چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۲
مونيكا ماجوني ، خبرنگاري كه پشت هيچ در بسته اي نمانده
كار رئيس جمهوري مصاحبه نيست
003135.jpg
ساسان شمس مستوفي 
اين اواخر خيلي آمدم ايران. در سه سال گذشته سه ماه از عمرم را ميهمان شما بودم.
مونيكا ماجوني، ۳۹ ساله، خبرنگار راديو تلويزيون دولتي ايتاليا. او براي شبكه راي اونو برنامه تهيه مي كند و آخرين گزارش او شنبه شب مستقيما پخش شد، در حالي كه او هيجان زده از تهران حرف مي زد.
«چيزي كه از ايران براي من خيلي جالب است تضادهايي است كه اينجا وجود دارد. اينجا سنت هاي قديمي خودش را دارد و در عين حال مدرن هم هست.» مونيكا چند روز پيش گزارشي از تهران تهيه كرد و آن را براي راي اونو فرستاد،
اما آنچه مونيكا ماجوني را به ايران كشانده مسايل پيش پا افتاده شهري نيست، تهيه گزارشي از انتخابات در تهران است وهمين طور تهيه گزارش هايي از سالگرد پيروزي انقلاب.
مونيكا از ۱۸ سالگي كارش را شروع كرد، درنشريات محلي مشغول شد و همزمان روزنامه نگاري و ادبيات فرانسه خواند. او براي مدت ۲ سال هم به پاريس رفت و سپس به ايتاليا بازگشت. از ۳۰ سالگي وارد شبكه تلويزيونRAI شد.ابتدا كارهاي سياسي و خبري انجام داد و بعد مجري برنامه هاي تلويزيوني شد. از جمله مجري برنامه فوق العاده پرطرفدار تله ژورنال(TGI) كه راس ساعت ۸ شب پخش مي شود و بين ۸ تا۹ ميليون نفر بيننده دارد.
اما از سال ۲۰۰۰ خانم مونيكا ماجوني، فقط يك ماموريت ويژه داشت: سفر به نقاط مختلف دنيا براي تهيه گزارش هاي ويژه شبكه راي او نو. «در آمريكا بودم، درخاورميانه و درآفريقا. من يكسال در عراق بودم، زيرموشكباران شديد براي اينكه اين كار را دوست داشتم و زبان مي دانستم. تجربه ام به من مي گويد توصيف يك داستان با تصوير سخت است...»
از جمله ويژگي هاي كاري او اين است كه تاكنون پشت هيچ در بسته اي نمانده. او باهركسي كه خواسته گفت و گو كرده و از هر سوژه اي كه خواسته گزارش تهيه كرده است. خودش مي گويد: «كاركردن در جاهايي مثل عراق باعث مي شود كه آدم ياد بگيرد عقب ننشيند.» اين خصوصيت مي تواند اين نكته را برساند كه مونيكا بايد آدم فوق العاده اي باشد، برداشتي كه در اولين نشست رو در رو نيز نصيب طرف مقابل مي شود.
وقتي هر بحثي به روزنامه نگاري و تلويزيون در ايتاليا مي كشد، او مي گويد: «تلويزيون فقط ۵۰ سال است كه در ايتاليا پا گرفته اما روزنامه قدمتي بسيار فراتر دارد، روزنامه نگاري در ايتاليا خود يك تاريخ است.» به او مي  گويم كه اينجا گفت و گو با شخصيت هاي درجه اول سياسي نظير رئيس جمهوري بسيار دشوار است آيا در آنجا نيز وضعيت به همين منوال است؟ مي گويد: «طبيعي است چون مصاحبه از كارهاي جنبي رئيس جمهوري است.»
خب، دست آخر، مثل همه مصاحبه هاي اينچنيني، از مونيكا ماجوني سوال مي كنيم كه كارش را دوست دارد؟ او لبخند مي زند، كمي درصندلي اش جابه جا مي شود و پاسخ مي دهد «عشق تا حد مرگ» كارم تنها چيزي است كه مي خواستم در زندگي ام انجام بدهم.

جشنواره سينماي تجربي ايران در هلند
جشنواره سينماي تجربي ايران در موزه هنرهاي معاصر رتردام (هلند) در حال برگزاري است.
اين جشنواره كه از ۱۸ بهمن ماه آغاز به كار كرده تا ۱۵ اسفند ادامه خواهد داشت.
بنابراين گزارش پرسه (پرويز كلانتري)، من شوش را ديدم (بهمن كيارستمي)، كسوفي كه از آسمان افتاد (ماني پتگر) و ۴ فيلم از كيانوش انوري شامل فيلمهاي «من در خوشبختي شيرين به دنيا آمدم»، «من يك پاك كننده هستم»، «سوييچ دو دقيقه از يك زندگي مصيبت بار»، «ديروز، ۱۵ دقيقه قبل» به نمايش در مي آيد.

كنسرت موسيقي ماهريز در فرهنگسراي نياوران
گروه موسيقي سنتي ماهريز به سرپرستي حسام اينانلو در ساعت ۱۹ روز ۳۰ و ساعت ۳۰/۲۰ اول اسفند در فرهنگسراي نياوران به اجراي برنامه مي پردازند.
گروه ماهريز را در اجراي كنسرت حسين اينانلو، هادي اينانلو، كيامحمدزاده،  بابك شاه گلدي، شادي شاه گلدي و ليلا باجلان همراهي مي كنند.

نمايش لولوخورخوره ها در نياوران
نمايش كودك «لولو خورخوره ها» تا اول اسفند سه روز آخر هفته در فرهنگسراي نياوران به صحنه مي رود.
اين نمايش را «عليرضا جعفري مرام» نوشته و كارگرداني مي كند و «احمد خيرآبادي»، «ميثم امير اصلاني» و «سميرا بادپا» در آن ايفاي نقش مي كنند.
«لولوخورخوره ها» كه ساعت ۱۸ چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه در تالار گوشه فرهنگسراي نياوران روي صحنه مي رود، حكايت چند كرم است كه كاغذ كتاب مي خورند، بعلت تمام شدن كاغذ كتابشان به دنبال كاغذ تازه هستند كه با پروانه اي مواجه مي شوند كه قبلا كرم بوده اما با خواندن كتاب تبديل به پروانه شده است.

كنسرت گروه همايون در ارسباران
گروه همايون به سرپرستي مهران مهرنيا نوازنده تار و سه تار و از شاگردان استاد محمدرضا لطفي در ساعت ۲۰ روزهاي ۳۰ بهمن و اول اسفند در فرهنگسراي ارسباران به اجراي قطعاتي در دستگاه شور (دشتي) و سه گاه خواهند پرداخت.
به گفته مهرنيا در اين اجراها ۹ تصنيف قديمي معروف ايراني كه تاكنون كمتر اجرا شده است، اجرا خواهد شد.
گروه همايون را اردوان عابدي پور (عود)، داود زماني (ني)، سعيد جوادي (سنتور)، مهرداد ناصحي (كمانچه)، علي افشاري (تمبك)، فرهمند اخوان (تار)، رضا نوروزي (بم تار)، جليل صادقي (سه تار)، و يلدا يزداني و رژين يزداني و علي اميرقاسمي به عنوان همخوان همراهي مي كنند.

۵ فيلم ايراني در جشنواره فيلم فرانسه
دهمين جشنواره فيلم هاي آسيايي «وزول» از ۲۱ تا ۲۸ بهمن در فرانسه در حال برگزاري است.
به گزارش ايسنا، فيلم «ابجد» ساخته ابوالفضل جليلي، در بخش مسابقه اين جشنواره حضور دارد و فيلمهاي «طلاي سرخ» ساخته جعفر پناهي و «آن سوي آتش» ساخته كيانوش عياري و ۲ انيميشن ايراني در ديگر بخش هاي اين جشنواره حضور دارند. جعفر پناهي، به عنوان رئيس هيات داوران اين جشنواره، هم اكنون در فرانسه به سر مي برد.

به ما نرسيد
جايزه اي كه مي تواست نصيب كيهان كلهر ومحمدرضا شجريان بشود به يك گروه ناشناخته تبتي داده شد. ما از مراسم گرمي صحبت مي كنيم كه امسال چهل و هفتمين دوره  آن برگزار شد.
جايزه ساليانه موسيقي آمريكا در بخش « بهترين آلبوم سنتي» به گروهmonks of sherabling monastery رسيد با آهنگ « آواز تبتي مقدس.» روزنامه سانفرانسيكو كرونيكل درباره اين جايزه مي نويسد:« داوري در اين بخش كاملا سليقه اي است.» البته ما نفهميديم اين مطلب به نفع كي است!

شهر بيماران فراري
شهر بيماران فراريبيمارستان هاي ليورپول به تازگي موظف شده اند تا فهرست بيماران خود را كنترل كنند و مراقب باشند تا مبادا اين بيماران گم شوند. گم شدن بيماران در بيمارستان هاي اين شهر يك اپيدمي شده است به طوري كه طي سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار مورد فرار از بيمارستان گزارش شده است. دكتر راجر فرگوسن مشاور مركز علمي آروپارك مي گويد: «تقريبا ۱۰ درصد از بيماران من گم مي شوند. ديروز من مجبور شدم زودتر از قبل كارم را در بيمارستان تمام كنم، زير از هر ۱۰ بيمار من دو نفرشان فرار كرده بودند.»

ستون شما
من از نگاه خودم
آقاي شاهين حسين خانلو در داستاني با عنوان من از نگاه خودم، چيزهايي نوشته كه سر از آنها در نياورديم. به هر حال امورات خصوصي مردم به خودشان مربوط است.
شعر با معني
گرچه ماجراي بم و زلزله، آرام آرام كهنه مي شود اما عبدالحميد پارسايي با ارسال يك شعر ۱۲بيتي هشدار داده كه اين داغ بايد تازه نگه داشته شود. نكته جالب نامه اين است كه هر ۱۲بيت در يك صفحه ديگر معني شده. مثال:
خانه ها نه ، ارگ ها ريختند
دست به دست، ارگ نو ديگر
و معني شعر
يعني تمام خانه ها ارگ بودند، بخاطر قدمت تاريخي و نوع ساخت آنها و همه ما بايد دست دردست يكديگر قرار دهيم و با تلاش و كوشش بم را آباد كنيم كه تمام بم ارگ است.
استاندارد
و باز هم زلزله، نامه اي از يك شهروند تهراني قرباني شده و سراپا له شده مضمون نامه انتقاد از مهندسان ناظر در ساخت سازها است. چرا ساختمان ها را طبق استانداردهاي بين المللي نمي سازند؟
من، تو مقصر ويرگول است
از اينكه هر نامه درخواست كمك، با پاسخ خوانندگان همشهري مواجه مي شود، به خود مي باليم، بدون تعارف... وقتي اول صبح يك نفر بعد از خواندن اين ستون به ايرانشهر زنگ زد و آدرس هموطن درمانده اش را پرسيد انرژي بيشتري داشتيم.
ببخشيد
آقاي مهدي صائميان، مطلب شما رسيد. با عرض معذرت قابل چاپ نيست.
شماره هاي تحريريه:
تلفن: ۹-۲۹۰۲۹۳۸
نمابر:۲۹۰۲۹۴۰

صبح تا شب
جواد رسولي 
صبح تا شباين آخرين چهارشنبه بهمن ماه است. مي بينيد كه اين ماه هم با سرعت باورنكردني دارد تمام مي شود. مثل بقيه روزها و ماه ها. بنابراين قدر فرصت ها را بدانيد.
سينما
فيلم پنج عصر بالاخره اكران شد. حالا مي توانيد آخرين فيلم سميرا مخملباف را در تهران - كه جزو آخرين جاهايي است كه فيلم در آن نمايش داده مي شود - تماشا كنيد. خود سميرا تا همين دو سه روز پيش در برلين يكي از داوران بخش مسابقه اين جشنواره بود. خدا كند با فرانسيس مك دورمند، رئيس هيات داوران اين جشنواره رفيق شده باشد و يك چيزهايي از او ياد گرفته باشد. به هر حال فيلم را مي توانيد در سينما فرهنگ يك تماشا كنيد.
صاعقه، فيلم ديگري با هنرنمايي هاي جكي چان هم در چند سينما روي پرده است. اگر هوس كرديد با ديدن صحنه هاي رزمي و كميك فيلم هاي چان، قدري به ذائقه سينمايي تان تنوع بدهيد، مي توانيد در سينما فلسطين دو، ايران، شهر تماشا دو، رودكي و تهران دو، فيلم را تماشا كنيد.
كتاب 
مدتي هست كه كتاب «ساعت ها» نوشته مايكل كانينگام ترجمه شده و به بازار نشر تهران هم آمده. بعد از موجي كه فيلم «ساعت ها» به كارگرداني استيون دالدري و با بازي نيكول كيدمن در نقش ويرجينيا وولف به راه انداخت و دامنه اش به بازار ايران هم كشيده شد، حالا نشر انديشه سازان كتاب را باترجمه مهدي غبرايي منتشر كرده است. داستان اين رمان در سه زمان مختلف مي گذرد و سرنوشت سه زن را دنبال مي كند.
نمايشگاه 
امروز آخرين روز از اولين نمايشگاه كتاب كاربردي و دانشگاهي است كه از جمعه پيش در نمايشگاه بين المللي راه افتاده بود، مي گويند ۵۰۰ ناشر بين المللي از ۲۷ كشور دنيا مثل فرانسه، انگلستان، هلند، بلژيك، چين، آمريكا، كانادا، اتريش، ايتاليا و كلي كشور ديگر در اين نمايشگاه شركت كرده اند. ۳۰ هزار عنوان كتاب خارجي در زمينه هاي مختلف دانشگاهي در نمايشگاه عرضه شده اند كه البته بعيد است تا امروز چيز زيادي از آنها باقي مانده باشد، ولي خب كتاب ها هميشه مي توانند آدم را غافلگير كنند، حتي اگر روز آخر يك نمايشگاه باشد.
همايش 
طرفداران فلسفه و به خصوص انديشه هاي هيدگر، امروز هم فرصت دارند تا در همايش چهارروزه اي كه درباره شناخت و نقد آراي اين فيلسوف آلماني در باشگاه دانشجويي دانشگاه تهران برقرار است شركت كنند. امروز آخرين روز از اين همايش است و قرار است در آن دكتر محمد مددپور با موضوع «هيدگر و ايرانيان» سخنراني كند و بعد از آن هم شهريار وقفي پور درباره «استعاره خانه» صحبت مي كند. جالب است كه هرمان هيدگر، پسر اين فيلسوف جايي گفته كه اگر مجموعه آثار پدرش با سرعت سالي يك كتاب چاپ شود قضيه تا سال ۲۰۲۰طول خواهد كشيد. به هر حال او پسر هيدگر است.
موسيقي 
براي شنيدن كنسرت موسيقي سنتي گروه ديدار. مي توانيد امروز سري به فرهنگسراي شفق بزنيد. اين اجرا ساعت ۱۹ است و بليت را هم بايد از همين جا تهيه كنيد. در فرهنگسراي نياوران هم امشب گروه حسن خاني اجراي آخرشان را انجام مي دهند. اما اگر طرفدار موسيقي پاپ هستيد، كنسرت فرمان فتحعليان و گروه ايليا را در تالار فرهنگ ببينيد و بشنويد.
تلويزيون 
امشب اين فرصت را داريد كه قسمت ديگري از يكي از شاهكارهاي اين سال هاي تلويزيون را تماشا كنيد. ساعت ۱۵:۲۲ سريال آتش و شبنم از شبكه يك پخش مي شود كه در هر قسمت تازه اش دارد مرزهاي تازه اي را در داستان گويي و شخصيت پردازي پشت سر مي گذارد. تكرار مجموعه پرستاران را مي توانيد ساعت ۱۵ تماشا كنيد و تكرار بچه هاي خيابان ساعت ۲۳ از شبكه تهران پخش مي شود.
نقطه چين را ساعت ۱۵:۲۰ از دست ندهيد و مجموعه خانه اي در تاريكي را هم به عنوان پيشنهادي براي سرگرم شدن در يك چهارشنبه شب زمستاني قبول كنيد. صبح تا شب خوبي داشته باشيد.

تاخير در برنامه مستقيم
دو واقعه تقريبا همزمان در تلويزيون هاي آمريكا و كانادا باعث شده است تا هر دو به سمت نوعي كنترل منجر به سانسور رو بياورند: يكي ماجراي معروف شوي سوپربال در آمريكا و ديگري اظهار نظر يك مفسر هاكي در كانادا راجع به بازيكنان اروپايي و فرانسوي. بعد از جنجالي كه به دليل پخش تصاوير نامناسب براي كودكان در ساعات روز و وسط يك برنامه ورزشي اتفاق افتاد، از اين پس برنامه هاي شبكهCBS با يك تاخير ۵ ثانيه اي پخش مي شود. همين طور به خاطر توهين چري، مفسر بازي هاي هاكي به زبان فرانسوي از اين پس صحبت  هاي اين آقا پس از كنترل و يك تاخير هفت ثانيه اي به روي آنتن مي رود.
به هر حال اتفاق جالبي است. گفتيم بي خبر نمانيد.

پيتزا با نان سويا
اگر مثل برخي از آدم هايي كه در تحريريه ما زندگي مي كنند قطر شكمتان در حدي است كه ممكن است چشم همكارانتان را بيازارد، به اين خبر مسرت بخش توجه كنيد.
يك شركت بزرگ توليدكننده مواد غذايي در آمريكاي شمالي براي شما با سويا پيتزا مي پزد. در اين پيتزا، نان گندم حذف شده و در عوض سويا ميزبان محتويات محترم پيتزا خواهد بود.
اگر احيانا در حين خوردن اين پيتزا دچار نوستالژي شديد مي توانيد نان اضافه سفارش بدهيد. اين سفارشي بود كه براي نان بازهاي ايراني به ذهنمان رسيد.

سيگاركشيدن ممنوع است!
در سال ۲۰۰۸ به احتمال قريب به يقين استعمال دخانيات در شهر ليورپول ممنوع خواهد شد. درحال حاضر گروهي از اعضاي شوراي شهر گرد هم آمده اند و براي خود دسته اي به نام «مبارزه با سيگار» تشكيل داده اند.
ليورپولي ها براي آن كه شهري عاري از دود سيگار داشته باشند، اقدامات ويژه اي صورت داده اند و قصد دارند تا استعمال دخانيات را در بسياري از اماكن عمومي ازجمله رستوران ها و مغازه ها ممنوع اعلام كنند و طبق اين طرح آنان قصد دارند تا با ارتقاي آگاهي عمومي، به ديگران بفهمانند كه استعمال دخانيات هزينه بسياري را بر مردم انگلستان تحميل مي كند.

تهرانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
عكاس خانه
علمي
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  عكاس خانه  |  علمي  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |