارشد به ترتيب ۳۶، ۳۶، ۶۰ و ۷۲ ماهه به صورت اقساط مساوي خواهد بود.
در صورت عدم فراغت از تحصيل دانشجويان دوره هاي كارداني، كارشناسي ناپيوسته و كارشناسي ارشد حداكثر ۳ سال و دانشجويان دوره كارشناسي حداكثر ۵ سال پس از تاريخ شروع تحصيل فرصت خواهند داشت كه اقساط خود را پرداخت نمايند. تحويل دانشنامه اين دانشجويان منوط به ارائه تسويه حساب از بانك عامل
خواهد بود.
دانشجويان شاغل و دانشجوياني كه از ساير دستگاه ها وام يا بورس تحصيلي دريافت مي كنند، نمي توانند از مزاياي اين تسهيلات استفاده نمايند.

بازتاب
دانشجوي شاكي از مسئولان دانشگاه خود تقاضاي رسيدگي مي كند
سردبير محترم روزنامه همشهري
با سلام
احتراماً به استحضار مي رساند، پيرو چاپ مطلبي در خصوص كتابخانه اين مركز در شماره ۳۲۲۶ روزنامه همشهري مورخ ۲۴ آبان ماه صفحه ۱۵(دانشجو)، جوابيه اي بدين شرح ارسال مي گردد تا نسبت به درج آن در همان صفحه اقدام شود، با تشكر.
با توجه به وجود ۸۰۰ نفر كاربر كتابخانه شامل اعضاي محترم هيأت علمي، دانشجويان دوره دكتري، كارشناسي ارشد و كارشناسي جهت انجام تحقيقات شامل طرحهاي تحقيقاتي، پايان نامه، سمينار، مقاله و محدوديت منابع اعم از پرسنلي منابع كتابخانه اي (كتب، ژورنال،...) و انجام خدمات زيراكس و رايانه، سياست كلي كتابخانه در اولويت قرار دادن كاربرهاي اصلي اين دانشكده بوده است و در صورت وجود امكان ارائه خدمات به ساير دانشجويان تحصيلات تكميلي و صاحبان صنايع و حرف غذايي اين خدمات ارائه شده و خواهد شد و بهتر آن بود كه به جاي آن كه دانشجوي شاكي، دانشگاه شهيد بهشتي و انستيتو تحقيقات تغذيه را مسئول تأمين منابع كتابخانه اي بداند از مسئولين دانشگاه خود تقاضاي رسيدگي به وضعيت كتابخانه هاي دانشگاه آزاد را مي كرد.
روابط عمومي انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كشور

معيارهاي قضاوت ...
مدير مسئول محترم روزنامه همشهري
با سلام و احترام به استحضار مي رساند روزنامه همشهري در روز شنبه مورخ ۱۴/۸/۸۲ در صفحه چهارده مطلبي تحت عنوان ده دانشگاه برتر كشور در توليد علم به چاپ رسانيده و دانشگاه بوعلي سينا را در زمره دانشگاه هايي قرار داده كه كمترين ميزان انتشار مقالات را داشته اند. لذا خواهشمند است با توجه به اينكه معيار دقيق براي قضاوت در اين خصوص نسبت به تعداد مقاله به عضو هيأت علمي است و براساس اين معيار دانشگاه بوعلي سينا در سال ۲۰۰۱ ميلادي رتبه اول (به صورت مشترك با دانشگاه صنعتي شريف) و در سال ۲۰۰۲ ميلادي رتبه ششم را در بين دانشگاه هاي كشور به دست آورده است، نسبت به اصلاح خبر مذكور براساس قانون مطبوعات اقدام مقتضي معمول فرماييد.
روابط عمومي دانشگاه بوعلي سينا
* همشهري :منبع خبري كه با عنوان ده دانشگاه برتر كشور در توليد به علم به چاپ رسيد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بوده است. معاونت پژوهشي وزارت علوم در يك بررسي ، دانشگاه هايي را كه به توليد مقاله هاي علمي در يك دوره زماني مشخص پرداخته بودند را مشخص و معرفي كرده است. بنابراين دانشگاه بوعلي سيناي همدان مي تواند ملاك هاي انتخاب دانشگاه هاي برتر در توليد علم را از وزارت علوم پيگيري كند.

دانشجويان دكتراي تخصصي؛ مشكلات پيش  رو
در پي چاپ مطلبي با عنوان دانشجويان دكتراي تخصصي، مشكلات پيش  رو، اداره كل روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي پاسخي را براي چاپ در همشهري دانشجو تهيه كرده است كه در پي مي آيد.
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه مورخ ۳/۸/۸۲ براساس گزارش معاونت آموزشي و امور دانشگاهي به آگاهي مي رساند:
عدم تناسب حقوق و مزاياي دريافتي با هزينه هاي زندگي منحصر به دانش آموختگان دوره دكتراي تخصصي رشته هاي علوم پزشكي نمي باشد و موضوعي است كه به نوعي همه كاركنان دولت با آن مواجه مي باشند. در مورد تهيه مواد و ابزار لازم براي انجام تحقيقات دانشجويان طي سال هاي اخير اعتباراتي در بودجه سالانه دانشگاه هاي علوم پزشكي پيش بيني مي شود.

مي خواهيم وضعيت دانشگاه بهتر شود
حسن امرايي از قزوين مطلب مفصلي درباره دانشكده هاي علوم قرآني با هدف بهتر شدن وضعيت آموزش اين دانشكده فرستاده است كه چكيده اي از آن در پي مي آيد.
تأسيس دانشكده هاي قرآني از سوي سازمان اوقاف عمل پسنديده اي است كه اداره كردن و مديريت آن جزو كارهاي دشوار محسوب مي شود.
اگرچه كار سازمان اوقاف بسيار مطلوب و پسنديده است اما از آن جا كه يك محيط دانشگاهي با دانشجو، استاد، مديريت و سرمايه گذاري مناسب سروكار دارد و هزاران سند در يك محيط علمي وجود دارد بايد توجه ويژه اي به ادامه فعاليت يك دانشكده صورت پذيرد. به ويژه اين كه آن دانشكده يك طرح بزرگ فعاليت در امور قرآني محسوب شود. اما سياست هاي مديريتي اين دانشكده خيلي قوي نيست و نقاط ضعفي در آن مشاهده مي شود. مي توانيد وضعيت دانشجويان علوم قرآني را بررسي كنيد تا به اين نكته برسيد.
البته دانشكده هاي علوم قرآني داراي نارسايي هايي هستند كه برخي از آنها شامل موارد زير است.
عدم توجه به امكانات اوليه در محيط دانشكده، نبود امكانات رفاهي در دانشكده، نبود اعضاي هيأت علمي ثابت، عدم توجه به مسائل غير رشته اي در اين دانشكده فقدان ارتباط علمي دانشكده با ساير مراكز علمي، بي توجهي به مسائل ذوقي و هنري دانشجويان، وجود مشكلات فراوان براي دانشجويان شهرستاني، كمبود تجهيزات رايانه اي و...

نامه رسيده
يك طرف كوتاه بيايد!
امسال به دليل عدم هماهنگي بين سازمان سنجش آموزش كشور و دانشگاه آزاد اسلامي، زمان برگزاري آزمون هاي «استخدام ادواري» و آزمون «كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد» در يك روز تعيين شده و اين باعث سرگرداني و سردرگمي داوطلبان اين آزمون ها شده است.
هر دو آزمون استخدام ادواري و كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد در روزهاي دهم و يازدهم ارديبهشت ۸۳ برگزار مي شوند و اين در حالي است كه عده زيادي از داوطلبان استخدام ادواري كه عمدتاً داراي مدرك ليسانس هستند، داوطلب شركت در آزمون كارشناسي ارشد هم مي باشند.از آنجا كه ثبت نام در آزمون استخدام ادواري زودتر از آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد شروع شده، ما با پرداخت هزينه هاي مربوطه در اين آزمون نام نويسي كرديم و بعد متوجه شديم كه اگر بخواهيم در آزمون كارشناسي ارشد هم شركت كنيم، عملاً به دليل همزماني آنها نمي توانيم.
تماس هايي هم با واحد بازرسي دانشگاه آزاد گرفتيم و مشكل را مطرح كرديم، اما گفتند مشكل از جانب ما نيست، برنامه ريزي ها انجام شده و شما بايد با سازمان سنجش تماس بگيريد. وقتي هم كه با سازمان سنجش تماس گرفتيم، ظاهراً قبل از ما هم داوطلبان ديگري اين مشكل را با آنها در ميان گذاشته بودند. به هر حال جوابي كه به ما دادند اين بود كه سازمان هم برنامه ريزي ها را انجام داده و اگر هم بخواهد به اين مشكل رسيدگي شود بايد با سازمان مكاتبه كنيد. از آنجا كه مهلت ثبت نام در آزمون كارشناسي ارشد تا ۱۷ بهمن تمام خواهد شد و پرداخت هزينه هاي ثبت نام (حدود ۱۸ هزار تومان) براي خيلي از افراد مشكل است، از مسئولان تقاضا مي كنيم به اين مسأله رسيدگي كنند و بالاخره يك طرف كوتاه بيايد. چون به هر حال ما مجبوريم براي پيدا كردن يك شغل دولتي در آزمون استخدام ادواري شركت كنيم، اما در عين حال متقاضي ثبت نام در آزمون كارشناسي ارشد هم هستيم.
مصطفي ايل بيگي

كوتاه از دانشگاهها
ثبت نام دوره هاي برون مرزي پيام نور: ثبت نام دوره هاي فراگير داوطلبان برون مرزي مقاطع مختلف كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتراي دانشگاه پيام نور از اواسط بهمن ماه جاري
آغاز مي شود.
به گفته رئيس دفتر برون مرزي دانشگاه پيام نور، داوطلبان ايراني مقيم خارج و يا داوطلبان خارجي مي توانند با شرايطي مشابه داوطلبان داخلي در اين دوره ها شركت كنند.

آماري از ميزان اعتياد در دانشگاهها نداريم
در تهيه آمار و ارقام اعتياد دانشجويان، كار هماهنگ و متمركزي صورت نگرفته و هرگز نمي توان به صورت مطمئن و بارز در خصوص اعتياد دانشجويان صحبت كرد و از اين رو آماري از ميزان اعتياد در دانشگاهها نداريم.
علي اكبر محسني مدير كل دفتر مركزي حراست وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري آمار منتشر شده در خصوص اعتياد به مواد مخدر در دانشگاهها را تكذيب كرد و گفت: آمارهاي منتشر شده در خصوص دانشگاهها به صورت تعميم يافته و مورد اطمينان، صحت ندارد.
بر اساس آماري كه از وضعيت اعتياد به موادمخدر در دانشگاهها در يكي از جرايد صبح هفته گذشته درج شده بود، ۵/۷۲ درصد جوانان بعد از ورود به دانشگاه براي نخستين بار مواد مخدر را تجربه مي كنند.
همچنين در اين آمار آمده بود كه در سال تحصيلي ۸۰-۷۹، ۴۷ درصد از كل دانشجويان كشور از موادمخدر غير از سيگار استفاده كرده اند.
به گفته محسني، حتي مصرف سيگار هم در دانشگاهها كمتر از حد آمار است و مديران حراستي دانشگاهها معتقدند كه اعتياد به موادمخدر در دانشگاهها در حال ريشه كني است.

دانشجو-۴
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |