يكشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۹
گزارشي از تغيير و تحولات آبنماي ميدان شهيد نامجو (گرگان)
چي شد؟!
مسابقه اي برگزار شد ، طرحي برگزيده شد، اما به اجرا در نيامد، تا ميداني را با چهره تازه تر نبينيم
آ. مهاجر
002892.jpg

ب. هوشيار يوسفي- كارشناس ارشد معماري 
مسلما ما افراد متخصص و كارآمد درواحدهاي مختلف شهرداري و خارج از آن كه مي توانند در زمينه هاي مختلف طرح هاو ايده هاي قابل توجهي را ارايه ونيز اجرا كنندكم نداريم؛ شايد به خاطر بياوريد كه دو سال پيش شهرداي منطقه ۷ تصميم به تغيير آبنماي ميدان شهيد نامجو گرفت و براي بهره گيري از توان وامكانات همين نيروهاي متخصص طراحي آبنماي اين ميدان را به مسابقه گذاشت.
سينما كوچ در حاشيه ميدان 
شهرداري منطقه ۷ هدفش از برگزاري اين مسابقه را در آگهي آن كه روز ۲۴/۶/۱۳۸۰ در روزنامه همشهري چاپ شده بود،رسيدن به يك ايده وجواب مناسب با توجه به هزينه و زمان در نظر گرفته شده، ايجاد فضاي بصري مناسب براساس فضاي ميداني خاص وبا توجه به ابعاد و اندازه پيراموني ميدان و برخورد معمارانه با طبيعت موجود عنوان كرده بود؛ضرورتهايي هم براي اين طراحي در نظر گرفته شده بود كه طبق آن شركت كنندگان در مسابقه مي بايست نكات خاصي را در طراحي آبنما مد نظر داشته باشند، از جمله اين نكات مي توان به اين موارد اشاره كرد:طراحي آبنماي ميدان مي بايد در همخواني با بستر و كالبد و در بر گيرنده كل طرح باشد،با توجه به قدمت خيابا ن ضروري است طرح ازاصالت خاصي برخوردار باشد ،طرح آبنما هماهنگ با محيط پيرامون وهمزيستي وتلفيق با فضاي سبز موجود تهيه شود ،از طرحهاي جديد حركتهاي آب بهره بگيرد،براي دوام و پايداري آبنما مصالح مقاومي را انتخاب كنند،جزييات اجرايي نقشه ها روي طرح ارايه شود ، نظارت بر مراحل اجرايي طرح هم بر عهده طراح است و... اين مسابقه يك مرحله اي بود و قرار بر اين بود كه طرح برگزيده در ميدان شهيد نامجو اجرا شود. برگزاري يك مسابقه براي طراحي يك بنا روشي هوشمندانه است كه اين فرصت راايجاد مي كند از همه قابليت هاي موجود در عرصه طراحي بهره گرفته شودبه خصوص اگر اجراي طرح نيز به مناقصه گذاشته شود ،در اين صورت امكان صرفه جويي درهزينه و زمان هم فراهم مي شود؛ ولي اگر طي اين دو سال واندي گذرتان به ميدان شهيد نامجو افتاده باشد( كه حتما افتاده) متوجه شده ايد نه تنها آبنماي جديدي در اين ميدان ساخته نشده بلكه آبنماي قديمي آن هم تخريب شده است!
002895.jpg

بدنه سازي حاشيه ميدان 
پي گيري هاي ما براي آگاهي از سرنوشت اين مسابقه و طرح برگزيده آن(در صورت برگزاري) نتايج قابل تاملي داشت؛خوشبختانه برخلاف تصور و پيش زمينه هاي ذهني ما( ! ) كساني كه در شهرداري منطقه ۷ برگزاري اين مسابقه را بر عهده داشتند ، چنين مسابقه اي را به ياد مي آوردند والبته براي دسترسي ما به اطلاعات دقيق هم بسيار تلاش كردند ، امانبودن يك سيستم مناسب براي دستيابي سريع به منابع و اطلاعات موجود در آرشيوشهرداي منطقه۷ ما را از دستيابي به اطلاعات مورد نظرمان محروم ساخت.ولي متوجه شديم اين مسابقه در زمان وعده شده، برگزار ويكي از طرح ها هم به عنوان طرح برگزيده انتخاب شده بود هر چند كسي از نام فرد برنده واين كه آيا وي جايزه يا دستمزدي دريافت كرده ، چيزي به خاطر نمي آورد. صديقه سلمان رييس وقت واحد زيبا سازي شهرداري منطقه ۷ درباره اتفاقاتي كه در جريان بر گزاري اين مسابقه رخ داد مي گويد:« از مدتها پيش شهرداري منطقه تصميم داشت آبنماي اين ميدان را تغيير بدهد چون آبنماي آن بسيار قديمي وفرسوده شده بود و كسي تا آن زمان اقدام اساسي براي آن انجام نداده بود ، با پيشنهاد معاونت مالي، ما ( من به همراه معاون خدمات شهري منطقه خانم نور افكن وچند نفر از همكارانم ) طرح اين مسابقه را بررسي كرديم؛ به مدت ۴۵ روز روي اين طرح و چگونگي اجراي يك مسابقه و شكل برگزاريآن فكر كرديم و بعد هم پس ازچاپ آگهي مسابقه، طرح هاي رسيده را مورد ارزيابي قرار داديم پس از ۴۵ روز كه همه طرح هاي رسيده را بررسي كرديم يكي از طرح ها انتخاب شد .جلساتي هم با طراح برگزيده داشتيم و حتي ايشان به خواست ما بخشهايي از طرح را تغيير داد؛ اما متاسفانه واحد عمران منطقه معتقد بود كه اين طرح به دليل تناقض آن امكان اجرا ندارد لذا با اجراي اين طرح موافقت نكرد واين پروژه كه قرار بود تا پايان سال ۱۳۸۰ به طور كامل به انجام برسد ازا ين مرحله پيش تر نرفت.»
002898.jpg
اينجا ميدان شهيد نامجو است. ميداني قديمي كه قرار بود در آن آب نمايي ساخته شود تا در كنار فضاي سبز پيرامون و ساختمان هاي اطراف، منظره اي چشم نواز را بوجود بياورد، اما ميدان همچنان مثل روزهاي گذشته است و چيزي به آن اضافه نشده است.

در باره سرانجام اين طرح مي گويد:« با وجود جلسات متعددي كه با حضور طراح برگزيده و كارشناسان معاونت عمران منطقه برگزارشد وتلاشهايي هم براي انجام يك مناقصه صورت گرفت ولي چون در نهايت اجرا را بايد واحد عمران بر عهده مي گرفت و همكاران ما در اين واحد معتقد بودند كه طرح قابليت اجرايي ندارد،همه تلاشهاي ما تا آن زمان بي نتيجه ماند، در حالي كه با تجربياتي كه من و همكارانم داشتيم مطمئن بوديم طرح قابل اجراست و خود طراح هم با توجه به اين كه مدير يك شركت عمراني بود، توان اجراي طرح را داشت و در اين مورد اظهار تمايل مي كرد، همه نقشه هاي اجرايي طرح را هم ارائه كرده بود.
محور هاي حركتي كنار ميدان 
شايد پيدا كردن جواب اين سؤال كه چه چيزي باعث ميشود چنين اتفاقاتي در نهادها، سازمانها،ادارات و.... ما بسيار رخ بدهند، نياز به بررسي موارد بسياري از جمله روحيات ماايراني ها داشته باشد ولي در اين باره ما كار ديگري نمي توانستيم انجام بدهيم به جز گفت و گو با كساني كه از نزديك با اين مساله در ارتباط بوده اند؛ متاسفانه گفت وگو با مهمترين فرد اين ماجرا يعني طراح برگزيده ميسر نشد و فراطي زاده معاون عمراني شهرداري منطقه ۷ هم در اشاراتي كاملا متضاد با گفته هاي صديقه سلمان در اين باره مي گويد:«طرحي كه در اين مسابقه برنده شد به عقيده من بسيار عجيب بود ، اين طرح فقط زيبا بود وبه هيچ وجه قابليت هاي اجرايي لازم را نداشت؛ با اين وجود ما مشكلي نداشتيم و مي خواستيم طرح اجرا شود ولي هرگز ديتلهاي آن ارايه نشد يعني به فاز دو نرسيد، شايد چيز هايي كه روي كاغذ طراحي مي شود به لحاظ زيبايي جذابيت هاي لازم را داشته باشد ولي آيا قابل اجرا هم هست؛ البته من هرگز در جلساتي كه با اين طراح برگزار شده بود شركت نكردم ولي همكاران كارشناس واحد فني طرح را كاملا ارزيابي كرده بودند با وجود مشكلات اجرايي آن از طراح خواسته بودند ديتل هاي اجرايي آن را هم ارايه كند كه اين كار را نكردند....»
از آنجايي كه طبق گفته هاي صديقه سلمان، طراح براي اجرا ي طرحش اظهار تمايل كرده بود و در صورت مسابقه نيز اجراي آن به عهده طراح گذاشته شده يود، اين سوال ايجاد مي شود كه چرا اجراي طرح به خودطراح واگذار نشد؟ فراطي زاده در پاسخ اين سؤال مي گويد:« ما در اين موارد بايد تابع ضوابط باشيم؛ در چنين مواردي يا كار به يكي از شركت ها ي وابسته به شهرداري كه صد در صد سهامشان به شهرداري تعلق دارد واگذارمي شود يا اين كه كار از طريق مناقصه به يك شركت سپرده ميشود ؛ در صورتي كه طرح به آغاز مرحله اجرايي مي رسيد مي بايست طي يك آگهي مناقصه در يكي از روزنامه هاي كثير الانتشار كانديداها را مشخص مي كرديم ، قيمت مورد نظرمان را محاسبه سپس با حضور اعضاي كميسيون ماده ۱۳ پاكت هاي مناقصه را باز مي كرديم و در صورت تاييد اعضا، كار را به شركتي كه در مناقصه برنده مي شد، مي سپرديم كه البته ممكن هم بود شركتي كه طراح برگزيده آن را اداره مي كرد يا مي كند برنده اين مناقصه ميشد و شايد هم نميشد..»
البته اين مساله كه بررسي اين طرح ( لااقل به خاطر زمان و هزينه هايي كه تا همان مرحله هم برايش صرف شده) پي گرفته شود ، به دلايل بسيار قابل پيشنهاد هم نيست ولي اميدواريم شهردار فعلي منطقه با توجه به اين كه از دانش آموختگان رشته معماري هم هستند در راستاي انجام وظايف اين نهاد در زمينه زيبا سازي شهر واجابت نياز ها و حقوقي كه شايد هرگز مردم منطقه آن را باز خواست نكرده اند؛ طراحي واجراي آبنماي ميدان شهيد نامجو را به سرانجامي شايسته برساند.
پي نوشت :
با تشكر از مسوولان محترم شهرداي منطقه ۷ و ساير عزيزان كه نهايت همكاري را در تهيه اين مطلب مبذول داشتند.

بيگانگي با مهندسي ساخت و ساز
رشد علم مهندسي؛ تحليل همه اطلا عات و تجربه هاي به دست آمده از همه جا را به وسيله ابزار پيشرفته تبديل به روشي مطمئن كرده است اما ما در ايران تنها به استنباط شخصي مهندسان تكيه مي كنيم. اين روشنگر ناآشنايي ما با مهندسي ساخت و ساز روز است
002901.jpg
«زماني كه سد كارزنيگتون انگليس قبل از افتتاح در زمان نخست وزيري تاچر (سال ۱۳۶۳ شمسي) تخريب شد، يك پرونده قضايي پيچيده عليه مشاور طرح (دانشگاه سوانسي)، پيمانكار سد (امپريال كالج) و كنترل كننده عمليات اجرايي (دانشگاه كمبريج) تشكيل شد. گر چه اين پرونده هيچ سرانجامي نيافت، اما پس از گذشت بيش از ده سال از اين اتفاق، علم تحليل عددي و مهندسي زلزله يا به مفهوم وسيع تر آن، ژئوتكنيك، پيشرفت قابل ملاحظه اي كردند.»
دكتر عبدالعظيم امير شاه كرمي، رييس گروه ژئوتكنيك دانشگاه اميركبير در سخنراني خود كه در سالن اجتماعات ساختمان مركزي سازمان ميراث فرهنگي ارايه شد، با بيان اين مطلب، به بررسي آثار تخريبي زلزله پرداخت. وي كه تحت عنوان «الگوي منار جنبان اصفهان (يك سازه هوشمند) جهت مقاوم سازي بناهاي قديمي» به سخنراني پرداخت تخريب ناشي از زلزله را از دو جهت قابل بررسي دانست و گفت: «زلزله دو گونه تخريب ايجاد مي كند: شكست در پوسته زمين و تخريب در سازه. با مطالعه شكل پوسته زمين و چگونگي قرارگيري آن، مي توان زمان، مكان و شدت وقوع زلزله را تشخيص داد. اين مطالعات چند سالي است كه در كشور ژاپن در حال انجام است.»
وي با تاكيد بر اين كه وقوع زلزله نشان دهنده زنده بودن زمين است گفت: «حيات بشر بر روي كره زمين بسته به وجود كوه ها است و كوه ها با عمليات كوه زايي زمين ايجاد مي شود. كوه زايي نيز حاصل حركت قاره ها و شكست متناوب و آرام پوسته زمين است.»
اين متخصص مهندسي زلزله و مشاور فني سازمان ميراث فرهنگي سپس با تاكيد بر لزوم شناخت ويژگي هاي زمين به نوع دوم خرابي ناشي از زلزله اشاره كرد و گفت: «بررسي سازه از لحاظ مقاومت در برابر زلزله به طراحي مناسب آن منجر خواهد شد. به اين ترتيب مي توان با طراحي مناسب، ساختمان را در برابر خطر ناشي از تخريب در اثر زلزله مقاوم كرد.»
دكتر امير شاه كرمي ويژگي اصلي طراحي مناسب سازه را توجه به رفتار مصالح دانست و گفت: «در زمينه بررسي رفتار مصالح آزمايشگاه هاي متعددي در سرتاسر دنيا به وجود آمده است. در اين آزمايش ها دو موضوع بررسي مي شوند، جنس مصالح و شيوه بارگذاري آنها. بارگذاري نيز دو صورت دارد، جانبي و عمودي. يك طراح سازه اي موفق ويژگي هاي زمين منطقه، فرم سازه، شيوه بارگذاري، ميزان نيروهاي داخلي وارد شده به سازه و همچنين خواص مصالح قابل استفاده در سازه را مورد بررسي قرار مي دهد و شيوه توزيع نيرو در هر نقطه از بنا را مشخص مي كند. به اين ترتيب مي توان از نيروهاي جانبي به عنوان بارگذاري مفيد استفاده كرده و از تخريب بنا جلوگيري كرد.»
دكتر شاه كرمي كه در جمع مديران، معاونان و مشاوران سازمان ميراث فرهنگي كشور سخنراني مي كرد، در ادامه، گونه هاي مختلف مهندسي سازه را مورد بررسي قرار داد و گفت: «مهندسي سازه به چهار گونه انجام مي گيرد؛ اجتهاد شخصي، تجربه عملي، استقراء، تحليل. در روش نخست متخصصين براساس نظرات و استنباط هاي شخصي خود عمل مي كنند. در روش دوم كه شايد بتوان آن را مرحله دوم سير علم مهندسي ذكر كرد، تجربيات به دست آمده در گذشته و در كليه نقاط، مورد استفاده مهندسان ساخت و ساز قرار مي گيرد. كشور ما تقريبا در اين مرحله مانده است. طي چند دهه اخير روش استقراء رياضي و قياس، كاربرد فراواني در دنيا پيدا كرده است. در اين روش تجربه هاي به دست آمده و اطلاعات موجود از سازه و زمين با استفاده از محاسبات رياضي و با استناد به روش استقرا مورد بررسي قرار مي گيرد. اما روشي كه طي چند سال اخير در كشورهاي پيشرفته مورد استناد قرار گرفته است، روش تحليلي است.»
در اين روش با استفاده از محاسبات دقيق رياضي، كيفيت مصالح و جنس زمين در كنار يكديگر مورد تحليل قرار گرفته و ميزان فشار وارد آمده بر سازه در اثر زلزله محاسبه مي شود. اين روش براساس مدل سازي هاي كامپيوتري انجام گرفته و از دقت بالايي برخوردار است.
دكتر شاه كرمي عصر حاضر را عصر مصالح هوشمند دانست و گفت: «بشر در حال حاضر مي تواند هر مصالحي را با هر توانايي و قابليتي توليد كند. در چنين عصري مي توان سازه هايي ايجاد كرد كه در برابر نيروهاي زلزله مقاومت كنند. با مطالعاتي كه بر روي زمين قابل انجام است، ميزان و مكان زلزله قابل پيش بيني است، بنابراين مقاومت سازه در برابر اين نيروها نيز قابل سنجش خواهد بود.»
اين مهندس زلزله كه در جمع مديران پروژه بازسازي ارگ بم و ديگر كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي سخنراني مي كرد در ادامه صحبت هايش خرابي هاي به وجود آمده در ارگ بم را با تقسيم بندي منطقه به سه نقطه كاخ يا شاه نشين، سازه هاي معمولي يا شهر مسكوني و برج ها و ديوارهاي اطراف بررسي كرد. وي بخشي از خرابي هاي ارگ را ناشي از شيوه مرمت در اين سازه بزرگ خشتي طي سال هاي اخير دانست و تاكيد كرد: «در حال حاضر ما با مصالح، زمين و به طور كلي مهندسي ساخت و ساز به معني واقعي كلمه اش بيگانه شده ايم.»
دكتر عبدالعظيم امير شاه كرمي در پايان با مروري بر اصول مهندسي به كار رفته در منار جنبان اصفهان، آن را سازه اي معرفي كرد كه از نظر مهندسي داراي ويژگي هاي منحصر به فردي است. وي با اشاره به قطع شدن روند حركت نظام مهندسي ايران طي چند سده اخير، درباره منار جنبان گفت: «براي بارگذاري در اين بنا، در تك تك واحدهاي سازه اي پيوستگي به وجود آورده اند. اين پيوستگي به منار جنبان خاصيتي بخشيده است كه از تخريب آن هنگام وقوع زلزله جلوگيري مي كند.»
دكتر شاه كرمي در پاسخ به اين سوال كه تجربه منار جنبان براي بازسازي و مرمت اثري مانند ارگ بم چه كمكي مي كند، گفت: «در مورد بناهاي قديمي موجود از جمله ارگ بم، مي توان يا بايد از عامل پيوستگي بهره گرفت. پيوستگي در كل سازه را مي توان با استفاده از مصالحي مانند تارهاي شيشه اي ايجاد كرد. اما پيش از آن بايد مصالح، زمين و مهندسي گذشته كشورمان را بشناسيم.»
جلسه سخنراني دكتر شاه كرمي توسط معاونت حفظ و احياي بناهاي تاريخي برنامه ريزي شده بود و در روز سه شنبه چهاردهم بهمن ماه ۱۳۸۲ برگزار شد. در اين جلسه مهندس سيد محمد بهشتي رييس سازمان ميراث فرهنگي كشور، دكتر عادل فرهنگي مشاور رييس سازمان و مسئول اطلاع رساني پروژه بازسازي ارگ بم، مهندس حسن رايتي مقدم مدير ابنيه تاريخي سازمان، مهندس محمد حسن طالبيان مدير اجرايي پروژه بازسازي ارگ بم، مهندس اسكندر مختاري معاون حفظ و احياي ميراث فرهنگي استان تهران و مدير مستندسازي پروژه ارگ بم و جمع ديگري از كارشناسان، مديران و معاونين اين سازمان حضور داشتند.
تاخير يك ساعت و نيمه جلسه و عدم اطلاع رساني كافي باعث شد تا تعدادي از معاونين و مديران سازمان ميراث فرهنگي از جمله معاون پژوهشي سازمان از شركت در اين جلسه محروم شوند. معاونت پژوهشي سازمان با همكاري تعداد ديگري از مديرانش قصد دارد تا اين سخنراني را به صورت سلسله بحث هايي در زمينه نظام پيشين مهندسي در ايران ادامه دهد.

استفاده از تجربه پيشينيان
مقايسه منار جنبان با ارگ بم
دكتر عبدالعظيم اميرشاه كرمي، متخصص سازه و ژئوتكنيك در اين جلسه «منار جنبان» اصفهان را به عنوان يك سازه هوشمند مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهد. وي كه رياست گروه مهندسي زلزله (ژئوتكنيك) دانشگاه اميركبير را بر عهده دارد، سخنراني خود را با عنوان «الگوي منار جنبان اصفهان به عنوان يك سازه هوشمند جهت مقاوم سازي بناهاي قديمي در برابر زلزله» ارايه داد.
وي تاكنون طرح بررسي عملكرد سازه اي منار جنبان و پل خواجوي اصفهان و تخت جمشيد فارس را اجرا كرده است. هم اكنون دكتر عبدالعظيم اميرشاه كرمي در حال اجراي طراحي مقاوم سازي موزه ملي ايران در برابر زلزله است.
وي مهندسي قديم ايران را داراي ويژگي هاي منحصر به فردي مي داند كه مي تواند الگوي مناسبي براي مقاوم سازي بناهاي تاريخي باشد.

فرودگا ه امام شيراز: بي خطر
ناصر پازوكي مديركل ميراث فرهنگي استان تهران درباره آثار باستاني موجود در فرودگاه امام خميني (ره) گفت: ۱۲ اثر تاريخي در اين منطقه وجود دارد كه عمده آنها به صورت تپه هاي باستاني است و پروازهاي هواپيما هيچ خدشه اي بر آنها وارد نمي كند.
وي ادامه داد: امامزاده اي نيز به نام «شاه ابراهيم» در قسمت غربي باند پرواز قرار گرفته است كه احتمال آسيب به آن در اثر پروازهاي مكرر وجود داشت، لذا طي جلساتي كه با مجريان فرودگاه برگزار شد، رضايت آنان براي اعتبار مرمت و استحكام بخشي اين امامزاده بدست آمد.
پازوكي اعتبارترميم بناي امامزاده شاه ابراهيم را ۵۰ ميليون تومان عنوان كرد و افزود: در سال گذشته مراحل مرمت و استحكام بخشي اين امامزاده به پايان رسيد و ديگر هيچ خطري براي اين امامزاده از سوي پروازهاي هوايي وجود ندارد.
مديركل ميراث فرهنگي استان تهران از وجود «تپه مأمورين» در ضلع شمال فرودگاه امام خميني خبر داد و تصريح كرد: تپه مامورين قدمت ۳۵۰۰ ساله دارد كه در سال ۷۶ توسط آقاي مهركيان، كارشناس باستان شناسي، مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفت تا با اعتبار لازم ۵۰ ميليون توماني از سوي مجريان اين فرودگاه به مكاني توريستي تبديل  شود.
پازوكي خاطر نشان كرد: اين منطقه علاوه بر اهميت معماري و باستاني داراي سفال هايي از نوع خاكستري است كه مي تواند براي بازديد كنندگان جذاب باشد. و هم اكنون لايه كاه گلي موقتي بر روي آن ساخته شده تا آسيبي نبيند.
وي با اشاره به اين كه فرودگاه امام تنها فرودگاه جهان است كه داراي آثار باستاني و تاريخي مي باشد اضافه كرد: قلعه  اي نيز در اين منطقه به نام قلعه «قاچ قاچ» با قدمت ۷۰۰ سال وجود دارد كه بقاي باقي مانده از يك روستا متعلق به اوايل دوره قاجار است. مستند نگاري و نقشه برداري اين منطقه انجام شده كه به زودي مراحل بازسازي و حفاظت آن نيز انجام مي شود.

مقاوم سازي بناهاي تاريخي دستگاه هاي دولتي
به دنبال اتمام مراحل مطالعات و كارشناسي مستحكم سازي مجموعه بناهاي تاريخي در اختيار دستگاه هاي اجرايي دولتي در برابر زلزله، به زودي عمليات اجرايي مقاوم سازي هشت بنا از اين مجموعه، از سوي مركز تحقيقات مسكن و ساختمان وزارت مسكن آغاز مي شود.
.. دكتر «مهدي زهرايي» مدير بخش مهندسي سازه مركز تحقيقات وزارت مسكن و شهرسازي با بيان اين مطلب، افزود: «مراحل مقدماتي و مطالعاتي براي مقاوم سازي بناهاي تاريخي كه كاربري هاي اداري و دولتي دارند، حدود يك سال پيش به درخواست سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت مسكن و شهرسازي آغاز شده و بخش عمده مطالعات علمي و كارشناسي در اين زمينه تاكنون به پايان رسيده است و به زودي عمليات مقاوم سازي در اين بناها آغاز مي شود.»
وي با اشاره به هزينه بر بودن مقاوم سازي بناهاي تاريخي، گفت: «مقاوم كردن اغلب اين بناها به دليل ويژگي هاي تاريخي و اصالت آن، نيازمند دقت در مطالعات كارشناسي و صرف هزينه هاي هنگفت است و با توجه به اين امر بايد مقاوم سازي اين بناها با اولويت بندي انجام شود.»
وي در مورد مقاوم سازي بناهاي تاريخي در اختيار نهادهاي دولتي و حكومتي گفت: «تعدادي از اين بناها كه در مجموعه تاريخي فرهنگي سعدآباد استقرار يافته اند داراي معماري ارزشمند تاريخي بوده و از بناهاي شاخص ميراث فرهنگي تهران محسوب مي شوند.»
به گفته «زهرايي» تعدادي از بناهايي كه طرح مطالعاتي مقاوم سازي براي آنها تهيه شده ،در مجموعه كاخ موزه هاي سعدآباد و تعدادي ديگر از مجموعه كاخ هاي تاريخي دوره پهلوي است.

زيبـاشـهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |